سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آمار مبتلایان به ایدز در خوزستان : 4000 نفر / سه هزار نفر در خوزستان از بیماری ایدز خود بی خبرند! / آمار زنان مبتلا به ایدز در خوزستان رو به افزایش است / + سخنان معاونت بهداشتی دانشگاه جندی شاپور اهواز

شوشان/ رویا محمودی:  رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، آمار مبتلایان به ایدز در استان خوزستان را 1300 نفر اعلام کرد و گفت : پیش بینی می شود آمار مبتلایان واقعی به این بیماری خطرناک در این استان 4000 نفر باشند.

به گزارش شوشان ، دکتر صداقت که به منظور شرکت در همایش ایدز به شهرستان امیدیه آمده بود گفت : متاسفانه در استان خوزستان نزدیک به  3000 نفر از وضعیت بیماری خود ( ایدز) آگاه نیستند.

وی با اشاره به آمار و ارقام ایدز در استان افزود: انتظار ما از استان درخصوص کنترل و پیشگیری از ایدز بالاتر از این بود.

دکتر صداقت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار جهانی ایدز گفت: آمار مبتلایان به این بیماری در سال 2010  نسبت به گذشته 17 درصد رشد داشته است و می توان این میزان رشد را ناشی از 2 عامل تعداد زیاد موارد جدید مبتلایان به ایدز و  افزایش طول عمر مبتلایان به این بیماری  دانست.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: یکی از دلایل دیگر رشد بیماری ایدز شاید این موضوع باشد که هر ساله معیار خاصی بر سنجش این بیماری در مجامع بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

 صداقت در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد :کشور هایی نظیر آمریکا که خود در ابتدا جزء بحرانی ترین کشورها بوده اند هم اکنون تعداد بیمارانشان رو به کاهش است و علت این مساله این است که نسل جدید یاد گرفته اند که چگونه در مقابل این بیماری از خود محافظت کنند.

وی گفت : کشور ایران در میان کشورهایی که از لحاظ کنترل و مراقبت این بیماری و یا حتی از نظر مسائل بهداشتی در وضعیت بسیار بدی به سر می برند ، محصور شده است.

وی افزود: همسایگان شرقی و غربی ایران از لحاظ مسائل بهداشتی در وضعیت نامطلوبی به سر می برند و همچنین همسایگان شمالی و جنوبی نیز به دلیل رفتارها و روابط کنترل نشده در برخورد با این بیماری موفق عمل نکرده اند و این عوامل منطقه ما را مورد تهدید قرار داده است.

به گزارش شوشان ، صداقت گفت : استان خوزستان نیز به دلیل موقعیت حساس منطقه ای نیاز به فعالیت بیشتری در این زمینه به منظور کنترل و پیشگیری از ایدز دارد . هر چند پراکندگی مناطق و حرکت زیاد و عوارض و مشکلات باقی مانده از جنگ حساس بودن این منطقه را در پیشگیری و کنترل بیماری دو چندان کرده است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در رابطه با آمار مبتلایان به این بیماری در استان گفت:75  درصد مردان مبتلا به ایدز به دلیل اعتیاد به این بیماری دچار شدند و 67 درصد از زنان مبتلا نیز از طریق ارتباط جنسی بیمار شده اند.

وی ادامه داد: آمار مبتلایان زن بیمار از این طریق نیز رو به افزایش می باشد و اگر پیش بینی های لازم صورت نگیرد در سال 2015 شاهد افزایش شمار مبتلایان خواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود به جایگاه والای آموزه های دینی اشاره کرد و گفت: در تمام ادیان گرایش های دینی عامل مهمی در جلوگیری از این نوع بیماری هاست و راهکار اصلی این است که توجه جوانان و نوجوانان و زنان که اقشاری در معرض خطر هستند را به این معضل و راه های پیشگیری از آن جلب کرد.

معاونت بهداشتی دانشگاه جندی شاپور : ایدز پشت در خانه های ماست

به گزارش شوشان ، در ادامه این همایش که به همت شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری برگزار شده بود ، معاونت بهداشتی دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز گفت: بیماری ایدز همانند بیماری هپاتیت است ولی متاسفانه مردم به این بیماری بسیار منفی تر نگاه می کنند

دکتر شهرام رفیع افزود: مردم حتی اگر نقشی در در بهبود بیماران مبتلا نداشته باشند باز با انگ زدن به بیماران راه های رسیدن به سلامتی آنان را به تعویق می اندازند.

شهرام رفیع با بیان تاریخپه مختصری از این بیماری مهلک گفت: از سال1988اول دسامبر یا همان آذر ماه به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شد و هدف عمده از این کار اعلام حمایت مسئولین و افزایش آگاهی و آموزش همگانی در مبارزه با این بیماری بود.

رفیع افزود : این بیماری از آمریکا شروع شد و به آفریقا رسید و جالب اینجاست که در آفریقا رشد بیشتری داشت تا اینکه متاسفانه شیوع بسیار خود را به آسیا رسانید طوری که در سال 2007 در آسیا شاهد شیوع بسیار زیاد این بیماری بودیم و هم اکنون نیز این بیماری پشت در خانه های ماست.

 رفیع آمار مبتلایان به این بیماری را در کل دنیا 34 میلیون نفر دانست و افزود : روزانه 7000 نفر به HIV مبتلا می شوند  که 1000 نفر از این افراد کودکان زیر 15 سال می باشند و 3000 نفر دیگر زنان بالای 15 سال . 97 درصد مبتلایان به ایدز نیز در کشور هایی با درآمد پایین و یا متوسط زندگی می کنند.

 رفیع افزود: وقتی می گوییم که این بیماری همه گیراست و در سطح بالایی اتفاق می افتد منظور این است که آمار زنان مبتلا در حال افزایش است و به دلیل اینکه این زنان معمولا در سنین باروری هستند پس انتقال بیماری به فرزندان نیز فزونی می یابد.

وی زنگ خطر این بیماری در استان را با اعلام اینکه آمار مبتلایان زن در حال افزایش است را به صدا درآورد و با تاسف اظهار داشت: این زنان در سنین باروری یعنی بین15 تا 44 سال هستند .

وی یکی از راهکار های پیشگیری از این بیماری را اطلاع رسانی مفید و کافی دانست و گفت:  اگر جوانان مهارت های فردی و جمعی را بیاموزند و نسبت به عواقب کار خویش آگاه باشند کمتر دست به اعمال مخاطره آمیز می زنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد