سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

گزارش اختصاصی شوشان از مهریه های سنگین در خوزستان / 20 هزار سکه مهریه یک دختر خوزستانی !/ استاد دانشگاه پیام نور اهواز : مهریه های سنگین چماقی ست بر سر مرد + گفت و گو با استاد دانشگاه شهید چمران + مصاحبه با دفتردار ثبت ازدواج

شوشان / رویا محمودی: راهروهای دادگاه های خانواده پر است از زنان و مردانی که هر یک دیگری را عامل جدایی خود می دانند ؛ زنان و مردانی که شاید در ابتدای راه زندگی فکر می کردند چیزی جز ناقوس مرگ نمی تواند عامل جدایی شان باشد .

به راستی چه چیز جز اعمال و رفتار خود زوجین باعث دوری گزیدن از یکدیگر می شود؟  چرا دختران و خانواده ها مهریه های بالا و عجیب درخواست می کنند ؟

امروز مهریه خود یکی از عوامل جدایی زوجین محسوب می شود ؛ مهریه هایی چون گرفتن دو چشم  و یا قطع دست راست و پای چپ شوهر تا سفر به 120 کشور دنیا و یا یک کیلو بال مگس خود دال بر فرو پاشی حس اعتماد و احترامی است که طرفین را به ادامه زندگی امیدوار می سازد.

در نظر گرفتن مهریه های بالا گاهی فقط به دلیل حس ناامنی است که در میان زنان وجود دارد و گاهی نیز به دلیل حس برتری جویی نسبت به سایرین. برخی از زنان نیز مهریه های سنگین و عجیب و غریب را پاسخ به اقتداری می دانند که به مرد داده شده است . نظیر توانایی قانونی مرد برای مانع شدن کار خارج از خانه همسر  خود و در نظر گرفتن این مساله که ریاست خانواده در خصایص شوهر گنجانده شده است . به عقیده این گروه از زنان ، مهریه باید جبران کننده مافات برای زنان باشد.

 برخی از زنان نیز به دلیل آنکه حق طلاق به مرد داده شده ، آن را حربه ای برای جدایی از مرد درنظر می گیرند و پیگیری سایر حقوق خود را از طریق در خواست مهریه از قاضی خواستار می شوند . سوالات بیشماری در پرداختن به این مقوله دال بر علت تهیه این گزارش بود چرا که زن مهریه را حق خود می داند و معمولا پرداخت آن از طرف مقابل با عدم تمایل یا صرفا به لحاظ قانونی صورت می گیرد. راهی که باید پیمود تا به زندگی مشترک رسید تمایل یا اجبار در پرداخت مهریه راهی است که افراد بیشماری طی می کنند و "بیمناک اند از سرنوشت, که با آنها چه خواهد کرد".

استاد دانشگاه پیام نور اهواز : مهریه چماقی بر سر مرد است

استاد دانشگاه پیام نور در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار شوشان گفت :به قول استاد مطهری مرد طالب است و زن مطلوب مرد عاشق است و زن معشوق به همین دلیل است که مرد به خواستگاری زن می رود و در این مواقع زن این حق را به خودش می دهد که مهریه ای را مطالبه کند.

علی کرد افزود: هر چند مهریه همان هدیه مرد به زن است ولی چرا برخی از زنان خواستار هدیه ای سنگین می شوند؟

وی درخصوص شرایط تعیین مهریه گفت : اگر در تعیین میزان مهریه دو مورد را در نظر بگیریم می توان مهریه های مطلوب را تعیین کرد ؛ اولین مورد توانایی مرد برای پرداخت مهریه است و دیگری قرار دادن پشتوانه ای برای زن .حال سوال اینجاست که زنان چه میزان پشتوانه برای زندگی احتیاج دارند؟

استاد دانشگاه پیام نور در ادامه گفت : در حال حاضر خون بهای یک مرد 90 میلیون تومان است که معادل 155 سکه با قیمت امروزی می شود. آیا این مبلغ و تعداد سکه در صورتی که زن همسرش را به دلایلی مختلف از جمله تصادف یا طلاق از دست بدهد برای ادامه زندگی کافی نیست ؟

وی با بیان اینکه هدف از تعیین میزان مهریه فراهم شدن یک زندگی عادی برای زن  است گفت : حال فردی را تصور کنید که به سال تولدش مهریه از نوع سکه می زند . به عنوان مثال زنی که مهریه اش 1365 سکه است اگر توانایی مالی مرد را ماهیانه نیم سکه بدانیم برای پرداخت این مبلغ ,مرد به 2730 ماه زندگی احتیاج دارد تا بتواند این سکه ها را پرداخت نماید. یا اگر بتواند ماهیانه یک سکه بدهد 113 سال دیگر باید زندگی کند تا از زیر بار مهریه خلاص شود !

وی افزود : مهریه یک توافق دو جانبه است ولی این توافق در خیلی از موارد رنگ اجبار به خود می گیرد و ترس از دست دادن طرف مقابل مرد را به  این سمت سوق می دهد که با هر چیزی موافقت کند .

علی کرد افزود: هوشیاری خانواده های جوانان در این مساله باعث می شود که ادامه مسیر زندگی برای فرزندان هموار تر شود و لازم است این احتمال داده شود که مهریه روزی در خواست شودپس باید معقولانه انتخاب کرد و معقولانه موافقت کرد .

وی افزود: هر چند دادن حق طلاق به مرد مانند شمشیری است که به دستان او می سپارند اما مهریه های سنگین نیز مانند چماقی در دستان زن است , با بلند کردن شمشیر و یا چماق نمی توان زندگی کرد. زندگی به مهر و محبت وابسته است نه به مهریه. زندگی به گذشت وابسته است نه به داشتن حق طلاق.

وی گفت : قانون باید جلوی خشونت را بگیرد اگری زنی می خواست از این حق خود برای انتقام جویی استفاده کند این قانون است که باید جلوی او بایستد ولی قانون در زمینه مهریه در خیلی از موارد حق را به جانب زن می داند و بعضی از زنان نیز از این امر سو استفاده می کنند.

علی کرد در پایان این گفت و گو  ضمن توصیه های به جوانان و خانواده ها گفت : در رابطه با تعیین مهریه خیلی ها می گویند کی داده و کی گرفته باید بگوییم خیلی ها دادند و خیلی ها هم گرفتند آنها هم که ندادند گرفتار شدند جوانان به فرهنگ سازی هایی که از طریق تلویزیون و سایر رسانه ها می شود توجه کنند  و با نگاه باز و واقع بیینانه تری از یکدیگر زندگی شان را آغاز کنند.

استاد دانشگاه شهید چمران : تعیین مهریه به اصالت فرهنگی افراد وابسته است

استاد دانشکده الهیات نیز معتقد است تعیین مهریه های سنگین به اصالت فرهنگی افراد وابسته است چرا که کسانی که طبق فرهنگ اسلامی رشد پیدا کرده اند هیچ گاه میزانی خلاف عقل را تعیین نمی کنند.

دکتر چوبین در گفت و گو با خبرنگار شوشان گفت : معیار هر فرد مسلمان در تعیین میزان مهریه سنت شریف پیامبر است درست است که میزان مهریه در قرآن تعین نشده ولی در سنت پیامبر مهریه حضرت فاطمه 500 سکه نقره یا درهم بوده و این میزان مهریه قدرت خرید بالایی نبوده است.

چوبین با بیان اینکه طلاق ایستگاه آخر زندگی زوجین است ، افزود: وقتی یک زن و مرد با یکدیگر نمی سازند و بین طلاق و ادامه زندگی مجبور به انتخاب هستند در حال انتخاب بد و بدتر اند بدی همان سوختن و ساختن است و بدترین آن طلاق. چرا که طلاق در اسلام مکروه شناخته شده است و باید به عنوان ایستگاه آخر زندگی به آن نگریست ولی متاسفانه بسیاری از جوانان آن را به عنوان اولین راه در بر خورد با مشکلات خودمی دانند وحاضر به گذشت نیستند.

دفتردار ثبت ازدواج در اهواز : وقتی زن و مرد با هم نمی سازند مهریه سودی ندارد

در ادامه این گزارش  یکی از دفترداران ثبت ازدواج با بیان اینکه بالا زدن مهریه را دلیلی بر استحکام خانواده نمی بینم گفت : زمانی که دو نفر با هم نمی سازند و دیگر راه مشترکی برای ادامه زندگی شان ندارند مهریه چه سود دارد. وقتی دو نفر یکدیگر را جذب نمی کنند مهریه چه یک باشد چه هزار در نهایت چه سود؟

آل علی ادامه داد : در زمان کنونی ما چشم و هم چشمی و بالا رفتن توقعات باعث شده که زنان در مواجه با کوچکترین مشکلی در خواست مهریه بدهند .

وی گفت : در زمانی که دو نفر پای سفره عقد نشستند ما هر چه بگوییم آنها قبول می کنند حتی برخی بعد از ازدواج هم نمی دانند که پای چه تعهداتی را امضا کرده اند. آگاهی افراد در این زمینه بسیارمهم است و خیلی از موارد را داشته ایم که متاسفانه حتی خانواده ها و بزرگتر ها نیز آگاه نیستند.

 وی در پایان این مصاحبه به خبرنگار شوشان گفت: من بالاترین مهریه ای را که تا به حال ثبت کرده ام 20000 سکه بوده و کمترین آن یک شاخه نبات و باز هم می گویم مهریه ضامن خوشبختی هیچ کس نبوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد