سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

هشتم دی ماه با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری صورت می‌گیرد؛
برگزاری سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله جمی در آبادان

خبرگزاری فارس: عضو ستاد بزرگداشت ارتحال آیت‌الله جمی از برگزاری سومین سالگرد رحلت آیت‌الله جمی در هشتم دی‌ماه سال جاری در حسینیه ثارالله این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری فارس: برگزاری سومین سالگرد ارتحال آیت‌الله جمی در آبادان

به گزاری خبرگزاری فارس از آبادان، آیت‌الله "غلامحسین جمی" در سال 1304 خورشیدی در قریه "اهرم" مرکز تنگستان از توابع بوشهر در یک خانواده فقیر و مذهبی به دنیا آمد.
پدرش مرحوم حاج احمد جمی شخصی مذهبی و مورد اعتماد مردم محله بود، او با قرآن و دعا مانوس بود، دعای کمیل شب‌های جمعه را هرگز فراموش نمی‌کرد، با این که تحصیلات حوزوی نداشت، اما با همان سواد مکتب خانه‌ای بیشتر سوره‌های قرآن را حفظ بود.
آیت‌الله جمی تا کلاس ششم ابتدایی را در قریه اهرم درس تحصیل کرد و به‌ دلیل مشکلات مالی نتوانست برای ادامه تحصیل به شهر (بوشهر) برود، ازاین‌رو با توجه به علاقه قلبی به دروس حوزوی به برازجان و سپس بوشهر عزیمت کرد.
در سال 1327 خورشیدی به آبادان مسافرت کرد و در این شهر با روحانی مبارزه "شیخ عبدالرسول قایمی" مؤسس حوزه علمیه آبادان آشنا و برای ادامه تحصیل وارد این مدرسه شد؛ پس از مدتی اقامت در آبادان برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و از محضر آیت‌الله راستی کاشانی و در مجلس درس حاج شیخ محمد علی مدرس شرکت کرد.
آیت‌الله جمی بعد از مدتی که در نجف بود بیمار شد و برای ادامه معالجه به آبادان بازگشت و در همین شهر ماندگار شد.
در سال 1324 که سازمان انقلابی فداییان اسلام توسط روحانی مبارز سیدمجتبی نواب صفوی تشکیل شد، جذب شاخه آبادان این سازمان شد و برای معرفی این سازمان منبرهای می‌رفت.
آیت‌الله جمی، در طول زندگی با برکتش منبر را به کانونی برای روشنگری و اطلاع‌رسانی مردم علیه رژیم تبدیل کرده بود و از همین طریق با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد.
وی پس از نهضت ملی شدن نفت و تبعید حضرت امام خمینی(ره) به نجف، آبادان را به‌عنوان پل ارتباطی با نجف قرار داده بود و مسایل کشور را به سمع امام راحل و فرامین ایشان را به مردم ایران انتقال می‌داد.
با شروع حرکت‌های انقلابی مردم در کشور، حرکت‌های مردمی در شهرستان آبادان را سازماندهی کرد و مأمن امنی برای انقلابیون شد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی(ره) به‌عنوان نماینده امام و نخستین امام جمعه آبادان منصوب شد.
وی در طول دوران دفاع مقدس یکی از دژهای تسخیر ناپذیرترین رزمندگان اسلام بود و همیشه یار و یاور رزمندگان و مردم بی‌دفاع آبادان بود.
آیت‌الله جمی در آبان‌ماه سال 82 به دلیل کهولت و بیماری از سمت خود استعفا و به‌جای وی حجت‌الاسلام "سیدعلی دهدشتی" به‌عنوان امام جمعه آبادان معرفی شد.
وی در سال 76 به دلیل تحت درمان بودن در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد و به توصیه پزشکان در تهران اقامت کرد.
وی 24 سال امامت جمعه آبادان را به‌عهده داشت و در دوران دفاع مقدس و بازسازی در آبادان حضوری فعالی داشت.
آیت الله غلامحسین جمی در سن 83 سالگی در بیمارستان امام(ره) آبادان به دیار باقی شتافت. 

* برگزاری سومین سالگرد ارتحال ملکوتی آیت‌الله جمی
نورالله کردفروشانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: سالگرد ارتحال عالم مجاهد مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین جمی، نماینده و امام جمعه منصوب امام خمینی(ره) در شهر مقاوم آبادان یادآور بیش از نیم قرن حیات طیبه روحانی فرزانه‌ای‌ست که تحقق آرمان‌های بلند دینی و انقلابی ملت شریف و مسلمانان ایران را وجهه همت خود داشت و جاودانه در این راه تلاش کرد و با کارنامه‌ای افتخار آمیز از جهاد، مسئولیت‌شناسی و مردم‌دوستی دنیای فانی را وداع گفت.
وی افزود: آیت‌الله جمی از علمایی بود که عمر گرانقدر خود را سالیان سال در خدمت به اسلام و مردم آبادان گذراند.
عضو ستاد بزرگداشت ارتحال آیت‌الله جمی با اشاره به خصوصیات اخلاقی آیت‌الله جمی خاطرنشان کرد: آیت‌الله جمی، روحانی کم‌توقع‌، مردمی و دلسوز بود و همواره تلاش داشت که در مسیر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی گام بردارد و تمام عمر با عزت خود را وقف کمک به مردم کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: با آغاز جنگ تحمیلی و شرایط سخت آن دوران، آیت‌الله جمی از جمله روحانیونی بود که حضور گرمش در آبادان باعث دلگرمی مردم شد.
عضو ستاد بزرگداشت ارتحال آیت‌الله جمی با اشاره به تأکید این عالم ربانی به تقوی و وحدت در نماز، افزود: این عالم بزرگ و وارسته در دوره حصر آبادان و بعد از آن در منطقه صفر مرزی و حتی زیر موشک و خمپاره، نماز جمعه اقامه می‌کرد.
وی همچنین در مورد دیگر ابعاد شخصیتی آیت‌الله جمی افزود: مرحوم آیت‌الله جمی همیشه و در هر شرایطی در مشکلات و سختی‌ها، غم و شادی همراه و غم‌خوار مردم بود.
کردفروشانی اضافه کرد: امسال به‌مناسبت سومین سالگرد ارتحال این عالم ربانی در روز پنج‌شنبه، هشتم دی‌ماه سال جاری در حسینیه مصلای این شهرستان با حضور مقامات روحانی و کشوری برگزار خواهد شد.
وی افزود: تأمین هزینه‌ برگزاری این مراسم امسال تماماً مردمی بوده و هیچ اداره و یا ارگانی در این خصوص سهمی نداشته‌ است.
عضو ستاد بزرگداشت ارتحال آیت‌الله جمی با بیان میهمانان ارزنده این مراسم گفت: حضرت آیت‌الله ایمانی، خطیب جمعه شیراز، حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده رهبری و سرپرست حجاج ایرانی، حسین اعلایی از فرماندهان بزرگ دوران هشت سال دفاع مقدس و دریادار شمخانی از مهمانان گرانقدر و ارزنده این مراسم بوده که با حضور خود به این مجلس حال و هوایی روحانی و عرفانی خواهند بخشید.
وی با اشاره به فعالیت‌های مبارزاتی وی در طول هشت سال دفاع مقدس‌ گفت: آیت‌الله جمی علاوه بر پیوند عمیق قلبی که با مردم منطقه داشت همواره همپای رزمنده‌ها و نیروهای مردمی در طول دوران جنگ تحمیلی از آبادان دفاع کرده و در صحنه‌های جنگ حضور داشت.
کردفروشانی در پایان با اشاره به هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم ارتحال آیت‌الله جمی گفت: دلیل دعوت و فراخوانی از مردم و مسئولان در بزرگداشت آن بزرگوار را زنده نگه داشتن نام آیت‌الله جمی به‌عنوان یک انسان مقاوم و نمونه‌‌ بارز برای نسل امروز است.
انتهای پیام/غ10

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد