سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آخرین وضعیت بیمارستان 1000 تختخوابی اهواز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه منکر فعالیت پزشکان قلابی نیستیم، گفت: در حال حاضر افراد بسیاری وجود دارند که در بخش درمان بدون داشتن مجوز در حال کار هستند و از بی‌اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، دکتر ایرج نظری در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به لزوم در نظر گرفتن وظایف تمام دستگاه‌ها،‌ زمان وقوع حوادث اظهار کرد: وقتی یک تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد، همه یقه ما را می‌گیرند و می‌گویند چرا آمبولانس نیامد، چرا مصدوم یا مریض فوت کرد و ... اما نمی‌گویند که چرا خودرویی که تصادف کرد، استاندارد نبود. یا چرا جاده استاندارد نبود و یا چرا مسئولین حوزه راه وظایف خود را درست انجام ندادند یا چرا پلیس راه به موقع وارد عمل نشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: متأسفانه زمانی که یک نفر حادثه‌ای می‌بیند، تمام سختی‌ها بر گردن دانشگاه علوم پزشکی و بخش درمان می‌افتد.

توضیحاتی درباره فعالیت پزشکان قلابی

نظری در پاسخ به سؤالی درباره وجود پزشکان قلابی در سطح استان خوزستان عنوان کرد: ما منکر این بحث نیستیم. این مسأله وجود دارد و هست و ما نیز با این مسأله برخورد کرده‌ایم و در این زمینه افرادی نیز دستگیر شدند. اینگونه نیست که تمام اتفاقاتی که رخ می‌دهد تا یک فرد قلابی خود را به عنوان پزشک معرفی کند، در حوزه دانشگاه علوم پزشکی قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: حدود دو سال پیش یک پزشک قلابی در مسجدسلیمان دستگیر شد که تمام مدارک این فرد استانداردهای یک پزشک واقعی بود. این فرد همراه با دوست پزشک خود تصادف کرد که منجر به فوت دوستش شد و متأسفانه پس از مراسمات ترحیم و تشییع پزشک واقعی، این فرد که از طرف خانواده متوفی وکیل شده بود تا کارهای قانونی مربوطه را انجام دهد، تمام مدارک پزشکی و شغلی متوفی را به نام خود کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: حتی این فرد قلابی عکس مدارک شغلی پزشکی متوفی را عوض کرده و به عکس‌های خود تغییر داد. زمانی که این پزشک قلابی فعالیت خود را شروع کرد، یک تخلف در یک بخش رخ داد که وقتی این پزشک از سیستم‌های مربوط مورد استعلام قرار گرفت، معلوم شد که مدارک این پزشک قلابی واقعی هستند اما دوستان ما در نظام پزشکی متوجه شدند این فرد پزشک قلابی است و او را دستگیر کردند.

نظری عنوان کرد: همچنین حدود چند ماه پیش یک پزشک قلابی در باغملک که تنها چند ساعت در مرکز درمانی فعالیت کرده بود، دستگیر و با این پزشک قلابی برخورد شد. در هر حال متأسفانه این بحث پزشکان قلابی وجود دارد و ما منکر آن نیستیم. اتفاقا ما هم دنبال این هستیم که در مسیر چنین افرادی که می‌توانند در امر خطیر پزشکی ورود کنند، سدها و موانعی که باید وجود داشته باشند را تشدید کنیم تا این افراد جرأت نکنند و به خود اجازه ندهند که وارد چنین قضایایی شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه افراد بسیاری وجود دارند که در بخش درمان بدون داشتن مجوز در حال فعالیت و کار هستند و از بی‌اطلاعی و ناآگاهی مردم سوءاستفاده و به کاری که نباید انجام بدهند، ورود می‌کنند. قسمت عمده‌ای از وقت همکاران ما در معاونت درمان و نظارت معطل همین افراد می‌شود که باید بروند و در چاله چوله‌ها و زیرزمین‌ها دنبال چنین افرادی بگردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور افزود: چنین شرایطی نه مورد پذیرش ما است و نه در حوزه وظایف ما می‌گنجد. وظیفه سیستم ما ورود به مجموعه‌هایی که مجوز دارند، نیست. اگر ورود کنیم می‌توانند شکایت کنند و مورد مؤاخذه قرار دهند. مواردی داشتیم که همکاران ما در معاونت درمان به محلی که تخلف پزشکی رخ می‌داد، رفتند اما از همکاران ما شکایت شد و حتی نیروی انتظامی آنها را بازداشت کرد که با وساطت ما آزاد شدند.

نظری ادامه داد: در واقع ما بیش از آنچه که رسانه‌ها حساس هستند، نسبت به این مسائل حساسیت داریم. وظیفه ما برخورد با این مسائل است اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که بعضی افراد از آن سوءاستفاده و ورود می‌کنند. خوشبختانه سیستم‌های نظارتی ما مرتب پیگیری می‌کنند و پزشک قلابی که در باغملک دستگیر شد، بیشتر از چند ساعت نتوانست کار کند و دستگیر شد.

وی از رسانه‌ها خواستار اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در بحث پزشکان قلابی شد و افزود: رسانه‌هایی که در بخش سلامت فعالیت می‌کنند، باید اطلاعات خود را در بحث سلامت تقویت کنند و آنگاه می‌توانند با فعالیت خود موجب بالا بردن سطح سواد سلامت مردم شوند، تا این افراد نتوانند وارد شوند و سوءاستفاده کنند.

بروز وبا در چه شرایطی افزایش می‌یابد؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره سؤال یکی از خبرنگاران در زمینه شیوع بیماری التور (وبا) گفت: التور یک بیماری است که وجود دارد و هر از چند گاهی بروز می‌کند و پس از آن کنترل می‌شود و می‌رود. در اربعین سال گذشته بیش از 200 مورد مثبت التور که از مرز عراق به کشور باز گشته بودند، داشتیم که آنها را کنترل کردیم و این بیماری در داخل کشور پخش نشد.

نظری ادامه داد: در داخل کشور هم در بعضی مواقع این بیماری را داشته‌ایم. در سال‌های گذشته این بیماری در کشور وجود داشته اما کاملا تحت کنترل قرار گرفته است. التور ممکن است بروز کند، اما همکاران ما در بخش بهداشت با توجه به شیوع بیشتر این بیماری از آب به طور مستمر این موضوع را پیگیری می‌کنند، و همچنین همکاران ما در سازمان‌های آب با اقدامات خود در جهت کنترل این بیماری فعال هستند.

وی در واکنش به سؤالی دیگر در زمینه هشدار اخیر رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نسبت به شیوع بیماری التور، افزود: اینگونه نیست که بروز بیماری التور قرار باشد افزایش پیدا کند. این بیماری کنترل می‌شود. به هر حال با بروز خشکسالی و کم شدن میزان آب، عواملی که آلودگی را ایجاد می‌کنند بیشتر وجود دارند. در چنین شرایطی باید نظارت و پایش‌های خود را بیشتر کنیم و مردم نیز بیشتر مراقبت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: مردم از اماکن غیرمعتبر به هیچ وجه نباید آب تهیه کنند و سعی داشته باشند که تنها از آب منابع معتبر استفاده کنند، تا مشکل این بیماری را نداشته باشیم و بتوانیم مانند سال‌های قبل آن را کنترل کنیم.

دلایل ناموفق بودن مبارزه با مصرف قلیان

نظری در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مبارزه با مصرف قلیان تصریح کرد: بحث قلیان واقعا پیچیده و ملی است. فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و در همین جا هم کارهای زیادی انجام شده است. نمی‌دانم اخبار چگونه می‌رسد که می‌گویند کارهایی برای جمع‌آوری قلیان انجام گرفته و در اینجا انجام نشده است. اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در خوزستان نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است. وقتی در مجلس که قانونگذار است، یک قانون در جهت حمایت از مبارزه با مصرف قلیان رد می‌شود، همه کاسه کوزه‌ها شکسته می‌شود و کار را سخت می‌کنند. بنابراین بحث مبارزه با قلیان یک همت ملی می‌خواهد. مصرف قلیان یک مشکل فرهنگی است که باید ریشه‌ای حل شود. صرفا با برخوردهای ما بساط قلیان امروز از یک جا جمع می‌شود و فردا در جایی دیگر از نو پهن می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: مردم باید یاد بگیرند که از قلیان استفاده نکنند تا چیزی عاید افرادی که می‌خواهند از این بحث سوءاستفاده کنند، نشود وگرنه تا زمانی که از لحاظ فرهنگی مصرف قلیان در میان مردم وجود دارد، مبارزه ما با قلیان سخت است. از این رو باید کار ریشه‌ای و فرهنگی انجام شود تا بتوان راحت‌تر با قلیان مبارزه کرد.

از بیمارستان یک هزار تختخوابی اهواز چه خبر؟

نظری درباره آخرین وضعیت احداث بیمارستان دو هزار تختخوابی اهواز بیان کرد: پروژه این بیمارستان که بعدا به یک هزار تختخواب کاهش یافت، در حال پیگیری است تا کار آن انجام شود. به دلیل انجام فاینانس خارجی پیچیدگی‌های این پروژه در حد پیچیدگی‌های ملی است و باید در شورای اقتصاد مصوب شود. خوشبختانه بررسی این پروژه در برنامه شورای ملی اقتصاد قرار دارد. سهم دانشگاه علوم پزشکی اهواز از تأمین اعتبار این پروژه 15 درصد است که رقم کمی نیست و متأسفانه نمی‌توانیم با وضعیت موجود این مبلغ را تأمین کنیم.

وی ادامه داد: البته از چندین جا برای تأمین این رقم پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم. یک پیشنهاد ما این بود که با توجه به اینکه درمان بیماران یک بحث از کار مبارزه با ریزگردها است، این رقم از محل اعتبارات مبارزه با ریزگردها که بنا است به خوزستان اختصاص یابد، تأمین شود. امیدواریم این پیشنهاد ما را بپذیرند تا بتوانیم از این منبع برای تأمین این 15 درصد استفاده کنیم.

برای تشخیص ارتباط بین افزایش نازایی و ریزگردها باید تحقیقات انجام شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا درباره ارتباط افزایش نازایی و ناهنجاری‌های جنینی با معضل ریزگردها تحقیقاتی صورت گرفته و چه عواملی در بروز این وضعیت نقش دارند، گفت: شاید این جمله که ریزگردها در افزایش ناباروری نقش دارد، گزاف باشد و شاید هم چنین ارتباطی وجود دارد اما باید آن را ثابت کرد. اثبات این موضوع، کاری تحقیقاتی و علمی می‌طلبد و به این سادگی نیست که بگوییم آیا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گزارشی در این زمینه ارائه کرده است یا نه.

نظری ادامه داد: دانشگاه یک گزارش دارد که پای آن می‌ایستد. مثلا در ارتباط با بیماری‌های تنفسی ناشی از بارش‌های پاییزی، عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند و موجب بروز این مشکلات می‌شوند، که در گزارشی این موضوع را اعلام کردیم و همچنین راهکارهای کاهش این مشکل را نیز گفتیم که این کارها انجام شد. البته محققین دانشگاهی نه تنها در دانشگاه علوم پزشکی اهواز بلکه در دانشگاه‌های دیگر داخل و خارج از کشور در حال پژوهش درباره این مسأله هستند.

وی با بیان اینکه آمار نازایی در تمامی جوامع از جمله کشور ما بالا است، ادامه داد: عوامل مختلفی باعث تغییر فرم بیماری‌ها شده‌اند که می‌توانند در ایجاد ناهنجاری‌هایی جنینی مؤثر باشد که خود این مسأله موجب سقط جنین می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به پرسشی درباره انجام کورتاژ در استان خوزستان عنوان کرد: کورتاژ عمل غیرقانونی است و هر جا هم انجام شود با آن برخورد صورت می‌گیرد. از لحاظ رسمی و قانونی غیر از افرادی که برای سقط جنین از پزشکی قانونی مجوز می‌گیرند، هیچ کس حق سقط ندارد و کار خلاف قانون و پزشکی است مگر در صورت تشخیص و صدور مجوز لازم از پزشکی قانونی که شرایط خاص و مفصل دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد