سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نگران حالِ امروز و فردای خوزستان باشیم

برای برون رفت از این وضعیت و انداختن طرحی نو، نیاز است که ضمن واکاوی و آسیب شناسی گذشته، برنامه کوتاه مدت و میان مدتی برای کاهش عوارض وضعیت کنونی تدوین شود
کد خبر: ۴۷۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 13 August 2017
استان  خوزستان از بهمن ماه سال گذشته تاکنون شاهد حوادث مختلفی بوده است. از تکرار پدیده ریزگردها و قطعی برق و آب و تلفن و... در بهمن ماه تا گرمای بی سابقه تابستان امسال و عوارض و پیامدهای منفی آن بر روند زندگی عادی مردم، همگی بیانگر شرایطی غیرعادی در قطب اقتصاد و صنعت کشور است.

چنین شرایطی قطعا اثرات منفی خود را بر روند توسعه استان بر جای خواهد گذاشت. گرچه پیش از این هم خوزستان در جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی موفق نبوده است اما شرایط ایجاد شده در ماههای اخیر که خود معلول برخی ناکارامدی ها و سوءمدیریت ها و بی توجهی های برجای مانده از حداقل 10 سال گذشته است، نه تنها رغبت سرمایه گذاران برای حضور در استان را از بین خواهد برد بلکه سرمایه های انسانی موجود در استان نیز تمایلی برای ماندن در استان نخواهند داشت و اندک سرمایه های اقتصادی غیردولتی موجود هم در اندیشه خروج از استان فرو خواهند رفت.

نکته ای که در این میان نباید از آن غافل شد این است که بسیاری از این وقایع و مشکلات قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است و عدم انجام مسئولیت ها و وظایف برخی دستگاهها از یکسو و مداخله انسانی مخرب در محیط زیست از سوی دیگر باعث بروز عمده این مشکلات و پیامدهای منفی آن شده است.

عدم توسعه و به روز رسانی تاسیسات برق متناسب با میزان برق تولیدی و مصرفی در استان، بی توجهی به انجام اقدامات اصلاحی و سرویس خطوط و شبکه توزیع و انتقال برق و عدم مدیریت صحیح برای کاهش عوارض اجتماعی بحران مسائلی است که اگر لااقل در ده سال گذشته به آن توجه می شد شاهد بحران های اخیر نبودیم.

پذیرفتنی نیست در خوزستان، قطب اقتصاد مملکت و تامین کننده بخش اعظم بودجه کشور و وجود تاسیسات بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی و... شاهد این حجم کمبودها در زیرساخت های برق رسانی باشیم.

از طرفی تخریب هورالعظیم که باعث شد این تالاب بین المللی به یکی از کانون های مهم ریزگردها تبدیل شود نیز از همین سوءمدیریت ها و نگاه تک بعدی به توسعه حکایت دارد.

سخن کوتاه کنیم. آنچه امروز شاهد آن هستیم میراث بجای مانده از گذشته است. برای برون رفت از این وضعیت و انداختن طرحی نو، نیاز است که ضمن واکاوی و آسیب شناسی گذشته، برنامه کوتاه مدت و میان مدتی برای کاهش عوارض وضعیت کنونی تدوین شود و در کنار آن برای ماندگاری نیروی انسانی مولد کار و فکر در درون استان از یکسو و جذب سرمایه گذاران به استان از سوی دیگر فکری اساسی بشود.

در عین رفع مشکلات بجای مانده از گذشته باید بگونه ای برنامه ریزی و مراقبت نمود که همه برنامه ها و عملکردها در استان مبتنی بر توسعه پایدار باشد و ده سال دیگر شاهد مشکلاتی نباشیم که ریشه آن در عملکرد امروز باشد.
منبع: تابناک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد