سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

وزیر خارجه عربستان سعودی: حشد الشعبی عراق تحت فرمان افسران ایران است

هادی العامری فرمانده حشد الشعبی نیز در پاسخ به وی نیز خواستار سقوط حکومت عربستان سعودی شده بود."عادل الجبیر" وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیروهای داوطلب شیعه عراق که تحت عنوان "حشد الشعبی" برای مبارزه با داعش تشکیل شد را یک تشکل فرقه‌ای دانست که به فرمان ایران فعالیت می‌کند.
به گزارش عصرایران به نقل از رسانه های سعودی، الجبیر امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با "ناصر جوده" وزیر امور خارجه اردن در ریاض این مطالب را مطرح کرد. 
الجبیر مدعی شد: حشد الشعبی در آینده عراق یکپارچه جایی نخواهد داشت.

وزیر خارجه عربستان سعودی: حشد الشعبی عراق تحت فرمان افسران ایران است

وزیر خارجه عربستان سعودی: حشد الشعبی عراق تحت فرمان افسران ایران است.
وی مدعی شد: ما با حضور نیروهای فرقه ای در عراق مخالفیم و نسبت به بقای عربیت عراق و باقی مانده عراق به عنوان بخشی از جهان عرب، مُصر هستیم.
الجبیر پیش از این نیز خواستار انحلال این نیروهای داوطلب شیعه عراقی شده بود. 
هادی العامری فرمانده حشد الشعبی نیز در پاسخ به وی خواستار سقوط حکومت عربستان سعودی شده بود.
نیروهای داوطلب شیعه که تحت عنوان حشد الشعبی فعالیت می‌کنند در پی فتوای دینی آیت الله سیستانی مرجع تقلید ارشد شیعه مقیم نجف برای مبارزه با داعش تشکیل شد. دولت عراق نیز اخیرا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن این نیروها بخشی از نیروهای مسلح عراق و زیرمجموعه دولت بغداد قرار می گیرند.
نیروهای حشد الشعبی هم اکنون در خط مقدم جنگ با داعش در عراق هستند و شهرها و روستاهای بسیاری را از اشغال داعش آزاد کرده اند.

سفر هیئت تونسی به دمشق برای عذرخواهی از اسد

یک هیأت تونسی برای عذرخواهی از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به دلیل موضع‌گیری نادرست تونس در قبال بحران این کشور، راهی دمشق خواهد شد.
 به گزارش مشرق، یک مقام مسؤول در جنبش «طرحی برای تونس» اعلام کرد که «محسن مرزوق» دبیرکل این جنبش و شماری از رهبران آن برای عذرخواهی از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به دلیل اختلافات سیاسی در قبال بحران سوریه به دمشق خواهند رفت.
بر اساس این گزارش، این مقام تونسی که نخواست نامش فاش شود، گفت: هیأت تونسی در این سفر که در آینده نزدیک انجام خواهد شد، آزادسازی حلب از سیطره گروه تروریستی داعش را نیز تبریک خواهد گفت.
این منبع ادامه داد: هدف از سفر مرزوق به دمشق، تغییر ذهنیت منفی مردم تونس در قبال سوریه است.
گفتنی است، این اولین بار از آغاز بحران سوریه نیست که یک هیات تونسی راهی  سوریه می شود. اختلاف درباره روابط تونس با سوریه همپنان ادامه دارد و برخی از سر گیری آن را خواستارند، اما عده ای با این موضوع مخالفند.
منبع: مهر

شبکه‌‌های یورونیوز، کلمه و فارسی‌وان به آخر خط رسیدند

سه شبکه ضدایرانی با سه رویکرد سرگرمی، خبری و تفرقه‌افکن، به بهانه مشکلات مالی تعطیل می‌شوند.
به گزارش مشرق، شبکه یورونیوز که زیر نظر اتحادیه اروپا اداره می‌شود و برنامه‌هایش به 13 زبان زنده دنیا از جمله فارسی برگردان می‌شود، تصمیم گرفته است تا آن طور که بخش فارسی بی‌بی‌سی نوشته «بخش اوکراینی این شبکه را تعطیل و بخش فارسی و عربی را تنها محدود به پخش اینترنتی» کند، که این تصمیم اعتصاب محدود کارکنان این بخش‌ها را نیز در پی داشته است. به نوشته تلویزیون «روسیا الیوم» فعالیت این دو بخش نیز قرار است به علت کمبود بودجه متوقف شود. 
همچنین در چند روز گذشته، یکی از مجری‌های فارسی وان در برنامه خود اعلام کرد که هفته آینده آخرین قسمت این برنامه پخش می‌شود چرا که شبکه فارسی وان برای همیشه تعطیل می‌شود. فارسی وان که با سرمایه‌گذاری مشترک گروه موبی و کمپانی نیوز کورپوریشن (کمپانی رابرت مرداک) در سال 88 و در اوج فتنه فعالیت خود را آغاز کرده بود، حالا طبق اخبار در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. گفته می‌شود مشکلات مالی یکی از عوامل اصلی تعطیلی این شبکه ماهواره‌ای است.
 همچنین در هفته گذشته تلویزیون کلمه (رسانه وهابی) اعلام کرده است که «به علت کمبود بودجه» فعالیتش برروی ماهواره متوقف خواهد شد. این شبکه در سال‌های اخیر، با پشتیبانی از سیاست‌های عربستان سعودی، به تریبونی برای تبلیغ وهابیت در بین فارسی‌زبانان تبدیل شده بود.
 آنچه مشخص است این است که تعطیلی سه رسانه فارسی معارض خبری – سرگرمی – مذهبی، که هر سه نیز فعالیت خود را با کلیدواژه مشترک «مشکلات مالی» متوقف کرده‌اند، بی‌ارتباط با مشکلات مالی اتحادیه اروپا، برخی اتفاقات منطقه همچون پیروزی مقاومت در سوریه، نیست. اما سناریوی دیگر این است که این رسانه‌ها با فشار تبلیغاتی روی اسپانسرها و مخاطبان، اولا دست به تبلیغ و خبرسازی زده‌اند تا بار دیگر نامشان در اخبار تکرار شود، ثانیا بتوانند از این خبر به عنوان اهرم فشاری برای جذب بودجه استفاده کنند تا بعد از وقفه‌ای دوباره برنامه‌های خود را روی ماهواره ببرند.
اما در این میان یک واقعیت غیرقابل‌انکار وجود دارد و آن اینکه؛ شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب به دلیل اشاعه دروغ و شایعه و فحشا، مخاطبان خود را خاصه پس از فتنه 88 از دست داده‌اند.
منبع: فردا

چرا ایران و روسیه در بحران سوریه به اردوغان نقش دادند؟

تغییر سیاست‌های ترکیه تاکتیکی است که آنکارا در نتیجه تحولات منطقه‌ای و داخلی مجبور به تن دادن به آن شده است.اردوغان مذاکره با روسیه و ایران را بهترین راه برون رفت آبرومندانه همراه با برخی دستاوردهای کوچک از بحران سوریه می‌داند.
چرا اردوغان در بازی مشترک ایران و روسیه همکاری می‌کند؟/////یا////// چرا ایران و روسیه در بحران سوریه به اردوغان نقش دادندسرویس جهان مشرق - پیروزی نهایی محور مقاومت منطقه در آزادسازی شهر حلب بعلاوه عملیات تروریستی انجام شده بر ضد سفیر روسیه در ترکیه نشان دهنده فضای ملتهب داخلی در ترکیه است که حامیان جریان‌های وهابی موسوم به اسلامگرا که اتفاقا حامی دولت اردوغان نیز هستند، ایجاد کرده‌اند. میزان نفوذ این جریان‌ها در ترکیه به حدی است که قاتل سفیر روسیه که یک سال قبل در جبهه حلب تحت پرچم گروه‌های تروریستی به مبارزه با دولت مرکزی سوریه مشغول بود، موفق شده جایگاه خود را به عنوان نیروی امنیتی ترکیه و گارد حفاظتی مقامات این کشور و شخصیت های خارجی حفظ کند. وی حتی چندین بار محافظ شخص اردوغان نیز بوده است.  
در نتیجه نفوذ همین جریان تندرو به محافل تصمیم‌گیری ترکیه می‌بینیم که سیاست صفر کردن مشکلات این کشور با همسایگان به بحرانی از تعصب مذهبی و سرباری بر ضد ترکیه تبدیل شده و موجی از نژاد پرستی را در این کشور بویژه بر ضد کردها و عناصر محورمقاومت ایجاد کرده است.  
اردوغان در آغاز مداخله در بحران سوریه هرگز تصور نمی‌کرد که سیاست‌های تحریک‌آمیزش بر ضد دولت بشار اسد به عرصه داخلی ترکیه منتقل شود و انبوهی از پرونده های نابسامان داخلی از اقتصاد گرفته تا سیاست و گرایش های اجتماعی را روی دست آنها باقی بگذارد.  
گذشت شش سال از عمر بحران سوریه حوادث تلخ زیادی را به کام ترکیه رقم زده است. در این سالها پیشنهادات و سیاست‌های ترکیه با وجود تبدیل شدن این کشور به نوک پیکان مبارزه با دولت مرکزی سوریه، هرگز حتی به مذاق متحدان این کشور یعنی آمریکا و محور مداخله جویی غربی خوش نیامد.  
تلاش های اردوغان برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه و ترکیه یا مداخله مستقیم آمریکا در روند براندازی دولت بشار اسد در سوریه هرگز با تایید واشنگتن همراه نبود. علاوه بر تمام اینها انتقال ناگهانی مواضع آمریکا در حمایت از داعش به ایجاد ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش، آنکارا را در دو راهی انتخاب داعش یا آمریکا قرار داد.
 
چرا اردوغان در بازی مشترک ایران و روسیه همکاری می‌کند؟/////یا////// چرا ایران و روسیه در بحران سوریه به اردوغان نقش دادند 
 
در نهایت گزینه ترکیه برای ورود به ائتلاف آمریکا ضد داعش باعث شد تمام عصبانیت گروه های تروریستی از حامیان گذشته خود بر روی ترکیه سرازیر شود. در نهایت بازپس‌گیری حلب به عنوان پایگاه مستحکم حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی مستقر در این شهر به احساس عمیق شکست و ناامیدی درمیان جریان حاکم بر ترکیه منجر شد.
تمامی این شکست ها اما به توقف و بن بست سیاست گذاری‌های ترکیه منتهی نشد، اردوغان که در منطقه به تغییر ناگهانی سیاست‌های خود معروف است، برای جبران شکست های متوالی در سوریه سعی کرد وارد اردوگاه طرف مقابل شود، این اتفاق البته با بستر سازی از سوی محور پیروز در عرصه میدانی همراه بود. روسیه و ایران به دنبال جذب ترکیه به اردوگاه خود بودند.  
در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روند عادی‌سازی روابط کشورش با ترکیه پس از سقوط هواپیمای سوخوی را پذیرفت و از اعطای نقش جدید به این کشور در شبه حزیره کریمه و امضای قراردادهای گازی با آن خبر داد. ایران نیز نقش ترکیه در روند مبارزه با داعش در شهر راهبردی الباب را پذیرفت.  
مجموعه این تلاش‌ها برای جلوگیری از اتحاد عربستان و ترکیه و کاستن از حجم کمک های تسلیحاتی به تروریست ها جهت کاستن از حجم تخریب و ویرانی در منطقه بویژه در کشورهای سوریه و عراق صورت گرفت. روسیه همچنین به دنبال اختلاف‌افکنی بین ترکیه و ائتلاف ناتو جهت مانع تراشی در فعالیت های نظامی این پیمان در ترکیه از جمله استقرار سامانه های موشکی آن در عمق خاک این کشور است. یکی دیگر از اهداف محور ایران و روسیه از ایجاد توافق سه‌جانبه، حل بحران سوریه بدون نقش‌آفرینی مستقیم آمریکا و خالی کردن زیر پای واشنگتن درتحولات منطقه است، اتفاقی که در نشست اخیر شورای امنیت که به صورت فوق العاده برای بررسی تحولات حلب برگزار شده بود، تا حد زیادی برای حاضران در نشست ملموس شد و در شرایطی که آمریکا به همراه دیگر اعضای شورا به دنبال راهکاری برای حل بحران حلب بودند، سفیر روسیه از رسیدن به توافق برای خروج نظامیان و غیر نظامیان از این منطقه خبر داد.
آنکارا با کمال میل این رویکرد را پذیرفته است، تغییر مواضع این کشور در قبال تروریست‌های جبهه النصره و عملیات صورت گرفته بر ضد داعش در موصل را می توان ابعادی اولیه از تغییر رویکردهای آنکارا در قبال تحولات منطقه ای دانست که تحت تاثیر مذاکرات سه جانبه مسکو صورت گرفته و احتمال می‌رود این روند در دور بعدی مذاکرات ادامه داشته باشد.
 اما طبعا این سیاست به مذاق حامیان وهابی وی خوش نمی آید، لذا برخی تحولات امنیتی نظیر ترور سفیر روسیه یا اعتراض‌ها یا به آتش کشیدن دو نظامی ترکیه به دست تروریست ها در سوریه و تظاهرات و اعتراضات مردمی محدود در این کشور صورت گرفت. ترکیه البته دستاویز خوبی در امثال این ماجراها دارد و همواره داعش، جریان حامی فتح الله گولن یا کردها را در اینگونه حوادث محکوم می کند تا بتواند افکار عمومی را بر ضد این گروه ها بیش از پیش تحریک کرده و چالش های امنیتی صورت گرفته را برای خود به فرصت تبدیل کند. ترکیه همچنین ترور کارلوف را یک توطئه خارجی خواند و تاکید کرد که آنکارا در مسیر فعالیت برای صلح در منطقه تسلیم این توطئه ها نخواهد شد. به همین علت نشست سه‌جانبه برگزار شده در مسکو بین وزرای خارجه ایران و روسیه و ترکیه در رابطه با بررسی اوضاع سوریه را می توان نقطه عطفی در ترسیم مجدد نقشه ائتلاف های منطقه ای خواند. تحولاتی که شهر حلب در ماه‌های اخیر با آن مواجه شده، باعث شده عناصر جدیدی در ویترین عرصه پیچیده سوریه روی کار بیایند. شاید مهم‌ترین این عناصر بروز پدیده هماهنگی سه‌جانبه بین مسکو و آنکارا و تهران باشد. همین پدیده بود که در نهایت به نفع مسکو در روند کشمکش‌های روسیه با غرب وارد عمل شده و از انجام توافق و سازش در شهر حلب خبر داد. 
مذاکرات سه‌جانبه در شرایطی به دنبال رسیدن به ائتلاف استراتژیک هستند که رقبای خود را در اوضاع نابسامانی می بینند، آمریکا در دوره انتقال قدرت قرار گرفته و دست کم تا یک ماه آینده قدرت اتخاذ تصمیمات باثبات و مطمئن برای آینده تحولات منطقه را ندارد. دولت های اروپایی نیز تلاش زیادی پیش از این که توجه خود را معطوف به این ائتلاف کنند، به شکستن توافق احتمالی میان مسکو و واشنگتن امید بسته اند. عربستان و امارات و قطر نیز با توجه به حاکمیت جدید آمریکا و اوضاع نابسامان اقتصادی و کسری بودجه شدید عربستان شرایط بغرنجی را پشت سر می‌گذارند.
 
چرا اردوغان در بازی مشترک ایران و روسیه همکاری می‌کند؟/////یا////// چرا ایران و روسیه در بحران سوریه به اردوغان نقش دادند 
 
در حقیقت می‌توان گفت که تغییر سیاست‌های ترکیه تاکتیکی است که آنکارا در نتیجه تحولات منطقه‌ای و داخلی مجبور به تن دادن به آن شده است. اردوغان مذاکره با روسیه و ایران را بهترین راه تحقق برخی دستاوردها در مسیر حمایت از گروه های تروریستی می داند که آنها را جریان های معتدل می نامد. این روند می تواند برون رفتی آبرومندانه همراه با برخی دستاوردهای کوچک از بحران سوریه برای ترکیه داشته باشد. این تحولات که در نتیجه دست برتر ایران و محور مقاومت در شرایط کنونی منطقه ایجاد شده، ابتکار عمل را در اختیار این محور قرار داده و در نهایت باعث می شود نقشه نظم نوین منطقه‌ ای زیر نظر محور مقاومت منطقه ای و متحدان این کشورها ترسیم شود.

فرار ده‌ها شاهزاده سعودی از عربستان بعد از روی کار آمدن «ملک سلمان»

یک نشریه خبری در گزارشی اعلام کرده که ده‌ها شاهزاده و امیرزاده سعودی از زمان روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز و قدرت گرفتن پسرش، عربستان را ترک کرده‌اند.

به گزارش مشرق، منابع آگاه در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گزارش داده‌اند که شمار زیادی از شاهزادگان سعودی در حال ترک این کشور هستند.

نشریه «المنار فلسطین»، گزارش داد که ده‌ها عضو خاندان پادشاهی عربستان از زمان روی کار آمدن «سلمان بن عبدالعزیز» به عنوان پادشاه عربستان کشور خود را ترک کرده و در کشورهای دیگر ساکن شده‌اند.

بر اساس این خبر شماری از اعضای خاندان پادشاهی عربستان اجازه خروج از این کشور را ندارند و تحت نظارت نهادهای امنیتی عربستان قرار دارند.

این منابع اعلام کرده‌اند با رشد اختلافات داخلی خاندان آل سعود در زمینه رسیدن به قدرت و اقدامات حاکمان فعلی این کشور در پرونده‌های منطقه، برخی از اعضای این خانواده از احتمال عملیات‌های ترور و درگیری‌های فیزیکی در خاندان آل سعود نگران هستند.

به گفته این منابع ، کوچ شاهزادگان از کشورشان به عربستان محدود نشده و برخی امیرزاده‌های قطر و امارات نیز کشور خود را ترک کرده و در دیگر کشورها ساکن شده‌اند.

این اقدامات به نظر می‌رسد در واکنش به سیاست‌های داخلی و خارجی «محمد بن سلمان» پسر شاه سعودی و جانشین ولی‌عهد این کشور که گفته می‌شود قدرت را در قبضه خود دارد صورت می‌گیرد.در حالی که همواره خاندان آل سعود از مصونیت‌های متعددی در این کشور برخوردار بوده عربستان اخیرا در سایه بحران اقتصادی این کشور شاهزادگان سعودی و برخی وزرای این کشور را که معمولا از اعضای خاندان شاهی هستند تحت فشارهای اقتصادی قرار داده است.

از سوی دیگر در اقدامی بی سابقه عربستان یک شاهزاده سعودی را به اتهام قتل یک شهروند این کشور اعدام کرد و چندماه بعد یک شاهزاده دیگر را در زندان جده شلاق زد.

بیشتر از اینکه این اقدامات به منظور مجازات این افراد باشد به نظر می‌رسد نوعی انتقام جویی شخصی محمد بن سلمان از شاهزاده‌های دیگر یا اقدامی در راستای ایجاد رعب و وحشت در میان شاهزادگان باشد.منبع: فارس

یک خبر جعلی، عامل تهدید هسته ای وزیر دفاع پاکستان علیه اسرائیل
در واکنش به این گزارش جعلی، وزیر دفاع پاکستان (خواجه محمد آصف) در توئیتر نوشت: "اسرائیل فراموش کرده که پاکستان هم یک کشور اتمی است."
انتشار یک خبر جعلی در اینترنت باعث شد وزیر دفاع پاکستان، اسرائیل را تهدید هسته ای کند.
به گزارش عصرایران، در روزهای اخیر انتشار خبر غیرواقعی درباره تهدید اسرائیل علیه پاکستان واکنش وزیر دفاع این کشور را برانگیخت و باعث شد او اسرائیل را به تهدید اتمی تهدید کند.همه چیز از انتشار گزارش نادرست و غیرواقعی در سایت خبری AWD آغاز شد. این سایت خبری با تحریف سخنان موشه یعلنون وزیر دفاع سابق اسرائیل این مطلب را از زبان او منتشر کرد که وی گفته بود اسرائیل برای نابودی پاکستان باید برای جنگ داعش، به سوریه نیروی زمینی اعزام می کرد.

یک خبر جعلی، عامل تهدید هسته ای وزیر دفاع پاکستان علیه اسرائیل

براساس گزارش منتشر شده در سایت خبری AWD سخنان وزیر دفاع سابق اسرائیل در واکنش به گفته های وزیر دفاع پاکستان درباره قصد این کشور برای مشارکت در جنگ با داعش منتشر شده بود.در واکنش به این گزارش جعلی، وزیر دفاع پاکستان (خواجه محمد آصف) در توئیتر نوشت: "اسرائیل فراموش کرده که پاکستان هم یک کشور اتمی است."
وزارت دفاع اسرائیل هم در بیانیه ای اعلام کرد: سخنان منسوب به وزیر دفاع سابق اسرئیل (موشه یعلنون) که وزیر دفاع پاکستان به آن پاسخ داد کامل جعلی است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتس در این باره نوشت: سایت خبری AWD قبل از این هم خبرهای دروغی را منتشر کرده بود از جمله اینکه پادشاه اردن همسرش ملکه رانیا را به قتل رسانده یا اینکه سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا (سیا) مسؤول ترور ترامپ است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد