سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

درخواست دومای روسیه از ایران برای به‌ رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه

یک عضو ارشد مجلس دومای روسیه در نامه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی ایران از تهران خواست تا الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به‌ رسمیت بشناسد.

Image result for ‫الحاق کریمه‬‎

سرویس بین المللی: به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یووگنی فیودروف رییس کمیته سیاست‌های اقتصادی دومای روسیه پیش از این پیشنهاد ارائه یک نامه رسمی به مجلس شوراس اسلامی ایران درخصوص به رسمیت شناختن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را از سوی تهران مطرح کرده و سپس در نامه‌ای از مجلس ایران خواسته است تا الحاق کریمه به خاک روسیه را به‌طور رسمی بپذیرد.
این نامه که با حمایت لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین‌الملل دوما تنظیم شده است، ایران را نه تنها در بعد اقتصادی، بلکه در بعد نظامی و سیاسی به ویژه در مبارزه با تروریسم و جنگ علیه داعش شریک روسیه معرفی کرده است.
بنا بر اعلام رسمی مجلس دوما، هنوز پاسخی از سوی مقامات و مجلس شورای اسلامی ایران دریافت نشده است.
این نماینده دوما به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه از سوی ایران را یک حرکت سیاسی مثبت در جهت تحکیم پیشبرد روابط دوجانبه تهران-مسکو دانسته است.
بر اساس این گزارش، سوریه هفته گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که الحاق کریمه به روسیه را کاملا پذیرفته است، از این رو مجلس دوما معتقد است که خوب خواهد بود تهران نیز گام مشابهی بردارد.
فیودروف تاکید دارد که دیگر زمان شراکت استراتژیک ایران و روسیه فرا رسیده است.
کریمه شبه جزیره ای است واقع در شمال دریای سیاه و جنوب اوکراین که بیش از ۹۶ درصد مردم آن در یک همه‌پرسی بحث برانگیز در ۱۷ مارس ۲۰۱۴ به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه رای مثبت دادند. این منطقه در پی انقلاب ۱۹۱۷ روسیه به یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی بدل شد اما پس از جنگ دوم جهانی، در ۱۹ فوریه ۱۹۵۴، دولت مرکزی ولایت کریمه به جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراین واگذار شد. کمی بعد، پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1۹۹۱ ولایت کریمه نیز  جمهوری خودمختار کریمه نام گرفت.

منابع سیاسی بلندپایه در بغداد اعلام کرده‌اند که آمریکا به منظور تحت فشار گذاشتن بغداد جهت مشارکت ترکیه در نبرد آزادسازی موصل، طی چند روز گذشته پشتیبانی خود از این عملیات را متوقف کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شفاف؛ ائتلاف بین‌المللی، روز جمعه مدعی شد که نیروهای عراقی حملات خود برای آزادسازی موصل از اشغال داعش را به مدت دو روز «متوقف کرده‌اند» تا کنترل خود را بر مناطقی که از این گروه تروریستی بازپس گرفته‌اند، تثبیت کنند. ادعایی، که بلافاصله از سوی فرماندهی عملیات مشترک عراق تکذیب شد.

در همین راستا، روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع سیاسی بلندپایه در بغداد دلایل این ادعای ائتلاف آمریکایی را ذکر کرده و نوشته است که تشدید فشار واشنگتن بر بغداد جهت مشارکت ترکیه در عملیات آزادسازی موصل، باعث شده است ائتلاف آمریکایی حمایت خود را از نیروهای عراقی در این نبرد متوقف کند.

منابع میدانی روزنامه الاخبار اعلام کردند: حدود 70 مورد از حمایت‌های ائتلاف بین‌المللی از نیروهای مشترک عراقی در موصل، طی دو روز گذشته در پی بروز تنش بین بغداد و آنکارا و بحث‌ها پیرامون عزم نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) برای پشتیبانی از عملیات ازادسازی شهرستان «تلعفر»، متوقف شده است.

منابع سیاسی بلندپایه در بغداد نیز به روزنامه الاخبار اعلام کردند که «ایالات متحده از چند روز پیش بغداد را تحت فشار قرار داده است تا به ترکیه اجازه دهد در عملیات موصل مشارکت کند و همچنین از اجرای طرح‌های الحشد الشعبی در تلعفر جلوگیری کند.»

این منابع تصریح کردند «فشار طرف آمریکایی همزمان با ادعای ایالات متحده درباره توقف موقف نبرد موصل، به اوج خود رسیده است.»

در سایه تشدید فشارها، «عمار الحکیم» رئیس «ائتلاف ملی» تلاش می‌کند نقش «ناظر» را در عملیات قریب‌الوقوعی، که نیروهای الحشد الشعبی در شهرستان تلعفر انجام می‌دهند، ایفا کند به‌ویژه اینکه محور غربی در بین تمامی محورهای نبرد در نینوا، از اهمیت زیادی نزد فرماندهی الحشد برخوردار است.

منبع: تسنیم

2 شهروند آمریکایی متهم به قاچاق قطعات هواپیما به ایران شدند

دفتر دادستانی آمریکا از بازداشت ۲ شهروند لس آنجلسی به اتهام قاچاق قطعات هواپیماهای جنگنده به ایران خبر داد.
 به گزارش مشرق، به نقل از اسپوتنیک، دفتر دادستانی آمریکا اعلام کرد: زاویک زرگریان 52 ساله و واچه نیریان 57 ساله توسط ماموران ویژه واحد تحقیقات وزارت امنیت داخلی آمریکا بازداشت شده‌اند. این 2 شهروند لس آنجلسی به قاچاق قطعات هواپیماهای جنگنده آمریکایی به ایران متهم شده اند.
بر اساس کیفرخواست دادگاه فدرال، این 2 فرد بازداشت شده بخشی از یک گروه بزرگ هستند که در قاچاق 3 میلیون دلاری قطعات هواپیماهای جنگنده آمریکا به ایران نقش داشته‌اند. انتقال این قطعات هواپیما از طریق شرکت مهندسی موسوم به "زد ان سی" متعلق به زرگریان صورت گرفته است. در این پرونده ظاهرا 2 شهروند ایرانی به نام های هانری ترمیناسیان 55 ساله و هرمز نوروز 56 ساله متهم شده اند.
الین دکر دادستان آمریکایی در این باره تاکید کرد: جرم هایی که در این کیفرخواست به آن اشاره شده، تهدیدات بسیار جدی برای امنیت ملی ما است. به عنوان یک ملت، این مساله مهم است که از فناوری نظامی مان حفاظت کنیم و مانع از آن شویم که فناوری نظامی به دست سایر کشورها بیفتد.
فهرست کامل این قطعات اعلام نشده ولی به گفته برخی مقام‌های آگاه با پرونده، این قطعات شامل هواپیماهای اف 14، اف 15 و اف 16 و اف 18 می شود.
مقام‌های قضایی آمریکا همچنین این گروه را به تلاش برای صادرات 7هزار لاستیک فلورکربن به ایران متهم کرده اند. بر اساس این کیفرخواست، زرگریان این لاستیک ها را از یک شرکت واقع در کالیفرنیا خریداری کرده و آنها را در اختیار نیریان قرار داده است. سپس این محموله به امارات و کویت منتقل شده است. یکی از شهروندان ایرانی به نام ترمیناسیان این محموله را از طریق کشورهای واسطه به نیروی هوایی ایران تحویل داده است. این لاستیک‌ها در برابر حرارت و دمای بالا بسیار مقاوم هستند. این لاستیک به طور گسترده‌ای در انواع ماشین آلات استفاده می شود. مقام‌های قضایی آمریکا بر این باورند که این لاستیک ها قابلیت کاربرد در موارد نظامی را دارد، از جمله در سیستم هیدرولیک هواپیما.
اگر زرگریان در این پرونده گناهکار و مجرم شناخته شود به 115 سال حبس محکوم خواهد شد. جریمه 4.77میلیون دلاری نیز در انتظار وی خواهد بود. نیریان نیز به 95 سال زندان و پرداخت 3.77 میلیون دلار جریمه محکوم خواهد شد.
منبع: تسنیم

اردوغان شب نظامیان شیعه عراقی را تهدید کرد/ خروج اتباع آمریکایی از ترکیه

وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با نودوسومین سالگرد استقرار جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه ای از اتباع خود خواسته به دلیل نگرانی های امنیتی در ترکیه نمانند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به نیروهای شبه نظامی " حشد الشعبی" عراق هشدار داد نزدیک مناطق ترکمن نشین همچون تلعفر نشوند.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی اردوغان با اشاره به اهمیت منطقه " تلعفر" برای ترکیه به نیروهای حشد الشعبی هشدار داد در صورتی که این نیروها بخواهند در منطقه تلعفر مستقر شده و دست به اقداماتی تحریک آمیز بزنند با پاسخ متفاوت ترکیه مواجه خواهند شد.
تلعفر یک شهر کوچک ترکمن نشین در حومه شهر موصل عراق است. دولت ترکیه ادعای حمایت از ترکمن های عراقی را دارد.
اردوغان که در حاشیه مراسم رسمی روز ملی ترکیه (29 اکتبر) در آنکارا سخن می گفت در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش هایی از نزدیک شدن نیروهای حشد الشعبی به شهر تلعفر گفت: "در این باره با دوستان مطلعم صحبت کرده ام. اطلاعاتی که به دست ما از داخل تلعفر رسیده این ادعا را تایید نمی کند. اکنون نیروهای حشد الشعبی داخل تلعفر نیستند. اطلاعاتی که ما داریم نشان می دهد نیروهای حشد الشعبی هم اکنون در 80 کیلومتری جنوب موصل مستقر هستند شاید در ساعات گذشته موقعیت آنها کمی متفاوت تر باشد اما فکر نمی کنم خیلی فرق کرده باشد."
او در ادامه گفت:" ما نسبت به استقرار حشد الشعبی در مناطقی چون تلعفر و سنجار حساسیت داریم. همان طور که می دانید اکثریت مطلق ساکنان تلعفر و روستاهای اطراف آن ترکمن هستند. نیمی از این ترکمن ها شیعه و نیمی سنی هستند و این مساله اصلا مهم نیست و ما به آنها از زاویه مذهب شان نگاه نمی کنیم. همه آنها مسلمان هستند. اما اگر حشد الشعبی بخواهد وارد این منطقه شده و دست به اقدامات تروریستی بزند جواب ما به این اقدام بسیار متفاوت خواهد بود."

وزارت امور خارجه آمریکا : اتباع آمریکایی ترکیه را ترک کنند
همزمان با جشن های روز ملی ترکیه در روز شنبه 29 اکتبر ، وزارت امور خارجه آمریکا از خانواده های کارمندان و دیپلمات های خود در استانبول خواست تا هر چه سریع تر این کشور را ترک کنند.وزارت امور خارجه آمریکا نگرانی های امنیتی و افزایش تهدیدات امنیتی علیه اتباع آمریکایی در ترکیه را دلیل این توصیه خود اعلام کرده است.
وزارت امور خارجه آمریکا گفته است با وجود توصیه به ترک خاک ترکیه از سوی خانواده های دیپلمات های آمریکایی، فعالیت های کنسولگری این کشور در استانبول با تمامی نیروها و پرسنلش دایر خواهد بود.گفتنی است در پی کودتای نافرجام 15 ژوئیه در ترکیه، افکار عمومی و شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها در ترکیه از آنچه که نقش آمریکا در کودتای نافرجام این کشور می خوانند، صحبت کرده و معتقدند آمریکا در پشت پرده این کودتا نقش داشته است.
انگلیس پایگاه نظامی دائم خود را در بحرین افتتاح می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انگلیس به زودی اولین پایگاه نظامی دائم خود را در بحرین افتتاح خواهد کرد.

به گزارش انتخاب، به نقل از الیوم السابع، پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس، ماه نوامبر طی سفری به بحرین، اولین پایگاه نظامی دائم کشورش در منطقه خاورمیانه را افتتاح خواهد کرد.
این پایگاه دائمی که در منطقه «جفیر» در شرق منامه واقع است، همکاری نظامی انگلیس با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و ایفای نقش بیشتر در تحولات منطقه را فراهم می‌کند.
طبق این گزارش، هزینه احداث پایگاه نظامی «اچ‌ام‌اس‌جفیر»، ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند بود که بحرین ۳۰ میلیون پوند و انگلیس ۷/۵ میلیون پوند از آن را تامین کرده است.
براین اساس، حدود ۶۰۰ نظامی انگلیسی شامل نیروهای ویژه و ناوها و ناوچه‌ها در پایگاه مذکور مستقر خواهند شد.
طرح احداث پایگاه اچ‌ام‌اس‌جفیر سال ۲۰۱۲ به «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه وقت انگلیس برای انبار کردن تجهیزات و اجرای ماموریت‌های محرمانه ارائه شد ولی پروژه احداث این پایگاه نظامی انگلیس در بحرین، به این دلیل که در پارلمان بحرین به تصویب نرسیده، با انتقادهایی همراه شده است.منبع: ایلنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد