سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ظریف در هلند ضمن رد اختلافات خود با سردار سلیمانی گفت: من با سردار گفتگو دارم و هر دو معتقدیم بحث سوریه راه حل سیاسی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
‎وزیر امور خارجه با حضور در محوطه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در لاهه، با اهدای تاج گل، به یادمان قربانیان سلاح‌های شیمیایی ادای احترام کرد.

‎به گزارش خبرنگار اعزامی انتخاب، محمدجواد ظریف عصر پنجشنبه پس از ادای احترام به یادمان قربانیان سلاح‌های شیمیایی، با مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی دیدار و گفت‌وگو ‌کرد.
‎وزیر امور خارجه در سفر به هلند تاکنون با رئیس مجلس، نخست‌وزیر، وزیر اقتصاد و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده و برای اعضای کمیسیون سیاست خارجی کنگره ملی سخنرانی کرده است.
‎ظریف همچنین طی سخنان در یک اندیشکده، ضمن رد اختلافات خود با سردار سلیمانی گفت: من با سردار گفتگو دارم و هر دو معتقدیم بحث سوریه راه حل سیاسی دارد.
‎در جریان دیدار ظریف و «برت کوندرس»، علاوه بر بررسی مسائل و روابط دو کشور، یک تفاهمنامه سیاسی بین وزرای خارجه دو کشور ایران و هلند امضا شد.

                                 گزارش گاردین از واکنش کشورها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا؛

                                                                      ایران به سختی توانست شادی خود را پنهان کند

خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش های مختلفی از رهبران کشورهای مختلف داشته که از یک سو هراس آشکار برخی را در پی داشته و از سوی دیگر تهران و مسکو به سختی توانستند شادی خود از آن را پنهان کنند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ گاردین نوشت: خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش های مختلفی از رهبران کشورهای مختلف داشته که از یک سو هراس آشکار برخی را در پی داشته و از سوی دیگر تهران و مسکو به سختی توانستند شادی خود از آن را پنهان کنند.
به گزارش «انتخاب»، یک مسئول ارشد نظامی در پایتخت ایران پیش بینی کرد اسکاتلند و ایرلند به زودی از " حکومت استبدادی پادشاهی به اصطلاح بریتانیای کبیر" آزاد می شوند.
رئیس جمهور روسیه، ولادمیر پوتین این گمانه ها را رد کرد که دستی در خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و عواقب آن داشته بوده است.
او که در دیدار از ازبکستان با گزارشگران گفتگو می کرد گفت این اتفاق می تواند عواقب مثبت و منفی به همراه داشته باشد که در آینده نزدیک خود را تصحیح می کند. او علت تصمیم مردم انگلیس را  نگرانی های آن ها در زمینه مهاجرت و امنیت و همچنین نارضایتی آن ها از سیستم بوروکراسی اتحادیه اروپا عنوان کرد.
شهردار مسکو، سرگی سوبیانیان، نگاه خوش بینانه تری از خود عنوان کرد: « بدون انگلیس در اتحادیه اروپا، کشور دیگری نخواهد ماند که سرسختانه  تحریم ها علیه روسیه را دنبال کند».
بازپرس تجاری رئیس جمهور روسیه، بوریس تیتوف هم گفت: « این خارج شدن باعث دورشدن آنگلوساکسون ها از جمله آمریکا از اتحادیه اروپا می شود». یکی از مجری های شبکه دولتی روسیه با اشاره بر کاهش ارزش استرلینگ در بازار مبادلات ارزهای خارجی گفت: «شوخی نیست. پوند الان روبل جدید شده».
باراک اوباما بیانیه ای از واشنگتن اعلام کرد آمریکا به تصمیم مردم انگلیس احترام می گذارد، و اطمینان داد انگلیس و اتحادیه اروپا هر دو شرکای جدایی ناپذیر آمریکا در مذاکرات پیش رو خواهند ماند.
اوباما از حامیان سرسخت ماندن انگایس در اتحادیه اروپا بود.
کاخ سفید گفت اوباما روز جمعه با دیوید کامرون گفتگو داشت که پس از آن کامرون استعفای خود را اعلام کرد.
هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات ها، گفت اولویت آمریکا باید آن باشد تا از تاثیرات اقتصادی مخرب رای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر آمریکایی ها جلوگیری کند. 
پکن هم از نتیجه این رفراندوم انگلیسی ها ابراز نگرانی کرد. رئیس جمهور چین، ژی جینپینگ، در سفر اکتبر گذشته خود به انگلیس علاقه چین به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا را برای تقویت روابط چین با اروپا اعلام کرده بود.
دولت ترکیه هم گفت خروج انگلیس برای اروپا بد بوده است. عمر سیلیک, وزیر انرژی این کشور گفت: « انزواطلبی ارزش های اروپایی را نابود می کند. ترکیه با اتحادیه اروپا برای حل مشکل پناهجویان، یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی اروپایی ها، همکاری داشته است. آنچه اروپا به آن نیاز دارد شروعی تازه از جمله به روزسازی مکانیزم های موجود است. با به تصمیم مردم انگلیس احترام می گذاریم، اما این تصمیم برای اروپا بد است».
اوایل این هفته، رئیس جمهور ترکیه اردوعان هم به طور ضمنی گفت شاید ترکیه امیدهای عضویت در اتحادیه اروپا را رها کند. اما روز جمعه گفت همچنان کشورش به عضویت در این اتحادیه علاقه دارد.احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نقش زیادی در هفته های پایانی کمپین خروج انگلیس داشته است، که نگران ورود قریب الوقوع ترکیه به این اتحادیه بودند.
در تهران، حمید ابوطالبی، دستیار سیاسی ارشد رئیس جمهور ایران، حسن روحانی در پیامی در توئیتر گفت خروج انگلیس "فرصتی تاریخی" برای ایران به وجود آورده، اما درباره چگونگی سود بردن ایران از این وضعیت توضیحی نداد.
معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سردار مسعود جزایری به نقل از خبرگزاری فارس گفت: «اتحادیه اروپا مهره ای در دستان آمریکا است».
جزایری گفت: «انگلیس باید بهای سال ها استعمار و جنایاتی که علیه بشریت کرده را بپردازد». او گفت این هزینه استقلال خواهی اسکاتلند و بخش های دیگر انگلیس از این کشور خواهد بود. او گفت: «مردم ایرلند، اسکاتلند و بخش های دیگر حق آن را دارند تا از حاکمیت استبدادی پادشاهی به اصطلاح بریتانیای کبیر بیرون بیایند».
نویسنده: جولیان بورگر و پاتریک وینتور
مترجم: محمد صفری
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کارشناسان نظامی عراقی می گویند ارتش به شهر الشرقاط شمالی ترین نقطه استان صلاح الدین در مرز استان نینوا که به دروازه موصل شهرت دارد، رسیده اند.

به گزارش انتخاب، فرماندهان نظامی عراق جمعه شب اعلام کردند که نیروهای عراقی، پس از آزادی ناحیه مکحول در این روز، به یک کیلومتری شهر الشرقاط شمالی ترین نقطه استان صلاح الدین در مرز استان نینوا رسیده اند که کارشناسان نظامی از آن به عنوان دروازه موصل یاد می کنند.  
 سرلشکر عبدالغنی الاسدی فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم گفته که نیروهایش در روز جمعه به یک کیلومتری الشرقاط رسیدند و پشت دروازه این شهر مستقر شده اند.  
وی گفته که ناحیه مکحول در حدود 35 کیلومتری جنوب الشرقاط روز جمعه آزاد شد و از آنجا تا تقاطع الزویه از لوث نیروهای گروه تروریستی تکفیری داعش پاک شده است.  
الشرقاط واقع در 270 کیلومتری شمال بغداد و حدوداً 100 کیلومتری شمال تکریت مرکز استان صلاح الدین از جمله شهرهای راهبردی است که نیروهای عراقی برای نخستین بار ظرف 24 ماه گذشته به نزدیکی های آن رسیده اند.
سرلشکر الاسدی همچنین گفته که تعدادی از خانواده ها در محور مکحول تا الشرقاط در خانه های خود مانده اند و در امنیت کامل بسر می برند.
وی افزوده است؛ همچنین بیش از یکهزار شهروند نیز از روستاهای دورافتاده منطقه تخلیه و تحویل دستگاه های ذیربط دولتی استان شده اند.  
درگیری ها در شمال عراق در حالی جریان دارد که نیروهای عراقی برای پاکسازی بخش شمالی فلوجه معروف به فلوجه قدیم، همچنان سرگرم نبرد کوچه به کوچه در این شهر هستند.
هنوز برخی مناطق بویژه الجولان در شمال غرب شهر فلوجه از وجود داعش تروریستی پاکسازی نشده است.منبع: ایرنا
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تروریست های داعش که در زمستان سال 2014 به عنوان ثروتمندترین گروه تروریستی جهان شناخته شده بودند، در حال از دست منابع مالی خود هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تروریست های تکفیری داعش در عراق و سوریه به سرعت از مواضع خود در مناطقی که اشغال کرده بودند در حال عقب نشینی هستند.  
اما نکته قابل تامل اینکه تروریست های داعش که در  زمستان سال 2014 به عنوان ثروتمندترین گروه تروریستی جهان شناخته شده بودند ؛ در حال از دست دادن یک به یک درآمدهای مالی خود هستند.
 داعش در آمد های خود را از طریق فروش نفت و گاز، دریافت اعانات از خارج، آدم فروشی و سرقت حساب های بانکی استفاده از چاه های نفت "دیرالزور" و "کرکوک" و ... به دست می آورد.درآمدهای داعش در سال 2015 حدود یک میلیارد دلار بود که نیمی از آن از طریق فروش نفت حاصل شد. البته حضور نظامی "مسکو" و مبارزه با تروریست های تکفیری داعش شدیدا برمنابع مالی این گروه تروریستی تاثیر گذاشت.
البته در گزارش های منابع غربی و به خصوص آمریکایی، همواره به قدرتنمایی امپریالیسم در برابر تروریست های داعش اشاره شده و به حمایت های مالی آمریکا از این گروه تروریستی اشاره ای نشده و این درحالی است که حملات هوایی جنگنده های روسی منابع مالی داعش را تضعیف کرد و آن ها به دنبال منابع درآمد جدید در سوریه و عراق هستند.
 "دنیل گلاسر" معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تأمین مالی تروریست‌ها  اخیرا در نشست یکی از کمیته های کنگره گفت: "وقتی که می شنویم گروه داعش نمی تواند دستمزد افراد خود را بپردازد و سعی می کند از منابع دیگری پول دریافت کند، این بدان معناست که ما ضربه کاری به این گروه وارد کرده ایم."
گلاسر افزود: گروه "داعش" به منظور جبران کسری بودجه، در مناطق تحت اشغال خود در سوریه و عراق اقدام به بستن مالیات بر مردم فقیر این مناطق کرده و نیز برای تأمین پول مورد نیاز برای فعالیت های خود، روند باج خواهی را بیشتر کرده است. وی گفت: " البته تخمین میزان این مالیات ها کار آسانی نیست؛ اما با این حال می توان گفت که حملات هوایی به این گروه، باعث کاهش توان آن در استخراج و فروش نفت و کسب سود از این طریق شده است."
وی خاطرنشان کرد: حملات هوایی اخیر به محل های نگهداری ذخایر نقدی داعش، 100 میلیون دلار به این گروه خسارت زده است.  این مقام مسئول به زعم خود حمله های ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا را که از آگوست 2014 آغاز شده است، عامل اختلال در تولید نفت از میادین نفتی اشغال شده توسط این گروه درعراق دانست و گفت: در نتیجه این حمله ها، درآمد نفتی داعش در سال 2015 به 500 میلیون دلار یعنی نصف درآمدهای کلی آن، کاهش یافته است.
آمریکا نه تنها در تضعیف منابع داعش نقشی نداشته، بلکه در مواردی از این گروه تروریستی حمایت کرده است
 گزارش ها نشان می دهد که آمریکا نه تنها در تضعیف منابع داعش نقشی نداشته ، بلکه در مواردی از این گروه تروریستی حمایت کرده است که از جمله آن می توان به پرتاب محموله های هوایی برای داعش در شمال عراق اشاره کرد.البته اخیرا تروریست های داعش در تامین منابع خود در لیبی نیز دچار مشکل شده اند و روی به دستفروشی آورده اند.  نشریه انگلیسی "تلگراف" نوشت: داعش به عناصر تروریست خود دستور داده تا برای تأمین هزینه های خود به عنوان دست فروش در خیابان ها کار کنند. داعش دلیل این دستور را "فشار نظامی بر منابع مالی خود" عنوان کرده است.
منابع محلی می گویند که تروریست های داعش، در حالی که نقاب های مشکی به صورت دارند، تولیدات مرغداری هایی را که تصرف کرده اند، در خیابان ها به فروش می رسانند. یکی از ساکنان محلی می گوید که داعشی ها مرغ و تخم مرغ را با قیمت بسیار کمی می فروشند. گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که این تحول در رفتار داعش و تروریست های عضو آن نشان می دهد که اعضای این گروه تروریستی مانند قبل از مزایای مالی برخوردار نیستند.
"ژنرال پیتر گرستن" یک نظامی ارشد آمریکایی اعلام کرد حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی این کشور تاکنون 800 میلیون دلار از منابع مالی گروه تروریستی داعش را در سوریه و عراق هدف قرار داده است. وی گفت:  تقریباً در کمتر از 20 حمله هوایی، محل‌های ذخیره اسکناس‌های این گروه را هدف قرار گرفت و نابود شد. همچنین حمله به یک اتاق در موصل 150 میلیون دلار از اسکناس‌های داعش را از بین برد.
این ژنرال عالی‌رتبه اعلام کرد از دست دادن این مقدار پول برای داعش گران تمام شد. به این دلیل که بسیاری از سربازان به دنبال کاهش یافتن حقوقشان، میدان را ترک کردند. وی در این خصوص گفت: " ما شاهد تضعیف روحیه، کاهش توان مالی، ضعف در مبارزه عناصر داعشی هستیم. آنها تلاش می‌کنند راهی برای ترک گروه پیدا کنند."
تروریست های داعش همچنین از راه های مختلف همچون انجام عملیات انتحاری سفارش شده برای شیخ نشین های شورای همکاری خلیج فارس  (قطر) نیز درآمد کسب می کنند و در ماه آگوست اعضا  این گروه تروریستی با انجام یک عملیات، دو میلیون دلار از یک تاجر قطری پاداش گرفتند. 
السفیر:
پیامدهای حضور روسیه در سوریه همچنان ادامه دارد و آشکار شدن و افزایش مواردی که مسکو را از تهران در پرونده سوریه دور می کند، موجب تعجب برخی طرف ها شده است. در ابتدا استفاده از عباراتی مثل «ابو علی پوتین» و «طوفان سوخوی» نشان دهنده استقبال از روسیه و نقش جدید این کشور در مشرق عربی بود ولی با گذشت زمان، ابعاد دیگری آشکار شد که موجب ناخرسندی علنی از روسیه و نقش آن در تحلیل های «محور مقاومتی» شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
السفیر نوشت: پیامدهای حضور روسیه در سوریه همچنان ادامه دارد و آشکار شدن و افزایش مواردی که مسکو را از تهران در پرونده سوریه دور می کند، موجب تعجب برخی طرف ها شده است. در ابتدا استفاده از عباراتی مثل «ابو علی پوتین» و «طوفان سوخوی» نشان دهنده استقبال از روسیه و نقش جدید این کشور در مشرق عربی بود ولی با گذشت زمان، ابعاد دیگری آشکار شد که موجب ناخرسندی علنی از روسیه و نقش آن در تحلیل های «محور مقاومتی» شد. 
به گزارش «انتخاب»، اقدام روسیه به اهدا کردن تانک اسرائیلی که ارتش سوریه در زمان اشغال لبنان به غنیمت گرفته بود به نتانیاهو، پیامی پر سر و صدا بود مبنی بر این که مداخله روسیه در مشرق عربی به نفع هیچ یک از طرف های مناقشه در منطقه نخواهد بود بلکه بر اساس محاسبات واقع گرایانه روسیه و به دور از باورهای ایدئولوژیک خواهد بود. پس از آن نیز خبر رزمایش مشترک روسیه و اسرائیل در دریای مدیترانه اعلام شد تا کمر توهمات تهران را برای تشکیل ائتلاف روسیه و ایران و متحدان منطقه ای ایران و نظام سوریه به منظور مقابله با آمریکا و عربستان و ترکیه و گروه های مسلح مخالف نظام سوریه بشکند. به نظر می رسد مسئله بسیار پیچیده تر از این توصیف ایدئولوژیک نامتوازن باشد. 

- روسیه در مشرق عربی: توصیف اوضاع
قدرت روسیه در سلسله مراتب نظام بین المللی کنونی، دست کم بسیار بیشتر از توانایی های هر قدرت منطقه ای در خاورمیانه است. قدرت های بزرگ، از نظر منطقی و عملی توانایی بیشتری برای تأثیرگذاری بر گزینه های قدرت های منطقه ای دارند و مداخله نظامی روسیه در سوریه اساساً بر اساس طرح مسکو برای بازگشت به منطقه در چارچوب توازن های نظام بین المللی صورت گرفت که شاهد عقب نشینی نسبی آمریکا است. دست کم از زمان مداخله روسیه در سوریه، کشمکش های داخلی در صحنه های نبرد منطقه ای، در انحصار قدرت های منطقه ای نبوده بلکه ابعاد بین المللی 
درگیری های داخلی به علت سیاست هایی که از مرزهای جغرافیایی سوریه و درگیری ها در آن فراتر می رود، به شکلی آشکارتر مشاهده شده است. 

از نخستین هفته حضور نظامی روسیه در سوریه، شواهد نشان داد روسیه قصد دارد مدتی طولانی - نه به صورت گذرا - در این کشور بماند زیرا حجم و نوع تجهیزات نیروهای روسی در لاذقیه و قابلیت این تجهیزات برای گسترش کیفی و نوعی، بسیار فراتر از تجهیزات مورد نیاز برای اجرای مأموریت اعلام شده یعنی مقابله با تروریسم است (مصطفی اللباد - السفیر: روسیه توازن را در سوریه و منطقه تغییر می دهد ٢١/ ٠٩/ ٢٠١٥). از این رو هماهنگی با تهران در زمین و با تل آویو در آسمان، موضوعی مهم برای موفقیت نیروهای روسی در اجرای مأموریتشان از نخستین روز حضور در سوریه بوده است زیرا تهران و تل آویو تا حد زیادی اهرم های کنترل امنیت منطقه را در دست دارند و موفقیت مداخله روسیه در مرحله نخست نیازمند هماهنگی و همکاری با این دو قدرت منطقه ای است. 
در مرحله بعد روسیه به منظور هماهنگ کردن اقدامات برای حل دیپلماتیک بحران سوریه تلاش کرد در حالی که از دشواری این مأموریت آگاه بود، تا به این ترتیب نشان دهد برگه سوریه را دست دارد و بتواند با واشنگتن بر سر پرونده های دیگری مثل اوکراین و تحریم های تحمیل شده غرب بر روسیه به چانه زنی بپردازد. به طور کلی، اکنون به نظر نمی رسد حضور روسیه در منطقه مشرق عربی، موقتی یا حتی صرفاً مرتبط با بحران سوریه باشد زیرا ایجاد پایگاه و حضور یافتن در لاذقیه و طرطوس در ساحل مدیترانه به روسیه امکان می دهد بر شرق دریای مدیترانه اشراف داشته باشد و صرفنظر از موفقیت یا شکست چانه زنی احتمالی در پرونده اوکراین و تحریم های اقتصادی، از موقعیتی درخور برای تاثیرگذاشتن بر توازن قوا در مشرق عربی و منطقه برخوردار شود. 

- روسیه به عنوان بازیگر منطقه ای در خاورمیانه: 
مسکو می داند تهران که با غرب توافقنامه هسته ای امضا کرد و تاکنون به طور کامل از مزایای آن برخوردار نشده است، به علت تنش در روابط تهران و واشنگتن به دنبال رویارویی با مسکو نیست. بنا بر این مسکو به احتمال زیاد خواهد توانست برنامه های خود را درباره سوریه و مشرق عربی به شکلی نسبتا آسان تر به پیش ببرد. اما ترکیه که رقیب تاریخی ایران در مشرق عربی بوده است از زمان سرنگون کردن هواپیمای روسیه خود را از صحنه سوریه کنار کشیده است و تاکنون بزرگ ترین بازنده منطقه ای مداخله روسیه در سوریه به شمار می رود. مداخله روسیه همچنین حاشیه مانور عربستان را در جنگ سوریه کاهش داد ولی از آنجا که جاه طلبی های عربستان در سوریه محدود و منحصر به برکناری بشار اسد است - برعکس ترکیه که دارای اهداف متعددی در سوریه است - از این رو از جنبه تئوری احتمال باز شدن کانال های گفتگو بین روسیه و عربستان درباره سوریه در آینده وجود دارد. اسرائیل نیز به علت آگاهی دقیق از توازن قوا در منطقه، به این نتیجه رسیده است که همکاری با مسکو به تل آویو امکان می دهد تأثیر قابل قبولی بر روند اوضاع داشته باشد که از تأثیر کنار کشیدن یا مخالفت از ابتدا با مداخله روسیه - مثل ترکیه و عربستان - بیشتر است. 
روس تبار بودن یک پنجم جمعیت اسرائیل، انگیزه ای عقلانی برای توسعه روابط روسیه و اسرائیل است. همچنین داشتن روابط خوب با تهران و تل آویو به مسکو امکان می دهد ابتکارهایی برای حل مسائل مختلف منطقه ای با هزینه به نسبت اندک ارائه کند و به این ترتیب جایگاهی برای خود در میز گفتگوهای آینده بر سر منطقه به دست آورد. منطقی و قابل درک است که مسکو با ارزیابی مجدد روابط خود با قدرت های منطقه ای، دستاوردهای مداخله نظامی خود را در سوریه افزایش دهد. در این چارچوب، درهای پشتی برای گفتگو با ترکیه کاملاً بسته نیست و بهبود روابط قطع شده بین روسیه و ترکیه به نفع هر دو کشور است. ترکیه خواستار حاشیه مانور بزرگ تری به جای حفظ اوضاع کنونی است و مسکو نیز نمی خواهد گزینه هایش در منطقه به یک طرف منطقه ای محدود شود زیرا به سادگی از زمان مداخله نظامی در سوریه به بازیگر بزرگی در خاورمیانه تبدیل شده است. 

- روسیه و محاسبات مربوط به انرژی: 
چهار قدرت ایران، ترکیه، عربستان و اسرائیل به رغم اختلاف سیاست ها و برخورد اهداف و تفاوت ایدئولوژیک بین آنها، رشته ارتباط مشترک بسیار مهمی با روسیه دارند که همان منابع انرژی است. منابع انرژی شریان اقتصاد روسیه و ابزار کارآمد مسکو برای تأثیرگذاشتن بر سیاست های همسایگانش در منطقه اورآسیا محسوب می شود. ایران (دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی پس از روسیه در جهان) رقیب بزرگی برای روسیه در بازار بین المللی گاز طبیعی محسوب می شود و رسیدن گاز طبیعی ایران به اروپا، سلاح روسیه را برای تأثیرگذاشتن بر اروپایی ها کُند می کند. ترکیه نیز گذرگاه احتمالی خط لوله گاز روسیه به سمت مدیترانه و غرب است بنا بر این جغرافیای این کشور فرصتی از نظر روسیه محسوب می شود. عربستان نیز رقیب جدی روسیه در بازار بین المللی نفت است به گونه ای که سیاستش در زمینه قیمت نفت خام به بودجه و منافع روسیه آسیب رسانده است از این رو توافق نظر نسبی با ریاض، ضرورتی تاکتیکی برای روسیه برای کاستن از زیان محسوب می شود. اسرائیل نیز برای مطرح کردن خود به عنوان قدرتی بزرگ در بازار گاز بعد از توافق هایش با قبرس و یونان و سیطره بر میدان های گاز شرق مدیترانه آماده می شود که برای روسیه اهمیتی استثنایی دارد. شاید اعلام برگزاری رزمایش دریایی روسیه و اسرائیل در این چارچوب صورت گرفته باشد. هدف روسیه از این رزمایش ضرورتاً قرار گرفتن در کنار تل آویو برای مقابله با دیگران نیست بلکه برای اعلام نفوذ خود در این منطقه جدید تولید گاز و ترسیم مرزهای آن است. به طور کلی، مشارکت روسیه در مالکیت میدان های گاز مدیترانه از طریق شرکت های بزرگ گاز خود و از طریق امضای قراردادهایی با اسرائیل یا سوریه (و شاید لبنان در آینده)، موجب تقویت کلی جایگاه بین المللی روسیه به ویژه در بازار گاز طبیعی خواهد شد. 

- خلاصه:
تحولات در سوریه از زمان مداخله روسیه در این کشور در پاییز گذشته نشان داد اهداف مسکو و تهران در سوریه در نخستین مرحله این مداخله برای تغییر نسبی توازن قوا به نفع نظام سوریه با یکدیگر منطبق بوده است ولی اهداف آنها در مرحله بعد از نظر تاکتیکی و راهبردی ضرورتاً یکسان نیست. این سخن به هیچ وجه به معنای پایان توافق روسیه و ایران نیست بلکه این توافق بر اساس سلسله مراتب قدرت در نظام جهانی کنونی ادامه خواهد یافت و اختلافات در منافع بین آنها باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، در دوره اخیر اهدف مسکو از یک سو و ریاض و آنکارا از سوی دیگر با یکدیگر برخورد داشت زیرا تغییر توازن قوا در سوریه در مرحله نخست، با سیاست های عربستان و ترکیه همسو نبود. با این حال نمی توان بهبود روابط روسیه را با این دو کشور در مرحله بعد بر اساس ضوابط و شروط معین برای تأمین منافع دوطرف بعید دانست. 
اما روابط روسیه و اسرائیل از همان روز نخست مداخله روسیه در سوریه، هماهنگ و علنی بود و منافع مشترک آنها را - صرفنظر از موضع ایدئولوژیک آنان- تامین می کند. تل آویو ائتلاف راهبردی خود با واشنگتن را فدای روابط با مسکو نخواهد کرد ولی از همکاری با مسکو تا زمانی که منافعش با توجه به حضور نظامی روسیه در مشرق عربی تأمین می شود، خودداری نخواهد کرد. 

به طور خلاصه، سیاست های مسکو در خاورمیانه تک بعدی یا محدود به جبهه گیری های ایدئولوژیک نیست بلکه بر اساس محاسبات واقع گرایانه تنظیم شده است. به رغم پیچیده بودن محاسبات روسیه و واقع گرایی بیش از حد آن، موفقیت روسیه مسئله ای تضمین شده نیست بلکه در گرو باقی ماندن یا تغییر توازن های کنونی در نظام بین المللی است. ولادیمیر پوتین نمایش جدیدی از مبحث «وحدت در عین کشمکش» را در عرصه خاورمیانه ارائه 
می کند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد