سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

واکنش واشنگتن به سخنان مقام معظم رهبری

 
«مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری ، به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست‌های اسلام‌ستیزانه آمریکا، واکنش نشان داد. به گزارش فارس، آیت‌الله خامنه‌ای امروز در جمع مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی در تهران و جمعی از خانواده های شهدا گفته بودند که امروز «اسلام ستیزی، ایران ستیزی و شیعه ستیزی» از سیاستهای قطعی امریکا و دولتهای وابسته به آن است.  تونر ابتدا گفت که خبری از این سخنان ندارد و پس از اصرار یکی از خبرنگاران و خوانده شدن همین بخش از سخنان ایشان، گفت: «ما این نظرات را رد می‌کنیم.»

چرا «خان طومان» سقوط کرد؟

آتش بس، هیچ تحرکی در مذاکرات سیاسی ایجاد نکرد اما به گسیل سیلی از تروریست ها به جبهه شمالی و تجهیز آنها به سلاح هایی منجر شد که ماموریت آنها آشکارا اسقاط اسد است.
 به گزارش مشرق، مهدی محمدی در کانال تلگرامی خود نوشت:
سقوط خان طومان در جنوب حلب، علامت روشنی است از اینکه در آتش بس اخیر، امریکا، روسیه را فریب داده است.
آتش بس، هیچ تحرکی در مذاکرات سیاسی ایجاد نکرد اما به گسیل سیلی از تروریست ها به جبهه شمالی و تجهیز آنها به سلاح هایی منجر شد که ماموریت آنها آشکارا اسقاط اسد است.
اکنون هم که تروریست ها احساس آمادگی عملیاتی می کنند، می بینیم که آتش بس پشیزی ارزش ندارد.
نتیجه، یک بار دیگر، همچون ده ها مورد دیگر در سال های گذشته این است که آنچه حقیقت دارد، یا شکست است یا پیروزی؛ در مواجهه با امریکا، آتش بس و مذاکره، دروغی بیش نیست.

ترکی الفیصل: اگر ایران برجام را نقض کند، عربستان بمب اتم به دست می‌آورد

خبرگزاری فارس: ترکی الفیصل: اگر ایران برجام را نقض کند، عربستان بمب اتم به دست می‌آورد

عضو ارشد آل سعود گفت: در صورتی که ایران توافق هسته‌ای را نقض کند، عربستان سعودی سلاح اتمی به دست خواهد آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ترکی الفیصل»،  شاهزاده سعودی و رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان و «یاکوف عادمیرور» معاون امنیتی سابق «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل پنجشنبه شب در نشستی در واشنگتن به ابراز دیدگاه‌های ضد ایرانی پرداختند.به گزارش «سی‌ان‌ان»، «ترکی الفیصل» در ابتدای این نشست مدعی شده حضور این دو نفر در یک نشست به معنی این نیست که روابط ریاض و تل‌آویو به حالت عادی درآمده است. 

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در ادامه نوشته بر خلاف این واقعیت که عربستان سعودی هرگز وجود اسرائیل را به رسمیت نشناخته، ریاض و تل‌آویو در سال‌های گذشته بدون و سر و صدا با یکدیگر درباره تهدیدهای مشترک از جمله ایران تبادل اطلاعات کرده‌اند.

به نوشته سی‌ان‌ان، «بارزترین نشانه پیوند بین اسرائیل و عربستان، رابطه امنیتی طولانی و وابستگی امنیتی به آمریکا است.

در نشست پنجشنبه شب، هر دو مقام اسبق، مدعی شدند که نقض برجام برای ایران تبعات در پی خواهد داشت.

ترکی الفیصل گفت: «در صورت حرکت ایران به سمت بمب، تمامی گزینه‌ها از جمله دست‌یابی به سلاح‌های اتمی، جهت مقابله با هر گونه رخداد از طرف ایران، روی میز خواهد بود.»«عادمیرور» هم با بیان ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران گفت که ایران در سال‌های پایانی برجام، به سمت ساخت سلاح حرکت خواهد کرد.ترکی الفیصل تصریح کرد روابط کشورهای عربی با اسرائیل، در صورت حل اختلافات بر سر فلسطین ، بهبود خواهد یافت. 

سقوط «خان‌طومان» در جنوب حلب به روایت مخالفان و آمار

خبرگزاری فارس: سقوط «خان‌طومان» در جنوب حلب به روایت مخالفان و آمار

تجمیع قوای چند کشور حامی «النصره» در جنوب حلب جواب داد و برخلاف آتش‌بس آمریکایی، سرانجام شهرک خان طومان پس از شش ماه آزادی مجددا اشغال شد. نگاه تروریست‌ها حالا به «الحاضر» است اما مقاومت برای پاتک آماده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف تروریستی «جیش الفتح » از پنجشنبه حملات شدیدی به شهرک «خان طومان» در جنوب غرب حلب آغاز کرد وسرانجام موفق شد پس از عملیات ناکام ماه گذشته، این بار با دادن بیش از 70 کشته آن را مجددا اشغال کند.«جندالاقصی»، «جبهة النصره»، «احرار الشام» به همراه گروهک‌های دیگر، گروههایی هستند که خان‌طومان، الخالدیه، ابو رویل، خربة حج عز و دو ارتفاع مسطاوی و دلیش را زیر آتش‌ خمپاره و راکت گرفتند و سرانجام آن را بامداد جمعه (17 اردیبهشت) اشغال کردند.

(جیش الفتح ائتلافی متشکل از گروه‌های تروریستی جبهة النصره، احرار الشام، لواء الحق، جیش السنه، اجناد الشام، فیلق الشام و جماعت امام بخاری است. این ائتلاف مارس 2015 با حمایت ترکیه و عربستان و قطر برای اشغال کردن استان ادلب تشکیل شد. جند الاقصی نیز عضو این ائتلاف بود که به دلیل مخالفت با هرگونه حمله به داعش، اکتبر 2015 از این ائتلاف جدا شد).

شکسته شدن خط دفاعی خان طومان با حمله انتحاری

«مصطفی سلیمان» یکی از عناصر تروریستی می‌گوید: نیروهای جبهة النصره و جندالاقصی و اجناد الشام حمله شدیدی از پنجشنبه به نیروهای نظام [سوریه] در اطراف خان طومان کردند. حمله این گروه‌ها با اعزام یک خودرو بمب‌گذاری شده در تجمع نیروهای نظام در شهرک خان طومان آغاز و سبب شد که خطوط دفاعی نظام در اطراف شهرک شکسته و تعداد کشته شوند».

سلیمان گروه‌های مسلح را «گروه‌های اسلامی» نامید و افزود: انفجار خودرو، همزمان شد با درگیری شدید دو طرفه. گروه‌های اسلامی داخل خان طومان شدند و عناصر اجناد الشام بر کارگاه تولید بلغور و سیلوهای انبار حبوبات مسلط شدند. ادامه درگیری‌ها سبب قطع مسیر امدادی نیروهای نظام در داخل خان طومان شد.به گفته این عنصر تروریستی در گفت‌وگو با «آرا، همزمان با درگیری‌ها، حملات هوایی سوریه به مواضع تروریست‌ها در شهرک‌های زربه، خلصه، اطراف تل الاربعینیه و اطراف خان طومان انجام می‌شد و تعدادی از عناصر مسلح نیز کشته شدند.

سلیمان اضافه کرد که نیروهای نظام چندین بار تلاش کردند به سمت شهرک العیس که یکی از مقرهای اصلی تروریست‌ها شده است،‌ نزدیک شوند اما همه این تلاش‌ها طی دو روز گذشته ناکام ماند.

کشته‌های تروریست‌ها و شهدای ارتش و جبهه مقاومت

مرکز موسوم به «حقوق بشر سوریه‌» (المرصد السوری) وابسته به مخالفان مسلح گزارش داد که حداقل 73 نفر طی درگیری‌های خان طومان کشته شدند.به گفته «المرصد السوری» 43 نفر از کشته‌ها متعلق به گروه‌های مسلح معارض است که حداقل یک نفر آن فرمانده بود (یعنی ابوعائشه الحموی به همراه چهار نیروی مهم دیگرش به نام‌های 1- أبو صطیف الأنصاری.2- أبو حسن الأنصاری.3- أبو حمزة الأنصاری. 4- حکیم الشوکانی) و 30 نفر آن متعلق به جبهه ارتش سوریه و نیروهای متحد آن است.

البته منابع میدانی مطلع به «بین‌الملل فارس»، گفتند که تعداد کشته‌های تروریست‌ها حدودا دو برابر رقمی است که خودشان اعلام کرده‌اند یعنی حداقل 75 نفر و شهدای جبهه مقاومت (مقاومت لبنان، فاطمیون و ...) کمتر از 10 نفر است که فقط سه نفرش از مستشاران ایرانی است.«ابو البراء الحموی» عضو گروهک تروریستی «اجناد الشام» گفت: درگیری‌ها در طول شب خیلی خیلی شدید بود اما سرانجام مناطق جنوبی خان طومان آزاد شد.شبکه «اسکای نیوز» که حامی مخالفان مسلح در سوریه است، می‌گوید پنج نفر از نیروهای حزب‌الله اسیر شده و دو نفر از مبارزان افغانستانی اما روز گذشته حزب الله اسارت نیروهایش در خان طومان را تکذیب کرد. مخالفان دیگر تعداد اسرا را پنج نفر اعلام کرده‌اند و برخی دیگر تعداد آنان را سه نفر گفته‌اند.

طبق اعلام منابع میدانی به گروه بین‌الملل فارس، تعداد درست اسرا، سه نفر است که دو نفر سوری از ارتش سوریه از اهالی حلب و یک نفر از نیروهای فاطمیون است.

 

خان طومان محرم گذشته آزاد شده بود

خان طومان به دلیل نزدیکی به شهر حلب که در فاصله 10 تا 15 کیلومتری جنوب آن است، و همچنین به دلیل نزدیک به اتوبان حلب-دمشق، اهمیت زیادی در منطقه ریف جنوب غربی حلب دارد.

خان طومان در دهه اول محرم سال گذشته (دسامبر 2015) که عملیات جنوب حلب تازه آغاز شده بود، آزاد شد. ماه گذشته نیز تروریست‌های النصره با همکاری چندین گروهک دیگر به خان طومان حمله کرده بودند اما نیروهای ارتش سوریه با کمک حزب‌الله، نیروهای فاطمیون، نیروهای مقاومت عراقی و نیروهای ویژه مستشاری ارتش ایران، مقابل آن حمله شدید، با کمترین تلفات مقاومت کرده بودند در حالی که النصره با دادن تلفاتی (حدود 400 نفر) عقب‌نشینی کرده بود.

تأثیر سقوط خان طومان بر آینده‌ی مناطق مهم جنوب حلب

«محمد صبحی» یکی از فرماندهان ائتلاف تروریستی «جیش الفتح» می‌گوید که بعد از شهرک مهم الحاضر در جنوب حلب که اکنون تحت کنترل ارتش سوریه است، خان طومان دومین نقطه مهم در جنوب حلب بود که به تصرف گروه‌های مسلح مخالف در آمد.

صبحی می‌گوید که صعب‌العبور بودن و ویژگی‌ جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه در کنار نزدیکی آن به اتوبان حلب-دمشق از جمله دلایل اهمیت این نقطه در جنوب حلب است.

این سرکرده تروریستی می‌گوید که خان طومان که به ریف غربی حلب خیلی نزدیک است، مهم است که در کنترل مخالفان باشد زیرا که توپخانه نیروهای سوری در آن مستقر بود و (مواضع گروه‌های تروریستی در) منطقه راشدین و شهرکهای ریف غربی (در غرب شهر حلب) را مستمرا می‌زد.این تروریست عضو «جیش الفتح» می‌گوید که تصرف خان طومان راه را برای تصرف روستای حمیره سپس خلصه و سرانجام فشار بر برنه و زیتان را فراهم می‌کند و بعد از آن میتوان شهرک الحاضر را که از جمله مقرهای اصلی ریف جنوبی حلب است، محاصره کرد.

 

 پاتک جبهه مقاومت و ارتش سوریه

قطعا گروه‌های مسلح که مواضع خود را در خان طومان تثبیت کرده‌اند، خود را برای پاتک جبهه مقاومت آماده می‌کنند. از شب گذشته مواضع تروریست‌ها در خان طومان با جنگنده‌های روسی و سوریه به صورت پراکنده، هدف گرفته می‌شود.

پشت پرده استعفای «داوود اوغلو» از قدرت

اردوغان رهبری خود را بر داوود اوغلو تحمیل کرد و اوغلو نیز این مسئله را پذیرفت. در واقع رئیس جمهور ترکیه همچنان اصرار دارد منصب «تنها رهبر ترکیه»‌را در این مرحله در اختیار داشته باشد و اوغلو نیز پذیرفت که مدیر این حزب و دولت باشد نه رهبر آن.

به گزارش مشرق، احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه چهارم می اعلام کرد که از پست خود در ریاست حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) کناره‌گیری می‌کند.

جلسه مهم حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست «احمد داوود اوغلو» امروز پنجشنبه تشکیل و در جریان آن اعلام شد که کنگره فوق‌العاده اعضای حزب حاکم در 22 ماه می (2 خرداد) تشکیل خواهد شد و داوود اوغلو  برای ریاست حزب حاکم نامزد نخواهد شد.

شبکه خبری الجزیره با اشاره به این مسئله گزارش داد، داوود اوغلو خواستار برگزاری کنگره فوق‌العاده برای انتخاب رئیس جدید حزب شد. این اقدام به معنای استعفای او از ریاست حزب و ریاست دولت است. البته استعفای وی اعتراض به دخالت‌های رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه در کار دولت و این حزب است.

وبگاه خبری «ترکیا بوست» درباره پشت پرده استعفای اوغلو می‌نویسد، داستانی در سپتامبر گذشته و در نخستین شب کنگره عمومی حزب عدالت و توسعه اختلاف شدیدی میان اوغلو و اردوغان به وجود آمد.

اوغلو بر این باور بود اردوغان که در حال حاضر به عنوان رئیس جمهوری ایفای نقش می‌کند فاصله برابری با همه احزاب دارد. از این روی بدون مشورت با اردوغان و افراد وابسته به او لیست موسساتی را آماده کرد تا از شرکت کنندگان در این کنگره بخواهد به آن رأی دهند. این مسئله نیز خشم اردوغان را در پی داشت و سبب شد که اقدامات عملی را برای تصحیح سوء برداشت اوغلو انجام دهد.

به گزارش این وبگاه، در اواخر شب کنگره، به داوود اوغلو خبر رسید که «بینالی یلدیریم» - که یکی از مهمترین افراد وابسته به اردوغان در حزب عدالت و توسعه است - امضای اکثر افرادی را که در آن کنفرانس شرکت داشتند جمع کرده و آماده است که ریاست این حزب را به دست گیرد و داوود اوغلو را کنار بزند. داوود اوغلو نیز مستقیما نزد اردوغان می‌رود تا از صحت این خبر جویا شده و مطمئن شود که آیا اردوغان این کودتا را طرح ریزی کرده است یا خیر؟ اردوغان نیز در پاسخ به اوغلو می‌گوید: «من از کار یلدیریم اطلاع دارم. همان گونه که از اقدامات تو مطلع هستم. می‌توانی انتخاب کنی».

بنا بر این گزارش، نتیجه دیدار اوغلو و اردوغان در آن شب در نتایج کنفرانسی که یلیدریم در آن نامزد نشد مشخص شد. این مسئله بدین معنا بود که اردوغان رهبری خود بر داوود اوغلو را تحمیل کرد و اوغلو نیز این مسئله را پذیرفت. این مسئله همچنین نشان می‌دهد که اردوغان همچنان اصرار دارد منصب «تنها رهبر ترکیه»‌را در این مرحله در اختیار داشته باشد و اوغلو نیز پذیرفته است که مدیر این حزب و دولت باشد نه رهبر آن؛ مسئله‌ای که سبب شد روز گذشته استعفا دهد.

اردوغان از روز نخست نشان داد که در انجام وعده‌های روزهای انتخابات ریاست جمهوری که مربوط به نظام سیاسی بود جدی است؛ نظامی که وعده داده بود آن را به نظام ریاستی تبدیل خواهد کرد که رئیس جمهور، تنها رئیس قوه مجریه خواهد بود و مجبور نیست به هیچ حزبی وابسته نباشد. اردوغان به اندازه‌ای شفاف بود که در تابستان گذشته گفته بود روند انتقال از نظام پارلمانی به نظام ریاستی عملا صورت گرفته است و تنها باید در قانون اساسی جدید ترکیه تأیید و تصویب شود.

به گزارش این وبگاه، همه آنچه در بالا گفته شد وقایع و اظهاراتی است که در عرصه سیاسی ترکیه وجود دارد؛ یعنی درست بعد از اینکه اردوغان از دو سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری موفق شد.

بنا بر این گزارش، نکته مهم در این مسئله این است که اوغلو از آغاز راه را اشتباه رفت؛ زیرا با وجود اینکه از نگاه اردوغان به نظام سیاسی مطلع بود باز هم ترجیح داد که با او همراه شود. وی همچنین می‌دانست که حزب عدالت و توسعه با همه اعضای خود از دستورات اردوغان و افراد وابسته به وی سرپیچی نمی‌کنند و اردوغان را تنها رهبر ترکیه می‌دانند و فرقی ندارد که نام رئیس این حزب چه باشد.

ترکیا بوست در پایان تأکید می‌کند، از آنجایی که اردوغان از روز نخست شناخته شده بود و اوغلو نیز این واقعیت را پذیرفته بود، مناسب نیست که در حال حاضر این واقعیت را تغییر دهد. ما در اینجا از مشروعیت دموکراتیک و قانونی تلاش اوغلو سخن نمی‌گوییم بلکه روی سخن ما درباره واقعیتی است که می‌گوید او در این درگیری شکست خواهد خورد. همچنین اگر نخست وزیر ترکیه در حال حاضر به فکر عقب‌نشینی باشد و به این بیاندیشد که در دور بعدی انتخابات به دور از سیطره اردوغان خواهد توانست بازگردد اشتباه بزرگتری را مرتکب شده است؛ زیرا وی یک دهه لباس ریاست بر تن داشت و در برهه کناره‌گیری‌اش متحمل حملات سختی خواهد بود و به او اجازه داده نخواهد شد به آن صورتی که می‌خواهد بازگردد بلکه به صورت ضعیفتر بازخواهد گشت. ولی با همه مسائلی که گفته شد باقی ماندن اوغلو در دولت و تلاش برای حل این مشکلات برای ترکیه و ملت آن ضرر کمتری در پی خواهد داشت.

منبع: فارس
مسرور بارزانی: از این پس ما شهروند عراقی نیستیم
رئیس شورای امنیت در منطقه کردستان عراق با اعلام اینکه همزیستی اجباری کردها با عراقی‌ها بی‌فایده است، گفت: از این به بعد دیگر خود را شهروند عراق نمی دانیم.
 به گزارش مشرق، «مسرور بارزانی» رئیس شورای امنیت در منطقه کردستان عراق، جمعه (دیروز) بار دیگر بر جدایی و استقلال از عراق تأکید کرد.
این مقام کردستان عراق اعلام کرد که اربیل تمامی راه‌ها را با بغداد امتحان کرده است اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای به همراه نداشته است.
وی در گفت‌وگو با «واشنگتن‌پست» اظهار داشت: منطقه کردستان عراق می‌خواهد از دولت مرکزی مستقل شود اما به صورت مسالمت آمیز و بدون خشونت و درگیری به دنبال تحقق این مسئله است.مسرور بارزانی تاکید کرد: از اکنون به بعد، ما دیگر خود را شهروند عراق نمی‌داینم و هیچ رابطه و اعتمادی میان ما و بغداد نیست. تنها راهکار موجود برای ما، جدایی است.
رئیس شورای امنیت منطقه خودگردان کردستان گفت: همزیستی اجباری در عراق فایده‌ای ندارد زیرا عراق کشوری است که در همه چیز شکست خورده است.
وی که پسر بزرگ «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان است و در اندیشه جانشینی پدر است، طی سالهای اخیر بارها بر ضرورت جدایی اربیل از بغداد تاکید و اعلام کرده است: بیش از 40 میلیون کرد در جهان زندگی می‌کنند. چرا نباید این تعداد یک دولت مستقل داشته باشند؟ هیچ کردی نیست که آرزوی تشکیل یک دولت مستقل را در سر نپروراند.
از سوی دیگر، «احمد حاج رشید» یکی از رهبران ائتلاف کردستان در پارلمان عراق، جمعه اعلام کرد که اعضای این ائتلاف تصمیم گرفته‌اند که دیگر به نشست‌های پارلمان بازنگردند زیرا در حمله هفته پیش به پارلمان، برخی از تظاهرات‌کنندگان، به برخی از نمایندگان این فراکسیون، به شدت اهانت کرده‌اند. به همین دلیل نیز قرار است، وزرای کرد نیز نشست‌های کابینه را تحریم کنند.منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد