سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

برنامه سفر وزیر دفاع ایران به روسیه برای خرید جنگنده و تانک

وزیر دفاع ایران در سفر به مسکو، خرید جنگنده های سوخو ( سوخو-30 اس ام ) و تانک های تی 90 از روسیه را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.وزیر دفاع ایران در سفر آینده خود به روسیه خرید تسلیحات از این کشور را بررسی می کند.
به گزارش عصرایران، سفارت ایران در مسکو اعلام کرد حسین دهقان وزیر دفاع ایران در سفر به مسکو، خرید جنگنده های سوخو ( سوخو-30 اس ام ) و تانک های تی 90 از روسیه را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.
این سفر قرار است در روزهای 26 و 27 آوریل انجام شود.

جنگنده سوخو -30

برنامه سفر وزیر دفاع ایران به روسیه برای خرید جنگنده و تانک

 
خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از یک مقام مسؤول در سفارت ایران در مسکو نوشت: وزیر دفاع ایران در سفر به مسکو با همتای روس خود دیدار و گفتگو خواهد کرد. آنها موضوعات مختلفی را بررسی می کنند. احتمالا درباره این موضوع (خرید تسلیحات) صحبت خواهند کرد.
سوخو-۳۰ جنگنده ساخت روسیه با دو موتور و 2 خلبان می تواند حملات و عملیات های هوا به هوا و هوا به زمین را انجام دهد.
هر فروند هواپیمای جنگی سوخو - 30 حدود 33 تا 45 میلیون دلار قیمت دارد.

تانک تی 90 ساخت روسیه در ارتش هند

برنامه سفر وزیر دفاع ایران به روسیه برای خرید جنگنده و تانک
ایران قبل از این تعدادی از جنگنده های روسی سوخو را برای نیروی هوایی خود خریداری کرده بود. این جنگنده ها هم اکنون مشغول فعالیت در ارتش ایران هستند.
علاوه بر روسیه و ایران، هند، الجزایر، چین و ونزوئلا از دیگر خریداران جنگنده های سوخو هستند.اکثر جنگنده های نیروی هوایی ایران، آمریکایی هستند.
همچنین هر تانک های روسی تی 90 نیز قیمتی حدود 2 تا 4 میلون دلار دارد.
 ساخت این تانک ها از سال1995 آغاز شد و هم اکنون ارتش های روسیه، هند، آذربایجان، الجزایر، و ترکمنستان از آن استفاده می کنند.

ابراز نگرانی آمریکا از خبر تایید نشده سفر سردار سلیمانی به مسکو

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه با ابراز نگرانی از خبر سفر سردار سلیمانی به مسکو این اقدام را نقض قطعنامه شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت سفر این مقام نظامی سپاه دانسته است. مسکو دیروز این خبر را تکذیب کرده است.
خبر تایید نشده سفر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مسکو ابراز نگرانی ایالات متحده آمریکا را در پی داشته است.
به گزارش عصر ایران به دنبال انتشار گزارش هایی در برخی رسانه های آمریکایی از جمله فاکس نیوز درباره سفر سردارسلیمانی به مسکو وزارت امور خارجه آمریکا به انتشار این خبر واکنش نشان داد.
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در این باره با ابراز نگرانی گفت در صورتی که این خبر صحیح باشد ، این اتفاق نقض صریح قطعنامه تحریمی شورای امنیت درباره ممنوعیت سفر این فرمانده نظامی ایرانی بوده و مایه نگرانی است.
سردار سلیمانی در خط مقدم نبرد با داعش در عراق (مارس 2015)

ابراز نگرانی آمریکا از خبر تایید نشده سفر سلیمانی به مسکو
فاکس نیوز نیز گزارش داد جان کری وزیر امور خارجه در گفت و گوی (تلفنی) روز جمعه خود با سرگئی لاوروف همتای روس خود از انتشار گزارش هایی درباره سفر سلیمانی به مسکو ابراز نگرانی کرده است.فاکس نیوز روز 14 آوریل (پنج شنبه) به نقل از برخی منابع اطلاعاتی گزارش داده است سردار سلیمانی روز پنج شنبه برای دومین بار در یک سال گذشته به منظور دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و دیگر مقامات روسیه راهی مسکو شده است.
بنا بر این گزارش سفر سلیمانی به مسکو یک روزه بوده و او روز جمعه از روسیه بازگشته است. در این گزارش تاکید شده بود این سفر نخستین دیدار رودرروی سلیمانی و پوتین پس از مداخله نظامی 6 ماهه اخیر روسیه در سوریه بوده است.
همچنین بنا بر این گزارش انجام این سفر در شرایطی انجام می شود که هفته گذشته مقامات نظامی روسیه از ارسال نخستین محموله موشک های دفاع ضد هوای اس 300 به ایران خبر داده اند.خبر سفر سلیمانی به مسکو روز جمعه از سوی کرملین تکذیب شده است.
گفتنی است بنا به خبرها و گزارش های تایید نشده ای که پیشتر نیز در برخی رسانه های غربی و عربی منتشر شده است سردارسلیمانی در ماه جولای سال 2015 در سفری محرمانه به مسکو با پوتین دیدار کرده و او را به اقدام نظامی در سوریه ترغیب کرده است.
 دولت مسکو در سپتامبر همان سال و حدود دو ماه پس از تاریخ سفر تایید نشده سلیمانی به مسکو وارد فاز مداخله نظامی مستقیم در سوریه شد که حدود 6 ماه به طول انجامید.

خطای دیپلماتیک دولت روحانی؛ وزارت خارجه پاسخ دهد

وانگهی روابط ایران و ترکیه با توجه به تقابل موجود در سوریه، چندان مناسب نیست و شگفت که در چنین وضعیتی، جمهوری اسلامی ایران در سطح رئیس جمهور شرکت می کند تا وزن اجلاس استانبول بالا برود!
عصر ایران - "با تلاشی که دولت عربستان صورت داد چهار بند ضد ایرانی نیز در بیانیه وارد شده که این چهار بند در حقیقت در همان اجلاس جده تهیه شد و در غیاب ما وارد بیانیه شد."
این سخنان عباس عراقچی در گفت و گوی تلفنی با خبر ساعت 21 سیماست که در توضیح بیانیه ضدایرانی سازمان همکاری های اسلامی در استانبول گفته است.
 این اجلاس با حضور سران کشورهای در استانبول برگزار شد و در انتهای آن ، بیانیه ای به تصویب رسید که در آن ایران به دلیل اتهاماتی مانند حمایت از تروریسم در بحرین،یمن، سوریه و ... و نیز مداخله در امور کشورهای دیگر و حمله به سفارت عربستان محکوم شده است. حتی با نفوذ عربستان، بندی در بیانیه گنجانده شده است که موضع ایران در خصوص ادعام شیخ نمر را محکوم کرده است! (منبع:ارگان رسمی صدا و سیما)

در واقع آنچه در این بیانیه علیه ایران آمده، به طرز کاملاً آشکاری مواضع حکومت سعودی است که پیش از این بارها از زبان مقامات ریاض بیان شده بود.
در این که دشمن، دشمنی می کند، تردیدی نیست ولی آنچه مورد انتقاد است، این که چرا جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس در عالی ترین سطح ممکن شرکت کرد؟!
آیا دستگاه دیپلماسی ما نمی دانست که قرار است در این اجلاس، علیه ایران موضع گیری شود؟ و آیا نمی دانستند با توجه به فضای حاکم بر کشورهای عضو و رشوه هایی که عربستان به کشورهای مخلتف داده است و صد البته با توجه به میزبانی ترکیه، امکان چندانی برای تغییر بندهای ضدایرانی بیانیه وجود ندارد؟!

وانگهی روابط ایران و ترکیه با توجه به تقابل موجود در سوریه، چندان مناسب نیست و شگفت که در چنین وضعیتی، جمهوری اسلامی ایران در سطح رئیس جمهور شرکت می کند تا وزن اجلاس استانبول بالا برود! البته نمی گوییم ایران در این اجلاس شرکت نمی کرد، بلکه باید شرکت می کرد و مواضعش را اعلام و از حق خود دفاع می کرد ولی نه در حد رئیس جمهور بلکه حداکثر در حد وزیر خارجه مشارکت می کرد که او هم می توانست اهداف کشور را دنبال کند.بی هیچ چشم پوشی و تعارفی، حضور رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس را می توان یک نمره منفی برای دولت روحانی و وزارت امور خارجه اش قلمداد کرد و از دستگاه دیپلماسی برای این خطای بزرگ، پاسخ خواست.

بیانیه استانبول و لزوم تجدید نظر جدی در روابط با کشورهای اسلامی

واقعیت این است که قریب به اتفاق کشورهای اسلامی، زیر بلیت کشورهای غربی یا عربستان یا هر دو هستند و در بزنگاه ها، غرب و عربستان را بر ما ترجیح می دهند.
عصر ایران؛ جعفر محمدی* - سازمان همکاری های اسلامی (سازمان کنفرانس اسلامی سابق)  اجلاس استانبول را با بیانیه ای ضد ایرانی به پایان رساند.
این بیانیه در نشست کارشناسان کشورهای اسلامی در جده عربستان تهیه و تنظیم شد، نشستی که کارشناسان ایرانی به دلیل عدم صدور روادید توسط عربستان موفق به حضور در آن نشده بودند.(+)

این که سازمان همکاری های اسلامی، ایران را به اتهاماتی مانند حمایت از تروریسم محکوم کند، از زوایای مختلفی قابل بحث است ولی در این مقال، بر آنیم که نگاهی عمیق تر و البته مختصر به موضوع داشته باشیم.

بیانیه استانبول و لزوم تجدید نظر جدی در روابط با کشورهای اسلامی

این که اکثریت کشورهای اسلامی، ایران را محکوم می کنند، باید هشداری برای سیاست خارجی ایران در قبال این کشورها باشد.
جمهوری اسلامی ایران، سال هاست که برای کشورهای اسلامی و همگرایی آنها، تلاش می کند و در این مسیر، چنانچه افتد و دانی، هزینه های مادی و معنوی زیادی داده و همچنان هم در جهان اسلام، متحمل هزینه است.

کشورهای اسلامی، دارای یکی از دو ماهیت هستند:

1 - یا رویکردهای دینی و مذهبی دارند که در رأس آنها، عربستان سعودی است و نیز برخی کشورهای آفریقایی مانند موریتانی و گامبیا.
حاکمان این کشورها، عمدتاً رویکردهای ضدشیعی دارند و از این رو، در تقابل با ایران، انگیزه های مذهبی افراط گرایانه دارند. دربار سعودی، هدایت کننده این جریان در جهان اسلام است. مصر نیز، هنگامی که اخوانی های افراط گرا روی کار آمدند و محمد مرسی رئیس جمهور شد، رویکرد ضدایرانی خود را تقویت کرد.
 
2 - گروه دوم که اکثر کشورهای اسلامی را شامل می شود، حکومت های سکولار و غیر دینی در کشورهای مسلمان نشین هستند. مانند جمهوری آذربایجان، مالزی، تونس، سنگال و ... که چون اساساً دین را در سیاست وارد نمی دانند، با آنها نمی توان از منظر دین، وارد همگرایی شد.
تازه اغلب همین دولت ها نیز وقتی بخواهند در گوشه ای از ساختار خود، کار دینی کنند، رویکرد ضدشیعی دارند، مانند مالزی که چند سال پیش، مرکزی برای مبارزه با گسترش تشیع در نخست وزیری این کشور تشکیل داد.
بنابر این، با کشورهای اسلامگرای جهان اسلام به دلیل رویکردهای ضدشیعی شان به رهبری عربستان و با کشورهای سکولار جهان اسلام به علت عدم محوریت اسلام در آنها ، نمی توان بر مبنای دین، رابطه داشت.
واقعیت این است که قریب به اتفاق کشورهای اسلامی، زیر بلیت کشورهای غربی یا عربستان یا هر دو هستند و در بزنگاه ها، غرب و عربستان را بر ما ترجیح می دهند. به عنوان مثال، مگر همین اتحادیه عرب همواره ایران را به اشغال جزایر سه گانه اماراتی(!) متهم نمی کند و بدین ترتیب، تمامیت ارضی ایران را زیر سؤال نمی برد؟ (+)
مگر همین کشورهای مسلمان نبودند که از جنوب خلیج فارس گرفته تا عربستان و سودان و مصر برای ارتش صدام، پول و تسلیحات و سرباز می فرستادند تا مردم ایران را بکشند و جمهوری اسلامی را سرنگون کنند؟(+)

و باز مگر همین کشورهای اسلامی نبودند که در همین اجلاس استانبول، علیه ایران بیانیه صادر کردند؟(+)
لذا در عین این که جمهوری اسلامی به عنوان کشوری با اکثریت مسلمان، می بایست ارزش های خود را حراست کند، می بایست سیاست خارجی خود در قبال کشورهای اسلامی را مورد تجدید نظر جدی قرار دهد.

*سردبیر عصرایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد