سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

کشته شدن 2 فرمانده ارشد سعودی و اماراتی در حمله موشکی حوثی های یمن 

  

رسانه های گروه انصار الله (حوثی ها) در یمن نیز اعلام کردند که این دو افسر سعودی و اماراتی در حمله موشکی به ساحل دریای سرخ کشته شدند.رسانه های رسمی روز دوشنبه اعلام کردند دو نفر از فرماندهان ارشد نظامی سعودی و اماراتی در درگیری های نظامی یمن کشته شدند.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، رسانه های حوثی یمن می گویند این دو نظامی در حمله موشکی به منطقه ای در نزدیکی تنگه باب المندب یمن کشته شدند. دراین حمله چند نظامی سعودی نیز کشته شدند.
این در حالی است که قرار است از فردا سه شنبه مذاکرات صلح میان دولت حوثی ها در یمن و دولت عبدربه منصور هادی با میانجیگری سازمان ملل متحد در سوئیس آغاز شود.خبرگزاری رسمی امارات (وام) خبر داد: سلطان محمد علی الکتیبی افسر ارتش امارات روز دوشنبه در نزدیکی شهر تغز کشته شد.
شبکه ماهواره ای العربیه در مالکیت عربستان سعودی هم خبر کشته شدن عبدالله السهیان افسر ارشد سعودی در یمن را منتشر کرد.
رسانه های گروه انصار الله (حوثی ها) در یمن نیز اعلام کردند که این دو افسر سعودی و اماراتی در حمله موشکی به ساحل دریای سرخ کشته شدند.
آغاز خروج نظامیان ترکیه از شمال عراق
دولت بغداد در روزهای اخیر بارها از طریق راه های مختلف دیپلماتیک، حضور نظامیان ارتش ترکیه در شمال عراق را تجاوز توصیف کرده و خواستار خروج سریع این نظامیان از شمال عراق شده بود.نظامیان ترکیه خروج از شمال عراق را آغاز کردند.
به گزارش عصرایران، رویترز در خبر فوری نوشت: نیروهای نظامی ترکیه در حال ترک پایگاه "بعشیقه" در نزدیکی شهر موصل عراق به سمت مرز ترکیه هستند.
دولت عراق می گوید این نیروهای نظامی بدون موافقت دولت مرکزی بغداد وارد خاک عراق شده اند.
دولت بغداد در روزهای اخیر بارها از طریق راه های مختلف دیپلماتیک، حضور نظامیان ارتش ترکیه در شمال عراق را تجاوز توصیف کرده و خواستار خروج سریع این نظامیان از شمال عراق شده بود.
دولت ترکیه می گوید نظامیانش از دو سال قبل تاکنون در پایگاه نظامی بعشیقه در شمال عراق حضور داشتند و به تازگی تنها بخشی از نظامیان را تعویض کرده بود.
دولت آنکارا همچنین گفته بود نظامیانش در این پایگاه در حال آموزش نیروهای نظامی کردستان عراق بودند.
حضور نیروی خارجی در هر کشوری تنها با مجوز دولت آن کشور یا صدور مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد، قانونی می شود در غیراین صورت این حضور، غیرقانونی خواهد بود.
خوشحالی نتانیاهو از احیای دوباره دیوار آمیا بین آرژانتین و ایران
دولت جدید آرژانتین یک روز پس از استقرار اعلام کرد تحقیقات مشترک با ایران برای بررسی پرونده آمیا را متوقف خواهد کرد.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل از تصمیم رییس جمهور جدید آرژانتین برای قطع همکاری با ایران به منظور بستن پرونده انفجار آمیا استقبال کرد.به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه اسراییلی جروزالم پست این استقبال در شرایطی صورت می گیرد که پیش بینی می شود مساله انفجار آمیا بار دیگر در دولت جدید آرژانتین به عنوان یکی از موانع عمده اختلاف بین آرژانتین و ایران دوباره در حال احیا شدن است.
در این انفجار که در سال 1994 و در ساختمان مرکز یهودیان در شهر بوینوس آیرس روی داد  85  تن کشته و 300 نفر زخمی شدند.
بر اساس توافقی که در ژانویه سال 2013  و در زمان دولت "کریستینا فرناندز کرشنر" رییس جمهور سابق آرژانتین بین ایران و دولت بوینوس آیرس امضا شده بود قرار بود یک کمیسیون تحقیق روی این مساله کار کند و اتهامات طرف آرژانتینی درباره امکان ارتباط برخی مقامات سابق ایران با این پرونده رابررسی کرده و در نهایت این پرونده را مختومه کند.ایران قویا هر گونه ارتباط با این حادثه تروریستی را رد کرده است.
این توافق با انتقاد شدید سازمان های یهودی آرژانتین و رژیم اسراییل مواجه شده بود و این سازمان ها به رییس جمهور سابق آرژانتین اتهام وارد کردند که  در ازای دریافت رشوه از ایران سعی دارد این پرونده را ببندد.
اما به قدرت رسیدن دولت جدید راستگرای آرژانتین و اعلام دولت جدید این کشور برای غیر قانونی تشخیص دادن کمیته تحقیق مشترک درباره آمیا ، مقامات اسراییلی و سازمان های یهودی آرژانتین شادمان شده اند.
بنیامین نتانیاهو یکشنبه پس از گذشت بیش از دو ماه از سکوت خود در قبال توافق هسته ای 1+5 با ایران ، این اقدام دولت جدید بوینوس آیرس را باعث گرم تر شدن روابط تل آویو با بوینوس آیرس دانست.
او گفت:" این یک تغییر روند خوشایند است و من امیدوارم با این تصمیم روابط اسراییل و آرژانتین بهبود قابل ملاحظه ای یابد همچنین امیدوارم در سال های آینده شاهد بهبود رابطه با دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز باشیم."
دولت جدید آرژانتین یک روز پس از استقرار اعلام کرد تحقیقات مشترک با ایران برای بررسی پرونده آمیا را متوقف خواهد کرد.
گفتنی است وزارت دادگستری دولت سابق آرژانتین به تصمیم دادگاه عالی این کشور برای مخالف قانون اساسی دانستن توافق با ایران اعتراض کرده و خواستار تجدید نظر در آن شده بود اما وزیر دادگستری دولت جدید گفته است به تصمیم دادگاه عالی در این باره اعتراض نخواهد کرد و این به معنای غیر قانونی تشخیص دادن تشکیل کمیسیون تحقیق مشترک با ایران از نظر نظام قضایی آرژانتین و لغو این کمیسیون است.
3 شرط روسیه برای بخشیدن ترکیه
سفیر روسیه در ترکیه عذرخواهی، شناسایی و مجازات عاملان ساقط شدن جنگنده سوخوی روسی و پرداخت غرامت را 3 شرط روسیه برای بخشیدن آنکارا اعلام کرد.به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آندری کارلوف در مصاحبه با روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه گفت: در صورتیکه این سه شرط به جا آورده نشود ، اظهارات دیگر ترکیه ، نتیجه ای نخواهد داشت .آندری کارلوف ضمن ابراز تاسف از مجبور شدن به اعمال تحریم علیه ترکیه گفت: مطالعات و بررسیهای مان برای اعمال تحریم های مضاعف علیه آنکارا ادامه دارد.
وی درباره کشته شدن خلبان روسی از سوی گروههای تروریستی تصریح کرد: رسانه های حاضر در محل تمام واقعه و نحوه هدف گرفتن خلبان مان با مسلسل را ثبت و ضبط کردند.سفیر روسیه افزود: سرکرده گروههای تروریستی که مقابل دوربینها صحبت می کرد، مشخص بود که شهروند ترکیه است زیرا جلوی دوربینها به راحتی ، ترکی صحبت می کرد. منبع: خبرگزاری صدا و سیما
امیرعبداللهیان: تکذیب اختلاف ایران و روسیه درباره سوریه
ایرنا- معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران و روسیه با جدیت به ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم کمک می کنند، گفت : مستشاران نظامی ایران به اقدامات خود برای مبارزه با تروریسم بدون وقفه ادامه می دهند.حسین امیرعبداللهیان یکشنبه شب در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مطالب کذب برخی رسانه های غربی مبنی بر وجود اختلاف میان تهران و مسکو در مورد سوریه، اظهار داشت: هیچ اختلافی بین ایران و روسیه در مورد سوریه وجود ندارد و دو کشور با جدیت به ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم کمک می کنند.وی افزود: اقدامات مسکو در مبارزه علیه تروریسم در سوریه و در هماهنگی با حکومت دمشق انجام می شود و مثبت ارزیابی می گردد.
سفیر پیشنهادی عربستان به ایران کیست؟ (+عکس)
گویا معرفی سفیر جدید از سوی ریاض به تهران، با استقبال «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و پسر پادشاه عربستان که این روزها دارای قدرت و نفوذ زیادی در دستگاه حاکمیتی عربستان است، همراه بوده است.دولت عربستان پس از اینکه یک سال و نیم سفارتش در تهران، ایام بدون سفیر را پشت سرگذاشت و جانشینی بعد از فراخواندن «عبدالرحمان بن غرمان شهری» به ریاض، عازم تهران نکرد، در حال حاضر بنا بر تصمیم و پیشنهاد برخی از مقامات عالی‌رتبه عربستان، وزارت خارجه این کشور «علی حسن جعفر» سفیر پیشین ریاض در مسکو را به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی مسئولیت سفارت عربستان سعودی در تهران به دستگاه دیپلماسی ایران معرفی کرده است.
 
سفیر پیشنهادی عربستان به ایران کیست؟به گزارش ایسنا، در طول ماه‌های اخیر بخصوص پس حمله نظامی عربستان به یمن و وقوع فاجعه منا که به کشته شدن حدود 464 زائر ایرانی منتهی شد، روابط ریاض - تهران دوران ناآرام و پر فرازونشیبی را پشت سرگذاشته است و گاه برخی اظهارات نسنجیده وزیر خارجه جدید عربستان در مورد ایران و اختلاقات دو کشور در نحوه حل بحران سوریه، این موضوع را تشدید کرده است.  
با وجود این ناآرامی‌ها و بحث و جدل‌ها بین مقامات دو کشور، به نظر می‌رسد در روزهای اخیر بنا به گفته معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه کشورمان سطحی از گفت‌وگوهای جدید بین ایران و عربستان درباره روابط دوجانبه و برخی از مسائل منطقه‌ای آغاز شده است.  
اوایل هفته جاری حسن قشقاوی در برنامه «من طهران» شبکه العالم، با خوب ارزیابی کردن دیدار وزیر امور خارجه ایران و همتای سعودی‌اش در حاشیه نشست وین 2، گفت: در کنار ملاقات‌هایی که سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با برخی از مقامات عربستان در وزارت خارجه یا غیره داشت، می‌توان گفت که سطحی از گفت‌وگوها بین ایران و عربستان درباره روابط دوجانبه و برخی از مسائل منطقه‌ای آغاز شده است.  
وی درباره سطح روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی و سفیر این کشور، گفت: سفیری از سوی عربستان معرفی شده است که روند کارش در داخل کشور در حال بررسی است.  
قشقاوی با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای سعودی وی و نیز دیدار سفیر ایران با برخی از مقامات عربستانی در ریاض، ابراز امیدواری کرد که حاصل این دیدارها و گفت‌وگوها و ادامه آن، زمینه را برای تعامل بیشتر بین ایران و عربستان فراهم کند.  
همچنین عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز شنبه با لحنی متفاوت از گذشته در حساب توئیتری وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که کشورش خواهان ایجاد بهترین روابط با ایران است.  
در این مطلب به نقل از جبیر آمده است که «ما به دنبال بهترین روابط با ایران به عنوان کشور اسلامی، همسایه و دارای تاریخ و تمدن هستیم».
 
در ادامه این تحولات، خبرنگار ایسنا اطلاع پیدا کرد که دولت عربستان «علی حسن جعفر» سفیر پیشین ریاض در مسکو را به عنوان گزینه پیشنهادی دولت عربستان برای تصدی مسئولیت سفارت سعودی در تهران به دستگاه دیپلماسی کشورمان معرفی کرده است؛ گرچه ایران هنوز به صورت رسمی به این معرفی و پیشنهاد پاسخی نداده یا لااقل چنین خبری، رسانه‌ای نشده است.  
برخی از منابع آگاه اعلام کرده‌اند که نامبرده یک دیپلمات باسابقه و طرفدار نزدیکی روابط دو کشور است. او تا چندی پیش مسئولیت سفارت ریاض در مسکو را برعهده داشته و به تازگی «عبدالرحمن بن ابراهیم بن علی الرسی» جانشین وی در مسکو شده است.
گویا معرفی سفیر جدید از سوی ریاض به تهران، با استقبال «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و پسر پادشاه عربستان که این روزها دارای قدرت و نفوذ زیادی در دستگاه حاکمیتی عربستان است، همراه بوده است.  
به گزارش ایسنا، در اردیبهشت 93، «عبدالرحمان بن غرمان شهری» که حدود دو ماه پیش به سمت سفیر عربستان در ایران منصوب شده بود، در دفتر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با وی دیدار کرده است. او در دیدار با هاشمی، سلام ویژه پادشاه و ولیعهد وقت عربستان را به او ابلاغ کرده و از جایگاه ویژه هاشمی نزد مسئولان و مردم عربستان سخن گفته بود.
سفیر عربستان در تهران اندکی بعد از آن دیدار به یکباره به ریاض فراخوانده شد. علت آن، موجی بود که بعد از انتشار عکس‌های دیدار عبدالرحمان بن غرمان شهری در دیدار با هاشمی در رسانه‌های عربی منتشر شد. سفیر، در حال بوسیدن پیشانی هاشمی دیده می‌شد. آنچه گفته می‌شد، حاکی از «احترام بیش‌ از اندازه» سفیر برای یک مقام کشور میزبان بود؛ آنچه عربستانی‌ها فقط برای مقامات کشور خود می‌پسندند. 
 حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر‌ خارجه در گفت‌وگویی که دی‌ماه سال گذشته با روزنامه «شرق» داشت، درباره فراخواندن سفیر عربستان از تهران گفت: «رفتارشان، رفتار متعارفی نبود»، «آنچه مقامات عربستان درباره ترک تهران توسط ایشان به‌طور رسمی به ما گفتند، این بود که ایشان برای مأموریت دیگری تعیین شدند و از این تاریخ مأموریتشان در تهران خاتمه پیدا می‌کند... .
برخی از سفرای کشورهای عربی در تهران، همچنین برخی از مقامات کشورهای عربی در منطقه از چند هفته قبل مطالبی به ما منعکس کرده بودند که سفیر عربستان در تهران به‌دلیل عدم‌ رعایت پروتکل‌های کشور خودش و سؤالاتی که برای مقامات کشورش ایجاد شده به ریاض فراخوانده شده است.
ظاهراً سفیر عربستان که دیدار خوب و مثبتی با آقای هاشمی‌ رفسنجانی داشتند، در پایان این‌ دیدار، پیشانی آقای هاشمی‌ رفسنجانی را بوسیدند. آن سفرا یا مقامات کشورهای عربی برای ما توضیح ‌دادند که این اقدام سفیر، در حوزه پروتکلی‌ و حفظ شئونات کشورشان سؤالاتی در ریاض ایجاد کرده و به همین دلیل این فرد را برگرداند‌ه‌اند». 
 این مقام وزارت‌ امور خارجه ایران درباره این پیش‌فرض که سفیر به مأموریت دیگری منصوب شده نیز توضیح داد: «طبیعی‌تر این بود که حتی اگر قرار بود این سفیر به مأموریت دیگری اعزام شود، فرصت پیدا می‌کرد که با مقامات کشورمان به‌طور رسمی و در چارچوب پروتکل‌های موجود خداحافظی و به‌طور طبیعی کشور را ترک کند». به گزارش رسانه‌های خبری، گویی سفیر بعدی حدود یک‌ماه بعد از فراخواندن سفیر پیشین به تهران معرفی شده و اواسط پاییز 93 اقدامات اداری تأیید سفیر جدید در تهران انجام شد اما پس از مدتی از سوی سعودی‌ها اعلام شد که سفیر معرفی‌شده، بازنشسته شده و به تهران نخواهد آمد.
بازنشسته‌شدن این سفیر به‌دنبال مرگ پادشاه و تغییرات گسترده سیاسی در عربستان رخ داد. حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت سفیر جدید معرفی‌شده از سوی عربستان به ایران در کلاف پیچیده روابط تهران - ریاض چگونه رقم خواهد خورد. منبع: ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد