سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

شهدای ایرانی «عملیات محرم» در سوریه به ۳۴ نفر رسید

شب گذشته خبر شهادت دو تن دیگر از فرزندانِ «اسلام ناب محمدی(صلوات الله علیه)» در «عملیات محرم» در سوریه منتشر شد. 
 به گزارش مشرق، خون پاکِ «سید سجاد حسینی» و «عزت الله سلیمانی» در جریان «عملیات محرم»، به دست «مزدوران سعودی» و «پیروان اسلام آمریکایی» بر زمین ریخت و ارواحِ پاکشان به ارواحِ مطهر صدها شهیدِ مدافعِ حرمِ بانوی مقاومت، حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) پیوست.  
به این ترتیب، با احتساب «شهید حمیدرضا فاطمی اطهر» که روز 10 آبان ماه، بال در بال ملائک گشود، تعداد شهدای ایرانی «عملیات محرم» در سوریه به 34 نفر رسید.
جنگنده های چابک مستقر در لاذقیه
خلبانِ جلو وظیفۀ هدایت جنگنده و خلبان عقب، افسرِ رادار و تسلیحات است. این جنگنده چند منظوره برای تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده است و برای ماموریت‌های مختلف هوا به هوا و هوا به سطح مناسب است.
چهار مهمان روس که این روزها بلای جان داعش شده اند + عکس

سرویس مقاومت فردا - سوخو-۳۰ (به روسی: Сухой Су-۳۰) یک جنگنده دو موتوره و دو سرنشینۀ مدرن، چابک و بسیار مانورپذیر است که توسط شرکت هوافضایِ سوخو در روسیه ساخته شده است. خلبانِ جلو وظیفۀ هدایت جنگنده و خلبان عقب، افسرِ رادار و تسلیحات است. این جنگنده چند منظوره برای تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده است و برای ماموریت‌های مختلف هوا به هوا و هوا به سطح مناسب است.

چهار مهمان روس که این روزها بلای جان داعش شده اند + عکس

سوخو-30 توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز دارد . برد عملیاتی این جنگنده ۱۵۰۰ کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت ۳۰۰۰ کیلومتر که با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی می‌توان آن را تا ۵۲۰۰ کیلومتر (۳۲۰۰ مایل) افزایش داد. 
کشورهای روسیه، هند، چین، اندونزی و مالزی از جمله کشورهایی هستند که از این جنگنده در ناوگانِ هوایی خود بهره می‌برند. صنایع هوای فضای هندوستان (HAL) پس از اطمینان از کیفیت بی نظیر این جنگنده، قراردادی را با روسیه برای تولید (مونتاژ) 140 فروند از این هواپیما تحت نظارت شرکت سوخو در هندوستان بین سالهای 2003 تا 2017 به امضاء رساند. اولین نمونه ی مونتاژ شده در هندوستان در نوامبر 2004 به نیروی هوایی هند تحویل گشت.

چهار مهمان روس که این روزها بلای جان داعش شده اند + عکس

به نظر می‌رسد با توجه به توانایی‌های بالای این جنگنده برای حملاتِ دقیقِ هوا به سطح(هوا – دریا) ایران در صورت خرید این جنگنده آنها را در پایگاه‌های جنوبی خود مستقر می‌کند تا سپر دفاعیِ قدرتمندتری در برابر تهاجمِ احتمالیِ نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس تشکیل دهد.

چهار مهمان روس که این روزها بلای جان داعش شده اند + عکس

در حال حاضر نیز روسیه چهار فروند از این جنگنده‌ها را در کمپ نظامی خود در سوریه مستقر کرده است. سوخو-30های روسی در یک مورد نزدیکی به مرزهای ترکیه با واکنش اف-16های نیروی هوایی این کشور روبرو شدند. پرنده‌های روسی هم‌چنین بدون آنکه خلبانانِ ترک متوجه شوند چیزی حدود چهار دقیقه روی اف-16های آنها قفل راداری انجام داده بودند. در ادامه هم به درون عمق خاک سوریه بازگشتند. 

چهار مهمان روس که این روزها بلای جان داعش شده اند + عکس
برگ دیگری از عملیات‌های مخفی آمریکا بر علیه ملت ایران
پروژه نفوذ یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که کشورهای غربی علیه کشورهای درحال توسعه و کشورهای که قصد دارند بر آنها تاثیرگذارده و قدرت آنها را مهار کنند به کار گرفته می شود. جامعه جهانی در عصر حاضر در حال گذر از مرزهای ارتباطات است و کم کم فضای خصوصی نیز از بین می رود که این موضوع به کابوسی برای نسل امروز و آینده بشر تبدیل شده است.
ماجرای لو رفتن مامور سیا در آلمان در عملیات جاسوسی از ایران / شکست‌های اطلاعاتی کاخ سفید در حیطه جاسوسی صنعتی


سرویس سیاسی فردا:
پروژه نفوذ یکی از مهمترین پروژه‌هایی است که کشورهای غربی علیه کشورهای درحال توسعه و کشورهای که قصد دارند بر آنها تاثیرگذارده و قدرت  آنها را مهار کنند به کار گرفته می شود. جامعه جهانی در عصر حاضر در حال گذر از مرزهای ارتباطات است و کم کم فضای خصوصی نیز از بین می رود که این موضوع به کابوسی برای نسل امروز و آینده بشر تبدیل شده است. رسوخ هر چه بیشتر رایانه ها به زندگی افراد و استفاده ابزاری برای ارتباطات از رایانه‌ها و اینترنت نیز سبب شده بحث نفوذ اطلاعاتی و عملیاتی در زندگی بشر آسان تر شود. در همین راستا آنچه در جامعه امروز جهان ابعاد گسترده‌ای آنهم به کمک وسایل ارتباطی نوین پیدا کرده است، جاسوسی صنعتی و اقتصادی است.  
علمی که موثر افتد و بتواند زندگی بشر را دستخوش تغییر و تحول شگرف سازد، یکی از ابزار قدرت امروز است. درواقع کسی که علم تاثیرگذار داشته باشد و بتواند علم را سریع به فناوری تبدیل کند بر قدرت خود افزوده است. از این روست که افراد بسیاری در صددند تا برای افزودن بر قدرت خود به علم دست یابند اما گاها افرادی که خود را ناتوان از علم آموزی و طراحی و اختراعات نوین می بینند و خود را در فضای پیشرفت علمی جهان عقب می بینند برای ماندن در کورس رقابت به جاسوسی آنهم از نوع جاسوسی صنعتی و اقتصادی روی می آورند. 
از همین نقطه است که موضوع جاسوسی در صنعت و اقتصاد مهم و حیاتی تقلی می شود. گاها اتفاق افتاده است که شرکت تجاری در جهان به عنوان یک برند ناب و اصلی شناخته می شود اما بعد از مدتی نمی تواند خود را با پیشرفت سریع وفق دهد و از کورس رقابت عقب می افتد. و همچنین اتفاق افتاده است که شرکتی با یک ایده تجاری و صنعتی مهم به یکباره بعد از چند سال به غول صنعتی در حوزه خود تبدیل شده است. توماس پیکتی که کتاب «سرمایه در قرن بیست و یکم» را نوشت و جنجال زیادی در غرب در زمینه روند سرمایه داری برپا کرد، در کتاب خود به نکته جالب توجهی اشاره می کند. سلطنت ایده ها و تغییرات محسوس و شگرفی که ایده ها بوجود آورده‌اند کشف پیکتی در مورد اقتصاد سرمایه‌ای در حال حاضر است. پیکتی در این زمینه بیان می کند که لزوما سرمایه ملاک موفقیت نیست و این ایده‌ها هستند که توانسته‌اند برای صاحبان خود خوش یمن باشند. شرکت های بزرگ جهانی از جمله ماکروسافت و اپل در همین زمینه مثال‌های خوبی هستند. جاسوسی صنعتی در همین جا برای دزدیدن ایده های مختلف به کار می آید. گاها شده است که شرکتی که یکه‌تاز در حوزه کاری خود بوده است، پول و هزینه زیادی برای ایده‌سازی و تبدیل آن به فناوری صرف کرده است بر اثر سهل‌انگاری و جاسوسی رقبا این ایده‌ از دست داده است و شرکت‌های دیگر بدون صرف هزینه توانسته‌اند این شرکت‌ها را در بازار جهانی پشت سرگذاشته و حتی در مقیاس گسترده‌ تری از شرکت‌های مادر فعالیت و کسب موفقیت کنند.  
امروز جاسوسی و جنگ اطلاعاتی به طور فزاینده و پیچیده‌ای در جهان در حال وقوع است و در همین باب نیز جنس جرایم نیز به طور کاملا محسوسی تغییر کرده است. به هر شکل انسان در حال پیشرفت و وارد شدن در دنیای نوینی است که عدم اطلاع از آن باعث می شود که کشوری عقب و عقب تر از دیگر کشورها قرار گیرد و فرصت‌هایی که در اختیار دارد را از دست بدهد.  
کشور آمریکا نیز در این عرصه تلاش ویژه‌ای انجام داده است و برخی از عملیات‌های جاسوسی آمریکا لو رفته است که نگاهی به همین گاف‌های جاسوسی به خوبی اهمیت جاسوسی صنعتی و اقتصادی را برای کاخ سفید آشکار می سازد. از زمان فروپاشی شوروی، جامعه اطلاعاتی آمریکا، چندین ناکامی مشکل آفرین را تجربه کرده است. این ناکامی ها شامل؛ اخراج ماموران مخفی سیا از فرانسه و آلمان، ناکامی اطلاع از آزمایش هسته‌ای هند، بمباران سفارت چین در بلگراد به علت اطلاعات غلط ارائه شده از سوی سیا و نقص‌های رایانه‌ای که عملیات مربوط به پردازش اطلاعات را مختل کرده، می‌شود.  
در فوریه 1995، دولت فرانسه درخواست خود را مبنی بر اخراج 6 مامور مخفی سیا از کشور که ظاهرا در پی سرقت  اسرار سیاسی و اقتصادی در پاریس دستگیر شده‌اند، علنا اعلام کرد. وزارت خارجه فرانسه « پاملا هریمن» سفیر آمریکا را به خاک ورسای احضار کرد و خواستار لغو ماموریت چند افسر سیا شد که مشغول انجام عملیات مخفیانه ای علیه مقامات دولتی فرانسه بودند. این مقامات به اطلاعاتی در زمینه مسائل مخابراتی از جمله راهبرد مذاکراتی فرانسه و ساختار مخابراتی بین المللی آن، دسترسی داشتند. دو تن از مقامات آمریکا که با آنها وارد گفتگو شده بودند،  صحبت‌های خود را به سازمان امنیتی فرانسه گزارش دادند. مقامات آمریکایی به واکنش علنی فرانسه در مورد این جاسوسی با عصبانیت عکس العمل نشان دادند.  
نقل است که یکی از مقامات آمریکا به طرف مقابل گفته بود « این روش برخورد متحدان با یکدیگر نیست.» مقامات فرانسه نیز اذعان کردند که اتباع آمریکایی در تلاش بودند به مقامات دولتی فرانسه رشوه دهند تا اسراس تجاری وفنی فرانسه را به دست آورند.  
همچنین در موردی دیگر گفته می شود که یک مامور سیا به نام «هنری پلاگنول» هر بار که با دستیار نخست‌وزیر وقت فرانسه «ادوارد بلادور» دیدار می‌کرد، وی اطلاعاتی درباره مواضع فرانسه در مسائل مورد بحث در مذاکرات مربوط به توافق‌نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) تهیه می کرد، 500 فرانک به او پرداخت می‌نمود.
 
همچنین در سال 1997 دولت آلمان نیز به یک افسر سیا دستور خروج از کشور را داد. اگرچه گزارش اولیه حاکی از این بود که این افسر، درتلاش بوده تا مقامات رسمی ارشد آلمان گزارش را به استخدام خود در آورد که درباره پروژه‌های فناوری بالا، اطلاعات تهیه کند، اما گزارش بعدی می گفت این افسر به دنبال جمع آوری اطلاعات درباره یک کشور ثالث احتمالا ایران بوده و اخراج او به این دلیل بوده که عملیات وی با دولت آلمان در میان گذاشته نشده بوده است. 
 در می سال 1998 دولت هند، چندین آزمایش هسته‌ای انجام داد که این کار عمل به قولی بود که در جریان مبارزات انتخاباتی هند، توسط حزب تازه منتخب بی جی پی داده شده بود. این آزمایشات، که به سرعت آزمایشات هسته‌ای پاکستان را به دنبال داشت، باعث تعجب جامعه اطلاعاتی آمریکا و سیاستگذاران آمریکایی شد. « جورج لادر» رئیس مرکز منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سیا، اولین بار در 11 می از این موضوع با خبر شد. در ابتدا لادر گمان کرد که این یک شوخی است و اما بعدها این موضوع به عنوان یک شکست اطلاعاتی مهم در خصوص جاسوسی صنعتی آمریکایی‌ها نام نهاده شد.  
همه این موارد به خوبی نشان می دهد که موضوع جاسوسی صنعتی و اقتصادی برای کشورهای غربی از جمله آمریکا به عنوان یک حربه برای خالی کردن دست کشورهای صنعتی و در حالت توسعه به کار می رود. گرچه مراودات تجاری و اقتصادی در جهان امروز بسیار در هم تنیده شده و هیچ کشوری نمی تواند مانند یک دولت شهر دروازهای خود را رو به جهان ببندد اما هوشیاری در این زمینه برای گرفتار نشدن در حربه دشمن از جمله ضروریات زندگی حاضر  است و با توجه به علاقه غربی ها برای سرمایه گذاری در کشورمان بایستی با هوشیاری کامل در این زمینه عمل کرد تا از آسیب های احتمالی در امان باشیم.
کرملین: هیچ احتمالی درباره سقوط هواپیمای روسیه بعید نیست / شرکت مالک هواپیما: عامل خارجی، دلیل نصف شدن هواپیما در آسمان است
هنوز دلیل سقوط این هواپیما مشخص نیست اما گفته می شود هواپیما در آسمان دو نصف شده بود.سخنگوی کرملین گفت: نمی توان هیچ احتمالی را درباره سقوط هواپیمای روسیه در مصر بعید دانست.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، دمتری بیسکوف سخنگوی کاخ کرملین (دفتر ریاست جمهوری روسیه) روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اقدامی تروریستی عامل سقوط هواپیمای روسیه در مصر است یا نه گفت: توجیهی برای بعید دانستن هیچ احتمالی وجود ندارد.
یک فروند هواپیمای مسافربری روسیه با بیش از 200 سرنشین روز شنبه در صحرای سینای مصر سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند.
در پی این حادثه شاخه داعش در صحرای سینای مصر سقوط این هواپیما را برعهده گرفت اما مقامات مصر این موضوع را رد کردند.
کرملین: هیچ احتمالی درباره سقوط هواپیمای روسیه بعید نیست / شرکت مالک هواپیما: عامل خارجی، دلیل نصف شدن هواپیما در آسمان است
هنوز دلیل سقوط این هواپیما مشخص نیست اما گفته می شود هواپیما در آسمان دو نصف شده بود.
هم اکنون جنگنده های روسیه مراکز گروه داعش در سوریه را بمباران می کنند.
شاخه گروه داعش در صحرای سینای مصر تاکنون بارها به نیروهای ارتش و پلیس حمله و بمبگذاری کرده است.
همزمان مدیر شرکت مالک هواپیمای سقوط کرده نیز گفت که این شرکت معتقد است به احتمال هواپیما تحت تاثیر عامل خارجی سقوط کرده است.
الکساندر سمیرنوف معاون مدیر شرکت "کوگالیم آفیا" مالک هواپیما سقوط کرده در مصر اضافه کرد: تنها عامل خارجی می تواند باعث نصف شدن هواپیما در آسمان شودوی افزود: بعید است مشکل فنی باعث تکه تکه شدن هواپیما در آسمان شود.
همچنین بسیاری از شرکت های هواپیمایی غربی وعربی میسر پروازی خود را از صحرای سینای مصر تغییر دادند زیرا نگرانی دارند حادثه مشابهی برای هواپیماهای آنها روی دهد.
احمد چلبی درگذشت / از مخالفت با صدام تا مرگ در سکوت
احمد چلبی سیاستمدار شیعه سکولار و یکی از مهمترین مخالفان سیاسی حکومت صدام بود. وی متولد 1945 از خانواده ثروتمندی بود که سابقه طولانی در فعالیت های بانکداری داشت.
احمد چلبی فعال سیاسی مشهور عراق درگذشت.

به گزارش عصرایران ، احمد چلبی نماینده مجلس و رئیس کنگره ملی عراق صبح امروز سه شنبه در سن 70 سالگی درگذشت. دلیل مرگ، سکته قلبی اعلام شده است.

احمد چلبی سیاستمدار شیعه سکولار و یکی از مهمترین مخالفان سیاسی حکومت صدام بود.
وی متولد سال 1945 در خانواده ای ثروتمند و مشهور در شهر کاظمین بود که سابقه طولانی در فعالیت های بانکداری داشت.
او در سال 1958 عراق را ترک کرد و برای سال های زیادی در خاورمیانه، آمریکا و بریتانیا زندگی کرد. وی در نیمه دهه 90 میلادی نیز برای سازماندهی اعتراضات ضددولتی در شمال عراق فعالیت کرد.چلبی بعد از سقوط حکومت صدام حسین رئیس جمهوری عراق درحمله نظامی ارتش آمریکا، به عراق بازگشت.
گفته می شود چلبی پیشنهاد انحلال ارتش، پلیس و سازمان های اطلاعاتی امنیتی عراق صدام را به آمریکایی ها ارائه کرد و مورد پذیرش واشنگتن قرار گرفت.
تا قبل از سقوط صدام، چلبی یکی از معروف ترین مخالفان صدام و نزدیک ترین آنها به دولت آمریکا بود. چلبی در راس مجموعه کنگره ملی از آمریکا کمک های مالی دریافت می کرد.احمد چلبی بعد از بازگشت به عراق از سوی آمریکایی ها به عضویت شورای حکومت انتقالی عراق منصوب شد. این شورا برای اداره موقت عراق توسط دولت آمریکا ایجاد شده بود.
وی به عنوان سیاستمدار نزدیک به آمریکا مطرح بود و بسیاری معتقد بودند پس از سقوط صدام، آمریکایی ها او را به عنوان رهبر بعدی عراق معرفی خواهند کرد اما اینگونه نشد.احمد چلبی و حزب تحت رهبری اش (کنگره ملی) به دلیل سکولار بودن در انتخابات پارلمانی مورد اقبال عمومی قرار نگرفت. او سال ها بعد مورد غضب آمریکایی ها واقع شدو به اتهام جاسوسی برای ایران، تحت تعقیب قرار گرفت و مجبور شد به تهران فرار کند. او مدتی را درتهران باقی ماند و سپس با حل این اختلاف دوباره به عراق برگشت.
احمد چلبی پس از این حادثه تصمیم گرفت در کنار حزب شیعی و نزدیک به ایران "مجلس اعلای اسلامی عراق" قرار بگیرد و با کاستن از فعالیت های سیاسی اش در سایه، سکوت را انتخاب کند.
هواپیماهای جدیدی که وارد ایران خواهد شد 
  
بوئینگ و ایرباس، دو شرکت معتبر هوایی هستند که برای حضور در بازار ایران تلاش می‌کنند و ایران نیز تمایل بیشتری به خرید از این دو شرکت را نشان داده است. در توافق هسته‌ای صراحتاً اعلام شده که منع فروش و اجاره هواپیما و انتقال موتور یا قطعات لغو شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به درخواست شرکت‌های هوایی برای خرید هواپیما، گفت: با بررسی درخواست‌ها، از سوی سازمان هواپیمایی مجوزهای اولیه برای ورود هواپیماهای جدید صادر شده است. روزنامه ایران با اعلام این خبر، نوشت: اگرچه متوسط سن ناوگان هوایی کشور با ورود هواپیماهای جدید از 22 سال به کمی بیشتر از 20 سال کاهش پیدا کرده است، اما آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، چنانچه برای نوسازی ناوگان اقدامی نشود، در 10 سال آینده دوباره با ناوگانی پیر و فرتوت با میانگین سنی 30 ساله روبه‌رو خواهیم بود که کارآیی لازم را ندارد. نیاز کشور برای جایگزین‌سازی هواپیماهای جدید با ناوگان قدیمی و جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته حداقل 400 فروند هواپیمای برد دور و متوسط و 100 فروند هواپیمای با برد کم برای فرودگاه‌های کوچک است. خرید این تعداد هواپیما با تخمین متوسط ارزش هر فروند هواپیما به قیمت 100 میلیون دلار حدود 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. از این رو بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر برای تأمین ناوگان مذاکرات خود را با ایران آغاز کرده‌اند و نوسازی ناوگان هوایی از نخستین برنامه‌های بعد از توافق اولیه ژنو بود.

هواپیماهای جدید؛ نو و جوان

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اقداماتی که برای نوسازی ناوگان انجام شده است، می‌گوید: بعضی شرکت‌ها درخواست نوسازی ناوگان داشته‌اند که ما این درخواست‌ها را بررسی کرده‌ایم و مجوزهای اولیه به شرکت‌ها برای ورود هواپیماهای جدید صادر شده است. اما عابدزاده تأکید می‌کند که روند ورود و نوسازی ناوگان روندی زمان‌بر است و بعد از صدور مجوز نمی‌توان انتظار داشت هواپیماهای خریداری شده به‌سرعت وارد شود. نوسازی ناوگان سازمان هواپیمایی شروطی دارد که یکی از این شروط جوان بودن هواپیماهای خریداری شده است. به دلیل بالا بودن سن ناوگان و متوسط سن 20 سال برای هواپیماهای کشور، کم بودن سن هواپیماهایی که قرار است وارد ناوگان شود از اولویت‌های نوسازی ناوگان است. در روزهای گذشته رسانه‌ها از خرید 14 هواپیمای جدید توسط چند شرکت هوایی خبر داده بودند که برخی از این هواپیما‌ها وارد شده و برخی دیگر نیز تا چند روز آینده قرار است وارد کشور شود.

بر اساس آنچه در این گزارش‌ها اعلام شده، هواپیماهای خریداری شده تولید سال‌های 1995 تا 2000 میلادی هستند. این در حالی است که طبق شروط سازمان هواپیمایی، هواپیماهای جدید نباید عمر بیشتر از 15 سال داشته باشند. در پاسخ به اینکه وزیر راه و شهرسازی الزام کرده است‌ هواپیماهای با سن بالای 15 سال وارد ناوگان هوایی کشور نشود، گفته شده که خرید این هواپیماها و موافقتنامه‌های اصولی آن پیش از تصویب این قانون انجام شده است. رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص سن هواپیماهای جدیدی که وارد ناوگان می‌شوند می‌گوید تمام مجوزهایی که صادر می‌کنیم برای هواپیماهای «نو و جوان» است و هواپیماها شرایط مناسبی دارند. به گفته عابدزاده بیشتر هواپیماهایی که قرار است خریداری شوند سن کمتر از 15 سال دارند. رئیس سازمان هواپیمایی می‌گوید در میان مجوزهای جدید بندرت و در شرایط خاص و استثنایی مجوز برای وارد کردن هواپیما با عمر بیشتر از 15 سال صادر شده است.

بیشترین درخواست خرید برای بوئینگ و ایرباس

برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی طولانی‌مدت در آینده‌ای نزدیک این فرصت را برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم کرده تا در بازار هوایی ایران حضور پیدا کنند. ایران قصد دارد برای نوسازی ناوگان هواپیمایی خود تا چند سال آینده بیش از 400 هواپیما خریداری کند؛ این موضوع رقابت شرکت‌های هواپیمایی را برای استفاده از این فرصت چند برابر کرده است. بوئینگ و ایرباس، دو شرکت معتبر هوایی هستند که برای حضور در بازار ایران تلاش می‌کنند و ایران نیز تمایل بیشتری به خرید از این دو شرکت را نشان داده است. در توافق هسته‌ای صراحتاً اعلام شده که منع فروش و اجاره هواپیما و انتقال موتور یا قطعات لغو شده است. ایرلاین‌های ایرانی برای خرید ناوگان هواپیمایی جدید تمام گزینه‌های پیش‌رو را به دقت بررسی می‌کنند و قطعاً انتخاب‌ها برای شرکت‌های ایرانی محدود نخواهد بود. عابدزاده با اعلام این مطلب می‌گوید در حال حاضر بیشتر درخواست‌ها برای هواپیماهای بوئینگ و ایرباس است که با توجه به نیازهای کشور تمام گزینه‌های موجود برای نوسازی ناوگان هوایی بررسی می‌شود و در صورت رسیدن به معیارهای لازم نسبت به خرید هواپیماهای جدید اقدام خواهد شد.

منابع جدید تأمین مالی

مشکل شرکت‌های داخلی برای خرید هواپیما قیمت بالای آن است. آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده متوسط خرید هر هواپیما به حدود 100 میلیون دلار می‌رسد که شرکت‌های داخلی نمی‌توانند از عهده این هزینه برآیند. برای حل این مشکل وزارت راه و شهرسازی در توافق با برخی شرکت‌ها بسته‌ای را طراحی کرده که بر اساس این بسته توافق شده تا شرکت‌ها بتوانند یکسری از هواپیماها را به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک وارد کشور کنند.

برای این منظور شرکتی برای وارد کردن این هواپیماها به ایران به صورت اجاره به شرط تملیک تأسیس می‌شود تا هواپیماها را به سایر شرکت‌های هواپیمایی به صورت اجاره تحویل دهد. بنابراین به این ترتیب ناوگان هوایی بدون آنکه شرکت‌های ایرانی درگیر خرید هواپیما با رقم‌های سرمایه‌گذاری بسیار کلان شوند نوسازی می‌شود. رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به درخواست‌های جدید خرید هواپیما می‌گوید فعلاً باید مجوزهای کلی صادر شود و بعد هواپیماها در قالب‌های مختلف اجاره یا اجاره به شرط تملیک یا خرید وارد شوند. به گفته عابدزاده، صندوق توسعه مالی یکی از منابع تأمین مالی شرکت‌ها برای نوسازی ناوگان است. در سال‌های گذشته خطوط هوایی برای توسعه ناوگان امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را نداشتند‌، که با موافقت‌هایی که انجام شده، این صندوق تسهیلات لازم‌ را جهت نوسازی ناوگان در اختیار شرکت‌های هواپیمایی کشور ‌قرار خواهد داد.

علاوه بر این صندوق، تسهیلات بانکی نیز یکی از منابعی است که برای تأمین مالی خرید هواپیما در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، تأمین مالی توسط بخش‌های سرمایه‌گذاری خصوصی نیز مدنظر است. عابدزاده می‌گوید با توجه به نیاز 50 میلیارد دلاری صنعت هوایی برای نوسازی، بخش‌های خصوصی برای این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد