سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سخنگوی شورای نگهبان :

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا خود برجام را مورد بررسی قرار نداده و وارد آن نشده است گفت: مجلس و شورای نگهبان اقدامات مشروح برجام را تصویب نکرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نه مجلس و نه  شورای نگهبان، اقدامات مشروحی که در اجرای برجام درج شده را تصویب نکرده‌اند.
به گزارش انتخاب، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود گفت:  نه مجلس و نه در شورای نگهبان، اقدامات مشروحی که در اجرای برجام درج شده را تصویب نکرده‌اند، افزود: این به معنی موافقت یا مخالفت با برجام نیست چون آن اقدامات به یک سند حقوقی تبدیل نشده و یک سند سیاسی بوده است و قراری برای یک‌سری اقدامات بین دو طرف بوده است و البته تاکید شده که داوطلبانه است و در متن مصوبه با دو واژه بر روی داوطلبانه تاکید شده است.ابراهیمیان ادامه داد: مباحث حقوقی مفصلی که در جامعه، رسانه‌ها و کمیسیون‌های مجلس در جریان بوده است درباره این مصوبه به یک پاسخ واحد رسیده‌اند یعنی آن را یک موافقتنامه تلقی می‌کردند و فکر می‌کردند که طبق قانون باید به مجلس برسد، اما با بررسی ماده واحده طرح به این نتیجه نمی‌رسیم که موافقتنامه باشد بلکه یک قول و قرار است.وی در واکنش به اظهارات برخی از مقامات آمریکا و غربی که گفته بودند تحریم‌های ایران می‌تواند در شرایطی برگردد گفت: مسئولان ما هم می‌توانند اقداماتشان را برگردانند لذا برجام یک سند حقوقی نیست و مجلس هم با این تلقی وارد بررسی جزئیات برنیامد، شورا هم مصوبه مجلس را مورد بررسی قرار داده است، نه جزئیات قول و قرارهای اجرایی و دو طرف مذاکره را.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان وارد تصویب خود برجام نشده است، اظهار داشت: چون مجلس هم ضرورتی در این زمینه ندیده است، به علاوه درباره اقدامات اجرایی و توافق سیاسی موانعی برای اجرا وجود داشت چون مجلس قبلا اجرای پروتکل را محدود کرده بود و نیز محدودیت‌های دیگری را که در تبصره 2 ماده واحده است نیز وجود داشت.وی ادامه داد: اگر قرار باشد که دولت اقدامات خود را طبق قانون آغاز کند، باید موانع محدودیت‌ساز برداشته می‌شد و مجلس آن موانع را برداشت که همین موضوع بررسی شورا بود و در چند ساعت بحث مفصل سوالات حقوقی مهمی مطرح شد.
اسکای نیوز:
ایران با نمایش توان موشکی خود، سعی کرد رقبای خارجی را تحت تاثیر قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسکای نیوز نوشت، ایران با نمایش توان موشکی خود، سعی کرد رقبای خارجی را تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش «انتخاب»، ایران این هفته خود را بسیار به زحمت انداخت تا یک پایگاه موشکی را که مدتها ترجیح می داد آن را مخفی نگه دارد، در تلویزیون نمایش دهد. در این تصاویر تونل هایی سنگ فرش شده در عمق پانصد متری زمین دیده می شدند که ماشین هایی که موشک های بالستیک را حمل می کردند، در آن صف کشیده بودند.ایرانی ها می گویند صدها عدد از این تاسیسات را در اختیار دارند. این مجموعه امکان می دهد موشک ها از انباری زیرزمینی به سیلوهای پرتاب روی زمین منتقل و شلیک شوند، بی آنکه بیم حمله از بالا وجود داشته باشد.ایرانی ها چند روز پیش نیز یک موشک بالستیک جدید با نام عماد را آزمایش کردند که برد طولانی تر و دقت بالاتری نسبت به موشک های فعلی ایران دارد. این اقدام واکنش های خشمگینانه ای را در آمریکا و فرانسه برانگیخت. ایران بر اساس قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل از انجام دادن فعالیت موشک بالستیک منع شده است.
این اقدام به آنچه در سوریه می گذرد، مربوط است. این هفته یک سری عکس های جدید درباره سوریه منتشر شد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را حین سخنرانی برای سربازان ایرانی و سوری -ظاهرا در سوریه- نشان می دهد. هیچ راهی برای مطمئن شدن از محل این سخنرانی وجود ندارد. به نظر می رسد این عکس ها را سربازان با دوربین های هوشمند خود گرفته اند و عکس های رسمی نیستند. اما انتشار آنها با بیشترین احتمال، عمدی صورت گرفته است.سلیمانی در راس صدها سرباز ایرانی در سوریه است، نیروهایی که به تهاجم روسیه-اسد علیه شورشیان سوری می پیوندند. اگر چنین باشد به معنای فاصله گرفتن ایران از جنگ های نیابی است که در آنها خواه در لبنان، خواه فلسطین از گماشته هایش برای جنگ استفاده می کند.
به طور کلی، نه روسیه، نه ایران، اگر متحدشان در سوریه با مشکل مواجه نبود،‌در این کشور نبودند. نیروهای آنها در سوریه است چون نیروهای خود اسد ناتوان شده است و این امر منافع آنها را در آنجا به خطر انداخته است. حضور آنها در آنجا، واکنش دشمنان او را بر می انگیزد، بنابراین، این ماجراجویی، بی خطر نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده انتظامی ایرانشهر گفت: ماموران انتظامی صبح امروز یک تله انفجاری را در این شهرستان خنثی کردند.  
سرهنگ دوستعلی جلیلیان روز شنبه  اظهار داشت: ماموران انتظامی ایرانشهر صبح امروز به یک بسته در جاده فرعی نمایندگی سایپا مشکوک و در بررسی آن متوجه می شوند ،یک بسته انفجاری است. وی اظهار کرد: نیروهای کنترل و خنثی سازی نیروی انتظامی ایرانشهر با اتخاذ تدابیر لازم وارد
صحنه شدند و نسبت به انفجار این بسته اقدام کردند.  وی افزود: در این خنثی سازی بسته انفجاری هیچ تلفات انسانی و خسارتی نداشته ایم. وی گفت: دو نفر مظنون در این رابطه دستگیر شدند که اطلاعات تکمیلی به اطلاع مردم خواهد رسید. این جاده به یگان مرصاد شهرستان ایرانشهر منتهی می شود.  
ایرانشهر در 345 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. منبع: ایرنا
احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی میزان با تشریح آخرین اقدامات پزشکی قانونی در خصوص تعیین هویت مفقودان فاجعه منا اظهارکرد: آزمایش DNA  ازخانواده‌های جانباختگان حادثه منا در اکثر استان‌ها گرفته شده است و نتایج ظرف سه روز آینده اعلام خواهد شد. وی گفت: در تهران نیز گروه به گروه از وابستگان مفقودان برای انجام نمونه برداری در حال مراجعه به پزشکی قانونی هستند که پس از آماده سازی پروفایل DNA در ایران تطبیق‌های لازم با اطلاعات پزشکی قانونی عربستان برای شناسایی هویت مفقودان انجام می‌شود.  
مدیرکل پزشکی قانونی کشور در خصوص اعزام 5 کارشناس ایرانی پزشکی قانونی کشورمان به عربستان افزود: هنوز تیم پزشکی قانونی به دلیل عدم صدور ویزا به عربستان اعزام نشده است و منتظر دریافت ویزا هستیم.  
شجاعی همچنین درباره شناسایی هویت جانباختگانی که در کشور عربستان دفن شده‌اند نیز اضافه کرد: کشورعربستان اعلام کرده نمونه برداری از دفن شدگان انجام شده است که با نمونه‌ها برای شناسایی مفقودان تطبیق داده می‌شود. براساس این گزارش رئیس سازمان حج و زیارت از ادامه پیگیری وضعیت مفقودین ایرانی فاجعه منا خبر داد و گفت که  با حضور تیم پزشکی قانونی کشورمان در عربستان کار پیگیری مفقودین در شرایط تخصصی تر و با جدیت بهتری دنبال خواهد شد و لازم است DNA بر اساس استاندارد مورد نظرهرچه زودتر به عربستان فرستاده شود تا کار شناسایی آن ۲۹ نفر و همچنین پیگیری ۳۶ نفری که اطلاعی  از آنها در دست نیست، هر چه سریعتر انجام گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه خبری پانوراما الشرق‌الاوسط به نقل از منابع ویژه اعلام کرد که موشک اسکادی که ارتش یمن به سمت پایگاه هوایی خمیس مشیط شلیک کرده، با دقت بسیار بالا شلیک ‌شده و به اهداف خود اصابت کرده و کشتار و ویرانی گسترده‌ای در این پایگاه ایجاد کرده است. این منبع تأکید کرد که حمله موشکی مذکور باعث ایجاد مجموعه‌ای از انفجارها شده و آتش‌سوزی‌هایی در این پایگاه به راه انداخته که حدود هشت ساعت ادامه داشته است.
براساس این گزارش آمار اولیه، در این عملیات موشکی ارتش یمن بالغ بر 17 جنگنده اف 16 و 9 بالگرد آپاچی و دو سکوی پرتاب موشک و مقادیر بالایی از انبار مهمات این پایگاه تخریب شده است. در ابعاد انسانی نیز 66 افسر در دادگاه‌های نظامی متعدد به همراه 299 نیروی صف کشته شدند. علاوه بر اینها 83 نفر از کارمندان این پایگاه نیز کشته شدند. همچنین دو فرمانده عالی‌رتبه نیز در این حمله کشته شدند که نام آنها تا این لحظه اعلام نشده است.نیروهای یمنی صبح دیروز پایگاه هوایی "خالد بن عبدالعزیز" در "خمیس مشیط" در عربستان را با موشک بالستیک اسکاد هدف قرار دادند. "شرف غالب لقمان" سخنگوی رسمی  نیروهای مسلح یمن گفت: این موشک با دقت به هدف خود اصابت کرد و خرابی زیادی به بار آورد.
وی حمله به این پایگاه سعودی را از نظر واکنش به تجاوزات پی در پی عربستان به یمن حائز اهمیت دانست و یادآور شد که پایگاه هوایی خالد بن عبدالعزیز در خمیس مشیط از مهم ترین تأسیسات نظامی است که نیروهای هوایی وابسته به رژیم سعودی در آن مستقر هستند و اخیراً مقادیری سلاح و بمب و موشک به این پایگاه منتقل شد تا علیه مردم یمن استفاده شود.از سوی دیگر نیروی موشکی ارتش و کمیته های مردمی موضع نظامی المخروق و پایگاه بریالین در نجران را با چند موشک هدف قرار دادند.نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک خودروی نظامی سعودی در منطقه الخوبه در جیزان را منهدم و سرنشینان آن را کشتند.شماری از تانک‌ها و خودروهای زرهی سعودی در محدوده بین موضع نظامی کعب الجابری و الحامضه در منطقه الخوبه منهدم و یک بلدوزر و یک نفربر به غنیمت گرفته شد و نظامیان سعودی فرار کردند.منبع: فارس
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت گفت: مصمم هستیم بدون رجزخوانی با کسانی که با سلامت مردم بازی می‌کنند برخورد داشته باشیم و در این زمینه به حمایت‌های دولت و قوه قضاییه نیاز داریم.

دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش روز جهانی غذا در سالن اجلاس سران گفت: آنچه مردم احساس می‌کنند، تحول جدی در حوزه غذا اعم از خام و فراوری شده است، اما همچنان باید بر تعداد و منابع مجموعه دستگاه‌های نظارتی بازنگری شود. بهتر است به جای مطالبه‌گری در سازمان‌دهی و ایجاد ساختار از سوی سیاستگذاران بازنگری‌هایی ایجاد شود.

وی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر به علت عادات نادرست غذایی مردم، گفت: مردم باید بدانند اگر امروز به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی آمار مرگ و میر بالا است، به دلیل نوع غذایی است که مصرف می‌کنند. مردم باید توجه کنند امروز اگر شایع‌ترین علت مرگ، سکته‌های قلبی و مغزی است به دلیل مصرف روغن‌هایی است که از ۳۰ سال پیش شروع کرده‌ایم.

وی افزود: ‌این میزان اضافه وزن به دلیل مصرف شکر،‌ مواد قندی و همچنین کم تحرکی است که در میان مردم وجود دارد. نوع مصرف چربی گیاهی در بسیاری از شرکت‌ها رعایت شده است، اما نمی‌توان گفت که همه چیز خوب است بویژه در بخش غیر صنعتی.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا به شرکت‌های متخلف آبلیمو مجوز داده می‌شود، گفت: اگر مجوزی داده می‌شود در آن مقطع مورد تایید بوده است، اما باید نظارت کرد. در زمینه مواد غذایی و آشامیدنی گفته می‌شود این مواد بر اساس برخی استانداردهای خاص باید تولید شوند و باید نظارت‌ها ادامه داشته باشد تا در صورت تخلف، اقدامات لازم صورت گیرد. آنچه باعث شرمندگی است این است که چرا همه شرکت‌های متخلف شناسایی نمی‌شوند.وزیر بهداشت ادامه داد: مجازات شرکت‌های متخلف باید بازدارنده باشد. ما واقعا مصمم هستیم بدون رجزخوانی با کسانی که با سلامت مردم بازی می‌کنند برخورد داشته باشیم و در این زمینه به حمایت‌های دولت و قوه قضاییه نیاز داریم.

وی همچنین در خصوص نتایج سفر یک روزه به فرانسه گفت: سفر خیلی خوبی بود و آنها بسیار علاقه‌مند هستند که در فضای جدید تعریف جدیدی برای ارتقای روابط دو کشور صورت گیرد. در این زمینه با شرکت‌های جدیدی نیز ملاقات داشتیم. یک سوم مبادلات تجاری ما در حوزه سلامت با فرانسه است. این ارتقای روابط باید از طریق سرمایه‌گذاری انجام شود.

وزیر بهداشت در خصوص اطلاع ایران از دفن ۲۹ حاجی حادثه منا در مکه، گفت: این اتفاق قبل از سفر ما به عربستان بود و بعد از آن تعهد کردند که دیگر هیچ موردی دفن نمی‌شود. ما از وزارت بهداشت عربستان تشکر می‌کنیم که در این دو هفته به ما کمک‌های زیادی کردند و هنوز هم به این کمک‌ها ادامه می‌دهند.وی افزود:‌ در مورد مفقودانی که مشخص است مفقود شده‌اند، اما هنوز مشخصات فردی آنها معلوم نیست، به حوزه پزشکی مربوط است و عربستان نیز در این زمینه کمک می‌کند که خانواده این عزیزان را از نگرانی درآوریم.منبع: مهر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشنال اینترست نوشت: مقامات ایران برای این که متوجه شوند ماجراجویی جدید روسیه در جنگ داخلی سوریه منجر به ایجاد اختلال در کنترل ایران بر این کشور می شود، نیازی به توجه به حمله موشکی روسیه از دریای خزر و اصابت آن در خاک کشورشان ندارند. همان گونه که من قبلاً هشدار داده بودم ورود روسیه به سوریه برای کمک به حفظ حکومت اسد می تواند منجر به مخاطره افتادن اهداف استراتژیک ایران در سوریه شود. تعهد تهران به کمک به متحدش در منطقه شام مستحکم است. ایران نمی تواند عامل بازدارنده حیاتی اش در مقابل اسرائیل را که گروه نیابتی نظامی حزب الله را تامین می کند، از دست بدهد. ایران بدون حضور همسایه حزب الله یعنی سوریه نمی تواند به طور موثری این گروه را تجهیز و از آن حمایت کند.اما تهران پس از وقوع جنگ داخلی سال 2011 سوریه در حال از دست دادن آن بود. پس از چند عقب نشینی بزرگ نیروهای دولت سوریه در سال 2012، ایران متقاعد شد که در اوایل سال 2013 نیروهای حزب الله را اعزام کند. حضور آنها به تقویت موضع اسد کمک کرد اما سال 2015 مجدداً دولت سوریه در معرض خطر از دست دادن مهمترین مواضعش در نزدیکی ساحل مدیترانه و دمشق قرار گرفت.

برای درک این که همکاری مشترک روسیه و ایران در سوریه چگونه به دست آمده است باید به روند تکامل آن اشاره کرد. گزارش های تایید نشده ای وجود دارد که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در بهار گذشته دیدارهایی با مقامات ارشد روسی داشته است. خود سلیمانی هم در بیانیه ای که 31 می منتشر کرده بود، گفت جهان از حرکت بعدی ایران در سوریه، شگفت زده خواهد شد.

چندین برنامه مدون در این رابطه پس از اعلام توافق هسته ای صورت گرفته است. در طول تابستان، آیت الله خامنه ای با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کرد. سلیمانی احتمالاً 24 جولای به مسکو سفر داشته و مجدداً در سپتامبر هم به روسیه سفر کرده است. فرمانده سپاه قدس در آنجا درباره همکاری مشترک بر سر طرح های نظامی که هم اکنون شاهد انجام آنها در سوریه هستیم، شامل مرکز اطلاعاتی مشترک سوریه، حزب الله، ایران و روسیه در بیرون لاذقیه، با رهبران امنیتی روس صحبت کرده است.

کمپین نظامی اخیر در ظاهر به نفع تهران و مسکو است، اما هزینه هایی احتمالی در سطح استراتژیک برای تهران دارد. روسیه اهرم بیشتری در مذاکرات برای حل و فصل مسئله دارد، شرایطی که ممکن است به نفع ایران نباشد. حفظ اسد یا فرد دیگری که در برابر ایران انعطاف داشته باشد، شاید برای پوتین چندان مهم نباشد. روسیه همچنین ممکن است خواهان نقش بزرگتری در عراق -حیاط خلوت ایران- تحت هدف مبارزه با داعش باشد.

اختلاف های دیگری هم می تواند در ماه های پیش رو به وجود آید. مسکو برخلاف تهران خواستار مقابله با تل آویو نیست. کرملین مشتاق درگیر شدن در بازی استراتژیک جدید ایران در بلندی های جولان نیست که به دنبال ساخت جبهه دیگری علیه اسرائیل است.

مسکو همچنین بیش از ایران نگران دستیابی به روابط خوب با کشورهای حوزه خلیج فارس است. روسیه شاید مایل نباشد تا مانند تهران علیه منافع گروه های مورد حمایت عربستان عمل کند. هر چند ممکن است کرملین قادر به جلوگیری از درگیری فرقه ای میان تهران و ریاض نباشد. همان گونه که دستاوردهای ائتلاف سعودی در یمن علیه حوثی های مورد حمایت ایران منجر به افزایش حمایت تسلیحاتی از گروه های شورشی سوری شود، شاید روسیه نخواهد در سوریه براساس نیازهای ایران مبارزه کند.

حتی اگر تهران نقشی تسهیل کننده در ورود دراماتیک روسیه به جنگ سوریه داشته باشد، سوالاتی جدی درباره مقصد این قطار و این که آیا مسکو در جهت حمایت از منافع ایران قابل اعتماد است وجود دارد. پاسخ هایی که بیشترین احتمال برای وقوع را دارند، نشان می دهند که نتیجه نهایی تحولات به نفع ایران نیست.

*دیپلماسی ایرانی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد