سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از هویزه

دود غلیظ ناشی از آتش سوزی در هورالعظیم، شهرستان هویزه را فراگرفت

اهواز - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست هویزه، از آتش سوزی دو هزار هکتار از تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم، شهرستان هویزه را فرا گرفته است.

موسی مدحجی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: آتش سوزی در هورالعظیم از ظهر پنجشنبه شروع شده است.
وی افزود: محل آتش سوزی قرینه حوضچه شماره دو هورالعظیم در بخش عراقی آن است اما به دلیل جهت باد شمال شرق به جنوب غرب دود ناشی از این آتش سوزی، شهر هویزه و روستاهای جنوب آن را فراگرفته است.
مدحجی اضافه کرد: تصاویر ماهواره ای آتش سوزی در حدود دو هزار هکتار از تالاب هورالعظیم را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: مشابه این آتش سوزی در سال های 80 تا 81 نیز اتفاق افتاده است.
مدحجی علت آتش سوزی را خشکسالی شدید تالاب عنوان کرد و گفت: خاموش کردن حریق با این وسعت در عمق تالاب نیاز به امکانات زیادی دارد و بسیار دشوار و بلکه غیرممکن است.
وی با انتقاد از وزارت نیرو به دلیل تامین نکردن سهمیه آب موردنیاز تالاب اظهار کرد: وزارت نیرو همیشه از کم آبی سد کرخه و خشکسالی شدید در حوضه رودخانه کرخه گزارش می دهد اما صحبتی از سد سیمره (در استان ایلام و بالادست کرخه) که در این شرایط در حال آبگیری است به میان نمی آورد.
این مقام مسول تصریح کرد: دریاچه سد سیمره اکنون سه هزار هکتار وسعت دارد و حداقل 900 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.
به گفته وی، بخش های ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم یک اکوسیستم یکپارچه را تشکیل می دهد.
مدحجی ادامه داد: یکی از دو دریاچه در بخش عراقی تالاب نیز اکنون خشک شده است.
وی با بیان اینکه 70 درصد تالاب خشک شده است، گفت: سطح آب حوضچه های 1 و 2 تالاب که پیشتر آبدار بوده اند، به دلیل تبخیر شدید و کاهش ورودی آب، به شدت کاهش یافته و به حداقل ممکن رسیده و در بعضی نقاط به کلی خشک شده است.
تالاب هورالعظیم یکی از بااهمیت ترین تالاب های خاورمیانه است که در جنوب غربی کشور قرار دارد. یک سوم این تالاب مرزی در ایران و دو سوم آن در عراق است.
از ابتدای امسال هورالعظیم چندین نوبت دچار آتش سوزی شده که آخرین مورد آن هفتم شهریور بوده که 9 نقطه از بخش ایرانی دچار حریق شد.
هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2002 خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.
این تالاب در پی خشکسالی 80 درصدی در رودخانه کرخه و آبگیری سد سیمره در بالادست این رودخانه در ایلام، همچنین عملیات اکتشاف نفت با چالش روبه رو است.
هورالعظیم مهمترین فیلتر در مقابل ریزگردها شناخته شده و خشک شدن آن باعث ایجاد کانون های گرد و غبار شده است.
7151/6068

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد