سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد: مجوز صادر شده برای BBC برای یک هفته و جهت تهیه یک گزارش پیرامون مسائل هسته‌ای داده شده است.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرد: مجوز صادر شده برای BBC برای یک هفته و جهت تهیه یک گزارش پیرامون مسائل هسته‌ای داده شده است.

به گزارش «انتخاب»، نوش آبادی در خصوص تعلیق مجوز bbc  در ایران گفت: دفتر bbc همچنان تعلیق است و این مجوز صادر شده برای تهیه یک گزارش پیرامون مسائل هسته ای داده شده است.

وی با بیان اینکه این مجوز محدود و  یک هفته ای است افزود: آنها تعهد داده اند که در چهارچوب مقررات و ضوابطی که برایشان تعیین شده است طی یک هفته  گزارشی را در خصوص مسائل هسته ای  تهیه کنند.

نوش ابادی که با نسیم گفتگو می کرد، گفت: تنها وزارت ارشاد این مجوز را نداده است بلکه این مجوز   توسط یه کمیته سه نفره که متشکل از نهادهای امنیتی و وزارت خارجه است انجام شده است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه دفتر همچنان تعلیق اش باقی است افزود: bbc  در گزارش مورد نظر باید از سیاه نمایی پرهیز کند و شئونات خبرنگاری را رعایت کند؛ تحت نظارت اماکن و نیروی انتظامی در مکان هاییی که قبلا گزارش داده اند باید کارشان انجام شود.

وی گفت: انها در این گزارش می خواهند نظرات مردم را در خصوص مسائل هسته ای جویا شوند؛ اگر تخطی کنند دیگر مجوز موردی برایشان  صادر نمی شود
اسپوتنیک:
لارنس کورب معاون سابق وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد عربستان سعودی از بیم تقویت قابلیت نظامی ایران پس از لغو تحریم های هسته ای علیه این کشور، سفارشات برای خرید سامانه های دفاع موشکی آمریکا را افزایش داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسپوتنیک نوشت: لارنس کورب معاون سابق وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد عربستان سعودی از بیم تقویت قابلیت نظامی ایران پس از لغو تحریم های هسته ای علیه این کشور، سفارشات برای خرید سامانه های دفاع موشکی آمریکا را افزایش داده است.

به گزارش «انتخاب»، کورب اعلام کرد پیمانکاران دفاعی آمریکا همچون «ریتئون»، فروش سامانه های دفاع موشکی «پاتریوت» را به عربستان سعودی افزایش داده اند زیرا این کشور نگران است که زمانی که تحریم ها ظرف هشت سال در نتیجه توافق هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک لغو شود، این کشور فناوریهای موشکی را پیگیری خواهد کرد.

کورب روز دوشنبه گفت: «سعودی ها خواهان موشک های (دفاع هوایی) پاتریوت هستند».

وی افزود: «سعودی ها معتقدند که با توجه به این که ایران هم اکنون در حال رها شدن از تحریم ها است... آنها (ایرانی ها) از لحاظ نظامی تهاجمی خواهند شد».

کورب خاطر نشان کرد دیگر حکومت های پادشاهی عرب منطقه خلیج فارس، به ویژه امارات عربی متحده نیز بسیار نگران قدرتمندتر شدن ایران در نتیجه توافق هسته ای این کشور هستند.

وی اعلام کرد آمریکا تصمیم گرفته است با ارائه تسلیحات بیشتر به متحدان خود در منطقه خلیج فارس از طریق پیمانکاران خصوصی و موافقت با فروش های نظامی خارجی بیشتر، آنها را آرام کند.

وی افزود: «برای نشان دادن این که ما (امریکا) در طرف شما (متحدان خود در منطقه خلیج فارس) هستیم، ما به شما تسلیحات بیشتر خواهیم فروخت».

وی خاطر نشان کرد به علت محدودیت های بودجه پنتاگون، آمریکا به پیمانکاران دفاعی برای پر کردن این خلاء، تکیه می کند.

وی افزود: «امثال لاکهید و بوئینگ، پیمانکاران بزرگ، وضع خوبی دارند. سود آنها افزایش یافته است هر چند که بودجه دفاعی ما (آمریکا) اساسا از سال 2011 ثابت نگه داشته شده است».

روز دوشنبه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور علاقه مند است کمک نظامی خود را به کشورهای منطقه خلیج فارس افزایش دهد.

آمریکا هفته گذشته با فروش احتمالی سامانه های دفاعی پیشرفته سطح به هوای پاتریوت به عربستان سعودی به ارزش چند میلیارد دلار موافقت کرد.

چهاردهم ماه ژوئیه سال 2015، ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک متشکل از آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس به علاوه المان به توافقی نهایی دست یافتند که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را در ازای کاهش تحریم ها علیه این کشور تضمین خواهد کرد.
بی بی سی:
وزیر خارجه قطر ابراز اطمینان کرد که آمریکا می داند باید در این پرونده چه کند و این که می تواند به این اطمینان برسد که آیا ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود یا خیر.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی عربی گزارش داد: اختلافات میان آمریکا و کشورهای عرب خلیج فارس درباره توافق هسته ای ایران به صورت موقت برطرف شده است.

به گزارش «انتخاب»، بی بی سی با اشاره به نشست سه جانبه سرگئی لاوروف، جان کری و عادل الجبیر وزرای خارجه روسیه، آمریکا و عربستان سعودی در دوحه قطر نوشت: به نظر می رسد بررسی مسئله سوریه مهم ترین دستور کار این نشست بوده است. بررسی اوضاع سوریه بی ارتباط با موضوع داعش نیست. روسیه و عربستان سعودی اختلاف نظر شدیدی درباره سوریه دارند.

روسیه در تلاش های جدید خود می خواهد مواضع دمشق و ریاض را به یکدیگر نزدیک کند و به نظر می رسد مسئله مبارزه با داعش(گروه تکفیری صهیونیستی ) می تواند به انگیزه ای برای نزدیک کردن این مواضع باشد. شاید این سیاست برای همه طرف ها در سوریه به ویژه گروه هایی که بر مبارزه با دولت این کشور اصرار دارند خوشحال کننده نباشد ولی شکی در این نیست مبارزه با داعش می تواند به نقطه مشترکی میان این کشورها باشد به ویژه آنکه تاکید می کنند تقویت قدرت داعش، مشکلی اصلی در سوریه است.

بی بی سی درباره نشست جان کری با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس نوشت: این نشست درباره ایران بوده است. به نظر می رسد اختلافاتی که در مسئله ایران میان این کشورها با واشنگتن وجود داشت به صورت موقت حل شده است.

وزیر خارجه قطر ابراز اطمینان کرد که آمریکا می داند باید در این پرونده چه کند و این که می تواند به این اطمینان برسد که آیا ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود یا خیر. جان کری همچنین به صورت روشن میان توافق هسته ای و دیگر موضوعات منطقه که مرتبط به ایران بوده تمایز قائل شده است.

وی تاکید کرد توافق هسته ای به این معنا نیست که سیاست آمریکا در برابر سیاست های منطقه ای ایران تغییر خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا همچنین بر اهمیت همکاری های امنیتی و نظامی میان واشنگتن و کشورهای عرب خلیج(فارس) تاکید کرد.

همچنین، سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت:ما اکنون خرسندیم دست کم برخی از نماینده های کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) به وضوح می گویند با این نتیجه گیری رئیس جمهور آمریکا موافق هستند.
سخنگوی کاخ سفید خبر داد:
ما امیدواریم علاوه بر آمریکایی ها در سراسر کشور ، همه اعضای کنگره متقاعد شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی کاخ سفید گفت: ما درباره توافق ایران پیشرفت مهمی در کنگره داشتیم.

به گزارش «انتخاب»، جاش ارنست گفت: در چهل و هشت تا هفتاد و دو ساعت گذشته شاهد بودیم افراد قابل توجهی از این توافق حمایت کردند که از جمله آن سث مولتون کهنه سرباز جنگ عراق و نماینده ایالت ماساچوست است. مولتون گفته است تجربه شخصی او از جنگ در خاورمیانه موجب شد به این نتیجه برسد که این توافق احتمال وقوع جنگ آتی در خاورمیانه را کمتر می کند. ما همچنین شاهد بیانیه قوی آدام شف بودیم که عضو مهمی از کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان است.برخی می گفتند وی نسبت به این توافق ظن و تردید دارد که بعد از شنیدن دلایل دولت از این توافق حمایت کرده است.

وی افزود: حتی سناتور وارن (سناتور الیزابت وارن نماینده دیگر ماساچوست) حمایت قوی خود از این توافق را نشان داد.این نشان می دهد که ما پیشرفت هایی در کنگره داشتیم اما همانطور که گفتم دست از تلاش برنمی داریم.رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم امنیتی وی به تلاش خود در این هفته و این ماه ادامه می دهند.

جاش ارنست گفت: ما امیدواریم علاوه بر آمریکایی ها در سراسر کشور ، همه اعضای کنگره متقاعد شوند.

سختگوی کاخ سفید اضافه کرد: شما می دانید رئیس جمهور صحبت هایی کرد و هفته گذشته کنفرانس تلفنی داشت که در آن با فعالان مهم در سراسر کشور درباره این توافق گفتگو کرد تا به آنها در این زمینه انرژی بدهد و اطمینان یابد آنها محتوای این توافق را درک می کنند.

وی تاکید کرد: ما به تلاش در این زمینه ادامه می دهیم و مطمئن هستیم افراد قابل توجه از اعضای کنگره، سیاست را کنار می گذارند و بر روی آنچه که معتقدند به بهترین وجه به نفع منافع آمریکا است، تمرکز می کنند و اگر این کار را انجام دهندو این مسیر را طی کنند از این توافق حمایت خواهند کرد.

ظرفیت بالقوه 80 میلیارد دلاری بازار هوایی ایران آنقدر برای شرکت‌های بین‌المللی وسوسه‌کننده شده که حتی می‌تواند دولت آمریکا را به میانه بازی بکشد و شاید اینجا نقطه‌ای است که ایران می‌تواند بین گزینه‌های بزرگ انتخاب کند. باز شدن دوباره دروازه‌های تجاری اقتصاد ایران به روی کشورهای بین‌المللی عرصه تجاری جدیدی را باز کرده که با توجه به بحران‌های اقتصادی سال‌های گذشته و نبود رشد محسوس می‌تواند مساله‌ای غیرقابل چشم‌پوشی باشد.

باقی ماندن در لیست بازارهای اقتصادی ایران آنقدر مهم است که کشورهای مختلف اروپایی از سطح رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه گرفته تا مقامات مختلف اقتصادی بسیج شده‌اند تا به بازاریابی در این عرصه بپردازند. از این رو کار تا جایی پیش رفته که ایران از چند هفته قبل سعی در روشن کردن شرایط بازار خود برای خارجی‌ها داشته و رسما اعلام کرده است با سنجش شرایط تمام گزینه‌ها و در نظر گرفتن اوضاع داخلی کشور نسبت به خرید وسایل حمل و نقل جدید اقدام می کند.

یکی از مهم‌ترین کشورهایی که در طول ماه‌های گذشته سعی کرده اوضاع اقتصادی خود در ایران را بهبود بخشد کشور اروپایی فرانسه است. این کشور که بیشترین سهم را در شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس دارد تلاش کرده با توجه مواضع نه چندان مثبتی که در مذاکرات هسته‌ای داشته در عرصه اقتصادی خود را به شکلی همه‌جانبه برای حضور در ایران آماده کند که این مساله با واکنش‌های مختلفی از سوی دولت ایران همراه بوده است. آخوندی در سفری که چند هفته قبل به کشور فرانسه داشت رسما به آنها اولتیماتوم داد که اگر رابطه خود را با ایران اصلاح نکنند در بازار بزرگی که بعد از تحریم‌ها به وجود می‌آید نقشی ندارند.

این هشدار به شدت از سوی فرانسوی‌ها جدی گرفته شده و کار را تا جایی پیش برده که رییس‌جمهوری این کشور و وزیر امور خارجه کابینه مستقیما در رابطه با بازار پس از ایران شروع به مذاکره کردند. دست بالای طرف ایرانی در مذاکرات اقتصادی چند روز گذشته باعث شده وزیر راه و شهرسازی ایران در جریان دیدار مستقیم خود با فابیوس در تهران اعلام کند که هر چند با توجه به سهم کلان ایرباس در ناوگان هوایی ایران قطعا مذاکرات با این شرکت اروپایی ادامه پیدا می‌کند اما این بدان معنا نیست که ایران دیگر شرکت‌های هواپیمایی را فراموش کرده و بوئینگ به عنوان غول هواپیماسازی آمریکای شمالی نیز همچنان جزو گزینه‌های ایران به حساب می‌آید. آخوندی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و اعلام کرده در آینده نزدیک نمایندگان شرکت‌ بوئینگ وارد تهران خواهند شد و در جریان مذاکرات دوجانبه درباره ورود به بازار ایران فکر خواهند کرد.

هر چند با توجه به زمان چند ماهه باقیمانده به لغو قطعی تحریم‌ها و البته روشن نشدن ابعاد دقیق برنامه ایران برای نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی خود هنوز نمی‌توان نسبت به میزان سهمی که غول‌های هوایی دارند اظهارنظر کرد، اما از هم‌اکنون می‌توان انتظار داشت که ایران به هیچ یک از شرکت‌ها و کشورهای غربی در این زمینه امتیاز خاصی نخواهد داد. شرکت بوئینگ که در طول هفته‌های گذشته بارها نسبت به از دست دادن بازار هوایی ایران ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده در صورت چراغ سبز دولت آمریکا آمادگی لازم برای مذاکرات با ایرلاین‌های ایرانی را دارد می‌تواند با استفاده از نگاه همه‌جانبه طرف ایرانی سهمی از بازار را از آن خود کند. هر چند هنوز دولت آمریکا صحبت از دریافت مجوز از سوی این شرکت نکرده اما احتمال این وجود دارد که برای از دست نرفتن یک بازار چند 10 میلیارد دلاری مجوزهای لازم در این زمینه صادر شود. باید دید آیا طبق اعلام وزیر راه در طول روزهای آینده پای نمایندگان شرکت بوئینگ پس از چندین دهه به ایران باز می‌شود یا شرکت‌های اروپایی می‌توانند با استفاده از مذاکرات همه‌جانبه خود گوی سبقت را از بوئینگ بربایند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نگاهی به تحولات دیپلماتیک چند روز اخیر بحران سوریه از جمله دیدار دو مسئول بلندپایه سوری و سعودی و نیز نشست سه جانبه کری، لاوروف و جبیر در دوحه قطر، از تکاپوی پشت پرده برای حل بحران سیاسی سوریه با حفظ بشار اسد در قدرت حکایت دارد.

به نظر می رسد در راستای تلاش برای حل و فصل بحران سوریه که وارد پنجمین سال خود شده است، تکاپوهای متعددی در پشت پرده صحنه دیپلماتیک بین المللی و منطقه ای در جریان است.نشانه های زیادی در دست است که ذهن ما را به سمت احتمال در جریان بودن راه حل ابتکاری برای مبارزه با تروریسم تکفیری و حل و فصل بحران بین طرفهای درگیر در سوریه سوق می دهد و حکایت از این دارد که این روند با مشارکت طرفهای متعددی در جریان است.

در همین ارتباط سخنان «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر خارجه مبنی بر راه حل  ابتکاری ایران و اشاره به سفر «میخائیل بوگدانف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه و نیز سفر «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه به تهران همگی مفهومی جز این ندارد که تلاش های جدی در این خصوص در جریان است.همچنین اظهارات امیر عبداللهیان مبنی بر اینکه مرحله پس از توافق هسته ای فرصت مناسبی را برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و توسعه همکاری در خصوص مسائل مختلف فراهم کرده است تا از بحران هایی که منطقه با آن دست و پنجه نرم می کند، رها شود، بار دیگر بارقه امیدی را برای حل  فصل موانع موجود به وجود آورده است.
همزمان با اظهارات امیرعبداللهیان رسانه های سعودی به نقل از منابع دیپلماتیک روسیه از طرح ابتکاری مسکو مبنی بر تشکیل ائتلاف بین المللی و منطقه ای خبر دادند که پس از گفت وگو با مقامات واشنگتن و ریاض مطرح شده است.
این ائتلاف با مشارکت سوریه  به عبارت بهتر نظام حاکم کنونی آن و نیز کشورهای منطقه تشکیل می شود و هدف از آن مقابله با خطر داعش و رشد تروریسم در خاورمیانه است.

آنچه فرضیه ابتکار فراگیر در خصوص بحران سوریه را تقویت می کند، این است که منابع دیپلماتیک روسیه اعلام کردند که این راه حل از حمایت عربستان و آمریکا و نیز بشار اسد رئیس جمهور سوریه برخوردار است، به گونه ای که برای اجرایی کردن آن راهی جز در نظر گرفتن راهکارهای عملی وجود ندارد.بنابر اعلام منابع روس، دیدار سه جانبه دیروز بین جان کری و سرگئی لاوروف و عادل الجبیر در قطر در چارچوب ترسیم نشانه های مرحله اجرای این طرح جا دارد.

در این میان بسیاری از کارشناسان مسائل خاورمیانه در روسیه مذاکرات بین این سه را سرنوشت ساز خوانده و اعلام کردند که چه بسا این گفت و گوها به حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه منجر شود و ضامن بقای بشار اسد در قدرت باشد که هدف از آن مبارزه با خطرات ناشی از اقدامات داعش است که امنیت ملی سوریه را نیز در معرض خطر قرار داده است.

بنابر اعلام رسانه های رسمی سعودی در عین حال این کارشناسان بعید ندانستند که مسکو راه حل ابتکاری خود در ارتباط با تشکیل ائتلاف کشورهای خلیج فارس و به منظور تضمین امنیت این منطقه با مشارکت اعضای شورای همکاری و ایران را مطرح کند.

هدف از تشکیل ائتلاف مزبور پایان دادن به تنش روابط عربستان و ایران و ایجاد محور همکاری به منظور حمایت از منافع همه طرفها است به گونه ای که وضعیت متشنج کنونی از بین رفته و مقدمات یکپارچه کردن تلاش های منطقه ای برای از بین بردن داعش فراهم شود.

 این منابع تاکید کردند که رایزنی‌هفته های گذشته بین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان همتای ترک او بر لزوم موافقت با بقای بشار اسد در قدرت در مرحله انتقالی متمرکز بود.
در همین ارتباط بوگدانف بعید ندانست که دور بعدی گفت وگو و رایزنی های مسکو در مورد حل و فصل بحران سوریه پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل یا پیش از پایان سپتامبر آینده برگزار شود. وی احتمال داد که آمریکا و دی مستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در این رایزنی ها شرکت داشته باشد.

نکته قابل توجه اینکه همه مواردی که در بالان به آن اشاره شد در چارچوب فراهم کردن مقدمات توافق در سطوح بالا و دیدار بین علی المملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه و محمد بن سلمان ولی ولیعهد عربستان با میانجیگری روسیه جا دارد.

موضوعات مطرح شده در این نشست و طرح سوال‌های واضح و صریح نیز حاکی از تمایل واقعی برای حل و فصل بحرانی است که منطقه را فرسود کرده است.به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی العهد، در این شرایط راه حل ابتکاری روسیه در انتظار اجرایی شدن به سر می برد؛ راهکاری که رویکرد منطقه ای و بین المللی دارد، بنابراین سیاستی که توافق اتمی را به ثمر نشاند اکنون منتظر تولد توافق مشابهی است که از همان میزان اهمیت و تاثیر برخوردار باشد.در همین راستا یک رسانه عرب زبان از احتمال دیدار وزیر خارجه سوریه و عربستان در مسقط با میانجیگری روسیه خبر داد؛ خبری که هنوز مقامات رسمی دو کشور نه آن را تائید و نه رد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه عرب زبان الاوسط اعلام کرد که احتمالا وزرای خارجه سوریه و عربستان با میانجیگری روسیه در مسقط پایتخت عمان با هم دیدار کنند.

بر اساس گزارش این خبری، بعد از فراهم کردن مقدمات دیدار علی مملوک و محمد بن سلمان از سوی سرویس اطلاعاتی روسیه، سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور اقداماتی را برای مقدمه چینی جهت دیدار ولید معلم وزیر خارجه سوریه با عادل الجبیر همتای سعودی خود در عمان در دست اجرا دارد.

 اخیراً مسکو اعلام کرده بود که بعید نیست که دیدارهایی بین دولت سوریه با مقامات آل سعود برگزار شود ،‌ این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیراً پیشنهاد تشکیل ائتلاف منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم با مشارکت دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و دیگر دولت‌های منطقه از جمله عربستان و ترکیه را مطرح کرده بود که ولید معلم وزیر خارجه سوریه آن را شبیه یک معجزه خوانده بود.

این خبر پس از آن منتشر می شود که روزنامه الاخبار پیش از این از دیدار سرتیپ علی المملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی در ریاض خبر داده بود.

هفته نامه انگلیسی ساندی تایمز نیز در  این درباره به نقل از یک مقام عالی رتبه سوریه اعلام کرد که ماه گذشته در ریاض دیداری بین علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی با میانجیگری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برگزار شده است. این منبع تأکید کرد که مملوک ماه گذشته بنا به دعوت بن‌سلمان با میانجیگری پوتین به ریاض سفر کرده است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه  در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم از سفر فرستاده پوتین و وزیر خارجه سوریه به تهران خبر داد  و گفت: خوشبختانه یک تغییر استراتژیک در نگاه بازیگران منطقه ای در قبال سوریه رخ داده است، اگر در چهار سال گذشته بسیاری از بازیگران خارجی توسل به جنگ را راهکار سوریه می دانستند اکنون بخش عمده ای از بازیگران توسل و تمرکز بر راه حل سیاسی را مناسب ترین روش برای حل بحران سوریه می دانند.

عبداللهیان افزود: آقای بوگدانف نماینده آقای پوتین در خاورمیانه به تهران سفر خواهد کرد و ما در خصوص آخرین وضعیت منطقه و راهکار سیاسی در سوریه با یکدیگر گفت و گو خواهیم کرد، ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه اواخر هفته جاری در تهران خواهد بود که دکتر ظریف میزبان ایشان خواهد بود، این فرصتی است که در ارتباط با مسائل سوریه و پیگیری راهبرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به حل بحران سوریه از طریق سیاسی مشورتهای بیشتری را در حاکمیت سوریه داشته باشد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: طرح سیاسی چهار ماده ای جمهوری اسلامی ایران که توسط آقای ظریف ارائه شده در زمان حاضر یکی از کاراترین و جدی ترین طرح هایی است که در دستور کار سازمان ملل و بازیگران بین المللی قرار دارد چون طرحی است مبتنی بر واقعیت های موجود، این طرح توسط جمهوری اسلامی ایران به روز رسانی شده و ما در سفر آقای ولید المعلم، رایزنی های بیشتری را با ایشان درباره طرح خواهیم داشت، در سفر آقای بوگدانف جزییات این طرح را مورد بررسی قرار خواهیم داد و معتقدیم که آنچه به عنوان طرح سیاسی روسیه مطرح شده در واقع نقاط مشترکی است که بین طرح تهران و مسکو قرار دارد، مایلم به صراحت اعلام کنم جمهوری اسلامی ایران قویا به حمایت از متحدینش ادامه خواهد داد و در مسیر راهکار دمکراتیک بحران های منطقه مانند بحران سوریه را با جدیت در یک برنامه سیاسی در چارچوب مشورت های منطقه ای دنبال خواهد نمود و انشاءالله نسبت به آینده ای حل سیاسی بحران در سوریه خوش بین هستیم.
منبع: تسنیم
ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا یک عملیات اعمال فشار تهاجمی را علیه طرح اقدام مشترک به راه انداخته است. درمر با 40 جمهوریخواه مجلس نمایندگان دیدار کرد تا علیه این معامله تبلیغ کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه نیشن نوشت: لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا سرگرم شکل دادن به گروه جدیدی است که ماموریت دارد مخالفت ها با معامله هسته ای ایران را تقویت کند.

به گزارش «انتخاب»، در واکنش به نتیجه گیری موفقیت آمیز مذاکرات پنج بعلاوه یک در وین، دولت اسرائیل، اعضای سرشناس «حزب جنگ» کنگره و یک گروه با نفوذ از خبرنگاران محافظه کار، نیروهای خود را کنار هم قرار داده اند و یکسره برای برهم زدن طرح اقدام مشترک جامع هسته ای با ایران تلاش می کنند.

ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا یک عملیات اعمال فشار تهاجمی را علیه طرح اقدام مشترک به راه انداخته است. درمر با 40 جمهوریخواه مجلس نمایندگان دیدار کرد تا علیه این معامله تبلیغ کند.

به گفته استیو کینگ جمهوریخواه ایالت آیوا، درمر به آنها گفت این معامله «سرنوشت دنیا را عوض می کند.»

درمر روز دوشنبه نیز در جمع جمهوریخواهان صحبت کرد.

در واقع اسرائیل از مدت ها قبل از آنکه حتی این توافق شکل گیرد، درباره آن هشدار داده است. نیویورک تایمز 25 مارس گزارش داد درمر در میهمانی شامی که در آن میزبان چند عضو کنگره بود، «تصریح کرد اگر این توافق هسته ای با ایران حاصل شود، یک برخورد وجود خواهد داشت.»

با این حال این نکته قابل ذکر است که این برخورد که به آن اشاره شده است، به طور قطع بین جامعه یهودیان آمریکا و دولت اوباما نخواهد بود. نظرسنجی که جویش ژورنال لس آنجلس انجام داد (یک نشریه مستقل غیرانتفاعی)، نشان داد جامعه یهودیان آمریکا با حاشیه 20 درصد از طرح اقدام مشترک جامع حمایت می کنند.
با این حال همانطور که واشنگتن پست گزارش داد، در روزهای اخیر بلافاصله پس از اعلام معامله، ایپک سرگرم تامین سرمایه تشکیل گروه جدیدی موسوم به «شهروندان خواهان ایران بدون توان هسته ای» بوده است که «انتظار می رود 20 تا 40 میلیون دلار را صرف تبلیغات و مبارزه در 30 تا 40 ایالت کند تا مخالفت ها با این معامله را برانگیزد.»
ایپک می تواند همچون همیشه از کنگره آمریکا انتظار کمک داشته باشد.
جان بینر رئیس مجلس نمایندگان قول داده است کنگره «هر کاری امکان داشته باشد» برای برهم زدن طرح اقدام مشترک جامع انجام خواهد داد.
جو لیبرمن سناتور سابق کنتیکت نیز اخیرا نزد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر شد تا بگوید «این یک معامله بد برای آمریکا ، یک معامله بد برای همسایگان ایران در خاورمیانه و یک معامله بد برای جهان است.»
نیویورک تایمز:
اگر توافق هسته ای با ایران زلزله ای بود که چشم انداز راهبردی خاورمیانه را تغییر داد، ورود غافلگیرکننده هیات بلندپایه حماس به عربستان سعودی از چشمگیرترین پس لرزه های آن بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر خالد مشعل به عربستان، پس لرزه زلزله ای به نام «توافق ایران» / استراتژی جدید عربستان علیه ایران: جمع آوری متحد تا جای ممکن

نیویورک تایمز نوشت: اگر توافق هسته ای با ایران زلزله ای بود که چشم انداز راهبردی خاورمیانه را تغییر داد، ورود غافلگیرکننده هیات بلندپایه حماس به عربستان سعودی از چشمگیرترین پس لرزه های آن بود.

به گزارش «انتخاب»، سفر هیات حماس جدیدترین نشانه عقب گرد در سیاست عربستان در قبال جنبش اخوان المسلمین در منطقه است.

عربستان مدت ها به اخوان المسلمین بی اعتماد بود. ریاض به طور سنتی اسلام گراها را تهدیدی سیاسی و رقیبی در حوزه مسایل اسلامی در منطقه قلمداد می کرد، بدگمانی که در پی قیام های بهار عربی سال 2011 در تونس و مصر و تهدید اخوان المسلمین به فتح پایتخت های عربی تشدید شد.

بنابراین سعودی ها از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور مصر و از رهبران اخوان المسلمین، در سال 2013 استقبال کردند؛ رویدادی که نخستین مانع پیش روی اخوان در منطقه بود. بدترین زمان در روابط ریاض با اخوان المسلمین سال گذشته و وقتی رقم خورد که ریاض اخوان را گروهی تروریستی اعلام کرد. حماس تنها حزبی از اخوان است که آشکارا مسلح است و از توسل به زور به ویژه علیه اسرائیل حمایت می کند.

هرچند عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد دیدار هیات حماس صرفاً با اهداف مذهبی و نه سیاسی برگزار شده و «موضع پادشاهی [سعودی] در قبال حماس تغییر نکرده است،» زیارت مکه معمولاً دیدارهای مفصل با رهبری عربستان از پادشاه تا ولیعهد و وزیر دفاع را شامل نمی شود.
هیات حماس را نمایندگان این جنبش در مصر و ترکیه همراهی می کردند و معنایش این است که همه جناح های اصلی در سفر به ریاض حضور داشته اند و صرفاً یک بازی قدرت با هدایت جناحی خاص نبوده است. علاوه بر این در جریان این دیدار سعودی ها به نشانه احترام هشت عضو حماس را که به سبب فعالیت های سیاسی غیرقانونی در عربستان زندانی بودند، آزاد کردند.

دیگر نشانه تغییر سیاست ریاض در قبال اخوان المسلمین وقتی پدیدار شد که ماه گذشته نیروهای مورد حمایت عربستان در یمن نایف البکری، عضو حزب الاصلاح را که به اخوان متمایل است، به سمت فرماندار عدن منصوب کردند که به تازگی از تصرف حوثی ها خارج شده بود.

سه شخصیت مهم اخوان المسلمین-راشد الغنوشی از حزب النهضه تونس، عبدالمجید الزندانی از حزب الاصلاح و همام سعید از اخوان المسلمین اردن، همگی در هفته های اخیر از عربستان دیدن کرده اند. حتی شایعه ای مطرح بود که اخوان المسلمین بی سرو صدا از فهرست گروههای تروریستی عربستان سعودی خارج شده است.

مجموعه ای از شرایط می تواند عامل تغییر دیدگاه سعودی ها در مورد اخوان المسلمین باشد. ملک سلمان بیش از سلف خود با محافظه کاران مذهبی همدلی می کند. اخوان المسلمینِ تضعیف شده، اکنون در مقایسه با داعش تهدید ضعیف تری محسوب می شود. از همه مهم تر در پی توافق هسته ای، رویکرد جدید سعودی ها بر پایه رویارویی منطقه ای با تهران شکل گرفته است.

توافق هسته ای با ایران، عربستان را به این فکر انداخته است که کاهش نفوذ منطقه ای ایران را در اولویت خود قرار دهد. استراتژی ریاض این است که تا انجاکه می تواند متحد جمع آوری کند. این  راهبرد شاید تاثیرگذار باشد اما موجب تفرقه فرقه ای بیشتر در خاورمیانه می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد