سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه سفر به ایران گفت که توافق هسته ای فاجعه ای برای داعش تلقی می شود و در تقابل با تروریسم و نظریه برخورد تمدن ها است.مهر: «فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه سفر به ایران با انتشار نامه ای سرگشاده در روزنامه انگلیسی زبان «گاردین»، تفاهم هسته ای به دست آمده در وین را آغازگر فصل جدیدی در روابط ایران با دیگر کشورهای جهان توصیف کرد.

وی در این نامه که آن را با نقل قولی از «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی آغاز کرد می نویسد: این جمله ماندلا که «یک کار تا وقتی که به سرانجام نرسیده همچنان ناممکن می نماید» در آن روز ۱۴ جولای در ذهن من طنین انداز بود، تا وقتی که ۷ کشور حاضر در دور میز مذاکره با ایران سرانجام تحت هدایت اتحادیه اروپا پس از ۱۲ سال امید و ۲۲ ماه مذاکره فشرده و سخت سرانجام به حصول توافق هسته ای با این کشور دست یافتند. نمی دانم که آیا این توافق صفحه جدیدی را در روابط بین ایران و دیگر کشورهای جهان ورق زد یا خیر؟ نظرات در این باره متفاوت است و بحث همچنان داغ است. من دلایل پنهان در پشت این شک و تردید را درک می کنم. اما باور دارم که به راستی فصل جدیدی در حال آغاز است.
موگرینی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر یک شبه اتفاق نیافتاده و نیازمند زمان است، اظهار امیدواری می کند که همان عزم و اراده ای که منجر به حصول توافق شد منجر به ایجاد چارچوبی متفاوت خواهد شد که بیش از آنکه بر پایه تقابل باشد، بر مبنای همکاری های منطقه ای بنا خواهد شد.

 موگرینی در ادامه به تعهد مذاکره کنندگان ایرانی تحت رهبری «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اشاره کرده و تلاش آنها را در کنار تلاش دیگر تیم های مذاکره کننده ستودنی ارزیابی کرد. وی در این باره نوشت: درباره برخی از جلسات پرتنش تر گمانه زنی های بیشتری وجود داشت اما نباید هیچ گاه انتظاری کمتر از این داشته باشید. با این حال، همه ما می خواستیم که مذاکرات بر پایه شفافیت و احترام متقابل باشد- هدفی که درواقع به آن نائل شدیم.
موگرینی در ادامه تاکید کرد: همه خاورمیانه آشوب زده است. ما ملزم به از سرگیری فرایندهای سیاسی برای پایان دادن به جنگ هستیم. توافق ایران توافق خوبی است که تاب مقاومت در برابر چالش زمان را دارد و جایی برای شک و گمان باقی نمی گذارد. توافقی که پس از اجرا به ما فرصت اعتمادسازی را داده و بنای آغاز روابط جدیدی را می گذارد. در مرحله بعد، وظیفه من ایجاد هماهنگی های لازم برای اجرای توافق است. این دلیل اصلی سفر امروز من به تهران است. اکنون وظیفه داریم که بر روی توافق تاریخی که در وین حاصل شد، کار کنیم.
موگرینی در ادامه به سابقه طولانی همکاری بین اتحادیه اروپا  و ایران از سال ۲۰۰۵ به این سو اشاره کرد و منافع مشترک بین ایران و اروپا را از دایره سود اقتصادی فراتر برد.وی در پایان به وظیفه ای که وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر عهده او گذاشته اند اشاره کرد و از التزام آنها به بهبود چارچوب همکاری های اروپا در منطقه سخن گفت.
موگرینی در این باره گفت: داعش در حال گسترش ایدئولوژی شوم و آخرالزمانی خود است و برای این گروه افراطی هیچ چیز نگران کننده تر از همکاری بین غرب و دنیای اسلام نیست. اتحاد تمدن ها می تواند قویترین سلاح برای مبارزه با داعش باشد. اما این همکاری فقط به داعش ختم نمی شود چرا که همه خاورمیانه آشوب زده است. فرقه گرایی رو به افزایش است و ما باید فرایندهای سیاسی را برای خاتمه دادن به جنگ از سر بگیریم. ما نیازمند بازگرداندن همه قدرت های منطقه ای به پای میز مذاکره هستیم تا مانع از  قتل عام شویم. تعامل بین ایران، همسایگان و همه جامعه بین الملل می تواند آغازگر فرصت های بی سابقه ای برای صلح در منطقه باشد و این همکاری می تواند از سوریه، یمن و عراق آغاز شود.
شکاکان این احتمال را زیر سؤال خواهند برد و بدبینان درباره عواقب آن هشدار خواهند داد. اما تفاهم وین نشان داد که تا وقتی عزم سیاسی برای غلبه بر مشکلات وجود دارد، هیچ مشکلی آنقدر سخت نیست که نتوان بر آن غلبه کرد.  سفر به ایران انتخاب قطعی و بدیهی برای من است. در حالیکه سالها مذاکرات هسته ای سرانجام به پایان رسید، کار مشترک ما قطعاً تمام نشده و باز هم می گویم که «یک کار تا وقتی که به سرانجام نرسیده همچنان ناممکن می نماید».
صدها نفر برای همراهی ملک سلمان در این سفر حضور دارند و همین مسأله سبب شده تا چندین هتل در محل اقامت تحت اختیار پادشاه عربستان و همراهان او باشد.
فارس: سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به فرانسه با جنجال‌های زیادی همراه شده است.پایگاه خبری «الوعی نیوز»، گزارش داد که صدها نفر برای همراهی ملک سلمان در این سفر حضور دارند و همین مسأله سبب شده تا چندین هتل در محل اقامت تحت اختیار پادشاه عربستان و همراهان او باشد.
از سوی دیگر نیز بسته شدن تعدادی از خیابان‌های منتهی به این هتل ها و ایجاد ساحل اختصاصی برای شاه سعودی خشم گردشگران و مردم فرانسه را برانگیخته است.اما به نظر می‌رسد سفر ملک سلمان به فرانسه صرفا سفر تفریحی نیست و با دیدارهای سیاسی و امنیتی نیز همراه شده است.
در همین راستا یک دیپلمات عرب در یکی از سفارت‌خانه‌های عربی در پاریس اعلام کرد که «مرم رجوی» سرکرده گروهک منافقین که در فرانسه حضور دارد با تعدادی از مسئولان عربستانی که در این سفر شاه سعودی را همراهی می‌کنند دیدار کرده است.
این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد مطمئن نیست که رجوی با ملک سلمان هم دیدار کرده یا خیر اما میداند که سرکرده گروهک منافقین از مقامات عربستانی کمک‌های مالی فراوانی خواسته تا علیه ایران و در خاک این کشور عملیات‌های خرابکارانه انجام دهد.
ضد و نقیض های دلاری دولتی ها شدت گرفت
بالاخره مبلغ پول‌های بلوکه شده ایران چقدر است؟ پول‌هایی که قرار است با لغو تحریم‌ها آزاد شوند و اقتصاد کشور را تکان دهند؟این سوال اساسی این روزهای افکار عمومی است که مدام اخبار ضد و نقیض درباره مقدار این پول ها می شوند.پول هایی که به قول مردم مبلغ انها به تدریج در امارهای مسئولین دولتی آب می رود و کسی پاسخگوی مردم در این خصوص نیست.

سرویس اقتصادی فردا: بالاخره مبلغ پول‌های بلوکه شده ایران چقدر است؟ پول‌هایی که قرار است با لغو تحریم‌ها آزاد شوند و اقتصاد کشور را تکان دهند؟این سوال اساسی این روزهای افکار عمومی است که مدام اخبار ضد و نقیض درباره مقدار این پول ها می شوند.پول هایی که به قول مردم مبلغ انها به تدریج در امارهای مسئولین دولتی آب می رود و کسی پاسخگوی مردم در این خصوص نیست.
 
در هر حال ضد و نقیض ها در این خصوص ادامه دارد و هر چند برخی مسؤولان قبل از پایان مذاکرات هسته‌ای مبلغ پول‌های بلوکه‌شده ایران را تا 180 میلیارد دلار عنوان می‌کردند، اما بعد از توافق اولیه دولتی‌ها آمارهای جدیدی رو و مبالغی مثل 89 میلیارد دلار، 50 میلیارد دلار و 29 میلیارد دلار را به‌عنوان پول‌های بلوکه‌شده ایران اعلام کردند.در هر حال نکته اینجاست که بین این اعداد اعلام شده فاصله زیاد است و این مساله شبهات را بیشتر و بیشتر می کند.
 
به این ترتیب می توان گفت، یکی از مهم‌ترین حواشی‌ای که بعد از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین در کشور به وجود آمده مربوط به میزان دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور است.  
 
در این میان خارجی ها رقم دارایی‌های بلوکه‌شده قابل استفاده ایران را 150 میلیارد دلار اعلام می‌کنند و در داخل نیز برخی نمایندگان مجلس مطلع ارقامی را اعلام می‌کنند که بیشتر از آنکه نزدیک به ارقام اعلامی دولتمردان داخلی باشد به خارجی‌ها نزدیک‌تر است.
 
بالاخره مبلغ دلارهای ایران چقدر است؟
 
همین چند وقت پیش بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفت: 150 میلیارد دلاری که ایران خواهد گرفت، پول بادآورده نیست، بلکه پول های خودِ ایران است که از طریق فروش نفت به دست آورده بوده و صرفاً به علت تحریم‌های بین المللی (در بانک‌های خارجی) مسدود شده است؛ تنها دلیلی که تا به حال نتوانسته است آن را به دست آورد به خاطر من و دولتم بوده است که گفته‌ایم ما باید آن جریان را متوقف کنیم (سپرده های ایران را مسدود کنیم) تا زمانی که این برنامه هسته ای متوقف شود.
 
بعد از ان اما علی طیب نیا، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص اعداد دارایی های ارزی که قرار است به اقتصاد ایران بازگردد، مبالغاتی شده است که واقعیت ندارد و اعدادی که برخی رسانه‌ها بیان می‌کنند، صحیح نیست. عدد 120 میلیارد دلاری از دارایی های بلوکه شده ایران که توسط برخی رسانه ها بیان می‌شود، صحیح نیست. حدود 35 میلیارد دلار از این دارایی ها در شرکت نیکو سرمایه‌گذاری شده که مربوط به طرح های شرکت نفت است و حدود 22 میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه های فاینانس موجود است که اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی کنید به آن عددی خواهید رسید که رئیس کل بانک مرکزی بیان کرده است.
 
کار به جایی رسیده است که یکی از نمایندگان منتقد در اینستاگرام خود، رقم پول های بلوکه شده را به نقل از استاندار تهران 180 میلیارد دلار اعلام می‌کند و بعد به سخنان رئیس بانک مرکزی اشاره می‌کند که این عدد را 29 میلیارد دلار اعلام کرده تا نتیجه بگیرد که 151 میلیارد دلار نیست شده که محل سؤال است!
 
ضد و نقیض گویی های سیف و نوبخت
 
از سوی دیگر، ولی الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی  به تازگی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد فقط 6 تا 7 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران قابلیت تبدیل شدن به ریال را دارد، چراکه دولت، قبل از توافق اکثر درآمدهای نفتی وصول نشده را وصول‌شده تلقی کرده و خرج کرده است! و به این ترتیب با توجه به این سخنان، مردم نباید منتظر اتفاق خاصی با ورود این پول ها باشند.
 
نکته جالب توجه اما اینجاست که هفته گذشته نوبخت، سخنگوی دولت روحانی  دقیقا برعکس این سخن را گفته و اعلام کرده بود: 23 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده به ریال تبدیل خواهد شد.تا به نظر برسد دولتی ها در خصوص پول های بلوکه شده با هم هماهنگ نیستند! و بالاخره هنوز معلوم نشده است که مبلغ دلارهای آزاد شده ایران چقدر است؟!
گزارش میدانی از نبرد سوریه؛
نکته ای که اهمیت سیاسی و ژئوپلیتک این عملیات را بیان می کند، نقش صرین در شمال حلب برای ارتباط با مناطق کردنشین است. با آزادسازی صرین، کردها محور شمالی ترکیه از کوبانی تا حسکه را به صورت کامل تحت کنترل خود قرار داده اند؛ صرفا در دو شهر «قامشلی» و «حسکه»، نیروهای ارتش دولتی سوریه در کنار نیروهای کرد حضور دارند و پرچم کردستان در کنار پرچم دولت سوریه (بشار اسد) برافراشته می شود.
گروه بین الملل فردا – نیروهای مسلح کرد موسوم به YPG موفق شدند شهر «صرین» در شمال استان حلب و نزدیکی مرز ترکیه را از سیطره داعش خارج کنند تا بتوانند خود را به فاصله 30 کیلومتری شهر بزرگ و استراتژیک «منبج» در این استان برسانند.


پایگاه خبری تحلیلی فردا، حدودا دو ماه قبل در گزارشی از آزادسازی شهر «عین عیسی» به تشریح اهمیت صرین پرداخته بود. در آن زمان با اشاره به طرح های بلندپروازانه و غیرواقع بینانه رهبر داعش در حمله به اعزاز، استحکامات ترورریست های داعش را در «صرین» ضعیف توصیف کردیم: «داعش در مسیر پیشروی خود در شمال حلب، شهر صرین را اشغال کرده و به سمت اعزاز حرکت می کرد. داعش نیروهای نظامی پیشرفته خود را از محور «صرین - توخار» به سمت اعزاز ارسال می کرد و همین عامل به کاهش توان دفاعی داعش در صرین منتهی شد.»
در آن زمان، ائتلاف بین المللی و نیروهای ارتش آزاد سوریه به کمک نیروهای کردگرا آمدند و توانستند ماشین نظامی داعش را در شهر صرین متوقف کنند. «حمله به صرین» در آن زمان در دستور کار کردها نبود و صرفا قصد داشند با متوقف کرند داعش در این محور، نیروهای خود را به تل ابیض و سپس عین عیسی برسانند. در همان زمان، در گزارشی نوشتیم: «ارتش آزاد سوریه که بعد از سقوط صرین، نگران سقوط اعزاز به عنوان مهم ترین شهر شمالی حلب شده بود، به تشکیل جبهه جدید علیه داعش می اندیشید. به این ترتیب، شاخه ای از چریک های ارتش آزاد سوریه، با رساندن خود به «الغسانیة» یک جبهه عملیاتی نظامی علیه داعش از شمال صرین تدارک دیدند. هدف از این عملیات، آزادسازی جاده اصلی «عین عیسی – کوبانی» بود که می توانست کمربند امنیتی مطمئنی برای جاده مواصلاتی «تل ابیض - کوبانی» ایجاد کند. همزمان بمب افکن های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، با بمباران شدید نیروهای داعش، مانع بازگشت سریع نیروهای ارسالی به صرین و خط مقدم درگیری اعزاز شدند و این حفره امنیتی باعث سقوط سریع جاده تل ابیض – کوبانی شد.»


بعد از فتح تل ابیض، نیروهای کردگرا به سرعت پاکسازی قومی این شهر و بیرون راندن اعراب و ترکمان ها را در دستور کار قرار دادند. این اقدام می توانست اختلاف میان YPG و ارتش آزاد را به بالاترین سطح برساند، اما با این حال بخشی از ارتش آزاد (حداقل دو شاخه "حرکة نورالدین زنکی" و "برکان الفرات") رسما فاز دوم این عملیات را کلید زدند و با پیشروی از مسیر تل ابیض، جاده «عین عیسی» را هم کاملا امن کرده و نیروهای خود را به این شهر رساندند.


به این ترتیب ارتش آزاد در نقش «جاده صاف کن» توانست منطقه حائل شمالی صرین را آزاد کند و پشت دروزاهه های این شهر متوقف شود. اما عجیب است که کل این عملیات زیر نظر فرماندهی نیروهای YPG و نیروهای کردگرا بود که درا اکثر مناطقی که حضور دارند، به جنگ اعراب و ترکمن ها رفته اند. در نتیجه با تثبیت موقعیت YPG در عین عیسی، شهر صرین از سمت شرق و شمال به تصرف نیروهای کردگرا درآمد.


طی یک هفته اخیر، آرایش سیاسی و نظامی کردها تحولات روشنی را در پی داشت. یکی از رهبران حزب اتحاد دموکراتیک خلق کرد سوریه (PYD) طی یک موضع گیری عجیب و برخلاف تمام مواضع رسمی و گزارشات خبری، مدعی شد YPG وابسته به حزب مطبوع وی نیست! طی همین هفته، گروه های کرد در استان حسکه بیش ترین همکاری و نزدیکی چند سال اخیر را با ارتش دولتی سوریه داشته اند. در جریان حمله داعش به حسکه، بخشی از نیروهای کرد دوشادوش ارتش سوریه علیه داعش جنگیدند و همزمان شاخه محلی PYD ضمن مشارکت در گفت و گوهای محلی «قامشلی» از قرار گرفتن در کنار نظام حاکم بر دمشق سخن گفت. با این حال YPG – که بزرگ ترین و فراگیرترین گروه نظامی کردی فعال در سوریه است – در استان حلب در کنار ارتش آزاد به صرین حمله بردند و این شهر را از کنترل داعش خارج کردند.


هنوز معلوم نیست هدف ارتش آزاد در همکاری با YPG در استان حلب چیست؟ «وارد کردن ضربات کاری به داعش» تنها انگیزه ارتش آزاد از همکاری با نیروهای کردگراست یا این که باید در رده های بالاتر و کشورهای پشتیبان این گروه ها، مسأله را ردگیری کرد؟ 
آن چه طی دو روز اخیر روی داده است به این ترتیب است که نیروهای ارتش آزاد از محور شمالی وارد صرین شدند و توانستند واحد توپخانه ای داعش را در این شهر، فتح کنند. در پی خاموش شدن موشک های خمپاره انداز داعش، نیروهای کرد از محور شرقی وارد شهر شده و با وجود تداوم درگیری های خیابانی محدود، به سرعت مراکز اداری داعش به کنترل نیروهای کرد درآمد و این شهر به قلمرو کردها اضافه شد. مطابق انتظار، عملیات پیشروی کردها در این محور نیز با پشتیبانی کامل ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا صورت گرفت و نیروهای ائتلاف، نقش نیروی هوایی عملیات را بر عهده داشتند.


این اتفاقات در حالی رخ می دهد که ترکیه عملیات خود علیه پ.ک.ک را در داخل خاک سوریه کلید زده است. با توجه به وابستگی YPG به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و حمایت گسترده ائتلاف بین المللی از این گروه در داخل سوریه، اقران زمانی فتح صرین و عملیات ترکیه را باید جدی گرفت؛ زیرا انتظار می رود ترکیه به شدت نگران پیشروی کردها در داخل سوریه و تشکیل منطقه خودگردان کردی باشد.در پایان این گزارش، اهمیت ژئوپلتیک صرین را مرور می کنیم. حداقل سه نکته ممتاز در مورد صرین وجود دارد که آزادسازی آن (از اشغال داعش) را باید مهم ترین رویداد دو هفته اخیر سوریه دانست. نخستین نکته قابل ذکر در این مورد، به موقعیت جغرافیایی «شهرستان صرین» در استان حلب بر می گردد. منطقه صرین، پل ارتباطی میان دو استان حلب و رقه بود و در صورت سقوط کامل این شهرستان و مناطق جنوبی آن، ارتباط مناطق تحت سیطر داعش در استان حلب با مرکزیت داعش در رقه به صورت کامل قطع خواهد شد و در نتیجه محاصره داعش در حلب ممکن خواهد بود.


دومین نکته قابل ذکر در این زمینه، قرار گرفتن صرین در سواحل شرقی فرات است. به این ترتیب، نیروهای کرد در فاصله حدودا 30 کیلومتری شهر «منبج» قرار می گیرند که سومین بزرگ ترین شهر تحت کنترل داعش در خاک سوریه است. از زمان ظهور داعش در سوریه تا کنون، هیچ یک از شهرهای بزرگی که به اشغال داعش درآمدند، هرگز از کنترل این گروه خارج نشده اند! اما با سقوط صوران، محاصره و حمله به منبج ممکن خواهد شد.


اما سومین نکته ای که اهمیت سیاسی و ژئوپلیتک این عملیات را بیان می کند، نقش صرین در شمال حلب برای ارتباط با مناطق کردنشین است. با آزادسازی صرین، کردها محور شمالی ترکیه از کوبانی تا حسکه را به صورت کامل تحت کنترل خود قرار داده اند؛ صرفا در دو شهر «قامشلی» و «حسکه»، نیروهای ارتش دولتی سوریه در کنار نیروهای کرد حضور دارند و پرچم کردستان در کنار پرچم دولت سوریه (بشار اسد) برافراشته می شود. 
در پایان باید این نکته را یادآوری کرد که با آزادسازی «صرین»، محاصره عین عیسی برای داعش غیرممکن خواهد بود و در نتیجه نیروهای کرد در فاصله 50 کیلومتری پایتخت داعش مستقر خواهند بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد