سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تغذیه و سلامتی

چگونه چربی خون بالا می‌رود؟
اجتماعی  9:46:16 1394/02/06
942-2414-5 کد خبر

عضو هیات علمی دانشگاه علوم​پزشکی جند​ی​شاپور اهواز گفت: بیشتر افراد دچار چربی خون می​توانند با اصلاح رژیم غذایی، چربی خون خود را کنترل و از بروز سکته​های قلبی جلوگیری کنند.

دکتر فرزانه احمدی در گفت​وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: در خون هر فرد چند نوع چربی وجود دارد و آنچه که از همه معروف​تر و برای مردم شناخته شده است، چربی کلسترول است.

وی ادامه داد: از اجزای کلسترول و چربی خوب بدن HDL و یکی از اجزای چربی مضر آن از نوع LBL است؛ کسانی که چربی خون بالا دارند، عمدتا LBL آن​ها بالاست. البته پایین بودن چربی خوب خون یعنی HDL نیز یک معضل است. در برخی افراد نیز میزان تری​گلیسیرید خون بالاست و همچنین افرادی هستند که هم تری‌گلیسیرید بالا و هم چربی خون (HDL) پایین دارند. اصطلاحا می​توان گفت این افراد چربی خون بالا دارند.

این متخصص قلب و عروق افزود: همچنین نوعی دیگر از ذرات چربی در خون وجود دارد که مربوط به افرادی است که در نمونه خون آن​ها یک لایه سفید رنگ بر سطح نمونه خون قرار می​گیرد و در خصوص این افراد نیز گفته می​شود که چربی خون آن​ها بالاست. البته این نوع چربی خون بالا در جامعه شایع است.

احمدی اظهار کرد: بالا بودن چربی خون مضر یا تری​گلیسیرید، موجب تجمع و رسوب مواد چربی در دیواره عروق به خصوص عروق کورونر می​شود و التهاب موضعی در دیوار رگ ایجاد می‌کند. سلول​های سیستم دفاعی بدن نیز در آن ناحیه تجمع پیدا می​کنند و در نتیجه به تدریج دیواره رگ به سمت داخل رگ برجسته شده و یک حالت انسداد نسبی عروق ایجاد می​شود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات این برجستگی پاره می​شود و مانند هر جای دیگر بدن که زخم می​شود، پلاکت​ها در محل زخم جمع می​شوند و زمانی که این​ها در محل پارگی در عروق نیز تجمع کنند، کل رگ مسدود می‌شود و ممکن است سکته قلبی رخ دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: زمانی که این پارگی اتفاق نیافتد، به تدریج شاهد تجمع چربی، سلول​های التهابی و رسوب چربی و ... خواهیم بود و دیوار داخلی رگ تنگ​تر و حالت انسداد نسبی ایجاد می​شود که در این حال وقتی فرد فعالیت بدنی داشته باشد، دچار درد سینه می​شوند.

احمدی گفت: عده​ای به صورت ژنتیکی چربی خون بالا دارند؛ در این افراد به دلیل اختلاف ژنتیکی در ژن​های تنظیم‌کننده چربی خون، چربی​های خون بالا می​رود. عوامل دیگری هم هستند که همراه با چربی خون در خون گردش دارند و این عوامل هم توسط عوامل ژنتیکی تنظیم می​شود که اختلال ژنتیکی موجب مختل شدن این عوامل شده و در نتیجه میزان چربی خون هم از این اختلال تاثیر می​پذیرد.

وی عنوان کرد: عمده افراد با رژیم​های غذایی نامناسب، به چربی خون بالا دچار می​شوند، این بیماران چربی زیادی مصرف می​کنند، که موجب می​شود چربی خون بیش از حد مجاز افزایش و به مرور زمان این چربی​ها در خون رسوب کرده و موجب انسداد رگ​های مختلف بدن از جمله رگ​های قلبی شود.

این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: بنابراین با رژیم غذایی مناسب می​توان از ایجاد این مشکلات پیشگیری کرد. فرم ژنتیکی چربی خون بالا نیز رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی قابل اصلاح است.

احمدی گفت: افراد تا آنجا که می​توانند باید مصرف چربی​های اشباع شده و روغن​ها را در برنامه غذایی کم و از روغن​های مایع با ترانس پایین استفاده کنند.

 وی اظهار کرد: در زمان خرید روغن حتما اطلاعات روی محصول را بخوانید. بهتر است روغن​های مایع از جمله زیتون و سویا را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از حرارت دادن روغن​هایی که باید در دمای حرارت پایین مصرف شوند، جدا خودداری کنید.

این متخصص قلب و عروق گفت: برای غذاهای سرخ کردنی، سعی شود از روغن​های ویژه سرخ کردن استفاده کنید. اما حتی​الامکان برای حفظ سلامتی از مواد غذایی سرخ کردنی کمتر استفاده شود زیرا سرخ‌کردنی​ها موجب افزایش کلسترول خون می​شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم​پزشکی جندی​شاپور اهواز افزود: با توجه به اینکه کودکان در بیشتر اوقات کارهای خود را به صورت نشسته انجام می​دهند و بیشتر مشغول انجام بازی​های کامپیوتری تا فعالیت بدنی هستند، معمولا دچار چاقی مزمن می​شوند بنابراین ضرورت دارد مواد غذایی سرخ کردنی از رژیم غذایی آن​ها حذف شود.

احمدی ادامه داد: برای درمان دارویی چربی خون بالا نیز لازم است به پزشک مراجعه شود و درمان دارویی با صلاحدید پزشک معالج تجویز شود. درمان غیردارویی چربی خون بالا نیز با اصلاح رژیم غذایی و افزایش تحرک و فعالیت بدنی امکان​پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد