سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از میراث فرهنگی خوزستان

تنها ۱۰ درصد آثار ملی خوزستان تعیین حریم شده است

چغازنبیل
شناسهٔ خبر: 2520627
اهواز ـ دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان گفت: تنها ۱۰ درصد آثار ملی خوزستان تعیین حریم شده که این امر باعث عدم نظارت کافی بر این آثار ارزشمند می شود.

مجتبی گهستونی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هر اثری که ثبت ملی می شود؛ اولین گام برای جلوگیری از تعرض به آن ابلاغ شماره ثبت است. برای جلوگیری از تعرض به آثار باید حریم و عرصه آنها را تعیین کنند.

وی افزود: متاسفانه کشور در زمینه تعیین حریم ضعیف عمل کرده و نسبت به آثار ثبت شده تعیین حریم صورت نمی گیرد. در خوزستان ۹۰۰ اثر از دوره های مختلف تاریخی ثبت شده که تنها ۱۰ درصد آنها تعیین حریم شده است. این موضوع جای نگرانی دارد و باعث شده تا به آثار تعرض شده و صدماتی به بناهای تاریخی وارد شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: وقتی تعیین حریم صورت نگیرد؛ پروژه های مختلف عمرانی و حفاری های غیر مجاز در این محدوده ها انجام می شود. همچنین ساخت و ساز و کشاورزی در این محوطه ها انجام می شود زیرا عرصه و حریم را برای آثار تاریخی مشخص نمی کنیم. البته این تعیین عرصه و حریم نیاز به نیروی انسانی و تخصیص اعتبار دارد.

گهستونی یادآور شد: برخی از تعیین عرصه و حریم ها صورت می گیرد که گاه از سوی مرجع آن یعنی میراث فرهنگی ابلاغ نمی شود و به این معنی است که تعیین حریم صورت نگرفته و باز هم دچار همان مشکلاتی که در نتیجه عدم تعیین حریم است، می شویم.

وی عنوان کرد: در مورد آثاری که تعیین حریم صورت گرفته مانند چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر مشکلات خیلی کم بوده و امکان برخورد قانونی بالا است. در حالی که محوطه عظیمی چون ایوان کرخه تعیین حریم شده اند ولی این تعیین حریم ابلاغ نشده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اینکه این وضعیت اصلا زیبنده استان نیست، تاکید کرد: در کنار برخی از آثار تاریخی، یک ساختمان بدون تناسب با آن ساخته شده که در نتیجه عدم تعیین حریم است. البته لازمه تعیین حریم و عرصه آثار اعتباراتی است که باید از سوی میراث فرهنگی کشور ابلاغ شود.

گهستونی بیان کرد: در زمینه ثبت آثار هم مشکلاتی داریم. به عنوان مثال طبق آمار غیر رسمی اعلام شده ۲۰ هزار اثر در خوزستان ثبت شده است در حالی که آمار رسمی این ثبت شده فقط ۹۰۰ اثر است.

وی در پایان گفت: حجم تخریب ها و پروژه های دولتی زیاد شده و میراث فرهنگی کشور باید اعتبارات تعیین عرصه را اختصاص داده و نسبت به ثبت آثار و ابلاغ تعیین حریم و عرصه جدیت بیشتری به خرج دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد