سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و خاورمیانه

آسوشیتدپرس افزود: این قوی ترین نشانه از نزدیک شدن ایران و امریکا به توافق مکتوب قبل از پایان مهلت از پیش تعیین شده برای مذاکرات یعنی 31 مارس (10 فروردین 94) است.

یک رسانه آمریکایی در گزارشی مدعی انتشار جزئیات پیش نویس متن توافق هسته ای ایران و 1+5 شد.
به گزارش عصرایران، منبع این گزارش مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود توصیف شده است.

در مقابل، کاخ سفید این گزارش را رد و آن را غیردقیق توصیف کرد.

در حال حاضر وزیران خارجه ایران و امریکا در شهر لوزان سوئیس در حال انجام مذاکرات برای دست یابی به توافق بر سر برنامه هسته ای تهران هستند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت:‌ شماری از مقامات غربی روز پنجشنبه گفتند که پیش نویس توافق هسته ای که هم اکنون میان ایران و آمریکا مطرح است 40 درصد تعداد سانتریفیوژهای ایران را به مدت 10 سال کاهش می دهد.
در مقابل ایرانی ها شاهد کاهش فوری تحریم ها خواهند بود.
این خبرگزاری بدون اشاره به نام این مقامات امریکایی اضافه کرد: براساس این پیش نویس بخش هایی از ممنوعیت صادرات سلاح ایران که در قطعنامه های شورای امنیت آمده بود نیز لغو می شود.

نیروگاه اتمی بوشهر
آسوشیتدپرس:‌ جزئیات توافق هسته ای / کاخ سفید: صحت ندارد
آسوشیتدپرس افزود: این قوی ترین نشانه از نزدیک شدن ایران و امریکا به توافق مکتوب قبل از پایان مهلت از پیش تعیین شده برای مذاکرات یعنی 31 مارس (10 فروردین 94) است.
همچنین تهران و واشنگتن به سمت حفظ 6 هزار سانتریفیوژ فعال برای غنی سازی ایران حرکت می کنند.
ایران هم اکنون 10 هزار سانتریفیوژ دارد.آمریکایی ها قبل از این اصرار داشتند ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را به 4 هزار دستگاه کاهش دهد اما این خبر نشان دهنده عقب نشینی آمریکا و پذیرش حفظ تعداد بیشتری از دستگاه های گریز از مرکز ایران است.زمان اعمال محدودیت برای تعداد سانتریفیوژهای ایران نیز 10 سال تعیین شده است در حالی که فرانسه بر افزایش این مدت به 25 سال اصرار و پافشاری دارد.
فرانسه در میان اعضای 1+5 سرسخت ترین موضع را درباره مدت زمان توافق هسته ای با ایران دارد.
همچنین تحریم های امریکا علیه ایران در چند مرحله برداشته می شود.برخی از این تحریم ها به مرور و  پس از کسب اطمینان از تایید التزام ایران به توافق، تعلیق می شوند و تعلیق برخی دیگر از تحریم ها به سال های پایانی توافق انجام خواهد شد.
توافق هسته ای به هیچ عنوان شامل برنامه موشکی ایران نخواهد شد.
 پس از پایان مهلت 10 ساله ایران خواهد توانست سطح غنی سازی خود را کاهش یا افزایش دهد.
در واکنش به انتشار این خبر کاخ سفید وجود چنین پیش نویسی یا سندی را برای توافق هسته ای با ایران تکذیب کرد.
جوش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که گزارش ها درباره جزئیات توافق هسته ای غیردقیق هستند و مذاکرات ادامه دارد.
در سفر 2 هفته ای این هیات یمنی مجموعه قراردادهایی از جمله ساخت نیروگاه برق در یمن توسط ایران و صادرات نفت و محصولات نفتی ایران به یمن به امضا رسید.سایت شبکه الجزیره مدعی شد: هیاتی از مقامات نظامی یمن به ایران سفر کرده است.
به گزارش عصرایران، این هیات نظامی به ریاست ژنرال زکریا الشامی جانشین ستاد مشترک ارتش یمن است. این مقام نظامی یمن از هواداران حوثی ها به شمار می رود.براساس این ادعا، این هیات عصر روز سه شنبه گذشته با استفاده از یک فروند هواپیمای ایرانی از صنعا به تهران منتقل شدند.
تاکنون هیچ منبع مستقل یا رسمی در ایران یا یمن به این خبر واکنش نشان نداده است.
گفته می شود همکاری های نظامی ایران و یمن هدف از این سفر باشد.
حوثی ها (گروه انصار الله) پس از سیطره بر پایتخت یمن، دولت را برکنار و پارلمان را منحل و شورای 5 نفره ریاست جمهوری را جایگزین رئیس جمهور کردند.
عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن هم پس از فرار از حصر خانگی حوثی ها در صنعا، به شهر عدن در جنوب یمن رفت و این شهر را به عنوان پایتخت موقت یمن اعلام کرد.
یمن هم اکنون دارای دو دولت است. دولت حوثی ها در صنعا و دولت هادی در شهر عدن مستقر و هر دو مدعی حاکمیت بر کل یمن هستند. سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها دولت هادی را به رسمیت می شناسند.
قبل از این هم هیاتی از سوی دولت حوثی یمن به تهران سفر کرد.
 در سفر 2 هفته ای این هیات یمنی مجموعه قراردادهایی از جمله ساخت نیروگاه برق در یمن توسط ایران و صادرات نفت و محصولات نفتی ایران به یمن به امضا رسید.
اوباما این پیام نوروزی را با خواندن یک بیت از حافظ خاتمه داد: "نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی / که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی"
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروزی خطاب به مردم و سران ایران، آنها را به استفاده از "بهترین فرصت" در دهه های اخیر برای بهبود روابط میان دو کشور فراخواند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها،‌ اوباما در این پیام ضبط شده گفت که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 پیشرفت هایی را ثبت کرد اما همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد.

این پیام به صورت فیلم ضبط شده به همراه ترجمه زیرنویس فارسی منتشر شد.

اوباما ادامه داد: این لحظه دوباره در آینده ای نزدیک باز نخواهد گشت. معتقدم دو کشور دارای فرصت تاریخی برای حل مسالمت امیز مسئله هسته ای هستند فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم. روزها و هفته های آینده در موضوع هسته ای سرنوشت ساز خواهد بود.
 
اوباما اضافه کرد: افرادی در دو کشور ایران و امریکا و دیگر کشورها خواهان حل دیپلماتیک مسئله هسته ای نیستند.

وی ادامه داد: سران ایران گزینه هایی را در دست دارند. اینکه کشور خود را در وضعیت فعلی و انزوا و تحریم ها نگه دارند یا اینکه در مسیر افزایش بازرگانی و سرمایه گذاری با دیگر کشورهای جهان قرار دهند.

اوباما خطاب به ایرانی ها گفت:‌ پیام من به شما ملت ایران این است که ما باید باهم با صدای بلند بر آینده ای که برای‌ آن تلاش می کنیم پافشاری کنیم. امسال بهترین فرصت را در دهه ها برای تلاش برای اینده ای متفاوت میان دو کشور داریم. دست یابی به توافق هسته ای در باز کردن درها به سوی آینده ای بهتر برای شما که چیزهای زیادی را به جهان ارائه کردید سهم خواهد داشت.
تصویری از پیام ویدئویی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مناسبت نوروز خطاب به مردم و سران ایران
پیام نوروزی اوباما: 'بهترین فرصت چند دهه اخیر' برای آینده متفاوت در اختیار است
 
بی بی سی هم گزارش داد: اوباما با اشاره به اینکه "یک توافق هسته‌ای می‌تواند درها را به آینده‌ای روشن‌تر باز کند" گفت سران ایران "در صورتی که بخواهند گام‌هایی معنی‌دار و قابل راستی‌آزمایی بردارند تا به دنیا تضمین دهند که برنامه اتمی‌‌شان فقط با اهداف صلح آمیز است" دو راه پیش رو دارند:

    "اگر نتوانندبا توافقی منطقی موافقت کنند ایران را در مسیر امروزی خود نگه خواهند داشت. راهی که ایران و ایرانیان را از بخش بزرگی از دنیا منزوی کرده است، دشواری‌های زیادی برای خانواده‌های ایرانی به بار آورده است، و بسیاری از جوانان ایرانی را از کار و فرصت‌هایی که شایستگی آنها را دارند محروم کرده است."

    "از طرف دیگر، اگر سران ایران با توافقی منطقی موافقت کنند این موضوع می‌تواند به مسیری بهتر بیانجامد: مسیر فرصت‌های بهتر برای مردم ایران، تجارت و رابطه بیشتر با جهان، سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر و فرصت‌های شغلی از جمله برای جوانان ایرانی، تبادلات فرهنگی بیشتر و فرصت‌هایی برای سفر دانشجویان ایرانی به دیگر کشورها، همکاری‌های بیشتر در زمینه‌هایی مانند علوم و فن‌آوری و نوآوری."
اوباما این پیام نوروزی را با خواندن یک بیت از حافظ خاتمه داد: "نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی / که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی" 
این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی اضافه کرد: ایران موشک هایی از نوع فجر -5 و فاتح 110 و سکوهای شلیک آنها در عراق مستقر کرده است. علاوه بر این ایران موشک های دیگری شبیه به فجر 5 و فاتح 110 نیز در عراق مستقر کرده که با این موشک ها تفاوت های اندکی دارند.
یک روزنامه آمریکایی مدعی شد همزمان با عملیات ضدداعش در تکریت، ایران در عراق موشک مستقر کرده است.
به گزارش عصرایران، نیویورک تایمز به نقل از سه مقام آمریکایی ادعا کرد: سرویس های جاسوسی آمریکا در هفته های اخیر گزارش داده اند ایران موشک های پیشرفته ای را در عراق مستقر کرده اما هنوز از آنها استفاده نکرده است.این روزنامه اضافه کرد: مقامات آمریکایی نگران هستند استفاده از این موشک ها منجر به تلفات در میان غیرنظامیان شود زیرا این موشک ها به دقت هدف گیری نشده اند.

ادعای نیویورک تایمز: استقرار موشک های پیشرفته ایران در عراق
استقرار این موشک های ایرانی در عراق در چند هفته اخیر انجام شده است یعنی همزمان با آغاز عملیات بزرگ برای آزادسازی شهر تکریت از داعش. نیویورک تایمز ادامه داد: در عملیات آزادسازی شهر تکریت از داعش، 30 هزار نیروی عراقی مشارکت دارند که 20 هزار نفر آنها نیروهای داوطلب شیعه هستند. این نیروهای داوطلب توسط ایران مسلح و آموزش دیده اند.
این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی اضافه کرد: ایران موشک هایی از نوع فجر -5 و فاتح 110 و سکوهای شلیک آنها در عراق مستقر کرده است. علاوه بر این ایران موشک های دیگری شبیه به فجر 5 و فاتح 110 نیز در عراق مستقر کرده که با این موشک ها تفاوت های اندکی دارند.
این رسانه تندروی آمریکا تصاویری آرشیوی مربوط به سفر سال 2009 سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین ایران به ونزوئلا و دیدار با هوگو چاوز رییس جمهور وقت ونزوئلا را منتشر کرده است.
وب سایت شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا تصاویری آرشیوی مربوط به سفر سال 2009 سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین ایران به ونزوئلا و دیدار با هوگو چاوز رییس جمهور وقت ونزوئلا را منتشر کرده است.

به گزارش عصر ایران جمهوریخواهان کنگره با انتشار این تصاویر جدید مدعی شده اند ایران در تشکیل یک گروه میلیشیا به نام "کولکتیووس" (colectivos) که بیش از 5 سال از تشکیل آن می گذرد، به دولت ونزئلا مشاوره داده است. بر اساس این ادعا گروه کولکتیووس با مشاوره ایران و با الگو برداری از سازمان بسیج تشکیل و راه اندازی شده است.
"جف دنهام" نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی از این موضوع مدعی شده است دولت اوباما با ایران در حال رسیدن به توافق هسته ای است در حالی که ایران هیچ تغییری در رویکرد خود در نفوذ به منطقه آمریکای لاتین و ایجاد ارتباط با دولت های مخالف با آمریکا در این منطقه نشان نداده است.
او پیشتر از وزارت خارجه آمریکا در این باره توضیح خواسته است و وزارت خارجه با ارسال گزارشی 5 صفحه ای گفته است نفوذ و فعالیت های ایران در منطقه آمریکای لاتین در سال های گذشته کاهش یافته است، اما این نماینده جمهوریخواه از این گزارش قانع نشده و در جلسه هفته جاری در کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: "  گزارش وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که نفوذ و فعالیت های ایران در نیمکره غربی( آمریکای لاتین) کاهش یافته است، اما وقتی من با اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا در این باره صحبت کردم متوجه شدم نظر آنها مغایر این گزارش وزارت امور خارجه است. وقتی قطعات پازل و شواهد را در کنار هم می گذارم  به چنین گزاره ای نمی رسم که ایران نفوذ و فعالیت هایش در آمریکای لاتین کاهش یافته است."
"جوزف هومایر " مدیر اجرایی مرکز جامعه آزاد و امن که پیش از سخنان جف دنهام در کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره سخن می گفت با انتشار تصاویر دیدار سردار نقدی با هوگو چاوز در سال 2009 در کاراکاس مدعی شد همکاری های ایران و ونزوئلا در سال های گذشته همواره رو به توسعه و گسترش بوده است.او مدعی شد: شباهت های زیادی بین دو گروه کولکتیووس ونزوئلا و سازمان بسیج ایران چه از لحاظ شکلی و محتوایی و چه از منظر تجهیزات وجود دارد. او مدعی شد ایران سازمان کولکتیووس ونزوئلا را با وسایل و ابزارهای پیشرفته تجهیز کرده است.
گفتنی است در آستانه توافق احتمالی ایران و 1+5 ، تلاش تندروهای آمریکایی برای اخلال در روند مذاکرات تشدید شده است. چندی پیش نیز 47 سناتور جمهوری خواه با انتشار نامه ای، مدعی شده بودند هر گونه توافقی تنها تا پایان ریاست جمهوری اوباما معتبر خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا این نامه را شرم آور خواند.

سفر سال 2009 سردار نقدی به ونزوئلا و دیدار با هوگو چاوز


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد