سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و خاورمیانه

ارزیابی اطلاعاتی سیا از توان نظامی ایران 

   

یک پایگاه خبری صهیونیستی گزارش ارزیابی سازمان سیا از توان نظامی و تکنولوژیک ایران را منتشر کرد و تاکید کرد که ایران در حال سرمایه گذاری در حوزه هوا و فضا است.

به گزارش مشرق، همزمان با گزارش‌های رسانه‌ای درباره احتمال توافق میان ایران و 5+1 در مذاکرات هسته‌ای، پایگاه خبری «والاه» اسرائیل گزارشی را از قول سازمان اطلاعاتی آمریکا درباره توان تکنولوژیک و نظامی ایران منتشر کرده است.

براساس گزارش تلویزیون المیادین، گزارش سازمان اطلاعات امریکا که توسط این سایت اسرائیلی منتشر شده است اشاره به این دارد که ایران در حال افزایش قدرت نظامی خود در زمینه‌ فضایی و هوایی است.

همچنین سازمان اطلاعات آمریکا اذعان دارد که ایران در تلاش است تا با ساخت مین‌های دریایی، زیردریایی‌های کوچک و سکوی‌های پرتاب موشک، توان دفاعی خود در سواحلش را افزایش دهد.

از سوی دیگر ایران می‌کوشد تا با ساخت موشک‌های ضد کشتی و هواپیماهای بدون سرنشین این توانایی‌ها را بیش از پیش تقویت کند.

پایگاه والاه اسرائیل در ادامه درباره حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم گزارش می دهد که وی از سیاست‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران انحرافی ندارد و به دنبال کسب حمایت نظام ایران برای مذاکرات با غرب است تا از فشار تحریم‌ها بکاهد.

در ادامه گزارش سازمان اطلاعات آمریکا تصریح شده که ایران روابط خود با گروه‌های مسلح در عراق و سوریه را افزایش داده تا از این طریق نفوذ آمریکا در منطقه را بکاهد و امنیت خود و متحدانش را تامین کند که جنگ با داعش تهران را به سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه سوق داده است.

پایگاه خبری فلسطین هم بخش‌هایی از گزارش والاه را از عبری و به عربی ترجمه و منتشر کرد و در این باره نوشت: براساس ارزیابی سیا، ایران انباری از موشک‌های پیشرفته دارد که قادر خواهند بود، مناطق مختلفی از شرق و جنوب قاره اروپا را هدف گیری کنند.

این گزارش با اشاره به تلاش تهران برای افزایش قدرت خود در زمینه نبردهای سایبری تصریح می کند که ایران تلاش می‌کند تا نیروی هوایی و دریایی خود را پیشرفته‌تر کند.

وب سایت عبری زبان والاه از قول سازمان سیا ادعا می‌کند که ایران 6 موشک قاره پیما با توان حمل کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

این گزارش توسط سایت والاه که به عنوان یک سایت نزدیک به نهادهای امنیتی صهیونیستی شناخته می‌شود در شرایط منتشر شده که هفته گذشته الجزیره گزارش موساد درباره برنامه هسته ای ایران را منتشر کرد که این گزارش ضربه سختی برای دولت بنیامین نتانیاهو به حساب می‌آمد(جزئیات بیشتر).

انتشار گزارش درباره تحلیل موساد به نوعی پاسخ به سخنرانی جنجالی نتانیاهو در کنگره که بر خلاف خواست دولت باراک اوباما است و انتظار می‌رود که اقدام والاه در انتشار گزارش ارزیابی سیا از توانایی‌های ایران در ادامه تقابل رسانه‌ای و اطلاعاتی میان اوباما و نتانیاهو باشد.

منبع: فارس
جان کری در مصاحبه با ای بی سی:
درباره توافق با ایران قول نمی دهم/ امتحان می کنیم ببینیم دیپلماسی می‌تواند جلوی نیاز به اقدام نظامی را بگیرد!

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که تضمینی برای حصول توافق هسته‌ای با ایران نیست اما امتحان می‌کنیم ببینیم دیپلماسی می‌تواند جلوی نیاز به اقدام نظامی را بگیرد یا خیر.

خبرگزاری فارس: درباره توافق با ایران قول نمی دهم/ امتحان می کنیم ببینیم دیپلماسی می‌تواند جلوی نیاز به اقدام نظامی را بگیرد!
           

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که نمی توان درباره توافق هسته‌ای با ایران ضمانت داد.

جان کری در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» درباره مذاکرات هسته‌ای ایران این چنین گفت که «نمی‌توانم درباره توافق با ایران قول بدهم. اما امتحان می‌کنیم ببینیم دیپلماسی می‌تواند جلوی نیاز به اقدام نظامی را بگیرد یا نه».

وی درباره سخنرانی نتانیاهو در آمریکا هم گفت که از سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آمریکا استقبال می‌کند و همچنین تاکید کرد که کاخ سفید به دنبال سیاسی کردن این موضوع نیست.

وزیر خارجه آمریکا که بر اساس خبر منتشر شده در رسانه‌ها روز گذشته با نتانیاهو درباره ایران تماس تلفنی داشت، درباره سخنرانی او در امریکا درباره ایران تاکید کرد که امیدوار است سخنان او(درباره مذاکرات ایران) «به یک فوتبال سیاسی تبدیل نشود».

دیپلمات ارشد آمریکایی درباره تروریست‌های داعش هم اینچنین گفت که واشنگتن «اطمینان  دارد که به مرور زمان داعش تضعیف و و در نهایت نابود خواهد شد».

وی در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌ها برای بازپسگیری شهر موصل از تروریست‌ها هم اینطور جواب داد که « ما وقتی فرصت و زمان مناسب باشد،‌این کار را انجام خواهیم داد. هر زمان عراقی‌ها به سمت تلاش تهاجمی پیش بروند به همراه با متحدانمان و ائتلاف ما به حملات به داعش ادامه خواهیم داد».

وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ «در سوریه موضوع متفاوت است. سوریه یک چالش بزرگتر است. ما به افرادی در عرصه تحولات میدانی نیاز داریم . این نیروها آمریکایی نخواهند بود و ما در حال کار بر روی این موضوع هستیم. آموزش و تجهیز مخالفان از ابتدای ماه شروع می‌شود. کشورهای عربی منطقه در حال تشدید تلاشهای خود هستند».

جان کری که پیشتر در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه ضمن محکوم کردن مرگ معاون اسبق نخست‌وزیر روسیه خواستار تحقیق درباره عاملان قتل وی شده بود،‌در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعاتی درباره پرونده «بوریس نمتسوف» دارد گفت: «ما هیچ اطلاعاتی نداریم و نمی‌خواهیم در این زمینه اظهارنظر کنیم».

نمتسوف که روز جمعه در مسکو توسط افراد ناشناس در مسکو به قتل رسید،‌یکی از مخالفان دولت روسیه محسوب می‌شد. به دنبال قتل او ولادیمیر پوتین بلافاصله دستور تحقیق درباره عامل یا عملان قتل شده بود.

وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه گفت:‌ «در سوریه موضوع متفاوت است. سوریه یک چالش بزرگتر است. ما به افرادی در عرصه تحولات میدانی نیاز داریم . این نیروها آمریکایی نخواهند بود و ما در حال کار بر روی این موضوع هستیم. آموزش و تجهیز مخالفان از ابتدای ماه شروع می‌شود. کشورهای عربی منطقه در حال تشدید تلاشهای خود هستند».

کری همچنین گفت:‌«رئیس‌جمهور اوباما ائتلافی از کشورها ایجاد کرده که با هم کار می‌کنند و ما همه به شدت روی آن متمرکز هستیم و همچنین روی جنگ فضای سایبری هم تمرکز داریم و ما یک مرکز مستقر در ابوظبی داریم».

خبرنگار شبکه آمریکایی پرسید که «در حالی که شما در کشور نیستید،‌ بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره سخنرانی خواهد کرد. سوزان رایس گفت که این سخنرانی برای روابط آمریکا- اسرائیل مخرب است. شما با او موافقید؟» که کری گفت: « صحبت نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا مورد استقبال است و ما ما اکنون به نسبت هر زمان دیگری در تاریخ، روابط امنیتی نزدیکتری داریم».

وی افزود:‌ «  ما به نمایندگی از طرف اسرائیل طی دو سال اخیر بیش از صدها بار بیشتر از دفعات قبل برای حفاظت از اسرائیل اقدام کردیم. من مرتب با نخست‌وزیر صحبت می‌کنم و دیروز هم حرف زدم».

کری درباره دعوت از نتانیاهو هم گفت:‌  «این موضوع عجیب اگر نه خارق‌العاده بود که ما درباره این موضوع از سوی رئیس مجلس نمایندگان خبردار شدیم و دولت در این فرایند دخیل نبود البته دولت به دنبال سیاسی کاری درباره این موضوع نیست».

وی افزود:‌«ما می‌خواهیم اینطور این موضوع را تشخیص بدهیم که هدف اصلی در اینجا، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است و در این موضوع اسرائیل و آمریکا توافق دارند. گواه کارآمدی آنچه که ما در توافق موقت به دنبال ان بوده‌ایم،‌امروز قابل مشاهده است. اسرائیل به خاطر توافق موقتی که ما ایجاد کردیم، امن‌تر است».

کری گفت:« غنی سازی 20 درصدی به صفر رسیده،‌ما تولید سانتریفیوژ را متوقف کردیم. ما در داخل تاسیسات در حال بازرسی هستیم و رآکتور پلوتونیوم اراک را متوقف کردیم».

مجری آمریکایی پرسید: «امروز یکی از معاونان رئیس‌جمهور ایران امروز گفت که سخنرانی نتانیاهو به نفع ایران است. آیا واقعا اقدام نتانیاهو به ایران کمک می‌کند؟» که کری پاسخ داد: «من نمی‌خواهم وارد بحث و بازی پروپاگاندای ایرانی درباره این سفر(نتانیاهو) شوم».

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر روابط بالای امنیتی این کشور با تل‌آویو گفت:‌« رئیس‌جمهور اوباما اقدامات زیادی برای امنیت اسرائیل انجام داده با ایجاد گنبد آهنین، ‌با توسعه سلاح‎‌هایی که به طور خاص برای آنکه این کشور(اسرائیل) قادر به برطرف کردن مشکل  برنامه سلاح اتمی ایران باشد و مهمتر آنکه رئیس‌جمهور متعهد شده که آنها(ایران) به سلاح اتمی دست نخواهند یافت».

کری باز هم جمله تکراری مقامات آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای را در این مصاحبه هم گفت. او گفت:‌«عدم توافق بهتر از توافق بد است و ما توافق بد نخواهیم کرد».

وی گفت:‌ «  حقیقت آن است که توافق موقت محترم شمرده شده و ما اکنون به دنبال مرحله بعدی هستیم البته من نمی‌توانم به شما تضمین کنم که ما می‌توانیم اما ما این موضوع را تست می‌کنیم که ببینیم آیا دیپلماسی می‌تواند مانع ایجاد سلاح اتمی شود یا نه که در این صورت شما مجبور نیستید به اقدامات اضافی از قبیل احتمال مواجهه نظامی برگردید. امیدواریم دیپلماسی کارساز باشد».

کری افزود: «بهتر است که این کار با دیپلماسی انجام شود تا با استراتژی نظامی،‌موضوعی که شما به اجبار باید بارها تکرار کنید و البته من فکر می‌کنم همه به این اعتقاد داشته باشند که باید این موضوع پس از دست رفتن همه راهکارهای دیپلماتیک انجام شود».

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931210001419#sthash.zfHP5MmY.dpuf
همزمان با ورود به واشنگتنمقام اسرائیلی: نتانیاهو در کنگره مفاد توافق هسته‌ای را علنی می‌کند/کنگره آخرین ترمز توافق
استیک مقام ارشد رژیم‌صهیونیستی همزمان با ورود نخست‌وزیر این رژیم به واشنگتن، گفت نتانیاهو در سخنرانی‌ای در کنگره، جزئیاتی را که از توافق با ایران می‌داند، علنی خواهد کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد اسرائیلی بامداد روز دوشنبه همزمان با ورود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به واشنگتن، گفت وی در سخنرانی‌اش در کنگره، آنچه را که از جزئیات توافق هسته‌ای با ایران می‌داند، علنی خواهد کرد. آنطور که شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد، این مقام اسرائیلی که با نتانیاهو به واشنگتن سفر کرده، به خبرنگاران گفته است که وی در این سخنرانی «عناصری را که از توافق با ایران می‌داند، شرح خواهد داد.» همچنین روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم به نقل از وی نوشته است: «ما اطلاعات زیادی از توافق با ایران داریم و این اطلاعات نشان می‌دهد که 1+5، امتیازات بزرگی داده است.» وی افزود: «احساس می‌کنیم که اعضای کنگره به طور کامل از جزئیات توافق در حال ظهور آگاه نیستند و به همین خاطر می‌خواهیم به آن‌ها هشدار دهیم.» این مقام اسرائیلی همچنین گفته است که نتانیاهو تلاش می‌کند تا اعضای کنگره را برای به تعویق انداختن توافق با ایران، متقاعد کند. وی همچنین افزود: «به عقیده من، کنگره می‌تواند آخرین ترمز برای جلوگیری از توافق باشد... باید به خاطر داشت که ما موافق یک توافق خوب هستیم، توافقی که توان ایران برای رسیدن به بمب اتم را از بین ببرد.» در دو ماهی که از دعوت جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره می‌گذرد، انتقادات زیادی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده است. وی با این حال عازم آمریکا شده تا نشست مشترکی که روز سه‌شنبه در کنگره برگزار می‌شود، سخنرانی کند. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931211000024#sthash.iaUCDIGn.dpuf
به نظر می‌رسد تغییر در ریاست ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بیش از اینکه داخلی باشد واکنشی به تحولات پیرامونی اعم از منطقه‌ای و یا متاثر از کشمکش‌های جاری بین دولت نتانیاهو و دولت اوباما بوده است.
به گزارش مشرق، روز دوشنبه (27 بهمن) دوره چهار ساله بنی گانتس به ریاست ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به پایان رسید و گادی آیزنکوت برای چهار سال آینده به این مقام منصوب شد. این انتصاب در زمانی روی داد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در مراسمی که به همین منظور برگزار شد از دوران ریاست آیزنکوت در چهار سال آینده به عنوان پرچالش ترین دوران این رژیم ارزیابی کرد و گفت: "چهار سال آینده از چهار سالی که گذشت ( در زمان ریاست بنی گانتز بر ستاد ارتش اسرائیل ) دشوارتر خواهد بود. خاورمیانه در حال فروپاشی است، کشورها تکه تکه می شوند و در این خلا گسترده یک امپراتوی یعنی ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است ."

حال سوال این است که  آیا آیزنکوت از توان مقابله با این چالش‌ها برخوردار است و یا اینکه برخورداری وی از چه ویژگی های موجب شده است رژیم صهیونیستی برای مقابله با چالش‌های آینده فرماندهی ستاد مشترک ارتش خود را به یک چنین فردی بسپارد؟

رئیس جدید  ستاد مشترک ارتش اسرائیل به روایت محافل عربی و غربی

فرانس پرس در گزارشی پس از انعکاس سخنان نتانیاهو درباره چالش‌های پیش روی رژیم صهیونیستی به معرفی گادی آیزنکوت و سابقه فعالیت های نظامی وی پرداخت و در تشریح آن نوشت که او که 54 سال دارد شغل نظامی گری را در پیاده نظام آغاز کرد و سپس از سال 1999 تا 2001 دبیر نظامی  ایهود باراک  نخست وزیر و وزیر جنگ بود. بنابر اعلام رسانه‌های اسرائیلی، در طول این دوره او در گفتگوها با سوریه شرکت کرده است.

ژنرال آیزنکوت سپس از سال 2006 تا 2011  فرمانده نظامی کرانه باختری اشغالی و سپس منطقه شمال اسرائیل شد. در این دوره او «نامه‌ای شخصی» به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نوشت و از او خواست تا به ایران که اسرائیل آن را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می کند، حمله نکند. ژنرال آیزنکوت در آن هنگام می گفت از چشم انداز جنگی طولانی مدت علیه جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان و همچنین وخامت روابط با آمریکا، متحد بزرگ اسرائیل، می ترسد. اما ژنرال آیزنکوت همچنین  نخستین مقام نظامی اسرائیلی است که از دکترین بازدارندگی موسوم به ضاحیه (برگرفته از محله‌ای شیعه نشین در بیروت و پایگاه حزب الله لبنان که هواپیماهای اسرائیلی آن را در طول جنگ تابستان 2006 بارها گلوله باران کردند ) دفاع کرده است.

کمی پس از این جنگ،‌ این ژنرال هشدار داد که آنچه در ضاحیه اتفاق افتاد در صورتی که به سوی اسرائیل شلیک شود، در هر روستای لبنان اتفاق خواهد افتاد. ژنرال آیزنکوت گفته بود: «ما به شکلی نامتناسب واکنش نشان خواهیم داد و خسارات گسترده‌ای را به وجود خواهیم آورد. از دیدگاه ما،‌ روستاهای غیر نظامی وجود ندارد، بلکه اینها پایگاه‌های نظامی هستند.» سال 2006،‌ ارتش اسرائیل با توزیع اعلامیه هایی از مردم غیر نظامی خواست تا ضاحیه را ترک کنند. همان تاکتیک در عملیات تابستان گذشته علیه نوار غزه که در طول آن 2000 فلسطینی اکثرا از غیر نظامیان جان خود را از دست دادند مورد استفاده قرار گرفت.

خبرگزاری سمای فلسطین نیز در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به معرفی خود و سابقه فعالیت‌های نظامی آیزنکوت پرداخت و با ارائه اطلاعات نسبتا کاملتر از فرانس پرس نوشت: "آیزنکوت متولد سال 1960 میلادی در شهر طبریا و از یک خانواده مهاجر از مغرب است. خانواده طولی نکشید که از طبریا به شهر ایلات رفت اما اکنون در شهر هرتزلیا در شمال تل آویو سکونت دارد. وی در سمت‌های نظامی ارتقا یافته و چندین مأموریت در نیروی پیاده نظام داشت. رئیس جدید ستاد مشترک ارتش اسرائیل در سال 1978 میلادی به یگان گولانی پیوست و طولی نکشید که فرمانده این یگان شد و در جنگ اول لبنان در سال 1982 میلادی بیشتر نیروهای این یگان کشته شدند. آیزنکوت قبلا در اشغال فرودگاه بین المللی بیروت نیز شرکت داشت. او در سال 1999 میلادی منشی نظامی ایهود باراک نخست وزیر اسبق اسرائیل شد و در دوره آریل شارون از 2001تا 2003 میلادی نیز در این سمت حضور داشت. در سال 2003 میلادی و در اوج انتفاضه دوم به عنوان فرمانده منطقه مرکزی شامل کرانه باختری منصوب شد. آیزنکوت در برخورد با فلسطینیان شیوه بسیار بی رحمانه‌ای را در پیش گرفت و از راهبرد حمله به پایگاه‌ها و هسته‌های فلسطینیان و تضعیف و بازدارندگی پیش دستانه آنان تبعیت می کرد.

آیزنکوت صاحب نظریه «ضاحیه» است. این نظریه بر لزوم بمباران بی هدف و گسترده مناطقی که از آنها به اسرائیل موشک شلیک می شود مبتنی است ولو آنکه به قتل عام یک محله کامل منجر شود همچنانکه این اتفاق در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت در جنگ دوم لبنان در سال 2006 میلادی رخ داد. وی بیشتر سال‌های نظامی گری‌اش را در جنگ با حزب الله در جنوب لبنان سپری کرده و فرماندهی تیپ شمال در ارتش شخصی به نام  اودی آدم بود. آدم پس از انتقادات شدید از وی به علت شکست در مدیریت نبردها در جنگ دوم لبنان از سمتش استعفا کرد و آیزنکوت جانشین او شد. اسرائیل در این جنگ متحمل خسارات زیادی شد و آیزنکوت فرماندهی بخش عملیات ویژه را به عهده داشت.

بین وی و دان حالوتس رئیس وقت ستاد مشترک ارتش اسرائیل اختلافات علنی بروز کرد. آیزنکوت اواخر این جنگ به عنوان فرمانده تیپ شمال منصوب شد و در سال 2013 میلادی نیز به عنوان معاون رئیس ستاد مشترک سمت گرفت. شماری از تحلیلگران نظامی معتقدند ایزنکوت کارشناس رده اول امور لبنان است و به اعتقاد وی ارتش باید همانند ناو هواپیمابر نه یک قایق جنگی عمل کند و به صورتی روشمند و حرفه‌ای و بدون شتاب اقدام نماید. برخی از هم قطاران آیزنکوت می گویند وی فردی غیر منفعل، منضبط، محتاط و محافظه کار است و دارای حس دیپلماتیک و قدرت مانور و دارای قدرت پرهیز از ورود به میدان مین‌های سیاسی و دشمن تراشی در ارتش است. روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یکی از نزدیکان آیزنکوت نوشت وی از بازرگانان و سیاستمداران و رستوران‌های مجلل پرهیز می کند و به خواندن کتاب‌های تاریخی عادت  دارد. این منبع  نزدیک افزود آیزنکوت اهل انتقاد از تصمیم گیران نیست به همین سبب نیز نتانیاهو با انتصاب وی برای وزارت جنگ مخالف بود و معتقد بود آیزنکوت به اندازه کافی شایستگی ندارد. آیزنکوت دو سال پیش در یادداشتی به نتانیاهو درباره تبعات حمله به ایران به ویژه در ارتباط با جبهه شمالی هشدار داد.

چرایی انتخاب آیزنکوت به ریاست جدید ستاد مشترک ارتش اسرائیل

از بررسی ویژگی‌های که برای رئیس جدید ستاد مشترک ارتش اسرائیل شمرده شده است چند نکته جلب توجه می کند و رسانه های اسرائیلی و غربی نیز به عمد این نکات را برجسته می‌کنند: نخست اینکه از وی به عنوان چهره‌ای به تصویر کشیده می شود که با ارساله نامه‌ای به نتانیاهو مخالفت خود را با حمله نظامی به ایران اعلام کرده بود. اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که علت مخالفت به مفهوم صلح طلبانه بودن وی نبوده بلکه به علت ترس از واکنش سخت و پیش بینی نشده ایران و حزب الله بوده است. به عبارت دیگر با توجه به اینکه وی دارای تجربه و تخصص درباره حزب الله است از اینرو با ارسال این نامه سعی کرده به موقع نتانیاهو را از عواقب حمله نظامی اگاه کند و مانع از این شود که نتانیاهو با تصمیم اشتباه موجودیت و بقای رژیم صهیوینستی را به خطر بیندازد.

دوم اینکه از آیزنکوت به عنوان فردی به تصویر کشیده می شود که به دفاع و واکنش سخت معتقد است و حاضر است قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را به قیمت کشتار وسیع به نفع این رژیم برقرار کند. در این راستا وی در خلال جنگ سال 2006 نظریه ضاحیه را ارائه داد که بر اساس آن این رژیم مکلف می شد مناطق پرتاب موشک را مورد حملات گسترده از زمین، هوا و دریا قرار دهد و هیچ حد و مرزی را بین نظامیان و غیر نظامیان قائل نشود. این رژیم از این نظریه در خلال جنگ 51 روزه غزه نیز استفاده کرد که در جریان آن بیش از 2000 فلسطینی کشته و بیش از 10 هزار نفر دیگر زخمی شدند که اغلب آنها را غیرنظامیان تشکیل می دهند. در واقع نظریه آیزنکوت باز تولید راهبرد زمین سوخته به یک شکل دیگر است با این تفاوت که راهبرد زمین سوخته در زمان عقب نشینی اجرا می شد اما رژیم صهیونیستی همان اهداف را در زمان تهاجم و حمله پیشدستانه می خواهد اجرا کند.

اما علت سومی که می توان برای انتخاب آیزنکوت به ریاست ستاد مشترک ارتش اسرائیل در نظر گرفت تخصص وی درباره حزب الله است و با توجه به گشایش احتمالی جبهه جولان رژیم صهیونیستی همچنانکه در سخنان نتانیاهو هم آشکار بود احتمال می دهد که بزرگترین چالش این رژیم در آینده از ناحیه حزب الله خواهد بود. البته این رژیم تاکنون با کمک به مخالفان دولت سوریه از جمله جبهه  النصره کوشیده بود کوشیده بود آنها را نقطه حائل بین خود و نیروهای حزب الله و ارتش سوریه قرار دهد اما از آنجا که جبهه النصره نیز همانند داعش جزء گروههای تروریستی محسوب می شوند که قطعنامه‌های سازمان ملل هرگونه همکاری با آنها را ممنوع کرده است از اینرو احتمال استفاده بلندمدت تل آویو از این اهرم غیرممکن به نظر می رسد.

و بالاخره در نهایت می توان به تغییر ریاست پنتاگون اشاره کرد که بر اساس آن چاک هیگل از حزب جمهوریخواه به دلیل اختلاف با کاخ سفید از ریاست این سازمان کنار گذاشته شد و کارتر اشتون از حزب دموکرات به جای وی منصوب شد و آنچه ارتباط بین این دو مقوله را محتمل می سازد تقارن زمانی هر دو انتصاب در نهادهای نظامی اسرائیل و آمریکاست.

نتیجه‌گیری

در مجموع به نظر می‌رسد تغییر در ریاست ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بیش از اینکه داخلی باشد واکنشی به تحولات پیرامونی اعم از منطقه‌ای و یا متاثر از کشمکش‌های جاری بین دولت نتانیاهو و دولت اوباما بوده است برهمین اساس هم نمی توان تغییرات اساسی در رویکرد نظامی این رژیم شاهد بود. به لحاظ شخصی نیز تفاوت زیادی بین رئیس جدید و قبلی ستاد مشترک ارتش اسرائیل مشاهده نمی‌شود و حتی از آیزنکوت به عنوان فردی یاد می‌شود که در جنگ های لبنان و غزه طرح نابودی وسیع مناطق پرتاب موشک‌های مقاومت را ارائه داده و بدین ترتیب مسئول کشتار وسیع غیرنظامیان در این دو جنگ محسوب می شود. از این دید انتصاب آیزنکوت به ریاست ستاد مشترک از این جهت می‌تواند چالش برانگیز باشد که در لیست متهمان ارتکاب جنایات جنگی قرار بگیرد بخصوص آنکه پیگردهای قضایی در اینباره ادامه دارد و فلسطینی‌ها نیز با توجه به عضویت در دیوان کیفری بین‌المللی از حق شکایت در این زمینه برخوردار هستند.

منبع: تسنیم
نسخه چاپیارسال به دوستان
مرکز استان صلاح‌الدین در آستانه آزادسازی کامل قرار گرفت
تشدید جنگ رودررو با داعش در تکریت/ کشف‌ کمک‌های عربستان/ اسارت دهها داعشی + عکس و فیلم

درگیری‌های رو‌درروی ارتش عراق با داعش در شهر تکریت عراق امروز تشدید شد و پس از آزادی شرق آن از دست داعش، مرکز استان صلاح‌الدین اکنون به آزادی کامل نزدیک‌تر شده است.

خبرگزاری فارس: تشدید جنگ رودررو با داعش در تکریت/ کشف‌ کمک‌های عربستان/ اسارت دهها داعشی + عکس و فیلم

«منابع میدانی» در شهر تکریت عراق به گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گفتند که «نیروهای ارتش عراق به کمک نیروهای مقاومت بسیج مردمی (الحشد الشعبی) توانستند بعد از درگیری شدید با داعش منطقه الزور در شرق شهر تکریت را تحت سیطره خود درآورند».

منطقه الزور به ناحیه العلم که در شرق تکریت است متصل است. در این درگیری‌ها ده‌ها تن از گروهک تروریستی داعش کشته شدند.

 

 

تکریت مرکز استان صلاح‌الدین عراق، در 140 کیلومتری شمال غربی بغداد و بر کرانه رود دجله قرار دارد که قبل از هجوم داعش، نزدیک به 300 هزار نفر جمعیت داشت.

 

اسارت دهها داعشی و کشف سلاح‌های عربستانی

از سوی دیگر نیروهای ارتش عراق به کمک نیروهای الحشد الشعبی بعد از درگیری شدید با دو گروه بعثی داعشی «البوعجیل» و «البوناصر» در تکریت توانستند ده‌ها تن از آنها را از پای در آورند.


دهها داعشی که امروز یکشنبه به اسارت ارتش عراق در آمدند

 

هم‌زمان صبح امروز صدها نفر از نیروهای مقاومت بسیج مردمی (الحشد الشعبی) از گروه های مختلف (گردان عصائب اهل حق، گردان سید الشهداء، گردان البدر و ...) برای کمک به نیروهای عراقی وارد استان صلاح‌الدین شدند.

 

در ادامه، نیروهای عراقی پس از کنترل بر نواحی باز پس گرفته شده توانستند دهها داعشی که هنوز تعداد دقیق آنان مشخص نشده است، به اسارت درآورند و مقدار زیادی سلاح و تجهیزات عربستانی را کشف و ضبط کنند.


کشف کمک‌های عربستانی به عناصر تروریستی که مخصوص کمک به نیازمندان بوده است

 

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931210001359#sthash.8LuyhUyj.dpuf
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد