سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




کارشناس مسائل سیاسی به تحولات عربستان پس از مرگ ملک عبدالله اشاره کرد و گفت: اگرچه ملک سلمان در ابتدا تغییراتی را اعمال کرد اما یک سری از وزا همچون وزیر خارجه، دارایی و نفت را تغییر نداد که بیانگر عدم تغییر چشمگیر در اوضاع داخلی و خارجی عربستان است.
قصد ملک سلمان برای روابط نزدیک‌تر با ایرانبه گزارش مشرق، کارشناس مسائل سیاسی، امروز در برنامه مجله سیاسی شبکه جام جم صدا و سیما، به تحولات عربستان پس از مرگ ملک عبدالله اشاره کرد و گفت: طبق سخنرانی ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان، سیاست‌های او تغییرات خاصی را نشان نمی‌دهد.
کارشناس مسائل سیاسی با توجه به سخنرانی ملک سلمان افزود: پادشاه جدید عربستان، برنامه‌های ملک عبدالله را در حمایت از گروه‌های تکفیری و تبعیت از اهداف رژیم صهیونیستی و ناتو ادامه خواهد داد اگر چه اعلام کرده که قصد دارد روابط نزدیکتری با ایران و عراق داشته باشد.
تیموری اظهار داشت: اگرچه ملک سلمان در ابتدا تغییراتی را اعمال کرد اما یک سری از وزا همچون وزیر خارجه، دارایی و نفت را تغییر نداد که بیانگر عدم تغییر چشمگیر در اوضاع داخلی و خارجی عربستان است.
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به چالش‌های داخلی عربستان، ابراز داشت: 7000 شاهزاده سعودی به نوعی در کسب قدرت رقابت‌ می‌کنند و نظام عربستان در ظاهر از لیبرال دموکراسی تبعیت می‌کند اما در عمل این‌گونه نیست و شیعیان را که از شهروندان درجه دو عربستان هستند در بلوک قدرت و نظام سیاسی راه نمی‌دهند.
وی یادآور شد: سیاست خارحی ملک سلمان در بعد منطقه‌ای، مشکلات چشمگیری خواهد داشت و تهدیدهای امنیتی زیادی از ناحیه بحرین، سوریه، عراق، حزب الله لبنان، غزه و کرانه باختری وجود دارد.
تیموری در پایان به تعامل عربستان با ائتلاف دروغین ضد داعش اشاره و تصریح کرد: مشکلات منطقه‌ای عربستان بیشتر از بین المللی است زیرا به طور کامل از آمریکا، رژیم صهیونیستی و ناتو تبعیت می‌کند چنان که در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، همکاری و تعامل بالایی داشت.منبع: رسا


یک فراکسیون پارلمانی عراق با اشاره به تغییرات سیاسی در عربستان، اعلام کرد برکناری رئیس شورای امنیت ملی این کشور از منصب خود به نابودی هر چه سریعتر گروهک تروریستی داعش منجر خواهد شد.

به گزارش مشرق، فراکسیون «بدر» عراق امروز شنبه اعلام کرد که برکناری «بندر بن سلطان» از منصب ریاست شورای امنیت ملی عربستان، پایان داعش در عراق و منطقه را زودتر رقم خواهد زد.«رزاق الحیدری» نماینده فراکسیون بدر در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومه» عراق، با اعلام این خبر گفت: بندر بن سلطان یکی از بنیان‌گذاران گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه است و در زمانی که متصدی پست خود بود، حمایت و تأمین مالی این گروه‌های تروریستی را بر عهده داست.بندر بن سلطان پیش از این، رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان نیز بود که در زمان ملک عبدالله پس از شکست در پرونده براندازی نظام سوریه، از منصب خود برکنار شده بود.وی با بیان این مطلب افزود: «سلمان بن عبدالعزیز» شاه جدید عربستان سعودی در روزهای نخستی که حکومت را بر عهده گرفت، اصلاحات سیاسی و امنیتی را در درون این کشور ترتیب داد که بر وضعیت عراق و منطقه تأثیر مثبتی داشت».نماینده فراکسیون بدر همچنین تأکید کرد تصمیم برکناری دبیرکل شورای امنیت ملی و مشاور و فرستاده ویژه پادشاه عربستان سعودی از منصبش، پایان داعش در عراق و منطقه را به جلو خواهد انداخت.وی در پایان تصریح کرد که آشنایی جدید با عراق، عادی‌سازی روابط میان دو کشور را تقویت خواهد کرد.منبع: فارس



پشت پرده یک انتصاب؛
دستگاه اطلاعاتی آمریکا نه تنها متعب را به اندازه محمد بن نایف مورد اعتماد نمی داند بلکه برای همراه کردن بیشتر عربستان با سیاست های منطقه ای خود، نیز نمی توانست به آن اتکا کند.
چرا آمریکا به دنبال جانشین ولیعهد شدن محمد بن نایف بود؟گروه بین‌الملل مشرق - عربستان کشوری مهم برای آمریکا محسوب می شود. این کشور علاوه بر بازوی نفتی آمریکا نقش رهبری کشورهای همسو با آمریکا در خاورمیانه را نیز بازی می کند. حکومت بدوی عربستان گرچه هزینه های به آمریکا در افکار عمومی دنیا نیز تحمیل می کند ولی آمریکا برای ادامه نفوذ در منطقه گزینه دیگری به جز این کشور در اختیار ندارد. از سوی دیگر سفر بالافاصله اوباما به عربستان تنها ساعاتی پس از فوت ملک عبدالله نشانه اهمیت این کشور برای آمریکایی ها و عمق نگرانی دولت اوباما از آینده دولت سعودی محسوب می شود.بر اساس آنچه در برخی رسانه ها نیز مطرح شد از چند ماه قبل هیاتی آمریکایی در ریاض مستقر بوده و آخرین تحولات در میان آل سعود را رصد کرده و متانسب با آن به واشنگتن مشورت داده است.
این در حالیست که ملک عبدالله در چند سال اخیر در پرونده سوریه و حتی پرونده هسته ای ایران با رییس جمهور آمریکا اختلافاتی پیدا کرده بود. بخشی از آل سعود معتقد بودند که دولت آمریکا در قضایا سوریه بسیار ضعیف عمل می کند و قاطعیت یک ابرقدرت را ندارد. ضمن آنکه آمریکا از چند ماه قبل از اصرزار برای رفتن بشار اسد از سوریه نیز عقب نشینی های را آغاز کرده بود.
به همین دلایل ملک عبدالله با نتانیاهو برای فشار به اوباما حتی هم داستان شده بود و میزان همکاری این دو نفر در کارشکنی در پرونده هسته ایران نیز به اوج خود رسید.با این وجود دولت اوباما نیز خودسری عربستان در پرونده سوریه را تحمل نکرد و گفته می شود یکی از دلایل کنار گذاشته شدن بندر بن سلطان از ریاست سازمان اطلاعات خارجی عربستان و همچنین پرونده سوریه با فشار آمریکا بوده است. البته اینک پادشاه جدیدسعودی نیز بندر بن سلطان را از شورای امنیت ملی نیز برکنار و خالد الحمیدان را جانشین وی اعلام کرد. بندر بن سلطان نیز پس از برخی اختلافات با سازمان اطلاعاتی آمریکا، اینک شاهزاده ای منزوی در عربستان به شمار می آید.
دستگاه اطلاعاتی آمریکا نفوذ گسترده ای در میان خاندان آل سعود دارد، رد پای این سازمان در انتصابات اخیر نیز در حاکمیت سعودی پس از به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز به خوبی قابل مشاهده است.

ملک عبدالله تمایل بسیاری داشت که فرزندش متعب به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب شود، وی متعب را در سال های اخیر به مناصب مهمی گمارده بود تا علاوه بر بسط نفوذش در میان آل سعود، به عنوان قوی ترین شاهزاده نسل دوم نیز در عربستان معرفی شود.اما دستگاه اطلاعاتی آمریکا نه تنها متعب را به اندازه محمد بن نایف مورد اعتماد نمی داند بلکه برای همراه کردن بیشتر عربستان با سیاست های منطقه ای خود، نیز نمی توانست به آن اتکا کند.محمد بن نایف بیش از یک دهه سابقه همکاری پیچیده اطلاعاتی با آمریکا را دارد. به اعتقاد کارشناسان محمد بن نایف جعبه سیاه آمریکا در مبارزه با القاعده و برخی پرونده های منطقه ای مانند سوریه و یمن به شمار می آید. القاعده بیش از یک دهه است که اولویت اول امنیت ملی آمریکا بوده و محمد بن نایف در این زمینه یک همکار بسیار مناسب برای دستگاه اطلاعاتی آمریکا محسوب میشده است.
تجربه امنیت داخلی و همچنین امنیت خارجی محمد بن نایف از او به عنوان یک چهره امنیتی با تجربه برای آمریکا در داخل و خارج از عربستان ساخته است.از سوی دیگر محمد بن نایف نشان داده که بر خلاف بندر بن سلطان هدفمندتر در تجهیز مخالفین سوریه عمل می کند. پیش بینی می شود که وی زمینه بیشتری برای  آموزش مخالفین بشار اسد در عربستان را فرآهم کند و همسو تر از گذشته عربستان سعودی در پرونده سوریه با آمریکا همراه شود.از سوی دیگر محمد نایف فردی مدیر در اداره امور داخلی عربستان شناخته می شود. وی از مدیریت قوی تری برای مقابله با ناآر امی داخلی عربستان برخوردار است و میزان ارتباط و تعامل محمد بن نایف با قبایل عربستان بیشتر از متعب بن عبدالله می باشد.

چرا آمریکا به دنبال جانشین ولیعهد شدن محمد بن نایف بود؟
محمد بن نایف چون از نسل دوم شاهزادگان سعودی محسوب می شود، می تواند چشم انداز بی ثباتی در عربستان را برای آمریکایی ها برطرف کند.به همین دلایل وی برای دغدغه های امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود. از همین رو است که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان که با انتصاب پسرش به عنوان وزیر دفاع و رییس گارد سلطنتی تلاش می کند او را در در آینده به عنوان جانشین ولیعهد و حتی ولیعهد آینده پس از خود معرفی کند نیز در برابر آمریکا برای انتصاب محمد بن نایف به عنوان جانشین ولیعهد نتوانست مقاومت کند.



پایگاه خبری ایلاف اعلام کرد یک فروند ناوچه جنگی ترکیه در چارچوب تلاش این کشور برای تقویت روابط با کشورهای همسایه در بندر جده عربستان پهلو می گیرد.
به گزارش مشرق، گفته می شود این ناوچه برای تبادل تجربیات نظامی، مشارکت در تمرین آموزشی مشترک و بازاریابی ناوچه بویوکادا- اف 512 ، اولین ناوچه ساخت ترکیه، از سی و یکم ژانویه تا دوم فوریه در بندر اسلامی جده توقف خواهد داشت.
کنسولگری ترکیه در بیانیه ای پهلو گرفتن این ناوچه در سواحل عربستان را اولین سفر ناوچه بویوکودا اف 215 ترکیه به عربستان دانست و افزود:« پهلو گرفتن این ناوچه در عربستان آغاز سفر دوره ای 15 روزه ناوچه بویوکادا در برخی از بنادر دریای مدیترانه ، خلیج عدن، دریای عرب و خلیج فارس است، این سفر دوره ای در چارچوب تقویت روابط دو جانبه میان ترکیه و کشورهای عربی انجام می شود.»

ناوچه ترک در راه عربستان سعودی+عکس

ناوچه بویوکادا پس از طی مراحل آزمایشی در سال 2013 به ناوگان نیروی دریایی ترکیه اضافه شد.بهاء الدین ایکان، سرکنسول ترکیه در عربستان در گفتگو با ایلاف ماموریت این ناوچه را توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت:« در این سفر مصاحبه خبری نمایندگان دو کشور ترکیه و عربستان، بر عرشه ناو بویوکادا انجام می شود.
 ساخت این ناوچه در چارچوب تلاش های ترکیه برای خودکفایی نظامی است... ناوچه بویوکادا در سال 2009 به دست متخصصان داخلی در ترکیه طراحی شد و در سال 2013 به ناوگان نیروی دریایی کشور اضافه شد. این ناوچه علاوه بر امکاناتی که دارد دارای باند فرود بالگردهایی است که تا 10 تن وزن دارند.»سرکنسول ترکیه در جده گفت:« این ناوچه در طی 10 روز 20 تن آب را تصفیه می کند و گنجایش 108 نفر را دارد.»منبع: واحد مرکزیخبر

مقاومت در انتظار حماقت بعدی صهیونیست‌ها؛
صهیونیست‌ها پاسخ ترور در قنیطره را عینا در مزارع اشغالی شبعا دریافت کردند. نتانیاهو بلافاصله تهدید کرد که "ما را امتحان نکنید" و وعده پاسخ داد. چند گلوله‌ای هم به مناطقی شلیک شد که تلفاتی نداشت. حالا مقاومت پیروزمندانه به انتظار نشسته است؛ به انتظار حماقت بعدی اسرائیل تا این‌بار سیلی محکم‌تری بنوازد.
به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تاریخی در مراسم گشایش کنفرانس بین‌‏المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در چهارم اردیبهشت 1380 در تهران فرمودند: «دلایلی در دست است که عدّه‏ای از اراذل و اوباشِ غیریهودی شرق اروپا را به نام یهودی به فلسطین کوچانیدند...»

مقام معظم رهبری همچنین در خطبه‎های نماز جمعه تهران به تاریخ 29 شهریور 1387 نیز می‌فرمایند: «مگر مردم اسرائیل کى‏ هایند؟ همان کسانى هستند که غصب خانه، غصب سرزمین، غصب مزرعه، غصب تجارت به وسیله‌‏ى همین‏‌ها دارد انجام می‎گیرد. سیاهی‎لشگرِ عناصر صهیونیسم، همین‏ هایند. نمی‎شود ملت مسلمان نسبت به افرادى که اینجور عامل دست دشمنان اساسى دنیاى اسلام هستند، بى تفاوت باشد. نه، ما با یهودى ‏ها هیچ مشکلى نداریم، با مسیحی‌ها هیچ مشکلى نداریم، با اصحاب ادیان در دنیا هیچ مشکلى نداریم؛ اما با غاصبان سرزمین فلسطین چرا؛ مشکل داریم. غاصب هم فقط رژیم صهیونیستى نیست. این موضع نظام است، این موضع انقلاب است، موضع مردم است.»



چهار مهره کلیدی ارتش اسرائیل در لیست انتظار حزب‌الله +تصاویر
صهیونیست، صرف صهیونیست بودنش کافیست تا به عنوان غاصب و متجاوز به سرزمین‌های اسلامی و اشغال قبله اول مسلمین تاوان بدهد. این‌ها تنها دو نمونه از ده‌ها مورد بیانات معظم له درباره لزوم برخورد با صهیونیست‌هاست؛ برای آنان که می‌پندارند این جماعت -به تعبیر رهبر انقلاب- اراذل و اوباش‌ها غیرنظامی هستند و تهدیدشان نقض حقوق بین‌الملل است! چه اینکه، با غاصب و متجاوز به جان و مال و ناموس مسلمین راهی جز مواجهه نیست.
در گزارش پیشین، گزینه‌هایی در سطح فرزندان سران رژیم اسرائیل را معرفی کردیم با عنوان «پرونده‌ آقازاده‌های صهیونیست روی میز حزب‌الله» که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های صهیونیستی داشت. به فاصله سه روز، صاعقه‌های حزب‌الله بر سر اشغالگران صهیونیست فرود آمد. طبق گزارش منابع اسرائیلی مرگ دو نظامی و زخمی شدن تعدادی دیگر تأیید شد، در حالی که منابع لبنانی از کشته شدن 17 نظامی خبر دادند. اما این پایان کار نخواهد بود...

چهار مهره کلیدی ارتش اسرائیل در لیست انتظار حزب‌الله +تصاویر

فرمانده سپاه پاسداران یک روز پیش از این حمله هشدار داده بود که «اسرائیل دست و پاهای آخرش را میزند و کارش تمام است»  سردار نقدی رئیس سازمان بسیج هم تأکید کرد «اسرائیل دیگر روزهای آرام و آبادی نخواهد داشت»
سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه بار دیگر روز جمعه نیز اعلام کرد که پاسخ حزب‌الله و جمهوری اسلامی یکی است و این تنها پاسخی حداقلی به اسرائیل بود. 
سید حسن نصرالله هم در سخنرانی جمعه شب خود، ضمن هشدار به صهیونیست‌ها تأکید کردند «پیام امروز از حالا به بعد، در صورتی که هر یک از اعضای کادر حزب الله یا هر جوانی از جوانان حزب الله، ترور شود، اسرائیل را مسئول دانسته و به دشمن اسرائیلی در هر زمان و مکان و به شیوه ای که آن را مناسب بدانیم،‌ پاسخ خواهیم داد.» 

افسران و مراکز تجمع صهیونیست‌ها در لیست انتظار حزب‌الله +تصاویر

در این گزارش، از گزینه‌های نظامی و عملیاتی اسرائیل برای انتقام «خاص» از این رژیم، رونمایی می‌کنیم...مقاماتی که در لیست انتظار حزب‌الله برای «انتقام» قرار دارند... البته یکی از این گزینه‌ها، سرگرد "یوخای کالانگل" (Yochai Kalangel) از فرماندهان تیپ مخصوص گفعاتی (Givati) بود که در عملیات روز چهارشنبه رزمندگان حزب‌الله به هلاکت رسید و پیش از انتشار این گزارش، از «لیست انتظار» حذف شد. 

گزینه اول: یوخای کالانگل (Yochai Kalangel)

سرگرد یوخای کالانگل فرمانده تیپ گفعاتی ارتش اسرائیل بود. 25 سال داشت. تیپ گفعاتی مجموعه‌ای از پیاده‌ نظام ارتش اسرائیل برای عملیات در شرایط مختلف - به عنوان نیروی زمینی و دریایی -هستند. تیپ گفعاتی همواره از جمله نیروهای پرکار در تجاوز به باریکه غزه بوده‌اند. این نیروها طی عملیات مختلف از سال 2002 تا تجاوز اخیر اسرائیل به غزه، شرکت داشتند و عمده فعالیت آن‌ها نفوذ به داخل غزه، شناسایی، ترور یا ربایش فرماندهان و نیروهای حماس بوده است. همچنین کشف چند تونل حماس در غزه نیز توسط این نیروها انجام شده است. 

چهار مهره کلیدی ارتش اسرائیل در لیست انتظار حزب‌الله +تصاویر
یوخای کالانگل و بنی گانتز رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل
تیپ گفعاتی در جنگ 55 روزه نیز همزمان با حملات هوایی، دریایی و گلوله‌باران غزه، از زمین وارد این باریکه شدند که با مقاومت نیروهای حماس و جهاد اسلامی، با برجای گذاشتن تلفات مجبور به عقب‌نشینی و خروج از غزه شدند.

افسران زبده اسرائیلی در لیست انتظار حزب‌الله +تصاویر
سه فرمانده ارشد ارتش اسرائیل که در جنگ لبنان و حمله به غزه از فرماندهان میدانی بودند

گزینه دوم: غسان علیان (Ghassan Alian) רסאן עליאן 

سرهنگ غسان علیان، 42 ساله. فرمانده تیپ گولانی. او اصالتا یهودی نیست و از دروزی‌های مهاجر است. کهنه‌کارترین افسر دروزی ارتش اسرائیل است. نفتالی بنت وزیر اقتصاد کابینه اسرائیل، او را «برادر» می‌خواند. سابقه‌ای طولانی در تیپ‌های مختلف رزمی IDF (نیروهای دفاعی اسرائیل) داشته است. فرماندهی نیروهای ارتش اسرائیل در کرانه باختری را هم در کارنامه دارد.
آخرین فعالیت‌هایش به مشارکت در جنگ 2014 غزه بازمیگردد. علیان، حملات شبانه تیپ گولانی به نوار غزه را فرماندهی می‌کرد. در یکی از درگیری‌ها با نیروهای مقاومت فلسطین، مجروح و به بیمارستان منتقل شد. 


غسان علیان و زخم‌هایی که از رزمندگان فلسطینی در جنگ اخیر غزه بر صورت دارد
تیپ گولانی به عنوان زبده‌ترین نیروهای ارتش اسرائیل شناخته می‌شوند... فرمانده این تیپ که یک بار از نیروهای مقاومت فلسطین زخم خورده است، گزینه خوبی برای «سیلی» مقاومت در گام‌های بعدی است.

گزینه سوم: عیال آیزنبرگ (Eyal Eizenberg) איל איזנברג

ژنرال آیزنبرگ، 50 ساله. در تهاجم اسرائیل به غزه در سال 2008 فرمانده لشکر غزه بود. هم اکنون هم فرمانده نیروهای دفاع میهنی ارتش اسرائیل است. سابقه فرماندهی در تیپ گفعاتی را نیز در کارنامه دارد. در تهاجم اسرائیل به نوار غزه در سال 2004 هم آیزنبرگ مغز متفکر اسرائیلی‌ها بود. علاقه زیادی در به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم باریکه غزه از خود نشان داده است. در حمله سال 2006 به لبنان هم ردپای او دیده می‌شود. جنگی که با شکست مفتضحانه اسرائیل همراه شد و کمیته وینوگراد، بسیاری از فرماندهان دخیل در جنگ لبنان را برکنار کرد. اما آیزنبرگ به کار خود در ارتش ادامه داد و بعد به فرماندهی لشکر غزه منصوب شد. 


گزینه چهارم: یانیو آصور (Yaniv Asor)

سرهنگ دوم آصور، از فرماندهان کهنه‌کار گولانی و فرمانده این تیپ از 2012 تا 2014. در تهاجم سال 2006 به لبنان به همراه سرگرد "کلین" و نیروهایشان از گردان 51 گولانی وارد بنت جبیل لبنان شدند. اما سرانجام این تجاوز ضربه سنگین حزب‌الله و کشته شدن سرگرد "کلین" و فرار "آصور" به داخل مرزهای اشغالی بود. گردان 51 گولانی تلفات سنگینی در بنت جبیل داد. فاصله آصور با رزمندگان حزب‌الله به یک دیوار رسیده بود که سربازان مقاومت با نارنجک نیروهای متجاوز را هدف قرار دادند که معاون آصور، سرگرد "روی کلین" به هلاکت رسید. 


یانیو آصور فرمانده پیشین تیپ گولانی یکبار تا مرز هلاکت به دست رزمندگان حزب‌الله پیش رفت اما جان سالم به در برده و معاون و سربازانش را در بنت جبیل از دست داده است. اما این بار در صورت تکرار حماقتی از سوی اسرائیل، معلوم نیست بار دیگر فرصت دیدار خانواده‌اش را پیدا کند. 
هرچند بعید به نظر می‌رسد اسرائیل پس از ضربه "شبعا" به این زودی‌ها بر روی پایش بایستد و به فکر حماقتی دوباره باشد، اما لازم است همانطور که فرماندهان نظامی ایران و دبیرکل حزب‌الله لبنان هشدار دادند، مقامات این رژیم دیگر مقاومت و ایران را نیازمایند، که هزینه‌ای به مراتب سنگین در مرزهای اشغالی و مراکزشان در سایر نقاط جهان خواهند پرداخت. پاسخ بعدی مقاومت «حداقلی» نخواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد