سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر فرهنگی



سه اثر از میراث ناملموس فرهنگ بختیاری در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ در اولین جلسۀ «کمیتۀ ثبت میراث فرهنگی ناملموس» با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی به عنوان رئیس جلسه و فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار به عنوان دبیر جلسه و اعضای کمیته هشت پرونده میراث ناملموس از استان‌های مختلف پس از تایید در فهرست میراث ملی قرار گرفت.

اعضای این کمیته متشکل از محمّد میرشکرایی، علی‌رضا حسن‌زاده، سیداحمد محیط طباطبایی، مرتضی رضوان‌فر، محمد مکاری، شروین گودرزی، علی طبرسا و مریم نعمت طاووسی، مینا عمیدزاده بود.

از فرهنگ بختیاری مهارت بافت چوقا مورد بررسی قرار گرفت. چوقا دست بافته‌ای است که نزد عشایر از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان یک عبای دهقانی استفاده می‌شود. این پرونده با تایید اعضا به ثبت رسید.

ترانه‌های گُلِی‌گُلِی در فرهنگ بختیاری یکی دیگر از پرونده‌ها بود که به عنوان یکی از رایج‌ترین گونه‌های ادبیات عامیانه جایگاه خاصی در فرهنگ بختیاری دارد. این اثر میراث ناملموس هم در فهرست میراث ملی قرار گرفت.

همچنین روش درمانی بیماری شاربونی دام به دلیل استفاده از روش سنتی در درمان بیماری دام و دوری از روش‌های مدرن دامپزشکی به ثبت رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد