سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



رادیو صدای اسرائیل فاش کرد
فرانسه برای مقابله با حضور نتانیاهو در راهپیمایی پاریس از محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین دعوت کردند او هم برای این راهپیمایی به فرانسه بیاید.
مقامات فرانسه از حضور نتانیاهو در راهپیمایی روز یکشنبه پاریس راضی نبودند و به همین دلیل از محمود عباس خواستند او هم در این راهپیمایی حاضر شود. این موضوع را یک منبع آگاه در دفتر نخست وزیر اسرائیل به رادیو صدای اسرائیل گفته است.

به گزارش عصرایران، شهر پاریس روز یکشنبه شاهد برگزاری تظاهرات بزرگی در محکومیت حمله به دفتر مجله طنز شارلی ابدو و کشته شدن شماری از روزنامه‌نگاران بود. 

شماری از سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف نیز تصمیم گرفتند به نشانه محکومیت این حمله و اعلام حمایت از فرانسه با سفر به پاریس، در این تظاهرات بزرگ مشارکت کنند.

حدود 40 نفر از سران کشورها از جمله دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و سران اردن، ایتالیا، اسپانیا، اوکراین و تونس نیز در این مراسم حاضر بودند اما بیش از همه حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین در این راهپیمایی جلب توجه کرد.


حضور نتانیاهو و محمود عباس در تظاهرات پاریس (عکس)

نتانیاهو و محمود عباس در صف نخست، دست در دست دیگر سران کشورها، قدم برمی داشتند.

در گروگانگیری های روز جمعه پاریس، در حمله به یک سوپر مارکت یهودیان، چند گروگان یهودی فرانسوی نیز کشته شدند و همین موضوع دلیلی شد تا نتانیاهو بتواند در سفر به پاریس، حضور پررنگی داشته باشد.

حالا یک منبع نیمه رسمی در اسرائیل گفته است که مقامات فرانسوی از سفر نتانیاهو به پاریس و حضور وی در راهپیمایی روز یکشنبه این شهر ناراضی بودند و به همین دلیل برای خنثی کردن حضور او ، از محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین دعوت کردند برای این راهپیمایی به فرانسه بیاید.

رادیو صدای اسرائیل روز دوشنبه به نقل یک منبع آگاه در دفتر نخست زویری اسرائیل اعلام کرد: مقامات فرانسه پس از آنکه دریافتند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مصمم به سفر به فرانسه برای مشارکت در تظاهرات پاریس است از محمود عباس برای حضور در این تظاهرات دعوت کردند. 

خبرگزاری رسمی مصر این گزارش رادیو صدای اسرائیل را منتشر کرده است.
 این منبع آگاه به رادیو اسرائیلی توضیح داد: فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه وقتی مشاهده کرد نتانیاهو از کنیسه مرکزی پاریس خارج شد و به راهپیمایی پیوست عصبانی شد. 

با این حال حضور نتانیاهو در این مراسم با حاشیه هایی همراه بود.

نخست وزیر اسرائیل قبل از این در واکنش به حمله پاریس تلاش کرد از این حادثه برای کوبیدن طرف فلسطینی سوء استفاده کند. وی گروه حماس را در کنار القاعده و داعش قرار داد. این اقدام با صدور بیانیه حماس در محکومیت حمله به نشریه شارلی ابدو همراه شد.

نتانیاهو همچنین در واکنش به کشته شدن شماری از یهودیان فرانسه در گروگانگیری روز جمعه پاریس از یهودیان فرانسه خواسته بود به دلیل ناامنی، این کشور را ترک و به وطن خود یعنی اسرائیل بروند. این سخنان نتانیاهو با نارضایتی مقامات فرانسوی روبه رو شد.

علاوه بر این در مراسم رسمی به مناسبت مرگ 4 یهودی فرانسوی در گروگانگیری روز جمعه پاریس در کنیسه بزرگ این شهر، هنگامی که نتانیاهو سخنانش را شروع کرد فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه محل کنیسه را ترک کرد. این اقدام هم به عنوان نشانه نارضایتی اولاند از نتانیاهو آشکار شد.چند هفته قبل از این فرانسه در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل، درباره پایان اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل و به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطین، رای مثبت داده بود و همین موضوع باعث عصبانیت اسرائیل شد. به دنبال این اتفاق، وزارت خارجه اسرائیل نیز سفیر فرانسه را احضار کرد




روز بد پارلمان به روایت خبرنگار پارلمانی عصر ایران
6 نماینده مجلس در گفت و گو با عصر ایران درباره اتفاقات روز یکشنبه و نوع مدیریت جلسه و قطع نطق علی مطهری و تطابق داشتن یا نداشتن آن با آیین نامه سخن گفته اند.
عصر ایران ؛ سیما پروانه گهر - جلسه علنی روز یکشنبه 21 دی 93 مجلس با دستور کار بررسی لایحه رفع موانع تولید با آرامش پیش می رفت که نوبت به نطق میان دستور علی مطهری نماینده مردم تهران رسید که به موارد متعددی شامل حجاب بانوان و راهنمایی و رانندگی و از جمله جایگاه موضوع حصر در اصول قانون اساسی اشاره کرد و تا به بخش آخر که رسید گروهی از نمایندگان، خواستار قطع سخنان او شدند و رییس جلسه هم به این خواست گردن نهاد تا تنش متوقف شود. 

 این نمایندگان با سر دادن شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر منافق به سمت مطهری هجوم بردند.

 تعدادی هم سعی داشتند علی مطهری را از پشت تریبون پایین بکشند٬ اما او بر اتمام نطق خود در مهلت مقرر اصرار داشت.  

 در پی طرح این موضوع بین فتح‌الله حسینی و اکبریان نماینده‌های حاضر در صحن با علی مطهری نماینده تهران درگیری رخ داد.  محمد حسن ابوترابی‌فرد رییس جلسه نیز پس از برهم خوردن نظم مجلس تنفس کوتاهی را اعلام کرد تا بیش از آن جو متشنج نشود و خبرنگاران و عکاسان نیز به بیرون از صحن هدایت شدند.

در ادامه محمدحسن ابوترابی فرد اعلام کرد مطرح کردن این نوع صحبت‌ها در فضای کنونی مجلس مصلحت نیست و شما نیز باید شان نمایندگی خودتان را حفظ کنید و در این راستا با همه نمایندگان همکاری و هماهنگی داشته باشید.

در این اتفاق تعداد از نمایندگان همچون نادر قاضی‌پور٬ نعیمی رز٬ حاجی دلیگانی و موسوی‌نژاد پای تریبون جمع شدند و با شعار «مرگ بر فتنه‌گر» خواهان پایان نطق مطهری بودند. در این میان، عابد فتاحی در این درگیری جلوی مطهری ایستاده بود تا نگذارد نمایندگان به مطهری نزدیک شوند و از او حفاظت می کرد.

نمایندگان مجلس درباره حمله به  علی مطهری چه می گویند؟
  
 اما حیطه اختیارات ناطق، نمایندگان و هیات رییسه در نطق های میان دستور تا کجاست؟

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمایندگان آزاد هستند تا در مورد امور داخلی و خارجی اظهار نظر کنند. در مقابل ماده 113 آیین نامه داخلی مجلس تصریح  می کند: ناطق نباید از موضوع مورد بحث خارج شود. هر گاه رئیس تشخیص دهد که ناطق از موضوع خارج شده و در ضمن یک نطق، دو نوبت به وى تذکر خروج از موضوع را بدهد و باز ادامه دهد، دفعه سوم می تواند وى را از ادامه نطق در آن موضوع در تمام جلسه منع کند مگر این‏که مجلس ادامه صحبت را تأیید کند.

اسماعیلی جلیلی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در گفت و گو با "عصرایران" تاکید دارد این اختیار تنها در قانون به هیات رییسه و رییس جلسه داده شده است و انتظار می رود نمایندگان مردم در خانه ملت بیش از دیگران به قانون احترام گذاشته و اندکی تامل می کردند تا پس از پایان نطق علی مطهری رییس وقت جلسه آقای ابوترابی موارد لازم را به ایشان تذکر دهد.

جلیلی تصریح می کند: این رفتار زیبنده مجلس نیست و باید به عقاید مخالف هر اندازه مغایر با افکار ما و یا حتی مخالف آنچه مصلحت است احترام بگذاریم و اجازه دهیم هر کاری از مجرای قانونی خود در مجلس انجام شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات می گوید انتظار می رفت که هیات رییسه مجلس مدیریت بهتری را بر جلسه اعمال می کرد.

علاوه بر این ماده 114 آیین نامه داخلی مجلس اشاره می کند: قطع کلام ناطق و عدم مراعات سکوت از طرف نمایندگان و هرگونه تهمت و توهین و ایرادگیری‌هاى شخصى و حرکات و تظاهراتى که موجب بی نظمى مجلس باشد ممنوع است و مرتکب مشمول مجازات‌هاى مندرج در این آیین ‏نامه خواهد شد. رئیس جلسه مسؤول جلوگیرى از این تخلفات است.

رسول خضری عضو دیگر فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان این که انتظار می رود هیات رییسه مجلس نمایندگانی را که نظم جلسه را بر هم زدند به عنوان متخلف شناخته و به این موضوع رسیدگی کند.

وی تصریح می کند این برخورد با نماینده ناطق هر اندازه که حرف خلاف قانون یا حتی دارای محتوای مجرمانه بزند صحیح نیست و شان خانه ملت را زیر سوال می برد و بهانه به دست رسانه هایی می دهد که می خواهند از سرکوب مخالف در فضای کشور صحبت کنند در حالی که این موضوع صحت ندارد.

خضری تصریح می کند  نمایندگان باید سکوت می کردند و نطق آقای مطهری را گوش می دادند و می توانستند بعد از آن به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند و چنین تنشی را به خانه ملت تحمیل نکنند.

البته این نگاه جمعی از نمایندگان است، به طور مثال حجت الله خدایی سوری تاکید دارد که توهینی به علی مطهری نشده است و وی باید به احترام بزرگان مجلس که از وی مکرر درخواست کردند دست از نطق خود بردارد جایگاه را ترک می کرد در حالی که او این کار را نکرد. وی تصریح می کند که مطهری حقی برای شکایت از کسی ندارد چرا که از وی حقی ضایع نشده است

نمایندگان مجلس درباره حمله به  علی مطهری چه می گویند؟

جدول زیر نظر برخی از نمایندگان را نسبت به مساله دیروز که در گفت و گو با "عصر ایران" مطرح کرده اند نشان می دهد:
 
اسماعیل جلیلی: از هیات رییسه مجلس انتظار می رود مانع از برخورد و ایجاد تنش در جلساتی شود که در ان نمایندگانی نطقی هر چند مخالف نظرات دیگر نمایندگان دارند.

رسول خضری: انتظار می رود هیات رییسه نسبت به این رفتار نمایندگان واگنش نشان داده و مطابق ماده 114 آیین نامه توهین و تنش را بی پاسخ نگذارد.
 
عابد فتاحی:  مجلس محل بیان آرای مختلف است و نباید با هر حرف مخالفی این گونه رفتار شود کما این که قرار نیست همه شبیه هم نطق کنیم.

محمد دامادی: 
 شاید نطق آقای مطهری محتوایی داشت که باید به آن پاسخ داده می شد اما محل این پاسخگویی وسط جلسه علنی نبود چرا که بعد از آن نمایندگان می توانستند شکایت کنند البته هیات رییسه با قطع نطق مانع از تنش بیش تر شد.

حجت الله خدایی سوری: علی مطهری نباید بیش از این به این دست از اظهارات دامن بزند و باعث تنش مجلس شود.

غلامرضا تاجگردون:  تصور می کنم هر حرف مخالفی نباید باعث ناراحتی و عصبانیت دوستان شود چرا که مجلس یک فرآیند قانونی دارد و تنها هیات رییسه و رییس جلسه حق برخورد با ناطق را دارد این تنش قابل رفع بود و ضرورتی برای آن نمی بینم.

مساله مهم اما فارغ از محتوای نطق علی مطهری نحوه برخورد پارلمان با این مقوله است. طبیعی است که از نمایندگان ملت در خانه ملت انتظار قانون مداری بیش تری می رود. آیین نامه داخلی مجلس و ساختار پارلمان این امکان را به نمایندگان می دهد تا در صورت هر نوع مشاهده تخلف در رفتار نماینده موارد را به هیات نظارت اعلام و یا خواهان بررسی مسائل در کمیسیون اصل 90 مجلس شوند بنابراین جای برخورد با بی قانونی و محتوای مجرمانه نطق ها یا رفتارهای نمایندگان وسط صحن علنی مجلس نیست. این رفتار تنها و تنها شان پارلمان را زیر سوال می برد و بهانه دست کسانی می دهد که در پی نمایش فضای بسته در مجلس ایران هستند.
انتظار می رفت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی امروز تا پایان نطق علی مطهری صبر کنند و از تجمع، درگیری لفظی و تا اندازه ای فیزیکی خودداری ورزند و قضاوت در مورد نطق را به رییس جلسه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می سپردند. خانه ملت بدون شک جای تهدید نماینده برای پایین آمدن از جایگاه نطق نیست .
با این همه به نظر می رسد مجلسیان، باید عمل به آیین نامه داخلی و احترام به آن را بیش از پیش سرلوحه رفتارهای خود قرار دهند.



این مقام وزارت خارجه کویت در این باره گفت:" منظور مقام ایرانی این بوده است که ایران حاضر است نظام درخواست روادید ورود اتباع کویتی به ایران را در صورت اقدام متقابل از سوی کویت، لغو کند."
کویت : برای اتباع ایرانی لغو روادید نکرده ایمیک سخنگوی وزارت خارجه کویت اظهارات اخیر حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه ایران درباره لغو روادید از سوی کویت برای اتباع ایرانی را تکذیب کرد. 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه "گلف نیوز" یک سخنگوی وزارت خارجه کویت در این باره گفت :" ما صدور روادید برای اتباع ایرانی را لغو نکرده ایم و به نظر می رسد اظهارات معاون وزارت امور خارجه ایران برای رسانه ها بد ترجمه شده باشد."

گفتنی است در پی اظهارات اخیر قشقاوی برخی رسانه های کویتی نوشتند؛ ایران می گوید دولت کویت صدور روادید برای اتباع ایرانی را لغو کرده است.

اما  این مقام وزارت خارجه کویت در این باره گفت:" منظور مقام ایرانی این بوده است که ایران حاضر است نظام درخواست روادید ورود اتباع کویتی به ایران را در صورت اقدام متقابل از سوی کویت، لغو کند."

دولت کویت سیاست های سخت گیرانه ای نسبت به صدور روادید دارد و در این زمینه حتی از سیاست های برخی کشورهای اروپایی و آمریکا نیز سخت گیرانه تر عمل می کند.

گفتنی است خبرگزاری های ایران روز پنج شنبه به نقل از قشقاوی در مراسم پایانی سومین نشست منطقه ای تخصصی گردشگری سلامت استانهای شرق و شمال شرق کشور در مشهد نوشتند:" با توجه به لغو روادید ورود گردشگران ایرانی به کشور کویت، ما نیز متقابلا همین اقدام را در ارتباط با اتباع کشور کویت انجام می دهیم."
قشقاوی در سخنان خود گفته بود ایران حاضر است به صورت متقابل به ویژه با کشورهای همسایه نظام لغو روادید ورود اتباع را لغو کند.
اما واکنش وزارت خارجه کویت نشان می دهد ، این امیر نشین ثروتمند حاشیه خلیج فارس همچنان به سیاست درهای بسته خود در زمینه ورود اتباع و گردشگران از دیگر کشورها ادامه خواهد داد.
کویت یکی از ثروتمند ترین و کم جمعیت ترین کشورهای جهان است . در آمد سرانه و سطح رفاه شهروندان کویتی به مدد در آمد های نفتی و جمعیت کم آن از بسیاری از کشورهای مرفه اروپایی و آمریکای شمالی هم بیشتر است.سخنگوی وزارت خارجه کویت گفته است: مساله صدور روادید در نشست کمیته مشترک بین ایران و کویت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و دولت کویت هیچ تصمیم جدیدی در این زمینه نگرفته است.



تکریم و جایگاه احمدی‌نژاد در میان مردم جهان به عنوان یک شخصیت انقلابی و استکبار ستیز و استقبال باشکوه از ایشان در کشورهای گوناگون از ونزوئلا تا لبنان افتخاری برای ملت بزرگ ایران است و به عنوان سرمایه انقلاب در سطح بین‌الملل شناخته شده‌اند که باید قدر بدانیم.
حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری در دولت سابق نسبت به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد درباره احمدی‌نژاد واکنش نشان داد.

به گزارش آنا، متن نامه بدین شرح است:

حضرت آیت الله علم الهدی

امام جمعه محترم مشهد

با سلام و عرض ادب

احتراما جملات کوتاهی از جنابعالی در حاشیه پنجمین هماشی همگرایی اصولگرایان درباره آقای احمدی‌نژاد نقل و به سرعت در سایت‌های خبری خصوصا در رسانه‌های مخالفین منتشر شد. فرموده‌اید: "آقای احمدی‌نژاد یک نفری بود که عوضی رفت، مرد و تمام شد، احمدی‌نژاد جریان نیست او در مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد." این ادبیات زیبنده عالم بزرگواری همچون حضرتعالی نبوده و تعجب بسیاری را برانگیخت.

دکتر احمدی‌نژاد مردی است که هشت سال تمام برای ملت ایران خدمت کرد و میلیون‌ها انسان به ویژه محرومین را شیفته انقلاب و نظام اسلامی کرد.

تکریم و جایگاه احمدی‌نژاد در میان مردم جهان به عنوان یک شخصیت انقلابی و استکبار ستیز و استقبال باشکوه از ایشان در کشورهای گوناگون از ونزوئلا تا لبنان افتخاری برای ملت بزرگ ایران است و به عنوان سرمایه انقلاب در سطح بین‌الملل شناخته شده‌اند که باید قدر بدانیم.

احمدی‌نژاد کسی است که در دوره او ارزش‌ها و شعارهای انقلاب و گمنام امام و رهبری برجسته‌تر شد و این حقیقت حتی در اواخر دولت در کلام رهبر معظم انقلاب ذکر شده است: «شعار و گفتمان کلی این دولت که منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمان‌های انقلاب است... چطور مجموعه دولت آماج حملات است علتش هم همین است که گفتمان این دولت انقلاب است و در جهت انقلاب حرکت می‌کند». بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دولت (2 شهریور 87)

و در شهریور سال 91 آخرین دیدار دولت دهم با مقام معظم رهبری فرمود: «سال‌هایی که دولت نهم و دهم بر سر کار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزش‌های انقلاب و چیزهایی امام به آن توصیه ... می‌کردند خوشبختانه کاملا برجسته شد ... یکی از عوامل گرایش مردم به دولت همین‌هاست، مسئله دعوت به عدالت، مسئله ساده‌زیستی، دور بودن مسئولان از تجمل، اینها خیلی چیزهای مهمی است». (2 شهریور 91)

از حضرتعالی که از چهره‌های شاخص و انقلابی و مدافع ولایت هستید انتظار این بود که نظرات رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار می‌دادید.

دکتر احمدی‌نژاد دولتش را به میان مردم برد و اقصی نقاط کشور از استان‌ها و شهرهای محروم شاهد حضور صمیمی او و دولتمردانش بوده‌اند چنین کسی از یاد مردم نمی‌رود فردی که تنها یک اقدام او ساخت بیش از دو میلیون مسکن مهر برای اقشار ضعیف جامعه بوده و میلیون‌ها انسان صاحبخانه شده است به بوته فراموشی سپرده نمی‌شود.

دکتر احمدی‌نژاد فرزند انقلاب و یاور ولایت بوده و با رهبری پیوند ناگسستنی دارد و دوره او مدیران ارزشی و ولایی در رده‌ها و سطوح مختلف از وزارت تا رؤسای سازمان‌ها و استانداران و فرمانداران و مدیران کلی روی کار آمدند.

او در مقابل ولایت نایستاد و اگر موارد شاذی پیش آمد و عده‌ای خواستند آن را به عنوان تقابل با ولایت القا کنند، با اقدام و اعلام تبعیت ایشان از رهبری معظم انقلاب به پایان رسید.

در مسائلی که پیش آمد اینجانب و عده‌ای از اعضای دولت دهم از نزدیک شاهد بودیم و اسناد تاریخی نشان خواهد داد که ایشان همواره به اصل تبعیت از ولایت فقیه و رهبری تاکید داشتند و طبق آن هم عمل کردند هر چند بنده و عده زیادی از دوستان بهمان مقدار هم رضایت نداشتیم و آن را از باب «الجواد قدیکبو» می‌دانیم ما هرگز دکتر احمدی‌نژاد را مبری از خطا و اشتباه نمی‌دانیم و هیچ‌کس مصون از خطا و اشتباه نیست. لکن انتظار از عالمان دین جذب و اصلاح است نه طرد و نفی مطلق افراد.

طرد و دفع افراد با اتهام مخالفت با ولایت فقیه هنر نیست بلکه، هنر، جذب افراد و افزودن به یاران رهبری و ولایت فقیه است.

دکتر احمدی‌نژاد یکی از شخصیت‌های محبوب در میان ملت شریف ایران است و تمام نشده است و این عزت الهی است که در سایه خدمات طاقت فرسا به مردم و ایستادگی در مقابل مستکبران عالم به دست آمده است. خبر حضور ایشان در ماه‌های گذشته در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و در قم در حرم حضرت معصومه(ع) و در مشهد اردهال ملاحظه فرمایید بیانگر این نکته است که ایشان در دل مردم جای دارد.

حضرت آیت الله علم الهدی شما که از یاران رهبری و از یاوران انقلاب و از مدافعان سرسخت ولایت هستید بر حقیر نسبت به یادآوری این مطالب خرده گیرید که به عنوان یک طلبه در محضر بزرگان حوزه آموخته‌ام که از اساتید خود نیز انتقاد داشته باشم سماحت و بزرگواری و سعه صدری که حضرتعالی دارید آن را به عنوان یک نقد دوستانه تلقی خواهید فرمود.

امید آنکه همگی در مسیر تحقق آرمان‌های امام امت و رهبری معظم انقلاب و پاسداری از ارزش‌های انقلاب استوار و ثابت قدم باشیم.

ایام عزت مستدام
سید محمدرضا میرتاج الدینی



وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما بارها اعلام کردیم نه در ایران و نه جای دیگر موافق سلاح هسته ای نیستیم و آن را به ضرر همه می دانیم و معتقدیم که تمامی سلاح های هسته ای باید برچیده شوند.
وزیر امور خارجه گفت: ادعای مضحک هفته نامه اشپیگل برای هراس افکنی و ایجاد زمینه جهت سیاست های غلط در سوریه است.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با «یانی کاسولیدی» وزیر امور خارجه قبرس در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ادعای هفته نامه آلمانی اشپیگل مبنی بر کمک ایران به سوریه برای ساخت تسلیحات زیرزمینی و تولید بمب اتم، این مطلب را بیان کرد.

وی اظهار داشت: این گونه ادعاها همچنین در راستای سیاست وحشت از برنامه صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است.

ظریف گفت: این ادعا یکی از تلاش هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین المللی و تصور نگرانی از جمهوری اسلامی ایران توسط محافلی طراحی شده که زندگی آنها توام با خشونت ، وحشت و هراس است ؛ طرح این گونه ادعاها گاهی اوقات جنبه مضحک به خود می گیرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما بارها اعلام کردیم نه در ایران و نه جای دیگر موافق سلاح هسته ای نیستیم و آن را به ضرر همه می دانیم و معتقدیم که تمامی سلاح های هسته ای باید برچیده شوند.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما بر اساس فتوای مقام معظم رهبری هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبودیم و نخواهیم بود.

روابط دیرینه ایران و قبرس


ظریف در بخش دیگری از این نشست خبری به روابط ' دیرینه' ایران و قبرس اشاره کرد و گفت: دو کشور روابط دیرینه ای دارند که پیشینه آن به استقلال جمهوری قبرس باز می گردد. این زمان، آغاز روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور بود .

وزیر امورخارجه با باین این که این روابط همواره ادامه داشته است ، گفت: چه زمانی که قبرس عضو فعال جنبش عدم تعهد بود و چه امروز که عضو فعال اتحادیه اروپا است ما همواره روابطمان دوستانه بوده و همکاری های دو جانبه در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ادامه داشته است که البته زمینه تقویت آن وجود دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات امروز خود با وزیرخارجه قبرس گفت: نحوه تقویت روابط در حوزه های مختلف از طریق روش های جدید به ویژه همکاری های بخش خصوصی، اجرای موافقت نامه ها و روابط دو دولت در زمینه های مختلف فرهنگی، باستان شناسی تا علمی و فنی از جمله محورهای گفت و گو بود.

ظریف با اشاره به این که بخش عمده گفت و گوهای دوجانبه با وزیرخارجه قبرس به همکاری های این کشور در چارچوب امنیت منطقه ای و مبارزه با افراط و تروریسم به ویژه موضوع سوریه، لبنان و عراق اختصاص یافت ، گفت: قبرس به عنوان کشوری در دریای مدیترانه بسیار نزدیک به سوریه و لبنان است که می تواند نقش مفیدی در یافتن راه حل برای معضل افراط و تروریسم داشته باشد.

وی ادامه داد: قبرس به عنوان کشور مدیترانه ای و نیز عضو فعال اتحادیه اروپا می تواند نقش مثبتی در حرکت جهانی و منطقه ای جهت مبارزه با افراط، خشونت و ترور داشته باشد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: تحولات روزهای گذشته نشان داد که به چه میزان ضرورت ائتلاف جهانی برای مبارزه با افراط و تروریسم وجود دارد. وقایع پاریس که سریعا نیز آن را محکوم کردیم هیچ ارتباطی با اسلام و اسلام خواهی ندارد و پیامدی جز آسیب زدن به چهره مسلمانان نخواهد داشت.

ظریف گفت: تنها راه، پاسخ همه جانبه مشترک و اجماع جهانی برای مقابله با افراط، خشونت و تروریسم است و باید سیاست های دوگانه متوقف شود.

وی با تاکید بر یافتن راه حلی سریع گفت: این گونه اقدامات تروریستی از منطقه شروع می شود اما به طور قطع به منطقه ختم نخواهد شد.

نقش ایران در حل بحران های منطقه ای


در ادامه این نشست خبری مشترک، یانی کاسولیدی وزیر خارجه قبرس گفت: زمان خوبی برای سفر بود و فرصت های خوبی برای روابط دو جانبه ایجاد شد.

وی با بیان این که ایران و قبرس از گذشته دارای روابط خوبی بودند ، ادامه داد: دو کشور در حقیقت در یک منطقه و به یک ارزش ها پایبند هستند و ما به خوبی یکدیگر را درک می کنیم.

وزیر خارجه قبرس با اشاره به گفت و گوهای دو جانبه با ظریف درباره ثبات و امنیت منطقه اظهارداشت: تمامی روش های موجود برای تقویت روابط در زمینه های مختلف همچون تجارت، توریسم، مسائل فرهنگی و آموزشی و اجرای توافق نامه ها بررسی شد.

وی ادامه داد: ما در قبرس منطقه اختصاصی تجاری داریم که متاسفانه نیروی ترک در آنجا حضور دارد و در حقیقت یک تهاجم است.

کاسولیدی با اشاره به گفت و گوهای امروز درباره تشکیل دولت فراگیر در عراق، همزمان با حضور جناح های افراطی گفت: ما صحبت کردیم که چگونه از عراق حمایت و با تروریست های داعش مقابله کنیم.

وی آینده سیاسی سوریه را برای دو کشور مهم خواند و اظهارداشت: می خواهیم ببینیم چگونه می توان از این دو مشکل برون رفت چرا که تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه باید حفظ شود.

وزیرخارجه قبرس با تاکید بر این که تحولات سوریه و عراق چالش های امنیتی حتی برای لبنان ایجاد کرده است گفت: ایران می تواند به تسهیل انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و ایجاد ثبات کمک کند.

وی با اشاره به این که اقدامات تروریستی از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته و تمام منطقه و جهان را به خطر انداخته است گفت: اتفاقات پاریس نشان داد که ایران به عنوان یک کشور منطقه ای قوی نقش کلیدی در مبارزه با تروریست داشته باشد و برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه تلاش کند.

کاسولیدی اضافه کرد: در مذاکرات دو جانبه امروز، آقای ظریف در مورد مذاکرات هسته ای ایران صحبت کرد که من سخنان ایشان حمایت کردم و امیدوارم که این مذاکرات به نتیجه برسد.

نقش قبرس در مقابله با تروریسم


وزیرخارجه قبرس در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر این که چرا قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپا نقش کم رنگی در تحولات منطقه دارد و آیا برنامه ای برای ایفای نقش دیپلماتیک جهت مبارزه با تروریست و افراط گراییی خواهد داشت گفت: ما توجه ویژه ای به مقابله با تروریسم داریم که یکی از اولویت های سیاست خارجی ما است.

کاسولیدی ادامه داد: برخی همسایگان ما همچون لبنان در خطر هستند و وقتی تروریسم به سواحل مدیترانه می رسد پیچیدگی هایی ایجاد می شود که برای اروپا و دنیا نیز شرایط بدی را به وجود می آورد.

وی اضافه کرد: قبرس با وجود این که کشور کوچکی است اما با مشکلات جدی به ویژه در زمینه ترکیه مواجه است.

وزیر امورخارجه قبرس گفت: با وجود مشکلاتی که داریم اما تردیدی در ارایه تجهیزات نظامی برای ارتش لبنان جهت مبارزه با تروریسم نداشتیم حتی برای دولت های منطقه همچون اقلیم کردستان پس از حمله داعش تجهیزاتی را برای پیشمرگ ها ارسال کردیم.

کاسولیدی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید صدای ما در اتحادیه اروپا شنیده خواهد شد و ما تلاش می کنیم در تصمیم گیری های اتحادیه شرکت داشته باشیم.

وی درباره توسعه روابط ایران و قبرس گفت: ما برای ایجاد تسهیل برای توسعه روابط، کاهش روند بروکراتیک در این زمینه و اجرای تفاهم نامه ها تلاش می کنیم

صالحی گفت: ‌تلاشگران عرصه هسته ای شبانه روز در تلاش هستند تا این مجتمع سوخت برای جشن هسته ای در بیستم فرودین شامل غلاف ها، فنرها و دیگر قطعات آماده شود.
صالحی: 20 فروردین خبر خوشی را به مردم خواهیم داد
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ۲۰ فروردین خبر خوشی برای مردم عزیز درباره سوخت نیروگاه بوشهر خواهیم داشت و امیدواریم در این روز اولین مجتمع سوخت مشابه نیروگاه بوشهر را به نمایش بگذاریم که البته بدون قرص‌های اورانیوم خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ دکتر علی اکبر صالحی،در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما،  با اشاره به سوابق و چگونگی آغاز مسئله هسته ای کشورمان گفت: با وجود طرح پیشنهاد مدالیته در زمان آقای لاریجانی و پاسخ ایران به همه سوالات آژانس به گونه ای که آقای البرادعی به این موضوع اذعان کرد، مطلبی به عنوان مطالعات ادعایی وجود داشت که گفتند پاسخ خود را در حدی که خودتان لازم می دانید بدهید که ما هم دادیم.

وی افزود: خود البرادعی هم اعلام کرد که اصالت سندهایی که در این زمینه در اختیار دارند برایشان روشن نیست ولی آمانو به بخش مطالعات ادعایی توجه ویژه ای کرد.

صالحی تصریح کرد: در آژانس هر ساله کتابی با عنوان گزارش اجرای پادمان منتشر می شود که برای خیلی کشورها خطاهای بعضا بزرگی رخ داده و در آن ثبت شده است، از جمله در سالهای که من در آژانس بودم، کره جنوبی بالای 70 درصد غنی سازی کرده بود ولی چون این کشور در مدار سیاسی غرب بود، آن موضوع را جمع کردند در حالی که همان زمان ما را به غنی سازی بالای 50 درصد متهم می کردند.

پرونده ما، پرونده ای فنی و حقوقی نیست بلکه سیاسی است

وی افزود: ما مرتب تاکید کردیم که آلودگی منشاء‌خارجی دارد ولی آنها 3 سال ما را معطل و در مطبوعات خود اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران اطلاعات نمی دهد ولی بعد متوجه شدند که آلودگی منشاء‌خارجی داشته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت:‌کشور دیگری در منطقه خطای بزرگی کرده بود ولی وقتی موضوع را به آمانو یادآوری کردم، گفت که دوستانه حل شد از این رو پرونده ما، پرونده ای فنی و حقوقی نیست بلکه سیاسی است و بدون اراده سیاسی قابل حل نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ما هر موضوعی را که می بندیم، موضوع دیگری می آید از جمله در دولت یازدهم که حل فصل موضوعات با شتاب بیشتری دنبال شد، دوباره از آژانس خواستیم تا سوالات خود را مطرح کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به دور جدید تعامل با آژانس از طرح ۱۸ سوال از طرف آژانس و پاسخ ایران به آنها خبر دارد.

صالحی افزود: در مجموع 18 سوال مطرح و پاسخ داده شد البته روی دو جواب هنوز بحث وجود دارد و تقریبا آن دو را هم پذیرفته اند، از این رو باید پرسید که نمی خواهید مشکل ما را هم به صورت دوستانه حل کنید؟ این مطلب سیاسی بودن موضوع را نشان می دهد و لذا اراده سیاسی می خواهد.

وی گفت: اگر ما مشکلی داشتیم تا به امروز که 12 سال از این پرونده می‌گذرد باید یک جا باید اشتباه و خلاف می‌کردیم ولی انسجام ایران در بیان مواضعش در این مدت کاملا روشن است و نشان از حقانیت ما دارد.

روشن‌ترین پاسخ ایران، فتوای مقام معظم رهبری است

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: روشن‌ترین و فصل الخطاب ترین پاسخ ایران، فتوای مقام معظم رهبری است.

وی با بیان این که ما در گردنه سیاسی مذاکرات هستیم افزود: ما در فعالیت‌های هسته‌ای چه بودیم و کجا هستیم، 12 سال پیش و در ابتدای کار آماده بودیم به چند ده سانتریفیوژ بسنده کنیم ولی الان 20 هزار سانتریفیوژ و بیش از 15 هزار مهندس مشغول به کار داریم.

صالحی گفت: چند هزار مهندس هم از سازمان خارج و در دیگر عرصه ها کار می کنند از این رو با کشوری که قریب 20 هزار متخصص در این زمینه دارد، می‌خواهند چه کار کنند؟

وی با اشاره به دور دهم مذاکرات در وین عنوان کرد: تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و کلیات تقریبا پذیرفته شده بود ولی اتفاقی افتاد که طرف مقابل عقب نشینی کرد.

صالحی با بیان این که نمی‌توانم به جزییات بپردازم گفت: دو سه روز بعد از این قضیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما نگذاشتیم آنها به تفاهم برسند، جان کری هم گفت که ما در هماهنگی کامل با اسرائیل هستیم.

وی افزود: آنها منافعشان را در ادامه بحران می‌بینند در حالی که ما انعطاف لازم در حدی که منافع ملی کشور حفظ و صنعت هسته ای صدمه نبیند نشان دادیم ولی آنها همچنان بر زیاده خواهی پافشاری کردند.

ایران به دولت فرانسه، هلند، سوئد، نروژ تذکر داده بود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آنها آرام آرام علی‌رغم اینکه قدرت رسانه‌ای در دست آنهاست اعتبار خود را در افکار عمومی جهان از دست می‌دهند و افکار عمومی جهان متوجه شد ایران با آمادگی کامل، انعطاف مقبول و با شفافیت لازم قدم جلو گذاشته است و سعی در حل موضوع دارد.

وی افزود: این مسئله اینقدر روشن است که خیلی از متفکران آمریکایی می‌گویند این مسئله را تمام کنید چون در غیر این صورت اعتبار سیاسی آمریکا و 1+5 از دست می‌رود.

صالحی در ادامه سخنان خود گفت: مذاکره کنندگان غربی در عمان مطالبی را گفتند که خارج از قاعده بود و مذاکره کننده‌ما هم بسیار به موقع و محکم پاسخ آنها را داد.

وی با اشاره به حوادث اخیر در پاریس تصریح کرد: زمانی که در وزارت خارجه بودم در نیویورک با وزرای خارجه اروپایی جلسه داشتم و می‌گفتم سوریه به زودی به پرورشگاه تروریسم برای شما تبدیل می‌شود.

صالحی اظهار داشت: ایران پیش از این به دولت فرانسه، هلند، سوئد، نروژ تذکر داده بود.

وی تصریح کرد: ایران کشوری نیست که بخواهد به این راحتی از منافع و حاکمیت ملی خود عبور کند و 35 سال است هزینه استقلال سیاسی خود را می‌دهد از این رو حال که در اوج عزت و اقتدار است و کلید طلایی منطقه در دست ایران است، چگونه می تواند تنازل پیدا کند؟

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در باره دور آتی مذاکرات گفت: الان تقریبا برخی موضوعات کم و بیش به انتهای بحث و گفت‌وگو رسیده و می‌توان گفت به نقطه مشترک رسیده‌ایم ولی در برخی امور مثل غنی سازی و شیوه لغو تحریم‌ها تقاضاهایی هست.

وی افزود: الان بحث بر سر حجم غنی سازی و تولید سالانه آن است البته حق ما در اصل غنی سازی مسجل است، ولی ما داوطلبانه پذیرفتیم که فعلا تا حد 5 درصد غنی سازی کنیم، چون بالاتر از پنج درصد الان نیاز نداریم.

9 هزار سانتریفیوژ در حال کار است

صالحی گفت: الان 9 هزار سانتریفیوژ در حال کار است که سالانه 2 و نیم تن اورانیوم را غنی سازی می‌کند. ولی آنها به همین میزان هم رضایت نمی‌دهند می‌گویند زیاد است و باید تعداد سانتریفیوژها را کم کنید و همچنین تولیدات انباشته 5 درصد را هم تبدیل کنید.

وی تصریح کرد: وظیفه ما در سازمان انرژی اتمی هموار کردن راه دوستان سیاسی است. ما گفتیم پیشنهاد داریم و بسیار معقول است.

صالحی افزود: ما می‌گوییم بعد از هشت سال قرارداد ما با روسیه برای تامین سوخت بوشهر پایان می‌یابد و باید این اجازه را داشته باشیم که سوخت سالانه مورد نیاز بوشهر یک را تولید کنیم که تقریبا 30 تن در سال است که آمادگی داریم به صورت پلکانی این دوره را طی کنیم به شکلی که هشت سال دیگر در وضعیتی باشیم که رهبری فرمودند 190 هزار سو توان غنی سازی داشته باشیم که تامین کننده 30 تن مورد نیاز سالانه بوشهر به علاوه نیازهای جنبی دیگر مثل رآکتور تهران و رآکتور اراک و پرت‌هایی که حاصل می‌شود، خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اینها دوره‌ای را به عنوان دوره اعتمادساز تعیین کرده‌اند که این هم مورد مناقشه است. بعد از این دوره اعتمادساز هر ظرفیتی از غنی سازی بخواهیم، محدودیتی مثل هر کشور عضو ان پی تی نداریم.

وی افزود: آنها دوره دو رقمی را مد نظر دارند و ما اصرار بر یک رقمی داریم و آنها در دوره اعتمادساز دو رقمی در انتهای زمان می‌گویند به 190 هزار سو برسید ولی چیزی که عنوان می‌کنند یعنی بین 10 تا 20 سال نسبت به زمان ما فاصله دارد.

صالحی درباره نقطه امیدبخش خیالی گفت: این است که نباید به طرف مقابل دل ببندیم و اعتماد کامل کنیم بلکه باید با احتیاط با طرف مقابل روبرو شویم.

وی افزود: یک بار این تجربه را به وضوح در قضیه افغانستان دیدیم، وقتی ایران در زمان ریاست بوش یکی از عوامل عمده در حل موضوع افغانستان به نفع مردم آن کشور بود، ولی بعد از یکی دو ماه با وجود تمجیدهایی که کردند گفتند ایران در محور شرارت قرار دارد از این رو اگر قولی می‌دهند تا عملیاتی نشده و امضا نشود نباید امید خیالی به آن ببندیم.

صالحی گفت: معتقدم شرایط به گونه‌ای است که جهان به سمت دگردیسی پیش می‌رود و تحولات در جهت خواسته آنها نیست بلکه بیشتر در جهت، جهت گیری ماست به خاطر اینکه خودشان این پرونده را بزرگ کرده و 12 سال در بوق‌ها دمیدند ولی این کار موجب شد تا  ایران کشوری مقتدر در بین کشورهای جهان شد.

وی تصریح کرد: دوم اینکه این پرونده چون خیلی بزرگ شده، لذا اگر حل شود آثاری که از حل شدن آن بر منطقه و جهان و خود ما مترتب خواهد شد، آثار بسیار وسیعی در ابعاد سیاسی و مثبت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر این پرونده حل شود آثار مثبت سیاسی در عرصه بین‌المللی خواهد داشت.

صالحی درباره خبر توافق ایران و آمریکا برای انتقال سوخت به روسیه، با بیان این که این خبر توسط وزارت خارجه تکذیب شده است، در باره چرایی انتشار چنین خبرهایی اظهار داشت: زمانی بیانیه تهران درباره حل موضوع20 درصد صادر شد و مقامات ترکیه و برزیل به توصیه آمریکا به تهران آمدند و با ایران به تفاهم رسیدند، آمریکا که دید باخته واکنش نشان داد و سه روز بعد قطعنامه 1929 را در شورای امنیت صادر کردند چرا که می‌خواهند بگویند که کشورهای قدرتمند جهان سزاوار این حق هستند که مشکلات جهانی را حل کنند.  

وی افزود: هر وقت می‌رویم صحبت کنیم و همه می‌فهمند تدابیر ما معقول و در آستانه حل است، بهانه و شایعه جدیدی راه‌اندازی می‌کنند که ایران را به واکنش وادارند و این گونه نمایش دهند که ایران برای حل موضوع آمادگی ندارد.

بوشهر جای چهار تا پنج نیروگاه را دارد

صالحی تصریح کرد: اگر قرار بود سوخت خود را به خارج صادر کنیم قبلا این پیشنهادها بوده و صادر می‌کردیم از این روفعلا جمهوری اسلامی ایران این مسئله را تکذیب کرده است چون هنوز مسائل روشن نیست ضمن این که باید دید سوخت را به چه چیزی معنی می کنند،‌به یو اف سی پنج درصد، به قرص یا به مجتمع سوخت می‌گویند یا به اورانیوم طبیعی، باید تعریف این روشن شود.

صالحی گفت درباره امضای قرارداد ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای هزار و 50 مگاواتی در بوشهر با روسها گفت: بوشهر جای چهار تا پنج نیروگاه را دارد ضمن آن که نیروگاه‌های هسته‌ای را تکی نمی‌سازند دوتایی یا چهارتایی و مجموعه می‌سازند، چون خیلی مشترکات دارند که زمانی با هم باشند می‌توانند از آن استفاده کنند و هزینه را پایین می‌آورد.

وی افزود: براساس توصیه مجلس برای تولید 20 هزار مگاوات برق باید نیروگاه داشته باشیم که این حجم بالایی است، ولی در افق بلندمدت باید به آن سمت برویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: نیروگاه اول 108 ماه بعد از عقد قرارداد باید وارد مدار شود و دومی دو سال شروع می شود؛ علت این کار هم داشتن بیشترین امکان مشارکت شرکت‌های ایرانی در طرح بود.

وی افزود: یک یادداشت تفاهم هم با روسیه امضا شده که روس‌ها در ساخت سوخت با ایران همکاری کنند، روس‌ها هم در قرارداد اعلام کردند، تا زمانی که ایران علاقه‌مند باشد روس‌ها سوخت را تامین کنند و چنانچه ایران بخواهد سوخت را تولید کند این حق را دارد که خودش این کار را انجام دهد.

20 فروردین خبر خوشی برای مردم

صالحی اظهار داشت: 20 فروردین خبر خوشی برای مردم عزیز درباره سوخت نیروگاه بوشهر خواهیم داشت و امیدواریم در این روز اولین مجتمع سوخت مشابه نیروگاه بوشهر را به نمایش بگذاریم که البته بدون قرص‌های اورانیوم خواهد بود.

وی تصریح کرد: قرص را هم می سازیم ولی تولید مجتمع سوخت کامل نیازمند آزمون های مختلفی است از جمله تشعشات هسته‌ای، جریان آب و فشارهای قوی قرار دهیم تا از استقامت سوخت کاملا مطمئن شویم و نظام ایمنی اجازه استفاده از آن را در بوشهر بدهد، کاری که چند سال زمان نیاز دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره جایگاه ایران در صنعت هسته ای گفت: در بین 57 کشور اسلامی می‌توان گفت پیشتازترین کشور هستیم و پاکستان تقریبا هم ردیف ماست البته از این جهت که در عرصه‌های وسیع این صنعت جلو رفتیم، در آب سنگین، غنی سازی و کاربردهای متنوع، طراحی رآکتورهای تحقیقاتی، اکتشاف و استخراج و از ابتدا تا انتها، اول هستیم.

در بین 120 کشور در حال توسعه، هم رده آرژانتین و برزیل هستیم

وی افزود: در بین 120 کشور در حال توسعه، هم رده آرژانتین و برزیل هستیم در برخی امور از آنها جلوتریم و در برخی امور آنها جلوترند.

صالحی درباره این که برخی‌ها انرژی هسته‌ای را مقرون به صرفه برای کشور نمی‌دانند گفت: اگر دانش هسته ای بی ارزش است پس چرا آمریکایی‌ها اینقدر به ما فشار می‌آورند، آنها بروند به آمریکایی‌ها اعتراض کنند از این رو قطعا این گونه نیست.

وی افزود: الان بیش از 13 درصد برق جهان از انرژی هسته‌ای تامین می‌شود، هند در حال حاضر با کمک روس‌ها انرژی هسته‌ای را توسعه می‌دهد،امارات با جمعیت سه میلیون نفر که دو برابر ما نفت صادر می‌کند چهار نیروگاه 1500 مگاواتی می‌سازد به همین علت کسی که این حرف را زده امارات را نصیحت کند.

صالحی تصریح کرد: نباید مسائل سیاسی را به مسئله ساده فنی ربط داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رآکتور آب سنگین اراک، قریب به 20 سال پیش طراحی آن شروع شد و رآکتوری با طراحی قدیمی است که پیش بینی می شد طی دو تا سه سال آینده به انتها برسد ولی آنها گفتند این رآکتور نباید باشد و تعدادی دوستان از سازمان انرژی اتمی درخواست کردند که به آب سبک تبدیل شود، ما گفتیم این رآکتور دستاوردی برای کشور است و این به مصلحت نیست.

صالحی تصریح کرد: آنها اعلام کردند که نگران تولید سالانه 10 کیلو پلوتونیوم هستند، ما گفتیم اگر بازطراحی شود و ما کمتر از یک کیلو پلوتونیوم قول دهیم تولید شود که گفتند مشکلی ندارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره وجود سایت هسته‌ای در مریوان گفت: به قول دوستان ما معلوم بود جاسوس‌های صهیونیستی به آنها اطلاعات ساختگی داده بودند چرا که آنها حرف «ه »ندارند و حرف «خ» دارند و هر چه اسم‌های ایرانی بود با «خ» نوشته بودند.

وی افزود: از جمله دو بار از پارچین بازدید و نمونه برداری کردند و سپس پاک بودن آن را اعلام کردند، بعد از سالها دوباره موضوع پارچین را اعلام کردند که می خواهند ببینند، در این حالت مسئله حاکمیت ملی چه می شود؟

دکتر صالحی در پایان از متخصصان و صنعتگران و پژوهشگران خواست تا از نمایشگاه بزرگ دستاوردهای لیزری سازمان انرژی اتمی در روز پنج شنبه بازدید کنند و شاهد دستاوردهای بزرگ باشند.

اولین نمونه مجتمع سوخت نیروگاه بوشهر در دست ساخت است

صالحی گفت: ‌تلاشگران عرصه هسته ای شبانه روز در تلاش هستند تا این مجتمع سوخت برای جشن هسته ای در بیستم فرودین شامل غلاف ها، فنرها و دیگر قطعات آماده شود.

دکتر علی اکبر صالحی که در برنامه نگاه یک شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرده بود، افزود: این مجتمع سوخت فاقد قرص های اورانیوم خواهد بود، البته قرص سوخت هم می سازیم ولی سوخت کامل شده باید در معرض تشعشعات هسته ای ، حرارت، جریان های شدید آبی و دیگر متغیرهای راکتور برای اطمینان از درستی عملکرد قرار بگیرد.

صالحی تصریح کرد: پس از این آزمایش ها که خود نیاز به چند سال زمان دارد، نظام ایمنی هسته ای اجازه استفاده از آنها را در بوشهر خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد