سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

 

 

امیر دریادار غلام زاده گفت:‌ اژدری ساخته ایم که قابلیت پرتاب از بالگرد ، هواپیما واحدهای شناور و زیر دریایی را دارد و سپرجنگی بسیار مناسب و برد مناسب آن موجب می شود شناورها و زیرسطح های هدف به راحتی رهگیری و نابود شوند.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی نیروی دریایی ارتش اعلام کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران از لحاظ فنی به ساخت هر نوع ناو از جمله ناو هواپیمابر دست پیدا کرده و ما هر تجهیزاتی که مدنظر مسوولان کشور است می سازیم.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، امیر دریادار غلام زاده در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون به فناوری ساخت انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی دست یافته ایم و ساخت ناوهای کلاس پیکان و ناوشکن های کلاس موج مانند جماران ، دماوند و موج یک ، دو ، سه ، چهار و پنج را یا ساخته ایم یا در حال ساخت آن هستیم.
وی افزود: در ساخت زیرسطحی کلاس سبک کاملا خودکفا شده ایم و تعمیرات زیرسطحی های فوق سنگین را به راحتی انجام می دهیم و در ساخت زیردریایی نیمه سنگین با نام فاتح به نتیجه رسیده ایم و می توانیم ناو هواپیمابر را نیز بسازیم.
رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه طراحی و ساخت اژدر بسیار طراحی سخت و پیشرفته است، گفت: اژدر یکی از سلاح هایی است که در سطح و زیر سطح ، شناورها و زیر دریایی ها را نابود می کند و جمهوری اسلامی ایران به فناوری طراحی  و ساخت پیشرفته ترین اژدرها نیز دست یافته است.
امیر دریادار غلام زاده گفت:‌ اژدری ساخته ایم که قابلیت پرتاب از بالگرد ، هواپیما واحدهای شناور و زیر دریایی را دارد و سپرجنگی بسیار مناسب و برد مناسب آن موجب می شود شناورها و زیرسطح های هدف به راحتی رهگیری و نابود شوند.
وی با بیان اینکه این اژدر در آذر ماه عملیاتی خواهد شد. افزود: قابلیت طراحی و ساخت اژدرهای جمهوری اسلامی ایران را تنها می توان با اژدرهای کشورهای عضو ناتو مقایسه کرد.

 
 
 
امروز رهبر انقلاب اشاره‌ای به ارسال محموله‌هایی از مهمات توسط آمریکا به داعش داشتند. برای بررسی بیشتر موضوع تنها فیلم منتشره از این محوله‌ها را بررسی و به نتایج قابل توجهی دست یافتیم.
به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز سه شنبه در تهران، میزبان علماء، اندیشمندان و میهمانان شرکت کننده در «کنگره جهانی جریانهای تکفیری از دیدگاه علمای اسلامی» بودند.

ایشان در این دیدار، به بیان سخنان مهمی در مورد آخرین تحولات منطقه به خصوص عراق و سوریه و همچنین عملکرد گروه‌های تکفیری پرداختند.

در بخشی از سخنان امروز، رهبر انقلاب اشاره به اقدام اخیر و مکرر هواپیماهای ترابری آمریکا در پرتاب تجهیزات جنگی برای گروه موسوم به داعش در عراق کرده و فرمودند: آمریکایی‌ها با وجود این اقدامات، در ظاهر مدعی تشکیل ائتلاف ضدداعش هستند که یک دروغ محض است زیرا هدف اصلی این ائتلاف زنده نگه داشتن فتنه جنگ و درگیری میان مسلمانان است که البته به اهداف خود نخواهند رسید.

این بیان رهبر انقلاب، به اقدام چند باره آمریکایی‌ها در ارسال مهمات به نیروهای داعش در نقاط مخلتف اشاره دارد. در نمونه‌های متعدد، تاکنون آمریکا که هم اکنون در قالب ائتلاف ضدداعش در حال به اصطلاح‌ نبرد با داعش در عراق و سوریه است، مهمات زیادی را در مناطق کوبانی (عین العرب) در شمال سوریه و جلولا در شرق عراق و چند نقطه دیگر تحت عنوان "اشتباه" در اختیار داعشی‌ها قرار داده است.

در میان همه این اقدامات، تروریست‌های داعش فقط یک بار با انتشار فیلمی در یک شبکه تلویزیونی، تصاویری از این مهمات که توسط هواپیماهای پشتیبانی آمریکایی در اختیارشان قرار گرفته، منتشر کردند.

برای روشن شدم موضوع و این که چه نوع تجهیزات و مهماتی در اختیار داعش قرار گرفته است، همین فیلم را بررسی می‌کنیم. طبق اعلام داعش، این تجهیزات در حوالی شهر عین العرب (کوبانی) در شمال سوریه به دست داعش افتاده است.

بررسی این تصاویر نشان می‌دهد که فقط در یک بخش از یک محموله ارسال شده توسط چتر فرود، نزدیک به 5 جعبه مهمات نارنجک معمولی ضدنفر دیده می‌شود.

در این جعبه‌های نارنجک، با توجه به اینکه یکی از جعبه‌ها توسط یک تروریست داعش باز می‌شود، طبق تصاویر چیزی حدود 100 الی 150 نارنجک قرار دارد. حال با این حساب، اگر 3 جعبه نارنجک معمولی نشان داده شده در یک محموله‌های متصل به چتر فرود را ضربدر به طور میانگین حدود 120 عدد نارنجک در هر جعبه کنیم، مشخص می‌شود که حدود 360 عدد نارنجک دستی و معمولی در یکی از محموله‌های متصل به چتر فرود، وجود دارد.

اما در بقیه فیلم منتشر شده توسط داعش، نشان داده می‌شود که 3 جعبه گلوله آر پی جی (RPG) نیز در همین محوله وجود دارد که در هر جعبه 6 گلوله آر پی جی وجود دارد. با این حساب، در یک محموله‌متصل به چتر فرود، 3 جعبه 6تایی از گلوله‌های آر پی جی نیز وجود دارد، یعنی 18 گلوله آر پی جی.

آر پی جی، یکی از سلاح‌هایی است که توسط داعشی‌ها در عراق و سوریه بسیار مورد استفاده قرار دارد، چرا که این تروریست‌ها برای مقابله با ادوات زرهی و استحکامات ارتش‌های سوریه و عراق، فقط می‌توانند از آر پی جی استفاده کنند.

در ادامه فیلم منتشر شده نیز، فرد حاضر در فیلم که نقاب به صورت داشته و لباس رزمی مخصوص تروریست‌های داعشی را به تن دارد، به سراغ جعبه‌ای دیگر می‌رود. با بازکردن جعبه مشخص می‌شود که نارنجک‌های دستی دی ام 41 (DM41)  در جعبه مهمات قرار داده شده است.

نارنجک‌های DM41، ساخت کشور آلمان هستند. آلمان یکی از کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش است و به حملات هوایی در عراق کمک می‌کند اما نیروی هوایی این کشور، در حملات هوایی مشارکت ندارد.

** مشخصات نارنجک DM41

- طول نارنجک: 104 میلی متر
- عرض: 60 میلی متر
- وزن: 452 گرم
- مقدار مواد منفجر داخل نارنجک: 152 گرم
- زمان انفجار : 3 - 5 ثانیه
- بدنه یکنواخت و زیتونی رنگ با نشانگر زرد
- شعاع انفجاری: 20 متر

در جعبه‌های باز شده توسط داعش، 30 عدد از این نوع نارنجک‌ها در یک جعبه وجود دارد و با توجه به اینکه در این تصاویر 9 جعبه از نارنجک‌های DM41 دیده می‌شود، جمعا در یک محموله متصل به یک چتر فرود، 270 نارنجک آلمانی دی ام 41 وجود دارد.


نارنجک DM41 آلمانی

البته این نکته هم ناگفته نماند که ممکن است، هر محموله چتری، مهمات متفاوتی داشته باشد ولی به طور معمول، مهمات‌های یکسانی در داخل همه محموله‌ها وجود دارند. البته در بررسی فیلم منتشر شده توسط داعش، یک محموله به چشم می‌خورد که جعبه‌های در آن وجود دارند که مشخص نیست، داخل آنها چه مهماتی قرار داده شده ولی شکل ظاهری جعبه‌ها نشان می‌دهد که احتمالا نوعی مین ضدنفر یا شاید مین کنار جاده‌ای و یا مهماتی از این جنس باشد.

حال، با حساب اینکه در یک محموله بازشده 270 نارنجک آلمانی،  360 نارنجک دستی و 18 گلوله آر پی جی وجود دارد، اگر این تصاویر منتشره توسط داعش را فقط مربوط به یک محموله بدانیم و با حساب اینکه در هر بار محموله‌ریزی هواپیماهای پشتیبانی، حدود 15 چتر فرود که هر کدام از چترها، حامل یک محموله مهمات هستند، معلوم می‌شود که حدود 4000 نارنجک آلمانی، 5400 نارنجک دستی و 270 گلوله آر پی جی در 15 چتر فرود مهمات، وجود داشته است.

این میزان از مهمات، در کنار مهمات و تسلیحات سبک و سنگینی که داعشی‌ها در اختیار دارند، به طور طبیعی برای چند هفته یک گردان کافی است.

البته، میزان ارسال مهمات توسط چتر فرود، بستگی به میزان نیازی دارد که طرف مقابل دارد و اصلا محدودیتی در این زمینه وجود ندارد ولی ما به طور میانگین این نوع از ارسال مهمات را به طور میانگین 15 چتر فرود حساب کردیم.

منبع: تسنیم 
 
 
حزب الله لبنان قبل از این بارها در عملیات های مبادله اسیر با اسرائیل مشارکت کرده بود اما این برای نخستین بار است که این گروه لبنانی از مبادله اسیر با گروه های درگیر در جنگ سوریه خبر می دهد.
حزب الله لبنان از مبادله اسیر با شاخه القاعده در سوریه خبر داد.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، یکی از اسیران حزب الله لبنان دربند جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) با دو نفر از اعضای جبهه النصره دربند حزب الله مبادله شدند.

حزب الله لبنان محل انجام این مبادله اسیران را اعلام نکرد.

شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله لبنان با اعلام این خبر گزارش داد: پس از مذاکرات چند هفته ای، "عماد عیاد" اسیر حزب الله لبنان در مقابل دو اسیر جبهه النصره در اختیار حزب الله لبنان، مبادله و آزاد شد.

استقبال از "عماد عیاد" اسیر آزاد شده حزب الله لبنان
 
مبادله اسیر میان حزب الله لبنان و شاخه القاعده سوریه

جبهه النصره یکی از گروه های مسلح افراط گرای اسلامی فعال در سوریه است. این گروه به عنوان شاخه القاعده در سوریه مشهور است.
واحدهای نظامی از حزب الله لبنان از سال 2012 تاکنون در سوریه در حال جنگ با گروه های تروریستی و افراط گرای اسلامی از جمله داعش و جبهه النصره و گروه های مسلح مخالف حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه از جمله گروه ارتش آزاد هستند.
از زمان ورود حزب الله لبنان به جنگ سوریه، موقعیت ارتش این کشور در مقابله گروه های تروریستی به شدت تقویت شده است. 
حزب الله لبنان هم در بیانیه ای این مبادله اسرا را تایید کرد اما اشاره ای به نام جبهه النصره نداشت و از عبارت "افراد مسلح" استفاده کرد. 
 یک منبع آگاه در حزب الله لبنان که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: ربایندگان اعضای حزب الله لبنان، افراد مسلح از منطقه قلمون سوریه بودند.
منطقه قلمون سوریه هم اکنون محل درگیری مسلحانه میان اعضای حزب الله لبنان و افراد مسلح از جمله گروه جبهه النصره است.
این اسیر حزب الله لبنان پس از انجام مبادله اسری، آزاد و در مراسمی در حومه جنوبی شهر بیروت معروف به ضاحیه، مورد استقبال قرار گرفت.
"عماد عیاد" اسیر آزاد شده حزب الله لبنان در اکتبر گذشته (مهر و آبان) در شهر قلمون سوریه واقع در نزدیکی مرز لبنان به اسارت درآمد. در آن مقطع گروه ارتش آزاد (یکی از گروه های مسلح مخالف بشار اسد) اسارت این عضو حزب الله لبنان را به عهده گرفته بود.

به دنبال بحران در سوریه، بخشی از نظامیان سوریه با جدا شدن از ارتش این کشور، گروهی به نام ارتش آزاد را ایجاد کردند. گروه ارتش آزاد در حال حاضر بخش های بسیار کوچکی از سوریه را در کنترل خود دارد و در حال جنگ با ارتش سوریه است.
ارتش آزاد هم اکنون مورد حمایت مالی، تسلیحاتی و دیپلماتیک کشورهای عربی و غربی است.
با این حال الان نیز درباره نام گروهی که حزب الله لبنان، با آن مبادله اسیر کرده است، ابهام زیادی وجود دارد.
حزب الله لبنان می گوید که با افراد مسلح در منطقه قلمون مبادله اسیر کرده است. برخی منابع طرف مبادله اسیر حزب الله لبنان را جبهه النصره و برخی دیگر "ارتش آزاد" اعلام کرده اند.
حزب الله لبنان بارها اعلام کرده است برای تقویت جبهه پشتیبان مقاومت ضداسرائیلی و مقابله با تکفیری ها و افراط گرایان اسلامی و جلوگیری از ورود آنها به لبنان مجبور به حضور در جبهه جنگ در سوریه شده است.
حزب الله لبنان قبل از این بارها در عملیات های مبادله اسیر با اسرائیل مشارکت کرده بود اما این برای نخستین بار است که این گروه لبنانی از مبادله اسیر با گروه های درگیر در جنگ سوریه خبر می دهد.
روزنامه القدس العربی این مبادله اسرا میان حزب الله لبنان و گروه های مسلح در سوریه را اتفاقی بسیار نادر توصیف کرده است.   
 
 
"باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با پذیرفتن ناتوانی وزیر دفاعش در رهبری پنتاگون در جریان مبارزه آمریکا با گروه داعش چاک هاگل را برکنار کرد؛ اقدامی که می‌توان از آن به عنوان تغییری در سیاست‌های دفاعی و خارجی دولت اوباما یاد کرد."
به گزارش مشرق، روزنامه دیلی تلگراف در پی استعفای چاک هاگل از سمتش به عنوان وزیر دفاع آمریکا در گزارشی آورده است: «این اقدام پس از هفته‌ها گمانه‌زنی مبنی بر تصمیم اوباما برای تغییر در تیم امنیت ملی آمریکا و در پی نتایج تاسف‌بار انتخابات میان‌دوره‌ای که در حقیقت یک رفراندوم برای سیاست خارجی دولت بود، صورت گرفت.

چاک هاگل 68 ساله، یکی از افسران کهنه‌کار آمریکایی طی جنگ ویتنام است و اولین وزیر دفاعی است که دوران ریاستش بر این وزارتخانه کمتر از دو سال بود و طی این دو سال هم همواره به دلیل "شخصیت منفعلش" مورد انتقاد بوده است.

او به این دلیل به عنوان وزیر دفاع آمریکا انتخاب شد تا به کاهش بودجه‌های دفاعی و خروج از جنگ افغانستان کمک کند اما مقامات دولت اوباما متوجه شدند که مجموعه بحران‌های بین‌المللی اخیر در خاورمیانه، اوکراین و غرب آفریقا اکنون به نوع دیگری از رهبری نیاز دارد.

اما در جریان اعلام این تصمیم، اوباما تصدیق کرد که هاگل در حالی انتخاب شد که تمام این بحران‌ها و اتفاقات در جریان بود.

رییس‌جمهور آمریکا طی کنفرانس خبری خود در کاخ سفید در این‌باره گفت: "زمانی که از چاک خواستم تا به عنوان وزیر دفاع خدمت کند، ما در حال وارد شدن به دوره مهمی از تغییرات بودیم: خروج نیروها از افغانستان، آماده کردن نیروهایمان برای ماموریت‌های آینده و حفظ قوا و آمادگی ارتش با وجود تغییرات بودجه."

اکنون پس از برکناری هاگل از سمتش، او قرار است تا زمانی که جایگزینش مشخص شود به خدمتش به وزارت دفاع ادامه دهد.

در بین کسانی که به عنوان وزیر احتمالی نام برده می‌شوند، نام میشله فلورنوی، یکی از مقامات سابق پنتاگون به چشم می‌خورد که در صورت انتخابش اولین وزیر دفاع زن ایالات متحده خواهد بود.

فلورنوی 53 ساله از اولین تحلیلگران شکست عملیات "سقوط شاهین سیاه" در سال 1993 بود که طی آن 18 نیروی آمریکایی در درگیری خیابانی در سومالی کشته شدند. او البته یکی از شخصیت‌های مورد علاقه هیلاری کلینتون است و می‌تواند در صورت انتخابش به عنوان وزیر دفاع و پیروزی کلینتون در انتخابات 2016 در سمتش باقی بماند.

گزینه‌های دیگر نیز شامل رابرت هدک، معاون هاگل که در کنار نیروهای دریایی 27 سال خدمت کرده و جه جانسون، وزیر فعلی امنیت داخلی آمریکا می‌شود.

اوباما در جریان برکناری وزیر دفاعش از توانایی هاگل در همدردی با سربازان صفر تقدیر و شخصاً از وی به دلیل حمایت‌هایش از سناتورهای جوان تشکر کرد.

درهمین حال بری پاول، یکی از مقامات ارشد اسبق وزارت دفاع که اکنون در شورای آتلانتیک خدمت می‌کند، شورایی که هاگل پیشترها ریاست آن را بر عهده داشت، معتقد است که افزایش بحران‌های بین‌المللی باعث برکناری وزیر دفاع از سمتش شده است.

او در این باره می‌گوید: مواردی که رییس‌جمهور را جذب سناتور هاگل کرد اکنون نکاتی هستند که کم‌اهمیت جلوه می‌دهند چراکه شرایط بسیار تغییر کرده است. جهان تغییر کرده است و کاخ سفید هم در واکنش به این تغییرات در حال تغییر است.

در همین حال مقامات دیگر آمریکایی نیز اعلام کردند که اوباما هفته گذشته و پس از هفته‌ها بررسی این موضوع تصمیم خود جهت برکناری وزیر دفاع را گرفت.

دو وزیر دفاع پیشین اوباما، لئون پانه‌تا و رابرت گیتس هر دو پس از ترک سمت خود شروع به انتقاد از رئیس‌جمهور کردند، اما براساس اظهارات هاگل به نظر می‌رسد که او به حمایتش از دولت ادامه خواهد داد.

هاگل به عنوان یک سناتور جمهوری‌خواه، طی حضورش در سنا همواره به عنوان یک جمهوری‌خواه میانه‌رو به ویژه پس از انتقاد از دستورات بوش برای ورود نیروهای آمریکایی به عراق در سال 2007 مورد احترام دموکرات‌ها بوده است.

با این حال دوران خدمتش به عنوان وزیر دفاع از ابتدا لرزان بود در حالی که اوباما بارها تاکید کرده بود که مسوولیت مدیریت مبارزه علیه داعشی‌ها در خاورمیانه را که به نظر می‌رسد مبارزه‌ای بسیار طولانی باشد، بر عهده ندارد.

در همین حال چاک هاگل اگرچه بسیار تلاش کرد تا در حلقه گسست‌ناپذیر نزدیکان اوباما راه بیابد اما همواره از او خواسته می‌شد تا در نشست‌های کابینه ساکت باشد و درباره چگونگی مبارزه با آشوب‌های خاورمیانه ابراز نظر نکند.

هاگل در جریان جنگ ویتنام به عنوان سرباز داوطلب در کنار برادرش خدمت و چهار "قلب بنفش" طی خدمتش دریافت کرد.

برخلاف جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هاگل هرگز افسر نبود و ارتش را به عنوان یک گروهبان ترک کرد. رفتار خشن او باعث شد تا نیروها در زمان خدمتش در پنتاگون به او احترام بگذارند. اما او در مقایسه با پانه‌تا، وزیر دفاع پیش از خود از مهارت کمتری در کنترل تنش‌های داخلی و مواجهه با آنها برخوردار بود.

در حالی که پانه تا در جریان خدمتش در وزارت دفاع نقش بیشتری در کاخ سفید ایفا می‌کرد، هاگل همواره توسط اعضای دولت آمریکا در ایفای نقش بیشتر شکست می‌خورد.»

منبع: ایسنا
 
یک منبع موثق سیاسی فاش کرد که آمریکا و برخی کشورهای عرب، در تلاش برای متحد کردن عشایر و گروه های مسلح سنی، برای برگزاری کنگرۀ فراگیری مشابه "کنگرۀ امان" هستند که چند ماه پیش با حضور گروه های مخالف عراقی برگزار شد.
به گزارش مشرق، این منبع موثق سیاسی، به روزنامه عربستانی "الحیات" چاپ لندن گفت: طی دو هفته گذشته، شماری از میانجی گران عرب دیدارهایی را با سران گروه ها و رؤسای عشایر در اردن و اربیل برگزار کردند و از آن ها خواستند به آینده شهرهای خود پس از اخراج داعش بیندیشند.

این منبع از نتیجه دادن بخشی از این مذاکرات خبر داد و تاکید کرد که گروه موسوم به "نقشبندیه" که با حزب منحل بعث در ارتباط است، برای گفت وگو با هر طرفی که شروط آن ها را رعایت کند، اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: میانجی گران، پیام کشورهای عربی را به آن ها رساندند و تاکید کردند که ادامه اختلافات میان جریان های سنی، سبب خواهد شد که طرف های دیگر، خلأ حضور آن ها را پر کنند و پرونده امنیت کشور بار دیگر به دست نیروهای فدرال عراق بیفتند.

"کامل المحمدی" از رؤسای عشایر الانبار که با گروه های مسلح در ارتباط است، در تماس تلفنی با روزنامه الحیات گفت: گروه ها(ی مخالف)، در حال برنامه ریزی هستند تا در کنگره ای مشابه کنگره امان که چند ماه پیش برگزار شد، شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد که گروه های موسوم به ارتش اسلامی، ارتش مجاهدان و گردان های ثورة العشرین، در تلاش برگزاری کنگره هستند و از رؤسای عشایر و شخصیت های سرشناسِ استان های صلاح الدین، نینوا و دیالی نیز دعوت شده است که در این کنگره شرکت کنند.

المحمدی در ادامه گفت: در حال حاضر توافق اولیه بر سر برگزاری این کنگره در امان صورت گرفته است، تا بیشترین تعداد ممکن در آن شرکت کنند، اما برخی، با برگزاری آن در خارج از کشور مخالفند.

به گفته المحمدی، در این کنگره تحولات شهرهای سنی و مساله حضور گروه های شیعی در این شهرها و همچنین سرنوشت این شهرها پس از اخراج داعش از آن ها بررسی خواهد شد.

پیش از این، در ماه جولای گذشته، کنگره ای متشکل از گروه های مسلح سنی، رؤسای عشایر و شماری از اعضای حزب بعث و شخصیت های سیاسی مخالف فرایند سیاسی در عراق و همچنین شماری از علمای سنی، در اردن برگزار شد.منبع: العالم 
 
 
خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد: کره جنوبی در چارچوب توافق موقت هسته ای که برخی تحریم ها علیه ایران را لغو کرد، ۵۰۰ میلیون دلار بابت خرید نفت، به ایران پرداخت کرد.
به گزارش ایرنا از رویترز، براساس توافق اخیر با گروه پنج به علاوه یک، تهران می تواند به حدود ۷۰۰ میلیون دلار از وجوه حاصل از فروش نفت خود در ماه دسترسی داشته باشد.
یکی از این منابع که به طور مستقیم در جریان انتقال این وجوه است، گفت: ما باید نقش خود را ایفا کنیم زیرا جامعه جهانی با آزاد کردن برخی دارایی های ایران موافقت کرده است.
کره جنوبی، چین، هند و ژاپن بزرگ ترین خریداران نفت ایران هستند.  
  
وزیر پیشنهادی علوم درباره امضای نامه ای در سال 88 گفت: بنده هیچ نامه ای را امضا نکرده ام درباره فتنه فصل الخطاب رهبر انقلاب است و فتنه خط قرمز ما است.
مجلس به محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم، رای اعتماد داد. فرهادی توانست 197 رای موافق، 28 رای مخالف و 10 رای ممتنع کسب کند.

خبر مشروح عصرایران از جلسه روز چهارشنبه بررسی صلاحیت محمد فرهادی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این شرح است:

جلسه علنی مجلس برای بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم آغاز شد.

فرهادی به وزارت علوم رفت/ رای اعتماد مجلس به پنجمین وزیر پیشنهادی

بررسی صلاحیت محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم از دقایقی قبل با حضور حسن روحانی رئیس جمهور در مجلس آغاز شد.

حسن روحانی در آغاز سخنان خود به شهدای مجلس درود و سلام فرستاد و گفت: مجلس از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز بار سنگین قانونگذاری،نظارت و دموکراسی و پیگیری برای اجرای قانون،تصویب لوایح بسیار مهم را بر عهده داشت.


وی افزود: امروز برای پنجمین بار خدمت نمایندگان رسیدم تا وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه مهم علوم را معرفی کنم.ازهمه وزرای پیشنهادی سابق که قبول زحمت کردند به مجلس آمدند و توانستند رای جمعی از نمایندگان را داشته باشند اما نتوانستند رای اکثریت را کسب کنند تشکر می کنم.

رئیس قوه مجریه با معرفی فرهادی گفت: رای نیاوردن وزرا را سایت ها و رسانه ها به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس و نمایندگان باشد،ما یک دموکراسی ویژه ای داریم دموکراسی غیر حزبی.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 گفت: وقتی کسی رای آورده که با نفر بعدی سه برابر اختلاف دارد نشان می دهد این گفتمان مورد اقبال اکثریت مردم است(در این هنگام نمایندگان به سخنان روحانی اعتراض کردند)

روحانی افزود: گفتمان اعتدال مورد نظر همه مردم است و این گفتمان، گفتمان دین ما و فرهنگ بزرگ ما است و ما امت وسط هستیم.

جلسه رای اعتماد به وزیر جدید پیشنهادی علوم/ مطهری در مخالفت با فرهادی: نمایندگان قول هایی گرفته اند!

رئیس جمهور اظهار داشت: ما به آرای مجلس در هر شرایطی احترام می گذاریم، بین ما و شما آنچه قضاوت می کند ،خداوند،قانون اساسی،و افکار عمومی مردم است.

وی ابراز امیدواری کرد با رای اعتماد مجلس به فرهادی گره از وزارت علوم باز شود.

در ادامه نوبت به مخالفان و موافقان رسید.

علی مطهری نخستین مخالف وزیر رپیشنهادی علوم بود که گفت: احساس کردم فضای مجلس موافق وزیر پیشنهادی علوم است اما افراد قوی تر از مجلس رای اعتماد نگرفتند. در حالی که احساس کردم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است از آن دفاع کنم و به عبارت دیگر می خواهم از اعتبار و حیثیت مجلس دفاع کنم اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می بیند.

وی افزود: مجلس در حالی بخاطر فتنه به فرجی دانا،دانش آشتیانی و احمد زاده نیلی رای اعتماد نداد که فرهادی نامه ای را با آقایان خاتمی موسوی و کروبی امضا کرده است.

مطهری سپس با بیان اینکه این نامه موجود است بخشی از آن را خواند و گفت با استناد به این نامه آقای فرهادی فتنه گر است،و ایشان سابقه عضویت در حزب مشارکت را دارد و با معیار قبلی نمایندگان فتنه گر است و اگر مجلس رای اعتماد دهد متهم به سیاست یک بام و دو هوا می شود و مردم سئوال می کنند آیا مجلس فتنه را خط قرمز نمی داند یا خدای ناکرده معامله ای در کار است؟

وی افزود: درست نیست مجلس اصولگرا به خاطر قول هایی نمایندگان برای انتصاب همکاران آقای فرهادی دریافت کرده اند به ایشان رای بدهند که در این صورت گفته می شود درد مجلس فتنه نیست بلکه این است که وزارت علوم باید در تسلط ما باشد!

لاریجانی رئیس مجلس در ادامه با اشاره به سخنان مطهری گفت: گفتند اگر مجلس به فرهادی رای بدهد یک معامله ای صورت گرفته این حرف نادرست است نمایندگان بررسی می کنند اگر مجلس رای بدهد یک طور و اگر رای ندهد یک طور متهم شود کار مردانه و جوانمردانه ای نیست.

جلسه رای اعتماد به وزیر جدید پیشنهادی علوم/ مطهری در مخالفت با فرهادی: نمایندگان قول هایی گرفته اند!

وی افزود: اینکه گفته شد نمایندگان وزیران پیشنهادی قبلی را فتنه گر دانسته اند هم درست نیست در حالیکه نمایندگان چنین اتهامی نزدند که فتنه گرند بلکه حداکثر احراز صلاحیت نداشتند.

 علی احمد احمدی در ادامه در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آیا برنامه فرهادی که 48 ساعت بعد از رای اعتماد نگرفتن وزیر پیشنهادی علوم توزیع شده مشکلات آموزش عالی کشور در نظر گرفته شده است؟

وی سن بالای فرهادی و سوابق او در وزارت بهداشت از جمله نقد های دیگر خود عنوان و ابراز امیدواری کرد که فرهادی با وفاق مجلس رای اعتماد بگیرد!

کلید پنجم روحانی قفل وزارت علوم را باز کرد/ فرهادی رای اعتماد گرفت

رهبری املشی در موافقت با فرهادی بیان کرد: جو مجلس طوری است که دکتر فرهادی احتمالا بالای 200 رای موافق می آورد. مخالفان باید بر مبنای خلاف واقع چیزهایی نگویند.اقای مطهری نکاتی گفتند که برخی مطالب گفته شده واقعیت ندارد.

وی گفت: آقای فرهادی می گوید آن نامه را امضا نکرده و یا می گوید عضو حزب مشارکت نبوده وقتی خودشان چنین می گوید چرا مطلبی که یک سایتی زده منعکس می شود؟

در ادامه قربانی موافق بعدی اظهار داشت: آقای فرهادی از جمله کسانی بودند که در دوران فتنه ماجراهای بیمارستان حضرت رسول و بیمارستان امام را مدیریت کردند.و ایشان سال ها سابقه وزارت داشته است و در بخش های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی فعالیت کرده و یک استاد تمام است و می تواند دانشگاه ها را به سمت پژوهش محوری سوق دهد.

حمیدرضا مشهدی عباسی مخالف بعدی وزیر علوم بود که در بیان مخالفت گفت:لازم است ملت شریف ایران این موضوع را بداند که در زمان انتخاب شدن اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا سازمان سیا تحلیلی را به او تحویل می دهد که در آن سیا درباره ایران گفته بود به نحوی باید طراحی کنی که در پایان ریاست جمهوری تو چالشی به نام ایران نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تا بحث فتنه می شود موضوع سیاسی تلقی می شود افزود:بسیاری از مشکلات اقتصادی که مردم امروز دارند تحمل می کنند همان بحث فتنه و نادانی برخی آقایان است.

این نماینده خاطر نشان کرد: کسی که محرز است در فتنه نقش داشته و دانشجویان را تحریک کرده چرا باید گردن برافرازد و بخواهد وزیر شود.

وی عدم تعامل فرهادی با مجلس در دوران تصدی هلال احمر را از جمله دلایل مخالفت خود با وی عنوان کرد و گفت: در بحث بورسیه دیدید چه جنجالی شد برخی جانبازان و خانواده های شهدا به ما مراجعه می کنند میگویند در وزارت علوم دارد با ما برخورد می شود و دارد به برخی خانواده های شهدا و ایثارگران دارد اجحاف می شود.

عباسی در خصوص تحولات 88 گفت: نظام ما رئوف است نمی گویم افرادی که در فتنه نقش داشته اند زندانی شوند اما حداقل پست و مقام نباید بگیرند.

وی افزود: برخی اساتید در دانشگاه ها ادیان انحرافی را تبلیغ می کنند.

سید مهدی هاشمی موافق بعدی وزیر پیشنهادی علوم بود که گفت: من نمی خواهم به مطالبی که دوستان گفتند پاسخ دهم فقط اشاره می کنم قالوا سلاما!

فرهادی به وزارت علوم رفت/ رای اعتماد مجلس به پنجمین وزیر پیشنهادی

وی گفت: تجربه نشان می دهد مجلس دقیق و صحیح تصمیم گرفته و شما شاهد بودید دو هفته بعد از استیضاح رهبری گفتند مسئولان باید به فاصله با فتنه دقت کنند.

این نماینده مجلس در خصوص بورسیه ها گفت: تعداد اندکی غیر قانونی عمل کرده اند و آقای فرهادی باید از حقوق افراد دفاع و با افرادی که غیر قانونی از این امکان استفاده کرده اند برخورد شود.

وی در خاتمه با اشاره به سخنان مطهری اظهار کرد: ما اگر اهل معامله بودیم بهتر بود با روسای جمهور معامله می کردیم و این حرف حرف درستی نبود لاریجانی به شوخی به او گفت: حالا شما معامله را به هم نزنید.

الیاس نادران موافق بعدی بود که در آغاز سخنانش بیان کرد: یک شوخی با آقای مطهری داشته باشم ایشان به بهانه مخالفت با فرهادی با مجلس مخالفت کرد خواستند نامه ای از فتنه گران بخوانند که خواندند برایشان مهم نبود داروخانه میخ می فروشد یا نمی فروشد کار خودشان را می کنند!

وی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم نیز با بیان اینکه همچنان خط قرمز برای مدیران اجرایی فتنه است گفت: آقای فرهادی در دوره مدیریتشان در هلال احمر درباره مدیران قبلی خود سیاه نمایی نکرد و سعی کرد مشکلات را اصلاح کند و آقای فرهادی برخلاف دیگر دوستانی که اینجا آمدند آقای فرهادی در هیچ حلقه تندرو مشارکتی یا غیر مشارکتی نه در 88 نه قبل از آن نبوده است، دوستان اصولگرای مجلس از امثال آقای فرهادی هیچ مطالبه ای نداشته و ندارند و اگر یک مورد مطالبه ای بوده بیایند در تریبون مجلس بگویند.

رای ما به آقای فرهادی رای موافق مشروط است تا سرباز ولایتند و تا قانون مدار تصمیم گیری ایشان باشد ما حمایت می کنیم اما اگر مجلس ببیند جریانات سیاسی طمع کرده اند ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم.

در ادامه نوبت به محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم رسید تا با حضور در جایگاه از برنامه های خود برای تصدی این وزارتخانه دفاع کند.

وزیر پیشنهادی علوم بعد از بیان برنامه ها و اهداف خود درباره برخی موارد گفته شده درباره امضای نامه ای در سال 88 گفت:بنده هیچ نامه ای را امضا نکرده ام درباره فتنه فصل الخطاب رهبر انقلاب است و فتنه خط قرمز ما است.
هنگام نطق فرهادی، یکی از نمایندگان به پشت تریبون مجلس رفت و چفیه ای بر گردن وی انداخت.
فرهادی به وزارت علوم رفت/ رای اعتماد مجلس به پنجمین وزیر پیشنهادی

هم اکنون مجلس برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم وارد رای گیری شده است.
مجلس با 197 رای موافق، 28 مخالف و 10 ممتنع به فرهادی رای اعتماد داد. 
 
این منبع آگاه اضافه کرد: هیات سعودی در دیدارهایش در آمریکا این موضوع را درک کرد که کاخ سفید به دنبال پیگیری روندی در جهت حل اختلافات با ایران است.
یک رسانه عربی به نقل از از منابع آگاه نوشت: اوباما از پسر ملک عبدالله خواسته است ریاض روابط با تهران را عادی کند.

به گزارش عصرایران، پایگاه خبری ایلاف به نقل از یک منبع آگاه در یکی از کشورهای جنوب خلیج فارس ادامه داد: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با شاهزاده متعب در واشنگتن ابراز امیدواری کرد دولت عربستان سعودی در مرحله آینده برای عادی سازی روابط با ایران گام بردارد.

این منبع اگاه در واکنش به این موضوع گفت" اجازه بدهید آمریکایی ها ایران را تجربه کنند و هزینه آن را بپردازند.

سفر چند روزه شاهزاده متعب پسر ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و وزیر گارد ملی این کشور به آمریکا امروز چهارشنبه به پایان رسید.

شاهزاده متعب همچنین روز چهارشنبه قبل از ترک آمریکا و بازگشت به کشورش در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: ریاض از مذاکرات بین المللی با ایران با هدف حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک مسئله هسته ای تهران حمایت می کند.

وی افزود: ما به امکان دست یابی به راه حل دیپلماتیک برای مسئل هسته ای ایران بسیار امیدواریم. راه حلی که تعهد کامل، مستمر و همه جانبه تهران  به معاهدات منع تولید یا مالکیت توانمندی های هسته ای نظامی را تضمین کند.

علاوه بر این به گفته منابع آگاه، مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در دیدارهای متعب بن عبدالله در آمریکاست.

این منبع آگاه اضافه کرد: هیات سعودی در دیدارهایش در  آمریکا این موضوع را درک کرد که کاخ سفید به دنبال پیگیری روندی در جهت حل اختلافات با ایران است.

منبع آگاه ادامه داد: باراک اوباما در دیدار با شاهزاده متعب چند مرتبه درباره ضرورت گشایش عربستان سعودی در مقابل ایران در مرحله آینده تاکید کرده است.


به نظر می رسد اوباما تلاش می کند از روابط نزدیک شاهزاده متعب با پدرش برای انتقال این پیام استفاده کند.

شاهزاده متعب نیز پس از دیدار با اوباما در کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود مواضع ریاض و واشنگتن در زمینه های مختلفی تطابق دارند. همچنین دو طرف در این دیدار مسئله هسته ای ایران و دیگر موضوعات منطقه ای را بررسی کرده اند.

کاخ سفید هم در بیانیه ای درباره دیدار شاهزاده متعب - اوباما اعلام کرد رئیس ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی برای نقش این کشور در مقابله با داعش و گشایش در برابر دولت جدید عراق تشکر کرد.

شاهزاده متعب در سفر به آمریکا همچنین با سران کنگره، سازمان مرکزی اطلاعات امنیت و وزارت دفاع آمریکا نیز ملاقات داشت.
گفته می شود او در این سفر به دنبال خرید تسلیحات و جنگنده های جدید برای گارد ملی عربستان سعودی است.
عربستان سعودی به داشتن موضع منفی دربرابر برنامه هسته ای ایران مشهور است. 
 
هنوز مشخص نیست چرا کشورهای عضو شورای همکاری چنین نهاد نظامی را تشکیل خواهند داد در صورتی که این کشورها هم اکنون دارای نیروی مشترک به نام سپر جزیره هستند. پایگاه سپر جزیره در منطقه حفر الباطن عربستان سعودی است.
66 کشور جنوب خلیج فارس به دنبال فرماندهی مشترک نظامی کشور جنوب خلیج فارس فرماندهی مشترک نظامی ایجاد می کنند.

به گزارش عصرایران، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: 6 کشور جنوب خلیج فارس قصد دارند فرماندهی مشترک نظامی ایجاد کنند. این فرماندهی در کشور عربستان سعودی مستقر خواهد بود.

6 کشور جنوبی خلیج فارس یعنی قطر، بحرین، کویت، عربستان سعودی، امارات و عمان عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

قرار است سران این کشورها در نشستی در ماه آینده میلادی در دوحه، به صورت رسمی تشکیل فرماندهی نظامی مشترک را اعلام کنند.

منابع آگاه گفته اند: فرماندهی مشترک نظامی کشورهای جنوب خلیج فارس در ریاض خواهد بود. همچنین هماهنگی با ائتلاف بین المللی ضدداعش یکی از ماموریت های این فرماندهی مشترک خواهد بود.

این منبع آگاه ادامه داد: کمیته های کشورهای عضو شورای همکاری قبل از این در نشست هایی در کویت، درباره تشکیل فرماندهی نظامی مشترک به توافق رسیده بودند.

قرار است تشکیل این فرماندهی مشترک به طور رسمی در نشست سران در دوحه اعلام شود.

این اقدام با هدف تقویت امنیت و ثبات کشورهای شورای همکاری و ایجاد سامانه دفاعی مشترک برای تحقق امنیت اجتماعی صورت می گیرد.

این فرماندهی مشترک نظامی قرار است ماموریت هایی مانند هماهنگی میان کشورهای جنوب خلیج فارس و ائتلاف بین المللی مبارزه تروریسم متشکل از 40 کشور را برعهده بگیرد. این ائتلاف هم اکنون حملات هوایی را علیه مواضع داعش و گروه های افراط گرا در عراق و سوریه انجام می دهد.

هنوز مشخص نیست چرا کشورهای عضو شورای همکاری چنین نهاد نظامی را تشکیل خواهند داد در صورتی که این کشورها هم اکنون دارای نیروی مشترک به نام سپر جزیره هستند. پایگاه سپر جزیره در منطقه حفر الباطن عربستان سعودی است.

قبل از این هم رسانه ها از قصد کشورهای جنوب خلیج فارس برای تشکیل نیروی گارد ساحلی و سپر موشکی خبر داده بودند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد