سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تحلیل سیاسی روز

بیش از100 تروریست عضو داعش روزچهارشنبه در منطقه 'جرف الصخر' استان بابل تسلیم ارتش عراق شدند.
کد خبر: ۴۴۳۹۴۶
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱-22 October 2014
بیش از100 تروریست عضو داعش روزچهارشنبه در منطقه 'جرف الصخر' استان بابل تسلیم ارتش عراق شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری شبکه 'الاتجاه' عراق، رییس کمیته امنیتی شورای استان بابل روزچهارشنبه گفت: این تروریست ها پس ازمدت ها محاصره توسط نیروهای امنیتی، سلاح خود را برزمین گذاشته و تسلیم شدند.

'ثامرذیبان' افزود: محاصره منطقه جرف الصخر(45 کیلومتری غرب حله مرکز استان بابل) و حملات نیروی هوایی ارتش به مخفیگاه های تروریست ها، آن ها را مجبور به تسلیم کرد.

گروههای مسلح و تروریستی همچون داعش که با حمایت غرب و همپیمانان منطقه ای آمریکا ایجاد شده اند، جنایات هولناکی را در سوریه و عراق مرتکب شدند.




کد خبر: ۴۴۴۰۵۶
تاریخ انتشار:۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹-23 October 2014

آمریکا قصد دارد در کردستان عراق پایگاه نظامی هوایی ایجاد کند.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) به نقل از منابع آگاه در کابینه کردستان عراق نوشت: آمریکا قصد دارد فرودگاه "حریر" کردستان عراق را به پایگاه نظامی هوایی وابسته به خود تبدیل کند.

فرودگاه حریر در دوره صدام حسین رئیس جمهور پیشین عراق ساخته شد. این فرودگاه هم اکنون در نزدیکی شهر اربیل مرکز کردستان عراق و در فاصله 60 کیلومتری از مرز ایران قرار دارد.

یک مقام مسؤول کُردی که خواست هویتش فاش نشود توضیح داد: پس از دستور دولت آمریکا، دولت کردستان عراق تخلیه فرودگاه حریر را آغاز کرد. تخلیه فرودگاه یک هفته طول خواهد کشید. یک شرکت دولتی خارجی تخلیه تجهیزات و وسایل فرودگاه حریر و انتقال آنها به مناطق دیگر را انجام می دهد.

یک مقام دیگر در کردستان عراق هم گفت: هیاتی از فرماندهان و سران وزارت پیشمرگه در کردستان عراق و فرماندهان ارتش آمریکا در ماه سپتامبر گذشته از فرودگاه حریر بازدید کردند.

آناتولی اضافه کرد: منطقه ای که فرودگاه حریر در آن قراردارد از اهمیت استراتژیک برخوردار است زیرا در نزدیکی مرزهای ایران، ترکیه و سوریه قراردارد.

یکی از ساکنان منطقه حریر به نام "حسن عبدالله سورجی" هم گفت: این خبرها از خیلی وقت پیش منتشر می شد.

فرودگاه حریر در دوره ریاست جمهوری صدام حسین، فرودگاه نظامی بود و جنگنده های عراقی نیز در دوره جنگ 8 ساله عراق علیه ایران، از این فرودگاه استفاده می کردند.

ارتش آمریکا هم پس از حمله نظامی به عراق وسرنگونی حکومت صدام در سال 2003، از فرودگاه حریر به عنوان پایگاه نظامی استفاده کرد.

این نخستین پایگاه نظامی آمریکا در عراق پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی از عراق در سال 1390 است. همچنین، این تنها پایگاه نظامی ارتش آمریکا در کردستان عراق به شمار می آید.

هم اکنون شماری از افسران و نظامیان آمریکایی در بغداد و اربیل حضور دارند. همچنین جنگنده های ائتلاف ضدداعش شامل آمریکا و دیگر کشورهای غربی و عربی، از فرودگاه اربیل برای حملات خود علیه مواضع داعش در عراق و سوریه استفاده می کنند.






آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۱، افغانستان را در سالی به بهانه مبارزه با تروریسم ‌اشغال ‌کردند که کشت مواد مخدر در این کشور در نتیجه یکی از موفق‌ترین مبارزه‌ها با مواد مخدر به حداقل رسیده بود؛ هرچند احتمالا فروختن مواد مخدر انبار شده به بهایی بالا‌تر، دلیل واقعی کار طالبان و دستورهای ملا عمر بود، اکنون پس ‌از ۱۳ سال، اوضاع کاملا عوض شده است.
کد خبر: ۴۴۳۹۴۸
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲-22 October 2014
یک خبر بد دیگر برای ایرانی‌ها از همسایه شرقیآمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۱، افغانستان را در سالی به بهانه مبارزه با تروریسم ‌اشغال ‌کردند که کشت مواد مخدر در این کشور در نتیجه یکی از موفق‌ترین مبارزه‌ها با مواد مخدر به حداقل رسیده بود؛ هرچند احتمالا فروختن مواد مخدر انبار شده به بهایی بالا‌تر، دلیل واقعی کار طالبان و دستورهای ملا عمر بود، اکنون پس ‌از ۱۳ سال، اوضاع کاملا عوض شده است. 

به گزارش «تابناک»، به نقل از نشریه ژاپنی دیپلماتیک، سال گذشته، وقتی آمار برداشت خشخاش در افغانستان اعلام شد، یک دیپلمات غربی، صریحا از شکست در مبارزه با کاشت گیاهان مربوط به مواد مخدر سخن گفت. یک سال بعد و هم‌‌اکنون روشن شده‌ که قرار نیست در مسیر کشت مواد افیونی در افغانستان خللی ایجاد شود. افغانستان در حال ثبت رکوردی تاریخی در این زمینه است، حال آنکه نیروهای بیگانه‌ای که افغانستان را اشغال کردند، ریشه‌کنی کشت مواد افیونی را از اهداف استراتژیک خود اعلام کرده بودند و آمریکا به تنهایی حدود ۷.‌۶ میلیارد دلار برای این کار هزینه کرده است. 

بنا بر این گزارش، روز سه‌شنبه اطلاعاتی‌ در این باره که نشان می‌دهد، رکورد کاشت خشخاش در افغانستان در حال شکسته شدن است، از سوی نهادی به نام بازرس ویژه بازسازی افغانستان (SIGAR) منتشر شد که گزارش خود را بر مبنای داده‌های آماری دفتر سازمان ملل برای مبارزه با مواد مخدر و جرایم تهیه کرده است. 

به گفته SIGAR، سطح زیر کشت در افغانستان در سال ۲۰۱۳ به ‌۲۰۹ هزار هکتار رسیده، در حالی که رکورد پیشین در سال ۲۰۰۷، برابر با ۱۹۳ هزار هکتار بوده است. به گفته این نهاد امریکایی، افزایش قیمت تریاک در بازار جهانی، کاهش هزینه ایجاد چاه‌های عمیق برای آبیاری و افزایش نیروی کار ارزان به افزایش کشت مواد افیونی در افغانستان منجر شده است. سفارت آمریکا در افغانستان با ابراز نگرانی از آمار منتشره، ابراز امیدواری کرده که دولت جدید افغانستان عملکرد بهتری داشته باشد. 

برای کشاورزان افغان، خشخاش اغلب تنها راه کسب معاش است. یک دهه اشغال و میلیارد‌ها دلار هزینه نتوانسته تغییر چندانی ایجاد کند. به ‌رغم اینکه کاشت و برداشت خشخاش بسیار سخت‌تر از میوه و یا سبزیجات است، کشاورزان با توجه به سودده و اقتصادی بودن، آن را ادامه می‌دهند. همچنین با اینکه کشاورزان افغان خود‌ به بد بودن کاشت مواد افیونی معترف‌اند، ‌پذیرفتن آن که با کشت گندم سوار دوچرخه شوند، در حالی که همسایه‌شان با برداشت خشخاش خودرویی جدید خریداری می‌کند، سخت است. افغانستان اکنون بیش از 80 ‌درصد تریاک جهان را تولید می‌کند. 

اما در حالی که دولت آمریکا انگشت اتهام را به سوی دولت افغانستان می‌گیرد و فقر، فساد، رابطه تروریسم و مواد مخدر و دسترسی نداشتن به کشت‌های جایگزین را عامل گسترش کاشت خشخاش می‌دانند، در صورت ادامه روند کنونی، کشت خشخاش، بیشتر و بیشتر هم خواهد شد. 

گفتنی است، با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، به نظر می‌رسد از این پس پایان کشت خشخاش در افغانستان را باید در کتاب‌های تاریخ جستجو کرد!







کد خبر: ۴۴۴۱۰۳
تاریخ انتشار:۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱-23 October 2014

سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با ارسال نامه‌ای به وزیر خارجه کشورش از وی خواست به وضعیت منافقین توجه بیشتری کند.

به گزارش تسنیم، سناتور جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا با ارسال نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا از وی خواست به وضعیت اعضای گروهک منافقین و ساکنان کمپ لیبرتی در عراق» توجه بیشتری کند.

در نامه این سناتور آمریکایی آمده است: «ما برای محافظت از این گروه از مخالفان حکومت ایران کمیته ای تشکیل داده‌ایم و مشتاقانه منتظر همکاری شما با این کمیته در روند اقدامات آن هستیم

اعضای گروهک تروریستی منافقین سال ۱۹۸۶ به عراق گریختند و با برخورداری از حمایت صدام حسین، دیکتاتور سابق این کشور، اردوگاهی در نزدیکی مرز ایران تاسیس کردند. وزارت خارجه امریکا ۲۸ سپتامبر۲۰۱۲ میلادی ، نام این گروه تروریستی را از فهرست سیاه تروریسم حذف کرد.






چرا عربستان در شرایط کنونی حکم اعدام آیت‌الله «نمر» را صادر کرد

پاسخ به این سؤال که چرا عربستان سعودی پس از ۲۰ ماه از زمان دستگیری آیت‌الله نمر باقر النمر حکم اعدام وی را اعلام می‌کند، می‌تواند پرده از نگاه کوته‌بینانه ریاض نسبت به مسائل منطقه‌ای بردارد.



در این میان تحلیل‌های زیادی درباره چرایی صدور این حکم در شرایط زمانی کنونی مطرح شد، برخی آن را با تحولات یمن و به نتیجه رسیدن اعتراضات در این کشور مرتبط دانستند و برخی دیگر تحلیل این تصمیم را در روابط میان تهران و ریاض جستجو می‌کنند اما در این میان آنچه مشترک بود، تاثیر این حکم در دامن زدن به اختلافات مذهبی و ضد تقریبی در سطح منطقه بود.به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، هفته گذشته یکی از مهمترین اتفاقات در عرصه منطقه تصمیم دادگاه جنایی عربستان سعودی در صدور حکم اعدام برای آیت الله نمر باقر النمر روحانی بلندپایه این کشور بود که واکنش‌های متعددی را درپی داشت.

در این شرایط رسانه‌های غربی متفق القول تاکید کردند که درصورتی که ریاض تصمیم خود را برای اعدام این روحانی عملی کند به دعوای مذهبی در خاورمیانه دامن زده و این دقیقا همان چیزی است که آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهای غربی در خاورمیانه انتظار آنرا می‌کشند.

اما در این میان یک نکته که کمتر توسط رسانه‌های غربی و عربی در منطقه مورد توجه قرار می‌گیرد این است که آیت الله النمر در هیچکدام از سخنرانی‌هایش که فیلم اکثر آنها در سایت یوتیوب موجود است، صحبتی از شیعیان نمی‌کند بلکه وی بر مطالبات تمام مردم عربستان تاکید دارد. وی منتقد رژیم عربستان است و بر استیفای حقوق تضییع شده مردم یک کشور در سایه نظامی پادشاهی تاکید دارد که درآن نادیده گرفتن حقوق اولیه مردم به امری بدیهی تبدیل شده است.

در این میان حکومت عربستان سعودی به شدت اصرار دارد که آیت الله النمر به دنبال اهداف مذهبی و طایفه‌ای است و به طور مستمر مقامات و رسانه‌های نزدیک به حکومت، اعتراضات مردم این کشور را حرکتی برگرفته از خارج از عربستان و با حمایت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تشیع می‌دانند.

در همین زمینه «حمزه حسن» معارض سرشناس عربستانی در گفت‌وگو با تلویزیون المیادین می‌گوید: «بحث مذهبی خندق رژیم(سعودی) برای ایران است، سعودی‌ها ایران را دشمن خود می‌دانند چه شاه برآن حاکم باشد و چه فردی روحانی، فتنه مذهبی در خدمت سیاست‌های ریاض است.»

وی در این باره می‌افزاید: «شیعیان عربستان قربانی فتنه مذهبی رژیم هستند، آنها(سعودی‌ها) شیعیان را تکفیر می‌کنند و مطالبات آنها را به بهانه مذهبی بودن و خارجی بودن به شدیدترین شکل سرکوب می‌کنند این درحالی است که که مواضع آیت الله النمر هیچگاه طایفه‌ای و مذهبی نبوده است وی از حقوق همه مردم عربستان دفاع کرده است؛ چه شیعه و چه سنی.»

در صورتی که این تحلیل را بپذیریم و آنرا در کنار دیگر تحولات منطقه همچون اوضاع یمن، ناکامی در سرنگونی حکومت سوریه و اوضاع عراق قرار دهیم، درمی‌یابیم که هرگاه ریاض در رقابت سیاسی با ایران در منطقه شرایط را به ضرر خود ببیند، تلاش می‌کند با کوبیدن بر طبل دعوای مذهبی و دامن زدن به این دعوا به نوعی از ظرفیت‌های موجود در زمینه افراط‌گرایی مذهبی که خودش در خلال سال‌های متمادی با تبلیغ آئین وهابیت و سلفیت در منطقه ایجاد کرده، برای اهداف خود بهره گیرد.

در این میان آنچه دارای اهمیت دوچندان است، لزوم فاصله گرفتن ایران از این تله سعودی‌ها است، ایران همانند هر کشوری در راستای منافع ملی خود به دنبال افزایش قدرت ‌خود در محیط پیرامونی‌اش برای تامین منافع امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خودش است اما در مسیر این رقابت نباید وارد تله دعوای مذهبی با عربستان یا هر کشور دیگری در منطقه شود و به شدت از این دام خطرناک که بذرش از زمان ورود استعمار به منطقه پاشیده شد، فاصله بگیرد. به ویژه که حالا در نگاه عربستان پس از آنکه داعش به عنوان دست پرورده سال‌های متمادی تبلیغ آئین تکفیر در منطقه، حالا تبدیل به هیولایی شده و تمام پنبه‌های ریسیده شده درباره جنگ شیعه و سنی را به جنگ سعودی‌-تکفیری‌ها بدل کرده؛ از این رو ریاض ضروری می‌داند که هرچه سریع‌تر دوباره دعوا مذهبی با شیعیان را با ریختن خون یک روحانی شیعه دامن بزند تا شاید شرایط تغییر کند.

در این میان آنچه مبرهن است، نگاه کوته بینانه و تاکتیک محور رژیم عربستان است، آنها حاضرند برای رد شدن از بحران‌های جاری منطقه‌ای در یمن، سوریه و عراق، در داخل خاک خود دست به بازی با آتش بزنند و احساسات میلیون‌ها نفر را جریحه‌دار کنند بدون اینکه عواقب خطرناک و خارج از کنترل چنین ماجراجویی را در بلند مدت مدنظر داشته باشند.

در همین زمینه حمزه حسن می‌گوید: «مسئولان رژیم(سعودی) نگاه راهبردی برای حل مشکلات ندارند آنها در حالتی از سردرگمی هستند و دائماً با تاکتیک‌هایشان تلاش دارند از یک بحران به طور موقت عبور کنند.» 








کد خبر: ۴۴۴۱۱۳
تاریخ انتشار:۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸-23 October 2014
 نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ایران به نمایندگی از ایشان از اقدام قابل ستایش داور کره‌ای مسابقات کبدی در دفاع از حجاب ورزشکار ایرانی قدردانی خواهد کرد.
به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله العظمی علی سیستانی در تهران به زودی در مراسمی از داور کره‌ای مسابقه کبدی ایران و هند که در دفاع از حجاب ورزشکار ایرانی، کت خود را در آورده و روی سر بازیکن ایرانی قرار داد، با اهدای یک تخته فرش و هدایایی قدردانی خواهد کرد.
نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی این اقدام را به منظور احترامی که داور کره ای به ارزشهای اسلامی گذاشته انجام می‌دهد.
هنوز زمان دقیق برگزاری این مراسم اطلاع رسانی نشده است.
به گزارش مهر، در بازی پایانی کبدی بانوان بازی‌های آسیایی اینچئون بین تیم‌های ایران و هند، در صحنه‌ای بازیکنان هندی با یورش به سمت بازیکن ایران برای گرفتن یا خارج‌کردن او از بازی اقدام به کشیدن مقنعه او می‌کنند که این کار باعث افتادن مقنعه او از سرش می‌شود.
داور کره‌ای این بازی در حرکتی ستودنی کت خود را از تن در می‌آورد و روی سر بازیکن ایرانی می‌اندازد تا حجاب او از بین نرفته باشد. بازیکنان هندی هم در همان لحظات اوج حساسیت بازی به بانوی کبدی باز ایران کمک می‌کنند تا با سرکردن مقنعه خود سریع‌تر به بازی باز گردد.


افشاگری بی‌سابقه فارین پالیسی:
اسناد سیا نشان می‌دهد آمریکا به صدام در حمله شیمیایی به ایران کمک کرده است + اسناد

اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نشان می‌دهد این کشور از استفاده عراق از گازهای شیمیایی علیه ایران مطلع بوده و به رژیم این کشور در این حملات کمک ‌کرده است.

خبرگزاری فارس: اسناد سیا نشان می‌دهد آمریکا به صدام در حمله شیمیایی به ایران کمک کرده است + اسناد

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی اختصاصی با استناد به اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نوشته است آمریکا از حملات شیمیایی عراق به ایران مطلع بوده و حتی با دادن تصاویر ماهواره‌ای به «صدام حسین» در این حملات کمک می‌کرده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد واشنگتن در جریان عملیات ایران برای فتح بصره که به اذعان آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در صورت موفقیت می‌توانست به فروپاشی ارتش عراق بیانجامد، چطور به کمک عراقی‌ها آمد.

فارین پالیسی در این مورد نوشته است: دولت آمریکا ممکن است گزینه اقدام نظامی علیه دولت سوریه را در پاسخ به حمله‌ای شیمیایی به یکی از مناطق حومه دمشق بررسی کند. اما یک نسل قبل‌تر، نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا از حملات شیمیایی‌ای مطلع بودند و هیچ‌کاری در قبال آن نکردند که بسیار بدتر از هر حمله‌ای بود که تاکنون در سوریه رخ داده است.

در سال 1988، در روزهای پایانی جنگ ایران و عراق، آمریکا به واسطه تصاویر ماهواره‌ای متوجه شد که ایران در آستانه باز کردن معبری بزرگ در دل لایه‌های دفاعی عراق و رسیدن به دستاوردی راهبردی قرار دارد. مقامات اطلاعاتی آمریکا در حالی محل نفوذ نیروهای ایرانی را به اطلاع عراقی‌ها رساندند که به خوبی می‌دانستند «صدام حسین» با تسلیحات شیمیایی از جمله عامل اعصاب «سارین» به آن‌ها حمله می‌کند.

تصاویر و نقشه مسیر پیشروی نیروهای ایرانی، محل استقرار تاسیسات پشتیبانی و لجستیکی و جزئیاتی در مورد سامانه‌های پدافندی ایران، از جمله اطلاعاتی بود که آمریکا به عراق منتقل کرد. عراقی‌ها پیش از آن هم در اوایل سال 1988 با کمک تصاویر و نقشه‌های ماهواره‌ای و دیگر اطلاعاتی که از آمریکا دریافت کرده بودند، چهار حمله شیمیایی گسترده دیگر نیز با گاز «خردل» و «سارین» انجام داده بودند.

به نوشته فارین پالیسی این حملات به تغییر موازنه در جنگ و حضور ایران پای میز مذاکره موثر بود. این حملات همچنین از جمله آخرین سری حملات شیمیایی بود که دولت ریگان از آن اطلاع‌ داشت و از افشای آن خودداری می‌کرد.

مقامات آمریکایی همواره اطلاع و رضایت خود از حملات شیمیایی عراق را انکار کرده و تاکید کرده‌اند که دولت «صدام» هیچ‌گاه به آن‌ها اعلام نکرد که قصد دارد از این تسلیحات استفاده کند. اما «ریک فرانکونا» سرهنگ بازنشسته نیروهای هوایی آمریکا که در زمان حمله 1988 وابسته نظامی آمریکا در بغداد بود، تصویری تفاوت ارائه می‌دهد.

وی می‌گوید: عراقی‌ها هیچ‌وقت به ما نگفتند که می‌خواهند از گاز اعصاب استفاده کنند. لازم نبود بگویند. ما از قبل می‌دانستیم.

اسناد تازه‌افشاشده سیا و اظهارات افرادی مثل فرانکونا نشان می‌دهد که آمریکا مستندات قاطعی از حملات شیمیایی عراق از اوایل سال 1983 در اختیار داشته است. در آن زمان ایران در مجامع عمومی می‌گفت عراق از تسلیحات غیرقانونی استفاده کرده و شکایتی را نیز برای ارائه به سازمان ملل آماده می‌کرد. اما این پرونده شواهد کافی علیه عراق نداشت. این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌های فوق‌محرمانه و یادداشت‌هایی که در اختیار مقامات ارشد اطلاعاتی قرار گرفته بود، چنین شواهدی را در اختیار داشتند. با این حال، سیا از ارائه آن‌ها و اظهارنظر در مورد این پرونده خودداری کرد.

برخلاف امروز که بحث‌های داغی در مورد لزوم مداخله نظامی آمریکا در سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی ادعایی، مطرح می‌شود، سه دهه قبل آمریکا رویکردی منفعلانه در قبال حملات شیمیایی پرتعداد و گسترده صدام علیه دشمنان و حتی مردم خودش در پیش گرفت. دولت ریگان به این نتیجه رسیده بود که این حملات می‌تواند به پایان جنگ کمک کند و بهتر است که ادامه داشته باشد. سیا به این جمع‌بندی رسیده بود که حتی در صورت افشای این حملات، اعتراضات و محکومیت‌های جهانی به راحتی خاموش می‌شود.

 

 

اسناد سیا نشان می‌دهد که ایران احتمالا قادر به جمع‌آوری شواهد قاطع استفاده از تسلیحات شیمیایی نیست. این در حالی است که سیا چنین اسنادی را در اختیار داشت. سازمان اطلاعات آمریکا همچنین اشاره کرده بود که شوروی سابق هم از این تسلیحات در افغانستان استفاده کرده و با بازخورد منفی زیادی مواجه نشده است.

پیش از این گزارش شده بود که آمریکا در حالی که احتمال می‌داده «صدام حسین» از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند، با ارائه اطلاعات راهبردی، از عراق حمایت می‌کرده است. اما مروری بر اسناد سیا که از طبقه‌بندی خارج شده و با وجود در دسترس بودن در آرشیو ملی مدت‌ها اشاره‌ای به آن‌ها نشده بود، و همچنین مصاحبه‌های اختصاصی با مقامات سابق دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، نشان می‌دهد که آمریکا تا چه حد نسبت به استفاده از تسلیحات شیمیایی مطلع بوده است. این اسناد نشان می‌دهد مقامات آمریکایی به طور مداوم از میزان استفاده از گازهای شیمیایی در حملات مطلع می‌شده‌اند. این اسناد به این معنی است که آمریکا رسما در چندین مورد از وحشتناک‌ترین حملات شیمیایی، همدست بوده است.

مقامات ارشد سیا، از جمله «ویلیام کیسی» مدیر اطلاعات مرکزی این سازمان که از دوستان صمیمی «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور آمریکا بود، از محل کارخانه تولید تسلیحات شیمیایی عراق مطع بوده است. عراق در این کارخانه سخت تلاش می‌کرد تا به حد کافی عامل خردل تولید کند تا بتواند پاسخگوی نیاز نیروهای خود در خط مقدم باشد. وی مطلع بود که عراق قصد دارد تجهیزاتی از ایتالیا خرید کند تا سرعت تولید مهمات و بمب‌های حاوی گازهای شیمیایی را افزایش دهد. و اطلاع داشت که عراق ممکن است از عوامل اعصاب علیه نیروها و حتی شهروندان ایرانی استفاده کند.

 

 

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حتی به مقامات این کشور هشدار داده بودند که اگر ایران به نقش آمریکا در حملات شیمیایی پی ببرد، ممکن است منافع واشنگتن را هدف قرار دهد.

در یکی از اسناد فوق‌محرمانه سیا به تاریخ نوامبر 1983، آمده است: با ادامه حملات عراق، احتمال اینکه ایران بتواند به موشک‌های حاوی عوامل شیمیایی دست یابد که روی آن‌ها علایم عراقی نوشته شده بود، افزایش یافته است. در آن صورت ایران می‌تواند آن را به عنوان مدرکی به سازمان ملل ارائه کرده و آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کند.

به گفته فرانکونا، همان زمان وابسته نظامی آمریکا در بغداد، آماده‌سازی‌های عراق برای انجام حملات شیمیایی را پیگیری می‌کرد. یک مقام سابق سیا هم می‌گوید تصاویری وجود داشت که نشان می‌داد عراقی‌ها پیش از هر حمله، مواد شیمیایی را به سمت سکوهای پرتاب و در راستای مواضع نیروهای ایرانی منتقل می‌کنند.

فرانکونا که خود یک کارشناس مجرب امور خاورمیانه و مسلط به زبان عربی است، و مدت‌ها در آژانس امنیت ملی و آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا خدمت کرده، می‌گوید اولین بار در سال 1984 زمانی که در امان اردن فعالیت می‌کرده، از استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی مطلع شده است. اطلاعاتی که به دست او رسیده بود به وضوح نشان می‌داد که عراقی‌ها از عامل اعصاب «تابون» استفاده کرده‌اند.

 

 

اسناد افشاشده سیا نشان می‌دهد کیسی و دیگر مقامات ارشد آمریکایی به کرات از استفاده عراق از عوامل شیمیایی و طرح‌های صدام برای استفاده بیشتر از این تسلیحات مطلع‌ می‌شده‌اند. در یکی از اسناد فوق محرمانه سیا آمده است: اگر عراقی‌ها منابع جدید بزرگی ازعوامل خردل به دست بیاورند، آن‌ها تقریبا قطعا از آن علیه نیروهای ایرانی و شهرهای مرزی استفاده می‌کنند.

اما سیاست ریگان این بود که عراق باید به هر قیمتی که شده در این جنگ پیروز شود.

سیا در یکی از اسناد خود می‌نویسد که استفاده از عوامل اعصاب می‌تواند «تاثیر چشم‌گیری بر تاکتیک حملات جمعی ایران داشته باشد و آن‌ها را وادار به تغییر تاکتیک کند». ایرانی‌ها با استفاده از این تاکتیک به صورت جمعی و ناگهانی به سمت مواضع نیروهای نظامی عراق حمله می‌کردند، که این تاکتیک در برخی نبردها بسیار موثر واقع شده بود. سیا در مارس 1984 گزارش می‌کند که عراق «در جبهه البصره استفاده از عوامل اعصاب را آغاز کرده و به نظر می‌رسد تا اواخر پاییز بتواند میزان استفاده از این عوامل را به حدی برساند که از لحاظ نظامی بتواند در روند نبرد تاثیرگذار باشد.

دخالت مستقیم آمریکا برای جلوگیری از حمله ایران به بصره

فارین پالیسی در ادامه می‌نویسد آمریکایی‌ها تا پیش از سال 1987 هرچند که از این حملات مطلع بودند و آن را افشا نمی‌کردند، اما از ارائه تصاویر و اطلاعات به دولت صدام هم خودداری می‌کردند. به گفته فرانکونا که در آن زمان در آژانس اطلاعات دفاعی فعالیت می‌کرد، این رویه در سال 1987 و زمانی که تصاویر ماهواره‌ای نشان داد ایرانی‌ها تعداد زیادی نیرو و مقادیر زیادی تجهیزات به شرق شهر بصره انتقال داده‌اند، تغییر کرد. آنچه که بیش از حمله تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی را نگران کرده بود، این بود که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد ایرانی‌ها حفره‌ای را در لایه‌های دفاعی عراق در جنوب شرقی بصره شناسایی کرده‌اند. این شکاف در محل اتصال سپاه سوم عراق که در شرق شهر مستقر بود، و سپاه هفتم عراق که در جنوب شرقی شهر و اطراف جزیره فاو استقرار داشتند، ایجاد شده بود.

تصاویر ماهواره‌ای مشخص کرد که واحدهای مهندسی ایران به این منطقه و خطوط مقابل مواضع عراق اعزام شده‌اند. به گفته فرانکونا این نشانگر آن بود که این منطقه‌ای که قرار است نیروهای ایران از آن دست به حمله بزنند.

اواخر سال 1987 تحلیلگران آژانس امنیت دفاعی آمریکا گزارشی با کد رمز «در دروازه‌های بصره» نوشتند و در آن هشدار دادند که ایرانی‌ها در آستانه حمله‌ای قرار دارند که از حملات سابق بسیار بزرگ‌تر است و فرصت خوبی برای آنان است تا خطوط عراق را در هم بشکنند و بصره را فتح کنند. این گزارش هشدار داده بود که اگر بصره سقوط کند، ارتش عراق از هم می‌پاشد و ایران در جنگ پیروز می‌شود.

به گفته فرانکونا، ریگان این گزارش را می‌خواند و در حاشیه آن این یادداشت را برای «فرانک کارلوچی» وزیر دفاع وقت می‌نویسد: پیروزی ایرانی‌ها قابل پذیرش نیست.

پس از آن، تصمیمی در سطح بالای دولت آمریکا اتخاذ می‌شود (به احتمال قریب به یقین با دریافت مجوز از شورای امنیت ملی و سیا). آژانس امنیت دفاعی اجازه می‌دهد هرمیزان اطلاعات و جزئیاتی که در مورد استقرار و حرکت نیروهای ایرانی به دست آمده را در اختیار عراقی‌ها بگذارد. تصاویر ماهواره‌ای و احتمالا برخی جزئیات طبق‌بندی شده از جمله این اطلاعات بوده‌اند. تمرکز اصلی بر روی منطقه شرق بصره بود، جایی که آژانس امنیت دفاعی آمریکا می‌گفت قرار است محل حمله بزرگ بعدی ایرانی‌ها باشد. این آژانس همچنین اطلاعات مربوط به محل دقیق مراکز کلیدی لجستیکی و توان و استعداد نیروی هوایی و سامانه‌های پدافند هوایی ایران را در اختیار عراق گذاشت. فرانکونا این اطلاعات را «بسته‌های هدف» توصیف می‌کند که جنگنده‌های عراقی باید به آن‌ها حمله می‌کردند.

پس از آن بود که حمله با گاز سارین علیه این اهداف انجام گرفت.

به نوشته فارین پالیسی، اسناد سیا نشان می‌دهد دو سوم تمام حملات شیمیایی عراق در 18 ماه پایانی جنگ انجام گرفت. تا سال 1988 اطلاعات آمریکا آزادانه و به صورت مداوم برای ارتش عراق ارسال می‌شد. در مارس همان سال عراق حمله‌ای شیمیایی با استفاده از عامل اعصاب به روستای حلبچه در شمال عراق انجام داد.

یک ماه بعد از آن عراقی‌ها با استفاده از بمب‌های حاوی گاز سارین، جزیره فاو در جنوب شرقی را که نیروهای ایرانی در آن مستقر شده بودند، بمباران کرد و توانست با این کار تمام جزیره را بازپس‌گیرد. گرفتن فاو موجب شد تا عملیات ایران علیه بصره هیچ‌گاه انجام نشود. به گفته فرانکونا، نتایج این عملیات موجب خرسندی واشنگتن شد چراکه ایرانی‌ها نتوانستند حمله مورد نظرشان را انجام دهند.

به نوشته فارین پالیسی فرانکونا پس از این حمله در فاو حضور یافته و تعداد زیادی از سرنگ‌هایی که از آن‌ها برای تزریق «آتروپین» جهت درمان اثرات کشنده گاز «سارین» استفاده شده بود را مشاهده کرده است. وی تعدادی از این سرنگ‌ها را که شاهدی بود بر استفاده عراق از تسلیحات شیمیایی به بغداد منتقل کرده است. به گفته وی عراق بعد از آن دستکم سه بار دیگر حملات گسترده‌ای را با تسلیحات شیمیایی انجام داده و در آن با استفاده از بمباران‌های گسترده و ایجاد دود تلاش کرده است شیمیایی بودن این حملات را مخفی کند.

- See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920604000154#sthash.SUGuxZw6.dpuf




وزیر اطلاعات سوریه اعلام کرد ک
وزیر اطلاعات سوریه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور 2 فروند از 3 هواپیمای جت جنگنده ای را که گروه تروریستی داعش به غنیمت گرفته بود، روی زمین منهدم کرده است.
کد خبر: ۴۴۳۹۴۰
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶-22 October 2014
 وزیر اطلاعات سوریه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور 2 فروند از 3 هواپیمای جت جنگنده ای را که گروه تروریستی داعش به غنیمت گرفته بود، روی زمین منهدم کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس از دمشق، گروه تکفیری داعش این هواپیماهای جنگی را در هفته گذشته بر فراز حلب به صورت آزمایشی به پرواز درآورده بود.

'عمران الزعبی' سه شنبه شب به شبکه تلویزیونی دولتی سوریه گفت که هواپیماهای نیروی هوایی سوریه این هواپیماها را در پایگاه هوایی الجراح واقع در شرق استان 'حلب: بمباران و منهدم کرده اند.

به گفته الزعبی، نیروی هوایی سوریه در جستجوی سومین هواپیمای جت است که عناصر داعش آن را پنهان کرده اند.

گروه دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس پیشتر اعلام کرده بود که عناصر داعش 3 فروند جت جنگنده میگ را با کمک خلبان های پیشین نیروی هوایی عراق که به این گروه تروریستی پیوسته اند، بر فراز پایگاه هوایی جراج به پرواز درآورده اند.

آسوشیتدپرس افزود: امکان تایید مستقل این گزارش وجود نداشت و مقام های آمریکا گفتند گزارشی در باره به پرواز درآمدن این جت ها به وسیله عناصر داعش در اختیار ندارند.

بر اساس اطلاعات دریافتی، این گروه تروریستی، این جت های جنگده متعلق به نیروی هوایی ارتش سوریه را از دستکم یک پایگاه هوایی ارتش سوریه در استان 'رقه' به غنیمت گرفته است که در سال جاری (2014) اشغال کرده بود.

وبگاه های وابسته به داعش تصاویری از تروریست های عضو این گروه را به همراه این هواپیماها منتشر کرده بودند، اما عملیاتی بودن این هواپیماها مشخص نیست.

به گفته الزعبی، این هواپیماها قدیمی بوده اند و دیگر به عنوان تجهیزات نظامی قابل استفاده نبودند.

اما 'رامی عبدالرحمان' مدیر گروه دیده بان حقوق بشر سوریه که اطلاعاتی از شبکه های کنشگران درون سوریه گردآوری می کند، روز چهارشنبه گفت که اطلاعاتی در تایید منهدم شدن این جت ها به وسیله نیروی هوایی سوریه دریافت نکرده است.

الزعبی در این گفت و گو، دولت ترکیه را متهم کرد که از این گزارش در باره افتادن این جت ها به دست داعش، برای اعمال فشار بیشتر برای هدف خود به منظور ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه استفاده می کند.

وی افزود: کوبانی که مدافعان کرد حدود یک ماه است که از آن در برابر تهاجم تروریست های داعش دفاع می کنند، متعلق به سوریه است و برقراری منطقه پرواز ممنوع در آن، خط قرمز حکومت این کشور به شمار می رود.

در همین حال مقام های کرد سوریه و پزشکان مستقر در کوبانی اعلام کردند که عناصر داعش از گونه ای گاز سمی در محله ای در بخش شرقی، این شهر علیه مردم استفاده کرده اند.

'عایشه عبدالله' یک مقام بلندپایه کرد مستقر در کوبانی افزود که حمله با گاز سمی سه شنبه شب رخ داد و شماری از ساکنان این شهر بر اثر قرار گرفتن در معرض آن، دچار عارضه هایی از جمله سرگیجه و ریزش اشک شدند.

به گفته وی، پزشکان کوبانی، تجهیزات لازم زا برای تعیین ماهیت مواد شیمیای استفاده شده، در اختیار ندارند.

آسوشیتدپرس افزود: این گزارش به طور مستقل قابل تایید نیست و مقام های کرد پیشتر نیز گزارش های در این باره منتشر کرده بودند.

ارسال به دوستان
سوروس: پوتین تهدیدی برای حیات اروپا است

جورج سوروس که به پدر انقلاب‌های رنگی در جهان معروف است، در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد تحولات اوکراین، گفت سیاست‌های رئیس‌جمهور روسیه تهدیدی برای ارزش‌ها و اصولی است که اروپا بر آن بنا شده است.

خبرگزاری فارس: سوروس: پوتین تهدیدی برای حیات اروپا است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جورج سوروس که به پدر انقلاب‌های رنگی در جهان معروف است، در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد تحولات اوکراین، گفت سیاست‌های رئیس‌جمهور روسیه تهدیدی برای ارزش‌ها و اصولی است که اروپا بر آن بنا شده است.

وی هشدار داد که توسعه‌طلبی روسیه، تهدید حیاتی برای اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و خواستار حمایت مادی از اوکراین شد.

سوروس استدلال کرد که ملی‌گرایی تهاجمی و استبداد پوتین، یک مدل جایگزین برای دموکراسی‌ لیبرال غربی را به نمایش می‌کشد و وی برای مستند کردن این استدلال خود به تحسین رئیس‌جمهور روسیه توسط «نایجل فاراژ» رهبر حزب استقلال انگلیس، «مارین لوپن» رهبر حزب جبهه ملی فرانسه و «ویکتور اوربن» نخست‌وزیر مجارستان اشاره کرد.

وی در مقاله‌ای که در بخش بازبینی کتاب‌های روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به چاپ رسید در اینباره گفت: «حیات اروپا با چالش‌هایی از سوی روسیه روبرو است. نه رهبران اروپایی و نه شهروندان اروپا به طور کامل از این چالش اطلاعی ندارند و نمی‌دانند چگونه به بهترین شیوه می توانند با این چالش روبرو شوند».

سوروس در این مقاله اینگونه ادامه داد: «هم‌اکنون روسیه در حال ارائه یک جایگزینی است که چالش اساسی برای ارزش‌ها و اصولی به همراه دارد، که اتحادیه اروپا در اصل بر پایه این اصول بنا نهاده شده است. این جایگزین بر اساس استفاده از نیرویی است که خود را به شکل سرکوبگری در داخل و تهاجم در خارج به نمایش می‌کشد.»

این سرمایه‌گذار آمریکایی به روزنامه گاردین می‌گوید: «به واسطه بحران یورو، نارضایتی عمومی از اتحادیه اروپا وجود دارد. بحران یورو به شیوه‌ نادرستی مدیریت شد و برای مدتی به طول انجامید و اتحادیه دواطلبانه برابر را به یک چیز کاملاً متفاوت تبدیل کرد».

وی ادامه داد که اتحادیه اروپا به یک رابطه ناکارآمد بین کشورهای بستانکار و بدهنکار تبدیل شده است و همین امر منجر به گسترش خشم شده است. پوتین، رابطه خوبی با آنهایی که علیه اروپا تحریک شده‌اند برقرار کرده است. شکست اروپا بعنوان یک آزمونی در یک دولت فراملی، روسیه را به یک تهدید محکم تبدیل می‌کند...سقوط اوکراین یک شکست بزرگی برای ناتو، اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد بود و یک روسیه پیروز و موفق نفوذ بسیار بیشتری در اتحادیه اروپا پیدا می‌کند و تهدید شدیدی برای کشورهای بالتیک که دارای جمعیت زیاد قومی به حساب خواهد آمد.

سوروس پیش‌بینی کرد که بعد از انتخابات روز یکشنبه اوکراین، رئیس‌جمهور روسیه به «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین یک قرارداد تأمین گاز برای اوکراین به شرط آنکه نخست‌وزیر مورد قبول پوتین منصوب شود را پیشنهاد می‌دهد. اگر این پیشنهاد رد شود، احتمالاً پوتین به پیروزی کوچکتری که هنوز در دسترس او است، بازمی‌گردد و آن این است که او می‌تواند قبل از زمستان با توسل به زور یک مسیر زمینی از روسیه به کریمه و ترانس‌نیستریا باز کند.

وی در پایان از کشورهای غربی خواست تا حمایت مادی از اوکراین به عمل آورند و دستکم ۲۰ میلیارد دلار پول به این کشور تزریق کنند و همچنین به آنها وعده دهند که در زمان لازم، مبالغ بیشتری به آنها کمک خواهند کرد تا بدهی‌ عمومی‌اشان را تسویه کنند و همچنین به اصلاح بخش انرژی این کشور کمک کنند.

سوروس تصریح کرد: «اتحادیه اروپا با نجات اوکراین در واقع خود را نجات می‌دهد».

انتهای پیام/ق

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930801000574#sthash.CG8VuZWq.dpuf

سردار سلامی مطرح کرد
حاشیه‌نشینی آمریکا در منطقه/ امروز سنگرهای اول ما در شرق مدیترانه قرار گرفته است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: آمریکا از بازیگر اصلی منطقه به یک حاشیه‌نشین تبدیل شده و به جای آن ایران اسلامی با تدابیر رهبر معظم انقلاب به مهم‌ترین اداره‌کننده این منطقه حساس تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس: حاشیه‌نشینی آمریکا در منطقه/ امروز سنگرهای اول ما در شرق مدیترانه قرار گرفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سردار حسین سلامی پیش از ظهر امروز در سومین روز کنگره ملی 2 هزار و 500 شهید و سردار شهرستان نجف‌آباد اظهار کرد: مستکبران در تمام تاریخ هرگاه احساس کردند که قدرتی نو در دنیا که با منافع آنها در تضاد است به سمت شکل‌گیری پیش می‌رود، تمام توان و امکانات خود را برای گسترش چنین تفکر و حرکتی به میدان آورده‌اند و در مورد ایران اسلامی نیز طی بیش از سه دهه گذشته شدیدترین نوع این اقدامات را اجرایی کرده‌اند.

وی افزود: قدرت‌های شرق و غرب ضمن توافقی نانوشته به صورت مشترک علیه کشور ما وارد صحنه شدند و تمامی امکانات و قدرت خود را به منظور جلوگیری از گسترش و موفقیت چنین خیزشی به کار بستند.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته بین کشورهای غربی برای مقابله با کشور در سال‌های دفاع مقدس، بیان کرد: در این میان آمریکا با قدرت اطلاعاتی، فرانسه با تجهیز نیروی هوایی عراق، آلمان با در اختیار دادن سلاح‌های شیمیایی، کشورهای عربی با بخشش دلارهای نفتی و شوروی سابق نیز با تجهیز بی‌سابقه عراق جهت هدف قرار دادن زیر ساخت‌های ایران در نقاط استراتژیک به کشور متجاوز کمک کردند.

وی ادامه داد: با توجه به مجموع این حمایت‌ها و تحریم‌های موجود، رزمندگان ما مجبور بودند در میدانی نابرابر سخت‌ترین و پیچیده‌ترین نقشه‌های عملیاتی را اجرا کنند که در این مسیر با انواع بمباران‌های هوایی کم‌نظیر، میدان‌های مین چندلایه، سنگر‌های کمین و عوارض ایجاد شده در سطح زمین روبه‌رو بودند.

سردار سلامی تأکید کرد: با وجود تمامی این کمبودها و مشکلات، شهیدان و ایثارگران ما توانستند در صحنه‌های مختلف به پیروزی‌های چشم‌گیری برسند که در این میان لشکر هشت نجف ‌اشرف کارهای نشدنی زیادی اجرا و ثابت کرد که در مقابل اعتقاد و ایمان یک ملت هیچ مانعی موثر نخواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به شکسته شدن هیبت قدرت‌های بزرگ در میدان نبرد توسط رزمندگان اسلام اضافه کرد: اثبات مدیریت ولایت فقیه در صحنه‌های جهانی، بازیابی ارکان عظیم هویت ایرانی – اسلامی، نجات از سیطره مستکبران، دعوت تمامی ملت‌های جهان به آزادی، عدالت، استقلال و عزت در کنار بیداری ملت‌های مسلمان دنیا تنها بخشی از دستاوردهای مقاومت هشت ساله مردم ایران است.

جانشین فرمانده کل سپاه متذکر شد: دشمن در این مدت جبهه‌های جنگ علیه ایران را تغییر می‌دهد و در این مدت بارها از حربه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی استفاده کرده که در این میان تلاش برای غربی‌سازی فرهنگ و تفکر تمامی کشورهای اسلامی، انحراف جوانان از مسیر واقعی با استفاده از ابزارهای مختلفی چون ماهواره و فضای مجازی در کنار حذف فیزیکی دانشمندان کشور و تشکیل ائتلاف‌های سیاسی و اقتصادی مختلف، نمود بیشتری داشته است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ تمامی سرزمین‌های فلسطین اشغالی زیر پوشش آتش موشک و سلاح‌های مقاومت فلسطین و حزب‌الله قرار گرفته و آمریکا نیز از بازیگر اصلی منطقه به یک حاشیه‌نشین تبدیل شده و به جای آن انقلاب اسلامی با تدابیر رهبر معظم انقلاب به مهم‌ترین اداره‌کننده این منطقه حساس تبدیل شده است.

سردار سلامی اضافه کرد: امروز سنگرهای اول ما در شرق مدیترانه قرار گرفته و ایران به یک ترمینال جهانی در عرصه سیاست تبدیل شده که رفت و آمدهای متعدد و در سطح بالای مسئولان سیاسی کشورهای دنیا به تهران دلیل بر این مدعا به شمار می‌آید و همه این برکات ثمره جانفشانی شهدا و ایثارگران ما در دوران دفاع مقدس است به طوری که امروز فلسطین، یمن، عراق و افغانستان نیز میوه این مجاهدت را می‌چینند.

جانشین فرمانده کل سپاه در پایان اضافه کرد: امروز هیچ ترسی از قدرت‌های بین‌المللی نداریم و در مقابل زیاده‌خواهی آنان قدرت خود را آرایش داده‌ایم که این امر تنها با رهبری‌های آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان انسانی آزاده و شجاع ممکن شده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930801000578#sthash.cKwAp9k7.dpuf
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد