سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خوبی در زمینه های نظامی و تسلیحاتی داشته و آمادگی دارد این دستاوردها را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.
سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در لبنان با اشاره به اعلام آمادگی کشورمان جهت کمک به ارتش لبنان اظهار داشت: کمک جمهوری اسلامی ایران دارای سه ویژگی مهم است. اول آنکه بدون قید و شرط است، دوم بدون واسطه کشور ثالثی است و مهمتر از همه اینکه این هدیه شامل اسلحه و مهمات مورد نیاز ارتش لبنان است.

به گزارش مهر، محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان طی ملاقات با جبران باسیل وزیر خارجه این کشور در خصوص تحولات منطقه و روابط دو جانبه گفتگو کرد.

جبران باسیل در این ملاقات ضمن استقبال از هدیه جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان اظهار داشت: وزارت خارجه لبنان این موضوع را به هیات دولت منعکس کرده تا مراحل اجرایی خود را طی نماید و امیدواریم در اسرع وقت به نتیجه برسد.

وزیر خارجه لبنان با اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: موضوع مقابله با تروریسم نیازمند همکاری بیشتر کشورهای منطقه و نیازمند جدیت بیشتری است چراکه این موضوع امنیت و ثبات کلیه کشورهای منطقه را در معرض خطر قرار داده و طبیعی است که کشورهای منطقه در مقایسه با دیگر کشورهای جهان در معرض تهدید بیشتری قرار دارند.

محمد فتحعلی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز با اشاره به اعلام آمادگی کشورمان جهت کمک به ارتش لبنان اظهار داشت: کمک جمهوری اسلامی ایران دارای سه ویژگی مهم است. اول آنکه بدون قید و شرط است. دوم بدون واسطه کشور ثالثی است و مهمتر از همه اینکه این هدیه شامل اسلحه و مهماتی است که مورد نیاز ارتش لبنان است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای خوبی در زمینه های نظامی و تسلیحاتی داشته و آمادگی دارد این دستاوردها را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات منطقه و حساسیت شرایط کنونی اظهار داشت: همکاری کشورهای منطقه در مقابله با تروریسم بیش از هر زمان دیگری ضروری است.




علاوه بر این، تعدادی از خیابان های بغداد بسته شده اند و شمار زیادی از نیروهای امنیتی عراقی در خیابان های پایتخت مستقر شده اند.منابع آگاه گفته اند درگیری شدید میان نیروهای امنیتی عراقی و داعش در نزدیکی فرودگاه بغداد در جریان است.
داعش به نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد رسیده است.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، درگیری شدید میان ارتش عراق و نیروهای داعش به نزدیک فرودگاه بغداد کشیده شده است.

علاوه بر این، تعدادی از خیابان های بغداد بسته شده اند و شمار زیادی از نیروهای امنیتی عراقی در خیابان های پایتخت مستقر شده اند.
منابع آگاه گفته اند درگیری شدید میان نیروهای امنیتی عراقی و داعش در نزدیکی فرودگاه بغداد در جریان است.

منابع امنیتی ادامه دادند: نیروهای امنیتی خیابان های منتهی به منطقه سبز امنیتی در بغداد و سه ورودی از چهار ورودی این منطقه را بسته اند. منطقه سبز امنیتی محل استقرار مراکز مهم امنیتی و حکومتی از جمله کاخ ریاست جمهوری، کاخ نخست وزیری، پارلمان، ساختمان قوه قضائیه، سفارتخانه های آمریکا، بریتانیا و فرانسه و ستاد فرماندهی ارتش است.

همزمان سایت روزنامه العربی الجدید چاپ لندن نوشت: داعش به دنبال حمله به بغداد است.

 روزنامه العربی الجدید در گزارشی با عنوان "حمله به بغداد نزدیک می شود" نوشت: اطلاعات به دست آمده از بغداد نشان می دهد داعش به دنبال آماده سازی نیروهای نظامی و تسلیحاتی اش در اطراف بغداد است. احتمالا داعش در حال آماده سازی برای حمله نهایی به بغداد و اشغال پایتخت عراق است.

براساس این خبر، هزاران نفر از اعضای داعش به همراه تانک ها، زره پوش ها و توپخانه ها از سه محور در مناطق شمال، غرب، جنوب بغداد از جمله مناطق ابوغریب، صدر، الیوسفیه، التاجی، الطارمیه، المشاهده، المحمودیه و عرب جبور  قرار گرفته اند.
همچنین ارتش عراق اطراف بغداد کانال حفر و موانع فیزیکی ایجاد کرده است.

یک سرتیپ ارتش عراق هم گفت: مردم محلی در مناطق اطراف بغداد، در ترس از حملات و درگیری های ارتش و داعش، خانه های خود را ترک کرده اند. حملات هوایی ائتلاف در اطراف پایتخت، تاثیری در جلوگیری از پیش روی داعش نداشته است.داعش در برخی مناطق از جمله فرودگاه بین المللی بغداد در غرب پایتخت، به شدت به بغداد نزدیک شده است.




گستاخی‌های بی‌پایان وزیر خارجه سعودی‌ها برای کمک به داعش؛
نسخه‌پیچی سعودالفیصل به سوریه منحصر نشده، بلکه با وجود درگیری شدید دولت و مردم عراق با گروه‌های تروریستی و تکفیری مورد حمایت‌های پیدا و پنهان عربستان و در شرایطی که داعش در برخی مناطق در چهل کیلومتری مرز ایران است، وی ادامه داده «اگر ایران می‌خواهد بخشی از راه حل در سوریه باشد، باید نیرو‌هایش را از سوریه خارج کند و در عراق و یمن نیز همین کار را انجام دهد».

کد خبر: ۴۴۱۸۷۷
تاریخ انتشار:۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰-13 October 2014
سعودالفیصل: اشغالگران ایرانی از سوریه خارج شوند!روز دوشنبه، سعودالفیصل، وزیر خارجه پادشاهی سعودی با اشغالگر خواندن ایران، خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شده است تا ـ به گفته وی ـ به این ترتیب به حل بحران در سوریه کمک شود. 

به گزارش «تابناک» و به نقل از العربیه، وزیر خارجه سعودی‌ها این سخنان را در جریان کنفرانس خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در شهر جده در ساحل دریای سرخ بر زبان رانده است. 

وی با طرح این ادعا که سربازان ایرانی، مشغول جنگ با سوری‌ها هستند، ادامه داد: «در بسیاری از درگیری‌ها (در منطقه) ایران بخشی از مشکل است و نه راه حل آن». 

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه عربستان اظهار داشته: در اوضاع کنونی، باید ایرانی‌ها را اشغالگر نامید، زیرا به حکومت اسد ـ که آن را نامشروع نامیده ـ کمک می‌کنند. این در حالی است که عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در سه سال اخیر از تروریست‌هایی حمایت کرده‌اند که جنگ آن‌ها علیه دولت مرکزی سوریه، بیش از ۱۸۰ هزار کشته و خسارات بزرگ اقتصادی بر جای گذاشته است. 

نسخه‌پیچی سعودالفیصل به سوریه منحصر نشده، بلکه در با وجود درگیری شدید دولت و مردم عراق با گروه‌های تروریستی و تکفیری مورد حمایت‌های پیدا و پنهان عربستان، وی ادامه داده که «اگر ایران می‌خواهد بخشی از راه حل در سوریه باشد، باید نیرو‌هایش را از سوریه خارج کند و در عراق و یمن نیز همین کار را انجام دهد». 

سخنان وزیر خارجه عربستان، تنها ده روز پس از آنی است که جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، آشکارا عربستان سعودی و دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا را نه تنها به حمایت‌های گوناگون از تروریست‌ها در عراق و سوریه متهم کرد، بلکه آن‌ها را اصلی ترین مشکل آمریکا در منطقه دانست. 

هرچند بایدن بعدا ترجیح داد از مواضع خود عقب‌نشینی کند، همزمان امریکا و عربستان بر سر آموزش و ایجاد نسل جدیدی از تروریست‌ها در خاک عربستان سعودی برای دخالت در سوریه توافق کرده‌اند. 

اتهام‌زنی‌های وزیر خارجه عربستان به ایران، در حالی است که دولت ایران، ابایی از اعلام اینکه از دولت‌های سوریه و عراق و مردم این کشور‌ها در جنگ با تروریسم حمایت کرده و خواهد کرد، نداشته است.

دولت منطقه کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی قره‌تپه استان دیالی، امروز را عزای عمومی اعلام کرد.
کد خبر: ۴۴۲۰۳۵
تاریخ انتشار:۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴-14 October 2014
دولت منطقه کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی قره‌تپه استان دیالی، امروز را عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش فارس، دولت منطقه کردستان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی گروه داعش در انفجارهای منطقه قره تپه استان دیالی، امروز سه‌شنبه (23 مهر/ 14 اکتبر) را عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری «کردپرس»، اربیل ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان و آرزوی بهبودی زخمی‌های این انفجارها، بر متعهد بودن نیروهای پیشمرگ در ایجاد امنیت در منطقه کردستان در مقابله با تروریستها تاکید کرد.
صبح روز یکشنبه (20 مهر/ 12 اکتبر)،3 انفجار تروریستی پیاپی در شهر قره تپه واقع در استان دیای روی داد که موجب کشته و زخمی شدن بیش از 300 نفر از نیروهای امنیتی پیشمرگه و شهروندان غیرنظامی شد.
عوامل انفجاری قره‌تپه اداره برق و کمیته اتحادیه میهنی را مورد هدف قرار داده بودند.
گروه داعش با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این اقدامات تروریستی را بر عهده گرفت.

تحلیل یک رسانه آمریکایی؛
از چند ماه پیش و همزمان با آغاز پیشروی‌های تروریست‌های تکفیری در عراق، موضوع نحوه مبارزه با این تروریست‌ها، به یکی از مهترین مباحث روز بین‌المللی تبدیل شد. در این میان، محافل رسانه‌ای و تحلیلی غربی، روز به روز به شکل جدی‌تری به این نتیجه می‌رسند که مبارزه با داعش و از میان بردن این گروه بدون حضور و نقش‌آفرینی ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.
کد خبر: ۴۴۲۰۳۷
تاریخ انتشار:۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲-14 October 2014
پیام انتشار تصاویر سردار سلیمانی در میان رزمندگان عراقیاز چند ماه پیش و همزمان با آغاز پیشروی‌های تروریست‌های تکفیری در عراق، موضوع نحوه مبارزه با این تروریست‌ها، به یکی از مهترین مباحث روز بین‌المللی تبدیل شد. در این میان، محافل رسانه‌ای و تحلیلی غربی، روز به روز به شکل جدی‌تری به این نتیجه می‌رسند که مبارزه با داعش و از میان بردن این گروه بدون حضور و نقش‌آفرینی ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی به بررسی نقش ایران در مبارزه با تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه پرداخته و می‌نویسد، در مسیر مبارزه با این تروریست‌ها، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به چهره‌ای تأثیرگذار و مهم تبدیل شده است. 

این سایت اشاره می‌کند، هفته گذشته، تصویری از سردار سلیمانی در سطح اینترنت منتشر شد که این فرمانده ایرانی را در میان نیروهای پیشمرگه کرد در عراق نشان می‌داد. این تصویر، جدید‌ترین نمونه از تصاویری است که از زمان تصرف موصل توسط داعش، از سردار سلیمانی در رسانه‌ها منتشر شده است. شمار این تصاویر اکنون به اندازه‌ای رسیده که حتی در رسانه‌های خود ایران نیز به آسانی قابل مشاهده است. 

به باور بلومبرگ، تبدیل سردار سلیمانی از چهره‌ای که از وی با نام یک مرد در سایه و پر رمز و راز یاد می‌شد، به یک قهرمان در عرصه عمومی، نقطه محوری پیامی است که ایران به جهان مخابره می‌کند: اگر می‌خواهید بر تروریست‌های تکفیری غلبه کنید، به جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نظامی ارشد این کشور نیاز دارید. 

آنتونی کردسمن، تحلیلگر ارشد در مؤسسه مطالعات بین‌‌المللی و راهبردی واشنگتن در این زمینه می‌گوید: «او (سردار سلیمانی) پیام نفوذ ایرانی‌ها را به آمریکا می‌فرستد؛ افزون بر این، پیامی نیز به کشورهای عرب فرستاده می‌شود، مبنی بر اینکه آن‌ها نیز باید با ایران وارد تعامل شوند». 

در ادامه مطلب بلومبرگ آمده است، در تصاویر منتشره از سردار سلیمانی، وی با موهای نقره‌ای و ریش‌های مرتب، اغلب لبخندی را در مقابل دوربین بر لب دارد؛ مانند یک توریست که مشغول گذراندن تعطیلات است و و به کلاشینکف‌هایی که دیگر افراد حاضر در تصویر در دست دارند، اهمیتی نمی‌دهد. 

در داخل ایران، از سردار سلیمانی به عنوان فردی یاد می‌شود که از دولت سوریه رد مقابل شورشیان و گروه‌های تکفیری ـ که از سال ۲۰۱۱ تاکنون درصدد براندازی دولت هستند ـ محافظت می‌کند. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، از فرماندهان ارشد سپاه نیز چندی پیش در تلویزیون ایران گفت، ‌اگر سردار سلیمانی و ۷۰ تن همراهان وی نبودند، شهر اربیل به تصرف نیروهای داعش درآمده بود. 

پیام محسنی، مدیر «پروژه ایران» در دانشگاه هاروارد در این زمینه می‌گوید: «شهرت کنونی سردار سلیمانی، وی را ‌فردی کاریزماتیک و مردمی مطرح نموده که از اینکه به جبهه‌های نبرد رفته و شخصاً فرماندهی جنگ را بر عهده بگیرد، ترسی ندارد. شاید بسیاری از ایرانی‌ها، در گذشته قاسم سلیمانی را نمی‌شناختند، ولی از زمان آغاز مبارزات علیه داعش، محبوبیت وی در داخل رو به افزایش بوده است». 

از سوی دیگر، در اوضاع کنونی که شهر کردنشین کوبانی در مرز سوریه با ترکیه در معرض حملات داعش قرار دارد، درخواست‌ها از سردار سلیمانی برای کمک به شکست تکفیری‌ها در این منطقه افزایش یافته است. این امر به ویژه بدان سبب است که هرچند آمریکا ایران را وارد ائتلاف بین‌‌المللی ضد داعش نکرده، ‌ایران در عمل نقش بسیار مهمی ‌در مبارزه با تکفیری‌ها در عراق داشته است. 

نکته مهم دیگری که در مطلب بلومبرگ مورد اشاره قرار گرفته، این است که دولت آمریکا در سال ۲۰۰۷ نیروهای قدس سپاه را یک گروه تروریستی خواند، اما اینک چاره‌ای جز اذعان به نقش این نیرو و فرمانده آن در نبرد با تروریست‌ها ندارد؛ به عبارت دیگر، دیدگاه آمریکا نسبت به سردار سلیمانی اکنون تا اندازه‌ای تغییر کرده که وی را یک متحد بالقوه در مبارزه با داعش می‌بیند. 

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این زمینه می‌گوید: «وقتی ایران ژنرال ارشد سپاه پاسداران خود را برای کمک به کرد‌ها و عراقی‌ها ‌می‌‌فرستد، این نشانگر سطح همسویی منافع [ایران و آمریکا] است. در خاورمیانه، همه چیز در هم تنیده است».

احمدی مقدم در مراسم تشییع شهدای سقوط هواپیمای ناجا؛
بقایای هواپیما معلوم ‌می‌کند، این هواپیما در ۱۹ هزار پایی پرواز می‌کرده، نوع سلاحی که افراد حمل می‌کنند، حداکثر بردش زیر ۱۲ هزار پاست و برای زدن این هواپیما موشک بزرگ نیاز بود و بقایای این هواپیما فرضیه را مردود می‌سازد؛ متأسفانه برخی تلاش می‌کنند با ناامن نشان دادن فضا، تروریست‌ها را قوی جلوه دهند.
کد خبر: ۴۴۱۹۷۷
تاریخ انتشار:۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵-14 October 2014
فرمانده نیروی انتظامی صبح امروز در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه سقوط هواپیمای ناجا با مردود دانستن شایعات درباره هدف قرار گرفتن این هواپیما توسط تروریست ها، مقابله بیشتر با این خرابکاران را در گرو همکاری بیشتر مجلس و دولت دانست.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، سردار احمدی‌مقدم درباره علت سقوط این هواپیما گفت: چیز جدیدی برای گفتن نداریم. حادثه تا آنجا که باید اطلاع‌رسانی شود، بموقع اطلاع داده شد. تیم فنی علت سانحه را بررسی می‌کند؛ بنابراین، ما نمی‌توانیم به این سرعت دلایل سقوط را بیان کنیم، بلکه باید منتظر اعلام نتایج باشیم. 

این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره شایعات هدف قرار گرفتن هواپیما گفت: متأسفانه برخی تلاش می‌کنند با ناامن نشان دادن فضا، تروریست‌ها را قوی جلوه دهند. بقایای هواپیما معلوم می‌کند که آماج قرار گرفته یا خیر؛ نوع سلاحی که افراد حمل می‌کنند، بیشترین بردش زیر ۱۲ هزار پاست و برای زدن این هواپیما، موشک بزرگ نیاز بود و بقایای این هواپیما فرضیه را مردود می‌سازد. 

وی افزود: خرابکاری درست نیست، زیرا آتش‌سوزی و انفجار نداشتیم و موتور‌ها خاموش شدند. هنوز مشخص نیست به چه دلیل موتورهای این هواپیما خاموش شده، حال آنکه این پرنده قادر به پرواز با موتورهای خاموش تا مسافت‌های چند ده کیلومتری بوده است؛ بنابراین، به نظر می‌رسد، اگر این سانحه در روشنایی روز اتفاق افتاده و عوارض زمین به طور کامل مشخص بود، این اتفاق ناگوار رخ نمی‌داد، چرا که این هواپیما هنگام نشستن روی زمین سرعتی معادل ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر داشته که با سرعت یک اتومبیل برابری می‌کند. 

احمدی‌مقدم در ادامه از ممنوعیت پرواز هواپیماهای مشابه در ناجا، به جز برای آموزش خبر داد و گفت: ما از این هواپیما، پنج فروند به صورت فعال داریم، ولی هم‌اکنون خواسته‌ایم به جز پرواز آزمایشی، پرواز دیگری با این هواپیما انجام نشود تا تیم بررسی صحنه نتایج را مشخص کند. 

وی با تأکید بر مهارت کادر پرواز حادثه‌دیده‌ گفت: پروازهای ناجا با دقت بررسی می‌شود و در همین پرواز نیز خلبان سرهنگ بود که نشان از مهارت‌های لازم ایشان و ساعت‌های پروازی زیاد با این هواپیما بوده است. 

فرمانده پلیس با درخواست از دولت برای در اختیار قرار دادن وسایط پروازی جدید و پر‌ظرفیت افزود: کلا از این نوع هواپیما تعداد چشمگیری در دنیا وجود دارد و این نوع هواپیما، یک هواپیمای کم سانحه و ایمن است، ولی عمر بالای وسایل پروازی شاید نقطه آسیب باشد. 

وی با بیان اینکه ناجا برای انجام فعالیت‌های خود اعم از عملیات، امداد و پشتیبانی با توجه به گستردگی کشور، نیاز به وسایل پرونده در هواناجا دارد، گفت: ‌ در این هفت، هشت سال با حمایت دولت، بیست فروند بالگرد با حدود سنی ده و پانزده‌ سال وارد خدمت شده‌اند. بالگردهای قدیمی هم‌اکنون در ناجا کار آموزش را انجام می‌دهند و وسایل سبک هم برای گشت انجام می‌شود. 

سردار احمدی‌مقدم با بیان اینکه این نوع هواپیما قیمتش، ‌حدود ۱۰ میلیون دلار است، گفت: همین هواپیمای سقوط کرده هواپیمای گرانی است و برای پرواز نسبتا ایمن است و در هر صورت باید تلاش کرد. هواپیمای جدید جایگزین هواپیمای قدیم شوند. 

وی درباره حوادث سراوان نیز گفت: تعدادی از اشرار در منطقه سراوان دستگیر شدند و تعدادی نیز به آن سوی مرز‌ها فرار کرده‌اند، ولی همچنان عملیات ما برای دستگیری این اشرار ادامه دارد. 

احمدی‌مقدم با تأکید بر اینکه ناامنی‌های اخیر از طریق مراجع دیپلماتیک نیز در حال بررسی است و وزیر کشور به طور جدی موضوع را پیگیری می‌کند، افزود: البته به ‌رغم همه این اقدامات نباید انتظار نتایج شگرفی را داشته باشیم، زیرا‌ پاکستان مدت‌هاست، هیچ نگرانی مرزی از جانب مرزهای کشور ما ندارد و بهترین راهکار برای مقابله با چنین اتفاقاتی، تکمیل عملیات انسداد مرزی در کشورمان است. 

وی افزود: البته نیروهای فنی و مهندسی در مرزهای شرقی کشور به صورت جدی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و اقدامات اخیر اشرار در واکنشی به دستاوردهای ماست. 

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه گفت: متأسفانه محدودیت منابع‌ تکمیل انسداد مرزهای شرقی کشور را کند کرده است و اگر دولت و مجلس، حمایت‌های لازم را در بحث بودجه در خصوص انسداد مرزهای شرقی انجام دهند، ما می‌توانیم تا پایان سال آینده، بستن شرقی را تکمیل کرده و شاهد امن شدن مرزهای این منطقه همچون مرزهای زابل و زاهدان باشیم.
همان‌طور که اشاره کردم، از زمان بر سر کار آمدن دولت یازدهم در ایران، سیگنال‌های بهبود روابط از سوی عربستان ارسال شده ‌است از جمله، افزایش ظرفیت حجاج ایرانی که 70هزارنفر در سال بود، امسال از سوی دولت عربستان به 90هزارنفر افزایش یافت
کد خبر: ۴۴۱۹۵۲
تاریخ انتشار:۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴-14 October 2014
«توپ برقراری دوباره روابط اقتصادی دو کشور در زمین عربستان است». اینکه چرا اسدالله عسگراولادی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عربستان چنین دیدگاهی دارد، به شم بالای او در تحلیل مسایل اقتصادی و البته سیاسی برمی‌گردد که وی اذعان می‌کند در حوزه سیاست تاکنون نه ورود پیدا کرده ‌است و نه تخصصی دارد.

به نوشته شرق، برای این فعال اقتصادی یک مساله کاملا شفاف و روشن است؛ در دوره‌ای که قرار داریم می‌توان درهای قفل‌شده مناسبات اقتصادی ایران و عربستان را باز کرد. اینکه چگونه این قفل باز می‌شود، مقدماتش را آقای عسگراولادی در رفت‌و‌آمد مقامات دو کشور می‌داند و البته گام اول را نیز باید طرف عربستانی بردارد. گفت‌وگوی شرق را با وی می‌خوانید:

روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و عربستان به همان اندازه که در دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی رونق گرفت، در دولت‌های نهم و دهم رو به سردی گذاشت و حال در دولت آقای روحانی نشانه‌هایی از بهبود روابط اقتصادی میان دو کشور دیده می‌شود. این‌همه فرازونشیب در مناسبات اقتصادی ایران و عربستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روابط ایران با کشور عربستان همواره استراتژیک بوده ‌است. پس از انقلاب اسلامی، عربستان اولین کشوری بود که دولت وقت در ایران اسلامی سعی در برقراری روابط با آن را داشت. مشکلات عدیده‌ای هم طی سال‌های پس از انقلاب بر روابط دوکشور اثرگذار بوده‌ است. از جمله آنکه در مورد مساله حج و زوار ایرانی در این کشور پیشامدهایی اتفاق افتاد. پس از انقلاب اسلامی، اعزام زوار ایرانی به عربستان از 50هزارنفر در سال شروع شد و در حال حاضر به 90هزارنفر حاجی در سال رسیده است. بین 200هزارنفر تا 600هزارنفر نیز عمره به این کشور می‌فرستیم.

 از این‌رو ارتباط توریستی- مذهبی وسیعی با این کشور داریم. در زمینه برقراری روابط اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور نیز پس از انقلاب، کشور عربستان اولین هیات تجاری را به تهران اعزام کرد که رییس اتاق بازرگانی و صنعت جده،آقای شیخ اسماعیل ابو داوود ریاست آن هیات را برعهده داشت. وی ریاست اتاق بازرگانی اسلامی را نیز در دست داشت و تا همین چندسال پیش که وی درگذشت این سمت در اختیار او بود. به‌دنبال آمدن این هیات اقتصادی از عربستان به تهران، ایران نیز هیاتی 80نفره از تجار و بازرگانان خود را راهی ریاض کرد. به این ترتیب طی 10سال به‌طور مستمر هیات‌های تجاری دو کشور عربستان و ایران در رفت‌وآمد بودند.

بنابراین اساس روابط اقتصادی دو کشور برپایه مبادله هیات‌های تجاری و ایجاد بستری برای مذاکرات رودررو قرار گرفت و همچنین میان اتاق‌های بازرگانی ایران و ریاض پروتکل‌های مختلفی به امضا رسید. این در حالی بود که نمایندگان بخش خصوصی ایران به‌طور مستمر در نشست‌های سالانه اتاق بازرگانی اسلامی حضور پیدا می‌کردند. از این‌رو در مناسبات اقتصادی ایران و عربستان اتفاقات متنوع زیاد به چشم می‌خورد.

از میان کشورهای عربی، امارات‌متحده‌عربی و عراق بخش عمده‌ای از سهم تجارت ایران با کشورهای عرب‌نشین را از آن خود کرده‌اند. جایگاه عربستان در تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای عربی چگونه است؟

کشور عربستان در میان کشورهای عربی سومین شریک تجاری ایران است اما در منطقه جزو پنجمین کشور شریک اقتصادی ایران محسوب می‌شود. کشورهای عراق و امارات‌متحده‌عربی نخستین شرکای تجاری ایران در میان کشورهای عربی هستند.

اما روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه خلیج‌فارس همواره تحت‌تاثیر روابطمان با دوکشور این حوزه یعنی عراق و امارات‌متحده‌عربی بوده است. این دوکشور همیشه در صدر روابط اقتصادی و بازرگانی ایران بوده‌اند. در مورد کشور امارات‌متحده‌عربی، در 35سال اخیر همواره یکی از ستون‌های ارتباطی ایران در خلیج‌فارس، امارت‌نشین دوبی بوده است. ایرانی‌ها فعالیت‌های وسیعی در این امارت‌نشین داشته‌اند و کماکان نیز دارند. سرمایه‌گذاری‌های عظیم غیرمنقول ایرانی‌ها در دوبی به میلیاردهادلار می‌رسد.

بسیاری از برج‌هایی که در دوبی ساخته شده با کمک سرمایه‌گذاران ایرانی بوده است، با این حال بحران اقتصادی سال 2008میلادی که در اروپا رخ داد، خیلی طول نکشید که دامان اقتصاد دوبی را نیز گرفت و با سقوط قیمت املاک در این امیرنشین خلیج‌فارس وضعیت اقتصادی بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور نیز دچار بحران شد. حتی خیلی از ایرانی‌های سرمایه‌گذار در امارات دچار ورشکستگی شدند.

بنابراین روابط تجاری ایران در منطقه در درجه‌اول با کشور امارات‌متحده‌عربی است پس از این کشور عراق دومین کشوری است که حجم مبادلات ما در منطقه با این کشور بالاست. عراق همه نوع کالا از ایران می‌خرد در عین‌حال همه نوع کالایی نیز به ایران می‌فروشد. اگرچه این کشور تولیداتی برای فروش به ایران ندارد، اما کالاهای سایر کشورها را به ایران صادر می‌کند.

اما در حال حاضر، مشکلات پیش‌آمده از سوی داعش، بر حجم مناسبات بازرگانی دوکشور تاثیر منفی گذاشته است. در منطقه، پس از عراق، کشورهای افغانستان، چین و ترکیه بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شوند.

در ابتدای سخنان‌تان به «اتاق اسلامی» اشاره کردید. تاکنون ایران در این اتاق نقش محوری داشته است؟

در سال‌جاری نیز مسوولان ما در اجلاس اتاق اسلامی شرکت کردند. ریاست اتاق بازرگانی اسلامی نیز همواره در اختیار کشور عربستان بوده است. در زمان ریاست آقای‌علینقی خاموشی در اتاق بازرگانی ایران، سه‌مرتبه نایب‌رییسی اتاق اسلامی به ایران رسید. در زمان ریاست آقای‌نهاوندیان کرسی نایب‌رییسی اتاق اسلامی را به ایران ندادند. دلیل این اتفاق هم مسایل سیاسی بود و در این شرایط بود که رفته‌رفته روابط اقتصادی ایران و عربستان تحت‌تاثیر مناسبات سیاسی دوکشور روبه‌سردی گرایید به‌طوری که طی سه‌سال اخیر روابط ایران و عربستان در سردی کامل به‌سر برد. این سردی در روابط نیز به این‌دلیل بود که آقای‌احمدی‌نژاد سخنانی را در مجامع خارجی بیان می‌کرد که منجر به قهر مقامات عربستانی می‌شد.

در دوران سایر روسای‌جمهور ایران، این سردی در روابط با عربستان مشهود بود؟

رییس‌جمهور سابق ایران نتوانست حکام عربستانی را راضی نگه دارد برعکس آقای هاشمی رفسنجانی و آقای‌خاتمی که در طول دوران ریاست‌جمهوری خود روابط با عربستان را گرم نگه داشته بودند.

آقای‌هاشمی و پسران وی بارها به عربستان سفر کردند و اجازه ندادند مناسبات سیاسی و اقتصادی دوکشور تزلزل بیابد. در طول آن دوران، چندین‌مرتبه من به همراه وزیر بازرگانی دولت‌آقای‌هاشمی‌رفسنجانی در راس هیات اقتصادی به عربستان سفر کردیم. بالاترین مقامات این کشور نیز به میزبانی هیات‌های تجاری ایران می‌آمدند از این‌رو، سطح روابط سیاسی و اقتصادی دوکشور در بهترین شرایط خود قرار داشت. آقای‌هاشمی از احترام خاصی در میان مقامات کشور عربستان برخوردار بودند و حتی امروز نیز این جایگاه را حفظ کرده‌اند. در زمان ریاست‌جمهوری ایشان، در سفری که به عربستان داشتند، در مراسم نمازجمعه مدینه شرکت کرد. خطیب آن نمازجمعه پشت تریبون علیه ایران سخنانی ایراد کرد و به‌دنبال آن آقای‌هاشمی و تیم همراهشان جلسه را ترک کردند و در گوشه‌ای از محوطه نمازجمعه شروع به ادای فریضه کردند. این اتفاق به گوش فهد پادشاه فقید عربستان رسید و باعث شد وی خطیب نمازجمعه مدینه را به‌مدت چندسال تبعید کند. اما روابط ایران و عربستان در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد قطع شد. در دور اول ریاست‌جمهوری وی روابط دو کشور در سطح خوبی برقرار بود اما در دور دوم که مصادف شد با پادشاهی ملک‌عبدالله که در زمان ریاست‌جمهوری آقایان هاشمی و خاتمی ولیعهد عربستان بود و روابط گرمی نیز با ایران داشت به‌دلیل عدم مدیریت صحیح آقای احمدی‌نژاد روابط دو کشور رو به سردی گذاشت.

نوع مراودات کالایی میان دوکشور شامل چه کالاهایی می‌شود؟

در حال حاضر تنها مواد غذایی و فرش از ایران به عربستان صادرات می‌شود و هیچ کالای دیگری به این کشور نمی‌رود. تجارت محصولات پتروشیمی ایران و عربستان نیز قطع شده است اگرچه ممکن است از طریق واسطه‌هایی مانند امارات، چین و هنگ‌کنگ این محصولات به عربستان صادر شود اما به‌طور مستقیم صادراتی نداریم.

عربستان یک واحد بزرگ پتروشیمی دارد که مثل پتروشیمی ما در ایران است. در منطقه دو واحد پتروشیمی مهم داریم؛ پتروشیمی ایران و پتروشیمی عربستان. روابط این دو واحد پتروشیمی مکمل هم بوده است. هرآنچه که عربستان در این واحد کمبود داشته است از طریق پتروشیمی ایران خریداری شده و بالعکس. با این حال، روابط اقتصادی دو کشور همواره بر پایه مواد غذایی، فرش و محصولات پتروشیمی قرار داشته‌است. در دوره‌ای، روابط بازرگانی دو کشور تا مرز دومیلیارددلار در سال نیز رسیده بود و حتی در یک‌سال این میزان با کمک پتروشیمی به سه‌میلیارددلار هم رسید. در حال حاضر این حجم از مناسبات به زیر یک‌میلیارددلار رسیده است و باید گفت که روابط اقتصادی دو کشور به‌طور کامل سرد است.

بسیاری از ایرانی‌ها در زمان دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی توانستند که اقامت عربستان را بگیرند. اما دولت این کشور تمام مجوزهای اقامت ایرانیان را باطل کرد و در حال حاضر به ایرانیان اقامت نمی‌دهند. حتی به ایرانی‌ها ویزای تجاری نمی‌دهند و تنها ویزای عمره داده می‌شود.

آیا ایرانی‌ها موفق شده‌اند در عربستان سرمایه‌گذاری کرده و کسب‌وکار به راه اندازند؟

ایرانی‌ها در عربستان سرمایه‌گذاری سبک کرده بودند و نه سنگین، مثلا چند کارگاه بسته‌بندی مواد غذایی در این کشور از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی راه‌اندازی شده بود، چندین فرش‌فروشی بزرگ نیز در شهرهای مهم عربستان احداث شده بود. اتاق بازرگانی ایران نیز با احداث ساختمانی به‌عنوان مرکز تجاری ایران اقدام به سرمایه‌گذاری در این کشور کرده بود. این مرکز تجاری به مدت 12سال از سوی اتاق بازرگانی ایران اداره می‌شد اما در دولت آقای احمدی‌نژاد که مناسبات دو کشور تنزل کرد اداره این مرکز تجاری نیز با مشکلاتی مواجه شد. این در حالی بود که با رفتن آقای خاموشی از اتاق ایران، آقای نهاوندیان تمایلی به تداوم فعالیت این مرکز اقتصادی نداشت و به ناچار مرکز تجاری ایران در ریاض را واگذار کردیم.

روابط اقتصادی ایران با عربستان در دولت آقای هاشمی پایه‌گذاری شد، در اواخر دولت ایشان رشد پیدا کرد و تداوم رشد آن در زمان دولت آقای خاتمی نیز ادامه داشت و در زمان آقای احمدی‌نژاد به کمترین میزان خود رسید.

در نقطه مقابل، سرمایه‌گذاری عربستانی‌ها در ایران چگونه بوده‌است؟

 سرمایه‌گذاران کشور عربستان تاکنون در ایران نیز حضور داشته‌اند اما حضور آنها به‌طور محرمانه بوده ‌است. به این دلیل که از سوی حکومت عربستان مورد بازخواست قرار نگیرند بنابراین ترجیح می‌دهند که به‌صورت مخفیانه در ایران سرمایه‌گذاری کنند. عمده سرمایه‌گذاری عربستان در ایران نیز احداث مراکز تجاری، پاساژ و بخش مسکن بوده‌ است. در همین زمینه می‌توان به «کارفور» اشاره کرد که سرمایه‌گذاری عمده این مرکز تجاری متعلق به عربستان است منتهی به نام شرکای ایرانی اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران شد. در بخش معدن نیز عربستانی‌ها با مشارکت سرمایه‌گذارانی از کشور قطر در سطحی محدود در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند که به‌دلیل محدودیت‌های حکومت این کشور، این بخش از سرمایه‌گذاری به نام شرکای ایرانی صورت گرفته است.

در حال حاضر و در دولت یازدهم این امیدواری حاکم است که سطح روابط اقتصادی ایران و عربستان بهبود یافته و شاهد بازگشت رونق به مناسبات تجاری دو کشور باشیم. شما تا چه اندازه نسبت به عادی‌شدن مناسبات و گرم‌شدن روابط اقتصادی دو طرف خوش‌بین هستید؟

در دولت یازدهم، مقامات دو کشور چراغ سبز بهبود روابط را برای یکدیگر روشن کرده‌اند. در این مدت، وزیرخارجه ایران ملاقاتی با مقامات کشور عربستان در جایی به غیر از دو کشور کرده بود و چندی پیش نیز مقامات این کشور آقای ظریف را برای دیدار دیگری دعوت کردند که وزیرخارجه ایران به‌دلیل تداخل با سفرهای دیگر دعوت عربستانی‌ها را نپذیرفت ولی چراغ سبزها برای برقراری روابط روشن شده است.

در این شرایط یک نکته وجود دارد؛ اینکه به‌لحاظ مناسبات دیپلماتیک، ابتدا باید مقامات کشور عربستان به ایران بیایند سپس از ایران به این کشور دعوت صورت بگیرد. تاکنون طی دو مرتبه مقامات دولت ایران به کشور عربستان رفته و ملاقات‌هایی با مقامات این کشور داشته‌اند ولی طرف‌های سعودی هنوز پاسخ بازدید مقامات دولت ایران را نداده‌اند.

چندی پیش ظاهرا از طرف کشور عربستان تقاضای سفر رییس‌جمهور ایران به این کشور شده بود.
طی چندماه اخیر، آقای روحانی از سوی مقامات کشور عربستان سعودی برای سفر به این کشور دعوت شده و ایشان هم قبول کرده‌اند اما وی این سفر را موکول به بعد کرده‌اند.

می‌دانید به چه دلیل این سفر تاکنون صورت نگرفته‌ است؟

به همان دلیلی که درخصوص مناسبات دیپلماتیک عرض کردم و اینکه ابتدا مقامات کشور عربستان باید پاسخ چند سفر گذشته مقامات ایران را بدهند، سپس رییس‌جمهور ایران به این کشور سفر کند. به نظر من، آقای روحانی می‌تواند با دعوت از پادشاه عربستان به تهران قدم بزرگی در بازگشایی مناسبات دو کشور بردارد.

به‌هرحال، روابط ایران و عربستان در آستانه تغییر و تحول است و دولت یازدهم نیز علاقه‌مند به این گشایش است. بخش خصوصی ایران نیز موافق با گشایش در روابط اقتصادی دو کشور است. ما باید با عربستان به سمت تفاهمات بیشتر برویم.

طرف عربستان هم باید اشتیاقی به برقراری دوباره روابط اقتصادی با ایران داشته باشد. آیا این انگیزه وجود دارد؟

ایران و عربستان دو قدرت بزرگ در منطقه هستند. عربستان، کشوری است که بخشی از لوله‌های نفتی این کشور از منطقه خلیج‌فارس عبور می‌کند و برای حفاظت این مسیر، در منطقه خود را صاحب قدرت می‌داند.

نفتی که از منطقه خلیج‌فارس به سایر نقاط جهان می‌رود از هفت کشور منطقه عبور می‌کند؛ ایران، عربستان، عراق، کویت، قطر، بحرین و امارات متحده عربی. بنابراین منطقه خلیج‌فارس از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

حال آنکه در منطقه خلیج‌فارس، ایران از عربستان دارای قدرت بیشتری است. ما بیش از دوهزارکیلومتر مرز مشترک در منطقه خلیج‌فارس داریم در حالی که کشور عربستان فقط 200 تا 300 کیلومتر دارای مرز مشترک در این منطقه است. پس ما باید روابطمان را اصلاح کنیم و دولت یازدهم هم درصدد آن است.

در سفر اخیر رییس‌جمهور ایران به «نیویورک» و حضور در اجلاس «سازمان ملل»، این گمانه‌زنی قوت داشت که در حاشیه این نشست ملاقاتی میان آقای‌روحانی و پادشاه عربستان صورت بگیرد. به نظر شما چه زمانی ممکن است این ملاقات انجام شود؟

ممکن است در یک کنفرانس بین‌المللی میان رییس‌جمهور ایران و پادشاه عربستان ملاقاتی صورت بگیرد که می‌تواند آغازی بر نقطه تفاهم میان دو کشور باشد. در سطح وزرای خارجی باب ملاقات و گفت‌وگو باز شده ‌است و آقای ظریف و وزیرخارجه عربستان تاکنون دو تا سه مرتبه با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. به اعتقاد من این ملاقات‌ها باید در جده و ریاض و تهران هم شکل بگیرد و منجر به استحکام روابط دو کشور شود.

همان‌طور که اشاره کردم، از زمان بر سر کار آمدن دولت یازدهم در ایران، سیگنال‌های بهبود روابط از سوی عربستان ارسال شده ‌است از جمله، افزایش ظرفیت حجاج ایرانی که 70هزارنفر در سال بود، امسال از سوی دولت عربستان به 90هزارنفر افزایش یافت و به این ترتیب، مقامات عربستان تا 20هزارنفر حجاج به ایران امتیاز داده‌اند. این در حالی است که ایران برای سال آینده درخواست افزایش اعزام حجاج به صدهزارنفر را داده است.

اینها چراغ‌سبزهایی است که دو طرف میان خود ردوبدل می‌کنند اما اساس برقراری مناسبات اقتصادی، توسعه روابط سیاسی است که تا به اینجا دو کشور در حوزه سیاسی برای بهبود روابط اعلام آمادگی کرده‌اند.

به نظر شما در صورت بهبود مناسبات سیاسی و در سایه آن روابط اقتصادی دو کشور، حجم تجارت دو طرف به چه میزان خواهد رسید؟

قطعا اگر روابط سیاسی دو کشور تسهیل شود حجم مناسبات تجاری دو طرف به دومیلیارددلار خواهد رسید.

برای شروع مجدد روابط اقتصادی، رقم اندکی نیست؟

 چرا؛ اما عمده دادوستد ما با این کشور مواد غذایی و خوراکی است. عربستان کالاهای ساخته‌شده صنعتی را از چین خریداری می‌کند و به‌دلیل قیمت ارزان آن، ما نمی‌توانیم با چینی‌ها در بازار عربستان رقابت کنیم. در حال حاضر سطح مبادلات ایران و چین 44میلیارددلار است و میزان مراودات عربستان و چین به حدود 40میلیارددلار می‌رسد.

چالشی که ممکن است وجود داشته باشد، نگاه عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور اهل تسنن به مصرف کالاهای بزرگ‌ترین کشور شیعی‌مذهب یعنی ایران است. آیا در عربستان روی مصرف کالاهای ایران حساس نیستند؟

خیر آنها کالاهای مصرفی ما به‌خصوص مواد غذایی ایران را می‌خواهند. حتی اهل تسنن عربستان بیشتر از شیعیان این کشور خواهان کالاهای ایرانی هستند. عربستانی‌ها هندوانه ایران را به هر محصول مشابه دیگری از کشورهای دیگر ترجیح می‌دهند. حتی محصولات شوینده ایرانی در اکثر فروشگاه‌های ریاض و جده فروخته می‌شود و مشتریان پروپاقرصی هم دارد.

از این نظر در میان مصرف‌کنندگان عربستان کالاهای ایرانی خریدار زیادی دارد. در مورد فرش ایران هم محال است آنها به‌سراغ فرش‌های ساخت ترکیه و هند و چین بروند. در خانه هر ثروتمند عربستانی حتما فرش ایرانی وجود دارد.

آیا مفتی‌های عربستانی در مساجد این کشور تاکنون فتوا داده‌اند که مردم این کشور کالای ایرانی مصرف نکنند؟

فتوا برای مزاحمت شیعیان و ایرانی‌ها بسیار داده‌اند اما در مورد تحریم کالاهای ایرانی خیر، چراکه می‌دانند مصرف‌کنندگان عربستانی به فتواهای آنان در این زمینه گوش نمی‌دهند.

سطح مناسبات تجاری برخی کشورهای همسایه ایران با عربستان بسیار فراتر از حجم روابط ایران با این کشور است. مثلا امارات و عراق تجارتی بیش از 15میلیارددلار با عربستان‌سعودی دارند. این کشورها ممکن است که در مسیر بهبود مناسبات اقتصادی ایران و عربستان سنگ‌اندازی کنند؟

اینطور نیست. عربستان در حال حاضر خریدار کالاهای ایرانی است اما نه به‌طور مستقیم، عمده مواد و کالاهای ساخت ایران را از طریق کشور امارات وارد می‌کند. میوه تازه، میوه خشک، پسته، بادام، کشمش، زعفران، فرش، کالاهای بهداشتی و عسل عمده‌ترین کالاهایی است که از ایران به عربستان صادرات می‌شود.

در عربستان نقل‌وانتقال پول با ایران از طریق دوبی صورت می‌گیرد. من هرماه یک کانتینر پسته به عربستان می‌فرستم که پول آن را از طریق کانال‌های دیگر به ایران برمی‌گردانم.

بزرگ‌ترین صادرکننده پسته به عربستان پس شما هستید؟

نه افراد دیگری هم هستند که یکی از آنها تاجر ایرانی مقیم امارات است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد