سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



برای بررسی دقیق تر صحبت های سردار احمدی مقدم باید نگاهی بیاندازیم به آخرین پیشروی های این گروهک تروریستی. نیروهای گروه تروریستی داعش پس از اشغال شهر جلولا در استان دیاله عراق، مواضع خود را در این شهر تقویت کردند.
از زمانی که گروهک تروریستی داعش توانست بخش هایی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود در آورد، همواره این سوال مطرح بوده است که آیا داعش تهدیدی برای مرزهای ایران نیز هست؟

به گزارش خبرآنلاین، این سوال وقتی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که داعش به فاصله چند روز پس از اینکه اعلام خلافت اسلامی کرد ، نقشه ای را منتشر کرد که آینده ای که رهبران این گروه تروریستی برای خود متصور هستند را نشان می داد. در این نقشه به وضوح نشان می داد که داعش در آینده خود می بیند که ایران را جزئی از آنچه که دولت می خواند می بیند.

این مسئله باعث شد که در هر فرصتی که خبرنگاران به دست می آوردند از مسئولان بپرسند که آیا داعش نزدیکی مرزهای ماست؟ آخرین نمونه این مسئله را سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی پاسخ داد. 

سردار احمدی مقدم گفت: در هیچ نقطه مرزی کشور نیروهای گروه تروریستی داعش حضور ندارند. او گفت: گروهک تروریستی داعش صدها کیلومتر با مرزهای ایران اسلامی فاصله دارد و فقط فاصله در مرز قصر شیرین با این گروهک 40 کیلومتر است که ارتش عراق و نیروهای مردمی پیشرفت های خوبی در مقابله با آنها داشته اند.

برای بررسی دقیق تر صحبت های سردار احمدی مقدم باید نگاهی بیاندازیم به آخرین پیشروی های این گروهک تروریستی. نیروهای گروه تروریستی داعش پس از اشغال شهر جلولا در استان دیاله عراق، مواضع خود را در این شهر تقویت کردند. 

فاصله واقعی تروریست های داعش با ایران چقدر است؟

این شهر با مرزهای ایران 40 کیلومتر فاصله دارد. استان دیاله در شرق بغداد پایتخت عراق قرار دارد. شهر جلولا در نزدیکی شهر خانقین و مرز خسروی در استان کرمانشاه است. این شهر پس از درگیری شدید میان داعش و نیروهای نظامی کردستان عراق سقوط کرد. درگیری ها با داعش در مناطق شمالی و مرکزی عراق همچنان ادامه دارد.در واقع داعش در 40 کیلومتری مرز کرمانشاه قرار دارد. به نقشه ای که سایت تابناک به تازگی منتشر کرده است نگاه کنید:

فاصله واقعی تروریست های داعش با ایران چقدر است؟

نیروهای داعش پیش از با شکست نظامیان کردستان عراق (پیشمرگه) توانستند برخی مناطق این منطقه را تصرف کنند. آنها هم اکنون برای اشغال شهر اربیل مرکز کردستان عراق تلاش می کنند. باید توجه کرد که در حالی که این روزها توجه همه رسانه ها به شهر کوبانی مرز ترکیه و سوریه است ، قوای اصلی گروه تروریستی داعش در استان انبار و در نزدیکی شهر بغداد متمرکز هستند و تلاش خود را بر تصرف این بخش از عراق صرف می کنند. با این وجود همانطور که سردار احمدی مقدم گفته است نیروهای داعش از مرزهای ایران دور هستند و تنها در یک نقطه به فاصله 40 کیلومتری ایران می رسند.

ارسال به دوستان
حقیقت‌پور در گفت‌وگو با فارس:
مواضع آل‌‌سعود درباره ایران تغییر نکرده/بیهوده بودن تلاش وزارت‌خارجه برای گسترش روابط با عربستان

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان نشان داد که تلاش وزارت خارجه ما برای گسترش روابط با این کشور کار باطلی بوده و مواضع مقامات سعودی در قبال ایران تغییری نکرده است.

خبرگزاری فارس: مواضع آل‌‌سعود درباره ایران تغییر نکرده/بیهوده بودن تلاش وزارت‌خارجه برای گسترش روابط با عربستان

منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر اشغالگری ایران در سوریه و لزوم پایان دادن به این اشغالگری، گفت: این اظهارات نشان داد که مواضع رژیم پیرمردهای عربستان در قبال ایران تغییر نکرده و تلاش‌های وزیر و معاون وزیر امور خارجه در ملاقات با سعود‌الفیصل و سفر به ریاض برای گسترش روابط با عربستان کار باطلی بود.

وی افزود: عربستان سعودی خود باید پاسخ دهد که چرا با اعزام نیروهای خود به بحرین این کشور را اشغال کرده و تروریست‌های زیادی را تربیت می‌کند و در اختیار گروه تروریستی داعش قرار می‌دهد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مقامات سعودی خود متجاوز و مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و چندین هزار تروریست را تربیت و در اختیار  گروه‌های تروریستی قرار داده است.

حقیقت‌پور همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران فاتح قلب‌هاست و قلب‌های مستضعفین جهان را تسخیر کرده و نه تنها در سوریه بلکه قلب‌های مردم عراق، یمن و ... به تسخیر جمهوری اسلامی ایران درآمده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930722000260#sthash.HtQPSjxC.dpuf

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تصرف جوبر توسط ارتش سوریه عملاً راه ارتباطی غوطه شرقیه با دمشق را قطع و خیابان‌ها و محلات مسکونی اطراف این منطقه را پس از دو سال از برد آتش سلاح تکفیری‌ها خارج خواهدکرد.
تازه‌ترین تحولات سوریه؛گروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه «کوبانی»، تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن» و تحولات میدانی جبهه «حلب»  رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه کوبانی

داعش نبرد برای تصرف شهر عین عرب را به داخل شهر کشانده است.نبردهای سنگین میان واحدهای مدافع شهر و گروه تروریستی داعش در محورهای مختلف شرقی (خیابان 48)،غربی (تل شعیر) و جنوبی (محله رحبه) در جریان است.داعش علی رغم تلفات سنگین انسانی ، بر نیمی از شهر تسلط پیدا کرده است.
روز گذشته چند انفجار انتحاری شهر را به لرزه در آورد.یکی از انفجارها در نزدیکی دروازه مرزی سوریه با ترکیه موسوم به "مرشدپینار" رخ داد که تنها راه تخلیه مردم عین عرب از منطقه است.از صبح روز گذشته به موازات درگیریها در بخشهای مختلف شهر ، این گذرگاه مرزی هم صحنه نیردهای سنگین میان واحدهای مدافع شهر و تروریستهای داعش بوده است.عصر دیروز عناصر داعش 11 خمپاره 120 م.م به این گذرگاه پرتاب کرده اند که از تلفات و خسارات آن آماری منتشر نشده است.
در درگیریهای روزهای اخیر در داخل شهر عین عرب برخی اماکن حساس مانند زندان مرکزی و ساختمانهای موسوم به مربع امنیتی که مقر فرماندهی نیروهای مدافع شهر در آن قرار داشت، به تصرف داعش در آمده است.البته برخی منابع خبری از باز پس گیری مربع امنیتی توسط کردها خبر داده اند که هنوز صحت و مستندات این خبر قابل تایید نیست.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به گفته مرکز اطلاع رسانی حقوق بشر سوریه نزدیک به معارضان دولت(مستقر در لندن) در نبردهای 24 ساعت اخیر حدود 36 نفر از عناصر داعش و حداقل 8 نفر از مدافعان کرد شهر عین عرب کشته شده اند. این گزارش تلفات داعش را در نبردهای عین عرب بسیار بالا اعلام کرده است.
 
درگیریهای خیابانی در شهر عین عرب
اما ظاهرا تلفات سنگین نه تنها از شدت حملات داعش نکاسته بلکه بر آن افزوده است و این به ورود منظم دهها نفر از تروریستهای داعش از اردوگاههای آموزش نظامی از داخل خاک ترکیه و با هماهنگی ارتش و دولت این کشور به عرصه میدانی نبرد در عین عرب است. پیشتر رسانه ها با انتشار دهها سند و عکس و ویدیو از ارسال تدارکات نظامی و درمان صدها زخمی داعش در بیمارستانهای ترکیه خبر داده بودند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
عناصر داعش درحال ورود از خاک ترکیه به خاک سوریه

نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا مدعی شده اند که از روز گذشته تا کنون بیش از 11 بار به اهداف داعش در اطراف شهر عین عرب حمله کرده اند اما واحدهای مدافع شهر معتقدند که این حملات به اهداف نامشخص و بدون هرگونه تلفات و خسارات موثر بر سازمان رزم داعش صورت گرفته است. در عین حال صبح امروز داعش 11 تن از نیروهای کرد عضو این گروه را به اتهام همکاری با ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم اعدام کرده است.

فرمانده حمله به عین عرب(کوبانی) کیست؟


روز گذشته رسانه های نزدیک به گروه تروریستی داعش تصاویری را از فرمانده کل نظامی این گروه در تهاجم به شهر عین عرب منتشر کردند. بنابر این گزارش نام این فرد "خطاب کردی" از کردهای اهل شهر حلبچه عراق عنوان شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تشدید اعتراضات کردها به همدستی ترکیه با داعش

همزمان با افزایش احتمال سقوط شهر عین عرب بدست داعش ، اعتراضات بین المللی به همکاری کامل دولت و ارتش ترکیه با این گروه تروریستی تکفیری شدت یافته است.در این میان سازمان ملل متحد نسبت به وقوع فاجعه انسانی در این شهر هشدار داده و اوضاع این شهر را به سربرنیتسای بوسنی در زمان حمله وحشیانه و نسل کشی مردم آن بدست صربها تشبیه کرده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
از دیگر سو ، کشور ترکیه با دارا بودن جمعیتی در حدود 20 میلیون کرد و علوی صحنه شدیدترین درگیریها و اعتراضات بوده است.کانون تظاهراتها و درگیریها شهرهای استانبول، دیاربکر، آنکارا، بینگول، غازیان تپه، وان و ماردین قرار دارد که منجر به جراحت و دستگیری صدها معترض کرد ترکیه شده است.از نکات قابل توجه در درگیریهای میان معترضین و نیروهای امنیتی حضور گسترده صدها نفر از عناصر تکفیری ترکیه درکنار نیروهای پلیس و ژاندارمری ترکیه بود که اقدام به ضرب و جرح معترضان با سلاح سرد و دستگیری آنان می کردند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
همکاری نیروهای تکفیری حامی داعش در ترکیه موسوم به "جهادالله" با نیروهای امنیتی ترکیه برای سرکوب معترضان کرد

همچنین روز گذشته نیروهای امنیتی ترکیه بصورت مسلحانه به مراکز یکی از احزاب کرد این کشو ردر دیار بکر حمله کرده و اعضای دفتر این حزب را به شکل رقت باری دستگیر کردند.بنابر تصاویر منتشره از این حمله که توسط یکی از ساکنان منطقه تصویر برداری و در اختیار رسانه ها قرار داده شده نیروهای امنیتی ترک پس از ضرب و شتم دختران کرد آنها را از مو گرفته و بر روی زمین کشیده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

در تحولی دیگر روز گذشته وزیر کشور ترکیه در کنفرانس خبری با رسانه ها آمار دقیقی از خسارات (تخریب و آتش سوزی) وارده به ساختمانها و خودروهای دولتی و نظامی را ارائه کرد.وی بدون اشاره به کشته شدن دهها کرد معترض به سیاست حمایت از تروریسم دولت ترکیه،به معترضان هشدار داد تا مسیر اعتراضات را به سویی نبرند که قابل کنترل نباشد.

آمار تخریبهای ذکر شده از سوی وزیر کشور ترکیه بشرح زیر است:

780 ساختمانهای وابسته به شهرداری و شوراهای شهر 

67 ساختمان متعلق به نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه

29 ساختمان متعلق به احزاب ترکیه

212 مدرسه

یک مرکز انتقال خون وابسته به هلال احمر ترکیه

 
حمله نیروهای امنیتی ترکیه به دفاتر احزاب کرد ترکیه
تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق

جبهه عدرا – دوما

عملیات ارتش سوریه در دروازه های شمالی غوطه شرقیه دمشق ادامه دارد.در این عملیات مناطق "عدراالبلد"، "عدرای کارگری"، "شهرک صنعتی عدرا"، "تل صوان" ، "مزارع ریحان" و "منطقه صنعتی و مزارع تل کردی"یکی پس از دیگری به تصرف ارتش سوریه درآمد.
یک منبع میدانی ارتش سوریه به خبرنگار مشرق گفت که در عملیات دو روز اخیر در مزارع و باغها و منطقه صنعتی تل کردی دهها تونل و تله انفجاری تعبیه شده از سوی تروریستهای تکفیری کشف و منهدم شده است.
وی افزود درگیری ها میان ارتش سوریه و تروریستهای گروه "تیپ فسطاط مسلمین(لواءفسطاط المسلمین)" و "تیپ مادران مومنین(لواءامهات مومنین)" و "لواء الاسلام" برای تسلط بر "تل کردی" که تنها دو کیلومتر با دروازه های شهر دوما فاصله داشته و بر کل این شهر اشراف کامل دارد در جریان است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تجهیزات و اوراق هویت بر جای مانده از تروریستها

این منبع میدانی همچنین تاکید کرد که در عملیات روز گذشته ارتش و نیروهای متحد آن (حزب الله،تیپ فاطمیون،دفاع وطنی) در منطقه مزارع حاشیه شرقی تل کردی "مسجد الخلیل که مقر اصلی فرماندهی و سازماندهی تروریستهای ارتش اسلام بود به تصرف کامل در آمد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
تروریستها از مناره های این مسجد برای عملیات تک تیراندازی علیه یگانهای رزمی ارتش سوریه استفاده می کردند. با تصرف مزارع شرقی و غربی ، عملا "تل کردی" که دژ اصلی و مستحکم تروریستها برای دفاع از شهر دوما بود از نظر نظامی سقوط کرده تلقی می شود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
گفتنی است منطقه تل کردی در واقع آخرین دژ تروریستها و عمق استراتژیک آنها برای دفاع از حاشیه شهر دوما پایتخت تروریستهای تکفیری در غوطه شرقیه دمشق است که باتوجه به بافت جغرافیایی خاص و اشراف بصری که بر دوما و مناطق اطراف آن دارد ، درصورت بازپس گیری آن از سوی ارتش سوریه گام بلندی برای تکمیل حصر شهر دوما در شمال و شرق این شهر برداشته خواهد شد.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

ادامه عملیات ارتش سوریه در محله جوبر: شمارش معکوس برای پاکسازی کامل

عملیات ارتش سوریه در جوبر واقع در شرق شهر دمشق تاثیر گذاری ویژه ای بر تحولات میدانی درگیریها در دمشق و حاشیه دمشق دارد.دلیل آن موقعیت استراتژیک جوبر و اهمیت فوق العاده آن برای دو طرف درگیری است.
اهمیت جوبر برای تروریستها از این جهت است که جوبر نقطه وصل جغرافیایی غوطه شرقیه با شهر دمشق است. در عین حال پس از سلسله عملیاتهای ارتش سوریه در بخشهای مختلف شهر دمشق (بنام عملیات سپرپایتخت)که با هدف تامین امنیت شهر دمشق و حاشیه آن و پاکسازی مناطق ناامن از حضور تروریستهای تکفیری صورت پذیرفت، گروههای مسلح در مناطق محل استقرار خود در محاصره قرار گرفتند.جوبر از جمله این مناطق بود. تروریستها با استقرار در آن خطوط متعدد دفاعی و تونلهای زیادی را بین جوبر و زملکا و در داخل ساختمانها برای اتصال مناطق مختلف آن به یکدیگر با هدف نقل و انتقال نیرو و تسلیحات ساختند.ساخت این خطوط و تونلها در عملیات اخیر ارتش موجب کندی فراوان عملیاتهای یگانهای آن شده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
اما در عرصه میدانی عملیات ارتش سوریه در منطقه جوبر واقع در شرق شهر دمشق در محورهای مختلف ادامه دارد.پس از عملیات چند روز پیش گردانهای نیروی مخصوص گارد ریاست جمهوری ارتش سوریه در محور جوبر – زملکا که به قطع کامل آخرین راه تدارکاتی – امدادی تروریستهای مستقر در جوبر منجر شد ،حصر این منطقه کامل شده و شمارش معکوس برای پاکسازی جوبر از تروریستها آغاز شده است. هواپیماهای ارتش سوریه از صبح امروز تا کنون بیش از 8 بار مواضع تروریستهای تکفیری را بباران کرده اند .
اما در عرصه زمینی هم اکنون ارتش سوریه در سه محور عملیاتی در حال نبرد با تروریستها است . در درگیریهای روز گذشته میان دو طرف در بخش شرقی جوبر ، مساجد طیبه و بدر ، برج سابقا مسکونی و نیمه ویران فتینه و ساختمانهای مسکونی حاشیه آنها به تصرف کامل ارتش سوریه درآمده است.
در محور غربی شهر در کوچه ها و خیابانهای اطراف برج معلمین و مرکز سابق تفتیش و مراقبت ارتش سوریه با نام "العارفه" درگیریها بدون پیشرفت خاصی ادامه دارد. نقطه نظامی عارفه همان مرکزی بود که دو ماه پیش تروریستهای گروه ارتش اسلام با حفر تونل در زیر آن و تعبیه صدها کیلو بمب آن را بطور کامل منهدم کرده و پیرو این اقدام تروریستی ارتش سرویه عملیات همه جانبه ای را علیه مواضع تروریستها آغاز کرد که تا کنون نیز ادامه دارد.
آخرین مسیر عملیاتی ارتش سوریه در جوبر میدان "المناشر" است که درگیریها در این محور نیز ادامه دارد. ارتش سوریه در دو هفته اخیر در منطقه جوبر از سامانه موشکی یو آر 77 ساخت کشور روسیه برای انهدام تونلها و خطوط دفاعی تروریستهای تکفیری مستقر در این منطقه استفاده کرده است که تلفات و خسارات فراوانی را به سازمان رزم و تسلیحات این گروههای وارد آورده است.
این سامانه برد کوتاه که بر روی یک خودروی زرهی از نوع بی ام پی نصب شده است و در روزهای گذشته بطور گسترده ای علیه مواضع تروریستها با موفقیت بکار گرفته شده است.استفاده از این سامانه موشکی موجب تسریع در پیشروی نیروهای ارتش در جوبر شده است.

   
خودرو زرهی مین روب روسی و نحوه استفاده آن در محله جوبر دمشق بوسیله ارتش سوریه 
در پی پیشروی های اخیر ارتش سوریه در محورهای مختلف عملیاتی جوبر،برخی رسانه های نزدیک به ارتش سوریه از تصرف کامل آن خبر دادند که این خبر صحت نداشته و علی رغم نبردهای سنگین ارتش با تروریستها هنوز بخشهایی از منطقه در کنترل آنها قرار دارد.
در صورت تصرف جوبر توسط ارتش سوریه عملا راه ارتباطی غوطه شرقیه با شهر دمشق قطع و خیابانها و محلات مسکونی اطراف این منطقه مانند میدان العباسیین،فارس الخوری،باب السلام و ... پس از دو سال از برد آتش سلاح تروریستهای تکفیری خارج خواهند شد.درعین حال از هر گونه نقش آفرینی این منطقه و تروریستهای حاضر در آن در عملیاتهای احتمالی هجوم به شهر دمشق جلوگیری خواهد شد.

محور عین ترما


روز گذشته منطقه وادی عین ترما واقع در غوطه شرقیه شهر دمشق به تصرف کامل ارتش سوریه و حزب الله در آمد.بنابر گزارش خبرنگار مشرق،نیروهای گروههای مسلح تکفیری روز گذشته بطور کامل از عین ترما عقب نشینی کرده و شهر به تصرف ارتش سوریه درآمده است.منطقه "وادی عین ترما" در نزدیکی دخانیه قرار دارد که هفته گذشته و پس از یک ماه از اشغال تروریستها آزاد شده بود.در حین ورود نیروهای حزب الله درگیریهای پراکنده ای میان رزمندگان مقاومت و تروریستهای جبهه النصره رخ داد.در این درگیریها دهها نفر از تروریستها از جمله "عبد المجید السید علی" افسر فرار ارتش سوریه و فرمانده اتاق عملیات مشترک گروههای تروریستی در جریان اشغال منطقه دخانیه به هلاکت رسیده و گروهی نیز زخمی شده اند. 

 
وادی عین ترما تحت سیطره ارتش سوریه

تصرف این منطقه پس از عملیات ویژه و همزمان یگان کماندویی گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه حزب الله در قطع راه امداد و پشتیبانی تروریستها به منطقه عین ترما روی داده است.گروههای مسلح تکفیری که خطر افتادن در محاصره ارتش و حزب الله را پس از قطع کامل این مسیر پشتیبانی را احساس می کردند پیش از انسداد آن منطقه را ترک کرده و به عمق غوطه شرقیه گریخته اند. هم اکنون نیروهای ارتش با تشکیل خطوط پدافندی و استقرار گسترده یگانهای زرهی و توپخانه ای و خمپاره ای اشراف آتش کاملی بر شهرک عین ترما دارند و برای حمله به شهرک عین ترما آماده می شوند. از سوی دیگر  پس  از تصرف این منطقه حلقه محاصره ارتش سوریه بر غوطه شرقیه از سمت جنوب تنگتر  شده است و سه منطقه دخانیه ، الدویلعه و الکباس از برد موشکها و خمپاره های گروههای تروریستی خارج شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

نیروهای ارتش و حزب الله در حین جستجو و پاکسازی مزارع و باغهای عین ترما تعدادی تونل کشف و منهدم کردند که عین ترما را به "دخانیه" و "الدویلعه" متصل می کرد و این تونلها برای حمله ماه گذشته به دخانیه استفاده شده بود.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
عبدالمجید سید علی فرمانده اتاق عملیات مشترک تروریستها در عملیات اشغال دخانیه 

تحولات میدانی جبهه حلب


ارتش سوریه حمله تروریستهای گروه "احرارالشام" را به کارخانجات صنایع دفاع دفع کرد.به گزارش خبرنگار مشرق، چهار روز پیش تروریستهای احرار الشام که پس از هلاکت فرماندهانشان در بمبگذاری در مقر این گروه در ادلب دچار بحرانهای شدید فرماندهی و مدیریتی شده اند با اعلام آغاز عملیات "زئیر الاحرار(صدای آزادگان)" به کارحانجات صنایع دفاع سوریه حمله کردند.نیروهای ارتش سوریه مستقر در این منطقه به مقابله شدید با تروریستها پرداخته و موفق به عقب راند آنها و بازپس گیری چند روستای اطراف منطقه (که از سکنه خالی بوده اند)شدند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

هدف تروریستها قطع راه امداد نیروهای ارتش سوریه در بخش جنوبی حلب و همچنین نابودی کارخانجات تولیدات نظامی ارتش در این منطقه بوده است که بدلیل هشیاری نیروهای ارتش سوریه نه تنها موفق به نیل به اهداف از پیش تعیین شده نشدند،بلکه با برجای گذاشتن تلفات بسیار سنگین نظامی و انسانی مجبور به عقب نشینی های مکرر شده اند.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
سقوط پهباد تروریستها بر فراز مقر ارتش سوریه در حلب

در تحولی دیگر،ارتش سوریه نیمه شب گذشته یک فروند بالکرد شناسایی گروههای مسلح را که ساخت فرانسه بوده در حین عملیات جاسوسی بر فراز یکی از مقرهای خود در اطراف روستای عدنانیه واقع در حاشیه شرقی شهر حلب ساقط کرد.به گفته یک منبع نظامی در ارتش سوریه ، این بالگرد شناسایی در ارتفاع 25 متری از سطح مین در حال تصویر بردار و ماموریت شناسایی مواضع ارتش سوریه بوده که توسط یکی از نیروهای ارتش هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

 
ساقط شدن پهباد شناسایی تروریستها در حلب

هلاکت فرمانده آمریکایی داعش در رقه

در بمباران هوایی مقر فرماندهی داعش یکی از فرماندهان نظامی مشهور این گروه تروریستی بنام "ابومحمد آمریکایی" به هلاکت رسیده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛
ابومحمد آمریکایی از فرماندهان میدانی گروه تروریستی "جبهه النصره" شاخه رسمی القاعده در سوریه بود که حدود دو ماه پیش از این گروه جدا شده و به داعش پیوسته بود.یک منبع آگاه رسانه ای در مورد سابقه این فرد گفته است که ابومحمد آمریکایی  تا پیش از مهاجرت به سوریه و پیوستن به گروههای تروریستی تکفیری کارمند بخش فروش شرکت هواپیمایی آمریکا "دلتا" بوده است.

تازه‌ترین تحولات سوریه؛

به بهانه فرافکنی وزیر خارجه عربستان درباره ایران
آمریکا، آل سعود را رکن اصلی استراتژی خود می‌داند و به شورای همکاری خلیج فارس نیز به‌ دلیل منابع نفت و گاز و موقعیت استراتژیک آن نیاز دارد. اخیرا رقابت انرژی میان آمریکا و چین بیشتر شده است.
سرویس سیاسی «فردا»؛ خاورمیانه این روزها در آتش جنگ و نزاعی که یک سر آن آمریکا و یک سر آن کشورهای مرتجع عربی است می‌سوزد. آنچه مسلم است این است که از این آب گل آلود کشورهای غربی و بیشتر از همه رژیم صهیونیستی بهره‌مند می شود. آتش تهیه این آشوب را هم کشورهای عربی فراهم می کنند. خاورمیانه صحنه رقابت انرژی، اسلحه و تروریزم شده است. 

عربستان سعودی در این زمینه نقش پررنگی دارد. تنش در خاورمیانه و کشورهایی مانند سوریه، لبنان، عراق و ... از جمله اهداف حکومت آل سعود به شمار می آید. بعد از وقوع بیداری اسلامی سعودی‌ها برای حفظ جایگاه خود و فرار از سقوط از جایگاه قدرت به این نتیجه رسیده‌اند که خاورمیانه پرتنش بیشتر می تواند منافع آنان را تامین کند. درواقع حکومت‌های متزلزلی چون حکومت آل سعود که پایگاه اجتماعی ندارند، سعی دارند ضعف اجتماعی را با تکیه بر قدرتهای جهانی برطرف کنند. بسیاری از امیر نشینان و شیخ نشینان عربی منطقه در این راستا اقدام  و حکومت خود را با اتحاد با قدرتهای جهانی بیمه کرده‌اند.

آمریکا، آل سعود را رکن اصلی استراتژی خود می‌داند و به شورای همکاری خلیج فارس نیز به‌ دلیل منابع نفت و گاز و موقعیت استراتژیک آن نیاز دارد. اخیرا رقابت انرژی میان آمریکا و چین بیشتر شده است. در این میان اقدامات روسیه نیز با توجه به بحران اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا سبب تشدید این رقابت شده است. عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت سعی دارد در پازل غرب بازی کند. ارزان فروشی نفت یکی از اقداماتی است که عربستان سعودی در راستای مدیریت بازار بر طبق منافع آمریکا صورت می دهد. 

روند نزولی قیمت نفت از چند هفته پیش شروع شده و یکی از دلایل عمده آن تصمیم عربستان برای پایین آوردن قیمت نفت صادراتی خود به آسیا بدون کاهش تولید عنوان شد. این اقدام به چند جهت از سوی سعودی ها صورت می گیرد. در اولویت اول سعودی ها سعی دارند که بازار آسیا را در رقابت با ایران از آن خود نمایند و محدودیت های فروش نفت ایران را بیشتر کنند. از سوی دیگر در دست گرفتن بازار آسیا توسط عربستان که به عنوان متحد عربی و ژاندارم منطقه‌ای آمریکا شناخته می شود می تواند در مدیریت فضای انرژی به نفع آمریکایی ها موثر باشد.

همچنین کارشناسان مطرح می کنند که عربستان سعودی برای تامین هزینه‌های خود دست به ارزان فروشی نفت زده است. کارشناسان معتقدند که بخشی از درآمد نفت عربستان صرف به آتش کشیدن خاورمیانه و تجهیز و حمایت از تروریستهای تکفیری می شود. عربستان برای زنده نگه داشتن آتشی که در کشورهای مختلف از جمله سوریه، عراق، افغانستان و بعضا دیگر کشورهای مسلمان به راه می اندازد مقداری از درآمد خود را به این موضوع تخصیص دهد. 

اما سیاست‌های تند و خارج از عرف سیاسی آل سعود سبب شده تا این کشور روز به روز منزوی تر شود. دیروز نیز سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست خبری پس از دیدار با همتای آلمانی‌اش طی اظهاراتی مداخله جویانه عنوان کرد که ایران باید نیروهای اشغالگر خود را از سوریه خارج کند و تهران را بخشی از مشکل خواند نه راه‌حل.

البته این سخنان از سوی مقامات سیاست خارجی کشورمان بی پاسخ نماند و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و اشغالگر خواندن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «اظهارات آقای سعود الفیصل اگر دقیق نقل شده باشد با فضای حاکم بر مذاکرات دیپلماتیک دو کشور در تعارض است.»

وی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران بارزترین کشور منطقه در مبارزه با تروریسم است، عنوان کرد: «تهران به دولت و مردم عراق، سوریه و منطقه در مبارزه با تروریسم در چارچوب حقوق بین‌الملل کمک می‌کند.»

فرافکنی وزیر خارجه عربستان و طرح این توهمات ذهنی در حالی است که عربستان سعودی جدای از حمایت از تروریسم در مناطق مختلف خاورمیانه، طی چهار سال اخیر از اصلی ترین حامیان تروریست‌ها در خاک سوریه بوده است که این مسئله اخیرا حتی با واکنش "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شده بود. حتی با وجود اینکه بایدن چند روز بعد از این اظهارات عذرخواهی کرد، اما افکار عمومی هرگز آن عذرخواهی را با توجه به واقعیت‌های موجود در سوریه نپذیرفت.

کارشناسان بر آنند که با پایان سیاست خوشتنداری آل سعود و مداخله مستقیم عربستان در مسائل داخلی کشورهای دیگر از جمله بحرین، مصر و سوریه و ... تراژدی شکست های مکرر این کشور در خاورمیانه و افول سیاست خارجی آن رقم خورد.  عربستان سعودی نهایت تلاش خود را برای بی‌ثبات کردن عراق و برچیدن فرایند سیاسی این کشور و همچنین حکومت بشار اسد در سوریه به کار می‌گیرد. تا به اینجا سیاست های عربستان سعودی با وجود هزینه های هنگفت با شکست مواجه شده است. موضوع قابل توجه شکل گیری تفکر ضد تروریزم در منطقه است. درواقع تروریزم در منطقه خاورمیانه به عنوان یک غذای بسیار شور می ماند که ذائقه افکار عمومی نمی تواند آن را تحمل کند و از این رو کشورهای حامی تروریزم نیز در گام های بعدی با فاش شدن مسائل مختلف از جمله افشاگری هایی نظر سخنان جو بایدن با مشکل جدی مواجه خواهند شد. 

کشورهایی مانند عربستان و ترکیه که در ماجرای کوبانی به شدت توسط افکار عمومی محکوم شد، به تدریج  اگرچه برای گسترش عمق استراتژیک خود تلاش می کنند اما با چنین رویکردی صحنه بین الملل را از دست خواهند داد و منزوی تر خواهند شد. چنانچه در واقع سوریه این مساله به خوبی مشهود است. عربستان سعودی تا کنون سعی کرده با پرداخت هزینه‌های هنگفت سیاست های خود را به پیش ببرد اما شکست‌های فاحش سیاست خارجی این کشور که با جابه جایی مقامات بلند پایه آن مانند «بندر بن سلطان» همراه بود نشان داد که در دنیای سیاست تنها پول حلال مشکلات نیست.   
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد