سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش از تخریب میراث فرهنگی خوزستان



پس از مشاهده تخریب سنگهای قبر و صلیبهای قبرستان ارامنه، آشوری و لهستانی های اهواز، یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان با حضور در محل قبرستان موضوع را در دستور کار قرار داد. سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: پس از انتقال میدان بارفروشان اهواز و قرارگرفتن معاونت فرهنگی اجتماعی در آن محدوده خیال می کردیم که سرنوشت قبرستان لهستانی ها و مسیحیان که در محور فرهنگی تاریخی تپه باستانی آسیه آباد وگورستان سنگی پارک کوهساران قرار دارد به مراتب بهتر شود. اما در نهایت پس از انتقال بازار آهن فروشان تخریب تدریجی این دو گورستان آغاز شد و معتادان و سارقان به جان قبرها افتادند.  




مجتبی گهستونی افزود: با توجه به اینکه سکونت اقلیت های مذهبی و خارجیان در اهواز و خوزستان ریشه تاریخی دارد و باید به دنبال رمزگشایی آن بود لذا اهمیت دارد تا این بخش پنهان و ناشناخته تاریخ مشخص شود. از آنجایی که انتظار می رود شهرداری اهواز از تعرض های خود به مکان های تاریخی بکاهد، این انجمن با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان حتما به وضعیت بناها و محوطه های تاریخی و فرهنگی توجه جدی خواهد کرد. 

وی بیان کرد: در پی تعرض شهرداری اهواز به این گورستان و سرقت صلیبهای آهنی و آهن آلات قبرها  از سوی معتادان و بی خانمانان، طی دوشب گذشته درب بزرگ گورستان به سرقت رفت. در سالهای ۱۳۲۰ الی ۱۳۲۳ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از لهستانی‌ها برای مهاجرت به فلسطین و آفریقا، از کشور شوروی وارد ایران شدند. از دهم مردادماه ۱۳۲۱ به تدریج خروج آنها آغاز شد و پایگاه اصلی خروج آنها شهر اهواز و سربندر بود. مهاجرین لهستانی از بندر انزلی، تهران، اصفهان و مشهد عازم اهواز شدند.در ساخت نیمی از 25 کارخانه قند و شکری که در ایران ساخته  شد نقش داشتند و در نیروگاه برق اهواز نیز اشتغال داشتند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد