سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



مختاری عنوان کرد:
90 درصد اقتصاد خوزستان در اختیار بخش دولتی/ نفت باعث شده به چیز دیگری فکر نکنیم
اهواز ـ خبرگزاری مهر: رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: 90 درصد اقتصاد خوزستان در اختیار بخش دولتی است در حالی که استان در این بخش نیاز به جذب بخش خصوصی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مختاری صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پارک علم و فناوری خوزستان در سال 88 با عنوان پارک علم و فناوری شهید چمران تاسیس و بعد از دو سال و نیم فعالیت با نظر وزارت علوم از دانشگاه شهید چمران مستقل شد و با نام پارک علم و فناوری خوزستان زیر نظر وزارت علوم به فعالیت خود ادامه داد.
 
وی افزود: پارک علم و فناوری از سال 90 تا 92 بدون ردیف بودجه ملی به فعالیت پرداخت. تعداد 112 شرکت در پارک علم و فناوری خوزستان مستقر هستند و وظیفه اصلی این پارک افزایش ثروت جامعه از طریق ارتقا فرهنگ نوآوری و خلاقیت است.
 
رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: پارک علم و فناوری یک نهاد واسط بین دانشگاه و جامعه است که علم را از دانشگاه گرفته و توسط شرکت های دانش بنیان به جامعه منتقل می کند و همچنین نیاز جامعه را توسط شرکت های دانش بنیان به دانشگاه انتقال می دهد.

مختاری عنوان کرد: در کشور و استان با مشکل بزرگ اشتغال روبرو هستیم که این مشکل وقتی به فارغ التحصیلان دانشگاهی می رسد نمود بیشتری پیدا می کند. در حال حاضر تقریبا 250 هزار نفر در سند آمایش آموزش عالی استان برآورد دانشجو می شود. اگر از این مجموعه 100 هزار نفر شاغل باشند یا از استان های دیگر آمده باشند ما در سال های آینده هر سال تقریبا با 150 هزار فارغ التحصیل خوزستانی جویای  کار مواجه می شویم که البته وضعیت کشور نیز به همین شکل است.

وی یادآور شد: رئیس جمهور در زمان تبلیغات ریاست جمهوری خود گفت موقع پایان دولت با چهار میلیون فارغ التحصیل جویای کار مواجه می شویم. هزینه ایجاد شغل برای هر فارغ التحصیل دانشگاهی 162 میلیون تومان است. اگر بخواهیم یک شغل در صنعت برای فارغ التحصیل دانشگاهی ایجاد کنیم باید نزدیک به 300 میلیون تومان هزینه شود.

تسهیلات 50 میلیون تا سه میلیارد تومانی برای شرکت های دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تاکید کرد: بررسی هایی که در پارک های علم و فناوری کشور انجام شده نشان می دهد برای ایجاد هر شغل برای فارغ التحصیلان در پارک های علم و فناوری به طور متوسط 30 میلیون تومان هزینه شده که البته این رقم در استان خوزستان کمتر است. فارغ التحصیلان طرح ارائه داده و ما با حمایت های مادی طرح را برای خود اشتغالی فرد آماده سازی می کنیم.

مختاری بیان کرد: اگر طرح و نوآوری های ارائه شده بتواند ارزش افزوده ایجاد کند مورد حمایت پارک علم و فناوری قرار می گیرد. ساز و کار حمایتی ما به گونه ای است که تا سقف 50 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه تسهیلات ارائه می دهیم البته در برخی مواقع توسط نهادهای مختلف این تسهیلات تا سقف 300 میلیون نیز افزایش پیدا می کند. اگر طرحی بخواهد به تولید انبوه برسد از طریق صندوق شکوفایی تا مبلغ سه میلیارد تومان هم حمایت می شود.

وی اظهار کرد: به تمامی طرح های ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان تسهیلات اختصاص می یابد و برای این تسهیلات محدودیت تعداد طرح وجود ندارد یعنی یک شرکت حتی می تواند چهار بار تسهیلات دریافت کند هر طرح باید اجرایی شود و بعد تسهیلات به طرح بعدی تعلق بگیرد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان اذعان کرد: طبق قوانین مناطق آزاد تجاری، معافیت از قانون کار، مالیات و گمرک به شرکت های پارک علم و فناوری اختصاص می یابد بنابراین می توان گفت پارک های علم و فناوری به نوعی مناطق آزاد تجاری هستند. قوانین حمایتی شرکت های دانش بنیان به سایر شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری که دانش بنیان نیستند، اختصاص می یابد.

سرمایه اولیه سه هزار میلیارد ریالی صندوق نوآوری

مختاری گفت: کسانی که ایده داشته باشند و بخواهند ایده های خود را عملی کنند دفتر کار و تجهیزات را با هزینه ناچیز در اختیارشان قرار می دهیم. قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان از سال 89 تصویب شد اما به خاطر اختلاف نظر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با وزارت علوم تا سال 92 به اجرا در نیامد اما سال 92 با انعقاد تفاهم نامه ای میان وزارت علوم و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اجرایی شدن قانون تصویب شد.

وی ادامه داد: قانون مذکور تسهیلات مالی و قانونی را برای شرکت های دانش بنیان در نظر می گیرد و در دل آن صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته و قرار شد که سرمایه اولیه اش سه هزار میلیارد ریال باشد که خوشبختانه این مبلغ تا سال 93 محقق شد.

خوزستان کارگزار کشوری تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان یادآور شد: سال های بعد قرار است معادل نیم درصد بودجه عمومی کشور را وارد صندوق کنند. یک کارگروه ارزیابی و تعیین صلاحیت شرکت های دانش بنیان زیر نظر معاون علوم و فناوری رئیس جمهور تشکیل شده و کارگزارهایی نیز برای انجام این کار تعیین کرده اند.

مختاری تصریح کرد: پارک علم و فناوری خوزستان به عنوان یکی از 12 کارگزار تایید صلاحیت شرکت انجام وظیفه کرده و تاکنون 27 شرکت از خوزستان به عنوان شرکت دانش بنیان صلاحیتشان احراز شده است.

وی عنوان کرد: پارک علم و فناوری خوزستان در تلاش است تا با اطلاع رسانی به تمامی شرکت ها به ویژه شرکت های مستقر در شهرک صنعتی تعداد شرکت های دانش بنیان را ارتقا دهد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان بیان کرد:‌ ما معتقدیم که در آینده از نظر توسعه یک شکاف بین استان ها به وجود می آید و این شکاف دانایی محوری و دانش بنیانی است. هر استانی بتواند بیشتر زیرساخت های دانش بنیانی را توسعه داده و تعداد شرکت های دانش بنیان خود را افزایش دهد در آینده از نظر توسعه وضعیت بهتری دارد.

مختاری خاطرنشان کرد: در افق چشم انداز و در نقشه جامع علمی کشور در سال 1404 هدف گذاری شده تا 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور از محل کالاها و خدمات دانش بنیان باشد. در حقیقت از تکیه بر منابع زیرزمینی و فیزیکی باید به محصولات و خدمات دانش بنیان ورود پیدا کرد.

بیشترین شرکت های دانش بنیان در تهران و اصفهان

وی ادامه داد:‌ تعداد 27 شرکتی که در خوزستان به عنوان شرکت دانش بنیان تایید صلاحیت شده اند تعداد 15 شرکت نوپا و 12 شرکت نیز معمولی هستند. شرکت هایی که به تازگی تاسیس شده، لیست بیمه کامل و اظهارنامه مالیاتی ندارند اما ایده خوب و طرح های پژوهشی بزرگ دارند و شرکت نوپا محسوب می شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان تاکید کرد:‌ به طرح های ارائه شده توسط شرکت های دانش بنیان نوپا بین 100 تا 300 میلیون تومان و به شرکت های دانش بنیان معمولی بین 300 میلیون تا سه میلیارد تومان تسهیلات داده می شود.

مختاری اظهار کرد: از تعداد 600 شرکت دانش بنیان کشور، 200 شرکت متعلق به تهران و 100 شرکت نیز متعلق به استان اصفهان است. در حال حاضر تعداد 30 طرح در کشور تصویب شده و مبلغ 29 میلیارد تومان تسهیلات برای آنها در نظر گرفته و مصوب شده است که عمده شرکت های فوق از استان تهران هستند چون زودتر اقدامات لازم را انجام دادند. تعداد 14 شرکت نیز طرح هایشان برای دریافت تسهیلات رد شده است. بروکراسی اداری پارک های علم و فناوری برای ارائه تسهیلات خیلی کوتاه است.

وی اذعان کرد:‌ یکی از شبهاتی که معمولا در زمینه ارائه تسهیلات به طرح های مختلف توسط پارک های علم و فناوری برای همه ایجاد می شود این است که آیا مکانیزمی هست تا این طرح ها به سرنوشت بنگاه های زود بازده دچار نشوند که باید در جواب گفت ارائه تسهیلات توسط پارک مصوب و نظارت های لازم انجام شده و همچنین تسهیلات طی چند مرحله ارائه می شود.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: برنامه ریزی هایی انجام شده است تا شرکت هایی که قابلیت بیشتری دارند را به کلاس های بین المللی ارتقا دهیم. قانون گذار می خواهد شرکت های قوی تر در سطح دنیا رقابت کنند و اثر بخشی های لازم را در سطح منطقه خود داشته باشند. در قانون برنامه پنجم توسعه تعداد 20 هزار شرکت دانش بنیان در کشور برنامه ریزی شد که سهم استان خوزستان یک هزار شرکت است اما فکر نمی کنم بتوانیم این سهم را محقق کنیم.

افزایش انگیزه فارغ التحصیلان در تاسیس شرکت های دانش بنیان

مختاری تاکید کرد:‌ در حال حاضر چهار هزار شرکت در پارک های علم و فناوری کشور مستقر است که در بهترین حالت تا پایان سال یک هزار شرکت تایید صلاحیت شده و شرکت دانش بنیان می شود.

وی افزود:  متاسفانه به علت عدم تحقق شعارهایی که در سال های گذشته برای حمایت از شرکت های دانش بنیان داده شد، انگیزه فارغ التحصیلان برای تاسیس شرکت کم شد ولی خوشبختانه در حال حاضر تلاش دولت برای اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به این دلیل است که دیدگاه منفی را به مثبت تبدیل کند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان اذعان کرد: با حمایت دولت فعلی فکر می کنم بتوانیم در سال 94 و 95 رشد دو تا سه برابری داشته باشیم چون هم تسهیلات داده می شود و هم پارک های علم و فناوری به تدریج زیرساخت ها را فراهم می کنند.

رایزنی با فرمانداری ها برای تاسیس مراکز رشد

مختاری بیان کرد:‌ در طول دو تا سه ماه گذشته جلسات خوبی با مدیر عامل منطق آزاد اروند به منظور همکاری برای تاسیس یک مرکز رشد بین المللی یا تجاری در این منطقه داشتیم که با استقبال روبرو شد.

وی در ارتباط با تاسیس مراکز جدید رشد گفت:‌ معاون سیاسی استاندار رایزنی هایی را با فرمانداری های شهرستان های بزرگ داشته تا فرمانداری ها امکاناتی را در اختیار پارک علم و فناوری برای تاسیس مرکز رشد واحدهای فناوری یا کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری در شهرستان ها قرار دهند. پارک علم و فناوری خوزستان نیز در این راستا با فرمانداری های ماهشهر، آبادان، اهواز و کارون در این خصوص تبادل نظرهایی داشته که البته شهرستان دزفول دعوت شده بود که حضور پیدا نکرد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در ارتباط با اقتصاد خوزستان گفت: اقتصاد خوزستان بر پایه نفت می چرخد و متاسفانه بیشتر بر اساس صادرات نفت و محصولات خام پتروشیمی است به همین علت مرکز رشد تخصصی نفت را با حمایت دانشکده صنعت نفت تاسیس کردیم که از مراکز رشد موفق ماست.

مختاری ادامه داد: حدود 50 درصد شرکت هایی که در پارک علم و فناوری مستقر هستند در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می کنند و از 27 شرکت دانش بنیان نیز حدود 15 شرکت در حوزه نفت هستند.

ساخت پهباد برای سرکشی به مناطق شرکت ملی مناطق نفتخیز

وی یادآور شد: در طول سال های گذشته پروژه های متعددی را با شرکت ملی حفاری داشتیم رقم این پروژه ها با سه شرکت پارک علم و فناوری خوزستان 35 میلیارد ریال بود. این قراردادها در بحث مهندسی معکوس در رابطه با ساخت تجهیزاتی بود که در شرایط تحریم به ما نمی دادند. در حال حاضر یک قرارداد 700 میلیون تومانی را در حال اجرا با شرکت پتروشیمی بندرامام در خصوص طراحی واحدهای پیشتاز و پایلوت داریم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان عنوان کرد: دو قرارداد را با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یکی به مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون تومان و دیگری حدود یک میلیارد  تومان در آستانه انعقاد داریم.  این طرح ها در حوزه شبیه سازی مخازن و دستگاه هایی برای اندازه گیری پارامترهای مخازن و یکی نیز ساخت پهباد برای سرکشی به مناطقی که در حوزه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است.

ایران جزو 10 کشور اول در حوزه نانوتکنولوژی

مختاری گفت: نقش پارک علم و فناوری در آینده پررنگ تر از دانشگاه ها خواهد بود چون فارغ التحصیلان باید پارک شده و بارور شوند. در بخش نانو تکنولوژی جزو 10 کشور اول دنیا هستیم و در حوزه پارک علم و فناوری هم وضعیت خوبی داریم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: با منطقه آزاد اروند و استانداری برای نهادینه شدن فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در استان خوزستان هماهنگی های لازم را انجام دادیم و قرار است در این راستا کنفرانسی با موضوعیت توسعه دانش بنیان استان هم برگزار شود.

وی تصریح کرد: تعداد زیاد شرکت های دانش بنیان در استان اصفهان به این علت است که قسمت اعظم اقتصاد دست بخش خصوصی است در حالی که در خوزستان 90 درصد اقتصاد در دست بخش دولتی است.

مختاری در پایان گفت: باید تلاش کنیم تا دانش بنیان توسعه پیدا کند چون نفت تا 70 سال دیگر تمام می شود و باید به فکر نسل آینده باشیم. به تمامی مسئولین توصیه می کنم تا فیلم نفت سفید را مشاهده کنند چون نفت باعث شده که به هیچ چیز دیگری فکر نکنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد