سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرجعیت دینی شیعیان عراق در بیانیه‎ای خواستار عدم برگزاری هیچ‎گونه تظاهراتی در سطح شهر نجف و دیگر شهرهای این کشور با هدف ممانعت از بروز هرج و مرج شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی الاستقامه: "آیت‎الله علی سیستانی" مرجعیت دینی شیعیان عراق روز سه شنبه با صدور بیانیه‎ای خواستار عدم برپایی هیچ‌گونه تظاهراتی از سوی گروه‎های سیاسی این کشور در سطوح شهرها با هدف بروز نیافتن تنش‎هایی که به منافع عمومی زیان می‌رسد، شدند.

یک منبع نزدیک به دفتر مرجعیت دینی شیعیان عراق در نجف اشرف در این باره گفت: "آیت‎الله سیستانی" توصیه کردند که هیچ‎گونه تظاهراتی از سوی گروه‎های سیاسی برای ممانعت از بروز خسارت به منافع عمومی برگزار نشود.




بلومبرگ:
علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران روز گذشته به العابدی به دلیل انتخاب او به عنوان نخست وزیر جدید عراق تبریک گفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بلومبرگ نوشت: ایران از حیدرالعابدی برای هدایت عراق حمایت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران روز گذشته به العابدی به دلیل انتخاب او به عنوان نخست وزیر جدید عراق تبریک گفت.

این اقدام شمخانی فراتر از سخنان چندین ساعت قبل او مبنی بر حمایت از روند سیاسی در عراق بود.

این اقدام ایران را با امریکا و اتحادیه اروپا در جهت فشار به مالکی برای کناره گیری در یک خط قرار داد.

پائول سالم معاون پژوش موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: زمانیکه ایران از عابدی حمایت کرد، همه چیز برای مالکی تمام شد.

وی افزود: زمانیکه ایران از مالکی حمایت نکند، او دیگر هیچ اهرمی ندارد.

سالم اضافه کرد: مالکی ممکن است برای تصاحب یک وزارتخانه که همچنان به او قدرت و مصونیت می دهد مذاکره کند.

براساس این گزارش، مالکی اخیرا با فرماندهان نظامی در بغداد دیدار کرد تا نشان دهد قدرت را به العابدی واگذار نمی کند.
در  این جلسه مالکی هشدار داد که شبه نظامیان تندرو ممکن است از هرج و مرج سیاسی استفاده کرده و به بغداد نفوذ کنند. او پس از آن به فرماندهان خود گفت که نیروهای مسلح را از هرگونه توطئه پاک کنند.
وحید السموراعی دستیار علاوی نخست وزیر سابق عراق مدعی شد: مالکی ممکن است به عنوان آخرین راه حل چشم بر روی تروریست ها بسته تا بتوانند برای هرج و مرج بیشتر به بغداد نفوذ کنند. 






سرکرده گروه تروریستی داعش در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه "رجب طیب اردوغان" را سیاستمداری سکولار دانست و مدعی شد که باید با وی بیعت کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، "ابوبکر البغدادی" که خود را خلیفه گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) می داند به انتخاب "رجب طیب اردوغان" رهبر حزب عدالت و توسعه به ریاست جمهوری ترکیه واکنش نشان داد. در مطلبی که به همین مناسبت در صفحه توییتر منسوب به البغدادی منتشر شد، این گروه تروریستی به ترکیه اعلان جنگ کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: اردوغان فردی سکولار است، وی طبق شریعت رفتار نمی کند و حامی پیشمرگه است. طبق این ادعا، اردوغان که به ریاست جمهوری انتخاب شده نمی تواند کشورش را به شکلی دینی اداره کند. البغدادی خطاب به مقامات دولت ترکیه نوشت: به زودی خود را در مقابل نیروهای دولت اسلامی می بینید.
سرکرده داعش از اردوغان خواست سریعا با وی بیعت کند در غیر اینصورت باید منتظر جنگ و رویارویی نظامی باشد. در این بیانیه از اردوغان به عنوان فردی مرتد نام برده شده که باید کشته شود. "ادوارد اسنودن" افشاگر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا پیش از این با اشاره به وجود اسنادی در سازمان سیا گفته است البغدادی عرب نبوده و فردی یهودی با نام واقعی "شیمون الیوت" است.   


ملیت:
در محافل سیاسی در کنار این 4 نفر از بشیر آتالای معاون نخست وزیر نیز به عنوان یکی از افرادی که نام وی نیز با احتمال کمی برای جانشینی اردوغان مطرح است نام برده می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ملیت چاپ ترکیه در گزارشی در شماره امروز خود نوشت : نام 4 شخصیت سیاسی ترکیه برای جانشینی اردوغان مطرح است.

به گزارش «انتخاب»، در محافل سیاسی از بلند آرینچ معاون نخست وزیر ،‌ احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ، محمد علی شاهین (‌رئیس سابق مجلس ترکیه ) و معاون اردوغان در حزب عدالت و توسعه و بن علی ییلدیریم مشاور اردوغان در این حزب به عنوان افرادی نام برده می شود که ممکن است پس از اردوغان ریاست حزب عدالت و توسعه و نخست وزیری ترکیه را بر عهده گیرند.

در محافل سیاسی در کنار این 4 نفر از بشیر آتالای معاون نخست وزیر نیز به عنوان یکی از افرادی که نام وی نیز با احتمال کمی برای جانشینی اردوغان مطرح است نام برده می شود.

گفته می شود ،‌ داوداوغلو ، ییلدیریم و آرینچ از شانس بیشتری برخوردارند و برخی اظهارات محمد علی شاهین موجب شده است ،‌ احتمال انتخاب وی به جانشینی اردوغان کاهش یابد.

شورای اجرایی و تصمیم گیری حزب عدالت و توسعه دیروز در نشستی در آنکارا تصمیم گرفت ، کنگره سراسری فوق العاده این حزب برای انتخاب رئیس کل جدید (‌ حزب عدالت و توسعه که قرار سمت نخست وزیری ترکیه را بر نیز بر عهده گیرد ) 27 اوت یک روز پیش از پایان دوره ریاست جمهوری عبدالله گل و آغاز دوره ریاست جمهوری اردوغان برگزار شود.

حسین چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه دیروز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تاریخ برگزاری کنگره سراسری این حزب گفت :‌ تعیین 27 اوت به عنوان تاریخ برگزاری کنگره سراسری حزب عدالت و توسعه با موضوع بازگشت عبدالله گل به حزب ارتباطی ندارد بلکه با استعفای اردوغان از حزب عدالت و توسعه پیش از بر عهده گرفتن ریاست جمهوری ترکیه مرتبط است.




نقشه آخرین وضعیت داعش در عراق

گسترش درگیریها تا مناطق مرزی با ایران نقشه آخرین وضعیت داعش در عراق (مرداد۹۳)
نقشه آخرین وضعیت داعش در عراق
 به گزارش جهان به نقل از مسیر آنلاین، در حال حاضر داعش با مرکزیت شهر دو میلیون نفری موصل که تنها با ۱۰۰۰ نفر آن را به اشغال خود در آورد بر بخش قابل توجهی از عراق مسلط شده است و حتی دامنه درگیریهای خود را تا نزدیک مرز ایران رسانده است؛ نکته قابل توجه آنکه شهرهای سامراء، بغداد و کربلا نزدیکترین شهرهایی هستند که به احتمال زیاد در برنامه ریزی های داعش برای حمله و تصرف قرار گرفته اند.

  در حال حاضر داعش با مرکزیت شهر دو میلیون نفری موصل که تنها با ۱۰۰۰ نفر آن را به اشغال خود در آورد بر بخش قابل توجهی از عراق مسلط شده است و حتی دامنه درگیریهای خود را تا نزدیک مرز ایران رسانده است؛ نکته قابل توجه آنکه شهرهای سامراء، بغداد و کربلا نزدیکترین شهرهایی هستند

که به احتمال زیاد در برنامه ریزی های داعش برای حمله و تصرف قرار گرفته اند. سایت خبری تحلیلی مسیر آنلاین: نقشه زیر آخرین وضعیت درگیری ها در عراق را نشان می دهد؛ در حال حاضر داعش با مرکزیت شهر دو میلیون نفری موصل که تنها با ۱۰۰۰ نفر آن را به اشغال خود در آورد بر بخش قابل توجهی از عراق مسلط شده است و حتی دامنه درگیریهای خود را تا نزدیک مرز ایران رسانده است؛

  نکته قابل توجه آنکه شهرهای سامراء، بغداد و کربلا نزدیکترین شهرهایی هستند که به احتمال زیاد در برنامه ریزی های داعش برای حمله و تصرف قرار گرفته اند. نقشه های قبلی درگیریهای عراق را نیز می توانید مشاهده کنید:

آخرین نقشه مناطق در اختیار داعش و مناطق درگیر در عراق (مرداد۹۳)




نقشه مناطق درگیر در عراق در تیرماه ۹۳




نقشه مناطق درگیر در عراق در خرداد ۹۳




گروه‌های شورشی دیگر در سوریه همچنان اصرار دارند، ‌آمریکا برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تندرو، باید تجهیزات پیشرفته‌تر در اختیار آنها بگذارد. به گفته یکی از مشاوران ارشد این گروه‌ها، آمریکایی‌ها درخواست آنها برای مشارکت استراتژیک جهت متوقف کردن داعش را بدون پاسخ گذاشته‌اند.
کد خبر: ۴۲۴۹۳۱
تاریخ انتشار:۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰-12 August 2014
داعش پیام حملات آمریکا را دریافت کرده استدر حالی که چند کشور غربی در تلاشند، پیشروی‌های سازمان تکفیری داعش در شمال عراق از حدی فرا‌تر نرود، پایگاه اصلی داعش در خاک سوریه ـ که پشتیبان اقدامات جاری در عراق است ـ دچار چالش چندانی ‌نشده است. 

به گزارش «تابناک»، وال‌استریت ژورنال با اشاره به تحولات اخیر عراق و سوریه نوشته، به رغم حملات هوایی در شمال عراق، پرچم سیاه داعش همچنان به آسانی بر مقر و ساختمان‌های حکومتی داعش در رقه در شمال سوریه در اهتزاز است. افراد جذب‌ شده جدید از سراسر خاورمیانه و اروپا با اتوبوس و تاکسی به سوی این شهر روان هستند و خانواده‌های آن‌ها همراه با آن‌ها در بهترین ساختمان‌های رقه مستقر می‌شوند. 

دولت خودخوانده اسلامی ارتشی ایجاد کرده‌ که می‌تواند با‌ تاکتیک‌های جنگ چریکی با ارتش تضعیف شده عراق در نبردی متعارف وارد درگیری شود؛ هرچند مقامات رسمی آمریکایی معترف هستند که البغدادی خلیفه خودخوانده در سوریه ساکن شده، ولی حملات هوایی آمریکا به شمال عراق محدود است و این نشان‌دهنده سقف کارهایی است که آمریکا حاضر است علیه این جریان تروریستی انجام دهد. 

یک دیپلمات اروپایی مستقر در خاورمیانه به وال استریت ژورنال گفته که داعش می‌داند، آمریکا به داعش مستقر در سوریه حمله نخواهد کرد، ولی حمله به اربیل، مقر حکومت اقلیم در کردستان موضوعی است که سیاست آمریکا در قبال آن روشن است. 

حمله به داعش در سوریه هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی به نفع دولت مرکزی خواهد بود و به باور کار‌شناسان تا هنگامی که آمریکا در سوریه گروه کارآمد مطلوب خود را نیابد، کاری به داعش نخواهد داشت. 

در حالی که فرستادن سلاح و اجرای برنامه‌های آموزش نظامی برای مخالفان دولت سوریه از جمله گزینه‌های مورد نظر دولت اوباماست، داعش به گسترش قلمرو خود و افزایش احتمال به خطر انداختن ثبات کشورهای خاورمیانه ادامه می‌دهد.


در این ماه اعضای وابسته به داعش به سوی لبنان سرازیر شدند و امنیت شهر عرسال را از بین برده و سربازان ارتش را به گروگان گرفتند. ماه پیش آن‌ها تنها گذرگاه مرزی عراق و اردن را به کنترل خود در‌آوردند و به نود مایل از مرزهای عراق و عربستان سعودی نیز نزدیک شدند. 

داگلاس اولیوانت، مشاور ضدشورش سابق نظامیان آمریکایی در افغانستان، اعتراف کرده است که اگر داعش در پاکستان مستقر بود، آمریکایی‌ها هر روز آن‌ها را بمباران می‌کردند، ولی اکنون باید به این نکته توجه داشت که حمله به اردوگاه‌ها ‌یا تسلیحات داعش در سوریه بر همه اقدامات آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. 

هنگامی که داعش در ماه ژوئن پایگاه‌های ارتش عراق را در شمال این کشور به تصرف خود در‌آورد، تسلیحات آمریکایی به ارزش میلیون‌ها دلار را در اختیار گرفتند. به گفته منابع محلی آن‌ها به سرعت توپخانه، تانک‌ها و حتی بالگردهای به دست آمده در عراق را به پایگاه امن خود یعنی رقه منتقل کردند. 

آن‌ها با خودروهای نظامی به دست آمده از پایگاه‌های ارتش عراق در شهر رقه گشت می‌زنند و با استفاده از امکانات به دست آمده در عراق، چندین تهاجم را در سوریه آغاز کرده‌اند. در ماه‌های گذشته، داعش بیشتر استان دیرالزور سوریه را به تصرف در‌آورده، حملات مهمی را علیه ارتش سوریه در استان‌های حسکه و رقه ترتیب داده و تلاش کرد، بر میدان گازی الشاعر در غرب استان حمص مسلط شود. 

یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه که از گروه‌های مخالف دولت سوریه و البته در حال تضعیف است، مدعی است که داعش اکنون چنان قدرت آتشی دارد که پیش از حمله به دیگر نیروهای مخالف دولت سوریه، می‌تواند ابتدا ساعت‌ها آن‌ها را گلوله‌باران و تضعیف کند. 

محمد علوش، رهبر جیش الاسلام نیز گفته، ‌پیش از حوادث عراق در حال پیشروی در مقابل داعش بوده است ولی پس از به دست اوردن امکانات زیاد توسط داعش در عراق، این گروه موفق شده مواضع از دست رفته را از جیش الاسلام پس بگیرد. 

بر پایه برآورد مقامات امریکایی، داعش در ماه ژوئن ده هزار نیرو داشته و اکنون منابع اروپایی حدس می‌زنند که این تعداد دو برابر شده باشد. داعش همچنین موفق شده که نیروهای گروه‌های در حال نابودی مانند ارتش آزاد و با جبهه اسلامی را نیز به خود جذب کند. 

این در حالی است که گروه‌های شورشی دیگر در سوریه همچنان اصرار دارند که آمریکا برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تندرو باید تجهیزات پیشرفته‌تر در اختیار آن‌ها بگذارد. به گفته یکی از مشاوران ارشد این گروه‌ها، آمریکایی‌ها درخواست آن‌ها برای مشارکت استراتژیک برای متوقف کردن داعش را بدون پاسخ گذاشته است. 

شاید به این دلیل که امریکا برای تضعیف ارتش و دولت مرکزی سوریه حتی حاضر است اقدامات داعش را به شرط آسیب نزدن به منافع مستقیم آمریکا در اربیل نادیده بگیرد. داعش برای انجام هر کاری در سوریه آزاد است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد