سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از مشکلات روز خوزستان


سیلاوی خبر داد:
16 هزار تبعه غیرمجاز در خوزستان سکونت دارند
اهوازـ خبرگزاری مهر: مدیرکل اتباع و امور خارجه استانداری خوزستان گفت: هم اکنون 16 هزار تبعه غیر مجاز در شهرهای مختلف استان خوزستان سکونت دارند.

به گزاش خبرنگار مهر، حمید سیلاوی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر تعداد دو هزار و 300 تبعه افغانی به صورت مجاز در مهمان شهر گتوند سکونت دارند. هر تبعه خارجی که وارد ایران شود تا هنگام خروج از کشور اداره اتباع و امور خارجه با آن سر و کار دارد. بیشتر فعالیت های این اداره کل در ارتباط با پناهندگان، رانده شدگان، اتباع خارجی، آوارگان و اتباع شاغل در کشور است که قوانین خاص خود را دارند. اکثر اتباع خارجی سطح سواد پایینی دارند.

وی افزود: تشکیل ستاد ساماندهی اتباع غیر مجاز، جلوگیری از اقامت، اسکان و اشتغال اتباع غیرمجاز، تشکیل کارگروه دائمی اتباع بیگانه به ریاست استاندار، رسیدگی به نظارت بر امور اجرایی مربوط به اتباع خارجی رسمی در سطح کشور، انجام کلیه امور بین المللی مربوط به اتباع خارجی، ایجاد ارتباط لازم با سازمان ها و مجامع بین المللی ذیربط و انجام اقدامات اجرایی لازم از طریق مراجع مربوطه، جذب و توزیع اعتبارات مصوب و تهیه پیشنویس قراردادهای مربوطه برای اجرای طرح های مصوب از جمله فعالیت های این اداره کل است.

حضور بیش از 11 هزار تبعه خارجی مجاز در خوزستان

سیلاوی تصریح کرد: ارائه گزارش های توجیهی در اجلاس بین المللی، ثبت وقایع چهارگانه و حفاظت اطلاعات، کنترل و مدیریت بحران ورود اتباع غیر مجاز، پیگیری امور مربوط به بازگشت اتباع، رسیدگی به درخواست های استملاک، رسیدگی به درخواست های ثبت قانونی ازدواج با تبعه های ایرانی، رسیدگی به نظارت بر فعالیت های مهمان شهرها، اردوگاه ها و مراکز بازگشت اتباع خارجی، جلوگیری از قاچاق انسان، اشتغال و اقامت غیر مجاز اتباع، تشکیل جلسات امتحان تابعیت برای افراد خارجی متقاضی تابعیت جمهوری اسلامی ایران، رسیدگی به شکایات اتباع در خصوص اخراج از کار و رسیدگی به درخواست اجازه فعالیت های احزاب و سازمان های خارجی از دیگر فعالیت های این اداره کل است.

مدیرکل اتباع و امور خارجه استانداری خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر اتباع خارجی مقیم در استان خوزستان هشت هزار، 700 نفر تبعه عراقی و دو هزار و 350 نفر تبعه افغانی، 11 تبعه بنگلادشی و یک نفر تبعه عربستان سعودی به صورت مجاز در استان سکونت دارند.

وجود بیش از 16 هزار تبعه خارجی غیر مجاز در خوزستان

وی ادامه داد: طبق سرشماری سال 1389 در ارتباط با اتباع خارجی 16 هزار و 720 نفر اتباع خارجی غیر مجاز در استان خوزستان داریم که اکثراً این افراد تبعه افغانی بودند. اتباع خارجی به دو صورت مجاز و غیر مجاز در کشور ساکن می شوند. نابه سامانی به وجود آمده در عراق و افغانستان باعث پناهندگی خیل عظیمی از افراد این کشورها شده است. به طوری که در حال حاضر آمار پناهندگان افغانی بیش از سه میلیون نفر و عراقی ها بیش از یک و نیم میلیون نفر ذکر شده است.

سیلاوی عنوان کرد: در استان خوزستان و در دهه 60 بیش از 450 هزار عراقی و بیش از 70 هزار افغانی وجود داشت. هر سال به صورت مستمر برای کنترل اتباع خارجی مجاز کارت هویت صادر می کنیم که نشان دهنده استان محل سکونت و شهرستان محل فعالیت است.

ممنوعیت حضور افغانی ها در خوزستان

مدیرکل اتباع و امور خارجه استانداری خوزستان گفت: طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی اتباع خارجی به ویژه پناهندگان و آوارگان ساماندهی بشوند و کنترل لازم صورت گیرد. بعضی از استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارند برای اسکان اتباع خارجه به ویژه افغانی مثل استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهکلویه و بویر احمر کاملا ممنوع است.

وی یادآور شد: کارگروه ساماندهی اتباع خارجی در کشور فعال شده و در جهت ساماندهی اتباع خارجی مجاز و همچنین دستگیری و طرد اتباع غیر مجاز تصمیماتی اتخاذ می کند که استان خوزستان نیز این کارگروه را دارد. در سال گذشته دو هزار و 972 نفر از اتباع غیر مجاز افغانی را دستگیر و با احترام کامل تا مرز مشترک هدایت کرده و تحویل مقامات افغانی دادیم. در چهارماه اول سالجاری یک هزار و 88 نفر را دستگیر و طرد کردیم.

سیلاوی تاکید کرد: امروزه حضور اتباع بیگانه در کشورهای جهان برای آنها فرصت است. مثل ورود گروه ها به عنوان توریست که در کشور ورود این گروه ها خوشبختانه رو به افزایش است. کشور تمام امکانات اجتماعی، درمانی و آموزشی رایج را به اتباع مجاز ارائه می کند.

جریمه بالای 30 میلیارد ریالی کارفرمایان متخلف

مدیرکل اتباع و امور خارجه استانداری خوزستان در پایان گفت: اگر کارفرما تبعه خارجی را بدون مجوز به کار گرفت بین 90 تا 180 روز حبس برای تبعه و کارفرما درنظر گرفته می شود. متاسفانه امروزه بسیاری از کارفرمایان کشور ما به علت منافع شخصی خود به اقتصاد کشور ضربه می زنند. سال گذشته توسط هیئت فنی اشتغال استان، یک هزار و 442 مورد بازرسی از واحدهای صنعتی و تولیدی شده است که منجر به شناسایی 251 مورد و معرفی 171 مورد به مراجع قضایی و پرداخت جریمه بیش از 30 میلیارد ریال شده است.    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد