سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز

روایت عراقچی از درخواست غربی ها برای محدودیت های ابدی علیه ایران
عراقچی: برنامه غنی سازی محدود می شود مناقشه بر سر زمان محدودیت است/ گزینه غربی ها: محدودیت‌ها باید ابدی باشد/ ضرورت ورود مجلس برای صیانت از حقوق هسته ای

گروه بین الملل – رجانیوز: محدودیت های هسته ای ایران باید «ابدی» باشد

این موضوع تنها یکی از خواسته کشورهای غربی در مذاکرات موسوم به گام نهایی است.

به گزارش رجانیوز، عباس عراقچی روز گذشته در جریان یک کنفرانس خبری گفته است: همان‌طور که توافق ژنو اشاره کرده است اصل غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد ولی با یک سری محدودیت‌های مورد توافق دو جانبه و برای یک دوره زمانی مشخص. این کاملا قطعی است که اگر هر محدودیتی را در هر قسمتی از برنامه‌های خودمان به منظور اعتمادسازی قبول کنیم این یک محدودیت موقتی و دارای دوره زمانی خواهد بود و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نخواهد شد.

این اظهارات آقای عراقچی دو موضوع را روشن می کند: اول آنکه تیم مذاکره کننده ایران در گام نهایی قرار است از خطوط قرمز نظام یعنی «حق مردم ایران در زمینه هسته ای با پذیرفتن محدودیت درباره حقوق هسته ایران»چشم پوشی کند و دوم آنکه کشورهای غربی تاکید دارند که محدودیت ها علیه ایران ابدی باشد.

این برای اولین بار است که یک مقام ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران، «اعمال محدودیت مورد توافق» و به بیان دیگر نادیده گرفتن شدن حقوق ایران از حمله ماده 4 ان پی تی را جز برنامه تیم مذاکراتی ایران در  مذاکرات با 1+5 عنوان می کند.

در بند اول ماده 4 ان پی تی  آمده است: هیچ نکته ای در این پیمان نباید به گونه ای تفسیر شود که "حق مسلم" همپیمانان در انجام تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین بر اساس ماده 4 ان پی تی ، این معاهده «هیچگونه محدودیتی» در مورد نوع فناوری و سطح بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای، از جمله چرخه سوخت، شامل غنی سازی ایجاد نکرده است .

اما با این حال عراقچی، پذیرش محدودیت برای برنامه هسته ای ایران را یک موضوع عادی و در راستای توافق ژنو تلقی کرده و گویا از ابتدا قرار بود چنین محدودیت هایی اعمال شود. وی به گونه ای سخن گفته که اظهارات برخی افراد مطلع مبنی بر توافق ایران و آمریکا بر روی برخی از مسائل کلی مانند اصل پذیرش محدودیت ها را تایید می کند.  

باید توجه داشت هر چند در توافق ژنو، حقوق هسته ای ایران توسط تیم مذاکره کننده نادیده گرفته شدولی آنزمان مقامات کشور مدعی شده بودند این توافق با تمام ویژگی هایی که دارد مقدمه ای برای پیروزی های بزرگ در زمینه هسته ای است .

در همین راستا، رئیس جمهور در نامه ای که بالافاصله پس از حصول توافق نامه ژنو به رهبر معظم انقلاب نوشت، تاکید کرد که در گام های بعدی مذاکرات حقوق ملت ایران مورد احترام قدرت های بزرگ قرار می گیرد:

«توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرت‌های بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.»

حال کنار هم گذاشتن نامه رئیس جمهور و سخنان آقای عراقچی که روز جمعه اظهار شده، بیانگر آن است که نتیجه مذاکرات ژنو نه تنها سبب نشد که حق هسته ای ایران محترم شمرده شود بلکه در خوشبینانه ترین حالت، تیم مذاکره کننده ایران با اعمال محدویت های گسترده برای یک دوره چند ساله (احتمالا 10 ساله) موافقت می کند.

البته این خواسته ایران است . کشورهای غربی به دنبال آن هستند اعمال محدودیت علیه برنامه هسته ای ایران را ابدی کنند. گزاره ای که شاید یک سال پیش به فکر کارشناسان غربی نیز نمی رسید در حال حاضر به عنوان یک گزینه عملی روی میز مذاکرات وین 6 قرار دارد.

حال تیم هسته ای ایران در تلاش است اعمال محدودیت های ابدی را به اعمال محدودیت های 10 الی 20 ساله تبدیل کند.

رئیس جمهور در نامه به رهبر معظم انقلاب نوشته بود: «توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرت‌های بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت.»

گفتنی است برنامه آمریکا برای ابدی کردن محدودیت ها علیه برنامه هسته ای ایران در حالی عنوان شده که در پاراگراف آخر از توافق ژنو آمده است پس از انجام کامل و موفق تعهدات ایران در گام نهایی با برنامه هسته ای آن مانند همه دیگر اعضای NPT برخورد خواهد شد.

این عبارت –همانطور که منتقدان پس از توافق ژنو مکررا تاکید کرده اند- هیچ دلالتی بر این ندارد که ایران پس از گام نهایی می تواند بدون هیچگونه محدودیتی تاسیسات غنی سازی خود را طبق NPT تا هر کجا که خواست توسعه دهد، چرا که مقامات آمریکایی معتقدند اعضای عادی NPT هم حق غنی سازی ندارند و این معاهده اساسا به چنین حقی تصریح نکرده است.

در واقع اشتباه استراتژیک تیم مذاکره کننده ایرانی در توافق ژنو که هم اکنون در مذاکرات وین 6 گریبان آنها را گرفته، این است، در ازای امیتازات گسترده ای که به طرف غربی ارائه شده به صورت واضح و مشخص حقوق اساسی ایران در توافقنامه مورد تاکید قرار نگرفته شده است.

ذکر این نکته صروری است که نادیده گرفتن حقوق ملت ایران در قالب اعمال محدودیت برای برنامه هسته ای ایران موضوعی است که برخلاف قانون به شمار می رود  و بر اساس اختیاراتی که قانون به مجلس شورای اسلامی داده این وظیفه نمایندگان است که به این موضوع ورود کرده و از حقوق ملت صیانت کنند.






ادعای روزنامه گالف دیلی:
عربستان سعودی هفته ی گذشته 30 هزار نیروی نظامی در مرز خود با عراق مستقر کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که بغداد نیروهای خود را از این منطقه خارج کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


روزنامه گالف دیلی نیوز مدعی شد: ایران در حال اعزام نمایندگانی به عربستان سعودی جهت مذاکره در مورد اوضاع عراق و نوری المالکی نخست وزیر عراق است.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، همکاری میان دو رقیب منطقه ای نشان دهنده ی وضعیت هشدار آمیز در عراق است. 
عربستان سعودی هفته ی گذشته 30 هزار نیروی نظامی در مرز خود با عراق مستقر کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که بغداد نیروهای خود را از این منطقه خارج کرد.
اقدام دو دولت برای مذاکره بایکدیگر گام قابل تاملی به شمار می آید و منعکس کننده ی نگرانی ریاض و تهران در قبال تحولات عراق است.
یکی از مسائلی که دو کشور را ترغیب به مذاکره کرده است، مسئله ی تلاش کردستان برای اعلام استقلال است.

تکذیب مذاکرات محرمانه ایران و عربستان

امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران خبر مذاکرات محرمانه ایران و عربستان را تکذیب کرد.
وی به المیادین گفت: خبر مذاکرات محرمانه ایران و عربستان صحت ندارد. 



سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران که اکنون در وین در جریان است ابراز خوشبینی کرده و گفته که ایران و گروه پنج به علاوه یک، از «امکان تدوین به موقع توافق نهایی» برخوردار هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران که اکنون در وین در جریان است ابراز خوشبینی کرده و گفته که ایران و گروه پنج به علاوه یک، از «امکان تدوین به موقع توافق نهایی» برخوردار هستند. 
به گزارش «انتخاب»، درحالی که روسیه در بحران اوکراین با غرب اختلافاتی دارد، اما معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته جای نگرانی وجود ندارد که بحران اوکراین به یک «بمب» برای مذاکرات هسته‌ای ایران تبدیل شود.
ریابکوف که در گفت‌وگو با روزنامه کامرسانت روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اضافه کرد: هم اراده سیاسی شرکت کنندگان و هم نوعی نگرانی به این خاطر احساس می شود که شاید توفیق حاصل نشود و این نیز نشانه خوبی است.
معاون وزیر امورخارجه روسیه اضافه کرد: با وجود پیشرفت فعلا ناچیز، مذاکرات ماه ژوئن و دور فعلی که در دوم ژوئیه آغاز شده با دورهای قبلی فرق دارند و این فرق این است که نوعی انرژی ساکن ذخیره می شود که باید با تعامل آزاد شده و به انرژی جنبشی تبدیل شود.
وی همچنین درباره با آمریکا در زمینه پرونده هسته‌ای ایران گفت: ما اعتقاد داریم که همکاران آمریکایی ما مثل دیگر شرکت کنندگان در این مذاکرات، اتحادیه اروپا و چین، بر این باور مشترک هستیم که همه از یک توافق سود خواهند برد.
دور ششم مذاکرات ایران و گروه "1+5" که روز 2 ژوئیه در وین آغاز شده تا روز 20 ژوئیه ادامه دارد.قرار است در این مذاکرات متن توافق نهایی درباره فعالیت هسته ای ایران نوشته شود.




پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مذاکره ایران و روسیه درباره قرارداد مبادله نفت دربرابر کالا به ارزش 20 میلیارد دلار در حالی هنوز روی میز است و دو طرف هنوز به توافق خاصی در این زمینه نرسیده‌اند که حجم روابط اقتصادی ایران و روسیه در سال گذشته از یک میلیارد و 100 هزار دلار فرا‌تر نرفته است و این امر نگرانی مقامات آمریکایی را به همراه داشته است.

 داستان تهاتر نفتی ایران و روسیه از سال ۲۰۱۱ که فروش نفت ایران با چالش‌های جدی روبه‌رو شد، آغاز شد و در شرایطی که ایران در پی راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌ها و مقابله با پیامدهای منفی آن بود بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

زمستان سال گذشته بود که رویترز از مذاکرات ایران و روسیه به منظور مبادله نفت در برابر کالا خبر داد و اعلام کرد: در صورتی که دو طرف به توافق برسند، مسکو روزانه بالغ بر 500 هزار بشکه از نفت ایران را به‌ازای صادرات کالا و تجهیزات خریداری می‌کند.

البته اگرچه زنگنه فروردین‌ماه سال جاری ابتدا گفته بود که ما اصلا قراردادی تهاتری نداریم و این موضوع را تایید و یا تکذیب نکرد، در اظهار نظر دیگری در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، تاکید کرد که همه چیز درباره این قرار داد در حد مذاکره است.

اما به رغم مذاکراتی که در این زمینه بین دو طرف انجام شده، هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده و همچنان همه چیز در حد مطالعه و بررسی قرار دارد.

در این زمینه سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این موضوع فقط در حد ایده است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است، گفت: سفر اخیر وزیر نفت به مسکو نیز برای حضور در چهارمین اجلاس بین‌المللی انرژی بوده است و ربطی به این قرارداد نداشته است.

وی با تاکید بر این که این موضوع همچنان در حد مطالعه و بررسی است، گفت: هنوز تصمیمات قطعی در این باره اتخاذ نشده است.

از سوی دیگر، همزمان با انجام این مذاکرات، پایانه نفتی نکا به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران در دریای خزر برای پهلوگیری کشتی ها آماده بهره‌برداری است اما هنوز مذاکراتی از سوی شرکت ملی نفت برای بهره‌برداری از این پایانه صورت نگرفته است.

البته مذاکرات نفتی ایران و روسیه در حالی هنوز به نتیجه نرسیده است که پیشتر یک مقام ارشد آمریکایی با بیان این‌که نگرانی‌های خود را درباره این قرارداد اعلام می‌کنیم و ممکن است این قرارداد شامل تحریم‌های آمریکا باشد، گفته بود که آشکارا و به صورت شفاف نگرانی‌های خود را به هر دو طرف نسبت به انجام این قرارداد یا هر قرارداد دیگری اعلام می‌کنیم.

به گفته او اگر چنین قراردادی انجام شود مغایر با قرارداد موقت انجام شده در اواخر ماه نوامبر میان ایران و 1+5 است و ممکن است باعث اعلام تحریم‌های آمریکایی به تمام افراد دخیل در این قرارداد شود.

البته در واکنش به این نگرانی، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده بود ایران و روسیه ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دارند و حساسیت کشورهای دیگر نسبت به همکاری‌های ایران و روسیه در ابغاد مختلف، غیرمنطقی است.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به نگرانی مقامات آمریکایی گفته بود که دلیلی نمی‌بینیم که توسعه روابط اقتصادی خود را با ایران قطع کنیم. ما با این اقدام هیچ یک از تحریم‌های بین‌المللی را لغو نکرده‌ایم.

این واکنش مقامات سیاسی دو کشور نشان از آن دارد که دوطرف بر اراده خود برای افزایش مبادلات تجاری استوار هستند.

منبع: ایسنا




کنترل "داعش" بر شماری از مناطق مرزی عراق و سوریه و گسترش دامنه فعالیت این گروه تروریستی و رسیدن آن به دروازه های ترکیه، برخی مسؤولان این کشور را نگران کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه نوشت: یوسف قرضاوی گفت که اعلام خلافت اسلامی توسط شبه نظامیان داعش نقض کننده شریعت اسلامی است.

به گزارش «انتخاب»، وی گفت: اقدام داعش در اعلام اخلافت اسلامی از نظر شرعی باطل است.

اتحادیه جهانی علمای مسلمین که یوسف قرضاوی ریاست آن را بر عهده دارد،  اعلام کرد که این اقدام "در خدمت طرح اسلامی نیست".

در این بیانیه آمده است: این اقدام داعش پیامدهای خطیری برای اهل تسنن عراق و سوریه بر جای می‌گذارد.

تروریست ها به دروازه های ترکیه رسیدند

کنترل "داعش" بر شماری از مناطق مرزی عراق و سوریه و گسترش دامنه فعالیت این گروه تروریستی و رسیدن آن به دروازه های ترکیه، برخی مسؤولان این کشور را نگران کرده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، درحالیکه تا پیش از این مرزهای ترکیه به عنوان یکی از گذرگاه های اصلی عبور گروه های تروریستی به داخل سوریه و ارسال تجهیزات و مهمات برای آنها بود، اما این کشور از تحولات کشورهای همجوار خود در امان نیست، زیر گروه داعش بر مناطق مرزی استان نینوای عراق در نزدیک مرز با ترکیه کنترل یافته است.

خبرها حاکی است که این مناطق به طور کامل به دست گروه داعش افتاده است و این گروه همچنین بر شماری از مناطق مرزی در شمال سوریه تسلط دارد که بارزترین آنها، شهرهای رقه، جرابلس، تل ابیض، صرین، منبج، اکثار و معان در نزدیک اعزاز است.

اعزاز و مناطق دیگری در حومه حلب نیز صحنه نبردهای گروههای مسلح با یکدیگر برای کنترل بر مناطق شمالی است و این گروهها به طور مداوم در تلاش برای گسترش نفوذ و سیطره خود با هم درگیرند.






"ارتش آزاد سوریه" از تصرف کامل استان دیرالزور سوریه به دست داعش و پیشروی این گروه در استان حلب خبر داد.
  به گزارش مشرق، "عبد الإله البشیر" رئیس ستاد گروه موسوم به "ارتش آزاد سوریه"، روز شنبه از تصرف استان دیرالزور در شرق سوریه به دست گروه داعش خبر داد و گفت: استان "حلب" در شمال سوریه نیز صحنه درگیری میان نیروهای داعش و نیروهای امنیتی سوریه است.

البشیر در بیانیه ای که در یوتیوب منتشر شده است، گفت: گروه تروریستی داعش در حال پیشروی است و اراضی و روستاهای ما را یکی پس از دیگری تصرف می کند و امکانات و دارایی های "کشور ما" را تحت سلطه خود درمی آورد.
وی در ادامه مدعی شد؛ همه این اقدامات، به علت کم شدن حمایت ها و تمام شدن تسلیحات و مهمات "انقلابیون" و نیروهای "ارتش آزاد" مستقر در جبهه های مختلف سوریه است.
گروه موسوم به داعش روز پنج شنبه گذشته، بیشتر مناطق حومه شرقی استان دیرالزور را 130 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد، به تصرف خود درآورده است. داعش پس از گرفتن بیعت از اهالی این مناطق و برخی از گروه های مخالف وابسته به ارتش آزاد و "جبهه النصره" و "جبهه اسلامی" موفق به تسلط بر استان دیرالزور شد.استان "الرقه" در مرز عراق نیز از مدت ها پیش تحت تسلط داعش قرار دارد.
گروهک داعش همچنان در مناطق جدیدی که تحت سلطه نیروهای مخالف در حومه شمالی حلب بود، پیشروی کرده است؛ ارتش سوریه در درگیری با داعش توانست مناطق دیگری مثل شهرک صنعتی "شیخ نجار" را از داعش پس بگیرد.
رئیس ستاد ارتش گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه از گروه موسوم به "دوستان سوریه" و هواداران گروه های مخالف خواست که به کمک فرماندهی ارتش آزاد و تجهیز آنها بشتابند تا از "وقوع فاجعه انسانی" برای مردم سوریه جلوگیری شود.
وی خطاب به کشورهای به اصطلاح دوست ِ سوریه از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس و کشورهای به اصطلاح برادر مثل عربستان، ترکیه، قطر و امارات گفت: اوضاع و شرایط به نفع ما نیست، زمان، شمشیری برنده است و درصورتی که کمک ها به دست ما نرسد، در آینده نزدیک، فاجعه مرزها را درمی نوردد و گسترش می یابد.
البشیر در ادامه گفت: "جامعه بین الملل مسئولیت تاریخی دارد و ما در برابر خدا و مردم متعهد می شویم که نیروهای مخالف دولت سوریه درصورت رسیدن حمایت های لازم، برای مقابله با هرگونه تجاوز به سوریه و دفاع از کشور و مردم، در اوج آمادگی قرار دارند".داعش پس از تسلط بر مناطق سنی نشین شمال و غرب عراق، با آغاز ماه مبارک رمضان اعلام خلافت اسلامی کرده و ابوبکر البغدادی سرکرده خود را خلیفه مسلمین نام نهاده است. 



همکاری بزرگ آمریکا با داعش؛
تروریست ها چطور می‌خواهند نفت‌های عراق و سوریه را در بازارهای جهانی بفروشند؟ این کار طبعا تنها با موافقت آمریکا میسر خواهد بود؛ محور تروریست‌های داعش چرا خط لوله نفتی بانیاس سوریه را مسدود کرده اند، اما خط عبور لوله های نفتی از منطقه جیهان ترکیه به اسرائیل را مسدود نکرده اند؟ آیا اتفاقات منطقه تنها یک اقدام تجاری است که برای دستیابی به نفت با نصف قیمت بازارهای جهانی انجام می‌شود؟
داعش چگونه نفت‌های عراق و سوریه را در بازارهای جهانی می‌فروشد؟
گروه بین‌الملل مشرق - باتوجه به درگیری‌های کنونی بین جبهه النصره و داعش در منطقه تیری میسان تحلیلگر مسایل منطقه‌ای ما را به این نکته رهنمون کرد که درگیریهای کنونی بین این جریان ها در واقع درگیری بین شرکت های اکسون موبایل وابسته به قطر حامی داعش و آرامکو وابسته به عربستان سعودی حامی جبهه النصره است. کردهای کردستان عراق نیز در خدمت منافع شرکت ترکی "شیپینگ اند ایجنسی جی اس اس" هستند که با اسرائیل هم ارتباط دارد. در واقع ارتباطات این شرکت های تجاری نه تنها از اختلافات فقهی میان اسلامگرایان فراتر رفته، بلکه تفاهمی ضمنی را بین این گروه‌ها به وجود آورده که از سیاست خارجی آمریکا و پایتخت های منطقه ای نیز عبور کرده و حتی اختلافات ریاض با آنکارا را نیز محکوم به اطاعات از راهبردهایی می کند که کارتل‌های نفتی تعیین می کنند. 

علاوه بر اطلاعاتی که در کنگره بین المللی سالیانه شرکت‌های نفتی جهان از 15 تا 19 ژوئن گذشته در مسکو فاش شد، میسان دو سوال اساسی را در زمینه اوضاع منطقه مطرح می کند. اول اینکه تروریست ها چطور می‌خواهند نفت‌های عراق و سوریه را در بازارهای جهانی بفروشند؟ این کار طبعا تنها با موافقت آمریکا میسر خواهد بود. سوال دوم اینکه محور تروریست‌های داعش چرا خط لوله نفتی بانیاس سوریه را مسدود کرده اند، اما خط عبور لوله های نفتی از منطقه جیهان ترکیه به اسرائیل را مسدود نکرده اند؟ آیا اتفاقات منطقه تنها یک اقدام تجاری است که برای دستیابی به نفت با نصف قیمت بازارهای جهانی انجام می‌شود، این در حالی است که قیمتهای جهانی به علت افزایش دامنه جهانی تروریسم افزایش می یابد. البته احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه سودهای کلانی که همراه با خون‌های انسان های بی گناه عاید این کشورها می‌شود، عوارض جانبی سیاست های نفتی ژئو پلتیک این کشورهاست. 

داعش چگونه نفت‌های عراق و سوریه را در بازارهای جهانی می‌فروشد؟
از این منظر می‌توان بهار عربی و هرج و مرج امنیتی در منطقه و تلاش برای تجزیه کشورهای سوریه و عراق را نشانه‌های واقعی از راهبردی آشکار دانست که به دنبال سرقت ثروت های نفتی و گازی از این دو کشور و تسلط بیشتر بر بازارهای جهانی و محاصره ایران و روسیه است. 
پایگاه خبری العهد لبنان نوشت: از سوی دیگر آمریکا همچنان به ماجراجویی های خود در مشرق عربی ادامه می‌دهد، باراک اوباما در حالی که به تازگی به شکست طرح A در براندازی دولت بشار اسد اذعان کرده، فورا طرح B را به اجرا گذاشت که شامل اجرای همین پروژه در عراق و تجزیه این کشور و نفوذ هر چه بیشتر به شمال شرق سوریه است. 

داعش چگونه نفت‌های عراق و سوریه را در بازارهای جهانی می‌فروشد؟
وی می‌خواهد کردستان صهیونیستی را در مناطق مملو از نفت کرکوک و نیمی از استان نینوا ایجاد کند.منطقه سنستان در شمال غربی عراق نیز بنا به دلایل ژئو پلتیک باید در اختیار این محور قرار گیرد، چرا که تسلط بر این منطقه می تواند تماس زمینی بین ایران و سوریه را از بین ببرد. البته واشنگتن به دنبال آن است که عناصر افراطی داعش و النصره را کنار زده و از شبه نظامیان موسوم به معتدل حمایت کند. در این راستا اوباما از کنگره خواسته است تا نیم میلیارد دلار دیگر برای تامین مالی این شبه نظامیان اختصاص دهد. البته با این وجود نیز نقش جماعت های تکفیری به پایان نرسیده است، چرا که آن ها از طریق عراق می‌توانند به ایران آزار برسانند. 
آنها حتی می توانند انقلاب سنی را در روسیه به راه اندازند. این تنها فرصتی است که از طریق آن می‌تواند به خطر النصره و داعش با سرعت و جدیت پایان داد. البته در این راستا باید تفاهمی آمریکایی- روسی-سوری و عراقی شکل گیرد. اما آمریکا با این وجود همچنان به ادامه مبارزات در سوریه اصرار دارد و می خواهد به این ترتیب از بغداد و تهران در عراق باج بگیرد. 
امپریالیسم آمریکایی بعد از دو جنگ خسته کننده و پرهزینه در عراق و افغانستان به دنبال تکیه بر سازمان‌های فاشیستی بومی است تا بتواند از طریق آنها نفوذ خود را در منطقه حفظ کرده و نفوذ بالای روسیه و چین را نیز مهار کند. فاشیسم سنتی در اروپا مانند نمونه اوکراین و فاشیسم اسلامی در مشرق زمین و جهان عرب نمونه های از این رویکرد است. 

داعش چگونه نفت‌های عراق و سوریه را در بازارهای جهانی می‌فروشد؟
البته فاشیسم فرقه ای و دینی از قوی ترین و تاثیرگذار ترین و کم هزینه ترین ابزارهایی است که در دست امپریالیسم آمریکایی قرار دارد، چرا که کاخ سفید بنا به دلایل راهبردی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی  قدرت آماده سازی ارتش های نظامی جدید را ندارد. این روش می‌طلبد که خشونت ها و هرج و مرج و کینه های فرقه ای و طایفه ای در کشور هدف افزایش یابد. 
در این روش تنها خطری که آمریکا را تهدید  می‌کند امکان استقلال طلبی هر کدام از این گروهک‌ها از سلطه آمریکاست. الان داعش به این حد رسیده است، این گروه اموال و دارایی های بسیار زیادی را به دست آورده و پایگاه قبیله ای نیز برای خود دست و پا کرده است. البته هنوز آمریکا تصمیم به تسلیم کردن داعش نگرفته، چرا که  خواست اول آنها به زانو در آوردن بغداد است. 
مشخص است که نفوذ آمریکا در دولت عراق همچنان وجود دارد، این از خطرناک ترین نقاط ضعفی است که دولت عراق دارد و به این ترتیب احتمال دارد راه سوریه را در ائتلاف با روسیه در پیش بگیرد. این موضوع آمریکا را مجبور می کند که به تفاهم با دولت عراق تن دهد. در عرصه داخلی نیز خروج از  این بحران می طلبد که همگرایی بین گروه های سیاسی در بغداد خیلی زود فراهم شود. مهار کردن عشایر این کشور و بعثی‌ها در صف دولت نیز مهم است. 

داعش چگونه نفت‌های عراق و سوریه را در بازارهای جهانی می‌فروشد؟

این مأموریت البته بعد از اعلام موجودیت داعش به عنوان خلافت اسلامی آسان تر شده است. معنای این اعلام این است که هر کسی از اهل تسنن زیر بار بیعت با ابو بکر البغدادی "خلیفه" داعش نرود چه از اسلام‌گراها باشد یا عشایر یا بعثی ها، تکفیر خواهد شد. 
به این ترتیب شیعه و سنی با هم متحد شدند، البته در این میان کردستان عراق سعی دارد به اسرائیل دوم تبدیل شود. این موضوع همچنان مانع از وحدت عراقی‌ها شده است. این احساس عربی بودن و نه تشیع یا تسنن است که می تواند در شرایط کنونی عراق را نجات دهد و آن را از اشغال بازگرداند. تکیه بر این مبانی می تواند فاشیسم های دینی و کردی و صهیونیستی را شکست داده و وحدت و استقلال و ثروت‌ها و آینده کشور را حفظ کند.
افشای روابط فیس‌بوک و پنتاگون؛
انتشار این اخبار، سبب موجی از اعتراض از سوی کاربران فیس بوک شده، اما تاکنون به جز توضیحات محققان پروژه مذکور، مسئولان فیس بوک حاضر به عذرخواهی نشده‌اند.

گروه جنگ نرم مشرق- ابعاد جدیدی از همکاری‌های شبکه اجتماعی فیس بوک با دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا افشا شد.

طبق جدیدترین افشاگری‌ها، فیس‌بوک در اوایل سال 2012 به طور مخفیانه محتوای صفحات حدود 700 هزار کاربر خود را در اختیار محققان قرار داده تا به تحقیق درباره چگونگی انتقال احساسات و عواطف از طریق شبکه اجتماعی بپردازند.

نتایج این مطالعه که به مدت یک هفته بر روی کاربران فیس بوک و با مشارکت محققان دانشگاه‌های کورنل و کالیفرنیا انجام شده، در شماره اخیر نشریه 'Proceedings of the National Academy of Scientists' (PNAS) و با عنوان «شواهد تجربی سرایت عواطف و احساسات در ابعاد انبوه از طریق شبکه‌های اجتماعی» منتشر شده است.

نتیجه این پژوهش که با بودجه دولت آمریکا اجرا شده، این بوده که امکان سرایت عواطف و احساسات از طریق شبکه‌های اجتماعی، تا چه حد وجود دارد.

انتشار خبر این پژوهش مخفیانه، سبب ایجاد موجی از انتقادات نسبت به مسئولان فیس بوک شده که محتویات شخصی افراد را بدون اجازه در اختیار محققان قرار داده‌اند.

اعضاء فیس بوک، موش های آزمایش های روانی پنتاگون// در حال ویرایش

در این پروژه، محققان به طور مخفیانه محتوای مطالب ارسالی به 700 هزار کاربر دست‌چین‌شده را تغییر می‌داده‌اند تا واکنش آنها را محک بزنند. بر این اساس، طی دو سناریوی موازی، مطالب مثبت یا منفی ارسالی برای کاربران، به طور جهت‌دار کم یا زیاد می‌شده است.

نتیجه این مطالعه نشان داده که وقتی مطالب مثبت یک کاربر فیس‌بوک، کم شده است، او نیز مطالب مثبت کمتری روی صفحه خود گذاشته است. وقتی هم برای کاربر، مطالب منفی کمتری ارسال شده، ‌او نیز مطالب منفی کمتری را منتشر کرده است. این مطالعه نشان می‌دهد که واکنش عاطفی کاربران در شبکه اجتماعی، چگونه است.

آدام کرامر یکی از اعضای این پژوهش، با دفاع از اقدام مذکور گفته است: هدف از این تحقیق این بود که پیام‌های منفی یا مثبت دوستان در صفحه فیس بوک یک کاربر، چه تاثیری بر رفتار وی دارد. آیا در صورتی که دوستان کاربر، پیام منفی بگذارند، او دلخور شده و حتی ممکن است فیس بوک را ترک کند؟

آنچه که سبب رسوایی بیشتر فیس بوک شده این است که یکی از اعضای این تحقیق به نام جفری هانکوک (استاد دانشگاه کورنل) از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای اجرای پروژه مشابهی پول قابل توجهی دریافت کرده است.

پنتاگون در اجرای این پروژه و پروژه‌های مشابه، با ده‌ها دانشگاه و موسسه علمی آمریکایی همکاری دارد و سالانه چندین میلیون دلار نیز برای آن بودجه در نظر گرفته است.

انتشار این اخبار، سبب موجی از اعتراض از سوی کاربران فیس بوک شده، اما تاکنون به جز توضیحات محققان پروژه مذکور، مسئولان فیس بوک حاضر به عذرخواهی نشده‌اند. مسئولان فیس بوک مدعی هستند که در ابتدای ثبت نام افراد برای عضویت در فیس بوک، از آنها اجازه گرفته می‌شود تا از محتوای صفحاتشان برای تحلیل‌های خاص، استفاده شود.

پروژه‌ای که هانکوک برای پنتاگون انجام داده بود در سال 2009 منتشر شد؛ یعنی یک سال قبل از آن که موسسه مطالعات راهبردی دانشکده جنگ آمریکا US Army War College’s Strategic Institute در گزارشی که به مناسبت بحران اقتصادی جهان منتشر کرد، نسبت به بروز ناآرامی‌های شدید اجتماعی در آمریکا به علت سلسله بحران‌های موسوم به «شوک‌های راهبردی» هشدار دهد.

گزارش موسسه مطالعات راهبردی دانشکده جنگ آمریکا که با عنوان «شناسایی ناشناخته‌ها: شوک‌های راهبردی نامتعارف در توسعه راهبرد دفاعی» منتشر شد، تاکید داشت که در زمان وقوع بحران‌های وخیم اجتماعی،‌ باید از ارتش برای بازگشت آرامش و نظم داخلی استفاده شود.

در این گزارش آمده بود: خشونت‌های مدنی گسترده در داخل آمریکا ساختار دفاعی این کشور را مجبور به تغییر اولویت‌ها به سمت دفاع از نظم داخلی پایه‌ای و امنیت مردم خواهد کرد.

در همین حال، دانشگاه کورنل در مطالعه دیگری در چارچوب پروژه تحقیقاتی Minerva که تحت نظارت دفتر تحقیقات علمی نیروی هوایی آمریکا انجام شد، به پیش‌بینی پویایی بسیج تحرکات اجتماعی پرداخت.

هدف از این پروژه، پیش‌بینی نقطه کانونی جرقه ایجاد بحران و آشوب اجتماعی بر مبنای تاثیرات رسانه‌های دیجیتال بود که با مطالعه شماری از بحران‌های اخیر همچون انقلاب مصر در سال 2011 و اعتراض‌های پارک گزی در ترکیه در سال 2013 انجام شد.

در همین راستا، محتوای گفتگوها در توئیتر مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود که چه افرادی در ناآرامی‌های همه‌گیر اجتماعی مشارکت می‌کنند و چه زمانی این افراد برای حضور در ناآرامی‌ها عزم جدی پیدا می‌کنند.

بنابراین با توجه به سوابق یادشده وزارت دفاع آمریکا و همینطور افشاگری‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی اسنودن انجام شده، مطالعه اخیر پنتاگون بر رفتار کاربران فیس بوک مایه نگرانی است. همچنین این رسوایی، حاوی نکته دیگری هم هست و آن همکاری مراکز علمی و دانشگاهی آمریکا با دستگاه‌های نظامی این کشور در موضوعات غیردانشگاهی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد