سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از ایذه


ایذه، پیشگام در توسعه کشت گونه های سردسیری و معتدل در خوزستان

اهواز - ایرنا - شهرستان ایذه با پهنه ای حدود 20کیلومتر مربع در دشتی بیضی شکل واقع در شمال شرقی خوزستان و با فاصله ای 125کیلومتری از اهواز، مرکز استان با توسعه و کشت گونه های کشاورزی سردسیری، معتدل، خشکبار و گونه های نیمه گرمسیری و باغات پیشتاز این عرصه در خوزستان شده است.

از آنجایی که این شهرستان در فاصله 190کیلومتری جنوب غربی اصفهان و بین استان های چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد و نیز شهرستان های مسجد سلیمان و رامهرمز قرار دارد به عنوان یکی از استراتژیک ترین مناطق مستعد کشاورزی خوزستان در امر تولید و ارسال محصولات محسوب می شود.

رود کارون در بخشی از شمال ایذه جاری است و در توسعه کشاورزی بویژه باغات این منطقه نقش مهمی دارد.

‏میزان باران سالانه شهرستان ایذه به طور متوسط 600 تا 700میلی متر است که در فصل زمستان گاهی در ارتفاعات به صورت برف نازل می شود. 

متوسط درجه حرارت در این شهرستان 24بوده و به واسطه شرایط آب و هوایی مطلوب در این منطقه حدود 180هزار هکتار جنگل طبیعی وجود دارد که بزرگترین مناطق جنگلی خوزستان است. 

همچنین به علت وجود مراتع به نسبت غنی در این شهرستان از زمان های قدیم دامپروری در این منطقه اهمیت خاصی دارد.

مسوول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی ایذه می گوید: طرح توسعه نهال درختان مثمر در این شهرستان از سال 83 آغاز شده و هم اینک سطح باغات ایذه از 800هکتار در آن سال به دو هزار و 200هکتار در زمان فعلی افزایش یافته است.

ˈسیدرسول ضیاتبار احمدیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گونه های کشت شده در ایذه را شامل گونه های نیمه گرمسیری همیشه سبز اعم از مرکبات و زیتون و گونه های نیمه گرمسیری خزان دار اعم از انار و انجیر عنوان و اظهار کرد: با توجه به وجود بانک ژن پایه های پسته وحشی کلخونک در منطقه، باغ های پسته جدید نیز در آن کشت شده است.

وی بخش عمده گونه های کشت شده برای پسته در ایذه را مربوط به رفسنجان عنوان کرد.

ضیاتباراحمدی با اشاره به کشت پسته در سطح 15هکتار از باغات ایذه افزود: هم اینک باغات پسته ایذه برای تولید چهار تا پنج تن محصول در هکتار به مرحله باردهی رسیده است.

وی گفت: این منطقه از زمان های دور محل کاشت پسته بوده و شرایط آب و هوایی آن قابلیت کشت و توسعه این محصول را به منطقه داده است.

ضیاتباراحمدی با اشاره به قابلیت توسعه درختان مناطق معتدل و سردسیری اعم از سیب زرد و قرمز و گلابی در ایذه اظهار کرد: به همین منظور از سال های گذشته باغ تحقیقاتی با همکاری یکی از استادان دانشگاه شیراز در منطقه ˈلهبید حاجی کمالˈ ایذه فعالیت دارد.

وی از ارقام کشت شده در مناطق مستعد کشاورزی ایذه به منظور توسعه باغات به گلاب کهنز، دلبار استی وال، برای برن و فوجی اشاره کرد.

ضیاتباراحمدی گفت: درختان هسته دار مانند هلو و شلیل متعلق به مناطق معتدل و سرسیری و بادام و زردآلو نیز در ایذه کشت شده است.

کشاورز نمونه ایذه هم که در طول پنج سال فعالیت خود موفق به کشت انار، انجیر، انگور، هلو، زردآلو، پرتقال و پسته در 10هکتار اراضی کشاورزی خود شده است هم می گوید: با دو کارگر و به طور شبانه روزی در اراضی خود مشغول بوده و ایذه را به دلیل داشتن مناطق مستعد کشاورزی به عنوان محل فعالیت خود انتخاب کرده است.

ˈسیدعلی موسویˈ از مشکلات موجود به قطعی برق آن هم سه و چهار روز در هفته اشاره و اظهار کرد: نبود جاده دسترسی به مشکلات موجود اضافه شده و نگرانی های بسیاری را برای حمل محصولات تولیدی در آینده به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: دو موتور پمپ برای آبیاری اراضی بر سطح رودخانه شناور بوده و روزی دوبار به آن ها سرکشی می شود که به دلیل طی مسافتی طولانی خود مشکلاتی را به دنبال دارد.

این کشاورز ایذه ای افزود: تاکنون یک ریال هم تسهیلات بانکی برای کشت و کار خود دریافت نکرده و تا به امروز شش میلیارد ریال از اندوخته چهار دهه خود و نیز کمک های بلاعوض به این منظور هزینه کرده است.

وی مجموع نیازمندی خود به منظور توسعه ارضی باغی خود را سه میلیارد ریال اعلام کرد.

مسوول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی ایذه گفت: باغ هایی نظیر آنچه این کشاورز نمونه در آن ها کشت کرده به صورت علمی کشت شده و بر اساس اصول باغبانی است.

ضیاتباراحمدی افزود: در این باغ ها برای هر هکتار به عنوان نمونه در محصول انار 25تا 40 تن و زیتون تا پنج تن پیش بینی شده و در آن ها ارقام بومی سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه کشت می شود.

وی توضیح داد: در این نوع باغ ها مسایل و مشکلات کشاورزی سنتی را در کشت های جدید نداریم و فواصل کشت به صورت استاندارد رعایت شده است.

توسعه کشت گیاهان دارویی هم یکی از کشت های جدید در منطقه است که گونه هایی اعم از زعفران، گل گاوزبان، گل محمدی، نعناع فلفلی و به لیمو را شامل می شود که این خود گویای استعداد و پتانسیل بالای بخش کشاورزی ایذه به منظور تحقق اهداف بلند مدت در کشت های جدید و تنوع کشت و محصولات است.

کشت توت فرنگی اعم از ارقام کاماراسو و سلوا از کشت های جدیدی است که هر چند در سطح محدود در منطقه رونق دارد.

از امیر خان زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد