سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان


جاده ای به نام خوزستان اما به کام عراقی ها

اهواز- ایرنا- محور ترانزیتی اهواز، اندیمشک به طول مجموع 140کیلومتر به عنوان یکی از محورهای مهم ترانزیتی در کشور و تاثیرگذار در مبادلات تجاری است اما ساخت این محور اگر چه به نام خوزستانی ها بوده اما بیشتر به کام عراقی ها تمام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا روزانه در این محور 15هزار دستگاه انواع خودرو تردد دارند که از این ها 70 درصد آن را کامیون های عراقی شامل می شود.

کامیون ها و تریلی های عراقی در این محور به طور مستمر تردد داشته و از آنجایی که همواره بارهای سنگین را با خود حمل می کنند هر روز از عمر جاده زیر چرخ های سنگین و بار هنگفت خود می کاهند ، این در حالی است که دولت مبالغ هنگفتی را سالانه برای مرمت و نگهداری این جاده ترانزیتی هزینه می کند. 

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: تردد این کامیون ها نه تنها در این محور که در تمام محورهای ترانزیتی خوزستان از بندر امام تا پل زال نه تنها باعث تخریب این جاده ها که باعث افزایش تصادفات و کشته های جاده ای شده است.

به دلیل همین تصادفات محدودیت تردد برای این کامیون ها بویژه در ایام نوروز امسال از 28اسفند تا نیمه نخست فروردین امسال در نظر گرفته شد.

ˈبهرام سیفˈ افزود: به دلیل ترددهای بسیاری که روی این محور بویژه در حد فاصل اهواز تا کانال توانا صورت می گرفته وزارت راه و شهرسازی عملیات روکش آسفالت در این مسیر و محدوده 60کیلومتری را با توجه به اولویت های موجود از سال 90آغاز کرده و با وجود اعتبارات کم توانسته 30کیلومتر در باند رفت را به طور کامل آسفالت کند و پنج کیلومتر روکش آسفالت دیگر هم در باند برگشت انجام شده است.

قطعه اهواز ، اندیمشک بخشی از کریدور شمال جنوب است که از یک سو به بندر امام و از سوی دیگر تا پل زال و از آنجا تا شمال کشور امتداد دارد.

ˈمیلاد دوستیˈ کارشناس راه و مدیر امور نظارت بر راهسازی منطقه دو اداره کل راه و شهرسازی خوزستان می گوید: این محور جزو محورهای مهم ترانزیتی در جنوب کشور است که به دلیل تردد بالای کامیون ها بویژه کامیون های عراقی در این محورعملیات آسفالت آن در 60 کیلومتر که ضرورت داشت در دست انجام قرار دارد.

بنا به اظهار وی 30 کیلومتر از این عملیات در باند رفت و 30 کیلومتر دیگر در باند برگشت تعریف شده است.

وی افزود: در این محور بنا به ضرورت چهار دوربرگردان هم تعریف شده تا از خطرات احتمالی تصادفات جاده ای که پیشتر به دلیل همین نقیصه رخ می داد کاسته شود.

دوستی گفت: این محور با تامین شیب عرضی برای قوس های موجود در مسیر و با هدف ایمن سازی آسفالت می شود اما انتظار می رود از بابت تردد کامیون های عراقی به دلیل استهلاکی که برای جاده دارد منابعی برای اصلاح و نگهداری راه هم در نظر گرفته و هزینه شود.

وی یادآوری کرد: بخش اعظم حمل کالاها از بندر امام از این محور صورت می گیرد که ترددهای مضاعف کامیون ها از عمر جاده می کاهد.

دوستی گفت: برای بهسازی و آسفالت این مسیر در مجموع 300میلیارد ریال اعتبار برآورد که تاکنون 120میلیارد ریال آن هزینه شده است.

با توجه به هزینه های هنگفتی که اجرای پروژه های راهسازی به دنبال دارد انتظار می رفت از قبل تردد کامیون های عراقی در این محور درصدی هم برای نگهداری راه هزینه می شد.

شش ماه گذشته برای نخستین بار معاون عمرانی استاندار خوزستان این مساله را مطرح کرد و گفت: کامیون داران عراقی به محض خروج از مرز عوارض پرداخت می کنند اما برای عبور در محورهای خوزستان هیچ رقمی به عنوان عوارض پرداخت نمی کنند که در این خصوص نیاز است از سوی مسوولان کشور تصمیم مناسب گرفته شود.

امیر خان زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد