سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی خوزستان

 

فارس گزارش می‌دهد
قلعه جایزان در کانون توجهات / مرمت قریب‌الوقوع قلعه چهار برج 

در خارج از شهر و در شهر محروم جایزان قلعه‌ای وجود دارد که از نظر معماری بسیار فاخر و ارزشمند بوده و با داشتن معماری منحصر به فرد دارای جاذبه‌های زیادی برای گردشگران و توریست‌ها است.

خبرگزاری فارس: قلعه جایزان در کانون توجهات / مرمت قریب‌الوقوع قلعه چهار برج 

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، معمولا کاربری قلعه‌ها و دژ‌های قدیمی نگهبانی و حراست بوده است و در شرایط کنونی شاید به عنوان محلی برای حضور گردشگران استفاده شود ولی قلعه جایزان شرایطی متفاوت دارد و در حال حاضر محل نگهداری دام و گله‌های گوسفند و ... است که این خود برای نحوه نگهداری یک اثر تاریخی جای تاسف است.

این نگرانی و تاسف از آنجا بیشتر می‌شود که متوجه می‌شویم که این اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است و در فهرست آثار ملی؛ شماره ثبت نیز دریافت کرده است و به این دلیل اهمیت حفاظت و حراست از آن بسیار بیش از پیش است؛ زیرا درج اثری در فهرست آثار ملی نشان از اهمیت و تاثیرگذاری آن اثر در جامعه پیرامون آن است و به این دلیل، اهمیتی بیش از پیش پیدا می‌کند.

*در سال‌های قبل اعتباری برای این قلعه در نظر گرفته نشده

ارزش‌های تاریخی این اثر فاخر معماری در شهر تازه تاسیس و محروم جایزان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز در این زمینه بر تاریخی بودن این اثر صحه می‌گذارد و می‌گوید: قلعه تاریخی چهار برج جایزان دارای ارزش تاریخی بسیار زیادی است و به دوران قاجاریه اختصاص دارد.

عاطفه رشنویی با اشاره به اینکه این قلعه به ثبت ملی رسیده است، افزود: این قلعه تاریخی در شهرستان جایزان در تاریخ 9 آذرماه سال 89 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و به این دلیل حفاظت از این اثر به نحوی اهمیت دارد.

وی به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و اظهار کرد: از سال 1383 یعنی 6 سال پیش از اینکه این اثر به فهرست آثار ملی الحاق شود این قلعه مستندنگاری شده است و برای معرفی و ثبت آن اقدامات زیادی در دستور کار قرار گرفته بود که در این بخش کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی زحمات زیادی را متحمل شده‌اند.

رشنویی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای اخذ اعتبار برای این اثر معماری گفت: برای مرمت این بنای تاریخی نیازمند اعتبار ملی و یا استانی هستیم که در سال‌های گذشته در اخذ هر دو ردیف اعتباری ناکام مانده‌ایم و در این باره توفیق خاصی نداشته‌ایم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: در سال‌جاری شاهد خواهیم بود برای این اثر معماری در شهرستان جایزان اقداماتی انجام شود و در این زمینه برای تعیین طرح مرمتی این اثر اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

رشنویی با اشاره به ردیف اعتباری در نظر گرفته شده ادامه داد: به این منظور از محل اعتبارات تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای در خوزستان اعتباری برای تعیین طرح جامع مرمت و بازسازی قلعه چهار برج جایزان در نظر گرفته شده است که امید است این اقدام در راستای احیای این اثر گامی موثر باشد.

وی همچنین عنوان کرد: با مالک این اثر تاریخی نیز مکاتباتی انجام شده است تا این اثر تاریخی را در اسرع وقت برای مرمت و تهیه طرح مورد نیاز تخلیه کند و بتوان برای این قلعه اقدامات نجات بخشی را در دستور کار قرار داد.

اقدامات در دستور کار قرار گرفته برای این اثر تاریخی در خور تحسین است و امید است در اسرع وقت این وعده‌ها محقق شود ولی آنچه در این بین اهمیت بیشتری دارد آغاز مرمت و جلوگیری از تخریب و فرسایش این اثر تاریخی است که باید در مدت زمان کوتاهی در دست اقدام قرار گیرد.

*مرمت اثر در سال آینده آغاز می‌شود

توجه به آثار تاریخی و محوطه‌های تاریخی در معرض خطر به زعم مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اهمیت بسیار زیادی دارد و از این رو برای این مهم در اولویت کاری سال آینده اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

افشین حیدری نیز اظهار کرد: تامین اعتبار در سال‌جاری برای سایت‌های در معرض خطر و بسیار بحرانی انجام شده است و قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی مانند قلعه چهار برج جایزان در سال آتی مالی در دستور کار قرار خواهند داشت.

وی عنوان کرد: برای این اثر تاریخی باید اعتباری برای مرمت در نظر گرفته شود و قرار شده در سال‌جاری طرح مرمتی و در سال آینده اعتبار مرمت تامین شود.

حفاظت از داشته‌های تاریخی مناطقی مانند جایزان می‌تواند باعث رونق گردشگری این شهر محروم و تاثیرگذاری بر معیشت مردم این شهر شود که با این رویکرد در این زمینه اقدامات انجام خواهد شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد