سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی خوزستان

 

کشف آثار تاریخی جدید در منطقه ارگان بهبهان

 

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان گفت: جدیدی که احتمالا قدمت چند هزار ساله دارند در منطقه ارگان بهبهان کشف شده است.

دولتی مختاران اظهار کرد: حدود شش ماه پیش شایعه شد که در جنوب قدم گاه امام رضا(ع)، شرکت نفت در حال احداث چاه است. در همین خصوص با میراث فرهنگی استان خوزستان تماس گرفتیم و مطلب را در میان گذاشتم.

مختاران افزود: آذر ماه، هیئتی به بهبهان اعزام و چند روزی نیز میهمان شرکت نفت مستقر در منطقه بود که به دلایل معلوم اکیپ شرکت نفت عذر وی را خواستند و سرپرست هیئت مجبور شد پایگاه خود را به خانه روستایی کنار قدمگاه انتقال دهد.

وی توضیح داد: اکیپی در یک متری چاه موفق به کشف آثاری شد که با پیش بینی اولیه به هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

مختاران عنوان کرد: آثار به دست آمده به تهران منتقل شدند تا برای سن شناسی و دوران شناسی دقیق در اختیار موسسه تحقیقات علمی سازمان میراث فرهنگی قرار گیرند.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان ضمن اعلام این خبر که اکیپ طی چند روز آینده نیز مجددا برای ادامه تحقیقات به بهبهان خواهد آمد، گفت: خوشبختانه شرکت نفت وقتی این اقدامات را مشاهده کرد از فعالیتهای بعدی دست کشید و هم اکنون منطقه را رها کرده است.

مختاران همچنین گفت: سازمان میراث فرهنگی برنامه پنج ساله برای منطقه دارند که اگر با حمایت مسئولان همراه شود منطقه ارگان به یک مکان توریستی و گردشگری  بسیار ارزشمند تبدیل می شود و درآمد حاصل به مراتب بیش از حفر چاه نفت خواهد بود.

قنات های بازسازی نشده

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی بهبهان در همین زمینه عنوان کرد: در حدود سال ۸۶ بود که شرکت نفت در منطقه ارگان یا ارجان شروع به حفاریهایی کرد.

مختاران یادآور شد: به همراه پایگاه ارگان شناسی و مسئول وقت این پایگاه از منطقه دیدن کردیم و دیدیم که شرکت نفت در منطقه شمالی شهر ارگان شروع به تحقیقات و احداث تاسیسات و حتی حفر چاه کرده است.

وی ضمن ابراز تاسف عنوان کرد: پیمانکار شرکت نفت به علت احداث جاده های ایاب و ذهاب در آن منطقه چندین حلقه یا میله قنات پیش از تاریخ  را تخریب کرده بود؛ بلافاصله سازمان میراث فرهنگی خوزستان را مطلع کردم و نتیجه این شد که شرکت نفت متحمل تعمیر چاههای تخریب شده است.

مختاران تاکید کرد: بعدها متوجه شدیم که هیچ فعالیتی در این خصوص انجام نپذیرفته و قناتهای تخریب شده به همان حال رها شده اند.

وی همچنین توضیح داد: از مسئولان انتظار داریم که به کمک میراث فرهنگی بهبهان شتافته و از فعالیت افراد ناآگاه ما را یاری بدهند تا بتوانیم میراث فرهنگی بهبهان را حفظ کنیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد