سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

گزارش فارس از زنجیره‌ جدا نشدنی کارون خروشان
کارون؛ سمفونی وحدت و حیات خوزستان 

رودخانه کارون که شاهرگ اصلی زندگی در خوزستان است، در سال‌های اخیر آنقدر ضعیف و خشک شده که ستون فقرات آن معلوم بوده و همین امر اعتراض خوزستانی‌ها را به دنبال داشته است.

خبرگزاری فارس: کارون؛ سمفونی وحدت و حیات خوزستان
گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، چند روز گذشته مردم خوزستان از سرتاسر نقاط استان در کنار کارون حضور پیدا کردند تا در اقدامی خودجوش و با سر دادن شعارهایی واحد بار دیگر حمایت خود را از این رودخانه تشنه نشان دهند.

هزاران زن و مرد آمده بودند تا بگویند خوزستان با نام کارون زنده است و با سر دادن شعارهایی همچون «ما کارون را نجات می‌دهیم»، «هوا را از من بگیر کارون را از من نگیر»، «من یک کشاورزم و یک قطره از کارون را نمی‌دهم» و «کارون شاهرگ ایران زمین» اعتراض خود را نسبت به انتقال آب از سرچشمه‌های این رودخانه بیان کردند.

اگرچه این تجمع به صورت علنی در سطح شهر اهواز اعلام نشده بود اما در اقدامی عجیب شاهد حضور هزاران نفر در این تجمع اعتراض‌آمیز بودیم که این موضوع نشان از اهمیت رودخانه کارون برای مردم خوزستان داشته و از همه مهم‌تر اینکه این حضور پرشور و گسترده مردمی به مدت سه ساعت در حاشیه کارون به طول انجامید.

*حمایت استاندار از طرح زنجیره‌ای حمایت از کارون

چندی پیش استاندار جدید خوزستان حمایت 100در صدی خود را از طرح زنجیره انسانی حمایت از کارون اعلام کرده بود و این امر موجب شد که مردم و مسئولان استان با فراغ بهتری در تجمع حضور پیدا کنند.

عبدالحسین مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز حمایت کامل خود را از این طرح اعلام کرده و گفته بود: کارون، سمفونی وحدت مردم استان محسوب می‌شود پس باید مانع از خشک شدن این رودخانه عظیم شویم.

وی بیان کرد: از طرفی به دنبال سدسازی و ساخت نیروگاه در استان هستند اما مصوبه رهبری مبنی بر طرح 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی را فراموش کرده‌اند.

استاندار خوزستان افزود: تا آنجایی که در توان دارم مانع از انتقال آب به شیوه غلط می‌شوم و سعی خواهم کرد طرح 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی را در استان اجرایی کنم.

*کشاورزان استان از آب محروم هستند

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب برای مصارف شرب قابل حمایت است نیز اظهار کرد: در خوزستان اراضی کشاورزی بسیاری وجود دارد که از آب محروم هستند و این در حالی بوده که کیلومتر‌ها تونل و کانال می‌زنند تا آب را به نقطه‌ای دیگر منتقل کنند.

سعید اسدی گفت: اگر چه سدسازی‌ها برای کشور یک افتخار به شمار می‌رود اما از این به بعد دیگر نیازی به ساخت سد نیست چرا که زمین‌های کشاورزی استان با کم آبی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برای ساخت سد گتوند موقعیت‌یابی خوبی انجام نشد افزود: توجیهی ندارد که اکنون بخواهیم سد جدیدی را بسازیم و یا اینکه آب را از سرچشمه‌ها منتقل کنیم چرا که این امر باعث خشک شدن آب کارون می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان افزود: اگر چه برگزاری هرگونه تجمع باید با اخذ مجوز باشد اما با توجه به حمایت استاندار، این تجمع قانونی بوده و مردم در یک حرکت مصالحت‌آمیز حمایت خود را از ماندگاری کارون اعلام کردند و نظام صنفی کشاورزی استان وظیفه خود می‌داند که در چنین مراسم‌هایی حضور داشته باشد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس استان تصریح کرد: برای نمایندگان استان ابراز تاسف شدید می‌کنم و عدم حضورشان در بین مردم و نگرفتن حق آن‌ها به هیچ وجه قابل توجیه نیست و این را بدانید که اگر طرح‌های انتقال آب، تمام و کمال به بهره‌برداری برسد خوزستان با مشکلات شدید کم‌آبی مواجه خواهد شد و این موضوع در کلان امنیت ملی کشور هم اثرات منفی شدیدی خواهد داشت.

*نمایندگان استان تنها وعده و وعید می‌دهند

به سراغ تعدادی از کشاورزان که در نقطه‌ای جمع شده بودند می‌رویم و وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنیم می‌فهمیم که چه دل پری از بی‌آبی دارند. آن‌ها معتقد هستند تا وقتی که کشاورزان استان از بی‌آبی رنج می‌برند چه لزومی دارد که آب را به جایی دیگر منتقل کرد.

به گفته کشاورزان، خوزستان تنها استانی بوده که چهارفصل است و بهترین شرایط برای کشاورزی است و قطعا اگر آب به میزان کافی در اختیارمان باشد بهترین برداشت را خواهیم داشت اما اکنون شرایط به شکلی است که حتی نمی‌توانیم محصول برداشت کنیم و در بسیاری از مواقع با بی‌آبی رو به رو هستیم.

کشاورزی که در سوی دیگر ایستاده بود و پلاکاردی با مضمون «من کشاورزم و اجازه نمی‌دهم آب کارون را ببرند» در دست داشت می‌گفت: متاسفانه نمایندگان استان تنها حرف می‌زنند و به هنگام عمل کم فروغ ظاهر می‌شوند.

وی ادامه داد: نمایندگان استان هنگامی که نیاز به رای دارند به سمت ما می‌آیند و صد‌ها وعده و وعید به کشاورزان می‌دهند اما متاسفانه هیچ یک را اجرایی نمی‌کنند و ما از این امر ناراحت هستیم.

*کارون دغدغه امروز خوزستان است

نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: کارون دغدغه امروز همه مردم و مسئولان استان است و معتقدیم باید همیشه خروشان باشد و مردم استان باید کاری کنند که ما بتوانیم از مسیر قانونی کار را دنبال کنیم تا در این بین عده‌ای سوء‌استفاده نکنند.

سیدشریف حسینی اضافه کرد: مردم خوزستان و اهواز بهتر است که در کنار کارون بمانند و با آرامش هرچه تمام و از طریق تجمع حرف خود را به مسئولان منتقل کنند، آن‌ها بدانند تا ما نمایندگان مردم استان هستیم نمی‌گذاریم آب کارون را به شیوه غلط از مسیر استان خارج کنند.

وی ادامه داد: بهتر است که شیوه اعتراض به انتقال آب کارون به صورت فرهنگی ادامه داشته باشد و به مسائل سیاسی کشیده نشود و قطعا ما حرف مردم را به گوش مسئولان می‌رسانیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: چندی پیش هر 18 نماینده استان به علت انتقال آب کارون به صورت دسته‌جمعی استعفا دادند و این موضوع نشان می‌دهد که نمایندگان استان بیش از مردم به دنبال رفع این طرح هستند.

وی بیان کرد: قطعا اگر نیروهای امنیتی استان نمی‌خواستند این تجمع انجام شوند می‌توانستند امروز مانع از این کار شوند ولی آن‌ها هم در کنار مردم هستند و مشکل انتقال آب کارون را قبول دارند.

*دولت صدای اعتراض مردم استان را بشنود

دیگر نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌گوید: برخی کارهایی که دولت در خوزستان انجام می‌دهد، جسورانه است و صدای اعتراض مردم این استان را در می‌آورد.

ناصر سودانی با اشاره به این‌که جریان یافتن رودخانه‌ای در هر جایی ناشی از اراده و مشیت الهی است، افزود: یکی از این کار‌ها که باعث اعتراض مردم شده، انتقال آب کارون به دیگر استان‌ها با هدف مصارف کشاورزی است که به‌ طور قطع به صلاح استان و کشور نیست و بی‌گمان، غیر از زیان نتیجه دیگری برای مردم استان به همراه ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس از رئیس‌جمهور خواست که صدای اعتراض مردم خوزستان را بشنود و مانع از انتقال آب کارون به سایر استان‌ها شود، زیرا در اوضاع کنونی، استان خوزستان بیش از هر مکان و زمانی به آب کارون نیاز دارد.

*وضعیت پایین دست کارون اسف‌بار است

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی معتقد است: امروز وضعیت بالادست کارون خشک و تبدیل به فاضلاب شده است و به تبع آن وضعیت پائین دست و شهرهایی مثل آبادان، ‌خرمشهر و شادگان بسیار تاسف‌بار است.

سیدحسین دهدشتی اظهار کرد: حرکت مردم (زنجیره انسانی) در حمایت از کارون خودجوش است و باید هدایت شود تا عده‌ای سوء‌استفاده نکنند. خواسته مردم استان در خصوص عدم انتقال آب کارون به حق است و انتظار می‌رود که دولت نگاه ویژه‌ای به خوزستان داشته باشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا منطقی و عادلانه است که کشاورزان استان در مضیقه باشند و یا اینکه مردم بعضی از شهرهای استان از آب شرب مناسب بهره‌مند نباشند و از طرفی آب کارون را منتقل کنند.

وی افزود: اگر آقایان نیاز به آب دارند، می‌توانند از مازاد آب خلیج فارس به شیوه‌های مختلف استفاده کنند نه اینکه از سرچشمه‌های آب کارون ببرند، کارون حیات خوزستان است و تمام صنعت و رشد و تعالی استان از بابت کارون به دست می‌آید.

به گفته بسیاری از کار‌شناسان پروژه‌های انتقال آبی که از سمت سرچشمه‌های کارون به سمت اصفهان و فلات مرکزی می‌رود حدود 1800 میلیون متر مکعب در سال است. و اگر تنها 10 درصد در بخش کشاورزی، که حدود 90 درصد این آب را دارد مصرف می‌کند، صرفه جویی کنیم یعنی راندمان آبیاری را بالا ببریم، صرفه‌جویی بسیار زیادی می‌تواند اتفاق بیافتد. یعنی برابر کل انتقال آبی که به سمت اصفهان دارد جریان می‌یابد می‌توان صرفه‌جویی داشته باشیم.

در پایان باید گفت احداث 75 کیلومتر تونل بهشت‌آباد در عمق 300 متری زمین به منظور انتقال آب کوهرنگ به استان اصفهان امری است که به گفته کار‌شناسان باعث خشک شدن منابع آبی و از بین رفتن زندگی مردم در استان خوزستان می‌شود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خود به خوزستان در سال 75 دستور احداث 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی را صادر کردند. حال باید گفت اگر مسئولان کشوری به دنبال اجرای امر رهبری نیستند حداقل کاری نکنند که به زندگی مردمی که در هشت سال جنگ تحمیلی شجاعانه جنگیدند آسیبی وارد شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد