سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج:
امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه فریب نباشد/ تشیعی که از لندن و آمریکا تبلیغ شود به درد شیعه نمی‌خورد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار کارگزاران حج، حج را مایه اقتدار سیاسی، فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی دانستند و فرمودند: امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه، جدی و به دور از فریب باشد.

خبرگزاری فارس: امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه فریب نباشد/ تشیعی که از لندن و آمریکا تبلیغ شود به درد شیعه نمی‌خورد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز(چهارشنبه) در دیدار کارگزاران حج امسال، حج را مایه اقتدار سیاسی، فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی دانستند و با اشاره به شرایط کنونی جهان اسلام و منطقه و تلاش بدخواهان برای ایجاد درگیری میان مسلمانان به بهانه اختلاف‌های مذهبی و همچنین تهدیدها و آتش‌افروزی‌های سلطه‌گران فرمودند: امیدواریم رویکرد جدید آمریکا در قبال سوریه، جدی و به دور از فریب، و برگشت واقعی از رویکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخیر باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از لوازم حج واقعی، رفتار برادرانه‌ مسلمانان در عرصه این فریضه بزرگ است، افزودند: دوری از جدال در ایام حج که در قرآن کریم بر آن تأکید شده به معنای جدال نداشتن برادران دینی و مسلمان با یکدیگر است که هم شامل پرهیز از جدال زبانی و هم پرهیز از تنافر قلبی می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی کج‌فهم‌ها، با تفسیر غلط از جدال نداشتن در ایام حج، تلاش دارند فلسفه برگزاری مراسم برائت از مشرکین را زیر سؤال ببرند در حالی‌که جدال با شرک و کفر، از اساسی‌ترین دستورات اسلام است.

ایشان مسلمانان را به هوشیاری در قبال نقشه بدخواهان برای ایجاد اختلاف‌ها و درگیری‌های مذهبی فراخواندند و تأکید کردند: دشمنان امت اسلامی بخوبی متوجه شده‌اند درگیری مذاهب اسلامی به نفع رژیم غاصب صهیونیستی است و بر همین اساس با راه‌اندازی گروه‌های تکفیری از یک طرف و با ایجاد رسانه‌های به ظاهر اسلامی و حتی شیعی برای دامن زدن به اختلافات از طرف دیگر، بدنبال درگیر کردن مسلمانان با یکدیگر هستند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بزرگان تشیع اعم از حضرت امام(ره) و دیگران همواره بر حفظ اتحاد امت اسلامی تأکید کرده‌اند، بنابراین آن تشیّعی که با هدف دامن زدن به اختلافات، از رسانه‌هایی که در لندن و امریکا هستند، تبلیغ می‌شود، در مسیر شیعه واقعی نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از نقاط قوت حج را که زمینه‌ساز اقتدار بیش از پیش آن می‌شود، تبادل فرهنگ اسلامی ناب میان مسلمانان و اطلاع از واقعیات و پیشرفت‌های جوامع اسلامی، در ایام حج دانستند و فرمودند: با توجه به حجم بسیار بالا و غیرقابل تصور رسانه‌های معاند نظام اسلامی، یکی از وظایف زائران ایرانی، معرفی و شناساندن چهره واقعی اسلام و شیعه و حقایق و پیشرفت‌های نظام اسلامی، از طریق زبان و عمل خود است.

ایشان با تأکید بر اینکه تقویت معنویت یکی دیگر از محورهای اصلی حج واقعی است، خاطرنشان کردند: ایمان قوی، توکل بر خدا و حسن ظن به وعده الهی که لازمه عبور از گذرگاه‌های دشوار و نهراسیدن از هیمنه ظاهری قدرت‌ها هستند، در حج بدست می‌آید.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آتش افروزی دشمنان امت اسلامی در پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و بحرین به بهانه شیعه و سنی و کشته شدن صدها انسان بیگناه، گفتند: سلطه گران و ابرقدرتها بویژه امریکا برای رسیدن به منافع نامشروع خود از ویران کردن کشورها و کشتن انسانها هیچ ابایی ندارند.

حضرت آیت الله خامنه ای به تحولات سوریه و تهدیدهای چند هفته اخیر امریکاییها برای جنگ افروزی در منطقه، اشاره کردند و افزودند: آنها برای منافع ملی ادعایی خود که در واقع منافع صهیونیستها و سرمایه داران بزرگ است، حتی حاضر به آتش افروزی و پایمال کردن منافع کشورها و ملت های دیگر هستند.

ایشان با تأکید بر اینکه امیدواریم رویکرد جدید امریکا در قبال سوریه، جدی و به دور از بازی سیاسی باشد، خاطرنشان کردند: اگر چنین باشد، به معنای بازگشت امریکا از رویکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخیر است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران با دقت و هوشیاری حوادث منطقه را دنبال می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ما به عنوان یک ملت بزرگ در این منطقه حساس، باید با نگاه درست و با استفاده از اقتدار اسلامی، اهداف والا و انسانی خود را که مبتنی بر اسلام است، در معرض دید همگان قرار دهیم و بشریت را به دستاوردِ حرکت براساس اسلام، دعوت کنیم.

ایشان خاطرنشان کردند: دستاوردِ حرکت براساس اسلام، ساخت اقتدار درونی ملت است که با ایمان راسخ، اتحاد آحاد مردم، عملکرد صحیح مسئولان، همدلی مردم و مسئولان و توکل بر خدا به دست می آید.

رهبر انقلاب اسلامی، عقل، معنویت، توکل، حرکت و عمل را پنج عنصر اساسی برای ساخت اقتدار درونی برشمردند و افزودند: حرکت نظام اسلامی در این مسیر و اقتدار روز افزون آن، قطعاً بر شرایط منطقه تأثیرگذار خواهد بود، همانگونه که تاکنون بوده است.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست زایران ایرانی ضمن تبریک هفته حج و دهه‌ی کرامت، تدوین سند راهبردی حج، اهتمام به تقویت هرچه بیشتر قرآن، تلاش برای ایجاد تحول روحی در زائران از طریق آموزشهای قبل از تشرف، دفاع از حقوق زائران، تقویت امر تحقیق در رابطه با موضوعات مرتبط با حج، برگزاری همایش های تخصصی، ارتقاء سطح علمی روحانیون کاروانها، برگزاری دوره های آموزش زبان عربی و تدوین تجارب و آسیب شناسی برنامه های گذشته را از مهمترین فعالیت های بعثه مقام معظم رهبری بیان کرد.

 

 

روزنامه "الرای" کویت مدعی شد:

دیدار محرمانه هیات دیپلماتیک و نظامی ایران با پوتین

یک هیات نظامی ایران طی روزهای گذشته دیداری سری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الرای کویت به نقل از منابع خود مدعی شد: یک هیات نظامی، دیپلماتیک ایران طی روزهای گذشته دیداری سری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، به گفته ی این منابع، هیات ایرانی در این دیدار گفته است: با پرتاب نخستین موشک امریکا به سوی سوریه، با تمام قدرت وارد جنگ می شویم، حتی اگر این موشک در بیابانی در سوریه بیافتد.

این منابع افزودند: ایران به شدت از سخنان لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر عدم شرکت این کشور در جنگ، تعجب کرده بود، به همین خاطر هیئتی بلندپایه و متشکل از چهره های نظامی و دیپلماتیک برای دیدار با پوتین به روسیه اعزام کرد.

این منابع اضافه کردند: ایران در خصوص واکنش در مقابل حمله به سوریه جدیت دارد، چراکه سوریه بخشی از امنیت ملی ایران به شمار می آید. از سوی دیگر، اگر اجازه حمله به سوریه و تضعیف این کشور داده شود ، قدم بعدی، حمله به قلب ایران خواهد بود.
 
 
 
 
 
مک‌مانوس با اشاره به تغییرات تازه در راکتور اراک و همچنین آغاز سوختگذاری در آن، این اتفاقات جدید را "پیشرفت‌های دردسرآفرین" خواند که موجب نگرانی آمریکا و جامعه جهانی شده است.
نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی هسته ای از پیشرفت های هسته ای ایران در ماه های گذشته ابراز نگرانی کرد و از حسن روحانی رییس جمهور ایران خواست تا گام های مشخصی برای رفع نگرانی های جامعه جهانی از ماهیت برنامه هسته ای ایران بردارد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز" جوزف مک مانوس" نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس در وین ابراز امیدواری کرد که دولت روحانی با برداشتن گام‌های مشخص در ماه‌های آینده در مورد برنامه هسته ای خود شفاف‌سازی کرده و قول همکاری دهد.

نماینده آمریکا در آژانس با اشاره به این که ایران با ادامه نصب سانتریفوژهای نسل اول و پیشرفته، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را توسعه داده است، این اقدامات را مایه تشدید نگرانی‌ها درباره فعالیت‌هایی دانست که به گفته وی ممنوع  است.

مک‌مانوس با اشاره به تغییرات تازه در  راکتور اراک و همچنین آغاز سوختگذاری در آن،  این اتفاقات جدید را "پیشرفت‌های دردسرآفرین" خواند که موجب نگرانی آمریکا و جامعه جهانی شده است.

همزمان نمایندگان اتحادیه اروپا در آژانس بین المللی انرژی هسته ای روزگذشته با صدور بیانیه‌ای، ایران را تهدید کردند که در صورت عدم همکاری با بازرسان آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود اقدامات دیپلماتیک‌ ضد تهران را تشدید می‌کنند.

در این بیانیه که در نشست شورای حکام خوانده شد، اتحادیه اروپا ماه نوامبر را به عنوان ضرب‌الاجل برای ایران تعیین کرده است تا با آژانس همکاری کند.

ایران اتهامات برخی کشورهای از جمله آمریکا مبنی بر اهداف نظامی برنامه هسته ای خود را رد کرده و دولت یازدهم اعلام کرده است حاضر است در چارچوب نگاه "برد – برد" به حل و فصل اختلافات موجود بر سر برنامه هسته ای بپردازد.

حسن روحانی رییس جمهور اعلام کرده است که گام نخست گفت و گوهای جدید ایران و کشورهای گروه 1+5 که از این پس وزارت امور خارجه متولی آن است احتمالا در حاشیه سفر وی برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک انجام خواهد شد.

 

 

روسیه پیش از این برای مقابله با شکایت و درخواست غرامت ایران، پیشنهاد کرده بود به جای سامانه S 300، سامانه دفاع هوایی "توب – M1A" را به ایران ارائه کند اما تهران این معامله را نپذیرفت و بر دریافت S 300 یا غرامت پافشاری کرد.
یک روزنامه روسی اعلام کرد مسکو سامانه پدافند هوایی جدیدی را در مقابل  S 300 به ایران پیشنهاد کرده است.

به گزارش عصر ایران، روزنامه روسی کومرسانت در خبری با عنوان "روسیه و ایران تعامل تسلیحاتی می کنند" به نقل از منابع نزدیک به ریاست جمهوری روسیه نوشت: مسکو تصمیم گرفته است سامانه موشکی S 300 تغییر یافته ای را به ایران بدهد و ساخت دومین نیروگاه اتمی در منطقه بوشهر را نیز آغاز کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دستور داده است توافقنامه ها و اسناد لازم برای دیدار آتی اش با حسن روحانی تهیه شوند.

براساس این برنامه، روسیه 5 سامانه از سیستم های موشکی  S 300 VM تغییر یافته شده antey -2500 را در اختیار ایران قرار می دهد و در مقابل، تهران از پرونده شکایت خود علیه شرکت روسی سازنده سامانه های  S 300 و درخواست برای دریافت 4 میلیارد دلار غرامت به دلیل لغو قرارداد قبلی واردات S 300 دست می کشد.

قرارداد قبلی تهران و مسکو برای خرید سامانه های موشکی  S 300 در سال 2007 امضا شده بود. قیمت هر واحد این سامانه، رقمی معادل 800 میلیون دلار است.

روسیه پیش از این برای مقابله با شکایت و درخواست غرامت ایران، پیشنهاد کرده بود به جای سامانه  S 300 ، تهران سامانه دفاع هوایی "توب – M1A" را تحویل بگیرد اما ایران این معامله را نپذیرفت و بر دریافت S 300 یا غرامت پافشاری کرد.

سامانه موشکی جدید  S 300 VM تغییر یافته شده که قرار است روسیه به ایران ارائه کند بسیار دقیق تر و بهتر از سامانه قبلی پیشنهادی است.

توافق دوم هم مربوط به ساخت دومین نیروگاه اتمی در بوشهر است. مذاکرات میان مسکو تهران درباره ساخت این نیروگاه در آخرین سفر احمدی نژاد به مسکو انجام شده بود.
 
 
 
 
بعد از گذشت 27 سال
نزدیک به سه هزار نفر از اعضای منافقین در پایگاه اشرف حضور داشتند که اکثریت آنها به پایگاه لیبرتی منتقل و حدودد 100 نفر از آنها در اشرف باقی مانده بودند.پایگاه اشرف در عراق به طور کامل از حضور اعضای گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) تخلیه شد.
به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شماری از مقامات عراق گفته اند که اعضای باقیمانده گروه منافقین در پایگاه اشرف که تعداد آنها به 24 نفر می رسد با ترک این مکان، به پایگاه لیبرتی در حومه بغداد منتقل شدند.تخلیه کامل پایگاه اشرف بعد از گذشت یک هفته از بروز خشونت هایی در این مکان انجام می شود. در این خشونت ها دهها نفر از اعضای منافقین مستقر در پایگاه اشرف کشته شدند.
قبل از این، نزدیک به سه هزار نفر از اعضای منافقین در پایگاه اشرف حضور داشتند که اکثریت آنها به پایگاه لیبرتی منتقل و حدودد 100 نفر از آنها در اشرف باقی مانده بودند.
بعد از خشونت های اخیر، این مجموعه کوچک از منافقین نیز به لیبرتی منتقل و پرونده حضور منافقین در اشرف به طور کامل بسته شد.پایگاه اشرف در استان دیاله عراق در فاصله 95 کیلومتری شمال شرقی بغداد و 80 کیلومتری مرز ایران قرار دارد. این پایگاه در سال 1365 بعد از انتقال اعضای گروه منافقین به عراق، برای استقرار و فعالیت های ترویستی این گروه تاسیس شد.
 
صبح روز ۱۱ سپتامبر، او اصلا قرار نبود که چنین عکس دلخراشی بگیرد، او به یک نمایشگاه مد رفته بود، به ناگهان از طریق یک فیلمبردار شبکه CNN متوجه برخورد یک هواپیما به برج شمالی شد، سردبیر دریو با او تماس گرفت و از خواست که به محل برود
کد خبر: ۳۴۴۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
آیا این عکس را دیده‌اید و به یاد می‌آورید؟

آیا هنگام دیدن عکس درنگ کرده‌‌اید و از خود پرسیده‌اید که عکاس در چه شرایطی آن را ثبت کرده است؟ به راستی این عکس چه خصوصیاتی داشته است که اینقدر آن را متمایز کرده است؟ آیا هویت مرد در حال سقوط مشخص شده است؟

به گزارش سایت یک پزشک، مرد در حال سقوط تقریبا مثل یک قهرمان شیرجه، وضعیت عمودی به خود گرفته است، او سرنوشت خود را انتخاب نکرده است، بلکه سرنوشت او را در آغوش گرفته است، دست‌هایش گویی با آرامش در دو سوی تنش قرار دارند و گشوده نیستند، فقط پای چپش کمی خمیده است.
پانزده ثانیه از ساعت نه و ۴۱ دقیقه صبح ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ گذشته است و این مرد با سرعت ۱۵۰ مایل در ساعت در حال سقوط به سمت زمین است.

عکاس این عکس ریچارد دریو Richard Drew است، عکاسی که برای آسوشیتدپرس کار می‌کند و پیش از این، یک عکس مهم دیگر هم گرفته بود، او زمانی که ۲۱ ساله از ترور بابی کندی عکس گرفته بود، ژاکتش به خون کندی آغشته شده بود، او در آن زمان روی یک میز پریده بود و عکس‌هایی از کندی گرفته بود، همسر کندی اتل کندی، بالای سر شوهرش رفته بود و التماسش کرده بود که دیگر از پیکر خون‌آلود شوهرش عکس نگیرد، همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاده بود.


صبح روز ۱۱ سپتامبر، او اصلا قرار نبود که چنین عکس دلخراشی بگیرد، او به یک نمایشگاه مد رفته بود، به ناگهان از طریق یک فیلمبردار شبکه CNN متوجه برخورد یک هواپیما به برج شمالی شد، سردبیر دریو با او تماس گرفت و از خواست که به محل برود، او به سرعت با مترو که هنوز کار می‌کرد به محل رفت و مردم متحیر را در زیر ساختمان دید که پریدن مردم را از بالای برج‌ها به نظاره نشسته‌اند.

دریو با لنز ۲۰۰ میلیمتری‌اش شروع به عکس گرفتن کرد، او بین پلیس‌ها و مأمورهای اورژانس ایستاده بود، هر بار که کسی خودش را پرت می‌کرد، او با دوربینش مسیر سقوط را دنبال می‌کرد و تا زمان برخورد ۱۰ تا ۱۵ عکس می‌گرفت.

او از پریدن ۱۰ – ۱۵ نفر عکس گرفته بود که زودتر از همه متوجه شد، ساختمان در حال فروریختن است، به سرعت از محل دور شد و به دفترش در مرکز راکفلر رفت، در آسوشیتدپرس جو وحشت یا سراسیمگی وجود نداشت، کارکنان خبرگزاری حس می‌کردند که در حال ثبت یک امر تاریخی هستند، او دیسک را از دوربین دیجیتالش برداشت و وارد لپ‌تاپ خود کرد، از بین آن همه عکس، دریو روی یکی عکس میخکوب شد، همین عکس معروف مرد در حال سقوط، عکسی که به طرز شگفت‌انگیز قرینگی دارد و در آن قربانی، حالت کاملا عمودی دارد.

این عکس روز بعد در صفحه ۷ نیویورک تایمز و در صدها روزنامه دیگر آمریکا منتشر شد.

کمی بعد از اولین برخورد، مردم گرفتار آمده در برج‌ها شروع به پریدن کرده بودند تا گرفتار دود و آتش نشوند، آنها از پنجره‌های شکسته شده یا پنجره‌هایی که خود می‌شکستند، خود را به زمین می‌انداختند. گزارش شده که حتی بعضی‌های ناامیدانه به مانند چتربازها با به دست گرفتن چیزهایی مثل پارچه رومیزی می‌پریدند.

یک خودکشی دسته‌جعی بود، پایین ساختمان همه فریاد می‌زدند، اما مرد در حال سقوط واقعا چه کسی بود؟

سردبیر نشریه Globe and Mail چاپ تورنتو، شخصی را به نام پیتر چنی، مأمور کشف این راز کرد، او به نیویورک رفت، عکس دیجیتال را به جایی داد تا واضح‌تر شود و تشخیص داد که مردی که در عکس دیده می‌شود سیاه‌پوست نیست، بلکه سبزه است، او شاید لاتین‌بار بوده باشد. از روی عکس‌ها او حدس زد که مرد در واقع یک یونیفرم مخصوص کارکنان رستوران را به تن داشته است، در بالای برج شمالی رستورانی بود، او با بررسی‌های فراوان احتمال داد که این شخص مردی به نام نوربرتو هرناندز باشد.
اما عکس‌ها از آنجا که برشی از زمان و مکان هستند، می‌توانند تا حدی دروغ بگویند، عکس مرد در حال سقوط هم همین طور است، مرد تنها در همین لحظه حالت عمودی دارد، و در فریم‌های دیگر او هم مانند هر انسان دیگری وحشت‌زده است و در بعضی از فریم‌های حالت افقی‌تری به خود گرفته است.
البته احتمال دیگری هم وجود دارد و آن این است که فرد دیگری به نام جاناتان بریلی، مرد در حال سقوط باشد.برآورد می‌شود که حدود ۲۰۰ نفر در روز ۱۱ سپتامبر با پریدن از بالای برج‌های دوگانه تجارت جهانی به زندگی خود خاتمه داده باشند که معادل ۷ تا ۸ درصد کل قربانیان آن روز می‌شود.


کد خبر: ۳۴۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
پیدا کردن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه می تواند پرستیژ روسیه را در سطح بین الملل افزایش دهد آنهم در حالیکه این کشور از زمان فروپاشی شوروی منزوی است. از سویی به آن اجازه می‌دهد که به زور در پرونده ایران نیز ورود پیدا کند.
به گزارش خبرآنلاین ارائۀ پیشنهاد تحت کنترل قرار دادن زرادخانه‌های شیمیایی سوریه از سوی روسیه در روز دوشنبه (9 سپتامبر) از چند جهت حائز اهمیت است: در حالیکه پیشتر سکوت ولادیمیر پوتین در اواخر ماه اوت -به اشتباه- نوعی تسلیم در مقابل حملۀ غرب برداشت شد، کرملین با این اقدام ابتکار عمل در بحران سوریه را دست گرفت.
مسکو، تنها چند روز پس از نشست جی20 در سن پترزبورگ به نوعی در روند سیاست خاورمیانه مرکزیت خود را یازیافته است. از سویی ولادیمیر پوتین با این اقدام زیر پای اوباما و اولاند را نیز خالی کرد؛ دو کشوری که وزرای خارجۀ آنها تلاش‌های زیادی طی روزهای اخیر برای ایجاد ائتلافی بین المللی برای حمایت از اقدام نظامی علیه دمشق صورت داده بودند.
اما هدف روسها از این اقدام چیست؟ آنها چه منطقی را در پرونده سوریه دنبال می‌کنند؟ واقعیت اینست که روسها از پیگیری این سیاست 3 هدف را دنبال می‌کنند: حمایت بی چون و چرا از رژیم بشار اسد، منافع نظامی کرملین در دمشق و در نهایت حفظ فضای رقابتی جنگ سرد که پوتین را در مقابل ایالات متحده آمریکا در چهار گوشۀ دنیا قرار می‌دهد.

با این حال هیچیک از این استدلال‌ها، برای فهم موقعیت روسیه کافی به نظر نمی رسد. هر چند که ارتباطات- متغیر- موجود از زمان جنگ سرد میان اتحاد جماهیر شوروی و حافظ اسد، پدر بشار اسد وجود دارد، اما این ارتباط در مورد ولادیمیر پوتین و بشار اسد- که در غرب درس خوانده و نه در مسکو- وجود ندارد.از طرفی پایگاه مشهور دریایی روسیه در طرطوس سوریه نیز تنها یک توقف‌گاه لجستیک برای تفنگداران جنگی روسیه است؛ که در شرایط فعلی به این کشور اجازۀ ایفای نقش و بازیگری نظامی مهم و مشخصی را در مدیترانۀ شرقی نمی‌دهد.
به علاوه سوریه در سال 2011 تنها 5% از سفارشات تجهیزات نظامی روسیه را تشکیل می‌داد که البته پیش از آغاز بحران در سوریه روسها از ارسال و تحویل آنها خودداری کردند؛ تجهیزات سنگینی همچون (شکاری میگ31، موشک‌های دوربرد ضدهوایی اس300، شکاری‌های بمب افکن سو-30) چرا که این نگرانی وجود داشت که این تجهیزات علیه اسراییل به کار برود و توازن منطقه‌ای را دچار تغییر کند.
هرچند که سیاست ضدآمریکایی همچنان در مسکو بالاست و غالباً از این مسئله به عنوان ابزار سیاسی هم استفاده می‌شود، اما این مسئله با رویکرد جدید ولادیمیر پوتین از آغاز تابستان سال جاری برای آغاز روابط با واشنگتن در تضاد است. البته این تلاشها پیش از آن نیز با اعزام تام دانیلون، نمایندۀ ویژۀ اوباما به مسکو در ماه می آغاز شده بود.
در واقع4 فاکتور پیرامون موضع روسیه در قبال بحران سوریه را باید مدنظر داشت: برخی ملاحظات در روابط بین الملل، قضیۀ لیبی، نگرانی از قدرت گرفتن سنی‌ها- که به تازگی متعاقب کودتای نظامیان در مصر اندکی موقعیت‌شان تضعیف شده- و در نهایت رد همۀ چیزهایی که می‌تواند منجر به بی نظمی شود.
کرملین به این نتیجه رسیده است که راه حل بحران سوریه به شیوه‌ای بستگی دارد که در آن جامعه بین الملل در بحران‌های داخلی فعال باشد؛ برای روسیۀ پوتین، تمامیت ارضی یک کشور مفهومی نیست که بتوان دربارۀ آن مذاکره کرد؛ به خصوص اینکه در معرض تهدید قرار گرفتن این تمامیت ارضی منجر به روی کارآوردن رژیم‌های مدنظر آمریکایی‌ها از نوع رژیم‌های جمهوری‌های شوروی سابق و در اطراف این کشور شود.مقاومت روسیه از سویی ارتباط مهم و معناداری به تحولات لیبی در سال 2011 نیز دارد. در آن زمان، دیمیتری مدودف، با وتو نکردن قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل، راه بر عملیات نظامی غرب علیه معمر قذافی، رهبر لیبی گشود. این مسئله امروز صرفاً به عنوان یک اشتباه از سوی مسکو ارزیابی می‌شود. رهبران مسکو احساس می‌کنند که غرب از سادگی آنها سوء استفاده کرده است؛ روسهایی که در وهلۀ اول پیش از ورود به جنگ در این کشور بر ضرورت حمایت از آن تأکید کرده بودند. سوءتفاهمات در قضیۀ لیبی را باید به مجموعۀ اختلاف نظرهای قدیمی موجود افزود؛ که البته خاطرۀ آن هنوز در روسیه وجود دارد، آنهم در حالیکه مسئلۀ گسترش ناتو به شرق، جنگ کوزوو در سال 1999 و ورود آمریکا به عراق در سال 2003 نیز هنوز برای روسها مسائل مهمی است.
از طرفی، در واقع از آغاز بهار عربی، روسیه نگران قدرت گرفتن جریان‌های سنی رادیکال و به خصوص تبعات گسترش آنها در قفقاز شمالی و آسیای مرکزی است؛ تهدیدی که روسها را پس از عقب نشینی ناتو در سال 2014، مجدداً با خطر طالبان روبرو می‌کند.
هنوز نمی توان به صراحت گفت که پیشنهاد روسیه از سوی واشنگتن و پاریس مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، هر چند که طی دو روز اخیر با استقبال آنها از احتمال جنگ کاسته شده است. برای روسها این بازی بسیار مهم است. پیدا کردن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه می تواند پرستیژ روسیه را در سطح بین الملل افزایش دهد آنهم در حالیکه این کشور از زمان فروپاشی شوروی منزوی است. از سویی به آن اجازه می‌دهد که به زور در پرونده ایران نیز ورود پیدا کند. پیشنهاد روسیه در صورتی که از سوی دمشق پیگیری شود، می‌تواند فرصت مناسبی برای کاخ سفید و الیزه هم باشد؛ چرا که می‌تواند صفحۀ جدید و آرامی را در روابط روسیه با غرب بگشاید.

نویسنده: آرنو دوبین، مدیر مرکز دیده‌بان روابط فرانسه-روسیه
لوموند/10 سپتامبر 2013/ ترجمه: زهرا خدایی
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد