سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اجتماعی خوزستان

 

از بلوط‌ها بپرسیم آتش با آنها چه کرد / تناقض در آمارها و تبعات حادثه 

همیشه بین مراجع مختلف آمارها ضد و نقیض بوده است، مانند آتش سوزی جنگل‌های ایذه که در هفته‌های پیش اتفاق افتاده ولی آمار دقیقی در این باره ارائه نشده است.

خبرگزاری فارس: از بلوط‌ها بپرسیم آتش با آنها چه کرد / تناقض در آمارها و تبعات حادثه 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، بارها در ماه‌ها و سال‌های گذشته اخباری مبنی بر آتش گرفتن بیشه‌زارها و جنگل‌های بکر و دست نخورده استان خوزستان مخابره شده است و پس از انتشار اخباری تکان دهنده مبنی بر تخریب گسترده محیط زیست اخباری دال بر تکذیب ابعاد گسترده حادثه منتشر می‌شود و افکار عمومی متوجه نمی‌شوند که کدام مطلب صحت داشته است و واقعیت چیست.

*بلوط‌هایی با عمر بسیار زیاد

بلوط به دلیل قدمت و نوع زندگی و دوام‌آوری در مناطق سردسیر و کوهستانی بیشتر می‌روید و به این دلیل در منطقه ایذه استان خوزستان بیش از 200 سال از قدمت این درخت می‌گذرد و درختانی با این قدمت نیز در ایذه پیدا می‌شود.

آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط در این منطقه باعث بروز خسارت‌های زیادی به زعم مردم محلی در این منطقه شده است و برخی شاهدان عینی این آتش‌سوزی را مخرب‌ترین آتش‌سوزی در 30 سال گذشته تخمین زده‌اند.

سوختن درختان با قدمت بیش از 50 سال بلوط در این منطقه باعث شده تا بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی این حادثه دردناک و دلخراش را به هولکاست بلوط نام نهاده‌اند.

*مسئولان چنین اعتقادی ندارند

شاید مردم خوزستان اعتقاد داشته باشند که در آتش سوزی روزهای گذشته در جنگل‌های بلوط این استان بیش از 100 هکتار جنگل با کیفیت و درختان با سابقه تاریخی زیاد نابود شده‌اند ولی مسئولان محیط زیست در این باره نظری کاملا متفاوت دارند و چنین ابعادی را تکذیب می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده در منطقه عمومی ایذه مشخص شده است که آتش سوزی در بوته‌زاری اتفاق افتاده است و وسعت آن نیز به میزانی که در سایت‌ها و مطبوعات منتشر شده است، نیست و بسیار کمتر از میزان اعلام شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با اشاره به اینکه محل دقیق این آتش‌سوزی در تلخاب نیست، گفت: وضعیت توسط نیروهای انتظامی بررسی شده است و کمتر از 10 تا 15 هکتار از اراضی این شهرستان طعمه حریق شده است که در ساعات اولیه این حریق خاموش شده است.

وی با اشاره به نوع درخت‌های موجود در این منطقه تاکید کرد: اگر در این منطقه درختی سوخته باشد از درختان بلوط و باسابقه بوده است زیرا درخت بلوط در این منطقه سابقه طولانی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در گزارش‌های ارائه شده کمتر از 10 اصله درخت در این حریث سوخته است و ابعاد آتش‌سوزی در رسانه‌ها بزرگ‌نمایی شده است.

*افزایش آتش‌سوزی مراتع در تابستان خوزستان

از هفته‌های گذشته به دلیل گرمی هوا شدت و تعدد آتش سوزی‌های اتفاق افتاده در استان خوزستان روز به روز افزایش یافته است به نحوی که در مقایسه این تعداد با سال گذشته به افزایش چشم‌گیر آنها پی می‌بریم.

یک کارشناس محیط زیست در این زمینه گفت: آتش سوزی در تابستان در مراتع خشک و تپه‌زارها اتفاقی عادی است ولی در جنگل و مراتع سبز اتفاقی عمدی به شمار می‌آید.

حسین توسل‌مند افزود: احتمال آتش‌سوزی در مراتع خشک و ... در تابستان به محض افزایش دما بیش از 49 درجه و کاهش رطوبت تا 45 درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی مراتع زیان انباشته زیستی به وجود می‌آوردند، تصریح کرد: آتش گرفتن مراتع در استان خوزستان باعث می‌شود تا عشایر در فصل بعد با کمبود مرتع و علوفه مواجه شوند و از سویی دیگر نیز بافت خاک موجود در مناطق آتش سوزی شده نیز به شدت آسیب می‌بیند.

توسل‌مند با اشاره به اینکه برخی از آتش شوزی‌ها در مراتع عمدی هستند، عنوان کرد: در مناطقی که بشته‌زارها در نزدیکی شهر واقع هستند به دلیل طمع برخی افراد سودجو برای تصرف اراضی بیشتر آتش‌سوزی‌ها در این اراضی عمدی است.

وی خاطرنشان کرد: البته در فصولی مانند بهار آتش‌سوزی‌ها عمدی نیست بلکه منشا انسانی دارد یعنی در بیش از 85 درصد آتش‌سوزی‌های ثبت شده دلیل روشن کردن آتش در بیشه‌ها توسط گردشگران اصلی‌ترین عامل محسوب شده است.

حال با توجه به میزان خسارت‌هایی که وقوع آتش سوزی در مراتع و یا بیشه‌زارهای خوزستان می‌تواند به بار بیاورد میزان خسارت و نحوه وقوع آن را بین تکذیب و تائید مسئولان باید از بلوط‌های سربه فلک کشیده و نیم‌سوخته ایذه پرسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد