به گزارش شوشان ، اولین پس لرزه های تغییر مدیران و معاونان شهرداری با استعفای عالی پور معاون خدمات شهری اهواز شروع شد. هر چند این استعفا مورد موافقت قرار نگرفت اما چند هفته بعد با برکناری شهردار منطقه 8 ، تغییر و تحولات وارد فاز اجرایی شد و پس از آن جابجایی و انتصاب صورت گرفت.
جابجایی اقبال محمدیان و انتصاب وی به عنوان رییس کمیته منابع درآمدی ، انتصاب دوایی فر شهردار سابق دزفول به عنوان قائم مقام و سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهردرای اهواز از دیگر اقدامات سید خلف موسوی در مسیر تغییر و تحولات بود. اما روند پرشتاب این تغییرات ، با انتصاب محمد صفری در سمت معاونت سرمایه گذاری متوقف شد و تغییرات در ایستگاه اختلاف متوقف شد.
از یک طرف، در محافل خبری هر روز گزینه های متعددی برای تصدی پست های مختلف در شهرداری مطرح می شد و از طرف دیگر شایعاتی پیرامون اختلاف نظر شورا بر سر تغییرات شکل گرفت. در برخی موارد تعدد گزینه ها به حدی بود که به عنوان مثال برای معاونت فرهنگی چند گزینه از جمله آهن جان ، سعادت نیا ، حمیدی نژاد و ... مطرح شدند. در این بین نام های دیگری همچون کورش سبزعلی ، گلستانی ، عبیات و ... برای سازمان آتس نشانی ، شهرداری منطقه 6 ، شهرداری منطقه 7 ، بافت های فرسوده و... نیز در رسانه ها منتشر شد که البته تاکنون هیچ کدام از این شایعات به واقعیت نپیوسته و روند انتصابات متوقف شده است.
در همین زمینه ، چندی پیش روزنامه کارون در ستون دیده ها و شنیده های خود دلیل توقف تغییرات را اختلاف برخی از اعضای شورا برشمرد و نوشت: شنیده شده اختلاف هایی بین چند عضو شورای شهراهواز درخصوص چند تغییر احتمالی در شهرداری بوجود آمده است و علی الظاهر برخی انتظار دارند با توجه به عضویت درفلان کمیسیون ،تغییرات احتمالی حوزه مرتبط با تامین و تایید نظرشان باشد.
فارغ از این شایعات و احتمالات ، مطمئنا بلاتکلیفی مدیران فعلی شهرداری به ضرر شهر و شهروندان تمام خواهد شد. ضمن آنکه اگر شایعه دخالت برخی اعضای شورای شهر در انتصابات واقعیت داشته باشد یک قانون شکنی آشکار محسوب می شود چرا که طبق قانون ، اعضای شورا حق هیچ دخالتی در عزل و نصب ها ندارند.
در همین زمینه چندی پیش علی ناصری عضو شورای شهر اهواز درخصوص شایعه دخالت برخی از اعضای شورای شهر در عزل و نصب های شهرداری اهواز گفته بود که اصل بر عدم دخالت اعضای شورای شهر اهواز است. بیان و عمل اعضای شورای شهر در این خصوص نیز باید یکسان باشد. اینکه عنوان کنیم با دخالت در عزل و نصب ها مخالفیم اما در عمل خلاف آن را اجرا کنیم توجیه پذیر نیست.
حسین حیدری دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز معتقد است که اعضای شورای شهر نباید در عزل و نصب های شهرداری نیروی خود را تحمیل کنند اما این اصل مانع از نظارت اعضا شورا بر عملکرد مدیران شهرداری نمی شود.
بی شک سید خلف موسوی شهردار اهواز انگیزه و توان دو چندانی برای خدمت به مردم دارد. آنگونه که در مصاحبه های قبلی نیز گفته نه جاه طلب است و نه به فکر حذف کسی است. سید خلف موسوی هدف اش " فقط کار کردن " است و اعضای شورا نیز اگر اختلافاتی دارند بهتر است اختلافات را کنار بگذارند و بی هیچ دخالتی و فقط به عنوان "ناظر" وی را در این راه یاری دهند.
در حالی که ایران و 5+1 باید مذاکراتی را برای توافق نهایی در مورد موضوع هستهای انجام داده و به راه حلی نهایی برسند، کیسینجر و شولتز وزرای خارجه سابق آمریکا، ویژگیها و شرایط توافق با ایران را مورد بررسی قرار دادهاند.
به گزارش «تابناک»، هنری کیسینجر که در فاصله سالهای 1973 تا 1977 وزیر خارجه آمریکا بوده و جرج شولتز که در فاصله سالهای 1982 تا 1989 وزیر خارجه دولت آمریکا بود، در مطلبی مشترک برای وال استریت ژورنال در ابتدا به چالشهای ایالات متحده و ایران در سالهای گذشته و شرایط مورد توافق در ژنو پرداختهاند.
این دو در بخشی از این مطلب یادآوری کردهاند که بر اساس نظر آژانس و قطعنامههای شورای امنیت تا کنون از ایران خواسته میشد که همه فعالیتهای مربوط به غنیسازی و تولید پلوتونیوم خود را متوقف کرده و با رژیم بازرسیهای آژانس همراهی نماید، اما در توافق ژنو غرب پذیرفته است آن چه را که پیش از این غیرقانونی میدانست و محکوم میکرد ادامه یابد و به عنوان یک موضوع اولیه به رسمیت شناخته شود. آن چه که غرب به آن تن داده است، اهمیتی استراتژیک دارد. ذخایر اورانیوم پنج درصدی ایران همراه با غنیسازی بیشتر آن قابلیت تبدیل به اورانیوم تسلیحاتی را دارد و مسیری دیگر نیز برای رسیدن ایران به پلوتونیوم مورد نیز در تاسیسات در حال ساخت در اراک وجود دارد.
از دیدگاه دو وزیر خارجه سابق آمریکا، شرایط به گونهای است که اصلیترین اهرمهای مذاکراتی آمریکا برای فشار بر ایران یعنی تهدید به تکرار و تشدید تحریمها در حال تضعیف هستند. افراد، شرکتها و کشورهایی حتی در بین دوستان آمریکا از فشارهای اقتصادی تحمیل شده بر ایران، ضررهای جدی دیدهاند و بسیاری از آنها علاقهای به جدیت در تحریم ایران ندارند به خصوص در شرایطی که برداشته شدن بیشتر این تحریمها در دستور کار مذاکرات باشد. اگر این گمانه تقویت شود که ایالات متحده در حال مذاکره و کنار آمدن با ایران بر سر آینده خاورمیانه است، این خطر تشدید نیز خواهد شد. وقتی که فرصت کار اقتصادی با ایران در حال مهیا شدن باشد، هیچ کس نخواهد خواست که دیرتر از دیگران از این فرصت بهره ببرد و روابط تجاری، سیاسی و سرمایهگذاری خود در ایران را به تاخیر بیندازد.
با توجه به این شرایط، کیسینجر و شولتز به دولت اوباما توصیه میکنند که به طور جدی به دنبال محدود کردن توان ایران برای رسیدن به آستانه توانایی ساخت سلاح هستهای باشد و کاهش جدی در تعداد سانتریفیوژهای ایران، محدودیت در نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و ایجاد مانع در مسیر به دست آوردن پلوتونیوم کافی را در این باره مهم میدانند. از نظر آنها فعالیتهای ایران باید به یک برنامه صلحآمیز معقول و تحت بازرسیهای جامع در چارچوب ان پی تی محدود شود.
از نظر آنها توافق نهایی باید متضمن توانایی جامعه جهانی برای کشف حرکت ایران به سوی ساخت سلاح، ایجاد فرصت زمانی بیشتر برای واکنش نشان دادن به چنین احتمالی و حفظ قاطعیت در این مسیر است. حفظ رژیم عدم اشاعه و پیشگیری از وقوع رقابت اتمی در منطقه به این توازن مورد نظر آمریکا نیازمند است.
این دو معتقدند که دیپلماسی آمریکا اکنون سه کار مهم را در پیش دارد: تعریف و تعیین سطحی معقول برای فعالیتهای هستهای ایران، باز گذاشتن مسیر برای برقراری روابط سازنده با ایران و تنظیم سیاست خارجی آمریکا در منطقه با توجه به شرایط جدید. هر چند تغییر سیاستهای آمریکا در منطقه در گذر زمان امری طبیعی است ولی ما باید از شرایطی پیشگیری کنیم که در آن، ایران رها شده از فشار تحریمها، عملا به یک قدرت هستهای و پیشرو گروه کشورهای اسلامگرا تبدیل شود، در این صورت دوستان آمریکا در منطقه اعتماد خود را به آمریکا از دست میدهند و مسیر هستهای را در پیش خواهند گرفت.
این دو توصیه میکنند که آمریکا نباید امکان تعقیب مسیر همکاری طولانی مدت با ایران را نادیده بگیرد ولی این امر مستلزم برچیده شدن بخشهای مهمی از ساختار توانایی هستهای ایران است.
نوول ابزرواتور در ابتدای مطلب خود به احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه ایران اشاره می کند که طی سال های گذشته همواره مطرح بوده است. این نشریه به نقل از یک دیپلمات فرانسوی می نویسد که اکنون دیگر این احتمال وجود ندارد و اگر اتفاق بیفتد یک خودکشی سیاسی خواهد بود.
نوول ابزرواتور با اشاره به توافق اخیر هستهای میان ایران و قدرتهای جهانی اضافه می کند که دست کم برای یک سال خطر حمله نظامی اسرائیل علیه ایران برداشته شده است. با این حال، این مقام دیپلماتیک فرانسوی می گوید که این توافق یک مهلت حیاتی به منطقه بخشید تا تنشها را کاهش دهد اما در عمق ماجرا، هنوز چیزی عوض نشده است.
در ادامه، نوول ابزرواتور به موضوع حساس ساخت رآکتور اتمی اراک اشاره می کند و می نویسد که ساخت این کارخانه آب سنگین اراک، دستیابی ایران به بمب اتمی را بسیار سریع خواهد کرد.
این نشریه با شرح چگونگی به کارگیری پلوتونیم در روند ساخت بمب اتمی، به نقل از مقام آگاه خود می نویسد وقتی سرویس های اطلاعاتی ما متوجه شدند که مهندسان ایرانی در این زمینه پیشرفتهایی را به دست آورده اند، تلاشهای خود را آغاز کردیم در جهت متوقف کردن کامل ساخت رآکتور پیش از آنکه اسرائیل تصمیم بگیرد که آن را بمباران کند (!)
سپس نوول ابزرواتور به مفاد توافق ژنو اشاره می کند و با برشمردن آنها می نویسد که همه آنها برای بازداشتن ایران از دستیابی مخفیانه به بمب اتمی است!
توافق ایران به نمونه لیبی شبیه است یا کره شمالی؟
همچنین نوول ابزرواتور به موضعگیری اسرائیل در این زمینه اشاره می کند و می نویسد که اسرائیل در این برهه به دنبال توافق نامه ای مشابه با آن توافقی است که در سال 2003 با لیبی صورت گرفت.
در آن سال که پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین بود، معمر قذافی حاضر شد که تمامی سانتریفیوژهایی را که پاکستان آورده بود، تحویل آمریکا دهد.
از این نظر، اسرائیل بر این عقیده است که توافقی که اکنون با ایران شده بسیار شبیه توافقی است که در سال 1994 دولت بیل کلینتون با کره شمالی کرد. توافقی که موجب نشد کره شمالی به بمب اتمی دست نیابد و این کشور بالاخره دوازده سال بعد یعنی در سال 2006 اولین بمب اتمی خود را با موفقیت آزمایش کرد.
این درحالیست که برخی دیگر از کارشناسان براین باورند که این توافق، توافقی متفاوت از لیبی و کره شمالی و یک نمونه منحصربفرد است.
لوپوئن نشریه فرانسوی نوشته است: توافق هستهای ایران با کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، هراس عربستان سعودی و همچنین اسرائیل را برانگیخته است.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ خبرنگار این هفتهنامه می نویسد: پس از چهار روز مذاکره در ژنو، نمایندگان جامعه جهانی و همچنین ایران، بالاخره توانستند با پذیرش تعلیق محدود از سوی ایران و همچنین نظارت آژانس بین المللی انرژی هستهای بر تأسیسات هستهای حساس ایران، به یک توافق محدود در زمینه پرونده هستهای این کشور برسند. با این توافق، در عوض قدرتهای جهانی، بخشی از تحریمهایی را که از سال 2006 تا کنون علیه ایران اعمال شده، لغو می کنند.
لوپوئن این نکته را نیز یادآور می شود که همه اینها برای یک دوره شش ماهه است و اگر ایران تن به توافق دهد، آنگاه توافق تنهایی در زمینه پرونده هستهای ایران نوشته خواهد شد و بر اساس آن، تمامی تحریم ها علیه ایران لغو می شود.
این نشریه، این پایانبندی را برای پرونده هسته ای ایران تاریخی توصیف و همچنین تأکید می کند که برای اولین بار پس از سی چهار سال عمر جمهوری اسلامی، یخ های رابطه میان ایران و آمریکا در حال آب شدن است.
وی با این حال اضافه می کند که مذاکرات میان ایران و آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران که منجر به پیروزی حسن روحانی شد، آغاز شده بود. مذاکراتی که هدفش پایان دادن دیپلماتیک به همین بحران هسته ای بوده است.
لوپوئن، به انگیزه جمهوری اسلامی ایران در این میان اشاره می کند و می نویسد که ایران که خود زمانی امپراطور جهان بود، رؤیای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه را در سر میپروراند و این امر را پنهان نمی کند. اما ایران و آمریکا یک دشمن مشترک نیز دارند، و آن افراطگرایان وهابی است.لوپوئن اضافه می کند که چه کسی بهتر از آن که جمهوری اسلامی شیعی، که مرزهای مشترکی با کشورهای پادشاهی وهابی مذهب دارد به آمریکا در زمینه غلبه بر جنگجویان سوریه، افغانستان و عراق کمک کند.بااین حال، این هفته نامه تأکید می کند که این همکاری میان ایران و آمریکا، موجب هراس متحدان سنتی ایالات متحده مثل عربستان سعودی و اسرائیل شده است.
سیاست جمهوری اسلامی در سالهای اخیر، اعلام آمادگی برای گفتگو در مورد سوء تفاهمها در مورد جزیره ابوموسی است که مالکیت و حاکمیت آن در دست ایران است. این اعلام آمادگی به چه معنا است؟
این امر تا سال 1885 ادامه داشت تا اینکه دولت ایران تصمیم گرفت، تقسیمات کشوری به جای مانده از دوران صفویه را تغییر دهد. در آن سال ایران به 27 استان تقسیم شد و بنادر و جزایر خلیج فارس به عنوان فرمانداری، ضمیمه استان بیست و ششم شدند. والی این استان "امین السلطان" بود. همان سال(1885) شیخ "یوسف القاسمی" حاکم بندر لنگه به دست برادر زادهاش به قتل رسید و برادر زادهاش ضمن غصب حکومت لنگه انتقال رسمی آن را از تهران به خود درخواست کرد.
در سال 1887 "امین السلطان"، نخست وزیر ایران دستور داد تا شیخ غاصب قاسمی در لنگه به دلیل قتل عمویش و غضب حکومت وی دستگیر و روانه تهران شود. او به تهران آورده شد و در آنجا درگذشت . به این ترتیب حکومت خود مختار قاسمیان لنگه در سال 1887 برچیده شد و این فرمانداری مستقیماً زیر نظر استان بیست و ششم قرار گرفت و فرمانداری گماشته شده از طرف دولت ایران اداره امور آن را به دست گرفت.
پس از انقراض حکومت خود مختار قاسمیان بندر لنگه در سال 1887 وزیر مختار انگلیس مدعی شد که جزایر تنب و ابوموسی و سیری از آن "قاسمیان شارجه" است. استدلال انگلیس آن بود که قاسمیان بندر لنگه جزایر یاد شده را به عنوان حکومت موروثی قاسمی اداره میکردهاند.
در میانه دوره قاجار که انگلیس در مناطق جنوبی ایران حضور داشت و شیخ نشینهای منطقه جنوب خلیج فارس تحت حمایت انگلیس بودند، بازرگانان ایرانی درخواست کردند که محل دپوی کالاهایشان از بندر لنگه به جزیره تنب بزرگ منتقل شود. به همین منظور ماموران ایرانی در جزیره تنب بزرگ دفتر گمرکی تاسیس کردند و پرچم ایران را بالای آن قرار دادند. متعاقب این امر، دولت انگلستان اعلام میکند این جزیره تحت حاکمیت شیخ شارجه است و ایران میبایست این گمرک را برچیند. همزمان با انقلاب مشروطه، طی مذاکرات بین وزیر خارجه وقت ایران با سفیر انگلیس، ایران ماموران گمرکی خود را از جزایر خارج میکند و یکی از کشتیهای ناوگان انگلیس وارد ساحل تنب بزرگ میشود و پرچم شیخ شارجه را در این جزیره نصب میکند. دولت ایران بلافاصله به این اقدام انگلیسیها اعتراض میکند. انگلیس در پاسخ به اعتراض ایران با ارسال نامهای اعلام میکنند که این جزایر تاکنون رسما توسط کشوری تصرف نشده و شیخ شارجه اولین کسی است که پرچم خود را در آنجا افراشته و جزیره متعلق به شارجه است و ایران در صورت داشتن ادعا باید آن را به اثبات برساند. دولت ایران هیچ حرکتی در جهت اعمال حاکمیت بر جزایر انجام نمیدهد.
در دوران تصدی دولت دکتر مصدق، بار دیگر دولت ایران موضوع جزایر ایرانی را مطرح میکند که در دوره کوتاه نخستوزیری وی به نتیجهای نمیرسد. پس از کودتای 28 مرداد سفیر انگلیس در تهران اعلام میکند که ما با نماینده ایران در مورد جزایر مذاکره کردهایم و این نتیحه رسیدیم که باید در این موضوع نظر ایران را جلب کنیم. در نتیجه به شیخ راس الخیمه پیشنهاد میدهند که جزایر را به ایران بفروشد. این شیخ نیز اعلام میکند که تنها در صورتی حاضر به فروش جزایر است که در صورت کشف منابع در آن، منابع به صورت مشترک به استفاده درآیند.
این مناقشه در نهایت تا سال 1968 که انگلیس به دلیل افزایش هزینههای تحت الحمایگی جزایر خلیج فارس اعلام میکند که دیگر توان اداره این مناطق را ندارد و قصد دارد از این جزایر خارج شود، ادامه مییابد.
دو دولت ایران و انگلیس پس از مذکرات طولانی، به توافق رسیدند که ایران در ازای اعاده حاکمیت خود بر جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی، استقلال بحرین را به رسمیت بشناسد.
در سال 1970 بحرین از ایران مستقل میشود، ولی مذاکرات مربوط به حل و فصل مسئله جزایر سهگانه علیرغم حسن نیت دولت ایران درباره بحرین به کندی پیش میرفت.
در اکتبر 1970 دولت ایران اعلام کرد، تا زمانیکه مسئله حاکمیت جزایر حل نشود، فدراسیون امارات متحده عربی را به رسمیت نخواهد شناخت و از آن حمایت نخواهد کرد.
در سال 1971 در اجرای تصمیم سر و سامان دادن به وضعیت مالکیت جزایر خلیج فارس و به خصوص جزیره ابوموسی که در مالکیت آن میان ایران و شیخ شارجه اختلافاتی وجود داشت، معاهدهای را میان ایران و شیخ شارجه به امضاء میرساند.
یادداشت تفاهم مذکور را ویلیام لوس به درخواست امیر شارجه تنظیم کرد که به عربی «مذکرة التفاهم» و انگلیسی « Memorandum of Understanding» است که از نظر ماهیت حقوقی با قرارداد و عهدنامه (Treaty- contract) متفاوت است.
متن یادداشت تفاهم 1971 بین ایران و شارجه:
========================
مقدمه:
ایران وشارجه از مطالبه ابوموسی دست بردار نیستند و هیچکدام ادعای طرف مقابل را نمیپذیرد. بنابراین ترتیبات زیر انجام میشود:
۱ـ ارتش ایران وارد جزیره ابوموسی میشود و مناطقی را که در نقشه پیوست این یادداشت تفاهم مشخص شده تصرف میکند.
۲ـ
الف: ایران در این مناطق تحت تصرف صلاحیتهای کامل دارد و پرچم ایران در آنجا برافراشته خواهد بود.
ب: شارجه در بقیه مناطق دارای صلاحیت خواهد بود و پرچم شارجه در بالای پاسگاه برافراشته میشود، بر همان اساسی که به موجب آن پرچم ایران در مقر نظامی ایرانی بر افراشته میشود.
۳ـ آبهای ساحلی جزیره ۱۲ مایل دریایی است.
۴ـ بر اساس یک قرارداد شرکت (باتس جاز أند اویل کومپنی) بهره برداری از میدانهای نفتی أبوموسی فلات قاره آن را انجام میدهد که البته باید مورد توافق ایران قرار بگیرد. سود حاصله نیمه بنفع ایران و شارجه خواهد بود.
۵ـ شهروندان ایران و شارجه در صید از حقوق مساوی برخوردارند.
۶ـ یک قرارداد مساعدت مالی بین ایران و شارجه منعقد میشود.
========================
وزارت خارجه و مشترک المنافع بریتانیا متن و ضمایم آن را ابتدا برای امیر شارجه فرستاده و او شیخ خالد القاسمی طی نامه مورخ ۱۸ نوامبر ۱۹۷۱ اعلام نموده که مفاد آنرا پذیرفته است از سوی دیگر وزیر خارجه ایران نیز در پاسخ به یادداشت مورخ ۲۴ نوامبر وزارت خارجه و مشترک المنافع بریتانیا که منضم به یادداشت تفاهم مذکور بوده است طی دو نامه در یک روز به شماره W21281 تاریخ ۲۵ نوامبر ۱۹۷۱ و طی نامه شماره W21284 همان روز اعلام میکند که من از طرف دولتم مامور شدم به اطلاع برسانم که ضمن پذیرش یادداشت تفاهم، ایران هیچگونه محدودیتی را در اجرای اقداماتی که برای امنیت جزیره لازم بداند نخواهد پذیرفت. 30 نوامبر هویدا نیز همین مطلب را در پارلمان بر تاکید بر حاکمیت کامل ایران بر سه جزیره اعلام میکند. قرارداد مساعدت مالی ۳۰ نوامبر ۱۹۷۱ جداگانه امضا شد. قرارداد مساعدت مالی سالانه یک و نیم میلیون پوند انگلیس جهت توسعه شارجه را دولت ایران پذیرفت. و سه فقره چک تحویل شیخ خالد داد. این مبلغ هر سال قابل پرداخت بود تا زمانیکه درآمد شارجه به سقف سه ملیون پوند در سال برسد.
نیروهای ایران صبح روز 30 نوامبر 1971 (9آذر 1350) یعنی یک روز پیش از خروج رسمی نیروهای انگلیسی از خلیج فارس وارد جزایر تنب و ابوموسی شدند.
از سوی دیگر، نکته ای که حاکمیت ایران بر کل جزیره ابوموسی را اثبات می کند، وجود ضمیمه ای به تفاهم نامه فوق است که در تاریخ 25 نوامبر 1971 از سوی وزیرخارجه ایران و از طریق وزیر مشاور در امورخارجی و دول مشترک المنافع بریتانیا برای شیخ شارجه ارسال شد. بر اساس این یادداشت، دولت ایران مسئولیت کامل امنیت و دفاع از ابوموسی را به عهده گرفته است. نه دولت بریتانیا و نه شارجه به این یادداشت اعتراضی نکردند. مسئولیت امنیت و دفاع از یک سرزمین یکی از بارزترین مظاهر حاکمیت بر آن سرزمین است.
ایران در سال 1361 اقدام به تأسیس فرمانداری در جزیره ابوموسی کرد. همچنین از سوی طرف ایرانی اقدامات زیر در این جزیره صورت گرفت:
- ممنوعیت تردد اعراب شارجه در کل جزیره
- حفاظت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از محدوده عربهای شارجه
- پایین آوردن پرچم شارجه از بام شرطهخانه این شیخ نشین در سال 1365
- ممنوعیت دفن اموات عربهای شارجه در جزیره
- کنترل کتب درسی دانشآموزان
- صدور مجوز جهت خروج و ورود به جزیره
- اخراج بعضی از اتباع شارجه به دلیل فساد اخلاقی
- تاسیس شهرداری و بانک
- تأسیس اسکله، بازارچه و بهداری
- برقکشی و آسفالت خیابانها، جنگل کاری و گسترش باند فرودگاه
درپی این اقدامات، امارات عربی متحده با حمایت کشورهای مرتجع عرب منطقه، آمریکا و انگلیس به این اقدامات اعتراض کرد و خواستار به رسمیت شناختن حاکمیت آن بر جزایر سه گانه شد. در پاسخ به این اعتراض، شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد که ایران حفظ امنیت جزیره ابوموسی را جزء مسئولیت غیرقابل تردید خود میداند و به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود را نمیدهد. در مقابل امارات با ادعای اینکه ایران وضع کنونی را بوجود آورده و باید در موضع خود تجدید نظر کند، تأکید کرد، امارات با هر وسیله ممکن برای بازگرداندن کامل حاکمیت خود بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک خواهد کوشید.
در سال 1992 (2 شهریور 1371) ایران از ورود گروهی تبعه امارات (کارگران و کاردانان با اصلیت پاکستانی، هندی، فلیپینی و یکصد نفر آموزگار با اصلیت مصری به همراه خانواده) به ابوموسی جلوگیری کرد.
این اقدام ایران با واکنش امارات و حامیان منطقهای و غربی آن مواجه شد.
رئیس جمهور وقت ایران آیت الله رفسنجانی در نماز جمعه 18 سپتامبر 1992 اعلام نمود که مقامات ایرانی تعدادی از اتباع کشورهای ثالث را که مسلح بودند و قصد ورود غیر قانونی به جزیره ابوموسی را داشتند بازداشت نموده و یکی از آنان از اتباع هلند در تهران زندانی می باشد. وی افزود:
سیاست ایران در خلیج فارس دشمن سازی و درگیری نیست بلکه دفاع از تمامیت سرزمینی خود است و ما در راستای یادشده بگونه ای جدی عمل خواهیم کرد.
ایران اخراج اتباع امارات متحده عربی را از سوی مقامات خود در ابوموسی منکر گردید و نماینده دائم آن در ملل متحد کمال خرازی در همان وقت تائید نمود که کسانی که از ملیت های مختلف در جزیره ساکن نبوده اند حق اقامت در آنجا را ندارند. دکتر ولایتی وزیر خارجه ایران در همان زمان اظهار نمود که یادداشت تفاهم 1971 تنها به اتباع شارجه حق اقامت در جزیره ابوموسی را میدهد.
در مدت کمتر از 10 روز این مسئله به صورت محور اصلی مذاکرات تمام نشستهای اعراب از جده گرفته تا دوحه و قاهره تبدیل شد و شورای همکاری خلیج فارس، اعضای پیمان دمشق (2+ 6) و اتحادیه عرب از ادعای امارات مبنی بر تعلق این جزایر به خاک آن کشور حمایت کردند.
حمایت از امارات تنها به کشورهای همسایه محدود نشد، بلکه قدرتهای غربی نیز حمایت خود از ادعاهای واهی امارات را اعلام کردند، تا جاییکه فرمانده نیروی دریایی انگلیس در خلیج فارس آمادگی کشور خود برای انجام عملیات مشترک دریایی با نیروی دریایی امارات را اعلام کرد.
در اواخر سال 1992 (1371) ایران با ورود گروه اماراتی (یکصد نفر آموزگار) به ابوموسی موافقت کرد. وزیر خارجه ایران رخداد جزیره ابوموسی را به تشخیص نادرست مقامات رده پایین ایران نسبت داد.
همچنین با انجام گفتگوی گروهی از دانشگاهیان ایرانی و اماراتی با حضور سفیران کشورهای عربی در "وست منینترهال" لندن در 18 نوامبر 1992 و بررسی دعاوی امارات و استدلال و استناد ایران و همچنین بروز درگیری مرزی بین عربستان و قطر این فشارها فروکش کرد.
ولی در اواخر دسامبر در بیانه پایانی سیزدهمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج (فارس) در ابوظبی از ایران خواسته شد ((به اشغال جزایر تنب کوچک و بزرگ که به امارات عربی متحده تعلق دارد خاتمه بخشد.))
ایران در برابر این حمله بی پرده نسبت به ترتیبات مورد توافق میان ایران و بریتانیا از سوی امارات در 21 سال پیش از آن به شدت واکنش نشان داد و رئیس جمهور رفسنجانی در 25 دسامبر در اظهاراتی، ضمن یکسره بی اعتبار خواندن ادعا به شورای همکاری هشدار داد که برای رسیدن به جزایر ایران باید از دریای خون گذشت.
از آن زمان تا به امروز همواره میان ایران و امارات متحده عربی، مناقشات لفظی بر سر جزایر سه گانه وجود داشته است.
نایبقهرمانی تیم خوزستان در مسابقات اسلالوم کشور 929-11281-5 کد خبر |
تیم قایقرانی خوزستان در رقابتهای قهرمانی اسلالوم کشور، عنوان نایبقهرمانی را به دست آورد. رضا دغاغله، دبیر هیات قایقرانی استان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقهخوزستان - اظهارکرد: این مسابقات که انتخابی تیمملی هم بود از نهم تا یازدهم آذرماه با حضور 10 تیم در تهران برگزار شد که خوزستان هم در آن شرکت کرد. وی با اشاره به عنوان دومی تیم استان در این رقابتها گفت: مرتضی کیانمنش در رشته کایاک قهرمان شد و احمد هویدر هم در رشته کانو جایگاه دوم را به دست آورد. دبیر هیات قایقرانی خوزستان خاطرنشانکرد: با توجه به عناوینی که کیانمنش و هویدر در این مسابقات کسب کردند، به عضویت تیمملی درآمدند. تیمملی نیز خود را برای رقابتهای آسیایی گوانگجو که 9 ماه دیگر برگزار خواهد شد، آماده میکند. وی با بیان اینکه عملکرد قایقرانهای استان بسیار خوب بود، ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی سرد تهران، به نظرم بازیکنان ما همت کردند و توانستند این مقامها را به دست آورند. اینکه بازیکنان استان توانستند با عملکرد خوبشان به عضویت تیمملی درآیند، برای ما حائز اهمیت است.
|
ساعتی پیش کارگران کشت و صنعت کارون شوشتر به دلیل برخی اعتراضات به شرایط کاری و دریافتهای حقوق دست از کار کشیدند.
ساعتی پیش کارگران نیبر کشت و صنعت کارون شوشتر به دلیل برخی اعتراضات از محل کسب و کار و نحوه دریافت حقوقهای خود دست از کار کشیدند.
کارگران نیبر کشت و صنعت کارون شوشتر از سالها برای بیمه، بازنشستگی و بازخرید شدن دچار مشکلات متعددی بودهاند و از ماهها قبل در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات این کارگران جلساتی برگزار شده است.
کارگران شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر در حال حاضر دست از کارکشیده و کارخانه به حالت تعطیل درآمده است.
هنر مینا کاری در خوزستان 929-1582-5 کد خبر |
هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی هنر مینا کاری در خوزستان / عکس : زینب روستایی |
حاکمنشینی به نام «عمارت صمیمی» 929-5980-5 کد خبر |
«عمارت صمیمی» (باغ صمیمی) یا باغ امیر سپهدار از باغهای سکونتی ـ حکومتی دوره قاجار است که به عنوان حاکمنشین شهرستان رامهرمز استفاده میشد و متاًثر از باغهای فرنگی ساخته شده است. به گزارش خبرنگار فرهنگی و هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ این باغ شامل عمارت اندرونی است. عمارت به عنوان فضای ورودی بوده و در بیشتر موارد محل استقرار و سکونت نگهبانان و سایر کارکنان خدماتی صاحب باغ و مهمانانش بوده است . عمارت اندرونی که همان کوشک میانی میباشد در دو اشکوب همکف و زیرزمین بنا شده است و محل کارهای حکومتی و دفتر ی بود. در دوران پهلوی این کوشک محل زندگی صاحب وقت باغ اختصاص داشت. طبقه همکف شامل سرسرا، چهار اتاق و یک سفرهخانه است. این عمارت دارای سقفهای گنبدی از نوع چهاربخشی و طاق و تویزه میباشد. زیرزمین آن شامل دو اتاق و یک سرسرا است. این بنا دارای خیشخال و بارگیر نیز هست. عمارت صمیمی به شماره ثبت ۹۹۵۶ در سال 1380در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در کتاب «تاریخ بختیاری» به قلم ابوالفتح اوژن بختیاری چنین آمده است: «پس از فوت اسفندیارخان سردار اسعد در سال ۱۳۲۱ هجری قمری، آقایان محمدحسین خان سپهدار و حاج علیقلیخان (سردار دوم که بعداً از بنیانگذاران مشروطه گردید) ضمن مراجعت از اروپا رهسپار دارالخلافه تهران شدند و در آن جا لقب سردار مفخمی را از مظفرالدین شاه دریافت داشت. ایشان پس از مدت کوتاهی اقامت به زادگاه خویش مراجعت نمودند و محمدحسینخان به سمت ایلخانی و نجفقلیخان برادر بزرگتر وی به سمت ایلگری تعیین و مشغول به کار شدند و در همان زمان با توجه به این که سپهدار علاقه مفرطی به رامهرمز داشت پارکی اعلا همراه با تجارتخانههای زیاد در قریه کیمه که یکی از قسمتهای مهم رامهرمز بود بنا گذارده و به اتمام هم رسانده و در سال قبل نیز دختر امیرزاده بیگ زنگنه را هم که یکی از روسای طایفه جانکی گرمسیر بود در حیطه ازدواج درآورد و به دلیل تعلق خاطرش به وی شوق فراوانی داشت که در رامهرمز اقامت گزیند و بنابراین همه روزه با کمال اشتیاق از رفتن به آن جا صحبت مینمود. نامبرده قبل از این که بتواند در عمارتی که تأسیس نمود استقرار یابد به طرز مشکوکی از دنیا رفت.» پس از فوت محمدحسینخان سپهدار در سال ۱۳۴۰ محمدصمیمی به رامهرمز نقل مکان کرد و در اجرا اصلاحات ارضی عمارت کیمه که بعدها به عمارت صمیمی مشهور گردید به نام وی آمارگیری شد. |
اعلام آخرین آمار مبتلایان به ایدز در خوزستان/شناسایی 83 بیمار جدید در سال 92 929-6014-5 کد خبر |
رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه 10 درصد کل مبتلایان به ایدز در خوزستان را زنان تشکیل میدهند، گفت: در هشت ماهه سال 92 حدود 83 بیمار جدید مبتلا به ایدز در خوزستان شناسایی شده است.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- دکتر سیدمحمد علوی در نشست خبری که به مناسبت اول دسامبر، روز جهانی ایدز در مرکز بهداشت استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مشخص کردن یک روز به نام روز جهانی ایدز، فرصتی مناسب برای آگاهیبخشی به مردم در زمینه راههای شیوع و پیشگیری از ایدز است تا آنان را از پیامدهای ناشی از ابتلا، به این عفونت مطلع کرد.
وی ادامه داد: ویروس HIV، ویروس نقص ایمنی اکتسابی بدن است و زمانی که وارد بدن میشود برای تمام طول عمر فرد در بدن شخص باقی می ماند و دیگر از بدن خارج نمیشود.
رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه این بیماری در ابتدا هیچ علامتی ندارد، تصریح کرد: بعد از مدتی فرد به علایم سندروم عفونت حاد ویروسی که شامل درد عضلانی، سردرد، گلودرد، تب و اختلالات عصبی دچار میشود. این علایم بعد از مدت کوتاهی فروکش میکند و بدن وارد مرحله بدون علامت میشود. بعد از این مرحله علایمی مانند بزرگ شدن عمومی غدد لنفاونی در بیش از دو نقطه از بدن به وجود میآید که مدتی هم طول میکشد.
علوی با اشاره به اینکه بعد از آن، بیمار وارد فازی به نام فاز قبل از ایدز میشود، خاطرنشان کرد: فاز قبل از ایدز علایم اختصاصی ندارد و علایمی مانند تب طولانی با درجه پایین، تعریق، سرفه و اسهال بروز میکند و فرد به مرور لاغر میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بعد از این مرحله فرد وارد فاز ایدز میشود که به دلیل نقص ایمنی شدید بدن، سرطانها و عفونتهای فرصتطلب بیمار را از پای درمیآورند.
رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: وقتی ویروس وارد بدن میشود سلولهای هدف خود که سلولهای ایمنی بدن است را پیدا کرده و به مرکز دفاع بدن حمله میکند و موجب تخریب و ناکارآمدی سلولهای ایمنی بدن میشود.
وی با اشاره به اینکه بین زمان ابتلا به عفونت و بروز علایم بیماری فاصله طولانی است، عنوان کرد: این دوره در کودکان دو سال و در بزرگترها 10 سال است که البته بستگی به محل و شرایط زندگی فرد دارد. اگر مراقبت از بیماران به خوبی انجام شود این دوره خیلی طولانیتر میشود.
علوی با بیان اینکه عفونت HIV در اثر رفتارهای انسان شکل میگیرد اظهار کرد: به این بیماری، بیماری رفتاری نیز گفته میشود زیرا راههای انتقال بیماری بیشتر ناشی از سوءرفتار است.
وی با بیان اینکه در ایران بیشترین راه انتقال بیماری ایدز تزریقات افراد معتاد با سرنگ آلوده است اشاره کرد: یکی دیگر از راههای دیگر انتقال بیماری ایدز تماس جنسی حفاظت نشده است که خارج از عرف جامعه، براساس رفتارهای لجام گسیخته و جدا از حریم خانواده صورت میگیرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه سالهای اخیر در ایران راه انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی به طرف رفتارهای جنسی کنترل نشده رو به افزایش است تصریح کرد: در سال 1380، 10 درصد راههای انتقال ویروس HIV از طریق تماس جنسی بوده است که این رقم در سال 92 به 33.8 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه رفتارهای فرد است که وی را نسبت به بیماری ایدز و عفونت HIV آسیبپذیر میکند، عنوان کرد: اگر بخواهیم به راههای انتقال بیماری نگاهی بیندازیم در گذشته شایعترین آن دریافت خون و فرآوردههای خونی بود که امروزه بعد از کنترل کامل خونها و فرآورده های خونی امکان انتقال از این راه نزدیک به صفر شده است.
علوی، دومین راه انتقال را تزریق مواد مخدر از طریق سرنگهای آلوده بیان کرد و گفت : این راه در گذشته بسیار زیاد بوده که با کنترل وزارت بهداشت و واحدهای تابع و راه اندازی مراکز مشاوره و کلینیکهای مثلثی و نظارت بر زندانها و ... تا اندازهای کنترل شده است.
وی ادامه داد: سومین راه انتقالی که رو به افزایش است انتقال جنسی بوده که از طریق مرد به زن یا زن به مرد و یا همجنسبازان منتقل میشود.
رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه انتقال مادر به کودک یکی دیگر از راههای انتقال بیماری ایدز است، تصریح کرد: این ویروس از طریق جفت در زمان بارداری، در هنگام عبور از کانال زایمان یا از طریق شیر دادن از مادر به کودک منتقل میشود.
وی اضافه کرد: تزریقات ناایمن، تاتو، ختنه و سوراخ کردن گوش در شرایط ناایمن از راههای دیگر انتقال ویروس HIV است.
علوی بیان کرد: با توجه به اینکه برای این بیماری واکسن موثر و درمان رادیکالی وجود ندارد بهترین راه برای کنترل آن اقدامات پیشگیرانه است.
این فوق تخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری برای اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به ایدز قانون ABCD را بیان کرد و گفت : A (Avoidance) یعنی اجتناب از هر رفتاری که ما را در معرض خطر این بیماری قرار دهد، مانند اعتیاد تزریقی و رفتارهای جنسی غیر ایمن، B (Be fairtfull) یعنی وفاداری به هنجارهای جامعه و حریم مقدس زناشویی، C (condom) به معنی مصرف کاندوم در روابط ناامن و خارج از عرف جنسی است و D (Drug) یعنی داروهایی که برای کنترل این بیماری وجود دارد و دوره عفونتزایی را کم میکند، انتقال عفونت را از مادر به کودک بشدت کاهش میدهد و دوره بین عفونت و بیماری را طولانیتر میکند.
رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در خوزستان یک هزار و 939 نفر آلوده به ویروس HIV هستند که 176 نفر از این مبتلایان زن و یکهزار و 1763 نفر مرد هستند.
وی با بیان اینکه 10 درصد کل مبتلایان در خوزستان را زنان تشکیل میدهند، افزود: در هشت ماهه سال 92 حدود 83 بیمار جدید در خوزستان شناسایی شده است.
علوی بیان کرد: مرکز بهداشت خوزستان در راستای مراقبت از بیماریهای رفتاری مانند ایدز، مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری راهاندازی کرده است که به بیمار و خانواده آنها مشاوره داده میشود تا در مرحله اول افراد معتاد به ترک مواد مخدر تشویق کنند و در غیر این صورت آنها را به اعتیاد بدون تزریق (Harm reduction) سوق دهند. تامین مراکز گذری، باشگاه مثبت و ایجاد مراکز بازپروری از سایر اقدامات مفیدی است که در این زمینه انجام شده است.
|
برگزاری اولین نمایشگاه بانکداری الکترونیک، بورس و صنعت بیمه در اهواز اقتصادی 12:48:30 1392/09/12 929-8274-5 کد خبر RSS :: پرینت |
مجری برگزاری اولین نمایشگاه بانکداری الکترونیک، بورس و صنعت بیمه گفت: اولین نمایشگاه تخصصی بانکداری الکترونیک، بوری و صنعت بیمه اهواز فردا، 13 آذرماه در محل نمایشگاه بینالمللی خوزستان برگزار میشود. علی کایدانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـمنطقهخوزستانـ عنوانکرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی توانمندیها و دستاوردهای بازار سرمایه و بیمه استان، معرفی خدمات نوین بانکی در حوزه بازار پول استان، معرفی خدمات نوین بیمهای در حوزه بیمه استان، معرفی ساز و کارهای مناسب سرمایهگذاری در بورس، اوراق بهادار و کالا، ترغیب مردم به پسانداز، سرمایهگذاری و استفاده بهینه از پول و پوشش ریسک، معرفی محصولات و توانمندیهای توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایهگذاری است. وی افزود: این نمایشگاه از 13 تا 17 آذرماه برپا است و علاقهمندان میتوانند از ساعت 16 عصر تا 22 شب از این نمایشگاه بازدید کنند. همچنین سیاوش توحیدی، مسئول هماهنگی بانکهای خوزستان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، از شرکت کلیه بانکهای استان در این نمایشگاه خبرداد و گفت: این نمایشگاه به منظور آشنایی بیشتر مردم با خدمات بانکداری الکترونیک، با توجه به نقش برجسته بانکها در اقتصاد دارد، برگزار میشود. |
بهمنی مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شد 929-7974-5 کد خبر |
در حکمی از سوی رکن الدین جوادی، حیدر بهمنی مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان – در حکم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، خطاب به حیدر بهمنی آمده است: نظر به دانش کاری و تجربیات ارزشمند جنابعالی در بخش های گوناگون صنعت نفت، به ویژه صنعت حفاری و تولید نفت و گاز، به موجب این حکم بعنوان مشاور مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران انتخاب می گردید تا با بررسی تنگناهای تولید از منظر حفاری راهکارهای بهبود در ساماندهی و عملکرد شرکت های حفاری را ارائه و بر ارتقاء عملکرد شرکت های حفاری نظارت فرمائید. بدیهی است مدیران محترم عامل شرکت های تابعه حسب مورد همکاری و همفکری لازم را با جنابعالی معمول خواهند نمود. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم. به گزارش ایسنا حیدر بهمنی طی 2 دوره از سالهای 76 تا 81 و پس از آن از بهمنماه 84 تا دیماه 91 مدیریت شرکت ملیحفاری ایران را به عهده داشت. وی مدیریت مهارهای 41 نفت سفید، 24 نفت شهر، 22 و 23 کنگان و 50 اهواز و 20 حلقه چاه در کشور کویت را بر عهده و نقش موثری در توسعه صنعت حفاری ایران داشت. |
برای ارایه گزارش در حوزه اشتغال؛ 929-6314-5 کد خبر |
عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر اهواز گفت: حل معضل بیکاری نیازمند انجام کار کارشناسی و ارایه راهکارهای علمی و عملی و همچنین استفاده از ظرفیت نیروی انسانی بومی است. آذر زمانپور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: دغدغه اول جامعه امروز ما به خصوص جوانان اشتغال است و خوزستان با این همه منابع نفت و انرژی و سرمایههای دیگر نباید نرخ بیکاری بالا داشته باشد.
وی ادامه داد: لازم است همه ارگانها و سازمانها اولویت نخست خود را اشتغالزایی برای جوانان و رفع معضل بیکاری در نظر بگیرند چرا که در پی وجود بیکاری پیامدهای مختلف از جمله بالا رفتن سن ازدواج، معضلات و بحرانهای خانوادگی، آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی است. عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر اهواز گفت: پیشنهاد شد که نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی به صحن شورا دعوت شوند تا پاسخگوی افکار عمومی در این زمینه باشند. نمایندگان باید گزارشی از عملکرد حضور در مجلس در خصوص منافع اشتغال و همچنین برون رفت از معضل بیکاری ارایه دهند. زمانپور اظهار کرد: مشکل مشخص است و لازم است در یک جمع کارشناسی، راهکارهای علمی و عملی برای حل این معضل ارایه شود. وی گفت: شغل هر فرد هویت اوست، با توجه به این که خوزستان جوانانی تحصیلکرده، بسیار مستعد و توانا دارد نیاز است برای رفع بیکاری از پتانسیل و ظرفیت این جوانان در حوزههای مختلف استفاده کرد و در جهت بومیگرایی در مشاغل استان گام برداشت.
|
گزارش ایسنا از جلسه علنی شورای شهر اهواز؛ 929-5914-5 کد خبر |
هفدهمین جلسه علنی شورای شهر اهواز، با حضور جمعی از مردم که به وضعیت منطقه سکونت خود اعتراض داشتند، با تنش آغاز شد و پس از آن روند جاری جلسه، با حضور اعضای شورای شهر در پی گرفته شد. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- در ابتدای جلسه این هفته شورا، عدهای از ساکنان منطقه علیآباد با حضور در صحن علنی شورا، به ارایه نشدن خدمات شهری در این منطقه توسط شهرداری منطقه 3 به شدت انتقاد کردند و رسیدگی سریعتر به مشکلات را از اعضای شورا خواستار شدند. نماینده مردم منطقه علیآباد در این جلسه گفت: چند سالی است که وعده الحاق این منطقه به شهر را به مردم دادهاند ولی عملی نشده است. شما اعضای شورای شهر به عنوان ناظران شهرداری توجه داشته باشید که هیچگونه خدماتی به این منطقه ارایه نمیشود. وی در ادامه به مشکلات متعددی که مردم منطقه با آن مواجه هستند اشاره کرد و افزود: میگویند منطقه علیآباد جزو شهر اهواز نیست ولی آیا مگر ما شهروندی ایرانی نیستیم؟ مگر خوزستانی نیستیم؟ چرا باید از کمترین خدمات شهری محروم باشیم؟ شهردار منطقه 3 در حق مردم علیآباد کم لطفی میکند، وقتی که شهردار منطقه، ارایه خدمات جمعآوری زباله را صدقهای برای مردم میداند، ما از دیگر مسئولان شهر، استان و کشور چه انتظاری میتوانیم داشته باشیم؟ در ادامه، سیدمهدی آلبوشکه، عضو شورای شهر اهواز در این باره گفت: مردم منطقه علیآباد همانهایی بودند که با وجود اینکه در منطقه صندوق اخذ رای نبود، برای رای دادن و شرکت در انتخابات حضوری پرشور داشتند. آنچه ما اعضای شورا میگوییم حرف دل شما مردم این منطقه خواهد بود اما مساله الحاق به شهر قانون خاص خود را دارد. وی ادامه داد: البته ما خواستار این هستیم که تا ملحق شدن به شهر، شهرداری خدمات شهری به این منطقه ارایه دهد. آلبوشکه اظهار کرد: طرحی نوشته و به امضای 5 نفر از اعضای شورا رسید تا موضوع الحاق منطقه علیآباد به شهر اهواز و همچنین ارایه خدمات شهری به شهروندان آن، به صورت جدی پیگیری شود و نتیجه لازم حاصل شود. رامی علاسوند مقدم، رییس شورای شهر اهواز، نیز در این باره عنوان کرد: جلسهای روز شنبه هفته آینده با حضور مدیرکل راه و شهرسازی برگزار خواهد شد و موضوع الحاق این منطقه به شهر اهواز با جدیت مورد بحث قرار میگیرد که لازم است نماینده مردم منطقه هم برای آگاهی از روند کار و پیگیریهای اعضای شورا در این زمینه، در این جلسه شرکت کند. وی افزود: البته برآورده کردن بسیاری از خواستهها در توان شورا نیست و اجرای آنها به عزم جدی از سوی دستگاهها و شهرداری نیاز دارد اما حقیقت این است که به مردم این منطقه به اندازهای دروغ گفته شده و مردم به حدی دروغ شنیدهاند که منصفانه نیست این مهم را نادیده بگیریم. رییس شورای شهر اهواز اظهار کرد: باید مشکل همه مردم مناطق به خصوص مناطق محروم به طور ریشهای حل شود. باید مطمئن بود که در وهله اول، خدمات اولیه شهروندی به مردم ارایه شود. به گزارش ایسنای خوزستان، ناصری، دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در ادامه گفت: اختیارات نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی بسیار بیشتر از اعضای شورای شهر است و چه بهتر است که به دفاتر نمایندگان مجلس نیز مراجعه کنید. همچنین لازم است شهردار منطقه 3 اهواز به صحن شورا دعوت شود تا ارایه خدمات شهری به مردم این منطقه مورد پیگیری قرار گیرد. وی افزود: هنر این است که قبل از مراجعه شهروندان به شورا اقدامی در جهت حل مشکلات مردم انجام دهیم و اگر نمیتوانیم کاری انجام دهیم، شهروندان را به درستی توجیه کنیم. باید کاری کنیم که مردم به مراجعه به شورا نیاز نداشته باشند. ناصری بیان کرد: حضور مردم در جلسات شورا نباید روال عادی به خود بگیرد و چه بسا لازم است پیش از مراجعه شهروندان، مشکلاتشان بررسی و حل شود. در ادامه جلسه و پیش از ارایه نطقهای پیش از دستور، فروزان صادقیان، مسئول انجمن تالاسمی خوزستان، با حضور در صحن علنی شورا مشکلات بیماران تالاسمی استان را مطرح کرد و گفت: از سال 81 انجمن در حال فعالیت است و خوزستان از نظر فراوانی شیوع بیماری تالاسمی، سومین استان کشور به شمار میرود. وی ادامه داد: 2 هزار و 200 بیمار مبتلا به تالاسمی در استان داریم که 700 نفر از آنها شهروند اهوازی هستند. مشکلی که بیماران و خانواده آنها را بسیار رنج میدهد، هزینه بالای تامین دارو است. در صورتی که امکان کمک مالی به این بیماران و انجمن تالاسمی نیست حداقل مکانی در اختیار بیماران قرار بگیرد تا با اشتغالزایی، این بیماران خود برای تامین هزینههای درمان تلاش کنند. ما در میان بیماران افراد تحصیلکرده هم داریم که نیازمند کار و به دنبال آن، تامین هزینه داروهای خود هستند. صادقیان افزود: تنهایی جزیی از درمان که شامل تامین خون مورد نیاز و تهیه دستگاه دفع آهن خون است، رایگان است و بقیه هزینههای درمان بیماری تالاسمی بسیار بالا است. ناصری، عضو شورای شهر اهواز در این باره پیشنهاد داد که برای کمک به این انجمنها و بیماران نیازمند، خوب است که اعضای شورای شهر از خود شروع کنند و بخشی از حق جلسات خود را در اختیار این انجمنها قرار دهند. وی افزود: با نظر اعضای شورای شهر، واگذاری مکانی برای اشتغالزایی بیماران تالاسمی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه جلسه، جانعلی خورشیدی، عضو شورای اسلامی شهر اهواز، در نطق پیش از دستور خود، به بحث آلودگی هوای شهر اهواز اشاره کرد و گفت: آلودگی یک بحث تخصصی است و برای حل معضلات مربوط به آن، باید یک کار کارشناسی و همهجانبه با مشارکت همه دستگاههای مرتبط انجام شود. شورا یا شهرداری به تنهایی قادر به حل این معضل نیست و قطعا باید کارگروهی ویژه برای انجام این کار تشکیل شود و پس از بررسی موضوعات مربوطه و علل این وجود این معضل، نتایج لازم به اطلاع شهروندان برسد. وی در ادامه به پروژه پیادهراه خیابان سلمان فارسی اشاره کرد و افزود: به همراه تیمی از شهرداری منطقه 1 بازدیدی از این پروژه صورت گرفت و توافق شد که پروژه قبل از 22 بهمن امسال تحویل شهروندان داده شود. این عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: معضل فاضلاب اهواز نیز نیازمند کمیتهای متشکل از نماینده فرمانداری، آبفا، شورا و شهرداری است که موضوع را پیگیری کند و با طراحی نقشه مناسبی، حل این معضل صورت بگیرد تا بتوانیم به درستی پاسخگوی خواستههای بحق مردم باشیم. خورشیدی به روند کار در سازمان آتشنشانی شهرداری اهواز اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد این سازمان از امکانات سختافزاری و نرمافزاری مناسبی برای ارایه خدمت به مردم، بهرهمند نیست. آیا وظایف سازمان آتشنشانی تنها اطفای حریق تعریف شده است؟ نیاز است که به صورت تخصصی و کارشناسی با حضور مسئولان سازمان، در جهت ارتقای کمی و کیفی امکانات سازمان تصمیمگیری شود. وی در ادامه به وضعیت آرامستان اهواز اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسیهایی که انجام شد، ظرفیت آرامستان بهشتآباد اهواز تا تاریخ 94.01.01 به پایان میرسد. از آنجا که باغ فردوس به طور کامل آماده نشده است لازم است از زمان باقیمانده تا پایان ظرفیت بهشتآباد، باغ فردوس را از نظر امکانات مجهز کنیم. با این شرایط رسیدگی به باغ فردوس در اولویت قرار میگیرد. خورشیدی در پایان اظهارکرد: بحث ساماندهی نیروی انسانی شهرداری یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه ویژه شهردار اهواز قرار گیرد. در ادامه جلسه، علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص وضعیت آرامستان باغ فردوس اهواز گقت: این مکان از سال 73 پایهگذاری شد و از سال 81 تا 83 به مدت دو سال که آرامستان بهشتآباد تعطیل شد، اقدامات در این آرامستان صورت گرفت. وی افزود: این مکان دارای 20 قطعه است و در زمینی به مساحت 160 هکتار تعریف شده و برخی از امکانات لازم برای دفن اموات در آن تهیه شده است. بنابراین با توجه به اینکه دفن اموات در شهر ممنوع است و کلیه آرامستانها باید در خارج از محدوده شهر باشند، بر اساس جانمایی محیط زیست، باغ فردوس از میدان شهید بندر، 18 کیلومتر با شهر اهواز فاصله دارد بنابراین نیاز به برقراری خطوط وسیله نقلیه عمومی برای تردد مردم احساس میشود. معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: برای احداث کامل این مکان یک میلیارد تومان برآورد هزینه شده و به منظور احداث ساختمان اداری آن 400 میلیون تومان اعتبار پیشبینی شده است. اکنون احداث ساختمان ادارای و محل اقامه نماز میت از نیازهای اولیه این مکان است. عالیپور اظهار کرد: سالانه حدود 2 هزار نفر در بهشت آباد اهواز دفن میشوند که به طور میانگین روزانه 6 نفر را شامل میشود با این شرایط، سالانه به یک هکتار زمین برای دفن اموات در اهواز نیاز است. وی افزود: با توجه به این باغ فردوس با جادهای به طول 4 کیلومتر که توسط شرکت نفت ساخته شده به جاده اهواز – ماهشهر متصل میشود، از شرکت نفت به منظور مشارکت در ارایه خدمات به مردم در جهت زیباسازی جاده مذکور درخواست همکاری شود. به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه جلسه، حجت الاسلام و المسلمین کاظم سورای، عضو شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور، به مشکلات مناطق حاشیهای شهر اهواز اشاره کرد و گفت: مشکلات تنها در منطقه 3 متمرکز نشده است، بلکه مناطقی مانند 6، 4 و 7 دارای مشکلات عدیدهای هستند. وی ادامه داد: البته درخواست ما این است که شهردار منطقه 3 به صورت فوری مشکلات منطقه علیآباد را پیگیری و از طریق سازمان عمران و مدیریت پسماند شهرداری اقدام به حل آنها کند. سواری بار دیگر به افزایش کرایه تاکسی در شهر اهواز اشاره کرد و گفت: مشکل اضافه کرایه تاکسیها در کل مسیرها به چشم میخورد که لازم است سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز در این زمینه دست به ساماندهی بزند. این عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: نرخنامه تاکسیهای شهری اهواز تاکنون به صحن شورا ارایه نشده و لازم است در این زمینه پیگیری جدی صورت بگیرد که هم مشکل مربوط به تاکسیها و هم سرویس مدارس حل شود. زیبا صالحپور، دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در نطق پیش از دستور خود گفت: آلودگی هوا معضلی است که با آن درگیریم و هر چه ما از مسئولان علت بروز مشکلات تنفسی مردم پس از بارش باران را سوال کردیم، جوابی نشنیدیم و مردم نیز منتظرند از علت این اتفاق اگاه شوند. بنابراین انتظار میرود مسئولان پاسخ روشنی در این باره به ما بدهند. وی افزود: معضل فاضلاب شهر اهواز یک معضل لاینحل است. در این رابطه قصد زیر سوال بردن کسی یا منکر اقدامات برخی مسئولان شدن را نداریم اما به عنوان نمایندگان مردم به دنبال راه حلی اساسی هستیم و این معضل زیبنده کلانشهر اهواز نیست. صالحپور اظهار کرد: باید مدیر آبفا نه در جلسه کمیسیونی بلکه به صحن شورا دعوت شود و از مشکلات و موانع کاری این سازمان در جهت حل معضل فاضلاب به خوبی آگاه شویم و اقدامی در جهت حل آن انجام شود. وی عنوان کرد: امیدوارم در همین دوره شورا این مشکل حل شود و در شورای پنجم معضلی به عنوان فاضلاب در اهواز نداشته باشیم. عضو شورای شهر اهواز با اشاره به بودجه در حال تدوین شهرداری اهواز گفت: نهاد شورا نباید تنها تصویبگر برنامهها و بودجه شهرداری باشد. شورا برنامهریز شهر است و ضرورت دارد جلساتی کارشناسی با حضور کارشناسان و افراد آشنا به نیازهای شهر، تشکیل شود و اولویتهای شهر تعیین شود. اعضای شورا باید بدانند شهردار اهواز چه برنامههایی برای سال 93 شهر دارد و اولویت او در این زمینه چیست. وی افزود: نباید منتظر شهرداری باشیم که برنامههای خود را ارایه دهد. میتوان به عنوان نمایندگان مردم، با آگاهی از برنامههای شهردار، پیشنهادهایی در خصوص اولویتبندی برنامهها ارایه شود. به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان؛ در پایان نیز دو لایحه به تصویب رسید و یک لایحه شهرداری که مربوط به واگذاری زمین به جهاد کشاورزی برای احداث مجتمعی در پارک جزیره بود با مخالفت کمیسیون مربوطه رد شد. |
به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز هنوز از شروع هفدهمین جلسه علنی شورای شهر لحظاتی نگذشته بود که ورود اهالی کوی علی آباد(بروال) به صحن علنی شورا موجب به هم خوردن نظم و تأخیر یک ساعته در آغاز جلسه شد.
علت این تجمع به ستوه آمدن مردم آن منطقه به سبب نبود زیرساختهای شهری و محرومیتهای عمدهای است که اهالی کوی علی آباد با آن دست به گریبان هستند. تنها خواسته آنها الحاق این منطقه به حوزه شهری شهرداری منطقه سه اهواز است.
این عده چند روز پیش نیز در برابر ساختمان شهرداری منطقه سه اهواز تجمع کرده بودند و خواستار ملاقات با فخرالدین شهردار منطقه شده بودند.
یکی از معترضان که مایل به افشای نام خود نبود به خبرنگار مهر گفت: الحاق منطقه علی آباد به حوزه شهرداری منطقه از چند سال پیش در دستور کار شهرداری اهواز قرار داشته اما تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
وی افزود: تکلیف خود را نمی دانیم و در حقیقت معلوم نیست تا چه موقع باید در فاضلاب و سایر مشکلات شهری دست و پا بزنیم و تا چه زمان خیابانهای ما باید خاکی باشد.
این ساکن کوی علی آباد تصریح کرد: در صورتی که در منطقه علی آباد بارندگی شود خیابانهای آن منطقه به باتلاق تبدیل میشوند و این امر مانع از رفتن فرزندانمان به مدرسه میشود.
یکی دیگر از اهالی علیآباد خطاب به اعضای شورای شهر گفت: متاسفانه شهرداری منطقه 3 جمع آوری زبالههای منطقه را صدقه دادن به مردم عنوان میکند در حالی که این کار جز وظایف ذاتی شهرداری است.
یکی از اعضای شورای شهر اهواز خطاب به مردم معترض در جلسه شورای شهر نیز با تاکید بر اینکه این شورا به صورت جدی مطالبات گوشه و کنار شهر اهواز را دنبال می کنند، عنوان کرد: اعتقاد داریم منطقه علی آباد باید جزوه محدوده شهری اهواز به حساب بیاید تا از خدمات شهری در خور شان مردم بهرهمند شود.
سید مهدی آلبوشوکه تاکید کرد: اعضای شورا شهر پیگیری هایی در این خصوص داشتهاند و از این پس نیز با جدیت بیشتری به دنبال الحاق این محدوده به شهر اهواز خواهند بود.
سید فیاض موسوی با اشاره به مناظره اخیر مسئولان شهری متشکل از فرماندار ویژه، نمایندگان مجلس، شهردار، رییس شورای اسلامی و مدیر آبفا آبادان در صدا و سیمای مرکز آبادان گفت: یکسری از واقعیتها را همه می دانند اما در آن مناظره واقعیتها به مردم گفته نشد، خیلی ها می گویند که ما را به وضعیت پیش از جنگ تحمیلی برگردانید اما آنها از بسیاری چیزها غافل هستند.
وی اظهار کرد: از کوی ملت تا ذوالفقاری نهرهای منتهی به رودخانه بهمنشیر که آبهای ناشی از بارندگی در آنجا دفع می شد اکنون از بین رفته اند و تاکنون هیچ چاره ای برای رفع این مسئله اندیشیده و اجرایی نشده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان آبادان تصریح کرد: تنها 40 درصد از سطح شهر آبادان دارای شبکه فاضلاب است، در مناطق یاد شده بیش از شش هزار واحد مسکونی فاضلابشان توسط کانال آبهای سطحی دفع می شود و این از دید مسئولان آبفا پنهان است.
موسوی افزود: فاضلاب مناطق ذوالفقاری، علوانیه و بهارها (از 89 تا 101) توسط کانالهای آبهای سطحی دفع می شود و این امر سبب بالا آمدن سطح آب در منازل مردم شد که از این بابت از مردم پوزش می خواهیم.
وی ادامه داد: از زمان بازسازی تاکنون هیچ مسئول بالا دستی یافت نشده که بگوید چرا پروژه فاضلاب آبادان 20 سال است که طول کشیده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان آبادان عنوان کرد: اینکه بگوییم موضوع آبهای سطحی به درستی و به طور کامل جمع می شود شاید حرفی بیهوده و عبث باشد، انجام این کار یک همت ملی و البته اعتبار ملی نیاز دارد چرا که با اعتبارات اندک نمی توان کاری از پیش برد و امید به بهبودی وضعیت فعلی داشت.
موسوی بیان کرد: اینکه بودجه شهرداری روی 90 میلیارد تومان بسته می شود بدان معنا نیست که این پول یک جا به جیب شهرداری ریخته شد و الان قادر است که تمام کارها را انجام دهد نه، این پول با توجه به مقتضیات شهری تعریف و مصوب می شود و آن هم باید از طرق مختلف همچون دریافت عوارض و غیره کسب شود.
وی با اشاره به اینکه به شهرداری در دو مقطع ظلم وارد شد، گفت : در دوره پیشین شورای اسلامی شهر چهار هزار واحد مسکونی متعلق به شرکت نفت بدون هیچ امکاناتی به پیکره شهرداری افزوده می شود که این مسئله کار خدمات رسانی به این منطقه را با مشکل مواجه می سازد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان آبادان ادامه داد: پس از بازسازی نیز نیروهای مشغول در آن به پیکره شهرداری افزوده شدند و گفتند که استانداری حقوق انها را پرداخت می کند اما متاسفانه اینطور نشد و ما مجبوریم به هر طریقی که شده اعتبار تامین کنیم و به آنها پرداخت کنیم.
موسوی در پایان بار دیگر متذکر شد: در خصوص مشکل آبهای سطحی به جرات نمی توانم امیدواری به مردم بدهم این مسئله یک همت و اعتبار ملی می خواهد و با این اعتبارات کم هیچ کاری از پیش نمی رود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، روز یکشنبه مقابل کنسولگری عراق و خیابان اطراف آن مملو از متقاضیان روادید برای زیارت عتبات و عالیات بود اما از سوی کارکنان این کنسولگری برای ایرانی ها روادید صادر نشد.
به گفته برخی شاهدان عینی، بدنبال ازدحام مردم شهرهای خوزستان و استانهای همجوار مقابل کنسولگری عراق در اهواز، ماموران این کنسولگری فعالیت در خصوص صدور روادید برای متقاضیان ایرانی را متوقف و خطاب به متقاضیان اعلام کردند این کنسولگری تعطیل است.
این اقدام مقامات عراقی در اهواز در حالیست که شمار علاقه مندان و متقاضیان سفر به عتبات عالیات مقابل کنسولگری این کشور در حال افزایش است و بسیاری از متقاضیان در حالیکه زیرانداز و پتو با خود دارند در این محل در انتظار دریافت روادید به سر می برند.
به گفته برخی از متقاضیان، بدلیل زیاد بودن تقاضای سفر به کربلا برای شرکت در آیین اربعین حسینی، بسیاری از مردم شب را در هوای نسبتا سرد پاییزی مقابل این کنسولگری سپری کرده اند.
ˈمصطفی حمیدی زاده ˈ یکی از متقاضیان روادید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مسوولان ایرانی خواست تا مقامات عراقی را به روان سازی صدور روادید با توجه به شمار زیاد متقاضیان زیارت عتبات عالیات ترغیب کنند.
وی گفت: دو روز است که در انتظار دریافت روادید برای شرکت در آیین اربعین حسینی و زیارت عتبات عالیات هستم.
یکی دیگر از متقاضیان به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود اینکه صدور روادید برای عراقی ها درآمد زیادی دارد، لیکن بدلیل شمار زیاد متقاضیان، کارکنان کنسولگری از صدور آن خودداری می کنند.
وی نیز از مسوولان ایرانی و عراقی خواست تا نسبت به فراهم کردن شرایط مساعد برای سفر متقاضیان ایرانی به کشور عراق تلاش کنند تا بیش از این علاقه مندان و محبان سید الشهدا(ع) با مشکل موجه نشوند.
کنسولگری کشور عراق در اهواز با هدف توسعه روابط دو کشور در آیینی با حضور سفیر عراق در ایران و جمعی از مسوولان خوزستان در اسفند سال 1386 به طور رسمی افتتاح شد.