سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آقای سفیر روسیه سوخو 30 می خواهیم؛ چرا نمی دهید؟

اوایل فروردین ماه امسال بود که آقای روحانی به همراه یک هیأت عالی رتبه، آخرین سفر خارجی در دولت یازدهم را به روسیه انجام داد. در پایان سفر دو روزه رئیس جمهور به روسیه، در بیانیه ای مشترک، دو طرف از توافق‌های انجام گرفته در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خبر دادند، که از برداشتن قدم های جدید برای ارتقای سطح روابط و گسترش عرصه های تعامل و مشارکت ایران و روسیه حکایت داشت.

به گزارش «تابناک»، یکی از موضوعات مهمی که در این سفر به آن اشاره شد، موضوع احتمال خرید هواپیمای سوخو از روس ها بود. پوتین، رئیس جمهور روسیه، بلافاصله پس از نشست خود با روحانی اعلام کرد: «احتمال فروش هواپیماهای پیشرفته سوخو سوپرجت و نیز هلی‌کوپترهای خدمات پزشکی نیز به ایران وجود دارد.»

اعلام احتمال فروش سوخو مسافربری به ایران، در حالی مطرح می شود که ایران از چندی پیش، خواهان خرید جنگنده سوخو ۳۰ از روس ها بوده که به دلایلی از جمله مخالفت امریکایی ها و صهیونیست ها و یا به عبارت دیگر، کارشکنی روس ها به ایران فروخته نشده است.

حال در زمانی که ایران به واسطه توافق برجام توانسته است با شرکت های بوئینگ و ایرباس برای خرید هواپیماهای نو به توافق برسد، یکباره روس ها خواهان فروختن هواپیمای مسافربری به ایران شده اند؛ اما درباره فروش جنگنده سوخو 30 سکوت کرده اند.

جالب اینکه سفیر روسیه در تهران نیز دیروز در مصاحبه با یکی از روزنامه های کشور در ادعایی از عملکرد ایران در خرید هواپیما از امریکا و فرانسه انتقاد کرده است. «لوان جاگاریان»، سفیر فدراسیون روسیه در تهران بیان داشته است: «ما برای فروش سوخو سوپرجت ١٠٠ اعلام آمادگی کردیم و اگر طرف ایرانی هم مایل باشد، مشکلی نخواهد بود. البته طرف ایرانی ترجیح می‌دهد بویینگ، ایرباس یا ATR بخرد. ما خیلی به لغو شدن تحریم‌های علیه ایران کمک کرده‌ایم و انتظار داشتیم که ایران به جای خرید از کشورهای تحریم‌کننده از کشورهایی که کمک کردند تحریم‌ها لغو شود، خرید کند

هواپیمای سوخو 30 SM جنگنده‌ای چندمنظوره است که برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و برای مأموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح بسیار مناسب است. این جنگنده با جنگنده‌های F15 و F16 و F18 آمریکایی برابری می‌کند و همه نیازهای عملیاتی کشور پهناور ایران را تأمین می کند.

آقای سفیر روسیه سوخو 30 می خواهیم چرا نمی دهید؟ 
 
بنابراین حال که روس ها ادعای روابط راهبردی با ایران در زمینه های مختلف دارند، برای اثبات حسن نیت خود قرارداد فروش سوخو 30 را با ایران نهایی کنند تا در ادامه این همکاری، انتظار خرید هواپیمای مسافربری توسط ایران از آنها را داشته باشند.


اینکه همه روابط راهبردی! یکسویه به نفع یکی از طرف های سیاسی باشد، در دنیای امروز مورد قبول هیچ یک از بازیگران و کنشگران بین المللی نخواهد بود؛ بنابراین، اینکه سفیر روسیه در تهران از اینکه ایران برای تأمین نیازهای خود به شرکت های معتبر هواپیمایی به توافق رسیده است، شکایت کند، به هیچ وجه قابل قبول نیست و به نوعی زیاده خواهی در روابط و همچنین دخالت در امور داخلی سایر کشورها قلمداد می شود.

البته کارشکنی روس ها در مورد ایران از سابقه طولانی تاریخ برخوردار است. ایرانیان هنوز خلف وعده بیش از یک دهه روس ها در تکمیل نیروگاه بوشهر، خلف وعده در تحویل اس 300، رأی مثبت به قطعنامه های شورای امنیت در مورد پرونده هسته ای و... را از یاد نبرده اند؛ اما این بار انتظار دارند روس ها از گذشته درس بگیرند و از فکر بازی موش و گربه برای گرفتن بیشترین امتیاز دست بردارند و به وعده فروش سوخو 30 عمل کنند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد