سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

واکنش آمریکا به تهدید روحانی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به هشدار رئیس‌جمهور ایران نسبت به عواقب زیرپاگذاشته شدن برجام مدعی شد که آمریکا تاکنون کاملاً به برجام پایبند بوده و گفت که قدرت و ابزار کافی برای بازگرداندن تحریم‌های ایران، موجود است.

به گزارش مشرق، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آخرین ساعات روز چهارشنبه به وقت تهران، به سخنان امروز «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران در خصوص مضرات نقض برجام برای جامعه بین‌الملل واکنش نشان داد.

خبرنگار آسوشیتدپرس از سخنگو پرسید که آیا با 2 طرحی که کنگره برای ممنوع کردن فروش بوئینگ و خرید آب سنگین در دست تصویب دارد و با توجه به سخنان امروز پرزیدنت روحانی درباره ازسرگیری برنامه هسته‌ای، آیا منطقی نیست که ایران در صورت تصویب این طرح‌ها دست از اجرای برجام بکشد.سخنگو پاسخ داد: «ما کماکان به اجرای برجام پایبند مانده‌ایم، در عین حال همه ابزار لازم و قدرت کافی برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت زیرپا گذاشته شدن توافق توسط ایران را داریم.»خبرنگار دوباره پرسید «شما می‌گویید که به توافق پایبندید در صورتی که ایران از احتمال عدم پایبندی سخن می‌گوید.»جان کربی پاسخ داد: «هر توافقی باید توسط همه طرفین اجرا شود.»

رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه برای چندمین بار گفته بود که ایران به عهد خود در توافق هسته‌ای پابرجا و متعهد است. روحانی البته لحن جدیدی هم در بخشی از سخنرانی خود به کار برده و گفته بود «اگر روزی 1+5 از تعهدات خود سر باز بزند، در زمان کوتاهی به نقطه مطلوب می‌رسیم.»

رسانه‌های خارجی این سخن روحانی را نوعی تهدید به از سرگیری برنامه هسته‌ای و شروع مجدد کار در راکتورهای سیمان‌اندود شده سازمان انرژی اتمی ترجمه کردند.

پیش از کلید خوردن ماجرای برجام، گمان می‌رفت که با برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای، اقتصاد ایران به اقتصاد بین‌الملل گره می خورد و با توجه به پتانسیل تولیدی و تجاری ایران، جامعه بین‌الملل دیگر نخواهد توانست این بازیگر مهم را با تحریم و یا هر ابزار دیگری، حذف کند.

در پسابرجام اما تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا جلوی اجرای کامل توافق هسته‌ای را گرفت؛ بانک‌ها مثلاً از ترس قرار گرفتن در شمول ناقضان تحریم‌های اولیه آمریکا، از تعامل بانکی با ایران ترسیدند و رفت و آمد رئیس بانک مرکزی ایران و وزیر خارجه آمریکا به لندن هم نتوانست غول‌های بانکی اروپا را مجاب کند.منبع: فارس

گلوبال ریسرچ بررسی کرد؛
حدود ۵۰۰ هزار جریب زمین برای کشت مواد مخدر در افغانستان به سازمان سیا، این فرصت را می‌دهد تا با استفاده ازپول بدست آمده از قاچاق مواد، عملیات مخفی خود را به پیش ببرد و مسیر تجارت مواد مخدر به سوی کشورهای ایران، چین و روسیه را فعال کند.به گزارش مشرق، به نقل از مرکز تحقیقاتی «گلوبال ریسرچ»، افزایش سطح کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، کشورهای چین، روسیه و ایران را از فعال شدن دوباره مسیر تجارت مواد مخدر، نگران کرده است.«جان سپکو» بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد که کشت خشخاش در افغانستان حدود 500 هزار جریب زمین ( هر جریب دو هزار متر مربع است) را در بر می‌گیرد و این مقدار زمین برای تولید هروئین مناسب است که به سازمان سیا این فرصت را می‌دهد تا با پول نقد بدست آمده از قاچاق مواد مخدر، عملیات مخفی خود را به پیش ببرد و مسیر تجارت مواد مخدر به سوی کشورهای چین، ایران و روسیه را دوباره فعال کند.بر اساس این گزارش، حضور نیروهای خارجی در افغانستان و تولید مواد مخدر رابطه مستقیمی دارند.طالبان افغانستان مواد مخدر را به اروپا و کشورهای دیگر منتقل نمی‌کنند بلکه این مواد مخدر با استفاده از هواپیماها و کشتی‌ها انتقال می‌یابند.تا زمانی که آمریکا در افغانستان حضور نظامی داشته باشد، مواد مخدر نیز وجود خواهد داشت. هواپیماها و کشتی‌های بزرگ که 90 درصد هروئین افغانستان را به مناطق دیگر جهان، قاچاق می‌کنند، در اختیار چه کسانی قرار دارند؟ روشن است که در اختیار طالبان قرار ندارند.این در حالی است که اعضای پارلمان افغانستان بر این باورند که جنگ کنونی این کشور، جنگ مواد مخدر است و علاوه بر آمریکا، کشورهای خارجی دیگر نیز در قاچاق مواد مخدر دست دارند.این تحقیق جدید در رابطه با کشت و قاچاق مواد مخدر در حالی منتشر می‌شود که کشورهای موجود در افغانستان، طالبان را در انتقال و فروش مواد مخدر متهم می‌کنند و مواد مخدر را منبعی بزرگ درآمد برای تامین مصارف جنگی آنان می‌دانند.منبع: تسنیم

پراجکت سندیکیت:
وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: عربستان با توجه به ارتش کوچکش در قیاس با ایران و انتقادهای گسترده نسبت به افراط گرایی و رواج تروریسم وهابی احساس خطرپذیری و انزوا می‌کند.

به گزارش مشرق، وبگاه تحلیلی «پراجکت سندیکیت» در گزارشی به قلم «رابرت هاروی» عضو سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نوشت: اینک در مکان بسیار گرم یک جنگ سرد در حال رخ دادن است و بخش کلیدی رقابت قومیتی بین اسلام شیعه و سنی در خاورمیانه  موضوع ژئوپولتیک است و ایران برای مواجهه با عربستان سعودی و متحدان خلیج فارسی این کشور در نبرد برای برتری منطقه‌ای مهیا شده است.

 بر اساس این گزارش، همچون جنگ سرد اصلی بین آمریکا و روسیه، در این کشمکش نیز هیچ درگیری نظامی مستقیمی بین رقبای اصلی وجود ندارد و دستکم تا این لحظه رخ نداده است. این نبرد جنگی در ابعاد عقیدتی، اقتصادی، به ویژه در بازارهای نفتی و از طریق نبرد نیابتی چون ستیز در سوریه و یمن است.

 نویسنده در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد در برهه فعلی ایرانیان موفق هستند. بعد از موافقت رهبری ایران با توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی برخی تحریم‌های غربی رفع شدند و مجددا تجارت با ایران از سر گرفته شده و اقتصاد بیمار ایران در حال شکل گیری مجدد است. در ضمن خیز بالفعل ایران در عراق که البته نکته حیرت انگیز این موضوع پذیرش آمریکا است، ادامه دارد زیرا هیچکس پذیرای داعش نیست و تحمل آن را ندارد.

 نویسنده در قیاس بین ایران و عربستان عنوان داشت: ایران همچنین دارای امتیازهایی از حیث نیروی انسانی با جمعیت برابر 77 میلیون نفر در مقایسه با عربستان 28 میلیون نفری است. هرچند که ارتش ایران کمتر چون عربستان مجهز است اما بسیار بزرگتر از آن است و در سوریه به عنوان متحد اصلی ایران، نبرد بدون نتیجه ادامه دارد.

 برای عربستان سعودی احساس خطرپذیری و کنار گذاشته شدن وجود دارد. آن‌ها بر این باورند که آمریکا به عنوان متحد سنتی بزرگ آن‌ها با توافق با ایران به آن‌ها خیانت کرد. در ضمن آن‌ها می‌ترسند که ناآرامی‌های عراق خطرهای راهبردی مزمنی برایشان داشته باشد. همچنین انتقادهای زیادی از نوع اسلام وهابی آن‌ها را به عقب رانده و به طور گسترده‌ای مقصر افراط گرایی و الهام بخش تروریسم شناخته شده‌اند. آمار حقوق بشری این کشور چون حقوق ضروری بانوان نیز مورد تمرکز دقیق و دائمی قرار دارد.

 در انتهای این گزارش آمده است: پیش بینی نتیجه این جنگ سرد در آینده دشوار نیست. شاید شیعیان قادر به حفظ نفوذ در عراق، سوریه و لبنان از طریق حزب‌الله باشند اما آن‌ها قادر به رقابت به طور گسترده تر خواهد بود. حدود 90 درصد اعراب مسلمانان سنی هستند و متحدان بالقوه عربستان هستند.

وبگاه عبری زبان «ماکو» نیز چندی قبل در گزارشی با اشاره به تنش ایجاد شده بین ایران و عربستان سعودی به قیاس توان نظامی دو کشور پرداخت. هرچند که در دکترین نظامی ایران حمله به کشور مسلمانی در دستور کار نبوده و نیست اما به هرحال در قیاس ذکر شده از دیدگاه این وبگاه صهیونیستی، ایران برتری‌های قابل توجهی از بعد تعداد پرسنل نظامی و توانمندی یگان موشکی و نیروی دریایی برخوردار است.

در این گزارش به توان موشکی زمین به هوای ایران نیز اشاره شده اما قدیمی بودن جنگنده‌های ایران و نحوه نگهداری آن‌ها تنها نقطه ضعف فاحش در برابر رقیب محسوب می‌شود.

وبگاه ماکو نوشت: ایران ارتشی با قدمت و قدرتمند خصوصا در زمینه یگان موشکی دارد اما عربستان سعودی ارتشی بسیار کوچک‌تر و آماتوری در اختیار  دارد.

بر اساس این گزارش، نیروی هوایی ایران 224 جنگنده دارد که بسیاری از آن‌ها قدیمی و شرایط نگهداری‌شان نیز چندان مناسب نیست. جنگنده‌های «اف- 14» ایران نیز ساختشان به دهه 70 میلادی برمی‌گردد .اگر چه جنگنده‌های ایرانی بهینه سازی شده‌اند ولی هنوز تا رسیدن به هواپیماهای ویژه عملیاتی در خطوط مقدم فاصله بسیاری دارند. نمونه‌هایی هم که ایران هر چند وقت رونمایی می‌کند برگرفته از نسخه‌های قدیمی هستند.

 و اما عربستان دارای 270 هواپیمای پیشرفته است که می‌توان به ده‌ها «اف-  15» که از بهترین جنگنده‌های موجود هستند، اشاره کرد. گذشته از این‌ها، عربستان 70 جنگنده «تورنادو » و بیش از هفتاد جنگنده «تایفون» دارد. البته موشک‌های زمین به هوای ایران به راحتی می‌توانند تهدید بزرگی علیه جنگنده‌های عربستانی باشند.

  در بخش دیگر این گزارش آمده است: ایرانی‌ها با اشراف به ضعف خود در نیروی هوایی آن‌را با توان موشکی رفع می‌کنند ، اقدامی که موجب بیم منطقه شده است. ایران صدها موشک «اسکاد» بی و سی دارد و موشک‌های بومی این کشور نیز تمام عربستان را در پوشش خود دارند. ایرانی‌ها اخیرا شهرهای موشکی را نشان داده‌اند که در اعماق زمین قرار گرفته و از حملات هوایی دشمن در امانند.

 عربستان البته توانایی انهدام حملات موشکی را نیز ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند ایران توانایی مناسبی در مدیریت جنگ‌های موشکی طولانی دارد که آن‌ را در جنگ ایران و عراق شاهد بودیم. عربستان نیز موشک‌های پیشرفته «دی اف- 3 » و «دی اف- 21» دارد ولی تعداد آن‌ها مقابل موشک‌های ایران به حساب نمی‌آیند.

 همچنین مزیت نیروی زمینی ایران تعداد پرسنلش است. عربستان حدود 215 هزار نفر نیروی نظامی دارد اما در نقطه مقابل ایران ارتش 870 هزار نفری همراه با 2 میلیون بسیجی دارد. ارتش ایران 1600 تانک قدیمی« تی-72» و «تی -62» همراه با صدها قبضه توپخانه و موشک انداز دارد. برگ برنده عربستان در این بخش تنها کیفیت تجهیزاتش است. عربستان 900 تا 1000 تانک «ام ی » پیشرفته ساخت آمریکا دارد.

در انتهای این گزارش با تمرکز بر توانمندی نیروی دریایی دو کشور آمده است: نیروی دریایی ایران چالش بزرگ عربستان سعودی است چون به راحتی تاسیسات نفتی این کشور را در خلیج فارس  هدف می‌گیرد. عربستان نیز آگاه است که ایران می‌تواند به کمک موشک‌هایش تاسیسات نفتی این کشور را هدف گیرد.

نیروی دریایی عربستان که از این تاسیسات محافظت می‌کند مجهز به 100 قایق و چند کشتی مین یاب است که بسیاری از آن‌ها کوچک هستند و نمی‌توانند مقابل حملات ایران ایستادگی کنند. در واقع نیروی دریایی کوچک عربستان سعودی 13500 نیرو دارد و در نقطه مقابل ایرانی‌ها 18 هزار نیروی ارتشی و 20 هزار نیروی دریایی سپاه پاسداران را در خدمت دارند. ایران 26 کشتی موشک انداز قدیمی دارد ولی در پرتاب موشک دقیق عمل می‌کنند. ایران همچنین 18 زیردریایی و صدها قایق تندرو دارد که بر آن‌ها موشک و راکت انداز کار گذاشته شده است.منبع: فارس

عمر چچنی به درک واصل شد:
منابع رسانه ای نزدیک به گروه تروریستی تکفیری بین المللی داعش ساعتی پیش شایعات پیرامون هلاکت "عمر الشیشانی" فرمانده کل این گروه در عراق و سوریه را مورد تایید قرار داده اند.
گروه بین الملل مشرق- منابع رسانه ای نزدیک به گروه تروریستی تکفیری بین المللی داعش ساعتی پیش شایعات پیرامون هلاکت "عمر الشیشانی" فرمانده کل این گروه در عراق و سوریه را مورد تایید قرار داده اند.

هلاکت فرمانده کل نظامی داعش در عراق+عکس

بنابر این گزارش، وی در اثر بمباران محل استقرارش توسط بمب افکن های ارتش عراق در اطراف شهر الشرقاط واقع در جنوب شهر موصل مرکز استان نینوی این کشور به هلاکت رسیده است. "عمر الشیشانی (چچنی) با اسم اصلی ترخان باتیراش ویلی" شهروند مسیحی تبعه گرجستان 6 سال پیش از ارتش این کشور به بهانه بیماری جدا شده و پس از طی دوره های به اصطلاح عقیدتی فرقه ضاله وهابیت در چچن، به ترکیه و از آنجا به سوریه رفت. 

هلاکت فرمانده کل نظامی داعش در عراق+عکس

وی در بدو ورود به سوریه به عضویت گروه "جیش مهاجرین والانصار" (متشکل از تروریستهای قفقازی تبار) وابسته به القاعده درآمد اما با تشکیل داعش در سال 2014 به این گروه پیوسته و پس از چند سال به یکی از فرماندهان ارشد این گروه تبدیل شد. پس از کشته شدن "ابوعبدالرحمان البیلاوی" افسر گارد ویژه ریاست جمهوری ارتش صدام در سال 2014، عمر الشیشانی بعنوان وزیر جنگ داعش و فرمانده کل نظامی این گروه برگزیده شد. نخستین حضور رسانه ای عمر الشیشانی در سال 2013 طی مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره ارگان دربار شیخ نشین قطر و از مهمترین حامیان داعش و القاعده در منطقه بوده است.

هلاکت فرمانده کل نظامی داعش در عراق+عکس

وی در نبردهای مهمی همچون اشغال شهرهای منبج، باب، عین العرب (کوبانی) در شمال استان حلب سوریه و همچنین دیرالزور و رقه در شمال شرقی و شرق این کشور مشارکت داشت. فرماندهی عملیات هجوم داعش به استانهای الانبار، صلاح الدین، نینوی و دیالی عراق نیز از دیگر اقدامات وی در سالهای اخیر بوده است. رسانه های بین المللی طی سالهای اخیر بیش از 7 مرتبه خبر هلاکت وی را اعلام کرده بودند اما هربار پس از مدتی تصاویری از حضور وی در یکی از مناطق تحت سیطره داعش منتشر می گردید.

هلاکت فرمانده کل نظامی داعش در عراق+عکس

هلاکت فرمانده کل نظامی داعش در عراق+عکس

هلاکت فرمانده کل نظامی داعش در عراق+عکس

سی.ان.ان: عملیات توفان قاطع عربستان در یمن شکست خورد

وبگاه خبری شبکه سی.ان.ان یادداشتی با موضوع مشارکت عربستان در اجلاس منافقین در پاریس، منتشر کرد که در آن آمده که هیچ یک از اهداف عملیات عربستان در یمن محقق نشده و ریاض کاملا شکست خورده است.

به گزارش مشرق، وبگاه خبری شبکه «سی.ان.ان عربی» در یادداشتی به قلم «شمس الدین النقاز» نویسنده تونسی، نوشت که «دور جدیدی از کشمکش عربستان و ایران که در سالهای اخیر مشتعل شده، آغاز شده است».

سی.ان.ان نوشت: اما این بار شیوه‌ها و ابزارهای جدیدی که بی‌سابقه بوده به میان آمده به طوری که... سیاستمداران عرب و عجم نُهم ژوئیه رهسپار پاریس محل برگزاری اجلاس معارضان ایران شدند، جایی که شرکت‌کنندگان خواستار سرنگونی نظام ایران شدند...».

النقاز نوشت که ترکی الفیصل رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان در این اجلاس همزبان با معارضان ایران (منافقین) خواستار سقوط نظام ایران شد... «کار این مسئول سعودی به اینجا ختم نشد؛ مسئولی که پوچ سخن نمی‌گوید و آنچه میگوید نظر رسمی کشورش در همه مناسبات بین‌المللی است. او لحنش علیه سیاستمداران ایرانی را خیلی تند کرد و گفت بهتر است [آیت‌الله] خامنه‌ای و [حسن] روحانی به مشکلات داخلی کشور خودشان بپردازند...».

النقاز با بیان اینکه «از سخنان مریم رجوی [سرکرده منافقین] میگذرم، اضافه کرد که «فکر میکردم این اجلاس معارضان ایران نیز مثل سالهای گذشته برگزار شود و چیز جدیدی نداشته باشد اما وقتی شاهزاده ترکی الفیصل در آن حاضر شد و سخنرانی آتشینی کرد، مفاهیم تغییر کرد و روشن شد که استفاده از برگ معارضان ایران، گام آتی عربستان علیه دشمن سرسختش، ایران است».. .النقاز افزود: بعد از شکست عملیات توفان قاطع عربستان در محقق کردن اهدافش که به خاطر آن آغاز شد، مثل آزاد کردن یمن از چنگ حوثی ها، سیطره بر صنعاء (پایتخت) و بازگرداندن دولت [به‌اصطلاح] قانونی به آن، کشمکش میان عربستان و ایران در لبنان و بحرین بدون اینکه راه حلی یافت شود، افزایش یافت در حالی که سیطره ایران بر عراق و سوریه ادامه یافت و نباید فراموش کنیم که عمق عربستان از طریق شیعیان آن تهدید میتواند شود... .

سی.ان.ان در پایان این یادداشت نوشت که «میتوانیم بگوییم که جنگ عربستان [با] ایران چند سال است مشتعل شده و به درگیری مستقیم در یمن رسیده که بسرعت هم تمام نخواهد شد هرچند که ایران چندین بار اعلام کرده که آماده گفت‌وگوست.منبع: فارس

نگاهی به چرخش تاکتیکی داعش پس از شکست از مقاومت
تنها راه مهار تروریست‌ها قطع حمایت برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از آنها است، چرا که تروریست‌ها تنها در سایه همکاری و همراهی همه کشورهای منطقه ریشه‌کن خواهند شد.
به گزارش مشرق، بازیگران بین‌المللی همواره برای رسیدن به اهداف خود کنش‌های خود را براساس شرایط محیطی و مقتضیات زمانی تعیین می‌کنند. در پاره‌ای از زمان‌ها بازیگران مجبور می‌شوند به دلیل دستیابی به اهداف بلند مدت، اهداف کوتاه‌مدت را فدا کنند و در برخی از برهه‌ها بازیگران بر‌عکس عمل می‌کنند.  
از سوی دیگر برخی بازیگران وجود دارند که به دلیل شکست‌ها و ضعف‌ها مجبورند جای استراتژی و تاکتیک را با هم عوض کنند. این بازیگران در واقع زمانی دست به این تغییر بنیادی می‌زنند که بقای آنها با تهدید مواجه باشد. 
به عبارت دیگر زمانی که موجودیت و هستی یک بازیگر در خطر قرار بگیرد آن بازیگر مجبور می‌شود برای حفظ خود به عنوان آخرین راه از استراتژی خود بگذرد و با اتخاذ تاکتیک‌هایی صرفا ابراز وجود کند.  
در این شرایط این بازیگر تصور می‌کند که با این اقدامات تاکتیکی می‌تواند برای خود زمان بخرد و با افزایش قدرت و به دست آوردن ابزارهای مناسب دوباره در مسیر استراتژی خود گام بردارد. اما این تصور بسیار اشتباه است چرا که زمانی که بازیگران استراتژی خود را فدای تاکتیک می‌کنند عملا سند فروپاشی خود را امضا کرده‌اند.  
یکی از شبه‌بازیگران بین‌المللی که همواره تغییرات زیادی در اقدامات خود انجام می‌دهند گروه‌های تروریستی هستند. این بازیگران به دلیل آنکه مشروعیت ندارند همواره برای بقا مجبورند از روش‌های نوینی استفاده کنند. به همین دلیل عمر آنها بسیار کوتاه است و قدرت مانور آنها معمولا پس از چند سال فروکش می‌کند. در این شرایط آنها مجبورند با اتخاذ تاکتیک‌های نوین، از استراتژی  خود چشم‌پوشی کنند و صرفا به دلیل ضعف، برای بقا بجنگند. یکی از این گروه‌های تروریستی داعش است که استراتژی و هدف بلندمدت خود را ایجاد «خلافت اسلامی» عنوان کرده است. 
داعش در سال 2013 میلادی اعلام موجودیت کرد. داعش یک گروه مسلح تروریستی است که اندیشه سلفی - تکفیری را پیشه خود کرده و هدف اعلامی سازمان‌دهندگان آن نیز تاسیس «‌خلافت اسلامی و اجرای شریعت» عنوان شده است و عراق و سوریه نیز جولانگاه عملیات آنهاست. ریشه‌های تشکیل داعش به سال 2004 میلادی باز‌می‌گردد زمانی که ابو‌مصعب زرقاوی (‌سرکرده القاعده در عراق)  گروهی به نام «جماعت توحید و جهاد » را تشکیل  داد. 
زرقاوی ریاست این گروه را به عهده داشت و با القاعده به رهبری اسامه بن لادن در آن زمان بیعت کرد و سپس نماینده القاعده در این منطقه شد و «‌شبکه القاعده در کشور رافدین‌(‌عراق)» نام گرفت. شبکه القاعده در عراق در زمان اشغالگری آمریکا در عراق به عنوان یک گروه مسلح ضد نیروهای آمریکایی مطرح و همین باعث جذب جوانان عراقی شد که برای مقابله با اشغالگران آمریکایی در عراق تلاش می‌کردند و همین مسئله به سرعت بر نفوذ این شبکه و نیروهای آن افزود و به نیروهای آن اضافه کرد. 
زرقاوی در سال 2006 میلادی در نوار ویدیویی ظاهر شد و تشکیل «‌شورای مشورتی مجاهدین‌» به رهبری عبد‌الله رشید بغدادی را اعلام کرد‌. زرقاوی در همان ماهی که تشکیل این شورا را اعلام کرد کشته شد و ابو‌حمزه مهاجر به عنوان رهبر شبکه القاعده در عراق انتخاب شد. اواخر سال 2006 میلادی یک گروه نظامی تشکیل شد که دربرگیرنده همه شبکه‌ها و تشکیلات تروریستی در عراق بود، این گروه با نام «‌دولت اسلامی عراق» فعالیت کرد و رهبر آن ابو‌عمر بغدادی بود.  
در سال 2010 میلادی نیروهای آمریکایی به اجرای عملیات نظامی در منطقه ثرثار اقدام و به خانه‌ای که ابو‌عمر بغدادی و  ابو‌حمزه مهاجر در آن حضور داشتند حمله کردند و پس از درگیری‌های شدید بین دو طرف و به‌کارگیری هواپیماها این دو نفر کشته شدند. شورای مشورتی دولت اسلامی عراق پس از گذشت ده روز تشکیل جلسه داد و ابو بکر بغدادی را به جای عمر بغدادی به ریاست انتخاب کرد و او امروز خود را  امیر دولت اسلامی عراق و شام می‌داند. بغدادی در آغاز مسیر خود در رهبری گروه دولت اسلامی عراق، تنها به دنبال آن بود که در کشور عراق صاحب قدرت و قلمرو شود. اما بحران سوریه، توجه بغدادی را به سوی ظرفیت‌های داخل این کشور جذب کرد و همین موضوع باعث شد نام گروه خود را به دولت اسلامی عراق و شام تغییر دهد و در سوریه نیز مشغول جنگ و درگیری شود.  
البته البغدادی پا را از این نیز فراتر گذاشت و خواهان قلمروگشایی در لبنان، اردن، فلسطین و سرزمین‌های اشغالی نیز شده است. در واقع استراتژی و هدف بلند مدت داعش ایجاد خلافت اسلامی در عراق و سوریه اعلام شده است. برای این منظور داعش اقدام به تصرف شهرها و مناطق مختلف عراق و سوریه کرد و شرق سوریه به همراه غرب عراق را نیز توانست به تصرف خود درآورد. در واقع داعش در این مناطق موفق شد با درآمدهای حاصل از قاچاق، دزدی، مالیات و غارت منابع نفتی این دو کشور  و صد البته حمایت‌های غرب، برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی نظام مورد نظر خود را در دو سال گذشته برقرار سازد. اما دیری نپایید که این نظام خودساخته از هم فروپاشید. حملات منسجم ارتش عراق و سوریه به تروریست‌های داعش و کمک‌های ایران و روسیه باعث شد بسیاری از مناطق تحت تصرف داعش آزاد شود.  
در سوریه اکنون این گروه تروریستی با عقب‌نشینی به شهر رقه به نوعی در محاصره نیروهای سوری گرفتار شده است. در عراق نیز داعش تمامی شهرهای تصرف شده را از دست داد و اکنون تنها در موصل حضور دارد و عملیات آزادسازی این شهر نیز شروع شده است.  
شکست‌های پی‌در‌پی باعث شده موجودیت و بقای این گروه تروریستی با تهدید اساسی مواجه شود. از این‌رو این گروه اقدام به فدا کردن استراتژی خود یعنی تصرف شهرها با هدف ایجاد خلافت اسلامی با استفاده از تاکتیک حملات انتحاری کرده است.  
اوج این حملات در عراق اتفاق افتاد. روز شنبه 12 تیرماه تروریست‌ها شهر بغداد پایتخت عراق را هدف قرار دادند. یک کامیون مملو از مواد منفجره در محله الکراده بغداد در حالی منفجر شد که خانواده‌ها مشغول خرید عید فطر بودند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.  
در این انفجار نزدیک به 300 عراقی به شهادت رسیدند و صدها تن نیز مجروح شدند. چند روز پس از این حمله، عملیات تروریستی در نزدیکی مرقد امامزاده‌محمد(ع) فرزند امام هادی(ع) در استان «صلاح‌الدین» عراق نیز 40 شهید و 75 مجروح برجای گذاشت.  
حملات انتحاری کوچکتر از این نیز بارها در عراق و سوریه اتفاق افتاده است. اما دو انفجار اخیر عراق به خوبی نشان‌دهنده روی آوردن داعش به اینگونه حملات است. در واقع با تنگ شدن عرصه بر داعش این گروه تروریستی تغییر تاکتیکی آشکاری داده است و صرفا به عملیات انتحاری و پراکنده رو آورده است. اجرای این تاکتیک در برخی کشورهای غربی- عربی و ترکیه نیز کاملا مشهود است. 
در اسفند ماه گذشته کارشناسان نظامی موسسه «پژوهش‌های امور خاورمیانه» در واشنگتن اعلام کردند تروریست‌های داعش هم به لحاظ تاکتیکی و هم به لحاظ عملیاتی ضعیف شده‌اند و دیگر نمی‌توانند کاری را که در سال ۲۰۱۴ انجام دادند یعنی تصرف موصل و رسیدن به دروازه‌های بغداد را تکرار کنند.  بنابه گفته این کارشناسان، داعش قرار نیست از میدان جنگ خارج شود بلکه با توجه به ظرفیت تضعیف شده‌اش برای دست زدن به حملات نظامی متعارف به دنبال آن است که در قالب یک سازمان تروریستی محدود تغییر شکل دهد.  
در چند ماه گذشته داعش دست به صدها عملیات انتحاری زده است.  
رابرت ایت واک، کارشناس مرکز «وودرو ویلسون» در واشنگتن نیز با استناد به یکسری آمارهای وزارت امور خارجه آمریکا در اسفند ماه گذشته اعلام کرد: داعش ۴۰ درصد از اراضی خود در عراق را از دست داده است. به گفته وی اکنون این امید و یا حتی انتظار وجود داردکه به زودی داعش را وادار به خارج شدن از اراضی بیشتر کنیم. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در مطلبی به تغییر تاکتیک داعش اشاره کرده و نوشته است، این گروه تروریستی تاکتیک خود در خاورمیانه را تغییر داده و در حال حاضر از کنترل و تصرف سرزمینی به سمت بمب‌گذاری و حملات انتحاری پیش رفته است.بعد از حملات تروریستی به پاریس و بروکسل، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که داعش در حال تغییر استراتژی خود از تصرف سرزمینی و حملات چریکی به بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری است. این تغییر استراتژی اکنون کاملا عملی شده است.با توجه به بحران جذب نیرو به دلایل آشکار شدن ماهیت داعش و همچنین شکست‌های مکرر کارشناسان معتقدند، جنگجویان داعش در ‌‌نهایت در درون مردم و گروه‌های جمعیتی ذوب می‌شوند و حملات بسیار خطرناکی علیه اهداف مختلف مردمی انجام می‌دهند. بنابراین، این گروه احتمالاً به دنبال از دست دادن قلمرو خود در خاورمیانه و به ویژه در عراق و سوریه، به سمت حملات جهانی و اهداف تروریستی جهانی همانند آنچه در بروکسل و پاریس انجام داد، گام برمی‌دارد.
 در ‌‌نهایت، به رغم اینکه داعش در چند ماه اخیر، بخش بزرگی از قلمرو خود را از دست داده و تا حدودی در چارچوب مرزهای خودساخته‌اش تضعیف شده است، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های جدید این گروه به صورتی در حال تغییر است که می‌تواند نه تنها برای خاورمیانه خطرناک و تهدیدزا باشد، بلکه می‌تواند تمامی جهان و به ویژه اروپا را با تهدید جدی مواجه کند. 
سه سال پیش تروریست‌های داعش با تصرف مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه باعث تعجب فراوان در جهان شده و حتی تا چند کیلومتری شهر بغداد، پایتخت عراق نیز پیش رفتند. امروز این گروه تروریستی هم به لحاظ تاکتیکی و هم به لحاظ عملیاتی تضعیف شده‌اند. آنها دیگر نمی‌توانند کاری را که در سال ۲۰۱۴ انجام دادند یعنی تصرف موصل و رسیدن به دروازه‌های بغداد تکرار کنند. حباب قدرت آنها ترکیده است. اما این به معنای آن نیست که داعش را باید تمام شده و شکست خورده در نظر گرفت. داعش امروز تغییر شکل داده و از عملیات متعارف قبلی دور شده است. اما عملیات انتحاری یکی از خطرناک‌ترین شیوه‌های تروریست‌ها برای پیشبرد اهداف آن‌ها است. عراق از سال 2003 با این پدیده شوم مواجه است و تاکنون هزاران عراقی در اثر این حملات قربانی شده‌اند.  پناه داعش به حملات انتحاری نشان از ضعف این گروه تروریستی است، اما داعش نشان داده است که می‌تواند در اوج ضعف و تنگنا حملات تروریستی خطرناکی را در عراق و سوریه طراحی کند. عملیات و حملات انتحاری ابزار داعش نه تنها در جهان اسلام بلکه در تمام جهان است. داعش با پناه بردن به حملات انتحاری پس از شکست‌های متعدد رسما به شکست ایده ایجاد خلافت اسلامی اعتراف کرده است. گروه‌های تروریستی همانند انرژی هستند که هیچگاه از بین نمی‌روند و فقط از شکلی به شکل دیگر درمی‌آیند. داعش نیز اینگونه است و پس از ناکامی در ایجاد خلافت اسلامی به سمت حملات انتحاری گسترده پیش خواهد رفت. حتی احتمال دارد این گروه تروریستی با نام و نشان دیگری در کشوری دیگر نیز ظهور کند و فاز جدیدی از حملات تروریستی را آغاز کند. 
 تنها راه مهار تروریست‌ها قطع حمایت برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از آنها است، چرا که تروریست‌ها تنها در سایه همکاری و همراهی همه کشورهای منطقه ریشه‌کن خواهند شد. منبع: کیهان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد