هدف اول F-35 جمع آوری اطلاعات و مقابله با نفوذ ایران است
به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی پیرامون دریافت اولین جنگندههای «اف-35» ساخت آمریکا به مقصد نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نوشت: نیروی هوایی اسرائیل به سرعت از جنگندههای اف-35 به عنوان پرندههای رادارگریز در عملیات روزانه بهره میجوید.
به گفته ژنرال «طال کلمان» رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل ، این هواپیماها تا قبل از دسامبر سال 2017 دریافت و عملیاتی خواهند شد. بدین مفهوم که بین زمان دریافت و آغاز ماموریت آنها در اسرائیل فاصله کمی خواهد بود.
جرزوالم پست با اشاره به جایگزین شدن «اف-35 » به جای جنگندههای «اف-15 و 16» نوشت: این جنگندهها برای امنیت اسرائیل حیاتی هستند و «اف- 35 » عملیات خود را در سطح قبلی و به طور نامحسوسی در خاورمیانه آغاز مینماید.
براساس این گزارش، اولویت نخست ماموریت محوله بر این جنگندهها جمع آوری اطلاعات در این سو و آن سوی دشمنان اسرائیل است. این جنگندهها به طور همزمان دادههای جمع آوری شده را به شبکه اینترانت نظامی انتقال میهند و برتری که نسبت به جنگندههای نسل گذشته دارند این است که بدون نیاز به شکل دهی اسکادرانی، میتوانند با تهدیدها مقابله نمایند یعنی هرکدام از آنها به تنهایی قادر است با موشکهای سطح به هوای پیشرفته در حالیکه دور از مرزها در حال گشت زنی هستند، مقابله نمایند. این جنگندهها باید توانایی حملات هجومی مخفیانه را نیز داشته باشند.
جروزالم پست در ادامه با اشاره به اینکه نیروی هوایی رژیم اسرائیل چهارشنبه گذشته به طور رسمی چند نمونه از جنگندههای «اف-35 » را دریافت کرد، نوشت: مقابله با تلاشهای ایران برای انتقال سلاح در سطح خاورمیانه، کمک به حزبالله لبنان و تلاش برای نفوذ مجدد در باریکه غزه و ایده شکل دادن هستههای جنگی در جنوب سوریه و حمله به اسرائیل از جمله اهداف جنگندههای «اف -35» هستند.
در انتهای این گزارش، بر انجام عملیات پنهانی از سوی این جنگندهها که اغلب به افکار عمومی یا رسانهها اطلاع داده نمی شوند، اشاره شده است.منبع: فارس
با توجه به این که حمل و نقل هوایی 3 تا 4 درصد کل حمل و نقل کشور را تشکیل میدهد، این انتقادها مطرح شد که آیا خرید این تعداد هواپیما از اولویتهای کشور محسوب میشود؛ آیا این امکان وجود ندارد که تعداد کمتری هواپیما خریداری شود و به تدریج ناوگان فرسوده هواپیمایی ایران ترمیم شود و بسیاری انتقادهای دیگر که مدنظر این نوشته نیست.
هم زمان با انتقادات یک احتمال مطرح شد که با توجه به نقش پلیس بد فرانسه در مذاکرات، شاید قراردادهای کلان با شرکتهای فرانسوی به ویژه ایرباس، امتیازی به فرانسه بوده تا توافق به سرانجام برسد. احتمالاتی که هیچگاه قطعیت نیافت اما همچنان در پس زمینه ذهن بسیاری باقی ماند.
هنوز پرسشهای مربوط به ایرباس پاسخ داده نشده است که اکنون، از قرارداد میلیاردی با شرکت بوئینگ برای خرید 109 هواپیما حرف به میان آمده است؛ شرکتی که پس از لغو تحریمها به اعتراف خودش به ایران آمد تا نیازها و وضعیت صنعت هوایی کشور را بررسی کند.
این شرکت آمریکایی روز سه شنبه تایید کرد قراردادی با ایران برای فروش 109 هواپیما امضا کرده است. روز گذشته جزئیات این قرارداد منتشر شد که در میان هواپیماهای فهرست شده، جدیدترین هواپیماهای پهن پیکر و باریک پیکر به چشم میخورد و تعداد این جدیدالساخت ها به 44 فروند میرسد.
در این میان، نمایندگان جمهوریخواه آمریکا که به نظر میرسد نقش پلیس بد این بازی جدید را برای بازارگرمی به عهده دارند، مدام در حال هشدار دادن به این شرکت آمریکایی هستند.
دو ماه پیش زمانیکه بوئینگ در حال بررسی اوضاع بود، سه نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامهای به این شرکت نسبت به فروش محصولاتش به ایران هشدار دادند.
به نوشته وبگاه شبکه خبری «فاکس نیوز» سه نماینده کنگره آمریکا در نامه شدیدالحن به شرکت بوئینگ عنوان داشتند: «هرگونه توافق بوئینگ با ایران کمکی موثر به حامی برجسته تروریسم است و هواپیماهای آمریکایی تبدیل به هواپیماهای جنگی ایران میشوند.»
اخیر نیز دو نماینده مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر در نامهای به شرکت بوئینگ مدعی شدند فروش هواپیما به ایران میتواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد.
جب هنسارلینگ و پیتر روسکام در این نامه خاطر نشان کردند: «شرکتهای آمریکایی نباید در تسلیحاتی کردن رژیم ایران، شریک جرم شوند.»
آنچه مدنظر نگارنده است، نکتهای است که از نامه تیموتی کیتینگ، معاون ارشد فعالیتهای دولتی در شعبه شیکاگو بوئینگ به جب هنسارلینگ، رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا و پیتر روسکام، نماینده جمهوری خواه میتوان دریافت.
پایگاه اینترنتی د هیل روز گذشته به نقل از این مدیر ارشد بوئینگ نوشت تکمیل توافق هستهای با ایران به توانایی شرکتهای آمریکایی و اروپایی برای فروش هواپیماهای مسافربری جدید برای جایگزین کردن ناوگان فرسوده این کشور بستگی دارد.
کیتینگ در نامهای به این دو قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا نکاتی را عنوان میکند که حائز اهمیت است. وی مینویسد کنگره به خوبی میداند که فروش هواپیمای مسافربری (به ایران) بخشی از مذاکرات توافق هسته ای بوده است.
«در جلسات مشاوراتی (با دولت آمریکا) برای ما روشن شد که توانایی تامین خطوط هوایی ایران توسط شرکتهای آمریکایی و اروپایی به منظور جایگزینی هواپیماهای مسافربری ناوگان فرسوده ایران، موضوع کلیدی و اساسی برای رسیدن به توافق (هستهای) بوده است.»
جالبتر اینکه کیتینگ در بخش دیگری از نامه خود خاطرنشان میکند «تمامی این موارد برای دفاتر شما به خوبی روشن است چراکه بخشی از بررسی کنگره آمریکا در مورد توافق هستهای پیش از اجرایی شدن آن بوده است.»
معانی این سخنان این است که «فروش هواپیما به ایران بخشی از مذاکرات هستهای بوده است.» و کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا در جریان قرار داشتند.
به نظر میرسد بازی پلیس بد مذاکرات در زمینه همکاری دوباره شرکتهای آمریکایی با ایران این بار وظیفه قانونگذاران جمهوریخواه است که هرچند از همه چیز خبر دارند اما مدام بر طبل تهدید ایران و هشدار به شرکت های آمریکایی بکوبند تا کشورشان به آنچه میخواهد دست یابد.
اما از طرف دیگر، معنای دیگر این سخنان چیست؟ آیا به این معناست که ما برای به سرانجام رسیدن توافق هستهای حاضر شدهایم به قراردادهایی تن بدهیم که در اولویتهای ما نیست و چنانچه اولویت هم باشد شاید نه در سطحی چنین شوک آور و غیرقابل قبول؟ و سوال دیگری که مطرح میشود اینکه ما برای راضی کردن طرف غربی دیگر چه چیزهایی را پذیرفتهایم؟
آیا تحریمهای اقتصادی ایران را پای میز مذاکره آورده بود یا تحریمهای یکجانبه و تحمیلی غربیها به خود، آنها را مجبور به مذاکره با ما کرده بود؟
اگر تحریمهای خود آنها و از دست دادن بازار بکر ایران و همچنین رکورد کشنده در اقتصاد غرب یکی از دلایل آمدن غربیها پای میز مذاکره باشد، اما آنها با شیوهای کاملا زیرکانه این گونه جلوه میدهند که ما ناگزیر به مذاکره شدهایم و در عین حال حتی از ما امتیاز هم میگیرند تا شرکتهای به رکود نشسته خود را احیا کنند و کارگران بیکار شده خود را بر سر کار آورند.در عین حال، نامه تیموتی کیتینگ، معاون ارشد فعالیتهای دولتی در شعبه شیکاگو بوئینگ، شاهدی بر ادعای مطرح شده در مورد پرونده ایرباس نیز میتواند باشد چراکه به گفته وی تکمیل توافق هستهای با ایران به توانایی شرکتهای آمریکایی و اروپایی برای فروش هواپیماهای مسافربری جدید به ایران بستگی دارد.
در اینجا این نکته به ذهن متبادر میشود که توافق هستهای، هستهای بوده است یا توافق اقتصادی؟منبع: فارس
به گزارش مشرق، پژوهشگران پژوهشکدۀ سامانههای فضانوردی توانستهاند، در کمتر از یک دهه به موفقیت چشمگیری در مأموریت ارسال موجود زنده به فضای زیرمداری و بازگرداندن آن به سطح زمین، دست یابند و بهدنبال موفقیت در ارسال و بازیابی سالم کاوشگرهای پیشین و در راستای تحقق بخشی از برنامه اعزام انسان به فضا، این پژوهشگران با امید و انگیزۀ دوچندان، آمادهسازی فضاپیمای سرنشیندار دیگری را در دستور کار قرار دادند.
اجرای این پروژه در واقع براساس برنامهریزیهای صورت گرفته در نقشه جامع علمی کشور و سند چشم انداز بیست ساله، از مدتها پیش پیگیری شده و حالا از مرحله طراحی مفهومی پروژه عبور کرده و کار، در حال حرکت به سمت طراحی واقعی است.
در حال حاضر، پژوهشکده سامانههاى فضانوردى متولی اصلی انجام تحقیقات زیست فضایی در کشور به شمار میرود و این مرکز برای تحقق پروژه اعزام انسان به فضا، چهار گروه پژوهشی «سیستمهاى فضانوردى»، «طراحی فضاپیما»، «علوم فضایی» و «زیست فضایی» تشکیل داده و از سالیان گذشته تحقیقات وسیعی برای تحقق اهداف پروژه انجام دادهاند.
در مهمترین بخش تحقیقات در این حوزه، تلاش برای توسعه زیرساختهاى علمی و فناورانه لازم براى حضور فعال فضانوردان ایرانی در فضا، در دستور کار این پژوهشکده است و موفقیتهای زیادی در این زمینه تاکنون کسب شده است.
به طور کلی اهداف این پروژه را به غیر از جنبههای اثبات و توسعۀ فناوریهای استفاده شده، میتوان از جنبههای علمی و اکتشافی و همچنین جنبههای برنامهای مورد توجه قرار داد. بررسی بیوزنی بر عملکرد ردههای سلولی تحت شرایط جاذبه پایین از مهمترین اهداف علمی و اکتشافی فضاپیمای سرنشیندار ایرانی است.
اهداف اصلی از اعزام فضاپیمای سرنشیندار به فضا:
1-بررسی بیوزنی بر عملکرد ردههای سلولی تحت شرایط جاذبه پایین
2- توسعه فناوری به منظور بهرهبرداری در مأموریت اعزام انسان به فضا مطابق برنامه راهبردی پژوهشکده سامانههای فضانوردی
3- انجام مطالعات زیستی برای شناخت مشکلات فضانوردان در طول مأموریتهای فضایی
4- پس از بازگشت فضاپیما، ارائه راهکارهای مناسب و انجام مطالعات زیستی به منظور استفاده در کاربردهای پزشکی و بهداشت عمومی
اولین فضاپیمای سرنشیندار ایرانی در مقایسه با فضاپیماهایی پیشینی که در قالب کاوشگر به فضا پرتاب شدهاند، تفاوتهای زیادی دارد که در مهمترین بخش این تفاوتها، تغییر پیکربندی فضاپیما به نسبت فضاپیماهای قبلی ایران است.
فضاپیمای سرنشیندار ایرانی به شکل مخروط - استوانه - بلانت طراحی خواهد شد تا یک قدم بزرگ در طراحی و ساخت فضاپیمایی که امکان بازگشت از مدار و تحمل فشارهای شدید فاز بازگشت به جو را داشته باشد، برداشته شود. از جمله دیگر تغییرات فضاپیمای سرنشیندار ایران نسبت به فضاپیماهای قبلی، شامل افزایش جرم فضاپیما و امکان توسعۀ تکنولوژیکی زیرسیستمهای مختلف جهت نزدیکشدن به نقطۀ مرجع اعزام انسان به فضا است.
تصویر طرح گرافیکی راکت و فضاپیمای سرنشیندار ایرانی
نسل جدید فضاپیمای سرنشین دار ایرانی، فضاپیمایی علمی - پژوهشی است که به منظور توسعه فناوری و کسب دانش فنی و با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به فضانورد در ارتفاع 175 کیلومتری سطح زمین و بازگشت سالم آن، طراحی، ساخت، آزمایش، مونتاژ، یکپارچه و پرتاب خواهد شد.
مراحل اعزام اولین فضاپیمای سرنشیندار ایرانی به فضا
مرحله 1- پرتاب راکت حامل و فضاپیما به فضا
مرحله 2- جدایش زیرسیستم لغو پرتاب از فضاپیما
مرحله 3- جدایش حامل و فعال شدن زیرسیستم کنترل
مرحله 4- پرواز فضاپیمای سرنشیندار تا نقطه اوج ( 175 کیلومتری سطح زمین)
مرحله 5- ورود به جو و غیرفعال شدن زیرسیستم کنترل
مرحله 6- بازشدن چتر ترمزی اول
مرحله 7- جداشدن چتر ترمزی اول و بازشدن چتر ترمزی دوم
مرحله 8- جدایش چتر ترمزی دوم و بازشدن چتر ترمزی اصلی
مرحله 9- فرود روی سطح زمین
فضاپیما پس از طراحی و تولید و همچنین گذراندن تستهای زمینپایه، به فضا پرتاب خواهد شد (مرحله اول) و سپس با طی مسافتی معین، مطابق با سناریوی پروازی، زیرسیستم لغو پرتاب از فضاپیمای سرنشیندار جدا میشود (مرحله دوم).
در مرحله سوم نیز با اتمام پیشران حامل، فضاپیمای سرنشیندار با ارسال فرمان به زیرسیستم جدایش، از راکت حامل جدا میشود و بلافاصله، زیرسیستم کنترل وضعیت فضاپیما فعال میشود تا فضاپیما که حامل یک سرنشین است، قابل کنترل و هدایت باشد.
سپس فضاپیمای سرنشین دار تا نقطه اوج پیش میرود (مرحله چهارم) و پس از به پایان رساندن ماموریت، در مسیر بازگشت قرار میگیرد که در این مسیر، ابتداً با غیرفعال شدن زیرسیستم کنترل برای ورود مجدد به جو آماده میشود (مرحله 5).
فضاپیما به محض ورود به جو زمین، به منظور کاهش سرعت، زیرسیستمهای کاهنده سرعت اعم از چترهای ترمزی اولیه و اصلی را فعال میکند (مراحل 6، 7 و 8) تا سرعت فضاپیمای سرنشیندار در لحظه برخورد به زمین به میزان زیادی کاهش یابد و نهایتاً قبل از برخورد به زمین زیرسیستم جاذب، انرژی و شوک برخورد را تعدیل کند (مرحله 9).
تصویر طرح گرافیکی از فضاپیمای سرنشیندار ایرانی - در بخش فوقانی راکت حامل قرار دارد
پس از پایان مرحله فرود روی سطح زمین، تیم جستجو و نجات، فضاپیما را یافته و به مکان از پیش تعیینشدهای منتقل خواهند کرد تا مراحل بازیابی نهایی و انجام تستهای پزشکی روی فضانورد انجام شود. لازم به ذکر است که در تمام مسیر پرواز و طی فرآیند پرتاب تا فرود، مجموعه ناوبری و دیگر حسگرهای نصب شده روی فضاپیما فعال بوده و دادههای اندازهگیری شده توسط مجموعه تلهمتری داده، به ایستگاههای زمینی به طور آنلاین مخابره و در جعبه سیاه تعبیه شده در فضاپیما نیز ذخیره خواهد شد.
مشخصات اصلی فضاپیما
تعداد سرنشین | طول فضاپیما | حداکثر قطر فضاپیما | جرم پرتاب | جرم بازگشت |
1 نفر | 2 متر و 30 سانتیمتر | 1 متر و 85 سانتیمتر | 1800 کیلوگرم | 1000 کیلوگرم |
همچنین برای رصد دقیقتر عملکرد فضاپیما، تعدادی دوربین روی بدنه و داخل فضاپیما نصب میشود تا کل فرایند پرتاب را از زمان شروع تا فرود روی سطح زمین، تصویربرداری کرده و توسط مجموعه تلهمتری، تصاویر به ایستگاههای زمینی مخابره شود.
سناریوهای اضطراری
حفاظت از جان سرنشین در مأموریتهای فضایی، یکی از دغدغههای طراحان فضاپیماهای سرنشیندار در سراسر جهان است لذا در تمام کشورها، سامانهای مخصوص برای حفاظت از جان فضانورد، پیشبینی، تولید و روی فضاپیما نصب میشود تا جان فضانورد را از طریق لغو پروژه پرتاب حفظ کند، به این صورت که تا قبل از رسیدن راکت حامل به نقطه جدایش فضاپیما از حامل، اگر مشکلی در فرآیند پرتاب و طی مسیر توسط راکت پیش آید، زیرسیستم لغو پرتاب فعال شده و فضاپیما را از راکت جدا کرده و توسط یک چترو فرود به زمین باز میگرداند.
این کار در فضاپیماهای سرنشیندار بر عهده یک زیرسیستم به نام زیرسیستم لغو پرتاب یا به عبارتی دیگر زیرسیستم نجات خدمه است. این زیرسیستم که یکی از بخشهای اصلی فضاپیمای سرنشیندار است، وقتی موتور راکت حامل فضاپیما روشن میشود، فعال شده و به محض خاموش شدن موتور و آغاز مرحله جدایش فضاپیما از راکت در نقطه تعیین شده، این زیرسیستم نیز از فضاپیما جدا میشود.
زیر سیستم لغو پرتاب
برای اجرای این سناریوی اضطراری و پس از پرتاب راکت حامل، 4 مرحله اصلی باید طی شود تا فضاپیمایی که در بخش فوقانی راکت پرتاب شده قرار دارد از بدنه راکت جدا شده و به زمین بازگردد.
مرحله 1- مانور پیچ زیرسیستم لغو پرتاب (جدایش فضاپیما از بدنه راکت حامل)
مرحله 2- جدایش زیرسیستم لغو پرتاب
مرحله 3- بازشدن چتر و آغاز بازیابی فضاپیما (آغاز مرحله فرود اضطراری)
مرحله 4- فرود روی سطح زمین
سناریوی دیگری که برای شراط اضطراری پیش بینی شده است، در مسیر بازگشت فضاپیما به زمین است. اگر فضاپیما در مسیر بازگشت به زمین و به محض ورود به جو با مشکلی روبرو شود که جان فضانورد را تهدید کرده و یا امکان فرود از مسیر طبیعی را از دست بدهد، سناریوی اضطراری اجرا شده و بلافاصله چتر پشتیبان باز شده و فضاپیما با همان چتر روی زمین فرود خواهد آمد، به این معنا که فضاپیما دیگر، مراحل بازشدن چترهای ترمزی اول، دوم و اصلی را طی نخواهد کرد.
با انجام موفقیتآمیز مأموریت اعزام اولین فضانورد ایرانی به فضا، از بسیاری جهات تحقیقاتی، مهندسی و فنی، طراحی و تولید سامانهها و زیرسیستمها، گامی بسیار بلند به جلو برداشته خواهد شد و فاصله توانمندیهای مجموعه فضایی کشور با هدف نهایی، به حداقل خواهد رسید.