انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان
درباره من
ساکن اهوازم. به خوزستان و خوزستانیها افتخار میکنم و همه آنها اعم از عرب ، لر، ترک، بختیاری،شوشتری، دزفولی و ..... را دوست دارم و هرجای دنیا که باشند به همه سلام عرض میکنم و درود میفرستم.
ادامه...
هشدار ایران به عربستان درباره همکاری با اسرائیل علیه سوریه
شناسه خبر: 1101516 سرویس: سیاسی
وزیر دفاع ایران به عربستان سعودی درباره همکاری با رژیم صهیونیستی علیه سوریه هشدار داده است. پیش از این برخی منابع خبری، طرح عملیات مشترک این دو رژیم علیه کشور سوریه خبر داده بودند.
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، نشست سه جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه عصر روز پنج شنبه در تهران برگزار شد. این نشست در نوع خود، نشستی بیسابقه در ایجاد هماهنگی برای مبارزه میدانی با تروریستها میان سه کشور بود.
در این نشست که به ابتکار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، موضوعات مختلفی در حوزه مبارزه و مقابله با تروریسم و تحولات میدانی نبردها در سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست، سردار دهقان وزیر دفاع ایران، 2 شرط کشورمان برای برقراری آتشبس در برخی مناطق سوریه را اعلام کرد. "آتش بس تضمین شده" شرط اصلی ایران برای برقراری آتشبس در سوریه بود که وزیر دفاع آن را رسما اعلام کرد و اما گفت که این آتشبس نباید موجب "تجدید قوای تروریست ها" شود و ایران فقط با این نوع آتشبس موافق است.
اشاره سردار دهقان به آتشبس تضمینشدهای که موجب تجدید قوای تروریستها نشود، احتمالا به آتش بس اخیر در برخی مناطق حلب اشاره دارد که در آن پس از آغاز یک آتش بس، سیلی از تجهیزات نظامی در اختیار تروریستها قرار گرفت و تروریستها پس از تجهیز، در حملهای گسترده به مناطقی از جنوب حلب از جمله شهرک خانطومان، موجب شهید و زخمیشدن تعدادی زیادی از نظامیان سوری و مستشاران دیگر شدند.
"آتش بس جامع"، "ایجاد امکان امداد رسانی"، "اقدام بشردوستانه و به طور همزمان ممانعت از تجهیز و پشتیبانی جریانات تروریستی" و در عین حال "اقدام قاطع نظامی بر علیه تروریست ها" از جمله مواردی بود که وزیر دفاع در این نشست برای بازگشت ثبات و امنیت در سوریه ضروری دانست.
در این نشست که ارتشبد شویگو وزیر دفاع روسیه و فهد جاسم الفریج وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه نیز حضور داشتند، سردار دهقان همچنین صریحا به عربستان سعودی درباره اقداماتش در مورد سوریه هشدار داد. این اولین بار است که جمهوری اسلامی ایران تا این حد صریح و قاطع به سعودیها در خصوص دخالتهایشان در مورد سوریه، هشدار میدهد.
عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی سرنگونی حکومت قانونی سوریه بوده و در ماههای اخیر تحرکات خود را در داخل و خارج از سوریه برای رسیدن به این هدف، افزایش داده است. استقرار جنگندههای اف 15 و همچنین استقرار تعدادی از افسران و نظامیان خود به همراه ادوات توپخانهای در خاک ترکیه، از جمله مهمترین اقدامات سعودیها در ماههای اخیر بوده است.
سعودیها در عرصه میدانی نیز، بسیاری از نیازهای جبهه مقابل نظام سوریه را تامین کرده و این کمکها از مسیر شمال و شمال غرب سوریه یعنی از طریق مناطق اشغالی استان حلب و استان ادلب وارد خاک سوریه میشوند و در اختیار تروریستها از جمله ائتلاف جیش الفتح و گروههای زیرمجموعهاش به خصوص "جبهة النصره" قرار میگیرد.
در عرصه دیپلماتیک نیز، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی و خالد الحمیدان ئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور بنا بر گزارشی که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در اواخر سال 94 منتشر کرد، به تلاویو سفری مخفیانه داشته و با مقامات صهیونیست درباره اوضاع سوریه رایزنی کردهاند.
طبق این گزارش، در دیداری که وزیر خارجه عربستان با مسئولان اسرائیلی از جمله رئیس موساد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل داشته، برای انجام یک عملیات مشترک نظامی توسط عربستان و اسرائیل علیه سوریه و لبنان توافق شده است. (لینک)
وزیر خارجه عربستان سعودی در این نشست در مهمترین بخش از درخواست خود، خواستار دخالت نظامی و مستقیم اسرائیل در جنوب سوریه شده بود، چیزی که روزنامه فایننشال تایمز نیز یک هفته پیش از این سفر، احتمال اجرای یک طرح برای حمله زمینی عربستان از جنوب سوریه با همکاری ترکیه را افشا کرده بود.
حالا 3 ماه از آن ماجرا گذشته و احتمالا زمان اجرای این طرحها به زعم ایران در حال نزدیکشدن است و سردار دهقان وزیر دفاع در نشست وزرای دفاع 3 کشور، از یک تبانی میان عربستان سعودی و اسرائیل درباره سوریه خبر داده است. (لینک)
وزیر دفاع ایران جزئیاتی از این تبانی بیان نکرده است اما این تبانی را "عملیات مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی در حمایت از تروریسم" اعلام کرده و آن را محکوم کرده است.
سردار دهقان همچنین درباره این تبانی به عربستان سعودی هشدار داده و عواقب این اقدام سعودیها را خطرناک توصیف کرده و گفته است: هم پیمانی با دشمن مسلمانان و بشریت، یعنی رژیم جعلی اسرائیل، عواقب بسیار خطرناکی برای حاکمان سعودی در پی خواهد داشت و ملتهای مسلمان منطقه و جهان این خطای راهبردی را تحمل نخواهند کرد.
وزیر دفاع ایران همچنین ابراز امیدواری کرده که با تبادل نظر، تشریک مساعی و اتخاذ تصمیمات راهبردی میان ایران، روسیه و سوریه، توطئه خطرناکی که "ناامنی، تجزیه و مخدوش کردن تمامیت ارضی و از بین بردن حاکمیت ملی کشورهای منطقه" را هدف گرفته است، شکست بخورد.
بهنظر میرسد که ایران اطلاعات دقیقی از یک طرح مخفی و مشترک، میان برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان با رژیم صهیونیستی در اختیار دارد و در نشست وزرای دفاع در تهران، این اطلاعات را در اختیار روسیه و سوریه قرار داده و بخشی از طرح را نیز رسانهای کرده است.
مقاله تکاندهنده صندوق بینالمللی پول /هشدار به روحانی
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴
یک روزنامه اصلاحطلب ضمن انتشار «مقالهتکاندهنده» نشریه صندوق بینالمللی پول، نسبت به دنبالهروی دولت یازدهم از سیاستهای لیبرالیستی و کاپیتالیستی این صندوق هشدار داد.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، روزنامه 7 صبح در تیتر صفحه اول خود (لیبرالها چپ شدند- مقالهتکاندهنده نشریه صندوق بینالمللی پول که نسخه لیبرالیسم را پیچیده است) نوشت: انقلاب اگر به حساب نیاید، بدون شک یک تحول مهم است. این که دو پژوهشگر صندوق بینالمللی پول و یک اقتصاددان دیگر در نشریه این سازمان به نام فاینانس و توسعه، مقالهای بنویسند و در آن از «نئولیبرالیسم انتقاد کنند و آن را به «اشباع فروش» ایدهاش متهم کنند.
جاناتان دی.استری،پراکاش لونگانی و دیوید فورسری، در این مقاله معتقدند نئولیبرالیستها، آنقدر نسخه خود را فروختهاند که از حد و حدود مفید خارج شده است. آنها به طور مشخص به دو سیاستی که توسط نئولیبرالیسم به کشورها توصیه میشود انتقاد دارند. نخست آزادسازی حساب سرمایه که به معنای حذف مقرراتی است که مانع نقل و انتقال سرمایه بین کشورها میشود و دوم سیاستهایی که دولتها برای کاهش بدهیهای خود اعمال میکنند و نمونههای آن را در سالهای اخیر در اروپا دیدیم و عنوان دیگر آن ریاضت اقتصادی است.
سه اقتصاددانی که این مقاله را نوشتند اعتقاد دارند این دو سیاست، باعث سه نتیجه میشود که در نهایت به مردم و کشورها ضرر وارد میکند، نخست اینکه اگر حتی با اجرای این سیاستها رشدی هم به وجود بیاید، این رشد در همه کشورها نخواهد بود و به تعبیر دیگر، اجرای سیاست در کشورهای مختلف، نتایج مختلف خواهد داشت. دوم اینکه هزینههایی که این طرحها به خصوص در حوزه افزایش نابرابری بین مردم دارد بسیار قابل توجه است و نمیتوان آنها را نادیده گرفت. سوم اینکه این افزایش نابرابری خود باعث میشود سطح و ثبات رشد در جامعه کاهش پیدا کند. از این منظر چاقو، این بار دسته خودش را خواهد برید، چرا که هدف از اجرای سیاستها افزایش رشد است ولی نابرابری به عنوان مانعی برای رشد ظاهر میشود.
7 صبح میافزاید: اهمیت این مقاله در چارچوب اقتصاد جهانی از این روست که با چشمپوشی از تفاوتهایی که میان لیبرالها و نئولیبرالها هست، وظیفه دولت از منظر این اندیشهها این است که از شانس مساوی برای همه در رابطه با فعالیتهای اقتصادی و تامین امنیت بازار آزاد برای ایجاد و نگهداری رقابت کامل توسط دولت حمایت کنند و از این منظر است که هر دوی آنها به کمترین دخالت دولت در اقتصاد اعتقاد دارند. با این حال اگر نابرابری به عنوان یک دغدغه برای دولت دربیاید دولت لاجرم باید در اقتصاد دخالت کند تا حداقل بتواند به هدف رشد اقتصادی خود دست پیدا کند. اهمیت این مقاله همچنین برای ایرانیان این است که دولت یازدهم، دست کم یکی از آن سیاستها یعنی سیاست آزادسازی سرمایه را در پیش گرفته و از سوی منتقدان هم به اجرای سیاستهای صندوق بینالمللی پول به عنوان نهاد تجویزکننده این سیاستها متهم میشود. ضمن اینکه نشانههایی از همکاری دولت با صندوق بینالمللی پول وجود دارد مثل سفر «دیوید لیپتون» معاون اول مدیرعامل صندوق بینالمللی پول (IMF)، در روزهای پایانی اردیبهشت به کشورمان.
روسیه چگونه می تواند تحرکات نظامی آمریکا در سوریه را مدیریت کند؟
احتمال بازگشت گسترده روس ها به سوریه؟
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۴
آمریکایی ها همچنین با فرصت طلبی به بهانه آتش بس، روس ها را تا حدود قابل توجهی دور زده و برخی گروه های تروریستی مورد حمایت خود را مستقیم و برخی گروه های وابسته به القاعده را غیر مستقیم – در فرصت تجدید قوا - تقویت کرده اند.
گروه بین الملل جهان نیوز ـ آمریکایی ها در سوریه تحرکات جدی نظامی و سیاسی به نفع خود ایجاد کرده اند.
آنان با کردهای سوریه به توافقات مهمی رسیده اند که خروجی آن تلاش برای ایجاد یک منطقه خودمختار در شمال سوریه است.
آمریکایی ها همچنین با فرصت طلبی به بهانه آتش بس، روس ها را تا حدود قابل توجهی دور زده و برخی گروه های تروریستی مورد حمایت خود را مستقیم و برخی گروه های وابسته به القاعده را غیر مستقیم – در فرصت تجدید قوا - تقویت کرده اند.
آمریکا حتی تعداد نیروهای نظامی خود را نیز در سوریه افزایش داده و عملا زمینه ایجاد یک پایگاه ثابت نظامی را، طرح ریزی کرده اند.
این در حالیست که این اقدامات مدیریت روسیه را در پرونده سوریه دچار چالش های جدی می کند. آمریکایی ها در حال حاضر میزان تاثیر گذاری و نفوذ روسیه در سوریه را مورد هدف قرار داده اند و خود تلاش می کنند به عنوان یک متغیر جدی در تحولات آتی سوریه مطرح کنند.
آمریکایی ها با وجود در خواست علنی روس ها مبنی بر همکاری مشترک برای تصرف الرقه – پایتخت داعش- رد کرده و به نقشه خود اصرار می ورزند. تمام این اتفاقات در زمانی رخ می دهد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، نیز چندین بار تأکید کرد، آمریکا عملیات نظامی خود در سوریه را با روسیه هماهنگ نمیکند.
برای این موضوع دلایل متعددی را می توان ذکر کرد ولی همه در این گزاره قابل خلاصه گذاری است که آمریکایی ها اساسا قرار بوده منطقه شمال سوریه را به ابزاری اختصاصی برای خود و قدرتی برای چانه زنی در بیشتر در برابر مسکو تبدیل کنند.
با این وجود روس ها برای مدیریت آمریکا در پرونده سوریه باید هرچه سریعتر اقدامات جدی انجام بدهند زیرا طرف مقابل آنها با جدیت در حال عملیاتی کردن برنامه هایش است.
البته روس ها هم در چند روز اخیر تلاش کرده اند که مقداری محاسبات و تصمیمات آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار دهند. یکی از جدی ترین این اقدامات اظهارات یکی از مقامات روسیه بود که عنوان کرد، روسیه بازگشت نیروهای نظامی خود به سوریه را در برنامه دارد و یا همچنانکه وزیر خارجه روسیه اعلام نمود، مسکو به آمریکاییها هشدار داده است که «قویترین پشیتبانی» از ارتش سوریه را، در صورتیکه در معرض تهدیدها در حلب و حومه آن قرار گیرند، خواهد کرد.
بر پایه یک گزارش، خبرگزاری فرانسه، «سرگئی لاوروف» ـ وزیر خارجه روسیه ـ روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با «تیمو سوئینی» وزیر خارجه فنلاند، گفت: «درخصوص آنچه در حلب و حومه آن اتفاق میافتد به آمریکاییها هشدار دادهایم. آنها میدانند که ما از ارتش سوریه در مقابل تروریستهایی که در پی اشغال اراضی هستند، قویترین پشتیبانی هوایی را خواهیم کرد.»
لاوروف افزود: تصمیمهای ما براساس تحولات میدانی اتخاذ خواهد شد. ما هر روز با آمریکاییها در تماس هستیم. از اینرو، اتفاق غافلگیر کنندهای وجود ندارد.
با این وجود، در حالیکه لازم است که روسیه در حمایت از ارتش سوریه در تصرف الرقه توسعه نظامی بیشتری از خود نشان دهد ـ تا برگه برنده روزهای آینده آمریکا را بسوزاند ـ ولی روس ها ترجیح داده اند، باید حلب را مهم ترین و استراتژیک ترین جبهه خود قرار داد.
جدا از موقعیت استراتژیک حلب که تاکنون اطلاعات زیادی درباره آن منتشر شده، تمرکز بر جبهه گسترده و پیچیده حلب در شرایط فعلی اهمیت ویژه پیدا کرده است.
آمریکایی به همراه ترکیه و عربستان، حلب را به محل اتحادی غیرقابل تفکیک میان گروه های تروریستی تبدیل کرده اند. به گونه ای که عملا تفکیک جبهه النصره با دیگر گروه های تروریستی در برخی مناطق و جبهه ها عملا ممکن نیست.
آمریکایی ها نیز طی مذاکرات گسترده با روس ها در هفته های اخیر همین ترفند را به کار برده و حتی روس ها را نسبت به حملات نسبت به گروه النصره به عنوان شاخه القاعده در سوریه بر حذر می دارند.
در هر صورت مقامات کرملین اگر می خواهند آمریکایی ها را در سوریه مدیریت کنند باید پیروی کامل در حلب و نابودی همه گروه های معارض در این استان را در دستور کار قرار بدهند و قرار گرفتن در بازی آمریکا – پذیرفتن گروه های متعدد تروریستی به عنوان گروه معارض میانه رو!- مدیریت کردن آمریکا را در سوریه عملا غیر ممکن خواهد کرد.
قدرت دفاعی نداشتیم، در مذاکرات کسی به ما اهمیت نمیداد/ایران چندمین قدرت موشکی جهان؟
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی تاکید کرد: چه سرمایهگذاری بزرگی در منطقه انجام دادهاند و این در حالی است که ایران میتواند با یک حرکت همه معادلات را برهم بزند.
گروه مقاومت جهان نیوز ـ بیشتر او را به یک فرمانده عالی رتبه نظامی میشناسند. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از سرلشکر قاسم سلیمانی بوده و سالها در این سمت به نظام اسلامی و کشور خدمت کرده است.
سردار احمد وحیدی از فرماندهان با سابقه جنگ تحمیلی و وزیر دفاع در دولت دهم است. او حالا بعد از پایان یافتن دوره وزارتش، در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی که مرکزی زیرنظر ستادکل نیروهای مسلح است، مشغول به کار است. او علاوه بر این، ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز عهدهدار است. وی درباره توان موشکی کشور، ایران را جزو 5 کشور برتر دنیا در دقت اصابت موشک به هدف برشمرده و میگوید: شاید میتوان گفت که ما جزو پنج کشوری هستیم که از موشکهایی با دقت بالا و دقتی که به دقت نقطه زنی تعبیر میشود، برخورداریم و این توان بالای کیفیت و تکنولوژیکی ما است که امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است. سردار وحیدی در این مصاحبه گفته است: الگوگیری از این بازدارندگی موشک به خوبی در جنگ سی و سه روزه، جنگ 22 روزه، جنگ 8 روزه و در جنگ 51 روزه ملاحظه شد. یعنی از الگوی کاملا شناخته شده و تعریف شده که مبتکرش ایران بود، استفاده شد و آنها از حمایتهای ایران هم برخوردار شدند. رئیس مرکز تحقیقات راهبردی اشارهای هم به موضوع فضا و توان ایران در این حزوه کرده و فضاییشدن ایران بدون داشتن توان موشکی را غیرممکن دانسته و میگوید: ما اگر قدرت موشکی نداشتیم هیچ گاه نمیتوانستیم ماهواره در مدار قرار دهیم. با داشتن موشکهای خوب و توانمند است که امروز میتوانیم در فضا ماهواره بگذاریم و جزو ده کشور برتر در این حوزه شویم. وی در بخش دیگری از این گفتوگو، تعیین میدان جنگ و پاسخ ایران در صورت وقوع هر جنگی را بر عهده ایران دانسته و هشدار میدهد که، "در آن حال طبیعتا همه کسانی که درگیر این صحنه هستند و هم کسانی که به این صحنه کمک میکنند، مقصر خواهند بود. در دفاع مقدس با وجود اینکه خیلی از این کشورهای مرتجع همسایه و منطقه کمکهای فراوانی به رژیم بعثی کردند و اساسا رژیم بعثی بر حمایتهای آنها متکی بود اما جمهوری اسلامی از خود خویشتن داری بروز داد و جنگ را فقط در میدان جنگ با عراق حفظ کرد و توسعه نداد اما معلوم نیست که اگر جنگ دیگری علیه جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی چنین کاری را انجام دهد."
مشروح گفتوگو با سردار وحیدی را در ذیل بخوانید:
** اساسا چرا جمهوری اسلامی و کشوری مثل ایران به موشک نیاز دارند و چرا ایران از بین همه تجهیزات و حوزه های دفاعی همچون جنگنده و غیره، سرمایهگذاری اصلی خود را روی موشکها گذاشته است؟
- سردار وحیدی: این موضوع که چه کشوری بر چه سلاحی تاکید داشته باشد به دکترین نظامی آن کشورمربوط می شود. در جمهوری اسلامی با توجه به سیاست بازدارندگی که در قالب دکترین بازدارندگی تعریف میشود، باید سلاح متناسب با این دکترین را طراحی کنیم. طبیعتا یکی از حوزه های مهم دکترین ما در موضوع بازدارندگی رسیدن به قدرت و توانی است که طی آن دشمن خود را قادر و توانا برای حمله نبیند و اگر هم حملهای از سوی دشمن انجام شد، باید آمادگی آن چنان پاسخ کوبندهای را داشته باشد که از حمله کردن و تهاجم پشیمان شود.
*** نقش موشک در بازدارندگی
جمهوری اسلامی در جهت رسیدن به چنین قدرت و توان بازدارندگی بررسیهای لازم را انجام داده و طبق این بررسیها، موشک به عنوان یکی ازعناصری که میتوانست نقش لازم را ایفا کند، مورد توجه قرار گرفته است. البته ما نمی خواهیم بگوییم که سایر ابزارها چنین نقشی را ایفا نمیکنند. تقریبا همه بخشهای دفاعی و تسلیحات به کار گرفته شده در راستای همین دکترین هستند. اما نقش محوری موشک به این خاطر مدنظر است که میتواند نقش بهتری را در این حوزه ایفا کند چرا که در این راستا قدرت مقابله دشمن کمتر است. شما ملاحظه کردید زمانی که حزب الله لبنان شمال فلسطین را بعد از تهاجمات اسرائیل میکوبید، یا در غزه راکتهای حماس شلیک میشد به رغم اینکه دشمن صهیونیستی سرمایهگذاری زیادی روی گنبد آهنین انجام داده بود، اما نتوانست موفق شود و شاید فقط توانست نزدیک به 20 تا 25 درصد از راکتهای حماس آن هم راکتهایی که پیچیدگی فراوانی نداشتند را نابود کند و این نشان میدهد که قدرت مقابله با موشک از طرف دشمن کمتر و ضعیف است البته تاکنون طراحیهای زیادی داشتند ولی موفق نبودهاند.نکته بعدی در این راستا این است که موشک، بازدارندگی نسبتا ارزان قیمتی را ایجاد میکند. شما ملاحظه میکنید حجم وسیع سلاحهایی که امروز در کشورهای مختلف بهکار میرود بخش زیادی از بودجه ملی آن کشورها را به خود اختصاص میدهد. حال اگر جمهوری اسلامی میخواست برابر الگویی که غرب و دیگران از آن استفاده میکنند، دکترین و سلاحهای مورد نیاز خود را تعریف کند باید حجم زیادی از بودجه خود را در این راستا صرف میکرد، در حالی که با پیش بینیهای لازم توانسته است، دفاع ارزان قیمتی را در این حوزه تعریف کند.
** الگوگیری حماس و حزبالله از توان موشکی ایران
مسئله بعدی این است که موشک میتواند استفادههای محلی داشته باشد. الگوگیری از این بازدارندگی موشک به خوبی در جنگ سی و سه روزه، جنگ 22 روزه، جنگ 8 روزه و در جنگ 51 روزه ملاحظه شد. یعنی از الگوی کاملا شناخته شده و تعریف شده که مبتکرش ایران بود، استفاده شد و آنها از حمایتهای ایران هم برخوردار شدند. بنابراین علت انتخاب موشک اولا دکترین نظامی است ثانیا ویژگیهای خوبی که موشک دارد و اینکه موشک دفاع ارزان قیمتی را شکل میدهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه جمهوری اسلامی هیچ وقت به دنبال تهاجم به هیچ کشوری نبوده است و در طول این 37 سال انقلاب اسلامی، حتی یک بار هم کشوری را به تهاجم نظامی تهدید نکرده است، طبیعی است که نوع قدرتی که طراحی میکند به این خاطر است که دفاع و امنیت خود را مستحکم کند. ایران بارها اعلام کرده که اگر دشمن خطایی بکند با قدرت به او پاسخ میدهد، پس موشک میتواند هم در راستای قدرت دفاعی و هم در قدرت تهاجمی تعریف شود تا اگر دشمن تهاجمی را انجام دهد اقدام لازم را انجام دهد.
هم چنین باید گفت که موشک کاربردهای گسترده و متنوعی دارد چنانچه در قدرت دریایی میتواند به عنوان موشک ساحل به دریا استفاده شود و روی شناورهای جنگی به عنوان موشکهای دریا به دریا و روی جنگندهها بهعنوان موشکهای هوا به دریا و هوا به سطح و هوا به هوا مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه موشکهای پدافند هوایی هم میتوانند در دفاع هوایی موثر باشند و موشکهای کروز نیز میتوانند فاصلههای بلند را با دقت بزنند، همینطور موشکهای بالستیک؛ همگی این موشکها بهحمدلله توانمندیهای خوبی دارند.
** تمام موشکهای ایرانی تماما بومی هستند
بنابراین امروز ما شاهد تجهیز همه نیروها و رسیدن به قابلیتهای بالا با سرمایهگذاری روی یک موضوع خاص هستیم که اصولا میتواند نسلهای تسلیحات و تجهیزات را عوض کند. باید این موضوع مدنظر قرار بگیرد که تمام این توانمندیها از صفر تا صد در داخل کشور و به صورت بومی تولید میشود و به گونهای است که میتوان به طور مرتب نمونهها و مدلهای جدید را برابر نیاز تعریف کرد و ارائه داد و این توانمندی بسیار بزرگی است.نکته حائز اهمیت آن است که، در کشورهای دیگر چنین توانمندی وجود ندارد و در جهان، کشورهای معدودی هستند که دارای چنین توانمندی هستند. در واقع در کشورهای دیگر این روند جایگاه تعریف شده ندارد چرا که آنها این قدرت را ندارند که بتوانند کارهای جدیدی را در این حوزه انجام دهند.
**آیا توان موشکی در حوزه فضایی و تحقیقات علمی نیز کاربرد دارد؟
- سردار وحیدی: یکی دیگر از دلایل استفاده از موشک این است که موشک تامین کننده نیازهای ما در فضا است. پایه فضا، قدرت موشکی است و ما اگر قدرت موشکی نداشتیم هیچ گاه نمیتوانستیم ماهواره در مدار قرار دهیم. با داشتن موشکهای خوب و توانمند است که امروز میتوانیم در فضا ماهواره بگذاریم و جزو ده کشور برتر در این حوزه شویم.
** اگر توان موشک نداشتیم، نمیتوانستیم ماهواره در مدار قرار دهیم
این حوزه، حوزه مهمی از منافع ملی ما قلمداد میشود. ما نمیتوانیم در دنیایی که بعضی از کشورها به شکل انحصاری فضا را در اختیار خودشان قرار دادهاند منفعل باشیم. به همین دلیل جمهوری اسلامی براساس همین قدرت موشکی وارد فضا شده است. در واقع میتوان گفت یکی دیگر از منافع بزرگ در جهت بازکردن راههای جدید در حوزه فضا، قدرت موشکی است.
** جزو 10 کشور برتر حوزه فضایی هستیم
در موشک از فناوریهای برتر و گستردهای به خاطر دقت و کیفیت استفاده میشود. گستردگی فناوریها و بیتردید پیشرفت در این حوزه میتواند برای همه حوزههای پیشرفت فناورانه ما در بخش نظامی و غیر نظامی الهام بخش باشد. این دقت و کیفیتی که باید در حوزه موشک استفاده شود به اضافه فناوریهای پیچیدهای که در آنجا خلق و ابداع میشود کاملا میتواند در همه حوزهها مورد استفاده قرار بگیرد.
** کشور ما از نظر توان موشکی در منطقه و جهان در چه سطح و جایگاهی قرار دارد؟
- سردار وحیدی: موضوع حائز اهمیت این است که ما از نظر قدرت موشکی کاملا خودکفا هستیم. کشورهایی هستند که موشکهایی با برد بالا را از کشورهای دیگر خریداری کردند اما در استفاده، بهینهسازی و نوسازی آن کاملا وابسته هستند این در حالی است که ما از این حیث در منطقه منحصر بفردیم. شاید میتوان گفت که ما جزو پنج کشوری هستیم که از موشکهایی با دقت بالا و دقتی که به دقت نقطه زنی تعبیر میشود، برخورداریم و این توان بالای کیفیت و تکنولوژیکی ما است که امروز باعث ترس و واهمه دشمنان شده است چرا که آنها میدانند مفهوم نقطه زنی در موشک، یک مفهوم بسیار کلیدی است و امروز جمهوری اسلامی از این توانمندی برخوردار است.
** "ایران" جزو 5 کشور برتر جهان در دقت اصابت موشک به هدف
امروز جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف در این راستا جزو برجستگان و کشورهای مطرح به شمار میرود. در واقع اگر بیش از 5 کشور بتوانند موشکهای بالستیک بسازند حتما ایران جزو آنها است که به این قدرت مهم آن هم با تنوع گسترده دست پیدا کرده است.بعضی از کشورها این تنوع را ندارند چرا که وجود قدرت موشکهای بالستیک، کروز و انواع موشکهای دیگر در بردهای مختلف و با دقت بالا، فقط به چند کشور محدود است.
**به عبارت دیگرمیتوان گفت این صنعت تقریبا تمام اهداف دفاعی ما را با توجه به خودکفا بودن پوشش میدهد و اگر هم کشورهای متخاصمی مثل اسرائیل درصدد مقابله با آن بربیایند این توانمندی برای ما وجود دارد که بلافاصله بتوانیم تغییر فاز دهیم و از تمامی سپرهای آنها عبور کنیم؟
- سردار وحیدی: کاملا اینطور است و به همین دلیل هم است که آنها در رابطه با سپردفاعی هزینههای بسیار فراوانی در جهت دفاع از خود (رژیم صهیونیستی) میدهند تا اگر تهاجم و تجاوزی صورت گرفت، ایران نتواند پاسخ دهد. این در حالی است که سرمایهگذاریهای وسیع آنها که با همکاری بعضی از کشورهای منطقه و ایجاد پایگاه در این کشورها انجام میشود به هیچوجه پاسخگوی خواست آنها نخواهد بود چرا که وقتی ما به اساس یک تکنولوژی دست پیدا کردهایم به راحتی میتوانیم مطابق با نیازمان تعاریف لازم را داشته باشیم و اگر نیازی به اصلاح هم وجود داشته باشد، این کار را انجام دهیم و هدفمان را دنبال کنیم بنابراین آنها به هیچ وجه موفق نخواهند بود.
**دشمن برای عقیم کردن توانمندی ایران در حوزه دفاعی ناتوان مانده است. آنها پروژههای جدیدی دارند برای اینکه این توانمندیهای دفاعی به ویژه صنعت موشکی را مقابل بحثهایی مثل دیپلماسی و ارتباط بین المللی جمهوری اسلامی قرار دهند و بگویند که این توانمندیهای دفاعی و به ویژه صنعت موشکی مانع از حضور سطح بالای ایران در مناسبات جهانی و دیپلماسی بهتر برای ایران است، حضرتعالی که سابقه حضور در دولت و وزارت دفاع را داشتید، آیا واقعا توانمندیهای دفاعی مخل این ارتباط و مناسبات بینالمللی و پیشبرد اهداف در مذاکرات بینالمللی است یا نه به عنوان پشتوانه و مکملی میتواند به آنها کمک کند؟
- سردار وحیدی: اصولا دیپلماسی نیازمند پشتیبان است. دیپلماسی این نیست که ما جلسهای بگذاریم و با عدهای صحبت کنیم، صحبت که تاثیر ندارد. صحبت آن گاه تاثیر دارد که مبتنی بر پشتوانهای قوی باشد. این پشتوانه قوی، پشتوانه قدرت ملی است و در قدرت ملی، قدرت دفاعی، محوری مهم است بنابراین اگر شما قدرت ملی و دفاعی بالایی داشته باشید میتوانید در مذاکرات حرف بزنید و منافع ملی و کشور و ملت خود را دنبال کنید در غیر این صورت اصولا کسی به شما اهمیت نمیدهد. بنابراین دارابودن توانمندیهای دفاعی نه تنها مخل نیست بلکه تحقق بخش منافع ملی است.
** قدرت دفاعی نداشتیم، در مذاکرات کسی به ما اهمیت نمیداد
مگر اینکه کشوری به دنبال این باشد که خود را یکسره تسلیم کند که این مربوط به ایران نمی شود. ایران هیچ وقت منافع کشور و ملت را تسلیم بیگانگان نخواهد کرد. اصلا انقلاب اسلامی شکل گرفت تا ملت، خودشان بر منافع ملی و استقلال کشورشان حاکم باشند و این موضوع اساس انقلاب اسلامی و اساس سیاست خارجی ما در جمهوری اسلامی است. در هرمذاکره بین المللی و دیپلماسی فعالی، بدون تاکید و توجه بر پشتوانههای قوی قدرت ملی اصولا نمیشود کاری کرد و دیپلماسی بخشی از قدرت ملی است که در قالب مذاکره جلوهگر میشود.
** اخیرا و به ویژه بعد از ماجراهای هستهای از ناحیه آمریکا و متحدانش تمرکز جدی و خاصی بر توانمندی موشکی کشورمان به وجود آمده است. بعضی از مقامات آمریکایی از این توانمندیها یا لزوم محدودشدن ایران در این توانمندیها تحت عنوان روح برجام یاد میکنند. به نظر شما چرا چنین سیاستگذاریهایی توسط آمریکا شکل گرفته و چنین تمرکزی از ناحیه آنان پیش آمده است، ضمن اینکه انجام این تهدیدات و محدودسازیها چه منفعتی برای آنها دارد؟
- سردار وحیدی: آنها اصولا به دنبال به هم زدن تعادلهای راهبردی هستند. آنها به دنبال این هستند که بتوانند با مسلحکردن کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی، ایران را در منطقه به لحاظ قدرت دفاعی به کشوری درجه 2 و حتی اگر بتوانند به کشوری درجه 3 تبدیل کنند تا بتوانند گفتمان انقلاب اسلامی را دچار خدشه ای بزرگ کنند.
** کشورهای منطقه با هدف تبدیل قدرت دفاعی ایران به درجه 2 یا 3 تسلیح میشوند
اینکه آنها از اول انقلاب، بزرگترین و قویترین تحریمهای تسلیحاتی را علیه ما اعمال کردهاند در واقع در راستای این هدف بوده است. آنها از این راه که کشورهای منطقه را با ارسال تسلیحات پیشرفته، مدرن و به روز دنیا کاملا مجهز کنند مسیر خود را پیش میبرند و این روند برای آنها دو فایده دارد؛ هم سلاحهایشان به فروش میرسد هم بهجای اینکه آنها در منطقه خرج کنند، از پول ملتهای مظلوم و مسلمان منطقه خرج میکنند و هم اینکه با این راه میخواهند به طرف مقابل خود بگویند که شما از نظر قدرت نظامی حرف چندانی برای گفتن ندارید. حال، ایران با توان موشکی و سایر توانمندیهای نظامی همچون توان دریایی، هوایی و غیره که هر کدام در جای خود بسیار اهمیت دارد، وضعیتی را طراحی کرده که طی آن، آنها به هیچ وجه قادر به برهم زدن این تعادل راهبردی نخواهند بود ولو با دادن پیشرفتهترین هواپیماهای جنگی و این چیزی است که آنها را به شدت رنج میدهد.
** نمیتوانند تعادل راهبردی ایران را بر هم بزنند
.
باید دانست که امروز بودجه نظامی عربستان که نزدیک سی میلیون جمعیت دارد، از بودجه نظامی هند که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد، بیشتر است در واقع بودجه نظامی سوم در سال 2015 در جهان بعد از آمریکا و چین متعلق به عربستان است.
** میتوانیم با یک حرکت همه معادلات منطقه را برهم بزنیم
و ردیف چهاردهم نیز متعلق به امارات با چند میلیون جمعیت است و اینها نشان میدهد که چه سرمایهگذاری بزرگی در منطقه انجام دادهاند و این در حالی است که ایران میتواند با یک حرکت همه معادلات را برهم بزند.
** ایران در این راستا (به لحاظ بودجه) در چه جایگاهی قراردارد؟
- سردار وحیدی: به لحاظ آن آماری که آنها دادند و به لحاظ هزینههای نظامی، جایگاه ایران بسیار پایین است. اما در همین راستا خریدهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در فاصله 2008 تا 2011، تقریبا هشتاد برابر ایران بوده است.
** و این جالب است که به آنها نمیگویند که شما باید بودجه نظامی و سلاحهایتان را محدود کنید ولی به ایران میگویند.
- سردار وحیدی: نه تنها به آنها نمیگویند بلکه بودجهشان را نیز افزایش داده و پیشرفتهترین سلاحها را به آنها میدهند. آنها ایران را از دریافت همه چیز به مفهوم مطلق آن در تحریمهای خودشان ممنوع کردند و به رغم همه اینها، چنین قدرتی سر برمیآورد و همه محاسبات آنها را برهم میریزد و این موضوعی است که خود آنها هم به آن اعتراف میکنند، در حالی که بودجه دفاعی ما از عددی که آنها مطرح میکنند، کمتر است. .
شما دیدید طی اظهار نظرهایی که عربستان و دیگران داشتند، عربستان وضعیت خود را در معرض ورشکستگی اعلام کردند. صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد که اگر عربستان با همین وضعیت پیش برود، در سال 2020 ورشکست خواهد شد و این درحالی است که تاریخ پیشبینیهای خودشان، زودتر است.
** سعودیها ارتباطات نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارند
.
آنها یک سال دویست - سیصد سورتی پرواز، علیه مردم مظلوم داشتند. واقعا چه به دست آوردند؟ سه استان عربستان امروز دچار بحران و تصرف از جانب مردم یمن است. آنها بدون اینکه موفق شوند حتی یک قدم جلو بروند این مسیر را رفتند. دیدیم که وقتی انصارالله از منطقه جنوب یمن عقب نشست این مناطق به دست القاعده افتاد. این است توان نظامی سعودی با این همه حمایتهای تسلیحاتی و وجود کشورهایی که به عنوان ائتلاف در این مسیر شرکت میکنند و اینها همه اشتباهات محاسباتی آنان است. فشاری که آنها روی بحث موشکی دارند از این ناحیه است که دیدند نمیتوانند تعادل را برهم بزنند. البته عرض کردم فشار آنها فقط روی موضوع موشک نیست، آنها در همه ابعاد فشار می آورند. یعنی تحریم گسترده و در همه چیز است. آنها تحریمهای خود را از یک تانک تا یک موشک ساده تا هواپیما و غیره اعمال کردند ولی طبیعتا امروز تبلیغات روی بحث موشک است.
**در صورت هر نوع تجاوز و دست اندازی احتمالی، شیوه و نحوه پاسخ جمهوری اسلامی ایران صرفا به یکسری شلیک موشک محدود خواهد شد یا اینکه پایگاههای نظامی که آمریکاییها اطراف ایران دارد نیز میتواند محلی برای انتقام گیری ایران باشد؟
- سردار وحیدی: بازدارندگی ایران یک بازدارندگی همه جانبه است و اگرچه آنها دچار محاسبات غلط استراتژیک هستند و نتیجتا ممکن است به اقدامات غلط استراتژیک دست بزنند، اما ما امیدواریم که حداقل عقلانیت را داشته باشند؛ با این حال اگر این فرض محقق نشد و ما شاهد این حداقل عقلانیت نبودیم، جمهوری اسلامی میدان نبرد و ابتکارخود را، خودش تعیین میکند به این صورت که کجا و چگونه و با چه حجمی بجنگد و این موضوع در اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود.
** جمهوری اسلامی میتواند جنگ را به همه عرصههایی که دشمن در آن حضور دارد توسعه دهد
.
جمهوری اسلامی میتواند جنگ را به همه عرصههایی که دشمن در آن حضور دارد توسعه دهد و این هم در امکان جمهوری اسلامی است و هم اینکه حق شرعی و قانونی و اخلاقی جمهوری اسلامی است که از چنین امکانی استفاده کند. بنابراین برای هرکسی که بخواهد هرگونه تجاوزی را به هرشکل داشته باشد تعیین صحنه نبرد و ابتکارات عمل، متعلق به جمهوری اسلامی خواهد بود.
**حضرت آقا در فرمایشات اخیری که داشتند راجع به زمزمه هایی که منتشر شد بیاناتی داشتند (که البته آن صحبتها الحمدلله بعدا توسط آن منبع صادر کننده تکذیب و گفته شد اشتباهی صورت گرفته و این موضع آن شخص نیست) منتهی حضرت آقا فرمودند بیان این اظهارنظرها اگر از روی غفلت باشد که غفلت است اما اگر اینها تعمدا و آگاهانه گفته شود، مصداق خیانت است. چه تبعاتی پشت این گونه اظهارنظرها و مواضع و رویکردها وجود دارد که میشود درباره آن تعبیر خیانت را به کار برد چنانچه حضرت آقا چنین تعبیری را به کار بردند؟
- سردار وحیدی: اساس و حرکت جمهوری اسلامی براساس گفتمان انقلاب اسلامی بوده است. گفتمان انقلاب اسلامی به دنبال نفی تبعیض و ظلم و ایجاد عدالت و معنویت و عقلانیت در کشورهای اسلامی و در بین مسلمانان و همه کشورهای دنیا بوده است و این چیزی است که صد در صد به نفع همه است. .. از سال 2006 که مفهوم هلال شیعه توسط سران یکی از کشورهای منطقه مطرح شد، تلاش کردند به طور مشخص، جنگ بین شیعه و سنی که جنگی غیرواقعی بود را ایجاد و گفتمان انقلاب اسلامی را با یک گفتمان نبرد بین شیعه و سنی جایگزین کنندو کاملا هم معلوم بود که "نگاه انگلیسی" پشت سر چنین حرفی بود ولی از زبان یکی از مسئولین کشورهای منطقه بیان شد.
** تعبیر "هلال شیعی" انگلیسی بود اما از زبان یکی از سران منطقه بیان شد
پس از آن این جریان، واقعیتر و عینیتر شد و خود را در جاهای مختلف نشان داد تا حدی که بتواند گفتمان خود را در حوزه دفاعی قابل تعریف بدانند و برای آن معادل نظامی پیدا کنند. اساسا عنوان نبرد بین شیعه و سنی، غیرواقعی و ساختگی است چراکه انقلاب اسلامی مربوط به شیعیان نبود بلکه مربوط به جهان اسلام و مربوط به کل بشریت بود.
این حرکت ضد گفتمانی که آنها شروع کردند در واقع تکمیل این بود که با یک قدرت نظامی برتر وارد صحنه بشوند چون احساس کردند که در دفاع مقدس، گفتمان انقلاب اسلامی بسیار قوی بوده و اگر چه گاهی یک نبرد نظامی را شکل دادند اما نتوانستند گفتمان ما را تحت تاثیر قرار دهند و حالا با دو اهرم وارد صحنه شدهاند. یکی اینکه تغییر گفتمانی را مدنظر قرار دادند تا براساس آن تلاش کنند گفتمان انقلاب اسلامی را با گفتمان جنگ بین شیعه و سنی جابجا کنند و ثانیا با بدل زدن به مقاومت و با ایجاد جریانات تروریستی، مقاومت را سرکوب کنند و در مرحله نتیجهگیری جهانی با یک قدرت نظامی وارد صحنه شوند. بنابراین در محاسبات آنها، ابزاری که قرار است به آنها برش نهایی را بدهد تا کار را تمام کند، قدرت نظامی است و ما باید بدانیم که پشتوانه گفتمانی ما، قدرت نظامی ما است و اساسا جابجا کردن اینها یک اشتباه بسیار راهبردی محسوب میشود. قدرت دفاعی جمهوری اسلامی باید در اوج باشد و این دستور قرآنی است. پس نمیتوان دستور قرآنی را نادیده گرفت (واعدوا لهم ماستطعتم بالقوه)، جالب است که در همین دستور قرآنی در "ترهبون به عدوالله و عدوکم" مورد توجه قرار گرفته و تاکید شده است که دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانید. بنابراین اینکه بایستی ایران قدرت دفاعی خود را افزایش دهد تا بتواند در مقابل این زیاده خواهیها بایستد، هیچ گاه از صفحه رادار جمهوری اسلامی و ملت ایران محو نخواهد شد. ..
** زمانی بر صدام پیروز شدیم که همراه قدرت گفتمانی، قدرت نظامی تعیین کننده داشتیم
ما زمانی توانستیم بر صدام پیروز شویم که همراه قدرت گفتمانی، قدرت نظامی تعیین کننده داشتیم. البته آنجا تسلیحات خیلی نبود ولی قدرت کارایی و رزمندگی فرزندان ملت توانست کار را نهایی کند و الان هم همینطور است. لذا باید بدانیم که امروز در وضع به هم ریخته، پیچیده، بحرانی و بحران خیز منطقه و جهان که جمهوری اسلامی سکو و پایگاه امنیت و اقتدار و ثبات و سکون در منطقه قلمداد میشود هر حرفی از این دست نه تنها اشتباه استراتژیک است بلکه همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند در صورت آگاهانه بیان شدن، خیانت استراتژیک محسوب میشود و این رویکرد در واقع آب ریختن به آسیاب دشمن است و دشمن است که میخواهد چنین فکری را القا کند.
** احساس کنند که قدرت دفاعی کشور ضعیف شده، توطئه خواهند کرد
البته ملت ما بسیار هوشیار هستند و به خوبی دشمن را با توجه به زوایای حرفهایی که میزند، میشناسند و میداند اگر قدرت دفاعی، مهم نبود آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی بعضی از کشورهای مرتجع منطقه اصرار نداشتند که قدرت دفاعی ایران کم و ضعیف باشد و اگر این کشورها نتوانستهاند توطئههای خود را عملی کنند از یک سو به دلیل حضور همه جانبه ملت در صحنه و از سوی دیگر، قدرت دفاعی رزمندگان این ملت بوده وگرنه به محض اینکه آنها احساس کنند قدرت دفاعی کشور ضعیف شده، بیتردید توطئههای شوم خود را عملی خواهند کرد. اینکه امروز جمهوری اسلامی در چنین امنیتی قرار دارد ناشی از اتکا و ابتنا به چنین قدرتی است که البته اساسش قدرت الهی است. در پرتو افکار نورانی اهل بیت(ع) و مکتب اهل بیت(ع) امروز در ایران چنین قدرتی متولد شده و به عنوان قدرتی مستقل و پا برجا در مقابل همه دشمنی ها ایستاده است.
امیر رحمانی
شنبه 22 خردادماه سال 1395 ساعت 02:20 ب.ظ