پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام ارشد
نظامی اعلام کرد، تحویل سامانه اس 300 به ایران از ژانویه (دیماه)آغاز میشود و
فوریه (بهمن ماه) پایان می یابد.
به گزارش فارس، خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل
از یک مقام ارشد نظامی امروز جمعه گزارش داد که تحویل سامانه اس 300 به ایران در
ماه ژانویه آغاز میشود.
این منبع نظامی گفته است که تحویل اولین سامانه
از اس 300 در ماه ژانویه آغاز و در ماه فوریه(یک ماه بعد) به پایان میرسد. به گفته
وی، ایران دومین سامانه را در ماه اوت یا سپتامبر 2016 دریافت خواهد کرد.
وی تاکید کرد که روسیه تمام تعهدات خود را در
زمینه تجهیز ایران به سامانه پدافند هوایی اس 300 انجام خواهد داد.
به گفته این مقام ارشد روسیه، حدود 80 متخصص
ایرانی در زمینه نحوه استفاده از این سامانه در آکادمی هوای فضای موژیسکی روسیه
آموزش خواهند دید. متخصصان ایران از ماه ژانویه آموزش خود را در این آکادمی آغاز
خواهند کرد و به مدت 4 ماه به طول خواهد انجامید. براساس این گزارش، هزینههای این
دوره آموزشی 4 ماهه در قرارداد پیش بینی شده است. پس از آن متخصصان ایران در ماه مه
به خانه بازخواهند گشت.
به گفته این منبع روس، براساس قراردادی که میان
دو طرف در ماه سپتامبر 2015 امضا شد، اولین سامانه از اس 300 برای انجام مراحل تست
و آزمایش فورا به منطقه «کاپوستین یار» منتقل شد. در حال حاضر مراحل تست آن رو به
اتمام است و منتظر تاییدیه نهایی و کسب مجوزهای لازم است.
به گفته این منبع نظامی روس، اولین سامانه به
بندری در سواحل دریای خزر منتقل و از طریق دریایی به ایران تحویل داده خواهد
شد.
قرارداد تحویل سامانه های اس-300 در اواخر سال
2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سامانه های موشکی پدافند
هوایی به ارزش حدود800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال
2010 دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان تدابیر مربوط به
اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010
میلادی، تحویل سامانه های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی
به ایران را ممنوع کرد. بعد از آن ایران به خاطر عدم تحویل اس-300 از شرکت روسی
«روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4
میلیارد دلار غرامت نمود. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه 13 آوریل
امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی اس-300 را به
ایران لغو کرد. ایران قرار است بعد از دریافت اولین سامانه شکایت
خود را پس بگیرد.
نظر مقامات وزارت خزانه داری آمریکا درباره زمان و نحوه برداشتن تحریم های ایران
به گفته این مقام آمریکایی ، آمریکایی ها به زودی قادر خواهند بود کالاهایی چون فرش، پسته و خاویار ایرانی را وارد کنند و شرکت های آمریکایی قادر خواهند بود بدون محدودیت قطعات هواپیما به ایران بفروشند.با نزدیک شدن به زمان آغاز اجرای برجام مقامات آمریکایی اطمینان خاطر می دهند که تحریم های اعمال شده بر ایران در موضوع هسته ای را همزمان با پایان یافتن اجرای تعهدات ایران در قالب برجام، لغو خواهند کرد.به گزارش
عصر ایران به نقل از رادیو ملی آمریکا (NPR) مقامات وزارت خزانه داری آمریکا می گویند ، آماده اند تا بر اساس برجام تحریم های ایران را بردارند.
پیشتر مقامات آمریکایی از احتمال برداشته شدن تحریم ها تا بهار سال 2016 خبر می دادند اما با توجه به سرعت عمل ایران در عمل به تعهدات هسته ای مقامات وزارت خزانه داری آمریکا معتقدند احتمالا قادر باشند از اوایل ماه ژانویه سال جاری تحریم های ایران را لغو کنند.
استفال مول مسئول تحریم های ایران در دولت آمریکا در جلسه ای که اخیرا در شورای آتلانتیک در واشنگتن برگزار شد در این باره گفت:" زمان آغاز اجرای برجام نقطه عطف مهمی است. این دست آنها (دولت ایران) است که چه زمانی بتوانند همه تعهدات خود را برآورده کنند واین حقیقت که آنها بسیار سریع تر از حد انتظار در حال تحقق تعهدات خود هستند، ما چالشی در پیش رو داریم که باید ببینیم هر قدمی که آنها برداشته اند کاملا مورد تایید (آژانس) بوده باشد.
آدام زوبین معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم نیز در این باره گفت:" بر اساس برجام همه تحریم های مرتبط با فعالیت های هسته ای ایران لغو خواهد شد و همه دولت ها و شرکت های بین المللی قادر خواهند بود بدون محدودیت و هراس از تحریم های آمریکا با ایران وارد معاملات نفتی و گازی شوند. ایران دوباره به طور گسترده به بازار های مالی بین المللی دسترسی خواهد یافت و بانک مرکزی ایران مجاز خواهد شد دوباره اقدام به جابجایی پول و دسترسی به دارایی های مسدود شده خود داشته باشد."
به گفته این مقام آمریکایی ، آمریکایی ها به زودی قادر خواهند بود کالاهایی چون فرش، پسته و خاویار ایرانی را وارد کنند و شرکت های آمریکایی قادر خواهند بود بدون محدودیت قطعات هواپیما به ایران بفروشند.
اما به گفته آدام زوبین تحریم های دیگر مرتبط با موضوعات غیر هسته ای ایران همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. به گفته این مقام آمریکایی، وزارت خزانه داری با انتشار جزوه راهنمایی اعلام خواهد کرد که دقیقا چه بخش از تحریم های ایران برداشته شده و چه بخش هایی همچنان تحریم خواهند بود.
به گفته این مقام آمریکایی برای مثال شرکت هواپیمایی ماهان ایران به دلیل ارسال سلاح از طریق خطوط هوایی خود به یمن و سوربه همچنان در لیست تحریم های آمریکا باقی خواهد ماند.
این مقام آمریکایی ادعا کرد این شرکت هواپیمایی با انتقال نیروهای سپاه قدس و ارسال تجهیزات نظامی از طریق هواپیماهایش همچنان در لیست تحریم های ثانویه (غیر هسته ای) آمریکا خواهد ماند.ایران هر گونه اتهام حمل سلاح و نیرو از طریق خطوط هوایی به یمن و سوریه را رد کرده است.
یمن در 9 ماه گذشته و از زمان آغاز حملات هوایی سعودی ها تحت محاصره همه جانبه دریایی و هوایی قرار دارد.
همچنین به گفته این مقام آمریکایی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و شرکت ها و حساب های متعلق به این نیرو همچنان در لیست سیاه تحریم های آمریکا باقی خواهند ماند، حتی اگر توافق برجام آغاز شده و تحریم های ایران برداشته شود.
10 درس "مناقشه هسته ای" برای ایرانی ها
مسؤولیت های مهم را باید به آدم های بزرگ و "چشم و دل سیر" سپرد نه به آدم های کوچک و "چشم و دل گرسنه". پرونده های بزرگ را نباید به آدم های "کوچک نگاه" سپرد زیرا نتایج مصیب باری دارد.
عصرایران؛ رضا غبیشاوی - مناقشه تهران و کشورهای غربی بر سر مسئله هسته ای ایران به پایان رسیده و دو طرف در کانال اجرای بخش های مختلف "برجام" به عنوان برنامه مشترک برای حل این مسئله قرار دارند.
اما این مناقشه با همه فراز و فرودش برای ایرانی ها شامل مردم و مسؤولان، با درس هایی همراه بود که مهمترین آنها را می توان این گونه برشمرد:
1. سازمان ملل متحد، مهم است و مهمترین بخش آن نیز یعنی شورای امنیت، "بسیار مهم" است. تصمیمات سازمان ملل و شورای امنیت می تواند بر زندگی شخصی و جمعی ایرانی ها تاثیر بگذارد. مجازات ها (تحریم ها) ی سازمان ملل و شورای امنیت می تواند فارغ از شعار زدگی های ما، به منافع ایرانی ها آسیب بزند.
2. آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای حکام به عنوان مرکز تصمیم گیری آن مهم است.
3. آمریکا، کشور مهمی است (مهم به معنای محبوب نیست). همه بخش های تصمیم سازی (دانشگاه ها، لابی ها، گروه های فشار، احزاب، سازمان های غیردولتی یا ان جی او ها، رسانه ها، ستاره ها و ...) و تصمیم گیری (ریاست دولت و وزارتخانه ها، پارلمان یا کنگره، دستگاه قضایی، دولت ها، پارلمان های محلی و ...) در آمریکا مهم اند.
تصمیمات آنها درباره ایران یا طرف های مرتبط و متعامل با ایران می تواند بر زندگی تک تک ایرانی ها تاثیر بگذارد.
4. استقلال و کارایی وزارت خارجه ایران مهم است. وزارت خارجه در صورتی می تواند از منافع ایرانی ها حمایت کند که عملکردی مستقل و حرفه ای - علمی و به دور از حب و بغض های احساسی، غریزی و کودکانه برخی افراد داشته باشد.
5. خفه کردن رسانه ها و کارشناسان یک کشور به هنگام تلاش برای حل یک مناقشه، فاجعه بار است. این باعث می شود فضای بحث و گفتگو برای یافتن راه های مناسب حل مسئله یا مناقشه بسته شود و اگر پیدا شود امکان اجرا نیابد.
6. شورای عالی امنیت ملی به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره پرونده های امنیتی و سیاسی باید نقش نظارتی خود را داشته باشد و از ورود به حوزه اجرا خودداری کند. در هیچ جایی ادغام ناظر و مجری در یکدیگر سودمند نیست.
7. مسؤولیت های مهم را باید به آدم های بزرگ و "چشم و دل سیر" سپرد نه به آدم های کوچک و "چشم و دل گرسنه". پرونده های بزرگ را نباید به آدم های "کوچک نگاه" سپرد زیرا نتایج مصیب باری دارد.
8. دانستن زبان انگلیسی مهم است. اینکه بتوان انگلیسی را خوب و روان صحبت، فهمید و درک کرد امر مهمی است. دانستن و توانایی صحبت کردن، گپ زدن، نوشتن و جر و بحث و حتی مشاجره کردن به زبان انگلیسی برای مقامات ارشد و میانی ایرانی می تواند در حد حفظ منافع ملی کشور مهم باشد. اینکه مقامات ایرانی، زبان انگلیسی را خوب بلد باشند برای کسب و دفاع از منافع ایرانی ها مهم است.
9.تحریم، خسارت بار است و به منافع ایرانی ها ضرر می زند. استقبال از تحریم هرگز خردمندانه نیست.
هیچ کشوری در جهان نمی تواند همه چیزهای مورد نیازش را خود تولید کند پس مجبورر به واردات است. صادرات خوب نیازمند واردات خوب است. رفت و آمد و داد و ستد پیش نیاز هر فعالیت اقتصادی است. نباید از تحریم شدن استقبال کرد و یا بدتر از آن، جاده صاف کن تحریم خود بود.
10. موضوعات سیاسی و روابط بین الملل و جهت گیری های سیاست خارجی و برنامه های تولید انرژی و نظایر این ها، مسائلی مطلق نیستند بلکه نسبی اند. وجود راه حل های متفاوت برای آنها طبیعی است. راه حلی که ما نمی پسندیم الزاماً خائنانه نیست و در مقابل راه حل های ما نیز عین ثواب و کمال مطلق فضیلت نیستند.
اولویت نخست، "زندگی انسانی" است و همه چیز زیرمجموعه آن و در اولویت های بعدی قرار می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ه - ایسنا نوشت: دولت سوریه اعلام کرد که توافق
با گروه تروریستی داعش برای خروج اعضای این گروه به همراه خانوادههایشان از مناطق
جنوبی دمشق نهایی شده و به زودی این افراد جنوب دمشق را ترک خواهند کرد.به گزارش سایت شبکه روسیه الیوم، بنابر گفته یک
منبع عالی رتبه در دولت سوریه که خواست نامش فاش نشود مرحله اول این توافق شامل
خروج چهار هزار شبه نظامی وابسته به گروه تروریستی داعش از مناطق القدم و حجرالاسود
در جنوب دمشق خواهد بود که این افراد به همراه خانوادههایشان به شهر رقه در شمال
سوریه منتقل خواهند شد.
دولت سوریه تاکید کرد که پس از خروج اعضای داعش
از مناطق جنوبی دمشق این مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در خواهد آمد و دیگر گروههای
مخالف سوری نیز در آنجا حضور نخواهند داشت.به گفته منابع داخلی در سوریه داعش اقدامات خود
را در جنوب سوریه برای انتقال اعضای خود آغاز کرده و خودروهایی را برای این منظور
به حومه دمشق آورده است.خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از یک منبع
"آگاه" اعلام کرد که انتقال اعضای داعش از جنوب دمشق ظرف چند ساعت آتی آغاز خواهد
شد.این منبع تاکید کرد: مرحله دوم انتقال اعضای داعش
از شنبه آغاز میشود و شامل پنج هزار عضو این گروه تروریستی است که در اردوگاه
فلسطینی یرموک حضور دارند. بنابر توافقی که میان دولت سوریه و رهبران داعش با
میانجیگری یک طرف سوم به امضا رسیده این نیروها به همراه خانوادههایشان از شنبه
خروج به سمت شهر رقه را آغاز میکنند.
بنابر توافق مذکور تروریستهای داعش مجاز هستند
تا سلاحهای سبک خود و آنچه را که قابل حمل است با خود ببرند و سلاحهای سنگین و
دیگر تسلیحات خود را منهدم کنند.احمد المجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی
بخش فلسطین اعلام کرد که وساطت این توافقنامه برعهده دفتر استفان دیمیستورا،
فرستاده سازمان ملل به سوریه انجام شده است.وی هرگونه میانجیگری سازمان آزادی بخش فلسطین در
این توافق را رد و تاکید کرد که این سازمان با دولت سوریه از نزدیک اوضاع در
اردوگاههای فلسطینی در سوریه را زیر نظر دارد.اوایل سال جاری میلادی گروه تروریستی داعش توانست
به اردوگاه یرموک که پیشتر بخشهایی از آن به تصرف دیگر گروههای مخالف سوری درآمده
بود وارد شود و بخشهای زیادی از این اردوگاه در جنوب دمشق را به کنترل خود درآورد.
اسرائیل حیوم:
روابط
اسرائیل با آمریکا متفاوت از هم پیمانی آمریکا با عربستان سعودی است اما بین مواضع
سیاسی تل آویو و ریاض به ویژه در ارتباط با ایران اشتراکاتی وجود دارد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از نشریات اسرائیلی با اشاره به تلاش ریاض
برای تخریب فرصتهای پیش روی ایران بعد از لغو تحریمها نوشت دیرینگی هم پیمانی میان
آمریکا و عربستان سعودی اگرچه فرو نپاشیده اما روابط بین دو کشور تا حد زیادی پس از
توافق ایران به سردی گراییده است و همانند گذشته خوب نیست.
به گزارش «انتخاب»، « اسرائیل حیوم» با تصریح به
این مطلب در گزارشی به قلم زالمان شووال نوشت: اخیرا گزارش های زیادی در این باره
منتشر شده که سبب بروز سوالاتی در این باره شده است که آیا تداوم این رابطه همچنان
به نفع آمریکاست یا خیر. تغییراتی در نقشه سیاسی جهان رخ داده است. آمریکا تمرکز
سیاست خارجی و دفاعی خود را از منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) به سوی خاور دور تغییر
داده است و همزمان هم پیمانان سنتی واشنگتن در منطقه به صورت فزاینده ای درباره
نزدیک شدن آمریکا به ایران به ویژه پس از دستیابی به توافق هسته ای ابراز نگرانی
کرده اند.
نفت عاملی دیگر در سرد شدن روابط آمریکا و
عربستان سعودی محسوب می شود بگونه ای که سال ها فرمول خاصی در این باره وجود داشت
مبنی بر اینکه نفت عربستان سعودی به آمریکا منتقل می شد و در ازای آن آمریکا از
عربستان و اهدافش دفاع می کرد. این فرمول همچنان بر سر جای خود باقی است و هیچ یک
از دو طرف به دلایل اقتصادی و دیپلماتیک از تغییر این فرمول سود نمی برد.
اگر در گذشته ای نه چندان دور آمریکا به نفت
عربستان متکی بود، ولی در حال حاضر در نتیجه انقلاب نفت شیل در آمریکا، این روند
تغییر کرده و سبب شده است در سال های اخیر آمریکا نه تنها تأمین کننده نفت خود باشد
بلکه به یک صادرکننده بالقوه نیز تبدیل شود. این روند به نوبه خود بر سیاست و
راهبردهای واشنگتن از جمله روی آوردن به خاور دور و برقراری روابطی دوستانه تر با
ایران تأثیر داشته است.
با این حال، عربستان سعودی با حفظ سطح بالای
تولید نفت توانسته است راهی برای جبران زیان اقتصادی خود بیابد و با بکار گیری این
راهبرد سبب کاهش بیش از پیش بهای نفت در بازارهای جهانی شده است. این موضوع سبب شد
تولید نفت شیل در آمریکا چندان توجیه اقتصادی نداشته باشد. البته یک نتیجه احتمالی
این است که اتکای آمریکا به نفت عربستان سعودی ممکن است افرایش یابد و این موضوع
واشنگتن را مجبور خواهد کرد در ارزیابی هایش درباره رویکردهای راهبردی تجدید نظر
کند. یک تأثیر جانبی این اقدام می تواند این باشد که اقتصاد روسیه آسیب خواهد دید و
آنچه که برای ریاض اهمیت بیشتری دارد این است که ضربات سختی بر فرصت های ایران به
منظور بهبود اوضاع اقتصادی پس از برداشته شدن تحریم ها وارد شود.
اسرائیل در هیچ یک از این موضوعات نقشی محوری
ایفا نمی کند اما از حاشیه نیز نظاره گر این اتفاقات نیست. روابط اسرائیل با آمریکا
متفاوت از هم پیمانی آمریکا با عربستان سعودی است اما بین مواضع سیاسی تل آویو و
ریاض به ویژه در ارتباط با ایران اشتراکاتی وجود دارد .
در حالی که به دلیل ویژگی های بنیادگرایانه ریاض،
نمی توانیم انتظار داشته باشیم اسرائیل و عربستان سعودی روابطی رسمی با یکدیگر
داشته باشند اما امکان برقراری روابطی عمل گرایانه درباره موضوعات خاص وجود دارد که
می تواند توجیه کننده تعاملات دیپلماتیک تل آویو با ریاض باشد. موضوع فلسطین یک
اولویت برای عربستان سعودی محسوب نمی شود اما در عین حال سعودی ها نمی توانند آن را
نادیده بگیرند.
با این حال، باید به خاطر داشته باشیم حتی ملک
عبدالعزیز بن سعود اولین پادشاه عربستان سعودی با وجود مواضع ضد یهودی خود و سخنان
آشکارش علیه یهودیان در اسرائیل، توصیه کرده بود مقامات عرب به شکلی محتاطانه با
اسرائیل همکاری کنند. او همچنین گفته بود نمی تواند به هیچ جنگی غیر از یک جنگ
نمادین علیه اسرائیل بپیوندد و این همان کاری بود که او انجام داد.