محسن رضایی: ایران اسناد فروش نفت داعش به ترکیه را در اختیار دارد
رضایی همچنین در حاشیه این دیدار در پاسخ به این سوال که چرا مسوولان ترکیه هرگونه خرید نفت از داعش را تکذیب می کنند.حسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در این کشور نیست ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم.به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز جمعه در عیادت عده ای از مجروحان جبهه سوریه افزود: مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون های نفت داعش به ترکیه عکس برداری و فیلم برداری کرده اند و این اسناد قابل ارائه و انتشار است.
وی ادامه داد: به زودی اخبار مهمی از انهدام تکفیری ها وداعش به گوش مردم می رسد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: کشورهای درگیر تروریسم باید با خونسردی از چالش با یکدیگر بکاهند و توان خود را برای انهدام داعش به کار گیرند».
رضایی همچنین در حاشیه این دیدار در پاسخ به این سوال که چرا مسوولان ترکیه هرگونه خرید نفت از داعش را تکذیب می کنند، گفت: اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در کشور خود نیست ما آمادگی داریم این اطلاعات را در اختیار آنها قرار بدهیم.
مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون های نفت داعش به ترکیه عکس برداری و فیلم برداری کرده اند و این اسناد قابل ارائه و انتشار است.
هشدار استاندارد نسبت به مصرف روغنهای کنجدی
سازمان ملی استاندارد در اطلاعیهای نسبت به مصرف روغنهای کنجدی که به روش سنتی روغنگیری میشوند، هشدار داد.
به گزارش ایسنا، نگرانی مردم از تاثیر مصرف روغنها در غذاهای مختلف موجب شده است که برخی از افراد به جای خرید انواع روغن بسته بندی شده دارای علامت استاندارد معتبر به سمت مصرف روغنهایی بروند که به روش سنتی روغنگیری میشوند.
این درحالیست که سازمان ملی استاندارد به مردم هشدار داده است به دلایل عدم اطمینان از مواد اولیه مصرفی مناسب از نظر نوع دانه و احتمال بالا بودن میزان آلودگی میکروبی از جمله کپک زدگی، سموم قارچی مانند آفلاتوکسین، شرایط نامناسب نگهداری مواد اولیه، عدم رعایت بهداشت دستگاه های روغن کشی طبق معیارهای استاندارد ملی، وجود برخی ناخالصی های مضر در محصول نهایی مانند فلزات سنگین و همچنین فسادپذیری روغن استحصالی، از خرید و مصرف این گونه روغنها باید خودداری شود. این روزها روغنگیری از انواع دانههای روغنی مانند کنجد، فندق و زیتون کسب و کار جدیدی است که در سطح شهرستان رشت مشاهده می شود و فروشندگان این روغن ها در حضور مشتری روغن کاملا خالصی از دانهها و میوههای روغنی تهیه میکنند و برای اعتماد بیشتر مشتریان، اجازه میدهند آنها شخصا فرآیند روغنگیری را انجام دهند. منبع: ایسنا
مرد هستهای ایران در جمع متفکران برتر دنیا
فهرست متفکران ۲۰۱۵ در ۹ دسته طبقه بندی شده است که یکی از مهم ترین دسته ها، گروهی است که تحت عنوان کلی «تصمیم سازان» قرار گرفته اند.

«فارن پالیسی» یک بار دیگر فهرستی از متفکران جهان را منتشر کرده است؛ در این فهرست یک چهره شناخته شده ایرانی نیز حضور دارد.
به گزارش هفت صبح، «فارن پالیسی» برای هفتمین سال متوالی اقدام به انتشار فهرستی کرده است که از آن با عنوان «متفکران جهان» یاد می کند. در این فهرست چهره ۱۰۰ نفری دیده می شود که در سالی که رو به پایان است توانسته اند اقداماتی تاثیرگذار داشته و توجه جهانیان را به خود جلب کنند. در آغاز پرونده ویژه سال فارن پالیسی آمده است «اگر حوادث سال گذشته - از ظهور دولت به اصطلاح اسلامی تا تهاجم روسیه به اوکراین - نشان از در هم شکستن دنیا بود، سال ۲۰۱۵ نشان داد که برخی زخم ها می تواند درمان شود.
توافق تاریخی با ایران، کوبا و یونان، همه و همه از مذاکره و روحیه خستگی ناپذیر در مبارزه به دست آمده است. وجوه اشتراک - چه در زمینه سیاسی، اقتصادی یا اخلاقی - سرانجام توانسته است بر قدرت بی تفاوتی فائق آید. ماجراهای دیگر سال ۲۰۱۵ نشان داده است که افکار عمومی - برخلاف اینکه به ظاهر سخت و محکم هستند - می توانند تغییر کنند.
با این حال هنوز تلاش برای درمان دردهایی که دنیا را فلج کرده است ادامه دارد. متفکران جهانی در سال ۲۰۱۵ نشان دادند که چگونه مبارزه از الرقه به واشنگتن و از آتن به کابل همچنان ادامه دارد. اگرچه برخی از متفکران با موانعی در برابر خود روبرو هستند اما بسیاری از آنها ایده هایی را در پیش گرفته اند که می تواند نویدبخش آینده ای بهتر برای بشریت باشد.»
فهرست متفکران ۲۰۱۵ در ۹ دسته طبقه بندی شده است که یکی از مهم ترین دسته ها، گروهی است که تحت عنوان کلی «تصمیم سازان» قرار گرفته اند.
در این فهرست چهره هایی همچون «انگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه، «علی اکبر صالحی» و «ارنست مونیز» رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا، «مارگوت والستروم» وزیر امور خارجه سوئد، «پانیس واروفاکیس» وزیر سابق اقتصاد یونان، «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان سعودی و «آمنه غریب - فخیم» رییس جمهور جمهوری موریس دیده می شود.
فارن پالیسی که در مورد انتخاب علی اکبر صالحی و ارنست مونیز عنوان «نبرد علم با علم» را انتخاب کرده است، درباره انتخاب این دو نفر در بین متفکران سال ۲۰۱۵ می نویسد: امسال دیپلمات ها با امضای قرارداد تاریخی بین ایران و قدرت های جهانی اعتبار بسیاری برای خود کسب کردند. با این حال، دو فیزیکدان بودند که در مورد مسائل علمی با هم بحث کردند تا امکان تحقق قرارداد بزرگ سیاسی فراهم شود.
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات سال ۲۰۱۴ پیوستند تا با به کارگیری تخصص خود بحثی را حل و فصل کنند که به برنامه سانتریفیوژهای جمهوری اسلامی محدود می شد.
امسال آنها قراردادی نوآورانه و انقلابی را به امضا رساندند که بر اساس آن ایران علاوه بر اورانیوم می تواند پلوتونیوم نیز تولید کند و راه برای همکاری های علمی بیشتر در زمینه کمک به درمان سرطان تسهیل می شود. جان مارک داچ رییس سابق سی آی ای در مورد ارنست مونیز به نیویورک تایمز می گوید: «گاهی یک دانشمند در لحظه مناسب به داد دولت می رسد.» عبارتی که به نظر می رسد در مورد علی اکبر صالحی نیز صادق باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی: 250 فروند هواپیمای زمینگیر در ایران وجود دارد
سازمان هواپیمایی کشوری نمیتواند منتظر خرید هواپیمای نو توسط ایرلاینها باشد سپس نسبت به آزادسازی نرخ بلیت اقدام کند.در هفته گذشته موضوع آزادسازی نرخ هواپیما جدی شد و بالاخره سازمان هواپیمایی به خواست ایرلاینها پاسخ مثبت داد و نرخ بلیت هواپیما در ١٧٠ مسیر را آزاد کرد. به گزارش اعتماد، علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری که خود از مدیران سابق ایرلاینها بوده است با حضور در برنامهای تلویزیونی به ارایه جزییات بیشتر از این برنامه پرداخت و از واگذاری اختیار به شرکتهای هواپیمایی برای تعیین قیمتها پس از آزادسازی کامل قیمتها، خبر داد.
وی تاکید کرده است تا پایان امسال آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برای تمام مسیرهای باقی مانده پروازی نیز آزاد میشود.
برخی موضعگیریهای این سازمان در قالب مهمترین بخشهای صحبتهای رییس سازمان هواپیمایی کشور:
براساس قانون برنامه پنجم بخشی از طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در قالب متنوعسازی نرخ بلیت اجرا و در نهایت طی چند روز اخیر قیمت بلیت هواپیما در ١٧٠ مسیر بهطور کامل آزاد اعلام شد. نرخ ٨٧ مسیر همچنان تابع نرخگذاری سازمان هواپیمایی است، سازمان هواپیمایی نظارت کامل بر مسیرهای پروازی حمایتی که از مسیرهای کمتقاضا هستند دارد.
نرخ بلیت برای مسیرهای جدید که در حال حاضر پروازی در آنها انجام نمیشود نیز آزاد شده است که دلیل آزادسازی نرخ بلیت این مسیرها توجه ویژه به قسمت اعظمی از مناطق که در حال حاضر پرواز کمی در آنها وجود دارد است تا شرکتهای هواپیمایی برای راهاندازی مسیرهای جدید پروازی تشویق شوند.
بهطور قطع سازمان هواپیمایی کشوری در زمان اجرای آزادسازی قیمتها را پایش میکند و اجازه رقابتهای ناسالم در صنعت حملونقل هوایی را نخواهیم داد.
سازمان هواپیمایی کشوری نمیتواند منتظر خرید هواپیمای نو توسط ایرلاینها باشد سپس نسبت به آزادسازی نرخ بلیت اقدام کند.
در یک سال اخیر نرخ بلیت بسیاری از مسیرها در برخی از زمانها بسیار نازل بود بهطوریکه حتی بلیت مسیر تهران - کیش با نرخ ٤٠ هزار، ٥٠ هزار و ٦٠ هزار تومان نیز به فروش میرسید. این واقعیت باید در نظر گرفته شود که امروز هزینه تمام شده هر صندلی پرواز برای یک ساعت در شرایط تحریم حدود ٤٠ دلار است در حالی که نرخ متوسط جهانی هر ساعت پرواز برای یک صندلی در کشورهایی که تحریم نیستند و مهد هوانوردی جهان هستند ٨٠ دلار است بنابراین در این شرایط انتظار خرید هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی ناعادلانه است.
نرخ بلیت هواپیما بعد از انقلاب اسلامی تاکنون ٢٠٠ برابر افزایش یافته است این درحالی است که در مقابل هزینه ارزی شرکتهای هواپیمایی با رشد ٥٠٠ برابری از ارز ٧ تومانی به ٣٥٠٠ تومان و نرخ هر لیتر سوخت هواپیما نیز با رشد ١٢٠٠ برابری از ٥ ریال در زمان انقلاب به ٦٠٠ تومان افزایش یافته است.
در حاضر ٢٥٠ فروند هواپیما (اعم از فعال و زمینگیر) در کشور وجود دارد که ارزش آنها حدود یک میلیارد دلار است در حالی که ارزش ٥ فروند هواپیمای بویینگ ٧٧٧ که حدود ١٥٠٠ صندلی را شامل میشود یک میلیارد دلار و ارزش یک هواپیمای ایرباس ٣٢٠ حدود ٥٠ میلیون دلار است.
در مقابل ورود هواپیماهای با عمر بالا میایستیم و اجازه این سرمایهگذاریهای غیرواقع را نمیدهیم.
شبکه پروازی ایران امروز به ٢٥٠ فروند هواپیما محدود شده است در صورتی که حدود ٤٠ فرودگاه در کشور وجود دارد که اصلا شرکتهای هواپیمایی تمایلی به پرواز به این مقاصد ندارند در حالی که فرودگاهها سرمایههای کشور هستند.شرکتهای هواپیمایی در صورت کنسل شدن پرواز خسارت مسافران را پرداخت میکنند اما بسیاری از مسافران برای دریافت خسارت خود مراجعه نمیکنند.

تفکیک درآمدهای نفتی نیز حکایت از آن دارد که از محل فروش نفت خام ٢٠ هزار و ٩٦٢ میلیارد تومان درآمد ایجاد شده که این عدد هم ٣/٢١ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است.عملکرد درآمد و هزینهها در بودجه برای نیم سال جاری نشان میدهد درآمدهای نفتی ٤/٢٢ درصد نسبت به نیم سال قبل کاهش یافته و در مجموع ٣٦ درصد از درآمدهای پیشبینی شده محقق شده است.
به گزارش اعتماد، بر این اساس با توجه به هزینههای دیده شده در بودجه شش ماهه منفی ٣٢ هزار و ٢٤٥ میلیارد تومان تراز عملیاتی ایجاد شده است.
در آستانه ارایه بودجه سال ٩٥ به مجلس که براساس شنیدهها برای نخستینبار دولت یازدهم با تاخیر این لایحه را ارایه میکند؛ عملکرد شش ماهه بودجه سال جاری از عدم دستیابی کامل به اهداف حکایت دارد.
با وجود آنکه بودجه دو سال گذشته به صورت انقباضی دیده شد و بودجه سال ٩٤ حتی از پیشبینیهای اولیه لایحه بسیار محدودتر بسته شد اما عملکرد باز هم از اهداف عقبتر است. در بخش درآمدها عملا ٢٨ درصد از آنچه در قانون مصوب شده بود، تحقق پیدا نکرد.
مجموع درآمدهایی که باید در نیم سال جاری به دست میآمد ٦٤ هزار و ٤٢٥ میلیارد تومان بود حال آنکه از این میزان تنها ٤٦ هزار و ٤٨٣ میلیارد تومان محقق شده است.
درآمدهای نفتی ٤/٢٢ درصد آب رفت
در ٦ ماهه نخست سال جاری ٢٧ هزار و ٩٤٤ میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت و فرآوردههای نفتی به دست آمده است که این رقم نسبت به درآمدهای مدت مشابه سال گذشته ٤/٢٢ درصد کاهش یافته است.
دهم آذر سال ٩٣ حسن روحانی لایحهای را به مجلس برد که در آن ٧١ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیشبینی شده و قیمتها برای هر بشکه نفت ٧٢ دلار در نظر گرفته شده بود. اما کاهش قیمتها در بازار جهانی شوخیبردار نبود و روند نزولی قیمت نفت مجلس را بر آن داشت که این بودجه را محدودتر و به تحقق نزدیکتر کند. به همین دلیل هم قیمت نفت در بودجه کاهش یافت و هم درآمدها با ٥٣ هزار میلیارد تومان تقلیل داده شد.
درآمدهای نفتی شش ماهه نخست سال ٩٣ نشان میدهد که در این مدت ٣٥ هزار و ٩٩٦ میلیارد تومان از محل فروش نفت و فرآوردههای نفتی عاید کشور شده بود. بنابراین درآمد ٢٧ هزار میلیارد تومانی امسال ٢٢ درصد کمتر از آن چیزی است که سال قبل به دست آمده بود.
تفکیک درآمدهای نفتی نیز حکایت از آن دارد که از محل فروش نفت خام ٢٠ هزار و ٩٦٢ میلیارد تومان درآمد ایجاد شده که این عدد هم ٣/٢١ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است.
همچنین منابع حاصل از صادرات فرآوردههای نفتی و میعانات گازی پنج هزار و ٤٨١ میلیارد تومان بوده که ٨/٢٩ درصد از مدت مشابه سال قبل کمتر شده است. با این حال درآمدهای منابع حاصل از فروش داخلی میعانات گازی ٨٥٤ میلیارد تومان شده که نسبت به شش ماهه نخست سال قبل ١/٣٦ درصد رشد داشته است.
مالیاتها بالا رفت
درحالی که اقتصاد امسال رکودی عمیقتر از سالهای قبل را تجربه میکند اما درآمدهای مالیاتی افزایش یافت. در مدت مورد بررسی سه هزار و ٣٤١ میلیارد تومان درآمد مالیاتی به دست آمده که ١٤ درصد نسبت به شش ماهه سال ٩٣ بیشتر شده است.
با این وجود این میزان مالیات محقق شده هم ٣٧ درصد از ارقام پیشبینی شده در قانون بودجه بوده است. رشد درآمدهای مالیاتی با این توضیح از سوی مسوولان در شرایط رکودی دیده شد که به جای افزایش مالیات برای مودیان، رشد پایه مالیاتی در دستور کار قرار گرفته و افزایش درآمدها از محل شناسایی محلهایی جدید که پیش از این مالیات پرداخت نمیکردند اتفاق میافتد.
با این وجود در شرایطی که درآمدهای نفتی نسبت به گذشته کاهش یافته و دولت روی درآمدهای مالیاتی برای بودجه امسال و حتی سال آینده حساب ویژهای باز کرده است، این بخش نتوانسته بر اساس پیشبینی بودجه حرکت کند و پاسخگویی کاملی داشته باشد.
از مجموع ١٢٨ هزار میلیارد تومان درآمد مربوط به بودجه عمومی سال جاری، حدود ٣/٨٨ هزار میلیارد تومان متعلق به درآمدهای مالیاتی است. این رقم که با رشد حدود ١٨ هزار میلیارد تومانی از درآمدهای سال ١٣٩٣ تعیین شده، گرچه تا پایان نیمه اول امسال از لحاظ مقداری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل منفی نیست، ولی نتوانسته توقعات سال جاری را برآورده کند.
گزارش بانک مرکزی از عملکرد بودجه سال جاری حاکی از تحقق ٤/٣٣ هزار میلیارد تومانی این منبع درآمدی دولت در شش ماهه ابتدایی امسال است؛ این در حالی است که عملکرد مالیاتی در نیمه اول سال نسبت به شش دوازدهم رقم مصوب که حدود ٤٤ هزار میلیارد تومان است حدود ٧/١٠ هزار میلیارد تومان عدم تحقق دارد.
ایسنا در گزارشی معتقد است کمکاری درآمدهای مالیاتی برای بودجه ١٣٩٤ و انتظار تحقق ٥٤ هزار میلیارد تومانی درنیمه دوم سال برای بودجه در حالی وجود دارد که دولت با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت از اواسط سال گذشته و استمرار آن، سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی را در سال جاری افزایش داده بود.
بخش عمران ١٨ درصد از اعتباراتش را گرفت
کسریهای دولت باز هم سر بخش عمران را بیکلاه گذاشت. این بخش در شش ماهه نخست هشت هزار و ٦١٨ میلیارد تومان از اعتبارات را گرفت حال آنکه پیشبینی شده است در سال ٩٤ در مجموع ٤٧ هزار و ٣٨٥ میلیارد تومان اعتبار به این بخش پرداخت شود.
به عبارت دیگر در صورتی که نیمی از این اعتبارات را برای نیم سال جاری هم در نظر بگیریم باید حدود ٢٣ هزار و ٦٩٢ میلیارد تومان از اعتبار پیشبینی شده محقق میشد. محاسبات نشان میدهد هر ٩ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان پرداختهای عمرانی میتواند یک درصد رشد اقتصادی ایجاد کند، بنابراین براساس این برنامه بیش از ٤٧ هزار میلیارد تومان در طرحهای تملک داراییهای سرمایهای یا همان طرحهای عمرانی در قانون بودجه ٩٤ مصوب شد که تاکنون ١٨ درصد از این رقم محقق شده است.
اعتبارات عمرانی پرداخت شده ٢٢ درصد کاهش یافت
البته در نیم سال دوم مسوولان کشور معتقدند پرداخته های بیشتری به این بخش صورت خواهد گرفت به طوری که محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی در جلسه مشترک خبری با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی درباره سیاستهای تسریع رونق به پرداخت بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومان به پروژههای عمرانی در سال جاری اشاره کرد و گفت: ما طی سال جاری قطعا بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومانی که در بودجه تعیین شده به طرحهای عمرانی پرداخت میکنیم.
از سوی دیگر وقتی رقم محقق شده سال جاری برای بخش عمرانی را با مدت مشابه سال قبل مقایسه میکنیم ٧/٢٢ درصد افت قابل مشاهده است. رقمی که در نیمه سال گذشته به بخش عمرانی پرداخت شده بود ١١ هزار و ١٥٤ میلیارد تومان بود که به این ترتیب نسبت به رقم تخصیص یافته سال جاری ٧/٢٢ درصد بیشتر بوده است.
نسبت درآمد به هزینه ٦١ درصد
بر اساس جداول ارایه شده از سوی بانک مرکزی در نیم سال اول نسبت درآمدها به پرداختهای هزینهای ٨/٦١ درصد بوده است. این نسبت در خصوص درآمدهای مالیاتی به پرداختهای هزینهای ٤/٤٤ درصد و سایر درآمدها به پرداختهای هزینهای ٤/١٧درصد بوده است.
در تحلیلهای دیگر نسبت تملک داراییهای سرمایهای به فروش نفت خام ١/٤١ درصد و تملک داراییهای سرمایهای به پرداختهای هزینهای ٥/١١ درصد دیده شده است. نسبت مالیاتها به مجموع پرداختهای هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای ٩/٣٩ درصد، نسبت سایر درآمدها به مجموع پرداختهای هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای ٦/١٥ درصد، فروش نفت خام به مجموع پرداختهای هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای ٣/٣٣ درصد و تراز عملیاتی و سرمایهای به مجموع پرداختهای هزینهای و تملک دارایی سرمایهای منفی ٣/١٥ درصد محاسبه شده است.