پوتین با تهدید سعودیها را پای مذاکره آورد
امارات در نبرد عدن چه کمکی به عربستان کرد؟
به گزارش جام جم، دو ماهی به پایان سال ۹۳ باقی بود. آن روزها دیگر 10 سال از زمان صدور اجازه واردات خودروهای خارجی به بازار ایران می گذشت. زمستان معاملات بازار خودروهای وارداتی را همچنان سرد و بی روح نشان می داد.
آن روزها، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تب و تاب امضای دستورالعملی بود که به نوعی بتواند واردات خودروهای خارجی را ساماندهی کرده و کاری کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب.
نه واردکنندگانی که از وزارت صنعت مجوز گرفته بودند، بازار را به غیررسمی ها ببازند و هم مصرف کنندگان نسبت به دریافت خدمات پس از فروش برای خودروهای میلیونی خود، احساس نگرانی داشته باشند.
بازخوانی پرونده ساماندهی واردات خودرو
آن روزها این دستورالعمل، مخالفان و موافقان بسیاری داشت. واردکنندگان رسمی از این بابت خوشحال بودند که بالاخره می توانستند بخش عمده ای از بازار را از آن خود کنند و برخی فعالان بازار، سخت نگران بودند که مبادا این امر، انحصار ایجاد کرده و بازار را از روال خود خارج کند.
کار البته به شورای رقابت هم کشیده شد. این شورا به شدت معتقد بود که بازار انحصاری شده است و دستورالعمل وزیر صنعت، بازار را در تنگنایی قرار داده است که کار رقابت را سخت می کند.
از این پس، واردات خودرو تنها باید از سوی ۴۲ نمایندگی انجام می شد. سایرین حق واردات خودرو را نداشتند.
کار این مصوبه البته به ابلاغ به سازمان توسعه تجارت ایران و سامانه ثبت سفارش واردات هم کشیده شد و از این پس، تنها کسانی که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را داشتند، می توانستند ثبت سفارش واردات خودرو انجام دهند.
به مرور، ماجرا طوری رقم خورد که نعمت زاده، وزیر صنعت تصمیم گرفت تا بخشی از بندهای این دستورالعمل را اصلاح کرده و زمینه ساز انجام واردات از سوی واردکنندگان غیررسمی هم بشود.
او اعلام کرد که واردکنندگان غیررسمی هم می توانند با امضای توافق نامه هایی که البته چارچوب آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده بود، واردات انجام دهند و البته کار ارایه خدمات پس از فروش را به واردکنندگان رسمی بسپارند.
حال حداقل ۱۹۰ روز از ابلاغ این مصوبه می گذرد. بازار چرخش های زیادی داشته است. حال دیگر بازار خود را پیدا کرده است.
واردکنندگان غیر رسمی هم به نوعی با واردکنندگان رسمی جوینت شده اند و کارها به ظاهر خوب پیش می رود و گویا همه چیز روی روال است اما باید پای صحبت مصرف کنندگان هم نشست. اگرچه به هرحال، هنوز هم غل و غش در بازار خودروهای وارداتی زیاد است.
در این روزها و هفته ها هم سر و کله خارجی ها در بازار ایران پیدا شده است البته این ردپا این بار شرایط دیگری دارد.
دیگر واسطه ها قرار نیست خودروهای وارداتی روز دنیا را به ایران وارد کنند. این نمایندگی های رسمی هستند که می خواهند به صورت مستقیم کار را با شرکای خود در ایران آغاز کنند. دفترهای بسته فروش خود در ایران را بازگشایی کنند و خود نماینده رسمی باشند.
در چنین فضایی و در دوره هایی، بازار خودروهای خارجی و برخی واردکنندگانش هم به مردان هزار چهره ای تبدیل شده بودند که در واقع، کار را برای مصرف کنندگان به چالش می کشید؛ کسانی که خودروهای خارجی را با کمترین آپشن اما به قیمت ها گزاف وارد ایران کرده و گاه هم، خودروهای با سال ساخت بالاتر را به جای سال ساخت پایین، به خریداران بی اطلاع بازار خودروهای وارداتی می فروختند.
به گزارش مهر، تا پیش از دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، بودند افرادی که اگرچه به ظاهر، خودرویی صفر را خریداری کرده بودند اما در واقع، بسیاری از آپشن هایی که نمایندگان اصلی خودروسازان خارجی بر روی یک خودرو قرار می دادند را نمی دیدند و در واقع، در امارات با هماهنگی واردکنندگان برای کسب سود بیشتر، برخی آپشن ها از روی خودرو برداشته می شد یا حتی برخی قطعات اصلی خودرو تغییر می کرد اما مصرف کنندگان بدون اطلاع و البته بدون دسترسی به اطلاعات و کاتالوگ های اصلی یک خودروی خارجی، اقدام به خرید کرده و به آنچه که به عنوان یک خودروی خارجی می خریدند، می بالیدند، در حالی که کلاه گشادی به سر آنها رفته بود که البته عدم شفافیت بازار و وجود رقابت، این وضعیت را برای آنها رقم می زد.
حتی بودند واردکنندگانی که با کارت های بازرگانی جعلی یا حتی کارت های بازرگانی افرادی در روستاهای دورافتاده، اقدام به واردات خودرو می کردند و هیچگونه نام و نشانی از خود نیز در بازار به جا نمی گذاشتند. نه مالیاتی می دادند و نه در قبال ارایه خدمات به مصرف کنندگان، خود را مسئول می دانستند. حال و روز نبود نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی هم روایتی برای خود دارد.
تفاوت نرخ خودروهای وارداتی در ایران و امارات
در این میان اگرچه واردات خودروهای خارجی و قیمت گذاری آنها هم دستورالعملی جداگانه دارد اما به هرحال، به نظر می رسد کمتر واردکننده ای این دستورالعمل را رعایت می کند یا شاید هم، این دستورالعمل، نرخ گذاری معقولی ندارد.
دلیل این مدعا هم تفاوت قیمتی است که از امارات تا ایران، برای خودروهای خارجی وجود دارد. البته زمزمه ورود نمایندگان رسمی خودروهای خارجی و بازگشایی دفاتر آنها در ایران شاید بتواند اندکی طلسم قیمتی خودروهای وارداتی را بشکند.
بررسی های نشان می دهد که تفاوت قیمتی که میان خودروهای خارجی در امارات با ایران مشاهده می شود، گاه به حدود یک میلیارد تومان هم می رسد.
در این میان همین واردکنندگان نیمه رسمی باز هم از تعرفه و شرایط ورود خودرو و مسائلی از این دست، نالان هستند و می گویند که به ظاهر، تعرفه ۴۵ درصدی برای واردات خودرو لحاظ شده است.
آنها می گویند که در حال حاضر علاوه بر هزینه تعرفه ای که از سوی دولت برای واردات خودرو های کمتر از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی وضع شده، هزینه عوارض شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اسقاط و نوسازی ناوگان آمبولانس، هزینه های ترخیص نیز به آن اضافه می شود.
بر همین اساس، تعرفه موثر خودروهای کمتر از ۲۰۰۰ سی سی به ۱۰۷ درصد و برای خودروهای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی به ۱۲۴ درصد می رسد، این در حالی است که مصوبه دولت تعرفه این خودروها به ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد تعیین کرده است.
واردکنندگان بر این باورند که آنچه تفاوت قیمت را میان خودروهای خارجی در ایران و امارات رقم زده، مسائلی از این دست است و البته نرخ موثر ارز که به گفته آنها، ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است. به هرحال بازار خودروهای خارجی در ایران به لحاظ قیمتی، شرایطی متفاوت دارد.
جدول تفاوت میلیاردی قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات
نام برند | نام خودرو | قیمت نمایندگی در ایران |
قیمت در امارات |
هیوندا | اکسنت فول کامل | از ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان | از ۴۰ میلیون تومان تا ۴۷ میلیون تومان |
النترا (فول آپشن) | ۱۲۰ میلیون تومان | از ۶۰ میلیون تا ۶۳ میلیون تومان | |
جنسیس کوپه | ۲۸۰ میلیون تومان | از ۱۶۶ تا ۱۸۹ میلیون تومان | |
تویوتا | کمری | از ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۸۳ میلیون تومان | از ۸۰ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان |
پرادو ۴ در | ۳۲۵ میلیون تومان | از ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۷۰ میلیون تومان | |
پورشه کاین جی تی اس | ۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان (در بازار) | ۳۳۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان | |
مزدا | مزدا ۲ هاچ بک فول | ۶۹ میلیون تومان | ۴۵ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان |
مزدا ۳ هاچ بک | ۹۵ تا ۱۰۵ میلیون تومان | ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | |
کیاموتور | موهاوی | ۲۲۵ تا ۲۳۵ میلیون تومان | ۱۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان |
سول موتور ۱.۶ | ۱۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان | ۵۶ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان | |
رنو | رنو داستر | از ۹۶ میلیون و ۷۰۰ تا ۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان | ۴۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان |
رنو کولیوس | ۱۶۸ میلیون تومان | ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | |
بی ام دبلیو | بی ام دبلیو X۵۳۵ | یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان (در بازار) | ۲۸۸ میلیون تومان |
بی ام دبلیو ۱۵۲۰ | ۳۴۹ میلیون تومان | ۱۹۸ میلیون تومان | |
نیسان | قشقایی | ۱۲۷ میلیون تومان | ۶۵ میلیون تومان |
ماکسیما | ۹۸ میلیون تومان | ۹۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان | |
آئودی تی تی | ۲۴۰ میلیون تومان (در بازار) | ۱۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان | |
سوزوکی | گرند ویتارا | ۱۲۴ تا ۱۳۵ میلیون تومان | ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان |
گیزاشی | ۱۳۰ میلیون تومان (در بازار) | ۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان |