سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر تاسف بار

با گذشت هشت روز/ حریق مدفن زباله اهواز هنوز ادامه دارد

اهواز- ایرنا- در حالی که حریق در مدفن زباله های اهواز با گذشت هشت روز همچنان ادامه دارد، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: آتش سوزی مدفن پسماند اهواز تا سه روز آینده خاموش می شود.

امین طالقانی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا درباره آتش سوزی یک هفته ای مدفن زباله اهواز، اظهار کرد: وضعیت آتش سوزی در محل دفع پسماند صفیره در کنترل بوده و این حریق تا سه روز آینده خاموش می شود.
به گفته وی، هم اکنون 10 دستگاه ماشین آلات مهار آتش در حال خاموش کردن آتش هستند.
طالقانی افزود: روزانه 750 تن پسماند به محل دفع وارد می شود، این در حالی است که مقدار زیادی پسماندهای صنعتی مختلف نیز به آن اضافه می شود.
وی وسعت حریق را هفت هکتار در سطح یکی از سلول های دفن زباله ، عنوان کرد و گفت: دلیل آتش سوزی 70 تن پسماند یکی از ادارات بود که مواد محترقه و قابل اشتعال همراه آن بود.
طالقانی اضافه کرد: این پسماندها بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی و وجود مقادیر زیاد گاز متان و نیز هوای گرم باعث ایجاد آتش سوزی در سلول دفع پسماند شد.
وی ادامه داد: وجود گاز متان در سطح سلول های دفع و نیز وزیدن باد، آتش سوزی را به سرعت در محل دفع، وسعت داده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: هم اکنون 10 کامیون و ماشین های آتش نشانی، بیل های مکانیکی و لودر و بلدوزرهای موجود در محل دفع در حال مهار آتش هستند که امیدواریم تا سه روز آینده این کار به اتمام برسد.
وی گفت: پس از مهار آتش، عملیات ترمیمی لوله های هوادهی انجام می شود.
به گزارش ایرنا، آتش سوزی در محل دفن پسماند اهواز از 25 خرداد آغاز شده و اداره کل محیط زیست خوزستان دلیل ادامه آتش سوزی را کوتاهی شهرداری اهواز در خاموش کردن آتش عنوان کرده است. این اداره کل اعلام کرده اگر تا فردا چهارشنبه آتش خاموش نشود از شهرداری به مراجع قضایی شکایت می کند.
مدفن جدید زباله های اهواز از سال 91 در منطقه 'صفیره' راه اندازی شده است. پیش از این زباله ها در منطقه 'برومی' دفن می شد.
با توجه به بالابودن سطح آب های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، یا روش ژاپنی موسوم به «فوکوئوکا» برای دفن بهداشتی پسماند به عنوان الگو قرار گرفته است. این روش برای جلوگیری از آُسیب بیشتر به محیط زیست انتخاب شده است. در این روش زباله های غیر قابل بازیافت در سایت، در سلول های شیب دار به ابعاد 350 متر در 150 متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می شوند. تصفیه شیرابه زباله به صورت بیولوژیکی ، هدایت و جمع آوری گاز تولیدی، قابلیت استحصال انرژی و نیز تثبیت پسماندهای دفنی پس از دو سال از اهداف این روش بوده که تاکنون محقق نشده است.
کارخانه کمپوست نیز در این سایت پیش بینی شده بود تا زباله های تر را به کود آلی تبدیل کند اما این کارخانه نیز راه اندازی نشد و هم اکنون زباله های تر و خشک در سلول ها دفن می شوند که باعث کاهش عمر هر سلول می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد