یک دیپلمات غربی روز جمعه در آستانه مذاکرات حساس در وین، گفت
تا زمان رسیدن به یک توافق هسته ای تاریخی نهایی با ایران، موضوعات متعددی در
گفتگوها به صورت جدی لاینحل مانده اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به
نقل از خبرگزاری فرانسه از وین، این دیپلمات گفت: دشوارترین موضوعات نیازمند حل شدن
در روزهای آتی هستند؛ شفاف سازی، بازرسی، ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران
و تحریم ها؛ این موضوعات بزرگ، که بر سر آنها توافقی صورت نگرفته، هنوز هم به شدت
لاینحل مانده اند.
این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود در وین گفت ضرب
الاجل سی ام ژوئن ممکن است نادیده گرفته شود ولی فقط چند روز. این سخنان،
تکرار سخنان دیگر شخصیت های سیاسی از جمله یک مقام ارشد آمریکایی در روز پنجشنبه
بود.
قرار است جمعه شب، جان کری وزیر خارجه آمریکا برای گفتگوهای روز شنبه
با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، وارد وین شود. دیگر وزیران خارجه از
جمله لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز اوایل هفته آینده وارد وین می شوند.
مدیران عامل دو شرکت نفتی شل و اِنی در ماههای ژوئن و می برای مذاکره درباره فرصتهای جدید همکاری در ایران به تهران سفر کردهاند.
شرکت نفتی شل اخیرا گفتگوهایی را در تهران به منظور مذاکره درباره همکاریهای تجاری با ایران پس از لغو تحریمها انجام داده است. سخنگوی شل گفت: مقامات شرکت نفتی هلندی-انگلیسی شل اخیرا در تهران با مقامات ایرانی دیدارهایی داشتهاند. طرفین درباره بدهی هنگفت دو میلیارد و 300 میلیون دلاری شل به شرکت ملی نفت ایران و زمینه های احتمالی همکاریهای تجاری پس از لغو تحریمها مذاکراتی داشتهاند.
بن فان بوردن مدیرعامل شل اوایل ماه جاری در حاشیه نشست وزرای نفت اوپک در وین درباره مساله بدهیها با مقامات وزارت نفت ایران دیدار و گفتگو کرد.
شرکت شل اعلام کرد: اگر لغو تحریمها سرمایهگذاری در ایران را امکانپذیر کند ما علاقهمند به بررسی نقشی هستیم که میتوانیم در توسعه ذخایر انرژی ایران داشته باشیم.
همچنین شرکت اِنی اعلام کرد که کلودیو دسکالزی مدیرعامل این شرکت در ماه می برای گفتگو با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به تهران سفر کرده است.
این شرکت افزود: دسکالزی درباره امکان سرمایهگذاری در صنعت نفت و گاز ایران مذاکراتی داشته و بر علاقه این شرکت به حضور در ایران تاکید کرده است.
ایران در حال ارائه قراردادهای جدید نفتی است که میگوید انگیزه بیشتری را برای سرمایهگذاران و شرکتهای انرژی برای حضور در ایران ایجاد میکند.
ایران قصد دارد تولید نفت خود را ظرف دو ماه پس از لغو تحریمها 500 هزار شبکه و ظرف شش ماه یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
یکی از مقامات بلندپایه وزارت نفت ایران طی روزهای گذشته اعلام کرد که صنعت نفت ایران با برنامهای برای سرمایهگذاری 200 میلیارد دلاری، جذابترین بازار برای سرمایهگذاران خارجی است.
مهدی حسینی مسئول اصلاح قراردادهای نفتی ایران با تشریح مزیت نسبی این قراردادها، گفت: حتی در دورانی که بهای نفت کاهش یافته حضور در ایران بسیار سودآور خواهد بود.
ایران قصد دارد مکانیزم حفاری، توسعه و احیای میادین نفتی و همچنین احیای تاسیسات نفت را در کنفرانسی که به زودی در لندن برگزار خواهد شد اعلام کند.
بر اساس این قراردادهای جدید، شرکتهای انرژی خارجی باید برای ارائه خدمات، ساخت خطوط لوله و حفاری میادین با شرکتهای داخلی ایران شریک شوند.
ایران قصد دارد با ارائه مشوقهای بیشتر شرکتهای خارجی را در ازای تبادل فن آوری و مدیریت به حضور در پروژههای سرمایهگذاری مشترک در ایران ترغیب کند.
شش قدرت جهانی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و آمریکا امیدوارند تا ضربالاجل 30 ژوئن درباره برنامه هستهای با ایران به توافق برسند که میتواند به لغو تحریمها علیه صنعت نفت ایران منجر شود.
شرکت نفتی شل حدود دو میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد که در نتیجه دریافت نفت و عدم پرداخت پول آن به دلیل وجود تحریمها، ایجاد شده است.
تحریمهای غرب صادرات نفت ایران را بیش از 50 درصد کاهش داده و از 2.5 میلیون بشکه در سال 2012 به حدود روزانه یک میلیون و 100 هزار بشکه رسانده است.
کاهش درآمدهای نفتی ایران باعث شده که سرمایهگذاری در پروژههای جدید توسعه میادین نفتی و پرداخت پول واردات تجهیزات و خدمات مورد نیاز برای فعال نگه داشتن پروژههای نفتی دشوار شود. منبع: ایسنا
گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیلهای پیرامون آن به طور مستمر در رسانههای جایگزین که مخالف رسانههای جریان اصلی (Main Stream) غرب هستند منعکس میشود. این رسانه ها به اطلاعات و تفاسیر متفاوتی میپردازند که در رسانههای جریان اصلی پیدا نمیشود.
***
طرحهای مخفی اسرائیل و آل سعود به موازات مذاکرات هستهای
پایگاه ولترنت مینویسد:در خاورمیانه هیچ یک آگاه نیستند که توافقات سرّی که باید در 30 ژوئن آینده، در حاشیۀ توافقات چند جانبه، در رابطه با مسئلۀ هسته ای توسط واشنگتن و تهران به امضا رسد قواعد بازی را برای ده سال آینده مشخص خواهد کرد.
این توافقات در وضعیتی مطرح شده است که ایالات متحده به جای عربستان سعودی و روسیه به نخستین تولید کنندۀ نفت تبدیل شده است. ایالات متحده دیگر برای مصارف خودشان نیازی به نفت خاورمیانه ندارند و حساسیت آنها نسبت به این مسئله تنها به دلیل حفظ داد و ستدهای بازار جهانی به دلار است.
علاوه بر این واشنگتن جابجائی هائی را در استقرار نیروها از اروپای غربی و خاورمیانه به سوی خاور دور آغاز کرده است. چنین موردی به این معنا نیست که این مناطق را رها می کند، بلکه آمریکا این بار در پی تضمین امنیت خود ولی با ساز و کار دیگری است.
بر اساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، از 17 ماه پیش (یعنی در رابطه با گفتگوهای بین واشنگتن و تهران که از 27 ماه پیش آغاز شده)، تل آویو با عربستان سعودی در حال گفتگو بوده است. نمایندگان عالی مقام این دو کشور پنج بار در هندوستان، ایتالیا و جمهوری چک با هم ملاقات کرده اند.همکاری بین تل آویو و ریاض به طرح ایالات متحده برای ایجاد «نیروی مشترک عرب» به پشتیبانی اتحادیۀ عرب ولی به فرماندهی اسرائیل باز می گردد. نیروی مشترک عرب عملاً در یمن به کار بسته شد و سربازان اسرائیلی خلبانی بمب افکن های سعودی را در چهارچوب نیروی مشترک عرب به عهده دارند و ستاد فرماندهی آنها نیز توسط اسرائیل در سومالی لاند بر پا شده، یعنی در کشوری که رسماً وجود خارجی ندارد و به رسمیت شناخته نشده است. سومالی لاند در آن سوی تنگۀ باب المندب واقع شده است.
اسرائیل و عربستان سعودی پیرامون چند هدف با یکدیگر به توافق رسیده اند.
اهداف سیاسی :
1) «دموکراتیزاسیون» دولت های خلیج فارس، یعنی شرکت دادن مردم در مدیریت کشور خودشان با این حساب که رژیم سلطنتی خدشه ناپذیر باقی بماند و شیوۀ زندگی وهابی نیز زیر علامت سؤال نرود.
2) تغییر نظام سیاسی در ایران (بی آن که جنگی بر پا شود).
3) ایجاد کردستان مستقل به شکلی که ایران و ترکیه تضعیف شوند (گرچه ترکیه مدت ها با اسرائیل هم پیمان بود) و به همین گونه عراق (ولی نه سوریه، زیرا این کشور به شکل دراز مدت تضعیف شده است).
اهداف اقتصادی :
1) بهره برداری از مناطق نفت خیز در ربع الخالی و سازماندهی یک فدراسیون بین عربستان سعودی، یمن، و حتی عمان و امارات متحدۀ عرب.
2) بهره برداری از مناطق نفت خیز اوگادن (منطقه ای در جنوب شرقی اتیوپی) تحت نظارت اتیوپی، تأمین امنیت بندر عدن در یمن، و ایجاد پل ارتباطی بین جیبوتی و یمن.
به عبارت دیگر، اگر تل آویو و ریاض بخاطر مشکلات ناامید نشوند و بپذیرند که دو سوم عراق، سوریه و نیمی از لبنان زیر چتر کنترل ایران قرار گیرد، آنها می خواهند :
1) مطمئن شوند که ایران از صادر کردن انقلابش چشم پوشی می کند.
2) کنترل مابقی منطقه با حذف ترکیه که در نظارت و مدیریت تروریسم بین المللی جانشین عربستان سعودی شده بود و اکنون در سوریه با شکست روبرو شده است.
در این وضعیت، سفر شاهزاده محمد بن سلام ، پسر پادشاه سلام عربستان سعودی به روسیه موجب نگرانی شدیدی شد، یک اردوی رسانه ای گزارش داد که او می خواهد از روسیه درخواست کند که از کمک به سوریه خود داری کند. درپی او به مدت یک هفته ایاد بن امین مدنی رئیس سازمان همکاری های اسلامی همراه با چندین وزیر و تعدادی از بازرگانان به روسیه رفت. هیئت سعودی در بازار اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرد و شاهزاده مورد استقبال رئیس جمهور ولادیمیر پوتین قرار گرفت.سرزمین وهابی از تاریخ بنیانگذاری اش با ایالات متحده مناسبات ممتازی داشته و اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و سپس روسیه را به مثابه رقیب تلقی می کند. بنظر می رسد که این مناسبات در حال تحول است.
اهمیت بسیار مهم امضای همکاری ها و توافقات اقتصادی می تواند آغازی باشد برای سیاست های جدید تر. عربستان سعودی 16 مرکز اتمی خریداری کرده و در عین حال برآن است تا در پژوهش های فضائی روسیه نیز سهیم گردد و برای توافقات نفتی گفتگو می کند که نتایج آن هنوز منتشر نشده است.
برای رفع ابهام در مورد این گفتگوها، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین اعلام کرد که روسیه در مورد سیاست پشتیبانی از سوریه هیچ تغییری نخواهد داد و از آراء مردم سوریه و راه حل سیاسی پشتیبانی خواهد کرد، و مشخصاً به این معنا که رئیس جمهور بشار اسد که به شکل دموکراتیک برگزیده شده تا پایان دور ریاست جمهوری اش در قدرت باقی خواهد ماند.
هراس بزرگ از برنامه هستهای ایران
پایگاه لابلاگ مینویسد: همیشه اتفاقات اینگونه رخ میدهد. در حالیکه گفتگوهای هستهای ایران و گروه 5+1 به مهلت 30 ژوئن نزدیک میشود، مشکلترین مسائل در جریان مذاکرات مطرح میشود. یکی از این مسائل هفته گذشته دوباره ظاهر شد: مساله جنبه به اصطلاح احتمالی نظامی برنامه هستهای ایران.
هفته گذشته خبرهایی مطرح شد مبنی بر اینکه پنج کشور غربی حاضرند تا توافق نهایی را بدون حل شدن سوالات درباره این مسائل امضاء کنند. در عوض، توافق نهایی فرآیندی را تعریف خواهد کرد که طبق آن ایران پاسخهایی به سوالات آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره جنبههای نظامی برنامه هستهای پاسخ دهد. این مساله باعث مطرح شدن موجی از انتقادات شد.
جنبه احتمالی برنامه هستهای ایران همیشه در مرکز مذاکرات قرار داشته است. اگر هیچ نشانهای درباره اینکه ایران برنامه تسلیحاتی هستهای نداشته است، پس برنامه هستهای ایران دغدغهای برای جهان، آمریکا و رژیم صهیونیستی که قسمت اعظم سیاستهای خارجی واشنگتن را تعیین میکند بوجود نمیآورد.
عدم ارائه اطلاعات از جانب ایران درباره اقدامات گذشته این کشور نباید به سدی در مذاکرات تبدیل شود. بلکه، توافق نهایی باید ملزوماتی برای شفافسازی و رژیم راستیآزمایی دقیقی را تعریف نماید که اجرای دقیق توافق توسط ایران را در سالهای آتی ضمانت نماید.
برای کسانی که مایل به توسعه روابط با ایران هستند، تحریم ها مانعی به شمار نمی روند/ کسانی که از رابطه با تهران طفره می روند، حتی در صورت لغو کامل محدودیتها توجیهی برای کارشان پیدا خواهند کرد