سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

باز در مذاکرات حرف های تازه می زنند درباره بازرسی ها گفتیم اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود..من اجازه نمی‌دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت که این دانش را به اینجا رساندند بیایند حرف بزنند.

در آستانه روز پاسدار و همچنین سوم خرداد سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، صبح امروز(چهارشنبه) مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) با حضور حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده کل قوا برگزار شد.

به گزارش عصرایران به نقل از سامانه پیامکی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، اهم بیانات رهبری به این شرح است:

- باز در مذاکرات حرف های تازه می زنند درباره بازرسی ها گفتیم اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچگونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود.

- می‌گویند اجازه‌ی مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای باید داده شود. این یعنی بازجویی/ من اجازه نمی‌دهم بیگانگان با دانشمندان و فرزندان عزیز ملت که این دانش را به اینجا رساندند بیایند حرف بزنند.



- بنده خبرهایی دارم که دشمنان با همراهی برخی مسئولان سفیه منطقه‌ی خلیج فارس درصددند که جنگ‌های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند/ آنها بدانند اگر شیطنتی صورت گیرد واکنش ایران بسیار سخت خواهد بود‌.
- مسئولان عزیز ما که در این میدان شجاعانه حرکت میکنند،بدانند تنها راه مقابله بادشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است.باید بتوانند پیام و عظمت ملت ایران را در مذاکرات نشان دهند.‌

متن کامل سخنرانی به این شرح است:
در آستانه روز پاسدار و همچنین سوم خرداد سالروز عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر، صبح امروز (چهارشنبه) مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین (ع) با حضور حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به میدان، با حضور بر مزار شهدای گمنام و قرائت فاتحه، برای شهدای دفاع مقدس علوّ درجات را مسألت کردند.

فرمانده کل قوا سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان را مورد تفقد قرار دادند.
حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم در سخنانی با اشاره به «گفتمان نوین اسلامی» و «گفتمان جاهلیت» به‌عنوان دوگفتمان اصلی دنیای امروز، نزدیکی و آشتی این دوگفتمان را غیرممکن دانستند و با اشاره به زیاده خواهی های جدید در مذاکرات هسته ای از جمله درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفتگو با دانشمندان ایرانی، تأکید کردند: این اجازه مطلقا داده نخواهد شد و دشمنان بدانند که ملت و مسئولان ایران در مقابل زیاده خواهی ها و زورگویی ها بهیچ وجه کوتاه نخواهند آمد.
فرمانده کل قوا همچنین با اشاره به اخباری مبنی بر تلاش بدخواهان ملت و برخی مسئولان منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگ های نیابتی به مرزهای ایران، گفتند: اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم، رویکرد انجام کارهای نو، ابتکاری، و پرمغز را در همه مسایل مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به وجود این ویژگی ها در مراسم امروز دانشگاه امام حسین (ع)، خاطرنشان کردند: باید از انجام کارهای سطحی در همه مسایل پرهیز کرد.
حضرت ایت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شجره طیبه ای است که به مرحله قابل قبولی از توانایی ها و پیشرفت و بلوغ فکری و عملی رسیده است، افزودند: دانشگاه امام حسین(ع) یکی از نشانه های تکامل و حرکت روبه جلو سپاه است.
ایشان عقبه این دانشگاه را، عملیات های مهم دوران دفاع مقدس و مجاهدت و فداکاری پیشکسوتان سپاه برشمردند و خطاب به دانشجویان این دانشگاه گفتند: امروز پرچم حرکت انقلاب عظیم اسلامی که پرچم گفتمان نوین اسلامی است، بدست شما رسیده و باید آن را همانند گذشتگان خود، با قدرت و استحکام به پیش ببرید.
رهبر انقلاب اسلامی، پرچم گفتمان نوین اسلامی را برای سعادت بشریت راهگشا و برای نسل جوان دنیا، پرکشش و پرجاذبه دانستند و خاطر نشان کردند: این حرکت پرافتخار، با رهبری امام بزرگوار ما بوجود آمد و ملت ایران با ازخود گذشتگی و فداکاری، از این حرکت پاسداری و این پرچم را بلند کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وجود گفتمان دیگری تحت عنوان «گفتمان جاهلیت»، افزودند: گفتمان جاهلیت امروز که گفتمانی ظالمانه، زورگویانه، متکبرانه و خودخواهانه و از جانب قدرتهای سلطه گر جهان است، در مقابل گفتمان اسلامی قرار دارد که طرفدار عدالت، آزادی بشر و از بین رفتن زمینه های استثمار و استعمار، و نابودی نظام سلطه است.
ایشان با تأکید بر اینکه چشمان تیزبین ملتها قادر به تشخیص این دو گفتمان و شناخت حرکت منافقانه و ریاکارانه گفتمان جاهلیت، تحت پوشش الفاظی همچون «حقوق بشر» و «عدم خشونت»، است، گفتند: امکان آشتی و نزدیکی این دوگفتمان به یکدیگر هیچگاه وجود نخواهد داشت زیرا یک گفتمان قائل به ظلم و ستیزه گری با ملت ها است، درحالی‌که گفتمان دیگر، قائل به حمایت از مظلومان و مقابله با ظالمان است.
رهبر انقلاب با اشاره به تبلیغات دشمنان مبنی بر منزوی بودن جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کردند: نظام اسلامی از ابتدا تاکنون همواره در دل ملت ها جای داشته است و نشانه بارز آن، ابراز علاقه و شیفتگی مردم کشورهای مختلف دنیا نسبت به روسای جمهور ایران، در طول سی و شش سال گذشته است.

حضرت آیت الله خامنه ای، نام ملت ایران را در میان ملتها و حتی دولتمردان منصف و مستقل و آزادگان جهان، نامی بلند آوازه و پرافتخار خواندند و تأکید کردند: منزوی کسانی هستند که فقط می توانند با زور و دلار، برخی افراد را جذب خود کنند.ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران، عزت خود را به‌وسیله اسلام و حرکت و آرمان های انقلابی بدست آورده است، به وجود برخی چالش ها در مقابل نظام اسلامی اشاره کردند و گفتند: ما از این چالشها هیچ ابا و واهمه ای نداریم زیرا وجود چالش نشان دهنده تحرک، زنده و فعال بودن، و حرکت روبه رشد است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: ملت ایران، از این چالشها، باقدرت و با توکل بر خدا و با اعتماد به نفس، عبور خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای یکی از این چالشها را زورگویی ها و زیاده خواهیهای طرف مقابل در مذاکرات هسته ای دانستند و خاطر نشان کردند: دشمنان، همچنان ملت ایران و مسئولان را به خوبی نشناخته اند که حرف زور می زنند زیرا ملت و دولت ِ برآمده از این ملت، هیچگاه تسلیم حرف زور نخواهند شد.

ایشان با تأکید بر اینکه هر مقدار در مقابل زیاده خواهی های طرف مقابل کوتاه آمده شود، آنها جلوتر خواهند آمد، خاطرنشان کردند: باید در مقابل این زیاده خواهی ها، دیواره مستحکمی از عزم و توکل و اقتدار ملی بوجود آید.
رهبر انقلاب یک نمونه از زیاده خواهی های طرف مقابل در مذاکرات هسته ای را، درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفتگو با دانشمندان و محققان ایرانی بیان کردند و افزودند: همانگونه که قبلا هم گفته شد، اجازه هیچگونه بازرسی از هیچیک از مراکز نظامی و همچنین گفتگو با دانشمندان هسته ای و سایر رشته های حساس و اهانت به حریم آنها، داده نخواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند.
ایشان با تأکید براینکه هیچ ملت و دولت عاقلی اجازه چنین کاری را نمی دهد، گفتند: دشمن پررو و وقیح، انتظار دارد که ما اجازه دهیم آنها با دانشمندان و محققان ما درباره یک پیشرفت اساسیِ بومی و ملی گفتگو کنند اما مطلقاً چنین اجازه ای داده نخواهد شد.رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: این موضوع را دشمنان نظام اسلامی و همه کسانی که منتظر تصمیم نظام هستند، به روشنی متوجه شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مسئولین عزیز کشور که با شجاعت در این میدان حرکت می کنند، بدانند که تنها راه مقابله با دشمن وقیح، عزم راسخ و عدم انفعال است.
ایشان تأکید کردند: مسئولان و مذاکره کنندگان باید پیام عظمت ملت ایران را در مذاکرات نشان دهند.
رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه همه مسئولان به برکت انقلاب اسلامی است که صاحب مسئولیت شده اند، خاطر نشان کردند: همه ما خدمتگزار مردم هستیم و وظیفه داریم که در مقابل زورگویی، وقاحت، توقعات بی جا و توطئه ها با کمال استقامت بایستیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به برخی خبرها مبنی بر تلاش مشترک دشمنان و برخی مسئولان سفیه منطقه خلیج فارس برای کشاندن جنگهای نیابتی به نزدیکی مرزهای ایران اشاره و تأکید کردند: پاسداران انقلاب اسلامی و همه پاسداران حریم امنیت ملی در نیروهای مسلح هوشیار و بیدارند و اگر شیطنتی صورت بگیرد، واکنش جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت خواهد بود.
ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران با امیدواری کامل به حرکت در مسیر افق روشن خود ادامه خواهد داد، خاطر نشان کردند: پیمودن مسیر حرکت به سمت آرمانهای والا، قطعا همراه با هزینه هایی است و در طول تاریخ نیز ملتهایی مدال لیاقت گرفته اند که در مقابل چالشها به زانو درنیامدند و در مقابل هرگونه تجاوز سخت و نرم، حصار مستحکم عزم و اقتدار ملی را نشان دادند.رهبر انقلاب، ملت ایران را در زمره چنین ملت هایی دانستند و در پایان اظهار امیدواری کردند که جوانان عزیز و نسل نورسیده، بار سنگین امانتی را که از نسل گذشته به آنها رسیده، بهتر و مستحکم تر از قبل به پیش برند.
در این مراسم سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هدف از ارتقای سطح آمادگی‌های همه جانبه سپاه را دفاع از انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن دانست و تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درک شرایط محیطی انقلاب اسلامی و تقابل دو جبهه مستضعفین و مستکبران به دنبال تولید قدرت روزافزون درونی با تکیه بر معنویت، ایمان، عقلانیت و هوشمندی و استفاده از فناوری‌های دفاعی و امنیتی و بروز رسانی تاکتیکهای نبرد نامتقارن است.
سرلشکر جعفری با تاکید بر اینکه سلحشوری جزئی از پاسداری است، افزود: پاسداری انقلاب اسلامی در برابر دشمنان در سایه برق شمشیرهایمان و قدرتِ ایمان و فناوری‌هایی است که توازن وحشت و خطر را برای دشمنان برقرار می سازد.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان با زبان سلاح بیشتر آشنا هستند و ما هم قصد داریم با همین زبان با آنان روبرو شویم، تاکید کرد: سلاح سپاه برای عدالت خواهی و ظلم ستیزی بکار می رود.
سردار دریادار پاسدار مرتضی صفاری فرمانده دانشگاه امام حسین(ع) نیز گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات علمی و فرهنگی این دانشگاه بیان کرد.
در این مراسم دو تن از فرماندهان، دو تن از اساتید و پژوهشگران و نماینده دانش آموختگان و دانشجویان نمونه دانشگاه امام حسین(ع) هدایای خود را از دست فرمانده معظم کل قوا دریافت کردند و نماینده دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) نیز مفتخر به دریافت سردوشی شد.
اجرای طرح «شجره طیبه» از جمله برنامه های مراسم امروز میثاق پاسداری دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین (ع) بود.همچنین در این مراسم، دانشجویان دانشگاه افسری امام حسین(ع)، نمایش رزمی اعتماد به نفس را اجرا کردند.در این مراسم، یگانهای حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.
المنار:
دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در سفر به دمشق حامل پیام ایشان به بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در سفر به دمشق حامل پیام ایشان به بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود.
به گزارش «انتخاب»، شبکه تلویزیونی المنار با اعلام این خبر و با اشاره به دیدار آقای ولایتی در سفر به سوریه با بشار اسد افزود: رهنمود امام خامنه ای به بشار اسد آن بود که به دفاع از دولت و سوریه ادامه دهد.
رهبر معظم انقلال برای سوریه آینده خوبی را آرزو کردند .
ایشان همچنین آرزو کرده بودند وحدت سوریه حفظ شود و با تروریسم بجنگد.ولایتی در دیدار با بشار اسد پیروزی بزرگ بر تروریستها را در القلمون تبریک گفت.
در ابتدای این دیدار بشار اسد ضمن خوش آمدگویی به مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، از برگزاری این دیدار ابراز خرسندی کرد و سفر دکتر ولایتی به دمشق را دارای پیام سیاسی مشخص دانست. 
رییس جمهوری سوریه گفت: با توجه به جایگاه شما در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مشاورت رهبرمعظم انقلاب اسلامی، این سفر می تواند آثار ارزشمندی را به دنبال داشته باشد. 
وی اافزود: امیدواریم که شاهد پیروزی ها و توفیقات روزافزون در مقابله و مبارزه با تروریسم باشیم. 
بشار اسد با تاکید براین که مقام معظم رهبری، دکتر ولایتی و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران اشراف کامل و لازم را به مسایل منطقه ای، جهانی و همچنین سوریه دارند به ارائه تحلیلی از تحولات و اوضاع منطقه پرداخت.
السفیر:
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرحله جدید به زودی آغاز می شود و بازیگران اصلی آن مشخص هستند، ایران و امریکا می روند صفحه تازه ای از مناسبات را در تعاملات منطقه ای رقم بزنند، این دیگر به درک کشورهای عربی و ترکیه باز می گردد که ببینند چقدر می توانند واقعیت جدید را هضم کنند.

«نگاه جدید باراک اوباما به تهران قبل از پایان دوران ریاست جمهوری اش به هیچ وجه ناگهانی نیست. به خصوص که اخیرا جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هم به همتایانش گفته است که با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش در تهران بنشینند و مذاکره کنند.»

این جملاتی است که یک دیپلمات عرب که اخیرا از بیروت دیدن کرده درباره مشاهداتش از وضعیت جاری منطقه به دیگر دیپلمات های لبنانی و عربی گفته است. او همچنین می گوید که همه صحبت از آغاز «مرحله جدیدی» می کنند. مرحله ای که می رود بعد از امضای توافق نهایی با ایران آغاز شود.

لبنانی ها از واقعیت های سیاسی و امنیتی منطقه به دور نیستند، به ویژه نسبت به آن چه در القلمون می گذرد، منطقه ای که تاثیر به سزایی در فرایندهای سیاسی منطقه آن هم با نزدیک شدن به مهلت پایان توافق نهایی با ایران می گذارد. توافقی که در نزدیک ترین حالت ماه ژوئن و در دیرترین حالت ماه سپتامبر به دست خواهد آمد.

بعد از امضای توافق نهایی، امریکا و ایران پشت میز مذاکرات منطقه ای می نشینند و باید فکری برای حل پرونده های سخت و پیچیده و در هم تنیده قدیم و جدید خاورمیانه کنند. میز مذاکره ای که دیگر بازیگران میدانی نیز به دنبال سهم خود هستند.

سناریوی پیش رو پیش بینی می شود از سپتامبر 2015 آغاز و تا فوریه 2016 ادامه داشته باشد. امریکایی ها و ایرانی ها در دیدارهای مختلفشان بر این نکته اتفاق نظر دارند که تفاهم هسته ای باب را برای رسیدن به راه حل در دیگر مسائل منطقه ای باز می کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به رهبران عرب خلیج فارس در کمپ دیوید اطمینان داد تا الآن توافقی را با ایران خارج از چارچوب پرونده هسته ای منعقد نکرده است و قرار هم نیست آنها را فدای ایرانی ها کند. در مقابل ایرانی ها نیز بارها به هم پیمانان خود در منطقه به ویژه در لبنان و عراق گفته اند که ورود به پرونده های دیگر قبل از رسیدن به تفاهم هسته ای را رد کرده اند.

بنابراین دو طرف توافق دارند که فرصت به اندازه کافی دارند. در طول این فرصت (سیاسی و زمانی) نشانه های تفاهم منطقه ای ایران و امریکا در بسیاری از پرونده های داغ منطقه نمایان خواهد شد یا این که دو طرف در صورت لزوم توافق خواهند کرد که همه چیز را به حالت تعلیق در آورند تا رئیس جمهوری جدید در امریکا کار خود را آغاز کند تا او ادامه روی راه باراک اوباما باشد. کاملا روشن است که هر رئیس جمهوری که در امریکا به قدرت برسد ناگزیر است راهی که باراک اوباما تا کنون پیموده را ادامه دهد، شاید زمان از سرگیری مذاکرات یک صد روز بعد از آغاز به کار رئیس جمهوری جدید در کاخ سفید در حدود ماه آوریل باشد. به ویژه که نامزدهای ریاست جمهوری امریکا اعم از جمهوریخواه و دموکرات بر پایان دادن به پرونده ایران در دوران ریاست جمهوری خود تاکید دارند.

دیپلمات ها علی رغم اظهار نظرهای متناقض خود بر این نکته تاکید دارند که فرصت جدیدی پیش آمده که نیازمند حضور بازیگران دیگر پشت میز مذاکره است تا کار تمام شود. در این معادله جدید به خصوص جایگاه عربستان و ترکیه چیست؟ البته با یادآوری این نکته که اسرائیل نماینده خود امریکا است و منافعشان یکی است.

اوباما آن چه می خواست را در نشست کمپ دیوید به دست آورد و از آن آسوده خارج شد اما میهمانان عربش بیش از همیشه به این درک رسیدند که با تفاهمی که می رود میان ایران و امریکا به دست آید، ایران و امریکا را پشتیبان هم می کند و ایالات متحده دیگر قدرت تصمیم گیری سیاسی بدون حضور ایران در پرونده مختلف منطقه از یمن تا سوریه را نخواهد داشت. این نشان می دهد که دیگر دوران دخالت نظامی چه در سوریه چه در یمن سپری شده است. برای همین عربستان و ترکیه و قطر مجبورند در محاسبات خود تجدید نظر جدی و سریعی کنند تا بتوانند فرصت نشست پشت میز مذاکره را داشته باشند.

در عین حال توافق غیر مستقیمی میان امریکا و ایران حاصل شده که در آن اولویت به عراق و مبارز با داعش و همچنین پیشبرد روند سیاسی در عراق با مشارکت گروه های اصلی سنی این کشور داده شده است. تا به این جا سنگ اندازی های اعراب شورای همکاری خلیج فارس اثر نکرده است. جز این که دائما شکایت کنند که حیدر العبادی تا الآن قدرت را به طور کامل در دست نگرفته، کار او ساده نیست و نوری مالکی همچنان از پشت پرده بسیاری از تصمیم های اصلی را می گیرد!

در یمن، رسیدن به توافق میان ایران و امریکا می تواند سخت باشد. هر دو طرف توافق دارند که این کشور حیات خلوت و عمق حیاتی عربستان است، در نتیجه در هر نوع توافقی باید منافع عربستان نیز در نظر گرفته شود. تصمیم ایرانی ها روشن است، آنها بارها به متحدان حوثی خود گفته اند که باید راهکار سیاسی بر اساس آتش بس و آغاز گفت وگوهای سیاسی ارائه دهند، بگذارند کمک های انسانی صورت بگیرد و حکومت وحدت ملی تشکیل شود. حکومتی که احتمالا خالد البحاح، از اهالی حضرموت بیشترین شانس را برای ریاست آن خواهد داشت. او نقطه تقاطع عربستانی ها و حوثی ها است که بارها برای این سمت معرفی شده و مورد حمایت قاطع مصر نیز قرار دارد.

بر کسی پوشیده نیست که امریکایی ها با طوفان قاطع به گونه ای برخورد کردند که گویی در حقیقت پیامی عربی به خصوص از ناحیه عربستان برای تهران است تا بگوید که از خطوط قرمزش عبور کرده است، در عین حال این پیام را نیز به امریکا دارد که می تواند مستقل از متحد امریکایی اش تصمیم بگیرد. آنها همچنین به روس ها نیز این پیام را رساندند که باید از نفوذ خود در ایران استفاده کنند «چرا که یمن به مثابه مرگ و زندگی برای آنها است و اگر آتش آن خاموش نشود لهیب آتش آن دامن همه ما را خواهد گرفت.» آنها مشابه همین تقاضا را از فرانسه نیز دارند.

به رغم وجود مواضع مشترک میان ترکیه، عربستان و قطر در پرونده سوریه، که توانستند در میدان عمل از ادلب و جسر الشغور تا تدمر و حلب و بعضی مناطق اطراف حمص پیشروی داشته باشند، «طرح اردوغانیسم» در مصر و لیبی و تونس شکست های سختی خورده است، همه اینها سبب شده تا ترکیه نیز درک کند فارغ از موفقیت های میدانی اش در شمال سوریه مجبور است جایی پشت میز مذاکرات منطقه ای برای خود دست و پا کند.

مرحله جدید به زودی آغاز می شود و بازیگران اصلی آن مشخص هستند، ایران و امریکا می روند صفحه تازه ای از مناسبات را در تعاملات منطقه ای رقم بزنند، این دیگر به درک کشورهای عربی و ترکیه باز می گردد که ببینند چقدر می توانند واقعیت جدید را هضم کنند. اگر به دنبال گرفتن تکه خود از کیک منطقه هستند باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند و واقعیات جدید را دریابند.

منبع : دیپلماسی ایرانی
هآرتس افزود: دولت آمریکا قصد دارد در صورت امضای توافق هسته ای با ایران، کمک های امنیتی جدی به اسرائیل ارائه کند. از جمله این کمک ها می توان به ارائه جنگنده های اف 35 و سامانه های ضدموشکی اشاره کرد.
آمریکا در حال بررسی دادن جنگنده های اف 35 به اسرائیل در برابر توافق هسته ای با ایران است.پ

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، منابع اسرائیلی گفته اند که آمریکا در حال بررسی ارائه جنگنده های اف 35 و سامانه های ضدموشکی به اسرائیل در مقابل امضای توافق نهایی هسته ای با ایران است.
آمریکا قصد دارد با این اقدام، رضایت اسرائیل را در برابر توافق هسته ای با ایران جلب کند.
اسرائیل هم اکنون مهمترین مخالف توافق میان ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته ای تهران است.
اف 35 یکی از پیشرفته ترین جنگنده های آمریکا و جهان است. این جنگنده در سال 2006 توسط شرکت آمریکایی لاکهید مارتین ساخته شد و تا سال 2014 میلادی تعداد 115 فروند از این نوع جنگنده، تولید شد. هم اکنون تنها کشورهای آمریکا و انگلیس از این جنگنده ها استفاده می کنند.

یک فروند جنگنده اف 35 ارتش آمریکا در حال برخواستن از سطح ناوهواپیمابر این کشور

آمریکا در برابر توافق هسته ای ایران به اسرائیل اف 35 می دهد
ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آلمان) از سال ها پیش تاکنون برای دست یابی به راه حلی برای مسئله هسته ای تهران مذاکره می کنند. پیش بینی می شود دو طرف تا تیرماه آینده به راه حل جامع و نهایی در این زمینه دست یابند.
آمریکا مهمترین عضو گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران است.
روزنامه اسرائیلی هاآرتس در شماره چهارشنبه به نقل از منابع آگاه که نامی از آنها نبرد نوشت: اسرائیل و آمریکا تماس های مقدماتی و غیررسمی را برای بررسی چگونگی حمایت امنیتی واشنگتن از تل آویو آغاز کرده اند. این تماس ها در سایه شرایط فعلی در منطقه به ویژه احتمال دست یابی به توافق هسته ای با ایران صورت می گیرد.

یک فروند جنگنده اف 35 ارتش آمریکا
آمریکا در برابر توافق هسته ای ایران به اسرائیل اف 35 می دهد
هآرتس افزود: دولت آمریکا قصد دارد در صورت امضای توافق هسته ای با ایران، کمک های امنیتی جدی به اسرائیل ارائه کند. از جمله این کمک ها می توان به ارائه جنگنده های اف 35 و سامانه های ضدموشکی اشاره کرد.
علاوه بر این، آمریکا همچنان به تعهدات خود درباره حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه ادامه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبری در میانه تأیید و تکذیب؛ صبح روز گذشته «تسنیم»، خبر داد هیأت سیاسی طالبان افغانستان برای دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده‌اند. همان صبح بود که سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هفتگی در پاسخ به سؤال خبرنگار همین خبرگزاری که در مورد سفر این گروه می‌پرسید، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «نمی‌توانم تأیید کنم، این مسئله با عقل من هم جور درنمی‌آید».

به گزارش شرق، بااین‌حال، این خبر به‌سرعت در رسانه‌های دیگر هم بازنشر شد. خبر اولیه حاوی اطلاعات کمی بود و حاکی از سفر هیأتی متشکل از اعضای دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر بود که به‌رهبری فردی به نام «طیب‌آغا»، مسئول دفتر‌ سیاسی طالبان در قطر، به ایران سفر کرده‌اند.

براساس‌این خبر، هیأت سیاسی طالبان افغانستان در سفر به تهران با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسائل منطقه‌ای به‌ویژه مسائل جهان اسلام و همچنین مسائل مربوط به مهاجران به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

درحالی‌که بسیاری از مقامات افغان، از این سفر اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، «محمد اسماعیل قاسم‌یار»، عضو کمیته روابط بین‌الملل شورای‌عالی صلح افغانستان، این خبر را تأیید کرد و به خبرنگار «شرق» گفت: «از دفتر سیاسی طالبان یک گروه هفت تا هشت نفره که مقیم دوحه قطر هستند، به تهران سفر کرده‌اند و ملاقات‌هایی داشته‌اند».

او هم موضوع این سفر را رایزنی در مورد مسائل جهان اسلام و مهاجران اعلام کرد بااین‌حال که تأکید داشت موضوع مهاجران افغان موضوع دولت افغانستان است نه طالبان.

شورای صلح تنها مرجعی است که در مذاکرات با طالبان نقش اساسی دارد و از متنفذین رهبران جهادی و رهبران طالبان در دوره حکومت طالبان تشکیل شده‌‌ است. رئیس اول این شورا، «برهان‌الدین ربانی» از فرماندهان ارشد مجاهدین و رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان بوده و پس از آن ریاست شورا به «صلاح‌الدین ربانی»، پسرش رسید‌. او اکنون وزیر خارجه دولت افغانستان است. این شورا وظیفه دارد زمینه را برای مذاکرات و توافقات صلح با طالبان و ادغام این گروه در بدنه دولت فراهم کند.
روابط دولت تهران- کابل در سطح خوبی از همکاری قرار دارد؛ ظریف اواخر دی‌ماه در سفر به کابل، دعوت‌نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، را برای سفر به تهران به رئیس‌جمهور افغانستان تسلیم کرد. اشرف غنی بعد از دوبار تعویق این سفر، سرانجام اواخر فروردین ٩٤ در پاسخ به این دعوت به تهران آمد.

خبرها حاکی از این است که هیأت سیاسی طالبان افغانستان پیش از این نیز دو‌مرتبه به‌منظور دیدار با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت در کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی به ایران سفر کرده بودند.

خرداد ٩٢ درحالی‌که منابع ایرانی خبر سفر هیأت طالبان به تهران را تکذیب می‌کردند، قاری‌محمد یوسف‌احمدی، سخنگوی طالبان، به خبرگزاری اسلامی افغان که مقرش در پاکستان است، گفت نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر به ایران سفر کرده‌اند.

آن‌زمان هم صحبت از مذاکره این افراد با مقامات ایرانی مطرح بود. یوسف‌احمدی تأیید کرده ‌بود که نمایندگان دفتر سیاسی طالبان با مقامات ایرانی ملاقات کرده‌اند. همچنین گروهی از روحانیون طالبان هم به صورت جداگانه در کنفرانسی در تهران شرکت کرده‌اند.

خبرگزاری فارس، آن‌زمان در خبری آورده بود که «در نشست بیداری اسلامی در تهران، محمدالله نعمانی وزیر تحصیلات عالی طالبان و شمس‌الدین پهلوان والی قبلی میدان‌وردک در زمان حکومت طالبان حضور داشته‌اند».

طیب آغا کیست؟

طیب آغا رئیس هیأتی که به تهران سفر کرده، در ٣٥سالگی به‌سر می‌برد، در ولسوالی (شهر) ارغنداب ولایت قندهار متولد شده و به زبان‌های پشتو، فارسی، انگلیسی، عربی و اردو مسلط است. بر اساس سابقه‌ای که «بی‌بی‌سی» از این فرد داده «طیب آغا» اواخر حاکمیت طالبان در افغانستان، یکی از نزدیک‌ترین دستیاران «ملاعمر»، رهبر طالبان، بود. گفته می‌شود او پس از سقوط طالبان به کویته پاکستان رفت و در سال‌های گذشته در آنجا بوده است.
اما طیب آغا که تجربه میانجیگری بین‌المللی دارد، با مقامات آلمانی و آمریکایی هم مذاکره ‌کرده است. نتیجه آن دیدارها موافقت طالبان برای گشایش دفتر سیاسی در قطر و صحبت برای تبادل اسرا میان آمریکایی‌ها و طالبان بود. ظاهرا این مذاکرات در ماه مارس ۲۰۱۲ متوقف شده است. طالبان افغانستان پیش‌ازاین اعلام کرده بودند هدف آنها از ایجاد دفتر سیاسی در قطر، ارتباط با سایر کشورهای جهان است، به‌همین‌منظور از زمان ایجاد این دفتر، اعضای آن، سفرهای متعددی به سایر کشورها، ازجمله چین، استرالیا، آلمان، ژاپن و برخی دیگر از کشورها داشته‌اند. گروه طالبان در سال گذشته، شایعات درمورد سفر هیأت این گروه به چین را تأیید کردند و گفتند هیأت این گروه در ماه نوامبر سال گذشته میلادی از قطر به منظور «بحث روی روابط دوجانبه بین گروه طالبان و چین و بیان موضع طالبان» به آن کشور سفر کرده است.
دفتر سیاسی گروه طالبان، سال ٢٠١٣ برای گفت‌وگو با دولت افغانستان در قطر گشایش یافت که با برافراشتن پرچم طالبان بر آن، با مخالفت «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری افغانستان مواجه و بسته شد. اما اردیبهشت امسال پس از گفت‌وگوهای مقدماتی هیأت ٢٠ نفره شورای‌عالی صلح و شخصیت‌های سیاسی افغانستان با طالبان در قطر، دفتر سیاسی طالبان در آن شهر، بازگشایی شد.
اطلاعات خبرنگار ما حاکی از این است که ٢٠ خرداد، دور دوم مذاکرات صلح افغانستان در قطر برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود مذاکره طالبان با مقامات امنیتی ایران، مقدمه مذاکره قطر باشد. دور اول مذاکره در قطر که اوایل اردیبهشت برگزار شد، با موفقیت همراه نبود. در این دور از مذاکرات شورای‌عالی صلح و نمایندگان غیررسمی دولت کابل و نمایندگان طالبان حضور داشتند. قاسم یار، عضو کمیته روابط بین‌الملل شورای‌عالی صلح افغانستان با ابراز امیدواری درباره موفقیت‌آمیزبودن دور دوم مذاکرات صلح، از حمایت ایران و چین از این گفت‌وگوها خبر داد. وی معتقد است اکنون منطقه درک کرد که «تهدید امنیتی طالبان محدود به افغانستان نیست و منطقه را تهدید می‌کند». او به خبرنگار ما می‌گوید: «ما به وعده‌های همکاری کشورهای همسایه و دوستان بین‌المللی افغانستان در مورد کمک به مذاکرات بین‌الافغانی خوشبین هستیم».

دشمنان دیرینه

روابط ایران با طالبان زمانی‌که آنها در افغانستان بر سر قدرت بودند، پر تنش بود و این تنش در پی شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف در سال ۱۹۹۸، پس از تصرف این شهر از سوی طالبان، به اوج رسید. ایران پس از آن به مهم‌ترین حامی ائتلاف مخالفان طالبان، به رهبری احمد شاه مسعود تبدیل شد. در جریان حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان، پس از حملات ١١ سپتامبر نیز ایران نقش پررنگی در بسیج نیروهای مخالف حکومت طالبان داشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد